Tab Város Önkormányzata Képviselő-testületének 1/2025. (II. 3.) önkormányzati rendelete
az önkormányzat 2025. évi költségvetéséről
Hatályos: 2025. 02. 04- 2025. 08. 31Tab Város Önkormányzata Képviselő-testületének 1/2025. (II. 3.) önkormányzati rendelete
az önkormányzat 2025. évi költségvetéséről
[1] Tab Város Önkormányzata gazdálkodásának alapja az éves költségvetés, ebből finanszírozza és látja el a törvényben meghatározott kötelező és önként vállalt feladatait-amely nem veszélyeztetheti a kötelező feladatok ellátását.
[2] Tab Város Önkormányzatának Képviselő-testülete Magyarország Alaptörvényének 32. cikk (2) bekezdésében meghatározott eredeti jogalkotói hatáskörében, az Alaptörvény 32. cikk (1) bekezdés f) pontjában meghatározott feladatkörében eljárva és az államháztartásról szóló 2011. évi CXCV. törvény 23.§-a alapján, a 2025. évi költségvetéséről a következőket rendeli el:
A rendelet hatályáról
1. § A rendelet hatálya a 2025. évi költségvetés gazdálkodás vonatkozásában a képviselő-testületre és annak bizottságaira, az önkormányzat által irányított költségvetési szervekre - ideértve a Tabi Közös Önkormányzati Hivatalt is (a továbbiakban: Hivatal)- terjed ki.
2. § (1) Az önkormányzat összevont költségvetési bevételeit és költségvetési kiadásait előirányzat-csoportok, kiemelt előirányzatok szerinti bontásban a 1. melléklet tartalmazza.
(2) Az önkormányzat – elemi költségvetés szerinti- költségvetési bevételeit és költségvetési kiadásait előirányzat-csoportok, kiemelt előirányzatok és kötelező feladatok, önként vállalt feladatok, állami (államigazgatási) feladatok szerinti bontásban a 2. melléklet tartalmazza.
(3) Az önkormányzat által alapított költségvetési szervek - ideértve a Hivatalt is - engedélyezett létszámát, valamint költségvetési bevételeit és költségvetési kiadásait előirányzat-csoportok, kiemelt előirányzatok, kötelező feladatok, önként vállalt feladatok, állami (államigazgatási) feladatok szerinti bontásban a 3. melléklet tartalmazza.
(4) Az önkormányzat beruházási és felújítási kiadásait feladatonként a 13. melléklet tartalmazza.
(5) A Tabi Takáts Gyula Óvoda és Bölcsőde Többcélú Intézmény 5. melléklet szerint, mint költségvetési szerv intézményegységének engedélyezett létszámát, valamint költségvetési bevételeit és költségvetési kiadásait előirányzat-csoportok, kiemelt előirányzatok kötelező feladatok, önként vállalt feladatok, állami (államigazgatási) feladatok szerinti bontásban a 6. melléklet és a 7. melléklet tartalmazza.
(6) Az önkormányzat költségvetésében szereplő támogatási célokat és összegeit a 19. melléklet tartalmazza.
A költségvetés bevételei és kiadásai
3. § (1) A Képviselő-testület a helyi önkormányzat és a helyi önkormányzat által irányított költségvetési szervek (ideértve Hivatalt is) együttes 2025. évi költségvetését:
a) 4.918.047.261 Ft bevétellel és kiadással, ezen belül:
aa) 4.153.870.080 Ft tárgyévi bevétellel
ab) 764.177.181 Ft finanszírozási bevétellel (előző évi maradvány, lekötött betét)
ac) 4.834.971.769 Ft tárgyévi kiadással
ad) 83.075.492 Ft finanszírozási kiadással állapítja meg.
b) A főösszegen belül:
ba) 2.062.547.306 Ft működési célú kiadással
bb) 197.578.630 Ft működési célú hiánnyal
bc) 2.772.424.463 Ft felhalmozási célú kiadással
bd) 2.288.901.404 Ft felhalmozási célú bevétellel,
be) 483.523.059 Ft felhalmozási célú hiánnyal állapítja meg.
Tab Város Önkormányzatának kormányzati funkciónkénti bevételeit a 24. melléklet tartalmazza.
(2) Az önkormányzatnak 2021. évben keletkezett olyan ügylete – beruházási hitel felvétel-, amely a 2011. évi CXCIV. törvény 10. § (1) bekezdésének hatálya alá esik, valamint 2024. évben megkötött, 2 évre szóló bankgarancia ügylete. A saját bevételeket és az adósságot keletkeztető ügyleteiből eredő fizetési kötelezettségeket a 16. melléklet tartalmazza, a saját bevételek és az adósságot keletkeztető ügyletekből eredő fizetési kötelezettségek bemutatását a 23. melléklet tartalmazza.
(3) A bevételi és kiadási főösszegen belül a kiemelt előirányzatokat –a finanszírozási műveleteket is figyelembe véve- az alábbiak szerint állapítja meg:
a) működési költségvetés tárgyévi bevétele 1.864.968.676 Ft
b) működési költségvetés finanszírozási bevétele 570.953.521 Ft
c) finanszírozási kiadás 83.075.492 Ft
d) működési költségvetés tárgyévi kiadás 2.062.547.306 Ft, ebből:
da) személyi juttatások kiadásai 988.880.333 Ft
db) munkaadókat terhelő járulékok 134.729.647 Ft
dc) dologi kiadások 584.725.208 Ft
dd) ellátottak pénzbeli juttatásai 10.378.000 Ft
de) egyéb működési célú kiadás 343.834.118 Ft, ebből: egyéb működési célú támogatás államháztartáson belülre 231.887.470 Ft, egyéb működési célú támogatás államháztartáson kívülre 49.750.000 Ft, általános tartalék 42.196.648 Ft, céltartalék 20.000.000 Ft.
e) a felhalmozási költségvetés tárgyévi bevétel 2.288.901.404 Ft
f) felhalmozási költségvetés finanszírozási bevétele 193.223.660 Ft
g) felhalmozási költségvetés tárgyévi kiadása 2.772.424.463 Ft, ebből:
ga) a beruházások összege 2.764.900.463 Ft
gb) felújítások összege 7.524.000 Ft.
(4) A képviselő-testület a működési és a felhalmozási célú bevételeket és kiadásokat az 14. melléklet és 15. melléklet szerint állapítja meg.
(5) Az önkormányzat engedélyezett létszáma 2025. évben -a közfoglalkoztatottak nélkül – 148 fő.
(6) A közfoglalkoztatottak éves létszáma 13 fő.
Az önkormányzat bevételei
4. § A 3. §-ban megállapított bevételi főösszeg kiemelt előirányzatonkénti megbontását és a kiadási főösszeget előirányzat csoportonként, ezen belül kiemelt előirányzatonként és kötelező feladatok, önként vállalt feladatok, állami (államigazgatási) feladatok az 1. melléklet tartalmazza.
5. § A 4. §-ban megállapított bevételeket az önkormányzat által alapított költségvetési szervenként összesen a 3. melléklet tartalmazza, melyből a GAMESZ-t a 8. melléklet, a Művelődési Központot a 9. melléklet, a Könyvtárt a 10. melléklet, a Családsegítő és Gyermekjóléti Központot a 11. melléklet, az Egészségfejlesztési Központot a 12. melléklet tartalmazza.
Az önkormányzat kiadásai
6. § A képviselő-testület a 2025. évi költségvetés kiadásait költségvetési szervenként - és ezen belül kiemelt előirányzatait, engedélyezett létszámát, valamint az intézményi támogatásokat a 3. melléklet szerint állapítja meg. A költségvetési szervek a személyi juttatásokkal és az azokhoz kapcsolódó járulékok és egyéb közterhek előirányzataival, valamint a működéshez, a vagyon használatához, a közfeladatai ellátásához szükséges egyéb előirányzataival rendelkeznek. Tab Város Önkormányzatának kormányzati funkciónkénti kiadásait a 25. melléklet tartalmazza.
7. § A képviselő-testület a Hivatal költségvetésében szereplő kiadásokat, valamint a létszámkeretet a 4. melléklet szerint állapítja meg. A személyi juttatásokkal és az azokhoz kapcsolódó járulékok és egyéb közterhek előirányzataival, valamint a működéshez, a vagyon használatához, a közfeladatai ellátásához szükséges egyéb előirányzataival e rendeletben foglaltak szerint, és a gazdálkodásról szóló belső szabályzatoknak megfelelően a jegyző rendelkezik.
Tartalékok
8. § Az önkormányzat 62.196.648 Ft tartalékot képez, melyből 42.196.648 Ft általános tartalék, és 20.000.000 Ft a céltartalék. A tartalékok felett a képviselő-testület rendelkezik.
Több éves kihatással járó feladatok
9. § A képviselő-testület a több éves kihatással járó feladatok előirányzatait éves bontásban a 16. melléklet szerint fogadja el azzal, hogy a későbbi évek előirányzatait véglegesen az adott évi költségvetés elfogadásakor állapítja meg.
10. § (1) Az előirányzat felhasználási tervet a 17. melléklet tartalmazza.
(2) A 2025. évi közvetett támogatások tervezett összegét a 18. melléklet tartalmazza.
(3) Az Európai Uniós támogatással megvalósuló beruházások kimutatását a 20. melléklet tartalmazza.
(4) A központi költségvetésből származó támogatások jogcímeit és összegeit a 21. melléklet tartalmazza.
(5) Az önkormányzat által a lakosságnak juttatott támogatások, szociális, rászorultsági ellátások jogcímeit és összegeit a 22. melléklet tartalmazza.
A 2025. évi költségvetés végrehajtásának szabályai
11. § (1) A költségvetési szervek saját hatáskörében -kivéve a kiemelt előirányzatokon belül- nem módosíthatják a költségvetési előirányzatukat. A szükséges előirányzat változásról a polgármester előterjesztésében a képviselő testület negyedévente, de legkésőbb a költségvetési beszámoló elkészítésének határidejéig, december 31-i hatállyal dönt a költségvetési rendelet módosításáról. Ha évközben az Országgyűlés az önkormányzatot érintő központi adókból származó részesedést, a helyi önkormányzatok általános működésének és ágazati feladatai támogatásait, valamint a részükre juttatandó költségvetési támogatásokat zárolja, azokat csökkenti, vagy törli, az intézkedés kihirdetését követően haladéktalanul a képviselő-testület elé kell terjeszteni a költségvetési rendelet módosítását.
(2) A jóváhagyott bevételi előirányzatokon felüli, a többletfeladatokkal összefüggő többletbevételt – a céljelleggel juttatott pénzeszköz kivételével- a költségvetési rendeletmódosítást követően használható fel.
(3) A képviselő-testület a jóváhagyott kiadási előirányzatok közötti átcsoportosítás jogát 900 eFt összeghatárig – mely esetenként a 150 eFt összeghatárt nem haladhatja meg - a polgármesterre átruházza a személyi juttatás előirányzata és a lakásfelújítási keret kivételével. Az átruházott hatáskörben hozott döntésről a polgármester a soron következő ülésen köteles beszámolni a képviselő-testületnek.
(4) A képviselő-testület a rendeletben biztosított lakás felújítási keret terhére egyszeri 500 eFt összeghatárig az előirányzat felhasználási jogot a polgármesterre átruházza azzal, hogy az átruházott hatáskörben felhasznált összeg egy lakásra éves szinten az 900 eFt-ot nem haladhatja meg. A polgármester a hozott döntéséről a következő képviselő-testületi ülésen köteles beszámolni a képviselő-testületnek.
(5) A költségvetési szerveknél, Hivatalnál a személyi juttatások megtakarításai csak polgármesteri engedéllyel használhatók fel. A dologi kiadások 5 %-át zárolja a testület azzal a felhatalmazással, hogy a polgármester engedélyezhesse ennek felszabadítását a költségvetési rendeletben megszabott összegig.
(6) Magyarország 2025.évi központi költségvetéséről szóló 2024. évi XC. törvény 64. §. (5) bekezdésében kapott felhatalmazás alapján a Képviselő-testület az illetményalapot 2025. január 1-től 45.000 forintban határozza meg.
12. § (1) Az önkormányzati gazdálkodás során az év közben létrejött hiány finanszírozására a képviselő-testület a számlavezető pénzintézettől likviditási hitelt vesz fel.
(2) Amennyiben a képviselő-testület által meghatározott folyószámla hitelkeret összege nem nyújt fedezetet a bérkifizetésekhez, akkor a képviselő-testület munkabér hitel felvételt engedélyez.
(3) Valamennyi az (1)–(2) bekezdésben meghatározott esetekben felhatalmazza a polgármestert és a pénzügyi ellenjegyzőt az ezzel kapcsolatos hitelszerződés megkötésére. A polgármester a hitelszerződésről, az annak aláírását követő soron következő képviselő-testületi ülésen köteles beszámolni.
(4) A szabad pénzeszközök pénzintézeti lekötésével kapcsolatos szerződések illetve pénzügyi műveletek lebonyolítását a képviselő-testület értékhatártól függetlenül a polgármester hatáskörébe utalja, úgy, hogy ennek lebonyolítása csak a számlavezető pénzintézetnél történhet. A polgármester a megtett intézkedésekről a következő képviselő-testületi ülésen beszámol.
(5) Az államháztartásról szóló 2011.évi CXCV. törvény ( a továbbiakban: Áht.)109. §-ának (6) bekezdésében kapott felhatalmazás alapján a Képviselő-testület az önkormányzatnál és költségvetési szerveinél a kiadások készpénzben történő kifizetését az alábbi esetekben engedélyezi:
a) készpénzfizetési számlák kifizetése
b) vásárlási előleg, ellátmány
c) munkavállalók illetményelőlege
d) munkavállalók utazási költségtérítése
e) munkavállalók belföldi és külföldi kiküldetése
f) közcélú dolgozók munkabére
g) hóközi pénztári munkabér és személyi juttatás kifizetések
h) szociális ellátások, segélyek
i) lakosságnak kifizetett visszatérítések (pl.víziközmű)
j) pályázati, letéti díjak visszafizetése
k) térítési díjak visszafizetése
l) bérleti és egyéb közüzemi díjak túlfizetésének kifizetése.
13. § A költségvetési szervek költségvetési támogatását - finanszírozási szükségletüknek megfelelően - biztosítja a képviselő-testület, amely összességében nem haladhatja meg a támogatás időarányos összegét.
ZÁRÓ ÉS EGYÉB RENDELKEZÉSEK
14. § A Képviselő-testület tudomásul veszi, hogy az átmeneti időszakban a polgármester -az Áht 25. § (3) bekezdése szerint – a 2025.évi költségvetési rendeletnek megfelelően intézkedett a bevételek beszedéséről, a kiadások teljesítéséről. Az átmeneti időszakban beszedett bevételek, teljesített kiadások az Áht 25. § (4) bekezdése értelmében e költségvetési rendeletbe beépültek.
15. § Ez a rendelet 2025. február 4-én lép hatályba.