Balatonszárszó Nagyközségi Önkormányzat Képviselő-testületének 13/2008.(X.30.) önkormányzati rendelete
a gyermekvédelem helyi rendszeréről
Hatályos: 2016. 03. 01- 2016. 05. 31Balatonszárszó Nagyközségi Önkormányzat Képviselő-testületének 13/2008.(X.30.) önkormányzati rendelete
a gyermekvédelem helyi rendszeréről
2016-03-01-tól 2016-05-31-ig
(egységes szerkezetben az 1/2016.(II.22.), 7/2015.(VIII.19.), 13/2013. (XII. 12.), 5/2013.(V.14), 5/2010.(III.22.) és 18/2009.(IX.10.) önkormányzati rendelettel)
Balatonszárszó Nagyközség Önkormányzatának Képviselő-testülete a Magyar Köztársaság Alkotmányáról szóló 1949. évi XX. törvény 44/A. § (2) bekezdésében, a helyi önkormányzatokról szóló 1990.évi LXV. törvény 16.§ (1) bekezdésében biztosított jogkörömben a gyermekek védelméről és a gyámügyi igazgatásról szóló 1997. évi XXXI törvény (továbbiakban: Gyvt.) alapján az alábbi rendeletet alkotja:
A rendelet célja:
- § [1]
A rendelet hatálya
2. §
A rendelet hatálya kiterjed:
(1)[2] a) a (2) és (3) bekezdésekben foglalt eltéréssel Balatonszárszó Nagyközség közigazgatási területén tartózkodó magyar állampolgárságú, valamint – ha nemzetközi szerződés másként nem rendelkezik – a letelepedett, bevándorolt, illetve befogadott jogállású, továbbá a magyar hatóságok által menekültként, oltalmazottként, illetve hontalanként elismert gyermekre, fiatal felnőttre és szüleire;
b) a szabad mozgás és tartózkodás jogával rendelkező személyek beutazásáról és tartózkodásáról szóló törvény (a továbbiakban: Szmtv.) szerint a szabad mozgás és tartózkodás jogával rendelkező személyre, amennyiben az ellátás igénylésének időpontjában az Szmtv.-ben meghatározottak szerint a szabad mozgás és a három hónapot meghaladó tartózkodási jogát Magyarország területén gyakorolja, és a polgárok személyi adatainak és lakcímének nyilvántartásáról szóló törvény szerint bejelentett lakóhellyel rendelkezik.
(2)[3]A rendelet hatálya a rendkívüli gyermekvédelmi támogatás tekintetében az (1) bekezdésben foglaltakon túlmenően kiterjed az Európai Szociális Kartát megerősítő országok állampolgárainak Magyarország területén jogszerűen tartózkodó gyermekeire is.
(3) [4]
(4)[5] E rendelet 10. §-ban, 11. §-ban és 11/A §-ban foglaltak a Balatonszárszó Nagyközség területén állandó lakóhellyel rendelkező és életvitel szerűen itt tartózkodó személyekre terjed ki.
(5) [6]
Eljárási rendelkezések
3. §
- [7]A személyes gondoskodás igénybevétele – ha a Gyvt. másként nem rendelkezik – önkéntes. A pénzbeli és természetbeni ellátások megállapítása iránti kérelmeket a szülő vagy más törvényes képviselő a Közös Önkormányzati Hivatalban terjesztheti elő szóban, vagy írásban.
- E rendeletben meghatározott ellátások megállapítását nevelési-oktatási intézmény, gyámhatóság, más családvédelemmel foglalkozó intézmény illetve természetes személy,
vagy a gyermekek védelmét ellátó társadalmi szervezet, civil szervezetek is kezdeményezhetik .
4. §
- A kérelmező a kérelmében saját, valamint a vele egy háztartásban lakó személyek adatairól, jövedelmi viszonyairól köteles nyilatkozni, továbbá a jövedelmi adatokra
vonatkozó bizonyítékokat a kérelem benyújtásával egyidejűleg kell becsatolnia.
(2)[8] A jogosultság megállapításakor
a) a havi rendszerességgel járó jövedelem esetén a kérelem benyújtását megelőző hónap jövedelmét,
b) a nem havi rendszerességgel szerzett, illetve vállalkozásból származó jövedelem esetén a kérelem benyújtásának hónapját közvetlenül megelőző 12 hónap alatt szerzett jövedelem egyhavi átlagát kell figyelembe venni.
A jövedelemigazolás:
1. havonta rendszeresen mérhető jövedelem esetén a kérelem benyújtását megelőző hónap nettó átlagkeresetéről szóló munkáltatói igazolás,
2. munkanélküli ellátásról a kérelem benyújtását megelőző hónapban folyósított ellátást igazoló szelvény, ennek hiányában a munkaügyi kirendeltség által kiállított igazolás,
3. a társadalombiztosítás keretében folyósított ellátások esetében a kérelem benyújtását megelőző hónapban kifizetett ellátás igazoló szelvény, ennek hiányában az utolsó havi bankszámla kivonat,
4. vállalkozó esetében az illetékes NAV igazolás, a kérelem benyújtását megelőző gazdasági év személyi jövedelemadó alapjáról.
(2a)[9] A családtámogatásra vonatkozó igazolást a Magyar Államkincstár szociális nyilvántartásából a jegyző szerzi be.
(3) Ha az önkormányzat hivatalos tudomása vagy környezettanulmány lefolytatása alapján a kérelmező életkörülményeire tekintettel a jövedelemnyilatkozatban foglaltakat vitatja, felhívhatja a kérelmezőt az általa lakott lakás, illetve saját és a családja tulajdonában álló vagyon fenntartási költségeit igazoló dokumentumok benyújtására.
Abban az esetben, ha a fenntartási költségek meghaladják a jövedelemnyilatkozatban szereplő jövedelem 50%-át, a jövedelem a fenntartási költségek figyelembevételével vélelmezhető.
PÉNZBELI ÉS TERMÉSZETBENI ELLÁTÁSOK
Rendszeres és kiegészítő gyermekvédelmi kedvezmény
5. § [10]
A gyermekek védelméről és a gyámügyi igazgatásról szóló 1997. évi XXXI. törvény 19. §-át, 20. §-át, 20/A §-át és 20/B. §-át valamint a gyámhatóságokról, valamint a gyermekvédelmi és gyámügyi eljárásról szóló 149/1997 (IX. 10.) Korm. rendelet 65. §-át, 65/A §-át, 65/C §-át, 66. §-át, 66/A §-át és 67. §-át kell alkalmazni.
Óvodáztatási támogatás
6. § [11]
Az óvodáztatási támogatás megállapítására a gyermekek védelméről és a gyámügyi igazgatásról szóló 1997. évi XXXI. törvény 20/C §-át a gyámhatóságokról, valamint a gyermekvédelmi és gyámügyi eljárásról szóló 149/1997 (IX. 10.) Korm. rendelet 68/F. §-át, 68/G §-át, 68/H §-át, 68/I §-át, 86/J §-át, 68/K §-át és 68/L §-át kell alkalmazni.
Rendkívüli gyermekvédelmi támogatás
7. §. [12]
8. § [13]
9. §
(1) A Balatonszárszói József Attila Általános Iskola első osztályos tanulóinak iskolai étkezési térítési díját az önkormányzat átvállalja.
(2) Az általános iskola első osztályába lépő gyermekek részére a tankönyveket az önkormányzat – a szülők jövedelmi viszonyaitól függetlenül - térítésmentesen biztosítja. A támogatás iránti igényt az általános iskola igazgatója nyújtja be, melyet az önkormányzat számla ellenében az általános iskolának átutal.
Születési támogatás
10. §
- A szülőket, a születést követően minden élve született gyermek után kérelemre egyszeri 100 000 Ft támogatásban kell részesíteni. A támogatásra való jogosultságot a szülők személyi-, illetve lakcím igazolványával és a gyermek születési anyakönyvi kivonatával kell igazolni.
- Születési támogatásra a házasságban, vagy élettársi kapcsolatban élő szülők akkor jogosultak, ha legalább a szülők egyike a születést megelőzően 1 évnél hosszabb ideje Balatonszárszó nagyközség területén állandó lakóhellyel rendelkezik, és életvitelszerűen itt tartózkodik.
- Ha mindkét szülő a gyermek születését megelőző egy éven belül költözött Balatonszárszóra a támogatás 50 %-át a születést követően, 50 %-át a gyermek egy éves korában kell kifizetni.
- Születési támogatásra a szülők akkor is jogosultak, ha a születés időpontjában letelepedési szándékkal saját tulajdonú lakásépítésük vagy vásárlásuk folyamatban van, és abba a gyermek 3 éves koráig állandó lakosnak beköltöznek. Ebben az esetben a támogatást a beköltözéskor kell részükre kifizetni.
- Támogatásra az egyéb feltételek megléte esetén a gyermeket gondozó egyedül élő szülő vagy gondviselő is jogosult.
- Nem jogosultak támogatásra az állandó lakos szülők, ha életvitelszerűen nem Balatonszárszón tartózkodnak, és gyermeküket nem itt nevelik.
- [14]A képviselő- testület a születési támogatással kapcsolatos hatáskör gyakorlását a polgármesterre ruházza át.
Végzős hallgatók támogatása
11. §.
(1) A felsőoktatási intézmények nappali tagozatán tanuló, diplomát szerző balatonszárszói állandó lakóhellyel rendelkező hallgatókat az első diploma megszerzésekor, kérelemre egyszeri 10 000 Ft összegű támogatásban kell részesíteni.
- A támogatásra való jogosultságot az oklevéllel kell igazolni.
- [15]A képviselő- testület a végzős hallgatók támogatásával kapcsolatos hatáskör gyakorlását a polgármesterre ruházza át.
Bursa Hungarica ösztöndíj [16]
11/A §
(1) A Bursa Hungarica Felsőoktatási Önkormányzati Ösztöndíj olyan pénzbeli szociális támogatás, mely a Bursa Hungarica Felsőoktatási Önkormányzati Ösztöndíjrendszer adott évi fordulójához csatlakozott települési és megyei önkormányzatok által a - hátrányos helyzetű, szociálisan rászoruló- hallgatónak adományozott szociális ösztöndíjból és az önkormányzati ösztöndíj alapján a hallgató felsőoktatási intézményében megállapított szociális ösztöndíjból áll.
- A pályázatot az önkormányzat évente írja ki – amennyiben csatlakozott az adott évben- a Bursa Hungarica Felsőoktatási Önkormányzati Ösztöndíjrendszer Általános Szerződési Feltételekben foglaltak szerint. A pályázatot az önkormányzat hirdetőtábláján kell közzétenni.
(3) A pályázatra a Balatonszárszón állandó lakóhellyel rendelkező hátrányos szociális helyzetű
a) felsőoktatási hallgatók jelentkezhetnek, akik a felsőoktatásról szóló 2005. évi CXXXIX törvényben meghatározott képzési időn belül állami felsőoktatási intézményben (kivéve a katonai és a rendvédelmi felsőoktatási intézményeket), illetve az Oktatási Minisztérium és az intézmények közötti megállapodás alapján nem állami felsőoktatási intézményben folyó nappali tagozatos, államilag finanszírozott első alapképzésben, első kiegészítő alapképzésben, első szakirányú továbbképzésben, vagy első akkreditált iskolai rendszerű felsőfokú szakképzésben vesz részt, vagy
b) a következő tanévben felsőoktatási tanulmányokat kezdeni kívánó fiatalok jelentkezhetnek, akik a pályázati kiírás tanévében utolsó éves, érettségi előtt álló középiskolások, illetve felsőfokú diplomával nem rendelkező, felsőoktatási intézménybe még felvételt nem nyert érettségizettek, a pályázati kiírást követő tanévtől kezdődően állami felsőoktatási intézményben, illetve az Oktatási Minisztérium és az intézmények közötti megállapodás alapján nem állami felsőoktatási intézményben folyó nappali tagozatos, államilag finanszírozott első alapképzésben, vagy első akkreditált iskolai rendszerű felsőfokú szakképzésben kívánnak részt venni. A pályázók közül csak azok részesülhetnek ösztöndíjban, akik felsőoktatási intézménybe felvételt nyernek és tanulmányaikat a következő tanévben ténylegesen megkezdik.
(4) A pályázónak a pályázathoz mellékelni kell:
a) az adott évi Bursa Hungarica Felsőoktatási Önkormányzati Ösztöndíjrendszer Általános Szerződési Feltételekben foglaltakat
b) a szociális rászorultság igazolására a saját és a közös háztartásban élő közeli hozzátartozó(k) megelőző havi nettó jövedelmére vonatkozó igazolásokat. A jövedelem meghatározására az 1993.évi III. törvény 4.§ (1) bekezdés a./ pontjában foglaltakat kell figyelembe venni.
(5) A beérkezett pályázatok elbírálásával és a támogatott pályázatok rangsorolásával kapcsolatos hatáskört a Képviselő-testület a Humán Bizottságra ruházza át. A Bizottság határozata ellen, annak kézhezvételét követő 15 napon belül, a Képviselő-testülethez lehet fellebbezni. A Képviselő-testület döntésének közlését követő 30 napon belül, kereseti kérelemmel, pert lehet indítani a megyei bíróságnál a határozat felülvizsgálata iránt. A pályázatok elbírálása ügyében, ellenérdekű ügyfél hiányában, a kérelemnek helyt adó határozat egyszerűsített formában meghozható.
(6) A benyújtott pályázatok elbírálása során megfelelően alkalmazni kell az adott évi Bursa Hungarica Felsőoktatási Önkormányzati Ösztöndíjrendszer Általános Szerződési Feltételekben foglaltakat.
(7) A pályázó abban az esetben tekinthető szociálisan rászorulónak, ha családjában az egy főre jutó jövedelem nem haladja meg a mindenkori öregségi nyugdíj legkisebb összegének 300 %-át.
(8) [17] A Humán és Oktatási Bizottság a szociálisan rászoruló pályázót az adott évi pályázati rendszer általános szerződési feltételeként meghatározott minimális összeggel azonos vagy maximum 5.000,- Ft/hó támogatásban részesítheti, vagy a pályázó támogatási igényét elutasítja.
(9) A támogatásban részesítettek listáját az önkormányzat hirdetőtábláján nyilvánosságra hozza, a támogatott pályázókat írásban értesíti. A bírálati lapokat a megyei önkormányzat, illetve a Felsőoktatási Pályázatok Irodája részére megküldi.
(10) A támogatott pályázók szociális rászorultságát az önkormányzat évente egyszer felülvizsgálja.
Gyermekvédelmi személyes gondoskodást nyújtó ellátások
A gyermekjóléti alapellátások
12. §
(1) A gyermekjóléti alapellátás célja a gyermek testi, értelmi, érzelmi és erkölcsi fejlődésének jólétének a családban történő nevelésének elősegítése, a veszélyeztetettség megelőzése és a kialakult veszélyeztetettség megszüntetése illetve a gyermek családjából történő kiemelésének megelőzése.
(2) [18] Az önkormányzat a következő gyermekjóléti alapellátásokat biztosítja:
a) Gyermekjóléti szolgáltatás;
b) [19]
(3) [20] A gyermekjóléti alapellátást az önkormányzat a Magyarország helyi önkormányzatairól szóló 2011. évi CLXXXIX. törvény 88. §-a szerint a társulásban fenntartott gyermekjóléti szolgálat közreműködésével biztosítja.
A gyermekjóléti szolgáltatás
13. §
(1) [21] A gyermekjóléti szolgáltatás olyan, a gyermek érdekeit védő speciális személyes szociális szolgáltatás, amely a szociális munka módszereinek és eszközeinek felhasználásával szolgálja a gyermek testi és lelki egészségének családban történő nevelkedésének elősegítését, a gyermek veszélyeztetettségének megelőzését, a kialakult veszélyeztetettség megszüntetését, illetve a családjából kiemelt gyermek visszahelyezését. Az önkormányzat a gyermekjóléti szolgáltatás Gyvt. 39. §-ban meghatározott feladatait a Balatonszárszó Nagyközségi Önkormányzat és az érintett önkormányzatok által kötött megállapodás alapján a Balatonföldvári Kistérség Társulás Szociális és Gyermekjóléti Szolgálata útján biztosítja.
(2) A gyermekjóléti szolgálat nevelési, szolgáltatási és gondozási feladatokat lát el, a Gyvt.-ben meghatározottak alapján együttműködve a gyermekvédelemmel foglalkozó más intézménnyel, szervezettel és személlyel.
- A gyermekjóléti szolgáltatás térítésmentes.
Gyermekek átmeneti gondozása
14. § [22]
A gyermekek napközbeni ellátása
15. § [23]
Térítési díjak
16. §
(3) [26]Az Önkormányzat a gyermekek és a tanulók számára az óvodai nevelési napokon, illetve az iskolai tanítási napokon a Százszorszép Óvoda Konyhájáról biztosítja a déli meleg főétkezést és két további étkezést.
(4) Az intézményi térítési díj alapja az élelmezés nyersanyagköltésének egy ellátottra jutó napi összege.
(5) [27] A személyi térítési díjat az intézmény vezetője állapítja meg, az intézményi térítési díj egy napra jutó, általános forgalmi adóval növelt összege, az igénybe vett étkezések száma, továbbá a 9.§ szerinti kedvezmények figyelembevételével.
(6) A személyi térítési díj nem haladhatja meg az intézményi térítési díj összegét.
(7) Ingyenes ellátást kell biztosítani, ha a térítési díj fizetésre kötelezett jövedelemmel nem rendelkezik.
(8) Egyéni rászorultság alapján az intézményvezető által megállapított személyi térítési díj legfeljebb 50 %-kal csökkenthető, ha a térítési díj fizetésére kötelezett családjában az egy főre jutó havi jövedelem nem éri el az öregségi nyugdíj mindenkori legkisebb összegének 110 %-át, és a teljes összegű személyi térítési díj megfizetése a kötelezett családjának létfenntartását veszélyeztetné.
(9) A képviselő-testület a személyi térítési díj csökkentésére, elengedésére vonatkozó hatáskörét a Humán és Oktatási Bizottságra ruházza át.
Normatív kedvezmények
17. §
(1) [28] Gyermekétkeztetés esetén a Gyvt. 151. § (5) bekezdésében meghatározott normatív kedvezményt kell biztosítani az ellátottaknak.
(2) A normatív kedvezmény csak egy jogcímen vehető igénybe.
18. §
(1) Az intézmény vezetője az ellátás megkezdésekor, de legkésőbb az ellátás igénybevételétől számított 30 napon belül értesíti a kötelezettet a személyi térítési díjról.
(2) [29] Ha a kötelezett a személyi térítési díj összegével nem ért egyet, az értesítés kézhezvételétől számított 8 napon belül az intézmény székhelye szerinti polgármesterhez fordulhat. Ebben az esetben a kérelemről határozatban kell dönteni.
(3) A személyi térítési díjat egy havi időtartamra előre kell megfizetni.
(4) [30]A személyi térítési díjat havonta, minden hónap 20 napjáig kell megfizetni. Ha a kötelezett a befizetést elmulasztja, az intézményvezető 15 napos határidővel felszólítja az elmaradt térítési díj befizetésére. A határidő eredménytelen eltelte esetén az intézményvezető a hátralékot nyilvántartásba veszi, és erről negyedévente tájékoztatja, a intézmény székhelye szerinti polgármestert, aki a térítési díj-hátralék behajtásáról intézkedik.
ZÁRÓ RENDELKEZÉSEK
19. §.
(1) E rendelet a kihirdetés napján lép hatályba, rendelkezéseit a folyamatban lévő ügyek elbírálásánál is alkalmazni kell, ezzel egyidejűleg hatályát veszti Balatonszárszó Nagyközségi Önkormányzat Képviselő-testületének a szociális igazgatásról és a szociális ellátások helyi rendszeréről, a pénzben és természetben nyújtott ellátásokról szóló 13/2006. (IX. 21.) rendeletével módosított 8 /2006.(III.30) rendeletének 20-21. §-a valamint a Balatonszárszó Nagyközségi Önkormányzat Képviselő-testületének a családok támogatásáról szóló 4/2006.(II.09) rendelettel, a 19/2004/ (X.28.) és a 20/2003. (XI. 27.) valamint a 3/2003. (I. 30.) rendeletével módosított 12/2001. (IX. 27.) számú rendelete. E rendelet 6. §-a 2009. január 1-jén lép hatályba.
(2) Az e rendeletben nem szabályozott kérdésekben az 1997. évi XXXI. gyermekek védelméről és a gyámügyi igazgatásról szóló valamint e törvény végrehajtására hozott magasabb szintű jogszabályok rendelkezéseit kell alkalmazni.
Balatonszárszó, 2010. március 22.
Gerstnerné dr. Kiss Ildikó sk. Dr. Méhész László sk. jegyzõ polgármester
Kihirdetve: 2008. október 30.
Gerstnerné dr. Kiss Ildikó sk.
jegyző
Módosította az 5/2013.(V.14.) sz. Ör. 1. §-a. Hatályos: 2013. május 14.
Módosította az 5/2013.(V.14.) sz. Ör. 2. §-a. Hatályos: 2013. május 14.
Módosította az 5/2013.(V.14.) sz. Ör. 3. §-a. Hatályos: 2013. május 14.
Hatályon kívül helyezte az 5/2013.(V.14.) sz. Ör. 16. § (1) bekezdése. Hatálytalan: 2013. május 14.
Módosította az 5/2013.(V.14.) sz. Ör. 4. §-a. Hatályos: 2013. május 14.
Hatályon kívül helyezte az 5/2013.(V.14.) sz. Ör. 16. § (2) bekezdése. Hatálytalan: 2013. május 14.
Módosította az 5/2013.(V.14.) sz. Ör. 5. §-a. Hatályos: 2013. május 14.
Módosította az 5/2013.(V.14.) sz. Ör. 6. §-a. Hatályos: 2013. május 14.
Módosította az 5/2013.(V.14.) sz. Ör. 8. §-a. Hatályos: 2013. május 14.
Módosította az 5/2013.(V.14.) sz. Ör. 9. §-a. Hatályos: 2013. május 14.
Hatályon kívül helyezte a 13/2013. (XII. 12.) Ör. 13. § (8) bekezdése. Hatálytalan: 2014. január 1-től
Hatályon kívül helyezte a 13/2013. (XII. 12.) Ör. 13. § (8) bekezdése. Hatálytalan: 2014. január 1-től
Módosította az 5/2010. (III.22.) Ör. 1. §-a. Hatályos: 2010. március 22-től.
Módosította az 5/2010. (III.22.) Ör. 2. §-a. Hatályos: 2010. március 22-től.
Módosította az 5/2013.(V.14.) sz. Ör. 11. §-a. Hatályos: 2013. május 14.
Hatályon kívül helyezte az 5/2013.(V.14.) sz. Ör. 16. § (3) bekezdése. Hatálytalan: 2013. május 14.
Módosította az 5/2013.(V.14.) sz. Ör. 12. §-a. Hatályos: 2013. május 14.
Módosította az 5/2013.(V.14.) sz. Ör. 13. §-a. Hatályos: 2013. május 14.
Hatályon kívül helyezte az 5/2013.(V.14.) sz. Ör. 16. § (4) bekezdése. Hatálytalan: 2013. május 14.
Hatályon kívül helyezte az 5/2013.(V.14.) sz. Ör. 16. § (5) bekezdése. Hatálytalan: 2013. május 14.
Hatályon kívül helyezte az 5/2013.(V.14.) sz. Ör. 16. § (6) bekezdése. Hatálytalan: 2013. május 14.
Hatályon kívül helyezte az 5/2013.(V.14.) sz. Ör. 16. § (7) bekezdése. Hatálytalan: 2013. május 14.
Módosította az 5/2013.(V.14.) sz. Ör. 14. §-a. Hatályos: 2013. május 14.
Módosította az 5/2013.(V.14.) sz. Ör. 16. § (8) bekezdése. Hatályos: 2013. május 14.
Módosította az 5/2013.(V.14.) sz. Ör. 15. §-a. Hatályos: 2013. május 14.
Módosította az 5/2013.(V.14.) sz. Ör. 16. § (9) bekezdése. Hatályos: 2013. május 14.