Balatonszárszó Nagyközség Önkormányzata Képviselő-testületének 8/2025. (IV. 28.) önkormányzati rendelete

a közterület-használat rendjéről és annak engedélyezésével kapcsolatos eljárásról szóló 18/2023. (XI. 28.) önkormányzati rendelet módosításáról

Hatályos: 2025. 05. 15- 2025. 05. 15

Balatonszárszó Nagyközség Önkormányzata Képviselő-testületének 8/2025. (IV. 28.) önkormányzati rendelete

a közterület-használat rendjéről és annak engedélyezésével kapcsolatos eljárásról szóló 18/2023. (XI. 28.) önkormányzati rendelet módosításáról

2025.05.15.

[1] Balatonszárszó Nagyközség Önkormányzat Képviselő-testülete Balatonszárszó nagyközség közigazgatási területén belül a közterületek rendezettségének növelése érdekében fontosnak tartja olyan szabályok megalkotását, amelyek településképi, településrendezési, ellátási, közlekedésbiztonsági szempontok figyelembevételével határozzák meg a közterület-használatot.

[2] Balatonszárszó Nagyközség Önkormányzat Képviselő-testülete önkormányzati rendeletben szabályozza a közterületek használatának feltételeit, rendjét a használattal összefüggő jogokat és kötelezettségeket, a jogszerűtlen közterület-használat jogkövetkezményeit, valamint a közterületek védelmével és rendeltetésszerű használatának biztosításával kapcsolatos előírásokat.

1. § A közterület-használat rendjéről és annak engedélyezésével kapcsolatos eljárásról szóló 18/2023. (XI. 28.) önkormányzati rendelet 3. § (3) bekezdése helyébe a következő rendelkezés lép:

„(3) Közterület-használati engedélyt kell kérni:

a) a közterület fölé 30 cm-en túl benyúló üzlethomlokzat, kirakatszekrény, üzleti védőtető (előtető), ernyőszerkezet, hirdető berendezés, továbbá cég-, és címtábla elhelyezésére,

b) kereskedelmi vagy szolgáltató épület, pavilon elhelyezésére, építésére,

c) kereskedelmi egységhez kapcsolódó előkert, árubemutatás és vendéglátás céljára használt közterület igénybevételéhez,

d) alkalmi és mozgóárusítás vagy szolgáltatás, kiállítás, vásár, portrérajzolásra, utcán végezhető szépészeti és művészeti tevékenységre

e) mutatványos berendezésekre,

f) vízállások szárazföldi csatlakozására,

g) kölcsönzési tevékenységgel elfoglalt területre,

h) reklám és hirdetőtábla vagy hirdető-berendezésre,

i) közterület felbontásához,

j) építési munkával kapcsolatos állvány, építőanyag és törmelék elhelyezésére.”

2. § A közterület-használat rendjéről és annak engedélyezésével kapcsolatos eljárásról szóló 18/2023. (XI. 28.) önkormányzati rendelet 8. § (1) bekezdése helyébe a következő rendelkezés lép:

„(1) Közterület-használati engedély legfeljebb 2 év határozott időtartamra adható.”

3. § A közterület-használat rendjéről és annak engedélyezésével kapcsolatos eljárásról szóló 18/2023. (XI. 28.) önkormányzati rendelet 5. alcíme a következő 8/A. §-sal egészül ki:

„8/A. § (1) Önkormányzati tulajdonú közterület felbontásához - függetlenül annak burkolatától, – közterület-bontási engedély szükséges. A közterület-bontási engedély tartalmazza a közterület-bontással érintett terület használati díját is, melynek díjtételét az 1. számú melléklet tartalmazza.

(2) Nem kell közterület-bontási engedélyt kérni a közművezeték meghibásodása és annak halaszthatatlan helyreállítása esetén. Ez esetben a közművezeték tulajdonosa a meghibásodás miatti felbontást 24 órán belül köteles bejelenteni a közterület kezelőjénél, a bejelentésben meg kell jelölni a helyreállítás időpontját. A továbbiakban a közterület-bontás helyreállításának szabályai megegyeznek az engedéllyel történő felbontás utáni helyreállítás szabályaival.

(3) A közterület-bontási kérelem tartalmazza:

a) a részletes kiviteli tervet, a felbontás módját, a felbontásnál használatos technológiát és alkalmazandó gépeket, a felbontás térbeli és időbeli ütemezését, továbbá a helyreállítás módját, a helyreállításnál alkalmazandó technológiát és anyagokat, azok tömörítésének, szerkezeti vastagságának mértékét;

b) a kérelemben rögzíteni kell a bontásért és helyreállításért felelős személy nevét, szakképesítését, kamarai nyilvántartási számát, valamint a helyreállítás vállalt határidejét.

(4) A közterület-bontási engedély tartalmazza a kérelmező azonosító adatain túl:

a) a helyszín megnevezését (utca, házszám, hrsz.),

b) munkavégzés időpontját,

c) helyreállításért felelős cég, személy megnevezését,

d) helyreállítási előírásokat (szilárd útburkolat, járda, kavicsolt földút, parkosított terület, útpadka esetén).”

4. § A közterület-használat rendjéről és annak engedélyezésével kapcsolatos eljárásról szóló 18/2023. (XI. 28.) önkormányzati rendelet 1. melléklete helyébe az 1. melléklet lép.

5. § Ez a rendelet 2025. május 15-én lép hatályba, és 2025. május 16-án hatályát veszti.

1. melléklet a 8/2025. (IV. 28.) önkormányzati rendelethez