Karád Község Önkormányzata Képviselő-testületének 9/2011.(V.16.) önkormányzati rendelete

a szociális ellátások helyi szabályozásáról

Hatályos: 2011. 05. 16- 2014. 06. 29

Karád Község Önkormányzata Képviselő-testületének 9/2011.(V.16.) önkormányzati rendelete

a szociális ellátások helyi szabályozásáról

2011.05.16.

Karád Község Önkormányzata képviselő-testülete a szociális igazgatásról és a szociális ellátásról szóló — többször módosított — 1993. évi III. tv. (továbbiakban: Szt.) 1. §-ának (2) bekezdésében, 10. § (1) bekezdésében, 25. § (3) bekezdés b) pontjában, 26. §-ában, 32. § (1), (3) bekezdésében, 37/A. § (3) bekezdésében, 43/B. § (1) és (3) bekezdésében, 45. § (1), (3) bekezdésében, 46. § (1) bekezdésében, 50. §-ának (3) bekezdésében, 60. § (3) bekezdésében, 62. § (2) bekezdésében, 92. § (1) bekezdésében, a 115. § (3) bekezdésében, a 132. § (4) bekezdésében kapott felhatalmazás alapján, a helyi önkormányzatokról szóló LXV. törvény 8. § (1) bekezdésében meghatározott feladatkörében eljárva a következőket rendeli el:

I. Fejezet

A szociális igazgatás és a szociális ellátás általános szabályai

1. Általános rendelkezések

A rendelet célja, hogy megállapítsa az önkormányzat által a helyi sajátosságoknak megfelelő szociális rászorultságtól függő pénzben, valamint természetben biztosított szociális ellátások formáit, szervezeti kereteit, az eljárási és jogosultsági szabályokat, továbbá azok igénybevételének és érvényesítésének módját, feltételeit és garanciáit.

A rendelet hatálya

1. § (1) A rendelet hatályára vonatkozóan az Szt. 3. §-a az irányadó.

(2) A személyes gondoskodást nyújtó ellátások tekintetében a rendelet hatálya kiterjed a Karád község önkormányzat által szervezett és nyújtott ellátásokra.

2. Eljárási rendelkezések

2. § (1) Az e rendeletben szabályozott pénzbeli és természetbeni szociális ellátások megállapítása és a szociális alapszolgáltatások igénybevétele iránti kérelmeket a polgármesteri hivatalban lehet szóban, vagy írásban előterjeszteni.

(2) Amennyiben az e rendeletben szabályozott szociális alapszolgáltatások biztosítása társulás keretében fenntartott intézmény Körzeti Szociális Alapszolgáltatási Központ útján történik az alapszolgáltatás igénybevétele iránti kérelmet a Központ Vezetőjéhez lehet szóban vagy írásban előterjeszteni.

(3) Civil szervezetek is kezdeményezhetik a hivatalból történő eljárást. Eljárás

kezdeményezésük nem terjed ki intézményi ellátás igénybevételének kezdeményezésére.

(4) A személyes gondoskodást nyújtó szociális alapszolgáltatások igénybevétele önkéntes. Az ellátást igénylő a kérelmét formanyomtatványon nyújthatja be.

(5) A képviselő-testület a szociális ellátások igénylése során az elektronikus ügyintézés lehetőségét kizárja.

3. § (1) A kérelmező a kérelmében saját, valamint a vele egy háztartásban lakó személyek adatairól, jövedelmi viszonyairól köteles nyilatkozni, továbbá a jövedelmi adatokra vonatkozó bizonyítékokat a kérelem benyújtásával egyidejűleg kell becsatolnia.

(2) A pénzbeli és természetbeni szociális ellátások megállapítása iránti kérelem tartalmazza:

az ellátást igénylő személynek az Szt. 18. § a) c) g) h) pontjában szereplő adatait,
az igényelt szociális ellátás jogosultsági feltételeire vonatkozó adatokat, nyilatkozatokat.
A jövedelemtől függő szociális ellátások esetében a jövedelem típusának megfelelő igazolás vagy annak fénymásolata a jövedelemről tett nyilatkozat melléklete.
(3) A jogosultság megállapításakor figyelembe vehető jövedelemre vonatkozóan az Szt. 10. § (2)(3} bekezdése az irányadó.
(4) A jövedelem számításakor figyelmen kívül hagyandó jövedelemre vonatkozóan az Szt. (4) bekezdése az irányadó.
(5) A jogosultsági feltételek megállapításához e §-ban szabályozottakon túl szükséges egyes speciális igazolások és bizonyítékok köre a konkrét ellátási forma szabályozásánál kerül felsorolásra.
(6) Nincs szükség igazolásra azon adatok tekintetében, amelyek a Polgármesteri Hivatal nyilvántartásában fellelhetők, valamint a közigazgatási hatósági eljárás és szolgáltatás általános szabályairól szóló 2004. évi CXL. törvény (a továbbiakban: Ket.) 36. §-ának (2)-(3) bekezdésében foglaltak szerint az adat, illetve igazolás beszerezhető.

4. § (1) A rendszeres ellátások folyósítása havonta utólag, kifizetése minden hónap 5-éig, nem

rendszeres ellátások kifizetése a határozat jogerőre emelkedésétől számított 15 napon belül a pénztárból, külön kérelem esetén átutalással történik. A házipénztárból történő döntést követő azonnali kifizetés létfenntartást veszélyeztető, rendkívüli élethelyzetbe került személy esetében történhet.

(2) Amennyiben a jövedelemszámításnál irányadó időszakban az öregségi nyugdíj mindenkori

legkisebb összege változik, akkor időarányosan annak az időszaknak az öregségi nyugdíj mindenkori legkisebb összegével kell számolni, amelynek a nettó jövedelemét a kérelmező igazolja.

5. § (1) Amennyiben a pénzbeli és természetbeni ellátás iránti kérelemben előadott életkörülmények

vizsgálata kapcsán a kérelem megalapozott elbírálása szükségessé teszi, az igénylőnél környezettanulmányt kell készíteni.

(2) Nem kell környezettanulmányt készíteni az igénylöről, ha életkörülményeit a Polgármesteri

Hivatal már bármely ügyben — a kérelem benyújtását megelőző egy éven belül —vizsgálta és azokban lényeges változás nem feltételezhető.

6. § (1) A rendszeres szociális segély, lakásfenntartási támogatás, átmeneti segély, temetési segély egészben, vagy részben természetbeni szociális ellátás formájában is nyújtható. A folyósítás módjáról az ellátást megállapító határozatban rendelkezni kell.

(2) A rendszeres szociális segély természetbeni szociális ellátás formájában akkor nyújtható, ha a családban a gyermekek védelméről és a gyámügyi igazgatásról szóló 1997. évi XXXI. törvény 68. §-a szerint védelembe vett gyermek él

7. § A szociális ellátásra való jogosultság elbírálásához, ha a kérelmező életvitele alapján vélelmezhető, hogy a jövedelemigazolásban feltüntetett összegen felül egyéb jövedelemmel is rendelkezik, a kérelmező kötelezhető arra, hogy családja vagyoni viszonyairól a 63/2006.(111.27.) Korm. r. 1. sz. melléklete szerinti formanyomtatványon nyilatkozzék.

8. § A szociális ellátásra jogosultság, a jogosultat érintő jog és kötelezettség megállapítására, továbbá a hatósági ellenőrzésre a közigazgatási hatósági eljárás és szolgáltatás általános szabályairól szóló törvény rendelkezéseit kell alkalmazni.

II. Fejezet

Szociális ellátások

1. Szociális rászorultságtól függő pénzbeli ellátások

9. § (1) Az önkormányzat a szociálisan rászorultak részére pénzbeli és természetbeni ellátást nyújtó ellátásként az alábbi ellátási formákat biztosítja.

a) aktív korúak ellátása

b) önkormányzati segély

e) lakásfenntartási támogatás

f) méltányossági ápolásí díj (18. életévét betöltött tartósan beteg személy ápolását végző személy kérelmére)

g)1 Bursa Hungarica Felsőoktatási Önkormányzati Ösztöndíj

(2) A fenti ellátások esetén a jogosultság fennállását - ha a jogszabály eltérően nem rendelkezik - az ellátás megállapítását követően naptári évenként egy alkalommal ismételten vizsgálni kell.

Aktív korúak ellátása

Rendszeres szociális segély

10. § (1) A rendszeres szociális segélyben részesülő aktív korúak ellátására jogosult személyek körének meghatározására, megszüntetésére, összegére, felülvizsgálatára és a hajléktalan személyek részére történő rendszeres szociális segély megállapítására az

Szt. 37-37/C. §-ban foglaltak irányadók.

(2) A rendszeres szociális segélyben részesülő aktív korúak ellátása megállapításának, folyósításának feltételeként a Karád község önkormányzata által kijelölt szervvel köteles együttműködni.

(3) 10. §. (3) Az Szt. 37. §. (1) bekezdés a-c) pontjában leírtakon túl, rendszeres szociális segélyre jogosult, aki legalább 40%-os egészségkárosodást szenvedett, vagy
munkaképességét 50%-ban elvesztette.
(4) 10. §, (4) A (3) bekezdésben meghatározott állapot fennállásának igazolására csatolni kell az Országos Rehabilitációs és Szociális Szakértői Intézetnek az egészségkárosodás minősítését tartalmazó érvényes és hatályos szakhatósági állásfoglalását vagy szakvéleményét.2

Az együttműködés eljárási szabályai

11. § (1) A rendszeres szociális segélyben részesülő aktív korúak ellátására jogosult személy az önkormányzat által kijelölt szervvel együttműködésre köteles.

Az együttműködési kötelezettség kiterjed
az együttműködésre kijelölt szervnél nyilvántartásba vételre
beilleszkedést segítő programról való írásbeli megállapodás megkötésére - a programban foglaltak teljesítésére
(2) Az együttműködésre kijelölt szerv: Körzeti Szociális Alapszolgáltatási Központ.
(3) A rendszeres szociális segélyben részesülő aktív korúak ellátására jogosult személy köteles: a rendszeres szociális segélyre való jogosultságot megállapító határozat jogerőre emelkedésétől számított 15 napon belül megjelenni az együttműködésre kijelölt szervnél, nyilvántartásba vétel céljából (kivéve az RSZS-re egészségkárosodott jogcímen jogosultak),
- együttműködni az együttműködésre kijelölt szervvel a beilleszkedést segítő program elkészítésében
a nyilvántartásba vételtől számított 60 napon belül a beilleszkedést segítő programban való részvételről szóló írásos megállapodást megkötni
köteles a folyamatos kapcsolattartásra az együttműködésre kijelölt szervnél, és a megállapodásban foglalt időközönként az együttműködésre kijelölt szervnél megjelenni (legalább 3 havonta)
(4) A Körzeti szociális Alapszolgáltatási Központ a rendszeres szociális segély folyósításának időtartama alatt az együttműködés keretében:
a) figyelemmel kíséri az aktív korúak ellátásának megállapításáról szóló határozatban megállapított határidő betartását, és annak megszegése esetén megvizsgálja a mulasztás okát, továbbá a rendszeres szociális segélyre jogosult személyt a jogerős határozat alapján - a szervnél történő megjelenésekor - nyilvántartásba veszi,
b) tájékoztatja a rendszeres szociális segélyre jogosult személyt a beilleszkedést segítő program elkészítésének menetéről, a programok típusairól, az együttműködés eljárási szabályairól,
c) a nyilvántartásba vételtől számított hatvan napon belül a rendszeres szociális segélyre jogosult személy bevonásával kidolgozza az egyéni élethelyzethez igazodó beilleszkedést segítő programot, és arról a segélyben részesülő személlyel írásban megállapodást köt,
d) folyamatosan kapcsolatot tart a rendszeres szociális segélyre jogosult személlyel és legalább háromhavonta személyes találkozás útján figyelemmel kíséri a beilleszkedést segítő programban foglaltak betartását,
e) legalább évente írásos értékelést készít a beilleszkedést elősegítő program végrehajtásáról, és amennyiben szükséges - a rendszeres szociális segélyre jogosult személy bevonásával -módosítja a programot.
f) jelzi a jegyzönek, ha a rendszeres szociális segélyre jogosult személy együttműködési kötelezettségének nem tesz eleget,
g) a (4 ) bekezdés e) pontja szerinti éves értékelés megküldésével tájékoztatja a jegyzőt a beilleszkedést segítő program végrehajtásáról,
h) az előírt határidők (15 nap, 60 nap) be nem tartása, megjelenés elmulasztása esetén írásban felszólítja a rendszeres szociális segélyben részesülő aktív korúak ellátására jogosult személyt a mulasztás okának igazolására,'
i) vizsgálja, hogy a rendszeres szociális segélyben részesülő aktív korúak ellátására jogosult személy az előírt képzésen, programban való részvételi kötelezettségének eleget tesz-e,
j) elbírálja a benyújtott igazolási kérelmeket
k) az igazolási kérelem elutasítását követő 3. napon belül a mulasztásról értesíti a jegyzőt.
(6) A rendszeres szociális segélyben részesülő aktív korúak ellátására jogosult személy beilleszkedését segítő program a következőkre terjed ki:
a.) állapotfelmérő és álláskeresési tréningek,
b.) szociális életvezetési tanácsadás,
c.) mentálhigiénes tanácsadás,
d.) pályaválasztási és pályakorrekciós tanácsadás,
e.) munkavállalási tanácsadás,
f.) közfoglalkoztatási formák valamelyikében való részvétel,
g.) támogatott munkahelyre való közvetítés.

Az együttműködési kötelezettség megszegése

12. § Az együttműködési kötelezettség megszegésének minősül:

- aktív korúak ellátásának megállapításáról szóló határozatban megállapított határidő elmulasztása,(pl. megállapodás megkötésére előírt határidő elmulasztása)
- megjelenési kötelezettség elmulasztása,
- képzésen való részvétel elmulasztása,
- előírt programban való részvétel elmulasztása

Az együttműködési kötelezettség megszegésének következményei

13. § (1) Ha a rendszeres szociális segélyben részesülő személy a segély folyósításának időtartama alatt együttműködési kötelezettségét neki felróhatóan az együttműködésre kijelölt szervnél két éven belül ismételten megszegi, akkor az aktív korúak ellátására való jogosultságot meg kell szüntetni.

Lakásfenntartási támogatás

14. § (1) Az önkormányzat az Szt-ben és e rendeletben meghatározott jogosultaknak normatív lakásfenntartási támogatást nyújt.

(2) A lakásfenntartási támogatásra jogosultak körére az Szt. 38. § (1)-(2) bekezdésében, valamint 39. §-ban foglaltak az irányadók.

(3) Normatív lakásfenntartási támogatás esetén a lakásfenntartás elismert havi költségére, az elismert lakásnagyságra, valamint a lakásfenntartási támogatás havi összegére az Szt. 38. § (3)(8) bekezdésében foglaltak az irányadók.

(4) A lakásfenntartási támogatás megállapításával, megszüntetésével kapcsolatos hatáskört a képviselő-testület gyakorolja.

Ápolási díj

15. § (1) A képviselő-testület ápolási díjat állapíthat meg annak a hozzátartozónak, aki 18. életévét betöltött tartósan beteg személy ápolását, gondozását végzi és az egy főre jutó havi jövedelem nem haladja meg az öregségi nyugdíj mindenkori legkisebb összegét, egyedülálló esetén 200%-át.

(2) A méltányossági ápolási díj megállapításának feltétele, hogy a hozzátartozó egybefüggően legalább 6 hónapos munkaviszonyát ápolási kötelezettsége miatt kellett a kérelem benyújtását megelőző 2 hónapban felmondania, vagy legalább 1 év óta regisztrált munkanélküliként tartja nyilván a Foglalkoztatási Hivatal.

(3) Az ápolási díj megállapítása iránti kérelmet a 63/2006.(III.27.) Korm. rendelet 4. számú melléklete szerinti formanyomtatványon kell benyújtani. Az ápolási díj megállapítása iránti kérelemhez csatolni kell az Szt. 43. §-ában és a 63/2006.(III.27.) Korm. rendelet 25. §-ában meghatározott igazolásokat és szakvéleményt.

(4) Az ápolási díj havi összegére vonatkozóan az Szt. 44. §-ában előírt összeg az irányadó.

(5) E rendelet alapján adható ápolási díj megállapításával, megszüntetésével kapcsolatos hatáskört a képviselő-testület gyakorolja.

Ápolási kötelezettség teljesítésének ellenőrzése

16. § (1) Az ápolást végző személy a kötelezettségét nem teljesíti, ha az ellátott rendszeres étkeztetéséről, ápolásáról nem gondoskodik, az ellátott és lakókörnyezete higiéniás körülményeinek megtartásában nem működik közre.

(3) A házi segítségnyújtást végző intézmény a Körzeti Szociális Alapszolgáltatási Központ az ápolást végző személy kötelezettségének teljesítését félévente ellenőrzi. Az ellenőrzés során együttműködik a háziorvossal is, hogy meggyőződhessen az ápolt személy egészségi állapotának esetleges romlásáról és annak okairól. Amennyiben az ellenőrzés során úgy látja, hogy az ápolást végző személy a kötelezettségét nem teljesíti, ezt a jegyzőnek jelzik.

17. §

18. §

Önkormányzati segély

(1) Az önkormányzat képviselő-testülete önkormányzati segélyben részesíti azt a létfenntartást veszélyeztető rendkívüli élethelyzetbe került, valamint időszakosan vagy tartósan létfenntartási gonddal küzdő személyt, akinek családjában az egy főre jutó havi jövedelem nem haladja meg az öregségi nyugdíj mindenkori legkisebb összegének 150 %-át, egyedül élő esetén annak 150 %-át.
(2) Elhunyt személy eltemettetésének költségeihez való hozzájárulásként önkormányzati segély annak a személynek állapítható meg, akinek családjában az egy főre jutó havi jövedelem nem haladja meg az öregségi nyugdíj legkisebb összegének 100 %-át, egyedül élő esetén annak 150 %-át. Az elhunyt személy eltemettetésének költségeihez való hozzájárulásként megállapított önkormányzati segély összege a helyben szokásos legolcsóbb temetés 10 %-a
(3) A helyben szokásos legolcsóbb temetés összege 100.000 Ft.
(4) Az önkormányzati segély kérelemre és hivatalból is megállapítható. A segély megállapítása iránti kérelmet e rendelet 1. számú melléklete szerinti formanyomtatványon kell benyújtani a Karádi Közös Önkormányzati Hivatal. A kérelemhez csatolni kell a kérelmező, Illetve családtagjai jövedelmének hitelt érdemlő igazolására szolgáló dokumentumokat, valamint a létfenntartást veszélyeztető rendkívüli élethelyzetet, többletkiadást alátámasztó dokumentumot (pl. gyógyszerköltség, gyógykezelés összegét igazoló irat, temetési számla, magas közüzemi számla, stb.)
(5) Az elhunyt személy eltemettetésének költségeihez való hozzájárulásként adott önkormányzati segély iránti kérelmet a haláleset bekövetkezésétől számított 60 napon belül lehet benyújtani.
(6) 3 Az önkormányzati segély kifizetése a Karádi Közös Önkormányzati Hivatal Pénztárában történik.

19. §

20. §4

Bursa Hungarica Felsőoktatási Önkormányzati Ösztöndíj

21. § (1) Karád Község Önkormányzata Bursa Hungarica Felsőoktatási Önkormányzati Ösztöndíjban részesíti a Bursa Hungarica Felsőoktatási Önkormányzati Ösztön-díjrendszerről szóló módosított 12/2001. (IV. 28.) OM. rendelet (továbbiakban OM rendelet) szerint kiírt pályázat alapján a felsőoktatásban résztvevő szociálisan rászoruló hallgatókat. A pályázati kiirásról és a következő évi támogatások összegéről a pályázat kiírásával egyidejűleg, az OM. rendelet 2. §-ának (3) bekezdése alapján az Oktatási Közlönyben a csatlakozás részletes feltételeiről közzétett Általános Szerződési Feltételekben meghatározott időpontig évente dönt a Képviselő-testület. A támogatás összegét a képviselő-testület a következő évi költségvetésében tervezi.

(2) A Képviselő-testület a pályázatok elbírálásánál a pályázónak kizárólag a szociális helyzetét veszi figyelembe.

(3) Szociálisan hátrányos helyzetűnek különösen azt a pályázót minősíti a Képviselő-testület, akinél az OM rendelet 8. § (2) bekezdésében meghatározott körülmények valamelyike fennáll.

(4) A kérelemhez csatolandó mellékleteket, a jövedelemszámításnál figyelembe veendő időszakot e rendelet 4. § (2) bekezdése tartalmazza.

(5)5 A Bursa Hungarica Felsőoktatási Önkormányzati Ösztöndíj megállapításával kapcsolatos hatáskört a Szociális bizottság gyakorolja.

22. §

23. §6 (1) Ha a szülési segély megállapítását nem a születés helye szerint illetékes települési önkormányzattól kérik, a kérelemmel egyidejűleg be kell mutatni a gyermek születési anyakönyvi kivonatát is.

(2) A szülési segély megállapításával kapcsolatos hatáskört a Polgármester gyakorolja.

2. Természetben nyújtott szociális ellátások

Közgyógyellátás

24. § (1) Méltányosságból kérelemre, egyedi elbírálás alapján, annak a személynek is megállapítható a közgyógyellátásra való jogosultsága, aki szociálisan rászorult, és gyógyszerköltsége olyan magas, hogy azt létfenntartása veszélyeztetése nélkül nem képes viselni, akinél az egy főre számított havi jövedelem az öregségi nyugdíj mindenkori legkisebb összegének 200 %-át nem haladja meg, egyedül élő esetén 250%-át, továbbá a havi rendszeres gyógyító ellátás költsége eléri, az öregségi nyugdíj mindenkori legkisebb összegének 20%-át.

(2) A közgyógyellátás iránti iránti kérelmet a 63/2006.(111.27.) Korm. rendelet 9. számú melléklet szerinti formanyomtatványon a polgármesteri hivatalban/körjegyzőségen kell benyújtani. A kérelemhez csatolni kell a 63/2006.(111.27.) Korm.rendelet 35. §-ban előírt igazolásokat, iratokat.

24./A. §

Szociális célú tűzifa támogatás

(1) Karád Község Önkormányzata (a továbbiakban: Önkormányzat), hozzájárulva a tüzelőanyag költségekhez, évente egyszeri, természetbeni szociális célú tűzifa támogatást nyújt (a továbbiakban: támogatás) a szociálisan rászoruló személyek részére.
(2) A szociális rászorultság megállapításánál előnyt élvez, aki a szociális igazgatásról és szociális ellátásokról szóló 1993. évi Ill. törvény (a továbbiakban: Szt.) szerinti
a) aktív korúak ellátására,
b) időskorúak járadékára,
c) adósságkezelési támogatáshoz kapcsolódó adósságcsökkentési támogatásra, vagy
d) - tekintet nélkül annak természetbeni vagy pénzbeli formában történő nyújtására -lakásfenntartási támogatásra jogosult.
e) A gyermekek védelméről és a gyámügyi igazgatásről szóló 1997. évi XXXI törvényben szabályozott halmozottan hátrányos helyzetű gyermeket nevelő család élvezzen előnyt.
(3) Ingatlanonként egy háztartás részesülhet támogatásban. A (2) pontban meghatározott támogatás jogosultjának a tűzifa támogatás megítélésének napján a településen kell tartózkodnia és bejelentett lakóhelyének, tartózkodási helyének is a településen kell lennie.
(4) Háztartásonként legfeljebb 1 m3 tűzifa biztosítására kerülhet sor.
(5) Nem részesülhet támogatásban, aki a lakóingatlan fűtését nem fatüzeléssel oldja meg.
(6) Az Önkormányzat a tűzifa kiosztásáról 2014. február 15. napjáig gondoskodik. A tűzifa kiosztása történhet személyes átvétellel, vagy az önkormányzat által biztosított lakcímre szállítással.
(7) 7 A támogatásra való jogosultságról Karád Község Önkormányzat Képviselő-testülete határoz.
III. Fejezet

Szociális szolgáltatások

1. Az egyes szociális szolgáltatások szabályai

25. § (1) A Szt. értelmében szociális alapszolgáltatások

- étkeztetés

- házi segítségnyújtás

- családsegítés

- jelzőrendszeres házi segítségnyújtás

- nappali ellátás

(2) Az alapszolgáltatások tekintetében az Szt.59/A. § alapján a szociális rászorultságot jelzőrendszeres házi segítségnyújtás, valamint támogató szolgáltatás esetében vizsgálni kell.*

(3) Az egyes szociális alapszolgáltatások térítésmentes biztosítására vonatkozóan az Szt. 115/A. §-ban foglaltak az irányadóak.

(4) Az ingyenes ellátásban részesülőkre vonatkozóan az igazgatásról és szociális ellátásokról szóló 1993. évi Ill. törvény 114. § (3) bekezdésében foglaltak az irányadóak.

Az ellátások igénybevétele

26. § (1) E rendeletben felsorolt személyes gondoskodást nyújtó alapellátások keretében az ellátást biztosító intézménybe történő felvétel, valamint az ellátások igénybevétele iránti kérelmet a polgármesteri hivatalhoz/intézményvezetőhöz kell benyújtani, a 9/1999. (Xl. 24.) SZCSM. rendelet 1. sz. melléklete szerinti formanyomtatványon.

(2) A jogviszony keletkezéséről és az ellátás iránti kérelemről a körzeti Szociális Alapszolgáltatási Központ intézményvezetője dönt.

(3) Külön eljárás nélkül akkor biztosítható ellátás, ha indokolt az igénylő azonnali ellátása. Az írásos kérelmet és a jövedelemigazolást ebben az esetben is mellékelni kell.

(4) Az intézményvezető külön eljárás nélkül ellátásban részesíti azt, aki a 9/1999. (XI. 24.) SZCSM rendelet 15. § (1) bekezdésében foglalt feltételeknek megfelel.

Étkeztetés

27. § (1) Az étkeztetés jogosultsági feltételeire vonatkozóan az Szt. 62. § (1) bekezdésében foglaltak az irányadók.

(2) Étkeztetésben részesíti az önkormányzat azt az igénylőt, illetve az általa eltartottat is, aki jövedelmétől függetlenül kora vagy egészségi állapota miatt nem képes az étkezéséről más módon gondoskodni.

(3) Az ellátás iránti kérelmet a kérelmező lakóhelye szerinti szociális intézmény vezetőjéhez lehet benyújtani.

(4) Az ellátás iránti kérelemről Körzeti Szociális Alapszolgáltatási Központ intézményvezetője dönt.

Házi segítségnyújtás

28. § (1) A házi segítségnyújtásra vonatkozóan az Szt, 63. §-ban foglaltak az irányadók.

(2) Az ellátás iránti kérelmet a kérelmező lakóhelye szerinti szociális intézmény vezetőjéhez lehet

benyújtani.

(3) Az ellátás iránti kérelemről Körzeti Szociális Alapszolgáltatási Központ intézményvezetője

dönt.

(4) A gondozásra fordított időt a gondozás napló alapján kell megállapítani.

(5) Az ellátás igénybevétele, valamint annak megszüntetése a Körzeti Szociális Alapszolgáltatási

Központ. intézményvezetője intézkedése alapján az Szt. 93-94/A. § rendelkezéseinek megfelelően történik.

Jelzőrendszeres házi segítségnyújtás

29. § (1) A jelzőrendszeres házi segítségnyújtás igénybevételére, a jogosultság igazolására

vonatkozóan az Szt. 65. §-ban foglaltak az irányadók.
(2) Az ellátás iránti kérelmet a kérelmező lakóhelye szerinti szociális intézmény vezetőjéhez lehet benyújtani.
(3) Az ellátás iránti kérelemről a Körzeti Szociális Alapszolgáltatási Központ. intézményvezetője dönt.

Családsegítés

30. § (1) A családsegítésre vonatkozóan az Szt. 64. §-ban foglaltak az irányadók.

(2) A családsegítés keretében a képviselő-testület az Szt-ben meghatározott ellátásokat biztosítja.

(3) A családsegítést a képviselő-testület Körzeti Szociális Alapszolgáltatási Központ intézmény útján biztosítja

Nappali ellátás

31. § (1) Az ellátás szabályozására az Szt. 651F. § rendelkezései az irányadók.

(2) A nappali térítési díjára vonatkozóan a személyes gondoskodást nyújtó szociális ellátások térítési díjáról szóló 29/1993. (11.17.) Korm. r. 15. §-ban foglaltak az irányadók.

(3) Az ellátás iránti kérelmet a kérelmező lakóhelye szerinti szociális intézmény vezetőjéhez lehet benyújtani.

(4) Az ellátás iránti kérelemről Körzeti Szociális Alapszolgáltatási Központ intézményvezetője

dönt.

2. Térítési díj

32. § (1) Az intézményi térítési díjak megállapítására vonatkozóan a személyes gondoskodást nyújtó

szociális ellátások térítési díjáról szóló 29/1993. (11.17.) Korm. r. 2-7. §-ban foglaltak az irányadóak.

(2) A térítési díj megállapítására, beszedésére vonatkozóan e rendeletben nem szabályozott

kérdések tekintetében az Szt. 114-119/B. §-ában foglaltak az irányadók.

(3) Az intézményi térítési díjat a képviselő-testület évente egy alkalommal állapítja meg.

(4) Az intézményi térítési díjakat e rendelet 1. sz. melléklete tartalmazza.

A személyi térítési díjak megfizetése

33. § (1) A személyi térítési díj megfizetésére vonatkozóan az Szt. 114-119/B. §-ában, valamint a

személyes gondoskodást nyújtó szociális ellátások térítési díjáról szóló 29/1993 (11.17.) Korm. rendeletben foglaltak az irányadók.

A fizetendő személyi térítési díj csökkentésének, elengedésének esetei, módjai

34. § (1) Térítési díjkedvezményt, illetve mentességet az ellátást biztosító intézmény vezetőjétől kell kérni,

(2) Az intézményvezető a személyi térítési díj 50%-áig terjedő térítési díjkedvezményt vagy térítési díjmentességet adhat különösen akkor, ha az igénybevevő életkörülményeiben kedvezőtlen változás következett be, így ha pl.
- elemi kárt szenvedett,
- bűncselekménnyel (pl.: lopással vagy rablással) jelentősen megkárosították,
- lakásában rendkívüli esemény (pl. csőtörés) miatt súlyos kár keletkezett,
- egészségében állapotrosszabbodás következett be,
- családi körülményeiben olyan változás állt be (pl. tartósan beteg, vagy fogyatékos hozzátartozó, haláleset), amely miatt az ellátott a térítési díjat, vagy annak teljes összegét átmenetileg nem tudja megfizetni.
(3) Térítési díjkedvezmény vagy díjmentesség legfeljebb 4 hónap időtartamra adható.

3. Intézményi jogviszony

35. § Az intézményi jogviszony keletkezésére vonatkozóan az Szt, 94-94/D. §-ban foglaltak az irányadók.

Az intézményvezető és az ellátást igénybevevő között kötendő megállapodás

36. § A megállapodásban foglaltak szabályozására vonatkozóan az Szt. 94/C. §-ában foglaltak az irányadók.

Az intézményi jogviszony megszűnése

37. § (1) Az intézményi ellátás megszűnésére az Szt. 100-101. §-ában foglaltak az irányadók.

Házirend

38. § Az intézmények házirendjét a Képviselő testület hagyja jóvá.

IV. Fejezet

Záró rendelkezések

39. § (1) E rendelet kihirdetése napján lép hatályba, rendelkezéseit a határozattal jogerősen el nem bírált, folyamatban lévő ügyekben is alkalmazni kell, egyidejűleg hatályát veszti a 3/2009. (IV.30.) számú önkormányzati rendelet.

(2) Az e rendeletben nem szabályozott kérdésekben a szociális igazgatásról és a szociális ellátásokról szóló 1993. évi III. törvény, és e törvény végrehajtására hozott magasabb szintű jogszabályok rendelkezéseit kell alkalmazni.

(3) a rendelet kihirdetéséről —annak az önkormányzat hirdetőtábláján való kifüggesztésével — a jegyző gondoskodik.

Karád 2011. május 16.

Baranyai Károlyné sk.
polgármester

Dr. Fekete Zsolt sk.
jegyző



A rendelet 2011. május 16. napján került kihirdetésre.

1. melléklet a 9/2011. (V. 16.) önkormányzati rendelethez

A személyes gondoskodást nyújtó ellátások intézményi térítési díja

1./
a./ szociális étkezést igénybe vevők: 368 Ft/adag+ ÁFA
b./ az étkeztetés kiszállítással: 408.-Ft / adag+ÁFA
2./ - házi segítségnyújtást igénybe vevők: 0.-Ft/gondozási óra
3./ nappali ellátását igénybe vevők: 17. -Ft/nap
4./ jelzőrendszeres házi segítségnyújtás: 50.-Ft/nap

2. melléklet a 9/2011. (V. 16.) önkormányzati rendelethez

Formanyomtatvány az önkormányzati segély megállapításához

9/2011. (V. 16.) önkormányzati rendelethez a 9/2011. (V. 16.) önkormányzati rendelethez

1

Módosította a 11/2013. (XII.16.) önk. Rendelet, hatályos 2013. december 16-tól.

2

Beiktatta a 7/2012(V.7.) önk. Rendelet, hatályos 2012. május 5-től.

3

Módosította a 11/2013. (XII.16.) önk.rendelet, hatályos 2014.01.01-től.

4

Hatályon kívül helyezte a 11/2013. (XII.16.) önk.rendelet, hatálytalan 2014. 01.01-töl.

5

Módosította a 7/2012.(V.7.) önk.rendelet, hatályos 2011. november 30-tól.

6

Hatályon kívül helyezte a 11/2013.(XII.16.) önk. rendelet, hatálytalan 2014. 01.01-től.

7

Módosította a 8/2013.(X.14.) önk. Rendelet, hatályos 2013. október 14-től.