Karád Község Önkormányzat Képviselő-testülete 3/2016. (II. 23.) önkormányzati rendelete
a szociális ellátások helyi szabályozásáról (10/2016.(XI. 29.), 3/2020.(III. 03.), 10/2020.(XII.07.), 7/2021.(V. 20.) önkormányzati rendelettel egységes szerkezetben)
Hatályos: 2024. 05. 03Karád Község Önkormányzata képviselő-testületének3/2016. (II.23.) önkormányzati rendelete a szociális ellátások helyi szabályozásáról
17. § (10/2016.(XI. 29.), 3/2020.(III. 03.), 10/2020.(XII.07.), 7/2021.(V. 20.) önkormányzati rendelettel egységes szerkezetben)
Általános rendelkezések
1. A rendelet hatálya
1. § (1) A rendelet személyi hatálya kiterjed Karád község közigazgatási területén érvényes lakó-vagy tartózkodási hellyel rendelkező és életvitelszerűen lakó, a szociális igazgatásról és a szociális ellátásról szóló 1993. évi III. törvény (a továbbiakban: Szt.) 3. § (1) bekezdés a) - d) és (3) bekezdésben meghatározott személyekre. [2]
(2) A rendelet hatálya az Szt. 7. § (1) bekezdésében megjelölt ellátások vonatkozásában az Európai Szociális Kartát megerősítő országoknak a harmadik országbeli állampolgárok beutazásáról és tartózkodásáról szóló 2007. évi II. törvény rendelkezései szerint jogszerűen Magyarországon tartózkodó állampolgáraira is kiterjed. [3]
2. § A rendelet tárgyi hatálya az Szt., a gyermekek védelméről és a gyámügyi igazgatásról szóló 1997. évi XXXI. törvény, a pénzbeli és természetbeni szociális ellátások igénylésének és megállapításának, valamint folyósításának részletes szabályairól szóló 63/2006. (III.27.) Korm. rendelet(a továbbiakban Korm.r.) által nem szabályozott kérdésekre terjed ki.
2. Értelmező rendelkezések
3. §
E rendelet alkalmazásában:
3. Az ellátások megállapításának általános szabályai
4. § A pénzbeli és természetbeni szociális ellátásként nyújtott települési támogatás megállapításakor - ha az Szt. vagy e rendelet másként nem rendelkezik - az egy háztartásban élő személyek szociális helyzetét egységben kell vizsgálni. A támogatásokat úgy kell megállapítani, hogy elősegítsék a kérelmező létfenntartási és lakhatási lehetőségeit.
5. § Az e rendeletben szabályozott ellátások megállapítása - a rendkívüli települési támogatás kivételével - kérelemre történik, melyet az e célra rendszeresített, e rendelet 1. melléklete szerinti formanyomtatványon kell előterjeszteni. Nem állapítható meg pénzbeli és természetbeni támogatás, ha a kérelmező az Szt.szerinti, valamint az e rendeletben meghatározott jogosultsági szempontoknak nem felel meg. [4]
6. § (1) Az 5. §-ban meghatározott kérelmet és annak mellékleteit a Karádi Közös Önkormányzati Hivatalhoz (a továbbiakban: Hivatal) kell benyújtani. [5]
(2) A kérelemhez mellékelni kell:
a) a kérelem benyújtását megelőző hónap jövedelméről igazolást, tárgyévi nyugellátásról szóló éves értesítőt, valamint az utolsó havi nyugellátásról szóló postai szelvényt vagy folyószámla kivonatot,
b) társadalombiztosítási ellátás esetében a havi járandóságról szóló igazolást,
c) 18. életévét betöltött gyermek esetén a tanulói jogviszony nappali tagozaton való fennállását igazoló iskolalátogatási igazolást,
d) annak igazolását, hogy valamely jövedelem, támogatás megállapítása folyamatban van,
e) a gyermek elhelyezése vagy ideiglenes hatályú elhelyezése és a gyámrendelés tárgyában hozott bírósági vagy gyámhivatali határozatot,
J) a gyermektartásdíj - amennyiben az rendelkezésre áll - megállapításáról szóló jogerős bírósági ítélet eredeti, vagy az eredetivel megegyező hiteles másolatát, valamint g) a támogatás megállapításához előírt egyéb igazolást.
(3) A kérelem benyújtásakor a kérelmező - amennyiben az adott támogatás elbírálásához szükséges - köteles maga és a vele egy háztartásban vagy családban élő személyek vagyoni - jövedelmi viszonyairól igazolást becsatolni, vagy ha ez aránytalan nehézségekbe ütközne és időigényes, akkor ezekről büntetőjogi felelőssége tudatában nyilatkozatot tenni.
(4) A kérelmező vagy jogosult, továbbá a vele együtt élő közeli hozzátartozó a Szt. 4. § (1) bekezdés szerinti vagyonát az e célra rendszeresített - a Rendelet 2. mellékletét képező -formanyomtatványon tett nyilatkozattal igazolja (vagyonnyilatkozat). [6]
7. § (1) A települési támogatás iránti kérelemhez csatolni kell az egyes támogatási formákhoz külön is előírt igazolásokat.
(2) Vállalkozó kérelmező esetén az Szt. 10. § rendelkezéseit kell alkalmazni azzal, hogy jövedelmének igazolásához az adóbevallással már lezárt időszak tekintetében az illetékes adóhatóság igazolása szükséges.
(3) Amennyiben a jövedelemre vonatkozó nyilatkozatban foglaltak a Hivatal tudomása, vagy környezettanulmány alapján vitathatók, alkalmazni kell a vélelmezett jövedelem számítására vonatkozó szabályokat.
(4) E rendeletben meghatározott feltételekkel nyújtható - szociális rászorultságtól függő - támogatások megállapításánál a család vagy a háztartás Szt. 4. § (1) bekezdés - az a) - b) pontjaira tekintettel - c) és f) pontjai szerinti jövedelmét és vagyonát kell figyelembe venni.
(5) Az e rendelet hatálya alá tartozó támogatások megállapításával kapcsolatos eljárási cselekmények elektronikus ügyintézés keretében nem gyakorolhatók.
8. § Jogosulatlanul és rosszhiszeműen igénybe vett ellátás megtérítésére, e körben méltányosság gyakorlására az Szt. 17. §-ának rendelkezései az irányadók, de a visszafizetés nem mentesít az egyéb, így különösen a büntető, vagy szabálysértési felelősség alól.
9. § A Képviselő-testület hatáskörébe tartozó települési támogatásokról a lakhatási támogatás, a gyógyszertámogatás a köztemetés esetén a polgármester, rendkívüli települési támogatás temetési támogatás, babakelengye támogatás, Bursa Hungarica Felsőoktatási Önkormányzati Ösztöndíj megállapítása esetén a Szociális Bizottság dönt.
9./A. §. [7]
Az ellátásra irányuló kérelemről
10. § A települési támogatások kifizetése a Hivatal Pénztárában történik. [8]
Települési támogatások
4. A települési támogatások nyújtásának formái
11. § (1) A képviselő-testület az Szt. 45. § (1) és (2) bekezdésének rendelkezései alapján a következő települési támogatásokat nyújthatja:
a) a lakhatáshoz kapcsolódó rendszeres kiadások viseléséhez,
b) a gyógyszerkiadások viseléséhez,
(2) A képviselő-testület az Szt. 45. § (3) és (4) bekezdései alapján rendkívüli települési támogatást nyújt:
a) a létfenntartási gondok enyhítéséhez,
b) halálesethez
c) újszülött gyermek születéséhez
5. Szociális célú tüzelőanyag támogatás [9]
11./A §
6. Lakhatási támogatás
12. § (1) A képviselő-testület települési támogatásként lakhatási kiadásokhoz kapcsolódó támogatást nyújthat a szociálisan rászoruló háztartások részére a háztartás tagjai által lakott lakás, vagy nem lakás céljára szolgáló helyiség fenntartásával kapcsolatos rendszeres kiadásaik viseléséhez való hozzájárulásként.
(2) A lakhatási támogatás a villanyáram-, a víz- és a gázfogyasztás, a távhő-szolgáltatás, a csatornahasználat és a szemétszállítás, lakbér (a továbbiakban együtt: rezsiköltség) díjához, való lakhatási hozzájárulás.
(3) A lakhatási támogatás olyan, a lakásfenntartással összefüggő rendszeres kiadásokhoz nyújtható, amelyek megfizetésének elmaradása a kérelmező lakhatását a legnagyobb mértékben veszélyezteti.
(4) Lakhatási támogatás nyújtható annak a személynek, akinek a háztartásában az egy főre jutó havi nettó jövedelem nem haladja meg az öregségi nyugdíj mindenkori legkisebb összegének (a továbbiakban: nyugdíjminimum) a 250 %-át, és a háztartás tagjai egyikének sincs vagyona.
(5) Az (1) bekezdésben foglalt lakhatási támogatás iránt benyújtott kérelemhez a 6. § (3) bekezdésében meghatározottakon túlmenően mellékelni kell a háztartás rezsiköltségét igazoló, a kérelem benyújtását megelőző, egy hónapnál nem régebbi számlákat, bizonylatokat, valamint a lakás használatának jogcímét alátámasztó iratot, így különösen tulajdoni lapot, bérleti szerződést, lízing szerződést, használati szerződést, lakáshasználatot megállapító jogerős bírósági határozatot.
(6) Az (1) bekezdésben meghatározott lakhatási támogatás legfeljebb a kérelem benyújtását követő hónaptól kezdődően, egy évre állapítható meg.
(7) Az (1) bekezdésben meghatározott lakhatási támogatás összege havonta 5.000.-Ft.
13. § (1) A 12. § (1) bekezdésben meghatározott lakhatási támogatás ugyanazon lakásra csak egy jogosultnak állapítható meg, függetlenül a lakásban élő személyek és háztartások számától. Külön lakásnak kell tekinteni a társbérletet, és a jogerős bírói határozattal megosztott lakás lakrészeit.
(2) A lakhatási támogatás iránti kérelem elutasítása, vagy a megállapított támogatás megszüntetése esetén ugyanazon lakásra vonatkozóan a döntés jogerőre emelkedésétől számított 3 hónapon belül a háztartás egy tagja sem nyújthat be ilyen irányú kérelmet.
(3) A lakhatási támogatást, és annak folyósítását meg kell szüntetni:
a) ha a kérelmező lakcíme a támogatás folyósítása alatt megváltozik, vagy a kérelmező elhalálozott, vagy
b) ha a kérelmező, valamint a háztartásában élő személyek jövedelmi, vagy vagyoni viszonyaiban - e támogatásra irányadó jövedelemhatárt érintő - változás következik be
a változás hónapját követő hónaptól.
(4) Kérelmező a jogosultság feltételeit érintő lényeges tények, körülmények megváltozásáról 15 napon belül köteles értesíteni a Hivatalt.
7. Gyógyszertámogatás
14. § (1) A gyógyszertámogatás a szociálisan rászorult személy részére az egészségi állapota megőrzéséhez és helyreállításához kapcsolódó kiadásainak csökkentése érdekében biztosított hozzájárulás.
(2) Gyógyszertámogatás állapítható meg gyógyszer kiadásokhoz kapcsolódó költségekhez való hozzájárulás céljából, ha a kérelmező családjában az egy főre jutó nettó havi jövedelem nem haladja meg a nyugdíjminimum kétszeresét feltéve, ha részére a feltétlen szükséges havi rendszeres gyógyszer költségének összege meghaladja a nyugdíjminimum 20 %-át.
(3) A gyógyszer támogatásra való jogosultság megállapítása iránti kérelemhez csatolni kell - a 6. § (3) bekezdésében foglaltakon túlmenően – a háziorvos és/vagy kezelőorvos által felírt havi rendszeres gyógyszerek gyógyászati segédeszköz költségének összegéről szóló igazolást.
(4) A gyógyszertámogatás a kérelem benyújtásától számított 1 évre állapítható meg , összege havi 5.000.-ft
(5) Meg kell szüntetni a gyógyszertámogatásra való jogosultságot, ha
a) a jogosult az Szt. 50. § (1), vagy (2) bekezdésében foglalt közgyógyellátásra szerez jogosultságot,
b) ha a jogosult lakcíme a folyósítás időtartama alatt megszűnik, vagy
c) a jogosult elhalálozott.
II. Fejezet [10]
Rendkívüli települési támogatások
15. § (1) Rendkívüli települési támogatás állapítható meg annak a létfenntartási gondokkal küzdő személynek, akinek családjában az egy főre jutó nettó havi jövedelem összege nem haladja meg a nyugdíjminimum 150 %-át.
(2) A létfenntartási gondokkal küzdő személynek nyújtott rendkívüli települési támogatás egy naptári évben maximálisan hat alkalommal állapítható meg.
16. § [11]
(1) Rendkívüli települési támogatás állapítható meg, egy naptári évben 2 alkalommal – jövedelemhatártól függetlenül – összege 5.000.-ft – 20.000.- tig kiskorú gyermek neveléséhez, így különösen a gyermek iskoláztatásához, a válsághelyzetben lévő várandós anya gyermekének megtartásához, a nevelésbe vett gyermek családjával való kapcsolattartásához, a gyermek családba való visszakerülésének elősegítéséhez kapcsolódó kiadásokhoz való hozzájárulás céljából.
(2) Rendkívüli települési támogatás állapítható meg egy naptári évben 2 alkalommal jövedelemhatártól függetlenül a településen életvitelszerűen élő, 60 életévét betöltött személy részére.
9. Temetési támogatás
17. § (1)1 Az önkormányzat 50.000,- Ft temetési segélyt állapíthat meg annak a személynek, aki az elhunyt személy eltemettetéséről gondoskodott – attól függetlenül, hogy erre kötelezett volt vagy sem- és a temetési költségek viselése a saját vagy családja létfenntartását veszélyezteti. [12]
(2) A kérelemhez csatolni kell a 6. § (3) bekezdésében meghatározottakon túlmenően az elhunyt halotti anyakönyvi kivonatát, és a temetési számlát.
(3) Az (1) bekezdésben meghatározott támogatás iránti kérelmet a temetési számla keltétől számított 60 napon belül kell benyújtani, mely jogvesztő határidő.
(4)2
10. Babakelengye támogatás
18. §3 Az önkormányzat egyszeri támogatást állapíthat meg újszülött gyermek születésével kapcsolatos költségek finanszírozása céljából az újszülött gyermek törvényes képviselője kérelmére, amennyiben az újszülött gyermek lakóhelye az önkormányzat közigazgatási területén van, és a kérelmező családjában az egy főre eső jövedelem nem haladja meg az öregségi nyugdíj mindenkori legkisebb összegének 300%-át, [13] Természetben juttatásként további 40.000,- Ft értékű babakelengye csomagot nyújt.
Köztemetés [14]
19. §[15]
20. §[16.]
21. §[18]
III. /A Fejezet [19]
Természetben nyújtott szociális ellátás és pénzbeli szociális juttatás
13. Köztemetés
22. § Szt. 48. § (1) A haláleset helye szerint illetékes települési önkormányzat képviselőtestülete - a halálesetről való tudomásszerzést követő huszonegy napon belül - gondoskodik az elhunyt személy közköltségen történő eltemettetéséről; ha
a) nincs vagy nem lelhető fel az eltemettetésre köteles személy, vagy
b) az eltemettetésre köteles személy az eltemettetésről nem gondoskodik.
23. § A köztemetés költségeinek megtérítése alól az eltemettetésre köteles személy mentesíthető, ha családjában az egy főre jutó havi jövedelem az öregségi nyugdíj mindenkori legkisebb összegének 150 %-át nem haladja meg, feltéve, hogy kérelmező és családja lakásán felül további, az Szt. 4. § bekezdés b) pontjában megjelölt összeghatárt meghaladó vagyonnal nem rendelkezik.
14. Bursa Hungarica Felsőoktatási Önkormányzati Ösztöndíj
24. § (1) Bursa Hungarica Ösztöndíjban részesülhetnek azok a hátrányos szociális helyzetű hallgatók, akiknek az állandó lakóhelyük Karád község közigazgatási területén van, és az önkormányzat az Ösztöndíjrendszer keretében támogatásban részesített, továbbá teljes idejű alapképzésben, mesterképzésben, osztatlan képzésben vagy felsőfokú, illetve felsőoktatási szakképzésben folytatják tanulmányaikat.
(2) A Bursa Hungarica Ösztöndíj keretében az intézményi ösztöndíjrész havi egy főre jutó legnagyobb összegét az oktatásért felelős miniszter évente a minisztérium honlapján teszi közzé.
(3) A Bursa Hungarica Ösztöndíj keretében az önkormányzati ösztöndíjrész havi összege személyenként nem haladhatja meg az (2) bekezdés szerinti összeghatárt.
(4) Az ösztöndíj elbírálása szociális rászorultság alapján az Szt. rendelkezései szerint, a pályázó tanulmányi eredményétől függetlenül történik. A pályázó szociális rászorultsága igazolására köteles megadni a vele egy háztartásban élők - a pályázó lakóhelye szerinti lakásban életvitelszerűen együtt lakó, ott bejelentett lakóhellyel vagy tartózkodási hellyel rendelkező személyek - egy főre jutó havi nettó jövedelmének forintösszegét.”
Szociális szolgáltatások
15. Az egyes szociális szolgáltatások szabályai
25. § (1) A Szt. értelmében szociális alapszolgáltatások
(2) Az alapszolgáltatások tekintetében az Szt. 59/A. § alapján a szociális rászorultságot az (1) bekezdés szerinti szociális alapszolgáltatások esetében vizsgálni kell. [20]
(3) Az egyes szociális alapszolgáltatások térítésmentes biztosítására vonatkozóan az Szt. 115/A. § rendelkezései az irányadóak. [21]
(4) Az ingyenes ellátásban részesülőkre vonatkozóan az Szt. 114. § (3) bekezdésben foglaltakat kell alkalmazni. [22]
16. Az ellátások igénybevétele
26. § (1) E rendeletben felsorolt személyes gondoskodást nyújtó alapellátások keretében az ellátást biztosító intézménybe történő felvétel, valamint az ellátások igénybevétele iránti kérelmet a Balatonlellei Közös Család és Gyermekjóléti Szolgálat intézményvezetőhöz kell benyújtani, a 9/1999. (XI. 24.) SZCSM. rendelet 1. melléklete [23] szerinti formanyomtatványon.
(2) A jogviszony keletkezéséről és az ellátás iránti kérelemről a Balatonlellei Közös Család és Gyermekjóléti Szolgálat intézményvezetője dönt.
(3) Külön eljárás nélkül akkor biztosítható ellátás, ha indokolt az igénylő azonnali ellátása. Az írásos kérelmet és a jövedelemigazolást ebben az esetben is mellékelni kell. [24]
(4) Az intézményvezető külön eljárás nélkül ellátásban részesíti azt, aki a 9/1999. (XI. 24.) SZCSM rendelet 15. § (1) bekezdésében foglalt feltételeknek megfelel. [25]
17. Étkeztetés
27. § (1) Az étkeztetés jogosultsági feltételeire vonatkozóan az Szt. 62. § (1) bekezdésében foglaltak az irányadók. [26]
(2) Az ellátás iránti kérelemről a Balatonlellei Közös Család és Gyermekjóléti Szolgálat intézményvezetője dönt. [27]
18. Házi segítségnyújtás
28. § (1) A házi segítségnyújtásra vonatkozóan az Szt. 63. §-ban foglaltak az irányadók.
(2) Az ellátás iránti kérelemről a Balatonlellei Közös Család és Gyermekjóléti Szolgálat intézményvezetője dönt. [28]
(3) Az ellátás igénybevétele, valamint annak megszüntetése a Balatonlellei Közös Család és Gyermekjóléti Szolgálat intézményvezetője intézkedése alapján az Szt. 93-94/A. § rendelkezéseinek megfelelően történik. [29]
19. Jelző rendszeres házi segítségnyújtás
29. § (1) A jelzőrendszeres házi segítségnyújtás igénybevételére, a jogosultság igazolására vonatkozóan az Szt. 65. §-ban foglaltak az irányadók.
(2) Az ellátás iránti kérelmet a kérelmező lakóhelye szerinti szociális intézmény vezetőjéhez lehet benyújtani.
(3) Az ellátás iránti kérelemről a Balatonlellei Közös Család és Gyermekjóléti Szolgálat intézményvezetője dönt.
20. Családsegítés
30. § (1) A családsegítésre vonatkozóan az Szt. 64. §-ban foglaltak az irányadók.
(2) A családsegítés keretében a képviselő-testület az Szt.-ben meghatározott ellátásokat biztosítja.
(3) A családsegítést a képviselő-testület Balatonlellei Közös Család és Gyermekjóléti Szolgálat intézmény útján biztosítja.
21. Nappali ellátás
31. § (1) Az ellátás szabályozására az Szt. 65/F. § rendelkezései az irányadók.
(2) A nappali ellátás térítési díjára vonatkozóan a személyes gondoskodást nyújtó szociális ellátások térítési díjáról szóló 29/1993. (II.17.) Korm. rendelet 15. §-ban foglaltak az irányadók. [30]
(3) Az ellátás iránti kérelmet a kérelmező lakóhelye szerinti szociális intézmény vezetőjéhez lehet benyújtani.
(4) Az ellátás iránti kérelemről Balatonlellei Közös Család és Gyermekjóléti Szolgálat intézményvezetője dönt.
22. Térítési díj
32. § (1) Az intézményi térítési díjak megállapítására vonatkozóan a személyes gondoskodást nyújtó szociális ellátások térítési díjáról szóló 29/1993.(II.17.) Korm. rendelet 2-7. §-ban foglaltak az irányadóak. [31]
(2) A térítési díj megállapítására, beszedésére vonatkozóan e rendeletben nem szabályozott kérdések tekintetében az Szt. 114-119/B. §-ában foglaltak az irányadók.
(3) Az intézményi térítési díjat a képviselő-testület évente egy alkalommal állapítja meg
23. A személyi térítési díjak megfizetése
33. § A személyi térítési díj megfizetésére vonatkozóan az Szt. 114-119/B. §-ában, valamint a személyes gondoskodást nyújtó szociális ellátások térítési díjáról szóló 29/1993. (11.17.) Korm. rendeletben foglaltak az irányadók.
Záró rendelkezések
34. § (1) Ez a rendelet 2016. március 1. napján lép hatályba.
(2) Az e rendelet hatályba lépését megelőzően indult eljárásokra az eljárás megindulásakor hatályos rendelet rendelkezéseit - figyelemmel az Szt. ide vonatkozó rendelkezéseire is – kell megfelelően alkalmazni.
(3) Hatályát veszti a szociális ellátások helyi szabályozásáról szóló 3/2015. (11.25.) önkormányzati rendelet.
Schádl Szilárd |
Dr. Nagy Gábor |
Dr. Nagy Gábor |
jegyző |
1. melléklet a 3/2016.(II.23.) önkormányzati rendelethez
2. A kérelmezővel a kérelem benyújtásának időpontjában közös háztartásban élő közeli
hozzátartozók száma:................... fő
3. A kérelem benyújtásának időpontjában a kérelmezővel közös háztartásban élő, az egy főre jutó jövedelem számítása szempontjából figyelembe vehető közeli hozzátartozók adatai
3/A táblázat:
Név |
Családi kapcsolat megnevezése |
Szül hely, idő |
Anyja neve |
TÁJ szám |
|
|
|
A |
|
1. Munkaviszonyból, munkavégzésre/foglalkoztatásra irányuló egyéb jogviszonyból származó jövedelem és táppénz |
||||
2. Társas és egyéni vállalkozásból, őstermelői, illetve szellemi és más önálló tevékenységből |
3. Nyugellátás, megváltozott |
||||
4. A gyermek ellátásához és gondozásához kapcsolódó támogatások (különösen: GYED, GYES, GYET, családi pótlék, gyermektartásdíj, árvaellátás) |
||||
5. Önkormányzat, járási hivatal és munkaügyi szervek által folyósított rendszeres pénzbeli ellátások |
||||
6. Egyéb jövedelem (különösen: kapott tartás-, ösztöndíj, értékpapírból származó jövedelem, kis összegű kifizetések stb.) |
||||
7. A család összes nettó jövedelme |
||||
8. A család összes nettó jövedelmét csökkentő tényezők (fizetett tartásdíj |
A 17. § (1) bekezdése a Karád Község Önkormányzata Képviselő-testületének 5/2024. (V. 3.) önkormányzati rendelete 1. §-ával megállapított szöveg.
A 17. § (4) bekezdését a Karád Község Önkormányzata Képviselő-testületének 5/2024. (V. 3.) önkormányzati rendelete 3. §-a hatályon kívül helyezte.
A 18. § a Karád Község Önkormányzata Képviselő-testületének 5/2024. (V. 3.) önkormányzati rendelete 2. §-ával megállapított szöveg.