Siófok Város Önkormányzat Képviselő-testülete 16/2021. (V. 27.) önkormányzati rendeletének indokolása

az önkormányzat 2020. évi költségvetésének végrehajtásáról

Hatályos: 2021. 05. 28

az önkormányzat 2020. évi költségvetésének végrehajtásáról

Részletes indokolás

Az 1–4. §-hoz és az 1–50. melléklethez

SIÓFOK VÁROS ÖNKORMÁNYZAT KÉPVISELŐ-TESTÜLETÉNEK

az önkormányzat 2020. évi költségvetésének végrehajtásáról szóló

16/2021. (V.27.) önkormányzati rendeletéhez

1. SIÓFOK VÁROS ÖNKORMÁNYZATÁNAK 2020. évi bevételei

A beterjesztett költségvetési javaslat 9.882.988.018 Ft összegű bevétellel és kiadással számolt. A 2020. évi költségvetés összeállításánál is a kiadások kifejezetten olyan szinten voltak tervezhetőek, amelyre a tárgyévi bevételek fedezetet is nyújtanak. Ebből következően költségvetési hiánnyal, hitel felvétellel nem számoltunk.

Az eredeti költségvetési rendeletünkben szereplő önkormányzati főösszeg az önkormányzatunkat érintő elvonások, a gazdasági visszaesés következtében keletkezett adóbevétel kiesések, és a Képviselő-testületi döntések miatt 472.095.374 Ft-tal csökkenve 9.410.892.644 Ft-ra változott. A tervezettel szemben 6.213.362.308 Ft költségvetési bevétel realizálódott, amelyet az előző évi pénzmaradvány és az államháztartáson belüli megelőlegezések figyelembevételével 3.644.197.661 Ft finanszírozási bevétel egészített ki,így az összesített bevétel 9.857.559.969 Ft-ban határozható meg.

Az önkormányzat bevételeinek részletes teljesítési adatait az önkormányzati beszámoló 1/A. és 1/B. számú mellékletei mutatják be összesítve, valamint működési és fejlesztési célú részletezés szerint.

A működéshez kapcsolódó általános támogatások a tervezett szerint 1.810.136.830 Ft összegben kerültek folyósításra.

A központi költségvetés támogatást biztosított az önkormányzati hivatal működési kiadásaihoz a Magyarország helyi önkormányzatairól szóló 2011. évi CLXXXIX. törvény (a továbbiakban: Mötv.) szerint a 2016 január 1-jén működő hivatali struktúrának megfelelően.

A támogatás meghatározása az elismert hivatali létszám alapján a személyi és dologi kiadások elismert átlagos költségei figyelembevételével történt, amely alapján 383.325.761 Ft támogatásban részesültünk. A Közös önkormányzati hivatal esetében a támogatásra a székhely önkormányzat volt jogosult, de a támogatás összege lakosságarányosan megosztásra került a társ önkormányzatok között.

Az üdülőhelyi feladatok ellátásához kapcsolódó általános támogatásként már csak 771.618.220 Ft érkezett a központi költségvetésből.

A település –üzemeltetéshez kapcsolódó feladatellátáshoz továbbra sem kaptunk támogatást, mert a járó üzemeltetési támogatás beszámításra került az egy lakosra jutó adóerő képesség alapján számított (elvárt) bevétel összegéig.

A kötelező béremelésekhez 1.991.198 Ft támogatást kaptunk.

A központi költségvetés támogatást biztosított az óvodai köznevelési feladatok ellátásához 511.122.325 Ft összegben, elismert átlagbér alapú támogatás járt az óvodát fenntartó települési önkormányzat részére az általa foglalkoztatott óvodapedagógusok, és az óvodapedagógusok nevelő munkáját közvetlenül segítők bérének és az ehhez kapcsolódó, szociális hozzájárulási adó kifizetéséhez. A támogatás a települési önkormányzatot az általa fenntartott óvodaintézményekben foglalkoztatott, a Köznevelési. tv. nevelés-szervezési paraméterei szerint számított pedagógus-, valamint segítői létszám után illette meg.

Támogatást kaptunk az óvodai nevelést biztosító eszközök, játékok és felszerelések beszerzéséhez, valamint a feladatellátásra szolgáló épület és annak infrastruktúrája folyamatos működtetéséhez szükséges kiadásokhoz kapcsolódóan az óvodai - gyermeklétszám után.

A szociális, gyermekjóléti és gyermekétkeztetési feladatainkhoz 550.906.713 Ft támogatást kaptunk. Ezen belül a gyermekétkeztetés támogatására 165.562.829 Ft, a bölcsődei ellátási feladatra összesen 93.543.800 Ft érkezett, valamint szociális ágazati és egészségügyi kiegészítő pótlékra is járt támogatás 56.282.902 Ft összegben.

A kulturális feladatok támogatásaként önkormányzatunk 52.419.467 Ft - tot kapott.

A működési célú kiegészítő támogatások legnagyobb tételét a kieső Idegenforgalmi adó bevétel kompenzálására adott kiegészítő támogatás jelenti 256.590.000 Ft összegben, a IV. negyedév után járó 11.145.600 Ft támogatás majd a 2021 évi költségvetésben mutatkozik. Ezen túl a Lakossági víz és csatornaszolgáltatás támogatására további 48.900.100 Ft, kiegészítő támogatás érkezett, melyet a DRV. mint szolgáltató részére történő továbbutalási kötelezettséggel kaptunk, így ez költségvetésünkben kiadási tételként is megjelent.

Egyéb Működési támogatás is érkezett összesen 155.503.402 Ft összegben különböző jogcímeken, pl. közfoglalkoztatáshoz, fejlesztési projekthez, és itt jelenik meg a Közös hivatal működéséhez történő önkormányzati hozzájárulás a társult önkormányzatok részéről, valamint a Gondozási Központ által átadott OEP támogatás az önkormányzati saját erő kiegészítésére,

Az államháztartáson belüli felhalmozási támogatások teljesülése a tervezetthez képest összességben 57,8 %-os teljesülést mutat. Jelentősebb tétel közülük a Közösen a jövőnkért humán közszolgáltatás fejlesztésére adott több mint 27 millió Ft.

Közhatalmi bevételként saját bevételeink legmeghatározóbb eleme a helyi adókból származó bevétel, ezért kiemelt figyelmet kell fordítani minden évben az adókivetési, beszedési, behajtási folyamatra. Az éves zárás adataiból látható, hogy a kitűzött bevételi tervet 2020-ben is sikerült teljesíteni, az összesített bevétel tartalmazza az adó nemekkel kapcsolatos beszedett bírságok, pótlékok összegeit is.

Az adóhivatal 2020. évi bevétele 3.505,5 M Ft, amely 121,0 %-os bevétel növekedést jelent a módosított tervszámokhoz viszonyítva.

2020.12.31-i állapot

Számla típusa

Módosított Tervezett bevétel 2020. évre
(M Ft)

Tényleges bevétel 2020. évben
(M Ft)

Teljesülés %

Építményadó:

1.350

1.423,8

105,5

Idegenforgalmi adó:

40

50,5

115,3

Iparűzési adó:

1.500

2.004,5

133,6

Gépjárműadó:

0

0

0

Bírság, pótlék:

5

23,8

476,0

Talajterhelési díj:

2

2,9

145,5

Összesen:

2.897

3.505,5

121,0

Adónemenkénti százalékos megoszlás a következő:

Építményadó:

A bevétel 1.423,8 M Ft, amely a tervezetthez viszonyítva 73,8 M Ft-tal több bevételt eredményezett. Siófok város közigazgatási területén 31.042 db építményt tartunk nyilván. A kedvezmény összege, amit az övezetekben az életvitelszerű tartózkodás végett elengedtünk 576,07 M Ft. Az adónemben 2020. január 1-vel változás történt. Az I. övezetet tovább bontottuk a parti sávra, vagyis III. övezetre, ahol az adómértékeket emeltük. A változtatás 84 M Ft-tal több adóbevételt eredményezett, ez az összeg az önkormányzat költségvetésében növelte a saját bevételt és ez kizárólag a parti sáv fejlesztésére került felhasználásra.

Építmény adó bevételként jelent meg a „reklámhordozó felületek” után befizetett adó kötelezettség is. Ezt az adónemet 2020. jan. 1.-től vezettük be, de központi döntés alapján júl.15.-től megszüntetésre került. Éves szinten 13 M Ft adóbevételt vártunk ezen a jogcímen, de az eltörlése miatt csak 6,5 M Ft teljesült.

Bevételünk az adózók befizetéseinek, a folyamatos felderítési munkának és a fokozott számban teljesülő végrehajtásoknak az eredménye. A még nem adózó ingatlan tulajdonosok kiszűrésére több lehetőségünk van. Folyamatosan figyeljük továbbá a fizetési határidőket, a hátralékosok esetében, ha felhívásainkra sem történik meg az adó megfizetése jelzálogjogot jegyeztetünk az ingatlanokra, munkabért, nyugdíjat, egyéb jövedelmet tiltunk, gépjárművet foglalunk vagy vonatunk ki a forgalomból. Továbbá a NAV és bírósági végrehajtó segítségét is igénybe vesszük az eredményes végrehajtás érdekében.

Idegenforgalmi adó:

Az eredetileg tervezett 330 M Ft bevételi tervünket a 140/2020.(IV.21.) Kormány rendelet alapján módosítani kellett, ugyanis 2020.ápr.26.-tól a szálláshelyeket igénybevevő vendégeknek nem kellett megfizetni az idegenforgalmi adót. A kieső adóbevételt az önkormányzat az illetékességi területén 2020. dec. 31.-ig bevallott, de meg nem fizetett idegenforgalmi adó összegével megegyező összegben vissza nem térítendő támogatás formájában negyedévente visszaigényelhette. Az ebből származó bevétel ezért a II. félévtől már nem adóbevételként, hanem működési célú kiegészítő támogatásként jelent meg 256.590.000 Ft összegben és 2021-ben a 2020 utolsó negyedév vendégéjszaka bevallásai után további 11.145.600 Ft támogatás igénylésére lett lehetőségünk. A módosított bevétel 115,3 %-ban realizálódott az év végéig, amely áthúzódó fizetési kötelezettségekből, és az adófizetés felfüggesztéséig keletkezett befizetésekből adódott.

Helyi iparűzési adó:

A bevétel ebből az adónemből 2.004,5 M Ft, amely a módosított tervhez viszonyítva 133,6 %-ra teljesült.

Az adott helyzetben, a „mégis” jól sikerült Balatoni szezonnak és a jelentős turista forgalomnak köszönhetően a Siófoki vállalkozások jól teljesítettek, és ebből adódóan minimális mértékben éltek a rendelkezésekben biztosított adófizetés halasztási, és a méltányossági adómérséklés kérelmezésének lehetőségével.

A május 31-ig beérkezett bevallások feldolgozása után megállapítható volt, hogy a vállalkozások bevételei és így az adóalapok 2019 év során még kedvezőek voltak és nem csökkentették különösebben a szeptemberre halasztott bevallásokban az adózók által már előlegként megfizetett adóösszegeket. A 2020 évi kiemelt balatoni forgalom pedig nagyrészt ellensúlyozni tudta a tavaszi korlátozások forgalom és bevételkiesését, ezért a vállalkozások jó arányban megfizették a II. félévi előlegeket is. Városunk közigazgatási területén 2.537 társas vállalkozás és 1.935 egyéni vállalkozó tevékenykedett.

Az adó és ezen belül az iparűzési adó befizetések alakulását a tavaszi korlátozások, a gazdasági és teljes turisztikai leállás idején az önkormányzat fizetőképességének megőrzése érdekében felelősen csak óvatosan lehetett megbecsülni, ezért a többlet adóbevételt csak az évközi tervmódosítás és a sajátos helyzet figyelembe vételével lehet értelmezni.

Gépjárműadó:

A gépjárműadó a Kormány koronavírus okozta gazdasági intézkedései következtében a központi költségvetésbe került. A 2020 január 1-től beszedett gépjárműadót teljes egészében továbbutaltuk az Államkincstár felé, ezért bevételünk gépjárműadóból nem keletkezett.

Talajterhelési díj:

Bevétel 2,9 M Ft, amely 0,9 M Ft-tal több a tervezett összegnél. Az adónemből előre pontosabban nem lehet bevételt tervezni, mivel az a közműcsatornára rá nem kötött felhasználók vízfogyasztásától függ. A DRV Zrt. adatszolgáltatási kötelezettsége alapján tájékoztatja hivatalunkat a felhasználók köréről, a fogyasztási hely címéről és a felhasznált vízmennyiségről. Talajterhelési díjról bevallást annak a szennyvíz kibocsátónak kell tennie, aki a műszakilag rendelkezésre álló közcsatornára (szennyvízcsatornára) nem kötött rá annak ellenére, hogy azt megtehette volna.

Bírság, pótlék:

Bevétel 23,8 M Ft, amely a tervhez képest,18,8 M Ft-al több lett a tervezettnél, amely a mulasztási bírságokból, adóbírságokból, a végrehajtási költségátalányából és az adó késedelmes befizetéséből eredő befizetésekből adódott.

A szolgáltatások ellenértéke 96,9 %-os teljesülést mutat, melynek meghatározó eleme a parkolási díjbevétel, amelyből 113.385.203 Ft bevételt értünk el, ez az összeg 5,5 %-kal alacsonyabb a tervezetnél.

A veszélyhelyzet időszakaiban központilag elrendelt ingyenes parkolás miatt kieső bevételt részben kompenzálni tudtuk új fizetős parkolók megnyitásával, illetve a Balaton parti parkolók esetében a parkolási díjtételek emelésével. Ezeken túl a nyári időszakban 4 fő diákmunkás került foglalkoztatásra, akik a parkolási szabályok betartásának ellenőrzésében segédkeztek ez is hozzájárult a bevétel kiesés mérsékléséhez.

A kedvező nyári szezon összességében pozitívan befolyásolta a parkolási szolgáltatás igénybevételét és ezáltal részben pótolni tudtuk a korábbi időszakok bevétel kiesését.

Összességében a tervezett tulajdonosi bevételek 87,1 %-a realizálódott a zárási időpontig.

A Balaton parti Kft. bérleti díja a tervezethez képest a vírushelyzet miatti bevétel kiesése következtében alacsonyabb összegben került meghatározásra, a módosított 32.891.600 Ft + ÁFA bérleti díj megfizetésre került a Kft. részéről.

A Bányász SE is teljesítette a Vak B. u.-i ingatlan utáni bérleti díját. A BFC. Siófok Kft. a 2020.évi bérleti díj megfizetésén túl rendezte az előző évekről áthúzódott tartozásának a Képviselő testületi döntés szerinti esedékes részletet is.

Az ellátási díj bevételek, az iskolák étkezési térítési díjaiból összességében 102,4 % - os teljesülést mutatnak.

A közterület használat bevétele az ingyenes időszak hatására 59,6 %-os teljesülést mutat.

Az iskolai gyermek étkeztetésből származón térítési díj befizetések a tervezett összeg közelében realizálódtak.

Az ÁFA bevételek és visszatérülések a gazdasági események tervezetthez viszonyított változása, következtében mutatnak eltérést.

A kamatbevételünk a Balaton parti Kft. részére nyújtott tagi kölcsön alapján keletkezett.

Egyéb működési bevételünk főként a közműszolgáltatók által az általány díjak alapján történt befizetések és a tényleges fogyasztások elszámolása után keletkezett különbözetek visszatérítéseiből adódott.

Vagyonértékesítésből éves szinten 200 millió Ft bevétellel számoltunk, amelyből 140.515.916 Ft teljesült az év végéig ez az összeg a tervezett bevétel 70,3 %-a. Az értékesítésre kijelölt ingatlanokat folyamatosan hirdettük, ennek ellenére sem sikerült teljes mértékben a tervezett mértékű értékesítés.

Működési célú átvett pénzeszköz a korábbi időszakban adott támogatások elszámolási különbözetének a visszafizetéséből adódott. Valamint a Siófok Város Önkormányzata Polgármesterének a 11/2020.(III.30.) sz. Önkormányzati Rendelete alapján létrehozott Járványügyi veszélyhelyzeti alap számlára az év során 35 esetben 3.279.845 Ft összegben történt felajánlásként befizetés, amelyből 1.963.921 Ft az alap létrehozásakor meghatározott célirányú kifizetés valósult meg.

A vírushelyzet következtében rendkívüli élethelyzetbe került személyek részére élelmiszer csomagok kerültek 1.963.921 Ft összegben beszerzésre, ez a kifizetés jelentette 2020.-ban kizárólag az Alap terhére történt felhasználást. A Veszélyhelyzeti Alap számla egyenlege a pénzügyi tranzakciók után 2020. dec.31.-én: 1.315.924.000 Ft volt. A 2021. évi költségvetésben ezzel azonos összegű kiadási előirányzatot továbbra is biztosítottuk, hiszen a járvány és veszélyhelyzet 2020. dec. 31.-én és még napjainkban is fennáll, és ebből adódóan további célirányú kifizetések várhatóak.

Felhalmozási célú átvett pénzeszközként bevételünk a régi lakástámogatás törlesztéseiből keletkezett. Valamint a korábbiakban adott fejlesztési célú támogatás visszafizetés is történt a Balatoni Vasas SE részéről.

II. A Közös Önkormányzati Hivatal

A beterjesztett költségvetési javaslat 1.120.527.000 Ft összegű bevétellel és kiadással számolt. Az eredeti költségvetési rendeletünkben szereplő főösszeg a képviselő-testületi döntések és központi intézkedések következtében az évközi módosítások miatt 22.536.722 Ft-tal növekedve 1.143.063.722 Ft-ra változott.

A módosult bevételi előirányzat 86,5 %-a, 988.731.572 Ft teljesült a zárási időpontig.

A Siófoki Közös Önkormányzati Hivatal bevételeinek és kiadásainak alakulását főbb bevételi és kiadási csoportonként a Közös Önkormányzati Hivatal költségvetési mérlege mutatja be.

Központi támogatást kaptunk 23.067.332 Ft összegben a 2021. évre tervezett népszámlálás lebonyolításához, ezt az összeget, így már a 2020 évi költségvetésen keresztül kellett vezetni. A tervezetthez képest elsősorban ez a bevételi tétel eredményezte az eredetileg tervezett költségvetési főösszeg növekedését.

A működési bevételek 93,6 %-a teljesült a költségvetési évben. Ezen belül szolgáltatásokból a tervezettnél 19,7 % -kal több bevételünk keletkezett, jelentősebb tétel a DBRHÖ Társulás által a működésével,gazdálkodásával kapcsolatos feladatok ellátásáért fizetett hozzájárulás,amely a tervezettnek megfelelően alakult. A családi események szervezése (házasságkötésekhez) kapcsolódó bevételekből a tervezetthez viszonyítva a korlátozások következtében mintegy 9 %-kal kevesebbet értünk el. Az egyéb bevételek, a tervezetthez képest lényeges növekedést mutatnak, amely az útvonal és behajtási engedély kérelmekre befizetett összegéből adódott.

A Közös Hivatal is, mint minden intézmény, a saját bevételeit meghaladó felmerült kiadásainak a teljesítéséhez az önkormányzattól finanszírozási jellegű támogatást kap, a tervezett összeg 86,0 %-ára volt szükség az év során a felmerült kiadások rendezéséhez, amely 936.473.704 Ft összegű Finanszírozási bevételt eredményezett a Közös Hivatalnál.

III. Az intézmények

Az intézményi saját bevételek alakulása:

Az intézményi saját bevételek eltérő arányban teljesültek, a veszélyhelyzeti időszakokban a Kulturális Központ és a Könyvtár központi döntés alapján zárva volt, tevékenységet nem végezhetett. A Kulturális Központnál ezért 44,1 %, a Könyvtárnál 37,2 % a teljesülés. Működési célú központi támogatást az intézményben foglalkoztatott közmunkások bértámogatásához kapott a Kulturális Központ.

Az Óvodák, Bölcsőde esetében a saját bevételt az étkeztetésből származó bevétel jelenti, amelyből 75,8 %-os a teljesülés.

A Bölcsőde esetében a tervezett bevétel 78,0 %-a realizálódott. Mindkét intézmény esetében a vírushelyzet befolyásolta a gyermeklétszámot, az étkezők számát, és ezáltal az elérhető saját bevételt is.

A Gondozási Központnál a tervezetthez viszonyítva a körülményekhez képest jól alakult 94,7 % az éves működési bevétel teljesülés.

KIADÁSOK

A kiadások tervezése során elsődleges szempontnak tekintettük az intézmények működtetésének és szakmai színvonalának megőrzését lehetővé tevő források biztosítását. Kiemelten figyeltünk továbbá a jogszabályban meghatározott kötelező feladatok ellátásához szükséges és az előző évben megkezdett áthúzódó beruházások befejezését lehetővé tevő forrásokra.

I. Az önkormányzat

Az önkormányzat 9.410.892.644 Ft módosított előirányzatából ténylegesen 5.841.789.989 Ft került felhasználásra, ez a rendelkezésre állt előirányzat 62,1 %-a.

Ezen belül a működési célú kiadásokra 2.469.305.813 Ft került felhasználásra,a módosított előirányzat 48,6 %-a, részletezésüket az önkormányzati beszámoló 2. sz. számú mellékletei mutatják be.

Az önkormányzat működési kiadásainak nagyobb részét a városüzemeltetés kiadásai jelentik, az éves módosított összesített előirányzatuk 92,0 %-a, 1.254.259.473 Ft került felhasználásra az év végi zárási időszakig.

Városüzemeltetési feladatok ellátása 2020. évben:

Városüzemeltetési feladatokat az elmúlt év során a korábbi években szerzett tapasztalatok alapján a költségvetésben elfogadott keretből láttuk el a város közterületein.

Az egyes szakterületekre a következők voltak jellemzőek és az alábbiak valósultak meg a 2020. év során:

1. Kertészeti és mezőgazdasági feladatok:

A zöldfelületeinken a tavaszi időszakban kiemelt feladat volt a cserjefelületek ápolása, és az egynyári felületek beültetése. A tavalyi év őszi időszakában a kiemelten kezelt zöldfelületek fenntartására szóló szerződések lejártak és Siófok Város Önkormányzata úgy határozott, hogy a feladatok ellátására pályázatot nem ír ki, hanem a feladatok ellátására a saját tulajdonban lévő gazdasági társaságot bízza meg. A SIÓKOM Kft. zökkenőmentesen vette át a területek kezelését melyet az őszi időszakra kétnyári növényzettel be is ültetett.

Az elfogadott költségvetés után ajánlattételi eljárás lefolytatásával kiválasztottuk a növényvédelmi szolgáltatást végző szakcéget, aki a közterületen található koros fáinkon a korokozók és kártevők elleni növényvédelmet ellátta. Szintén pályázat útján választottuk ki a kivitelezőt, aki városunk főútvonalain található kandeláberek egynyári díszítését végezte.

A virágvásár a tavalyi évben a pandémia miatt elmaradt, így a virágosítási versenyt sem tudtuk megrendezni.

A közterületeken található fáinkon mélynyugalmi időszakban erőteljesebb visszavágásokat végeztünk, több utcai fasort is sikerült így kezelnünk, de a munkálatok egész évben folytak az élet- és balesetveszély elkerülése végett.

A nyári időszakban rendszeressé vált viharok okoztak kisebb mértékű károkat közterületeinken, valamint a magáningatlanokon egyaránt.

A város területén található 24 db köztéri játszótér eszközeinek karbantartására kiemelt figyelmet fordítottunk, és elvégeztettük a játszóeszközök szabványossági felülvizsgálatát, ami miatt két játszóeszközt el kellett bontanunk.

1. Állategészségügyi feladatok:

A lakosság számára törvény által előírt eb bejelentési kötelezettségnek való megfelelés kapcsán tett bejelentéseket folyamatosan fogadtuk be és dolgoztuk fel. A pandémia miatt az ebek kötelező veszettség elleni védőoltás és féregtelenítés szervezésére, központilag nem kerülhetett sor a határidőt egy évvel meghosszabbították.

A kóbor állatok befogását szerződés alapján a Siófoki Állatvédő Alapítvány szakdolgozói végezték. Az elhullott állatok elszállítását az ATEV Fehérjefeldolgozó Zrt-vel kötött szerződés keretein belül oldottuk meg.

A jogszabályban előírt kötelezésünk szerint vezetjük a közigazgatási határon belül méhészeinkről a nyilvántartást és értesítettük őket a vonatkozó jogszabályoknak megfelelően. Az elmúlt évekhez hasonlóan megkötöttük a szúnyoggyérítésre vonatkozó megállapodásunkat a Balatoni Szövetséggel. A tavalyi évben jogszabályi változások miatt a légi kémiai védekezés megszűnt helyette földi kémiai védekezés történt. A védekezés sikeres volt a nyári időszakban szúnyog inváziót nem tapasztaltunk. Továbbra is támogatjuk és preferálnánk a biológiai gyérítés alkalmazását ezzel is csökkentve környezetünk terheit, hiszen a készítmény célzottan a szúnyoglárvákat pusztítja.

3. Közútkezelői feladatok:

A 2020. évi útkarbantartási feladatok ellátására az elmúlt évben lefolytatott közbeszerzési eljárás alapján került sor. A szerződések végrehajtásával az elfogadott költségvetési keretben szereplő mértékig gazdálkodtunk. Az év során, minden olyan útkarbantartási munka el lett végezve, amire a költségvetés fedezetet biztosított. A korábbi évekhez képest megnövelt költségvetési előirányzati keret összeg következtében sor kerülhetett a Fű utca Autóbusz pályaudvar előtti szakaszának aszfaltszőnyegezésére. Az aszfaltos kátyúzási munkák közel 2500 m2 felületen tették lehetővé a burkolatok pontszerű javítását. A zúzalékos utak karbantartása átlagosnak mondható, többnyire lokális javításokat kaptak.

Az utak mellett a járdáknál is sor került nagyobb felületek felújítására, a Posta utcai járda Viola és Kenesei utca közötti szakaszán, a Petőfi sétány Európa szálló előtti szakaszán, az Erkel Ferenc utca 60 m² felületen. Jellemzően üdülőközpontban és a belvárosban szűntettünk meg süllyedéseket és a fák gyökerei által felnyomott részeket állítottuk helyre, elhárítva a balesetveszélyt.

A hidak környezetében a meder kotrását, a meder burkolatának javítását, a védőkorlátok festését, a háttöltések és vizsgálólépcsők helyreállítását elvégeztettük. Az egyéb cserje és bozótirtási feladatok is részét képezték a munkáknak. A Beszédes híd, - ahogy a korábbi beszámolóban is szerepelt - rossz állapotú. Nagyon fontos lenne egy átfogó felújítási terv megrendelése, amely alapján tervezhető lenne hídfelújítás pénzügyi ütemezése, amely vélhetően kiemelkedően magas terhet ró majd a városra.

4. Forgalomtechnika

A közlekedéssel kapcsolatos forgalomtechnikai karbantartási munkákat egész évben sikerült felügyelni. A burkolati jelek megújítása teljes körűen megtörtént az egész város területén. Az aszfaltos kátyúzási munkákat követően kezdődtek meg a munkálatok.

A jelzőlámpás csomópontokban a jelzőlámpák üzemeltetésével csak 2 helyen volt több alkalommal meghibásodás, a Vilma utca – Fő utca és Sió utca – Fő utca csomópontokban. Az elavult hálózatokon és kezelőegységeken volt probléma. Az előirányzott költségkeret kimerítésre került.

A KRESZ táblák karbantartása zökkenőmentesen zajlott. A rongálások száma hasonló mértékű volt az előző évekhez képest. A Városőrség segítséget nyújtott helyszínekről készült fotókkal. A pénzügyi fedezet teljes egészében kimerítésre került.Az út melletti védőkorlátok és pollerek pótlása és helyreállítása szükség szerint elvégzésre került.

5. Közfoglalkoztatás, Közérdekű munkavégzés

A közfoglalkoztatással kapcsolatban három alkalommal nyújtott be az önkormányzat pályázatot a Járási Hivatal Foglalkoztatási Osztályára. A leghosszabb, majd 1 évig tartó program során 23 főt foglalkoztattunk. Az év folyamán 1 alkalommal indult, képzéssel összekötött közfoglalkoztatási program, amelyen 15 fő vett részt, parkgondozó képzésen, amely segítségükre lehet a munkaerő piaci elhelyezkedésük során. A közfoglalkoztatásban dolgozók segítséget nyújtottak a közterületek takarítása során, a vízelvezető árkok tisztításában, az illegális szemétlerakatok felszámolásában, az utcabútorok karbantartásában.

Az országos hajléktalan közfoglalkoztatási mintaprogramban 5 fő foglalkoztatását biztosítottuk a fedél nélkül élők bevonásával. A 100 %-os támogatással megvalósuló program során a korábbi évben beszerzett fólia sátorban termesztettek kultúrnövényeket. A megtermelt zöldség és gyümölcsféléket saját fogyasztásra termesztették. A Hajléktalan szálló területén elültetett és gondozott egynyári virágpalánták egész nyáron díszítették az intézményt.

A kiírt pályázatokat a település adóerő képessége alapján 65% -os bér-és járuléktámogatás, illetve 5-10%-os közvetlenköltség támogatás mellett vettük igénybe. Támogatott beszerzés keretén belül tudtunk munkaruhát és védőfelszerelést biztosítani a dolgozóknak, közel 2,0 millió forint, értékben. A nyári időszakban a szünidőben 4 fő diákmunkás került foglalkoztatásra a helyi könyvtárban.

A Munkaügyi Központtal kötött hatályos megállapodás értelmében az előző évekhez hasonlóan 2020 évben is maximum 20 fő együttes foglalkoztatását, szabálysértés esetén maximum 10 fő együttes foglalkoztatását vállalta ítélet végrehajtás esetére Siófok Város Önkormányzata. A szabálysértő közérdekű munkások létszáma a korábbi évekhez képest csökkent. A közérdekű munkabüntetésre ítéltek (bírósági ítélet végrehajtás bűnügyekben) száma kismértékben nőt. Siófok város Önkormányzatánál jóvátételi közmunka végzésére 2020 évben nem került sor.

6. Csapadékvíz-elvezetés, ivóvíz és szennyvíz rendszerek üzemeltetése

Az egyre gyakoribb szélsőséges időjárási helyzetek, a viharos szél és a hirtelen nagy tömegben lezúduló csapadék kihívás elé állítja a város csapadékvíz-elvezető rendszerét, ami egyaránt vonatkozik a zárt- és nyílt elvezető rendszerekre, a szikkasztó árkokra és az élő vízfolyások melletti területekre.

Az elmúlt évben kiemelt gondot fordítottunk továbbá a csapadékvíz átemelőink működőképességének megőrzésére, javítására, karbantartására, amit a Balaton megemelt vízszintje is indokolttá tett.

A 2020. évre ütemezett feladatok, a prioritási és időjárási viszonyokat figyelembe véve, kerültek folyamatos megoldásra. Ilyenek voltak például a belvízállásos helyek megszüntetése az Aranyparton, a nyílt rendszerű burkolt árkok tisztítása az Ezüstparton, a Beszédes József sétány mintegy 1200 méter hosszú szakaszán.

Állandó problémát jelent a meglévő csapadékcsatorna-hálózat aknáinak eltelítődése, ezért elvégeztettük a Sió-csatorna, a 7. számú főút, az aranyparti feltöltés vége és a Balaton által behatárolt területen lévő közel 2000 db akna kitisztítását.

Figyelmet fordítottunk továbbá a sóstói városrészben lévő csapadékvíz szikkasztó árkok állapotára, aminek fenntartási és karbantartási munkáit végeztettük el, annak iszapolásával, kotrásával a József Attila utca körülbelül 1000 méteres-, és a Vasúti utca körülbelül 250 méteres szakaszán.

Évek óta fennálló probléma volt a Somogyi-, Daday Kálmán és a Gárdonyi Géza utcákban lévő rácsos folyókák állapota, amelyeknek teljes körű felújítására került sor, a környéken élők és a gyakran arra közlekedő autósok nagy megelégedésére.

A fentiekben felsorolt beruházások mellett nagy hangsúlyt fektettünk a csapadéknyelők és az átereszek folyamatos karbantartására és tisztítására a város egész területén.

Minden évben komoly feladatot jelent továbbá az élő vízfolyások árkainak, valamint a nyílt szikkasztó árkoknak a kaszálása, hiszen ezek a város legkülönbözőbb pontjain- és nagy területeken helyezkednek el.

7. Köztemetők fenntartása:

A köztemetők üzemeltetését a Siófoki Temetkezési Kft látta el. A temető üzemeltetési feladatok mellett temetkezési szolgáltatói tevékenység elvégzéséhez szükséges feltételek megteremtésével foglalkoztak, amely igen jelentős kiadást eredményezett.

A temetők fenntartásának tulajdonosi kiadásain nem került sor pénzfelhasználásra.

8. Köztisztasági feladatok:

A város közterületeinek takarítására és köztisztaságára érvényes szerződéssel rendelkezünk a SIOKÓM Kft.-vel, 2021 április hónapig. A tavalyi évben a szerződés értelmében beszállított hulladék összmennyisége 891,526 tonna volt, amiben nem tartozott bele a külön megrendelt illegálisan lerakott hulladék és a rendezvények utáni takarítások mennyisége.

A 2020. évben is a szerződésen felül is elszállítottuk az illegális hulladékot, a lomtalanítás során a nem szabályszerűen kirakott hulladékokat több mint 5 millió forint összegben.

9. Egyéb városi feladatok

Az ivó kutak, szökőkutak üzemeltetési feladatait, az állami és nemzeti ünnepekre a zászlózási feladatok ellátását, valamint a karácsonyi díszvilágítás javítására, majd a Városnappal kezdődő ünnepi időszakra történő felhelyezési, az ünnepek alatt a folyamatos felügyeleti, javítási majd a díszek leszerelési munkáit a Termofok-Sió Kft., szerződés szerint teljesítette. A szökőkutak üzemeltetése során váratlan meghibásodás nem történt.

Új közterületi vízfogyasztási helyként az önkormányzati beruházásokban megvalósuló Minta lakótelep térrendezési munkái során 2 db ivókút, a Jubileumi téren 1 db ivókút létesült, illetve mindkettő helyszínen a zöldfelületek locsolásához biztosított a növények öntözése, ezeknek a fogyasztási helyeknek a vízdíjával is számolni kellett, a már meglévő vízmérőhelyeken a vízfogyasztás a tervezetteknek megfelelően alakult. Az áramvételi fogyasztási helyek vonatkozásában az egyre nagyobb számban megjelenő elektromos autók miatt az elektromos töltőállomások rendszeres és megnövekedett használatával, az áramdíj folyamatosan emelkedett.

A faszerkezetű utcabútorok (buszvárók) javítása az év folyamán folyamatos volt, ezen felül a Vak Bottyán utca Ökobau telephely előtt lévő faszerkezetű buszváró új tetőszerkezetet kapott. A tetőszerkezet cseréjével egy időben a buszváró komplett festése is megtörtént. Megvalósult a hivatal épülete előtti parkosított részen található pergola árnyékolók felső díszítő elemeinek és a hozzá tartozó vízszintes tartószerkezeti elemeknek és a 4 db kötőelem cseréje. A teljes pergolaszerkezet festési munkáit is elvégeztettük „Valcol” típusú üveg-fém buszvárók hiányzó elemeinek pótlási és javítási munkáit megrendeltük melyet vállalkozó hiánytalanul teljesített.

10. Közterület használat

A járványügyi helyzetre tekintettel a tavalyi évben a városi és sportrendezvények nagy része elmaradt, viszont az építkezések növekedésével az építési törmeléktároló konténerek, építőanyag, építési területek közterület használatának engedélyezése, az ezekre vonatkozó szerződés kötések folyamatosak voltak. A szezon közeledtével a kérelmek és érdeklődések száma jelentősen megnövekedett. A városközpontban üzemelő vendéglátó ipari egységek vállalkozói köre állandó, üzletük előtti közterületet éven át foglalják. A vírushelyzetre tekintettel a 2020. év nyári időszakára vonatkozóan a vendéglátó teraszok üzemeltetői a közterületi-használati díj megfizetése alól mentességet kaptak. A LIDL Magyarország Kereskedelmi Bt. tulajdonában lévő Kossuth Lajos utcai ingatlanra, - melyet jelenleg Siófok Város Önkormányzata bérel parkolási terület fenntartása céljából, - az évek óta visszajáró őstermelők is jelentkeztek fenyőfa árusítási tevékenység végzésére. Városnéző kisvonattal történő személyszállítási szolgáltatási tevékenységet a vállalkozó problémamentesen végezte.

11. Közvilágítás

A közvilágítási lámpák buráinak tisztítására került sor a Belváros díszkandeláberein, a Mártírok útján, valamint az Aranypart és Ezüstpart sétányain, valamint a sérült vagy hiányzó lámpa búrák kerültek pótlásra. A Vak Bottyán utca Honvéd utcai körforgalom és Semmelweis utca közötti szakaszán a LED lámpatest javítása történt meg, melynek köszönhetően a fény mennyisége növekedett, a villamos energia fogyasztás csökkent. Helyreállításra került a Vak Bottyán utcában lévő autópályahíd alatt lévő világítási hálózat, valamint a mellette lévő körforgalom lámpatestei közül 10 db-nak a cseréje megtörtént, mivel javításukhoz alkatrész nem volt beszerezhető. Az új beruházásoknak köszönhetően a közvilágítási hálózat 16 db lámpatesttel bővült, az Aranyparton, a Foki-hegyen hagyományos földkábeles hálózaton gyalogátkelő megvilágítás készült. A diszpécser szolgálatra érkezett hibabejelentések alapján 2020. évbenn továbbra is magas volt a kábelhibák száma, melyek folyamatosan bejelentésre kerülnek a Dél-dunántúli Áramhálózati Zrt. részére.

12. Környezetvédelem

Környezetvédelmi vonatkozású hatósági ügyek:

2020. március 30. napjáig a város területén lévő magáningatlanok hatósági eljárások keretében történő megtisztíttatása az ott felhalmozott hulladékoktól. Eredménytelen kötelezések esetében hulladékgazdálkodási bírságok kiszabására került sor.

A közterületen felszerelt kamerák által illegális hulladék elhelyezésekről - készített felvételek, továbbá közterületen illegálisan elhelyezett hulladékban talált iratok alapján minden esetben hatósági eljárás indult a lakosság ilyen irányú tevékenységtől történő eltérítése és ez által a közterületen illegálisan elhelyezett hulladék mennyiségének csökkentése céljából.

A lakosság részéről az ásott és fúrt kutak legalizálása céljából beérkezett kérelmek, engedélyezési dokumentációk alapján vízjogi üzemeltetési, illetve vízjogi fennmaradási és üzemeltetési eljárások lefolytatása.

Állatvédelmi ügyekben beérkezett lakossági panaszok kivizsgálása és hatósági eljárások megindítása,

Építési, vízjogi létesítési és egyéb engedélyezési eljárásokhoz a helyi környezet és természetvédelmi szakterületre kiterjedően kért szakhatósági hozzájárulások kiadása.

A Balatonszabadi 0184/5. hrsz. alatti és Zamárdi, 066/36. hrsz. alatti ingatlanon található B3 alkategóriájú nem veszélyes hulladéklerakók vonatkozásában az utógondozási és monitorozási feladatok (süllyedés vizsgálatok, gáz emisszió (depóniagáz) mérés, a felszín alatti víz minőségi vizsgálat és éves összefoglaló jelentés készítése) végzése folyamatos, továbbá a kaszálási feladatok 2 alkalommal elvégzésre kerültek.

A Siófok Város Helyi Klímastratégiájához kapcsolódóan a hulladékgazdálkodásra vonatkozó szemléletformálási program ismertetésére, népszerűsítésére, ezzel kapcsolatos feladatok elvégzésére a kialakult pandémiás helyzet miatt nem került sor.

Folyamatos volt a „szeptisztasiofokert.hu” elnevezésű környezetvédelmi, hulladékgazdálkodási és klímastratégiai elemeket tartalmazó weboldal folyamatos karbantartása, üzemeltettése, tartalommal történő folyamatos feltöltése, a tartalom kezelése, szerkesztése.

A Hivatal által az 1221/2009/EK Rendelet (a továbbiakban: Rendelet) szerint működtetett Környezetvédelmi vezetési és hitelesítési rendszer (EMAS rendszer) fenntartásához szükséges feladatok elvégzése a Rendeletet módosító Bizottság (EU) 2017/1505. számú rendeletének figyelembe vételével megtörtént, a Környezetvédelmi Nyilatkozata elkészült, az erre vonatkozó belső audit sikeres volt.

Tószabályozás:

A Balaton tómeder Aranypart szakaszán a partvédőmű vízszintes és rézsű felületének javítása, a partvédőmű eredeti állapotának visszaállítása felületjavítással betonba rakott terméskővel a Tátra utcától a 2662/1. hrsz.-ú közútig (~ 4 000 m) megtörtént.

A Siófok, Szent László u. végén lévő, „Mici néni öböl” elnevezésű partszakasz tisztítását elvégeztettük, a kitermelt iszap elszállításra került.

Ösztöndíj Alapra 7.822.000 Ft-ot fordítottunk, ez az összeg a tervezett előirányzat 41,2 %-a.

A Civil szervezetek pályázati alapra a módosított előirányzat 84,4 %-át használtuk fel.

A sport és egyéb támogatásokra tervezett összegek a módosított előirányzatok szerint kerültek kifizetésre.

Szociális ellátásra, segélyezésre, települési támogatásra a tervezett előirányzat 47,9 %- át, 13.817.833 Ft-ot fordítottunk.

Siófok Város Önkormányzata Képviselő-testületének 34/2016. (II.25.) számú határozata értelmében az éves pénzügyi beszámoló keretében részletes tájékoztatást kell adni a települési támogatásban részesültek számáról és a megállapított támogatások összegéről, ennek megfelelően a 2020. évi szociális feladatok végrehajtásával, megvalósulásával kapcsolatban a következő tájékoztatást adom:

Siófok Város Önkormányzata által biztosítható települési támogatásokról szóló Siófok Város Önkormányzata Képviselő-testületének 1/2016. (II.29.) rendelete alapján:

Pénzbeli rendszeres települési támogatásokként:

Lakásfenntartási támogatásban 112 fő részesült, az e célra felhasznált összeg 8 064 E Ft.

Létfenntartási támogatásban 38 fő részére került megállapításra és folyósításra 1 386 E Ft összegben.

Természetbeni rendszeres települési támogatásként

Gyermekintézmények étkezési térítési díjának megfizetéséhez nyújtható támogatásban 9 gyermek részesült,

kifizetésre 107 E Ft került.

Pénzbeli rendkívüli települési támogatásként

Rendkívüli létfenntartási támogatás nem került megállítására.

Rendkívüli temetési támogatást 5 fő igényelt, 250 E Ft-ot fordítottunk a támogatás kifizetésére.

Rendkívüli születési támogatást 128 fő igényelt, e célra 2 560 E Ft került felhasználásra.

A Szociális igazgatásról és szociális ellátásokról szóló 1993. évi III. törvény alapján:

Köztemetés 7 elhunyt személy esetében történt, 1 388 E Ft értékben.

A Gyermekek védelméről és a gyámügyi igazgatásról szóló 1997. évi XXXI. törvény alapján:

Rendszeres gyermekvédelmi kedvezményben 225 gyermek részesült.

Az óvodás gyermekek részére”Mikulás csomagra”Képviselő-döntés alapján 1.557.833 Ft-ot fordítottunk.

Siófok Város Önkormányzata Képviselő-testülete a Siófok Város Ösztöndíjáról, Szakképzési Ösztöndíjáról, valamint az országos és megyei tanulmányi versenyen kiemelkedő eredmények jutalmazásáról szóló 32/2016. (XII.19.) számú önkormányzati rendelete alapján:

Siófok Város Ösztöndíjban

27 fő részesült összesen 3 122 E Ft összegben.

Szakképzési Ösztöndíj

48 fő részére került megállapításra és 4 050 E Ft összegben kifizetésre.

A Bursa Hungarica Felsőoktatási Önkormányzati Ösztöndíj támogatásról szóló Siófok Város Önkormányzata Képviselő-testületének 28/2017. (IX.29.) önkormányzati rendelete alapján:

Bursa Hungarica Felsőoktatási Önkormányzati Ösztöndíjrendszer

11 fő részére összesen 650 E Ft összeg került felhasználásra.

Az egyéb feladatok kiadásainál általában a tervezett szerint alakultak a felhasználások illetve megtakarítások mutatkoznak.

Az ÁFA befizetés összegét befolyásolta, a vagyon értékesítés alacsonyabb összegben történő megvalósulása, illetve az körülmény, hogy veszélyhelyzet miatt az Önkormányzat havi ÁFA bevallóból éves bevalló lett, ezért az előző évi ÁFA befizetések egy része áthúzódott 2021.-re.

A fejlesztési feladatokhoz kapcsolódóan is keletkeztek működési kiadások 63.153.355 Ft összegben.

Ezen túl a működési kiadásokon belül az állami fenntartásba lévő 3 általános iskola önkormányzati feladatként jelentkező gyermek étkeztetésére 159.244.092 Ft-ot fordítottunk.

Ugyanez a gimnázium esetében 12.702.449 Ft-ot, középiskolai kollégium és a Siófoki Szakképzési Centrum intézményei esetében 16.838.044 Ft –tot jelentett.

A Lakossági víz és csatorna szolgáltatás támogatásaként a DRV. részére átadott 48.900.100 Ft összeget a központi költségvetésből azonos összegben megkaptuk.

A Közös Hivatal és az önállóan működő intézmények irányító szervi támogatására intézmény finanszírozásként összességében a tervezett összeg 86,7 %-át használtuk fel, 2.472.674.036 Ft összegben.

Fejlesztési kiadások:

Az Önkormányzat felhalmozási célú kiadásainak teljesítéséhez többszöri módosítással 1.417.217.496 Ft előirányzat állt rendelkezésre 2020-ban, amelyből ténylegesen a zárási időpontig 840.787.745 Ft felhasználás történt, amely a tervezett összeg 59,3 %-a.

A tervezett felhalmozási kiadások egy része áthúzódott 2021-re. A fejlesztési célú kifizetések részletezését az Önkormányzati beszámoló 3 sz. melléklete tartalmazza, amelyet az alábbi szöveges információkkal egészítünk ki:

Pályázatok

Megvalósulás alatt lévő pályázatok:

1. TOP-2.3-15-SO1-2016-00017 , „Siófok déli városrész csapadékvíz elvezető rendszerének fejlesztése” I. ütemben történő megvalósítása 400 millió forintos kivitelezési ráfordítás 50%.-ra kaptunk támogatást. Támogatási Szerződéssel rendelkezünk, a tervezés 2019. évben elkészült. A kivitelezésre kiírt első közbeszerzési eljárás eredménytelenül zárult. Képviselő-testületi döntés alapján a megvalósításra több opció került meghatározásra, ezek alapján a tervek átdolgozásra kerültek és újabb közbeszerzés lett kiírva, melynek lezárulása áthúzódik 202 évre.

2. TOP-1.1.1-15-SO1-2016-00005 „Gazdasági Terület ipari parkká történő fejlesztése Siófokon” megvalósítására 575 millió forintot kaptunk. Támogatási Szerződéssel rendelkezünk. A megvalósítás elmarad.

3. TOP-2.1.2-16-SO1-2017-00004 „Az infrastruktúra és a zöldterület felújítása, valamint gazdaságélénkítés megvalósítása Siófok Ezüstpart városrészben” megvalósítására 200 millió forintot kaptunk. A Kivitelezés 2020. évben megvalósult. A pályázat záró folyamatai áthúzódnak 2021-re.

4. EFOP-1.5.2-16-2017-00006 azonosítószámú „Közösen a jövőnkért – komplex program a humán közszolgáltatások fejlesztésére Siófok térségében” megvalósítására konzorciumi formában 4 településsel együtt pályáztunk. A feladat megvalósításához 239.708.118 Ft összegű Támogatási Szerződéssel rendelkezünk. A program megvalósítása mind az 5 településen folyamatban van. A működéshez kapcsolódó beszerzések folyamatosan történnek.

Egyéb pályázataink:

1. Nemzeti stadionfejlesztési program keretében az SBF/442/2016.-NFM számú szerződés alapján a Révész u.-i stadion fejlesztése 1,1 milliárd forint támogatással kerül megvalósításra. A korábbi szerződések a BMSK-val felbontásra kerültek, majd az új szerződéseket megkötöttük. A Támogatási Szerződés módosítása folyamatban van. A tervek felülvizsgálata és kiegészítése folyamatban van. A kivitelezésre a közbeszerzés 2021. évben kerül kiírásra.

2. TOP-7.1.1-16-H-ERFA „Közösségi „hub” kialakítása Siófok városközpontban” pályázat helyszíne módosításra került. A volt mozi épület teljes felújítása helyett a Kálmán Imre Kulturális Központ volt könyvtár épületrészében kerül megvalósításra a közösségi ház. A szükséges terveket elkészíttettük, a kiviteli tervek elkészültek, az új pályázatot a közreműködő Siófok Holnap Egyesülethez benyújtottuk.

3. Az Ovi-Sport Közhasznú Alapítvány gondozásában működő Nemzeti Ovi-Sport Program keretében a Pitypang óvoda tekintetében támogatást nyertünk. Megvalósítás megtörtént.

4. A Nemzeti Fejlesztési Minisztérium által kiírt Nemzeti Szabadidő-Egészség Sportpark Programban nyújtottunk be pályázatot sportpark kialakítására a Darnay téri 3784/2 hrsz-ú ingatlanra. A pályázaton támogatást nyertünk. Megvalósítás 2020. évben megtörtént.

5. BFT P-TF-19/2019. számú pályázat keretében a parti sétány Csúszda utcától a Stand utcáig tartó szakaszának megújítás kivitelezése elkészült, a pályázat záró folyamatai áthúzódnak 2021-re.

6. "WiFi4EU-az internetkapcsolat helyi közösségekben történő előmozdítása" INEA/CEF/WiFi4EU/3-2019/020050-046740 projekt önrész (vezetékezés) elkészült, a kiépítés áthúzódik 2021-re.

A korábbi évekről áthúzódó és 2020-ra tervezett beruházások közül az alábbiak kerültek megvalósításra:

Elkészült kivitelezések:

1. Siófoki volt kistérségi internethálózatának üzemeltetéséhez eszközök vásárlása–Az eszközbeszerzés megtörtént.

2. Vadalma utca teljes körű megépítése – A kivitelezés elkészült.

3. Mikrocsöves rendszer kiépítése – A kivitelezés azokon a helyeken, amelyek 2020.-ban valósultak meg, a kivitelezéssel együtt elkészültek.

4. Nyitnikék Óvoda előtti közterület rendezése – A kivitelezés elkészült.

5. Ovi sportpályák előkészítési és befejezési munkák.– A kivitelezés megtörtént.

6. Darnay téri fitneszpályák előkészítési munkáiA kivitelezés megtörtént.

7. Eszközbeszerzés városüzemeltetés részére – Az eszközbeszerzés megtörtént.

8. Buszváró létesítmények beszerzése, telepítése – A beszerzés és kivitelezés elkészült.

9. Málna utca rácsos folyóka megépítése- a kivitelezés megtörtént.

10. Ady Endre utca-Kinizsi utca kereszteződésében gyalogátkelő kivitelezése- a kivitelezés megtörtént.

11. Ady Endre utca- Tamási Áron utca kereszteződésében gyalogátkelő kivitelezése – a kivitelezés megtörtént.

12. Társulati beruházásban megépült szennyvízcsatornák elmaradt bekötéseinek kiépítése- a 2020-ra tervezett rész elkészült.

13. Fő tér és Március 15. tér közötti aluljáró korlát rekonstrukció- a tervezés-kivitelezés elkészült. A pénzügyi teljesítés áthúzódik 2021-re.

14. Új piac téri parkoló felújítás I. ütem – a kivitelezés elkészült.

15. SIÓFOK felirat készítése a sztráda lejárónál lévő körforgalomban- a tervezés-kivitelezés elkészült.

16. Foki-hegyi lakótelep és Korányi utca közötti járda kivitelezése- a kivitelezés elkészült.

17. Murvás utak pormentesítése, stabilizálása I. ütem-a kivitelezés elkészült.

18. Koch Róbert utca 10-12 szám előtti gyalogátkelőhely közvilágítás tervezése, kivitelezése- elkészült.

19. Bláthy Ottó utca Szépvölgyi út kereszteződésében okos zebra kialakítása – elkészült.

20. Hivatal épület felújítása, karbantartása, tárgyieszköz vásárlása– A beszerzés és kivitelezés megtörtént.

21. Ovi-Sport program keretében Pitypang óvodában – a kivitelezés elkészült.

22. Fonyódi erdőberuházás – a 2020-ra tervezett feladat elkészült

23. Zöldfelületi alapba történő befizetés felhasználása – megtörtént

24. Virágos Siófokért” feladat -megvalósult

2021. évre áthúzódó kivitelezések:

1. Rózsakert felújítás I. ütem kivitelezése

2. Aranypart közvilágítás kiépítése kivitelezése

3. Baross híd közvilágítási kandeláberek beszerzése

Költségvetés év közbeni módosítása során törölt beruházások:

1. Korányi utca felújítás I. ütem kivitelezése

2. Vécsey utca járdafelújítás kivitelezése

3. Déli út felújítás I. ütem ( Koch Róbert u.-Nefelejcs u. ) engedélyezési és kiviteli terv

4. Déli út felújítás I.ütem kisajátítási földmérői munkarészek

5. Kórház és egészségház előtti parkoló és zöldterület átalakítás tervezése

6. Szabadifürdő-Siófok 7-es út melletti kerékpár út összekötésének tervezése

7. Mikszáth Kálmán u. út, csapadék, járda tervezése

Elmaradt kivitelezés:

1. Minta lakótelepen kerítés építés ( nem volt igény rá)

Elkészült tervezések:

1. Kenesei utca csapadékvíz elvezetés tervezése – A tervezés megtörtént

2. Tanácsház utca északi oldalán közterület rehabilitáció tervezése – A tervezés megvalósult.

3. Balaton parti illemhelyek létesítéséhez kapcsolódó feladatok - A tervezések megtörténtek, a tervek a Balaton-parti Kft részére átadásra kerültek.

4. Jankó utca megújítás tervezése– A tervezés megtörtént.

5. Vásárcsarnok előtti park megújítás tervezése- A tervezés lezárult.

6. Szent István sétány megújítás I. üteme tervezés – A tervezés elkészült.

7. Csúszda utca megújításának tervezése- A tervezés lezárult.

8. Siófok-Zamárdi határán strand fejlesztés tervezése– A tervezés elkészült.

9. KIKK légtechnikai rendszer tervezése – A tervezés megtörtént.

10. Siófok-Zamárdi határán strand fejlesztés tervezés ( Zamárdival közösen finanszírozva)

Elmaradt tervezések 2020. évben:

1. Hajókikötő előtti rendezvénytér-Krúdy sétány felújítás tervezés, pályázat készítés

2. Gyalogátkelőhelyek megvilágításának felülvizsgálata

3. Kálmán Imre sétány és Kinizsi utca közötti rész tervezése, hírességek sétánya kialakítása

4. Déli elkerülő úthoz előkészítő feladatok

5. Közlekedési csomópont tervezése Szőlőhegyi-Mogyoró-Ringló u.

6. Déli elkerülő kábel kiváltás tervezési díja – nem merült fel

7. Déli elkerülő építési engedély tervkorszerűsítés és engedélyezés – törölve lett a túl magas ajánlat miatt.

2021. évre áthúzódó tervezések:

1. Parti sétány ( Csongor u.-Bakony utca közötti területen) tervezése ( zöldterület, utcabútorok, játszótér építés) –A kiviteli tervek leszállítása áthúzódott 2021 évre.

2. Somogyi utca Reviczky utcától északra lévő szakasz felújítás tervezése- A beszerzési eljárás lezajlott, a tervezés folyamatban van, a befejezése áthúzódik 2021. évre.

3. Sorház utca teljes körű felújításának tervezése- A beszerzési eljárás lezajlott, a tervezés folyamatban van, a befejezése áthúzódik 2021. évre.

4. Rózsakert megújítás – A tervezési munka elkezdődött, a tervezés II. üteme áthúzódik 2021. évre.

5. Milenniumi park öntözőrendszer tervezése – A tervezés áthúzódik 2021. évre.

6. Városház tér szökőkút tervezése- A tervezés áthúzódik 2021. évre.

7. Közösségi ház tervezése a volt könyvtár épületben- a tervezés folyamatban van, a befejezése áthúzódik 2021. évre.

8. Fő téri nyilvános WC felújítás és korszerűsítés tervezése- a tervezés folyamatban van, a befejezése áthúzódik 2021. évre.

9. Bláthy Ottó utca és Kardvirág utca kereszteződésénél gyalogátkelőhely tervezése -a tervezés folyamatban van, a befejezése áthúzódik 2021. évre.

10. Közterületi tűzcsapok telepítésének tervezése az Erkel Ferenc utcában

A 2020. évi 71 feladatból 25 kivitelezés és 10 tervezés megvalósult, 3 kivitelezés és 10 tervezési munka lezárása húzódott át 2021. évre.

A pandémia miatt év közben 5 tervezési feladat és 3 kivitelezési feladat törölve lett, 1 kivitelezés és 7 tervezés pedig elmaradt.

A 7 futó pályázatból 2 megvalósult, itt a pályázat zárási folyamatai húzódnak csak át 2021. évre.

Beszámoló a Létesítményi Főmérnök hatáskörébe tartozó intézmények, létesítmények, ingatlanok felújításainak és beruházásainak 2020. évi alakulásáról

Összesítve:

A ráfordítások összegében és hatásában is jelentős évet zártunk 2020-ban. Több, mint 70 ügyletet indítottunk az ingatlanaink felújításai, beruházásai kapcsán. Ugyanakkor a táblázat „DOLOGI” oszlopa rámutat - többek között- az elmaradt karbantartások most jelentkező hatásaira.

Az intézményi épületek, építmények körében a víz elleni szigetelések felújítása, javítása, egyes helyiségcsoportok - vizesblokkok, lakrészek- felújítása (Gondozási Kp., KIKK) , valamint külső, belső részleges rekonstrukciók tették ki a ráfordítások meghatározó részét. E mellett a Gondozási Kp. „B” épületegyüttesének kerítéssel, kapuval történő szeparálása, a Hivatal házasságkötő terme szellőzőrendszerének átalakítása, felújítása és a Hajléktalanszálló villámvédelmének kiépítése is megtörtént.

A 9 db óvoda ingatlan esetében folytatódott a vizesblokkok felújítása. a nyílászárók cseréje, egyes épületrészek hőszigetelése, a belső fal- és padlófelületek felújítása, cseréje, mely több óvodát is érint. Az Óvoda felújítási Program keretében a Micimackó Óvoda esett át nagyfelújításon, mely az épület belő szerkezetein túl a külső homlokzati hőszigetelés kialakítását is magába foglalta.

A siófoki lakásállomány közel 5.000 m²-nyi lakófelületet tesz ki, napi üzemeltetési és hibajavítási feladatait a Termofok-Sió Kft.-vel együttműködve hajtjuk végre. Folyamatos feladatot ad a tetőszerkezetek, tetőfedések, a beázások, víz elleni szigetelések, a külső és belső fal- és padlóburkolatok felújítása. A lakások és lakóépületek elektromos és gépészeti hálózatai úgyszintén egyre több ráfordítást igényelnek. Elindult a Bajcsy-Zsilinszky utca 110. sz. alatti Fecskeház rekonstrukciójának az I. üteme. Ennek során a beázást okozó tetőteraszok átépítése (3 db), a csatlakozó szerkezetek felújítása, cseréje megtörtént.

Az Egészségháznál az érintésvédelmi és tűzvédelmi szabálytalanságok megszüntetése, valamint a folyamatosan elduguló szennyvíz aknák átépítése és a napelemes rendszer üzembe helyezése –( takarékossági céllal)- volt az ez évi fejlesztési feladat.

II. Közös Önkormányzati Hivatal

Kiadásai között elsősorban a Közös Hivatal nevében végzett tevékenységekkel kapcsolatos költségek, épület fenntartási és igazgatási kiadások jelennek meg.

A Közös Hivatal vonatkozásában 1.120.527.000 Ft költségvetési kiadással számoltunk a 2020. évi költségvetésben. Az évközi előirányzat módosítások következtében a módosított előirányzat 1.143.063.722 Ft, melyből 960.002.117 Ft, 84,0 %-os felhasználás történt.

A Közös Hivatalra tekintettel a működési kiadások alakulását áttekintjük az abban résztvevő Önkormányzatok szerint is.

Siófok Város hivatalának felmerült kiadása: 896.622.068 Ft

Siójut Község hivatalának felmerült kiadása: 10.519.807 Ft

Balatonvilágos Község hivatalának felmerült kiadása: 52.860.242 Ft

A felmerült kiadásokat minden esetben a rendelkezésre állt előirányzati keretből teljesíteni tudtuk.

A Közös Hivatalnál Siófok Város vonatkozásában 2020.-ban összességében 83,5 %-os a tervezetthez viszonyítva az előirányzat felhasználás. Ezen belül az igazgatási és az adóztatással kapcsolatos kiadások és a Városőrség kiadásai jelentik a nagyobb tételeket. Gazdálkodásunkat ezen feladatok vonatkozásában is a tervszerűség, a takarékosság és a megtakarítás jellemezte, a kiadások a tervezett előirányzatokon belül maradtak. Siójut község a rendelkezésre álló előirányzatát teljes mértékben felhasználta, Balatonvilágos a tervezett előirányzatának 88,4 %-át használta fel.

Intézmények Kiadásai

Az Önállóan működő intézmények kiadásainak alakulását is az ésszerű átgondolt takarékos gazdálkodás jellemezte. Mindezek hatására valamennyi intézményünk vonatkozásában megtakarításokat értünk el, a működési kiadások minden intézmény esetében a tervezett előirányzati kereten belül maradtak, a tervezetthez viszonyított felhasználás intézményenként az alábbiak szerint alakult:

Siófok Város Óvodája 84,1 %

Siófok Város Csicsergő Bölcsődéje 88,0 %

Kálmán Imre Kulturális Központ: 67,1 %

Siófok Város Gondozási Központja: 94,3 %

BRTK Könyvtár és Kálmán Imre Emlékház: 75,2 %

Egyidejűleg természetesen figyeltünk arra, hogy működőképességük és szakmai munkájuk pénzügyi feltételeit folyamatosan biztosítsuk. Előtérbe helyeztük ezen belül a vírus helyzetből adódott védekezési feladatok és a tömeges megbetegedések megakadályozása érdekében szükségessé vált többlet kiadások fedezetének biztosítását.

A költségvetési szervek belső kontrollrendszeréről és belső ellenőrzéséről szóló 370/2011. (XII.31.) Kormányrendelet értelmében az önkormányzat valamennyi költségvetési szervének vezetője köteles az éves költségvetési beszámolóval együtt a Bkr.1. melléklete szerinti vezetői nyilatkozatot a polgármesternek megküldeni.

A költségvetési szervek vezetői ennek eleget tettek. A vezetői nyilatkozatok mellékelten beterjesztésre kerültek.

Vagyoni helyzet alakulása:

adatok Ft.

Előző évi állományi érték

Módosítások (+/-)

Tárgyévi állományi érték

ESZKÖZÖK

A. Nemzeti vagyonba tartozó befektetett eszközök

66 971 237 853

66 490 711 450

B. Nemzeti vagyonba tartozó forgóeszközök

6 063 162

4 711 700

C. Pénzeszközök

4 000 265 407

4 554 769 799

D. Követelések

1 255 871 206

1 238 557 228

E. Egyéb sajátos eszközoldali elszámolások

-59 903 118

-74 610 614

F. Aktív időbeli elhatárolások

13 059 703

12 643 225

ESZKÖZÖK ÖSSZESEN:

72 186 594 213

72 226 782 788

FORRÁSOK

G. Saját tőke

68 107 792 108

68 008 117 758

H. Kötelezettségek

741 198 126

942 693 552

I. Kincstári számlavezetéssel kapcs. .elszámolások

J. Passzív időbeli elhatárolások

3 337 603 979

3 275 971 478

FORRÁSOK ÖSSZESEN

72 186 594 213

72 226 782 788

Az önkormányzat vagyona 2020-ban Eszköz/Forrás oldalon 40.188.575 Ft vagyon növekedést mutat. Ezen belül a Nemzeti vagyonba tartozó befektetett eszközök állománya 480.526.403 Ft –tal csökkent, amely egyrészt az éves értékcsökkenés elszámolásából adódott, amely az eszközök könyvszerinti értékének a csökkenését eredményezi, annak ellenére is, hogy a befejezett fejlesztések eredményeként megvalósult eszközök aktiválása a vagyon növekedés irányába hatott, de az kisebb összegű volt, mint az elszámolt értékcsökkenés. Továbbá vagyonértékesítés is csökkenést eredményezett.

A Nemzeti vagyonba tartozó forgóeszköz állományunk is 1.351.462 Ft csökkenést mutat.

Az önkormányzat összesített városi szintű pénzkészlete, (bankszámlák, pénztárak) egyenlege 554.504.392 Ft-tal növekedett. A pénzkészlet 2020 január 1.-én 4.000.265.407 Ft volt. Bevételként 9.137.365.163 Ft került elszámolásra. Az év folyamán 8.680.507.594 Ft kifizetését követően a 2020 december 31.-i záró pénzkészlet 4.554.769.799 Ft.

A követelések állománya az előző évhez viszonyítva 17.313.978 Ft csökkenést mutat. Eredményesebb volt a bevételek beszedésének, behajtásának a folyamata.

Az egyéb sajátos eszközoldali elszámolások a folyamatban lévő beruházásokra adott előlegi összegek növekedése következtében változtak. Az aktív időbeli elhatárolások 416.478 Ft-tal csökkentek.

Forrásoldalon a saját tőke állománya 99.674.350 Ft-tal, a kötelezettségek állománya 201.495.426 Ft-tal növekedett. A passzív időbeli elhatárolások 61.632.501 Ft csökkenést mutatnak.

Siófok város tulajdonában lévő részesedések az alábbi kimutatásban szereplő tételekből tevődnek össze:

e Ft-ban

Részesedés 100% tulajdonú társaságokban

Társaság megnevezése (székhelye)

Önkormányzat részesedése (törzs tőke összege)

Tulajdoni részesedés

Üzletrészek állománya

Balaton-parti Kft.
8600 Siófok, Petőfi stny. 3.

1 473 412

100%

Termofok-Sió KFT.
8600 Siófok

399 080

100 %

Siófoki Temetkezési Kft.
Siófok, Szépvölgyi u 54. hrsz.

59 000

100 %

Összesen

1 931 492


e Ft-ban


e Ft-ban


e Ft-ban

Részesedés 25% fölötti tulajdonú társaságokban

Társaság megnevezése (székhelye)

Önkormányzat részesedése (névérték)

Tulajdoni részesedés

Részvények állománya

NHSZ Zöldfok Zrt.
8600 Siófok, Bajcsy-Zs. u. 220.

59 731

25,956 %

Balatoni Hajózási Zrt.
8600 Siófok, Tanácsház u. 7.

1.035.580.

9,6812 %

Összesen

1. 095.311

Közvetett támogatások:

Az önkormányzat által adott közvetett támogatások, kedvezmények tényleges összege 612.714.441 Ft, amely helyi adóból biztosított kedvezmény, mentesség és helyiségek hasznosítása utáni kedvezmény, mentesség jogcímen keletkezett.

Többéves kihatással járó döntések:

A többéves kihatással járó döntésekből származó felhalmozási célú kötelezettségünk 1.819.960.089 Ft.

Az önkormányzat tulajdonában álló 100 % tulajdonú arányú gazdálkodó szervezetek működéséből származó kötelezettségek állománya 2020. dec.31-én összesen 77.724.000 Ft volt, amely összetételében szállítói és adótartozás, valamint egyéb rövidlejáratú kötelezettség.

Az önkormányzatnak 2020.dec.31-én nem volt hitelállománya.