Zamárdi Város Önkormányzat Képviselő-testületének 6/2014. (II.25.) önkormányzati rendelete

2014. évi költségvetésről

Hatályos: 2014. 06. 24- 2014. 09. 15



Zamárdi Város Önkormányzata Képviselő-testületének

6/2014. (II.25.) önkormányzati rendelete

az önkormányzat 2014. évi költségvetéséről


Zamárdi Város Önkormányzata Képviselő-testülete az Alaptörvény 32. cikk (2) bekezdésében meghatározott eredeti jogalkotói hatáskörében az Alaptörvény 32. cikk (1) bekezdés f)  pontjában, az államháztartásról szóló 2011. évi CXCV. törvény (továbbiakban: Áht.) 23. § (1) bekezdése alapján, valamint a helyi önkormányzatokról szóló 2011. évi CLXXXIX. törvény 111.§ (1)-(3) bekezdésében meghatározott feladatkörében eljárva a következőket rendeli el:


1. §

A rendelet hatálya a képviselő-testületre, annak szerveire (polgármester, bizottságok, polgármesteri hivatal) és az önkormányzat költségvetési szerveire terjed ki.


A költségvetés bevételeinek és kiadásainak

fő összege, a hiány/többlet mértéke

2. §


(1) A képviselő-testület az önkormányzat és költségvetési szervei együttes 2014. évi költségvetését

908 240 ezer Ft tárgyévi költségvetési bevétellel,

1 187 388 ezer Ft tárgyévi költségvetési kiadással,

     279 148 ezer Ft „hiánnyal” állapítja meg, mely belső finanszírozását az előző évi pénzmaradvány biztosítja.

Ezen belül:

  • a működési célú bevételeit                                               801 720 e Ft-ban
  • a működési célú kiadásait                                                 741 095 e Ft-ban

ebből:

  • a személyi juttatások kiadásait                             294 891 e Ft-ban
  • a munkaadókat terhelő járulékokat és a                 83 727 e Ft-ban
  • szociális hozzájárulási adót                                  
  • a dologi kiadásokat                                              304 302 e Ft-ban
  • az ellátottak pénzbeli juttatásait                               7 578 e Ft-ban
  • egyéb működési célú kiadásokat                            23 244 e Ft-ban
  • az általános tartalékot                                             15 000 e Ft-ban
  • a céltartalékot                                                         12 353 e Ft-ban


  • működési célú egyenlegét                                                  60 625 e Ft többlettel állapítja meg.


  • a felhalmozási célú bevételt                                              106 520 e Ft-ban
  • a felhalmozási célú kiadást                                               446 293 e Ft-ban

ebből:

  • beruházások összegét                                           359 530 e Ft-ban
  • felújítások összegét                                                43 250 e Ft-ban
  • egyéb felhalmozási célú kiadások összegét              2 713 e Ft-ban
  • céltartalék összegét                                                 40 800 e Ft-ban
  • felhalmozási célú egyenlegét                                           339 773 e Ft hiánnyal

állapítja meg, mely finanszírozását az előző évi 279 148 e Ft összegű felhalmozási célú pénzmaradvány, valamint a 2014. évi működési célú többletbevétel biztosítja.

(2) A költségvetési hiány belső finanszírozására szolgáló előző évi pénzmaradvány működési célú igénybevételét 0 e Ft-ban, felhalmozási célú igénybevételét 279 148 e Ft-ban hagyja jóvá.


(3) A képviselő-testület a (2) bekezdésen kívüli költségvetési hiány külső finanszírozására vagy a költségvetési többlet felhasználására szolgáló, finanszírozási célú pénzügyi műveletek bevételeit, kiadásait működési, illetve felhalmozási cél szerinti tagolásban 0 e Ft-ban hagyja jóvá.



Az önkormányzat bevételei és kiadásai


3. §


(1) Az önkormányzat összevont költségvetési mérlegét az 1. melléklet tartalmazza.


(2) Az önkormányzat működési költségvetési bevételeit és kiadásait a 2. melléklet tartalmazza.


(3) Az önkormányzat felhalmozási költségvetési bevételeit és kiadásait a 3. melléklet tartalmazza.


(4) A helyi önkormányzat által a lakosságnak juttatott támogatásokat, szociális, rászorultsági jellegű ellátásokat a 4. melléklet tartalmazza.


(5) Az önkormányzat és költségvetési szervei bevételeit kiemelt előirányzatonként, ill. az államháztartásról szóló 2011. évi CXCV. törvény (a továbbiakban: Áht.) 23.§ (2) bekezdés a) pontja szerinti feladatonkénti bontásban (kötelező önkormányzati feladatok, nem kötelező önkormányzati feladatok, államigazgatási feladatok) az 5. melléklet tartalmazza.


(6) Az önkormányzat és az önkormányzat irányítása alá tartozó költségvetési szervek kiadásait kiemelt előirányzatonként, ill. az Áht. 23.§ (2) bekezdés a) pontja szerinti feladatonkénti bontásban (kötelező önkormányzati feladatok, nem kötelező önkormányzati feladatok, államigazgatási feladatok) a 6. melléklet tartalmazza.


(7) Az önkormányzat működési és felhalmozási célú bevételeit, kiadásait intézményenként, intézményfinanszírozás szerint a 7. melléklet tartalmazza.


(8) A helyi önkormányzat nevében végzett beruházások, felújítások kiadásait beruházásonként, felújításonként e rendelet 3. melléklete tartalmazza.


(9) Az európai uniós forrásból finanszírozott támogatással megvalósuló programok, projektek kiadásait, valamint a helyi önkormányzat ilyen projektekhez történő hozzájárulásait e rendelet 3. melléklete tartalmazza.


(10) A képviselő-testület az önállóan működő és gazdálkodó, valamint az önállóan működő költségvetési szervek engedélyezett létszámát, illetve a közfoglalkoztatottak létszámát e rendelet 6. melléklete szerint hagyja jóvá.


(11) Azokat a fejlesztési célokat, amelyek megvalósításához Magyarország gazdasági stabilitásáról szóló 2011. évi CXCIV. törvény (továbbiakban: Stabilitási tv.) 3. § (1) bekezdése szerinti adósságot keletkeztető ügylet megkötése szükséges, valamint az adósságot keletkeztető ügyletek várható együttes összegét e rendelet 9. melléklete tartalmazza.



A bevételek és kiadások közötti egyensúly megteremtéséhez szükséges intézkedések, a hitelműveletekkel kapcsolatos hatáskörök


4. §


(1) A képviselő-testület a bevételek és kiadások közötti egyensúly folyamatos megteremtése érdekében folyószámla hitelkeret igénylését hagyja jóvá, mely a pénzintézettel történt egyeztetést követően képviselő-testületi döntést igényel.



A bevételi többlet kezelése


5. §


(1) A gazdálkodás során az év közben létrejött bevételi többletet- ha nem céljellegű –pénzintézeti lekötés útján hasznosíthatja.


(2) Az (1) bekezdés szerinti hasznosítással kapcsolatos szerződések, illetve pénzügyi műveletek lebonyolítását a képviselő-testület a polgármester hatáskörébe utalja. A polgármester a megtett intézkedésekről a következő képviselő-testületi ülésen tájékoztatást ad.


(3) Az önállóan működő és gazdálkodó, valamint az önállóan működő költségvetési szervek a jóváhagyott előirányzataikon felül keletkezett többletbevételt a Képviselő-testület jóváhagyásával használhatják fel.



Általános és céltartalék


6. §


(1) A képviselő-testület az önkormányzat céltartalékát 53 153 ezer Ft összegben határozza meg.


(2) A képviselő-testület az önkormányzat általános tartalékát 15 000 ezer Ft összegben állapítja meg, mely összegből 1 000 e Ft felhasználásáról a polgármester jogosult dönteni.


(3) Az általános tartalék felhasználásáról a képviselő-testület az erre vonatkozó igény felmerülésekor egyedi határozatban dönt.



Több éves kihatással járó feladatok


7. §


A képviselő-testület a többéves kihatással járó feladatok előirányzatait e rendelet 8. melléklete szerint fogadja el azzal, hogy a későbbi évek előirányzatait véglegesen az adott évi költségvetés elfogadásakor állapítja meg.



Előirányzat-felhasználási ütemterv, gördülő tervezés


8. §


(1) A 2014. évi költségvetés bevételi és kiadási előirányzatainak felhasználási ütemtervét havi bontásban a 10. melléklet tartalmazza.


(2) A 2014. évi (tárgyévi), valamint a tárgyévet követő 3 év várható bevételi-kiadási előirányzatait a 11. melléklet tartalmazza.




Közvetett támogatások


9. §


(1) Az önkormányzat által adott közvetett támogatásokat tartalmazó kimutatást e rendelet 4. melléklete tartalmazza.



II.


A 2014. évi költségvetés végrehajtásának szabályai


10. §


(1) A költségvetési szervek éves költségvetésének végrehajtásáért, a gazdálkodás jogszerűségéért, a takarékosság érvényesítéséért, a bevételek növeléséért az alapfeladatok sérelme nélkül a költségvetési szerv vezetője a felelős.


(2) A költségvetési szerv éves költségvetését a megállapított önkormányzati támogatás és saját bevételei terhére úgy köteles megtervezni, hogy abból biztosított legyen az éves gazdálkodás, illetve kötelezően ellátandó feladatait maradéktalanul teljesíteni tudja.


(3) A költségvetési szervnél tervezett bevételek elmaradása nem vonja automatikusan maga után a költségvetési támogatás növekedését. A kiadási előirányzatok – amennyiben a tervezett bevételek nem folynak be – nem teljesíthetők.


(4) A költségvetési szervek számadási kötelezettséggel tartoznak a részükre juttatott céljellegű támogatás rendeltetésszerű felhasználására vonatkozóan.


(5) A költségvetési szervek kizárólag a képviselő-testület előzetes jóváhagyásával nyújthatnak be szakmai pályázatokat abban az esetben, ha a pályázattal megvalósuló feladat ellátása költségvetési többlettámogatást igényel.


(6) Az önkormányzat költségvetési szervei éven túli fejlesztési kötelezettséget csak a képviselő-testület jóváhagyásával vállalhatnak.


11. §


A helyi önkormányzat költségvetési szerveinek pénzmaradványát a képviselő-testület hagyja jóvá.


12. §


(1) A helyi önkormányzat gazdálkodásának végrehajtó szerve a költségvetési szervként működő Polgármesteri Hivatal.


13. §


(1) Ha a helyi önkormányzat év közben a költségvetési rendelet készítésekor nem ismert többletbevételhez jut, vagy bevételei a tervezettől elmaradnak, e tényről a polgármester a képviselő-testületet tájékoztatja.

(2) A képviselő-testület a (1) bekezdés alapján - az első negyedév kivételével – negyedévenként, döntése szerinti időpontokban, de legkésőbb az éves költségvetési beszámoló elkészítésének határidejéig, december 31-i hatállyal módosítja a költségvetési rendeletét. Ha év közben az Országgyűlés – a helyi önkormányzatot érintő módon – a meghatározott hozzájárulások, támogatások előirányzatait zárolja, azokat csökkenti, törli, az intézkedés kihirdetését követően haladéktalanul a képviselő-testület elé kell terjeszteni a költségvetési rendelet módosítását.



A költségvetési szerv előirányzat-módosításának szabályai


14. §


(1) A helyi önkormányzat költségvetési rendeletében megjelenő bevételek és kiadások módosításáról, a kiadási és bevételi előirányzatok közötti átcsoportosításról a (2)-(6) bekezdésekben foglalt kivétellel a képviselő-testület dönt.


(2) A költségvetési szervek a költségvetésben jóváhagyott kiadási és bevételi előirányzataikat saját hatáskörben módosíthatják, a kiadási előirányzatokon belül átcsoportosítást hajthatnak végre a (3) – (6) bekezdésben foglalt szabályok betartása mellett.


(3) Az átcsoportosítás nem irányulhat a személyi juttatások előirányzatának növelésére kivéve az államháztartásról szóló törvény végrehajtásáról rendelkező 368/2011. (XII. 31.) Korm. rendelet (a továbbiakban: Ávr.) 36. §. (2) bekezdésében foglalt eseteket.


(4) Az önállóan működő költségvetési szervek esetében az előirányzatok módosítására csak a pénzügyi-gazdasági feladatok ellátására kijelölt önállóan működő és gazdálkodó költségvetési szerv vezetőjével történő előzetes egyeztetés alapján, annak egyetértésével kerülhet sor.


(5) A költségvetési szervek a saját hatáskörben végrehajtott előirányzat-módosításokat, valamint a többletbevételek felhasználáshoz kapcsolódó módosításokat kötelesek az irányító szervnek beterjeszteni, melyről a polgármester a képviselő-testületet 30 napon belül tájékoztatja. Az önállóan működő költségvetési szervek e kötelezettségüknek a pénzügyi-gazdasági feladatok ellátására kijelölt önállóan működő és gazdálkodó költségvetési szerv adatszolgáltatása útján tesznek eleget.



Létszám- és bérgazdálkodással kapcsolatos előírások


15. §


(1) A költségvetési szerv által jutalmazásra tervezett előirányzat (prémium címén teljesítményösztönzésre, személyi ösztönzésre) az eredeti rendszeres személyi juttatások előirányzatának 4 %-a.


(2) A képviselő-testület a 1/2001. számú Közszolgálati Szabályzat 8. §-ában meghatározott illetménykiegészítést a közszolgálati tisztviselőkről szóló 2011. évi CXCIX. törvény 234. § (3)-(4) bekezdése alapján 2014. évben biztosítja.


(3) Képviselő-testület az önkormányzat költségvetési szerveinek 2014. évi költségvetésében a közalkalmazottak részére a munkáltatói döntésen alapuló illetményrészt biztosítja.


(4) A költségvetési szerv vezetője önálló létszám- és bérgazdálkodási jogkörében eljárva a költségvetési szerv részére engedélyezett létszám-keretet a tényleges foglalkoztatás során köteles betartani.


(5) Az egyes foglalkoztatási formákra (teljes munkaidős, részmunkaidős, valamint a megbízási, tiszteletdíjas foglalkoztatás) álláshelyenként, illetve összességében az elemi költségvetésben tervezett (módosított személyi juttatás) előirányzatot nem lépheti túl.


(6) A költségvetési szerv csak abban az esetben fordulhat a fenntartóhoz személyi juttatási pótelőirányzat kérelemmel, ha előirányzata, illetve maradványa nem biztosítja törvényben előírt kötelezettségei teljesítését.


Támogatási szerződés


16. §


(1) A támogatások átadása előtt a támogatás címzettjével megállapodást kell kötni.


(2) A támogatási szerződésben meg kell határozni:


a) a támogatott tevékenység konkrét meghatározását,

b) a támogatás összegét,

c) a támogatás felhasználásának célját,

d) a támogatás időtartamát, felhasználásának határidejét,

e) a támogatás rendelkezésre bocsátásának módját, feltételeit, ütemezését,

f) a beszámolással, továbbá az ellenőrzéssel kapcsolatos szabályokat,

g) a jogosulatlanul igénybe vett támogatás jogkövetkezményeit, visszafizetésének rendjét,

h) a támogatással kapcsolatos iratok, valamint a támogatás felhasználását alátámasztó bizonylatok teljes körű megőrzésének határidejét,

i) a támogatott tevékenység megvalósításában közreműködők bevonásának lehetőségét, a közreműködők által megvalósítható tevékenységeket,

j) a támogatás nyújtásához szükséges adatok és az azokban bekövetkező változások támogató felé történő bejelentésének kötelezettségét,

k) a támogatási szerződéstől való elállás, felmondás okait, valamint a támogatás visszavonásának okait.


(3) Az elszámolási kötelezettséget nem teljesítő, illetve a támogatást nem célirányosan felhasználó szervezetek, személyek részére újabb támogatás 1 évig nem ítélhető meg.



17. §


A nettó 5 millió Ft-ot elérő, vagy azt meghaladó értékű az információs önrendelkezési jogról és az információszabadságról szóló 2011. évi CXII. törvény 1. melléklet III. Gazdálkodási adatok 4. pontjában meghatározott szerződéseket közzé kell tenni a helyben szokásos módon, illetve e törvénynek megfelelően a szerződés létrejöttét követő 60 napon belül.






18. §


A költségvetési szerv költségvetési támogatását a képviselő-testület a költségvetési szervek pénzellátási rendje szerint biztosítja. Az egyéb szervezetek részére nyújtott támogatások a megállapodásoknak megfelelően, illetve negyedévente egyenlő részletekben kerülnek kiutalásra.



Szolgáltatási szerződés


19. §


Az önkormányzat által irányított költségvetési szervekben szakmai alapfeladat keretében szellemi tevékenység szolgáltatási szerződéssel, számla ellenében történő igénybevételének szabályai:


(1) Az önkormányzat által felügyelt költségvetési szervnél, szakmai alapfeladat keretében szellemi tevékenység végzésére szolgáltatási szerződéssel, számla ellenében külső személy vagy szervezet az e §-ban meghatározott feltételekkel vehető igénybe.


(2) A szolgáltatási szerződést írásban kell megkötni.


(3) A szerződéskötés feltétele, hogy


a.) a költségvetési szerv az adott feladat ellátáshoz megfelelő szakértelemmel rendelkező személyt nem foglalkoztat, vagy

b.) eseti, nem rendszeres jellegű feladat ellátása szükséges és a költségvetési szerven belül a feladat ellátásához megfelelő szakértelemmel rendelkező személy átmenetileg nem áll rendelkezésre.


(4) Jogszabályban vagy a költségvetési szerv szervezeti és működési szabályzatában meghatározott vezetői feladat ellátására szolgáltatási szerződés nem köthető.


(5) A feladat ellátásának – a fenntartóval egyeztetett - részletes feltételeit, az ellátható feladatokat a költségvetési szerv szervezeti és működési szabályzatban határozza meg.


(6) A szerződésnek tartalmaznia kell különösen:


 a.) az ellátandó feladatot,

 b.) a díjazás mértékét,

       c.) részletes utalást arra, hogy a (3) bekezdésben írt feltétel mely körülményre tekintettel áll fenn,

d.) a szerződés időtartamát,

e.) szervezettel kötendő szerződés esetén azt, hogy a szervezet részéről személy szerint ki(k) köteles(ek) a feladat ellátására, valamint,

f.) a teljesítés igazolására felhatalmazott személy megnevezését.



Önkormányzati biztos kirendelése


20. §


(1) Ha a helyi önkormányzat által irányított költségvetési szerv harminc napon túli elismert tartozásállományának mértéke eléri az éves eredeti kiadási előirányzatának 10%-át vagy a százötven millió forintot, és e tartozását egy hónapon belül nem tudja harminc nap alá szorítani, a képviselő-testület a költségvetési szervhez – az Áht. 71. § (2) és (3) bekezdésben foglalt hatáskörrel rendelkező önkormányzati biztost jelöl ki.



(2) Az önkormányzati biztos kirendelését az (1) bekezdésben meghatározott mértékű elismert tartozásállomány elérése esetén a képviselő-testületnél a polgármester kezdeményezi.


(3) Ha a polgármester a kötelezettségének nem tesz eleget, a biztos kirendelését indítványozhatja

a) az önkormányzat képviselő-testületének Pénzügyi és Városfejlesztési Bizottsága,

b) a helyi önkormányzat jegyzője a polgármesteren keresztül,

c) a helyi önkormányzat képviselő-testülete által megbízott könyvvizsgáló,

d) a költségvetési szerv vezetője.


(4) Az önkormányzati biztost a jelölhető személyek, illetve szervezetek közül a képviselő-testület döntése alapján a polgármester bízza meg, és ennek tényét a helyben szokásos módon teszi közzé.



Záró és egyéb rendelkezések


21. §


(1) A képviselő-testület a polgármesternek e rendelet elfogadásáig az átmeneti időszakban tett intézkedéseiről (bevételek beszedése, az előző évi kiadási előirányzatokon belül a kiadások arányos teljesítése) szóló beszámolóját elfogadja. Az átmeneti időszakban beszedett bevételek és teljesített kiadások e rendeletbe beépítésre kerültek.


(2) Ez a rendelet a kihirdetését követő napon lép hatályba.



Zamárdi, 2014. február 24.




Csákovics Gyula                                                       dr. Dudás Anita

 polgármester                                                                  jegyző       





Kihirdetési záradék:

Jelen rendelet az Önkormányzat hirdetőtábláján 15 napra kifüggesztésre került.



Zamárdi 2014. február 25.



                                                                                                          dr. Dudás Anita

                                                                                                                      jegyző



Előzetes hatásvizsgálat, indoklás, véleményeztetés


Zamárdi Város  Önkormányzat képviselő-testületének

6/2014. (II.25.) önkormányzati rendelete

a 2014. évi költségvetésről

szóló tervezethez



1. Előzetes hatásvizsgálat



A jogalkotásról szóló 2010. évi CXXX. törvény 17. §-a alapján, mint a fenti jogszabály előkészítője az alábbi előzetes hatásvizsgálatot végeztem el a szabályozás várható következményeiről, melyről most tájékoztatom a képviselő-testületet.


A tervezett jogszabály hatásai:

a) társadalmi, gazdasági, költségvetési hatás:

- társadalmi hatása: nem jelentős,

- gazdasági hatása: nem jelentős,

- költségvetési hatása: jelentős, a rendelet maga határozza meg a 2014. évi költségvetést

b) környezeti és egészségi következmények:

- nincsenek,

c) adminisztratív terheket befolyásoló hatások:

- a hivatalnak el kell látnia a költségvetéssel kapcsolatos információ szolgáltatási feladatokat,

- könyvelni kell az eredeti előirányzatokat, nyomon kell követni az év közbeni előirányzat módosításokat.


A jogszabály megalkotásának szükségessége, a jogalkotás elmaradásának várható következményei:

- a rendelet megalkotása kötelező,

- a rendelet elmaradásának következménye a jogszabály alkotás elmulasztása miatti törvényességi észrevétel lehet.


A jogszabály alkalmazásához szükséges feltételek:

- a személyi feltétel: rendelkezésre áll. A pénzügyi területen kollégák a feladatot el tudják látni.

- szervezeti feltétel: rendelkezésre áll.

- tárgyi feltétel: rendelkezésre áll.

- pénzügyi feltétel: rendelkezésre áll.



2. Indoklás



A 2014. évi költségvetésről szóló helyi rendelet megalkotásának céljai a következők:

- az önkormányzat számára előírt rendelet alkotási kötelezettségnek való megfelelés,

- meghatározásra kerüljenek az önkormányzat 2014. évi gazdálkodásának keretei.


A rendeletnek nincs európai uniós joggal kapcsolatos összehangolási és egyeztetési vonatkozása.



3. Véleményeztetés



A rendelet tervezetet

 kötelező véleményeztetési kötelezettség nem terheli.

 véleményeztetési kötelezettség terheli. A tervezetet a Pénzügyi és Városfejlesztési  Bizottság véleményezte. A véleményét melléklet tartalmazza.



Kelt: Zamárdi, 2014. február 24.



P.H.


                                                                                                          Dr. Dudás Anita

                                                                                                                     jegyző