Zamárdi Város Önkormányzat képviselő-testületének 24/2015 (IX.29.) önkormányzati rendelete

Településképi véleményezési eljárásról

Hatályos: 2015. 09. 30- 2016. 06. 27

Zamárdi Város Önkormányzata

Képviselő-testületének

2/2013. (I.22.) számú rendelete

a településképi véleményezési eljárásról



Zamárdi Város Önkormányzat Képviselő-testülete Magyarország Alaptörvénye 32.cikk (1) a) pontjában kapott felhatalmazása alapján, az épített környezet alakításáról és védelméről szóló 1997. évi LXXVIII. törvény (Étv.) 62. § (6) bekezdés 3. pontjában szereplő felhatalmazás alapján  az Étv. 6/A. § (2) bekezdésében, a településfejlesztési koncepcióról, az integrált településfejlesztési stratégiáról és a településrendezési eszközökről, a településképi bejelentési eljárásról a következőket rendeli el.



I. FEJEZET

ÁLTALÁNOS RENDELKEZÉSEK


1. A rendelet célja


1. §

A rendelet célja Zamárdi Város építészeti, városképi, illetve természeti értékeinek védelme és igényes alakítása érdekében az építésügyi hatósági engedélyhez kötött építési munkákkal kapcsolatban – a helyi adottságok figyelembe vételével – a városépítészeti illeszkedéssel és a településfejlesztési célokkal összefüggő követelmények kiegyensúlyozott érvényesítése, összességében az épített környezet esztétikus kialakítása.



2. A rendelet hatálya


2. §

  1. A rendelet hatálya – a (2) bekezdésben foglaltak kivételével Zamárdi Város közigazgatási területére terjed ki.


  1. A rendelet előírásai nem vonatkoznak az építésügyi és építésfelügyeleti hatósági eljárásokról és ellenőrzésekről, valamint az építésügyi hatósági szolgáltatásról szóló 312/2012. (XI. 8.) Korm. rendeletben meghatározott azon engedélyezési eljárásokra, amelyek esetében
  1. az építészeti-műszaki tervdokumentációk előzetes minősítése a településrendezési és építészeti-műszaki tervtanácsokról szóló kormányrendelet szerint a központi, illetve a területi építészeti tervtanács hatáskörébe tartozik, illetve
  2. az építtető összevont telepítési eljárást, ezen belül telepítési hatásvizsgálati szakaszt kezdeményezett.


  1. A rendelet személyi hatálya kiterjed minden természetes személyre, jogi személyre és jogi személyiséggel nem rendelkező szervezetre, aki/amely Zamárdi Város közigazgatási területén jogszabályban építésügyi hatósági engedélyhez kötött építési tevékenységet végez, vagy azzal összefüggő építészeti-műszaki tervdokumentációt készít.


  1. A településfejlesztési koncepcióról, az integrált településfejlesztési stratégiáról és a településrendezési eszközökről, valamint egyes településrendezési sajátos jogintézményekről szóló 314/2012. (XI. 8.) Korm. rendelet előírásait a jelen rendeletben foglalt kiegészítésekkel együtt kell alkalmazni.









II. FEJEZET

A TELEPÜLÉSKÉPI VÉLEMÉNYEZÉSI ELJÁRÁS


1. A településképi véleményhez kötött engedélyezési eljárások


3. §*

  1. A jelen rendelet előírásai szerint – a 4. § (1) és (2) bekezdésében felsorolt területekre, illetve építési munkákra vonatkozóan – településképi véleményezési eljárást kell lefolytatni
  1. új építmény építésére,
  2. meglévő építmény – (a meglévő tetőtér beépítését is ide értve) a beépített szintterület növekedését eredményező – bővítésére, illetve a településképet érintő átalakítására

irányuló építési, összevont vagy fennmaradási engedélyezési eljárásokhoz készített építészeti-műszaki tervekkel kapcsolatban.


  1. *



2. A településképi eljárással érintett terület


4. §

  1. A jelen rendelet előírásai szerint településképi véleményezési eljárást kell lefolytatni Zamárdi Város teljes közigazgatási területén, jogszabály alapján építésügyi hatósági engedélyhez kötött építési munkákra vonatkozó építészeti-műszaki tervekkel kapcsolatban.


  1. Az (1) bekezdésben szereplő, településképi véleményezési eljáráshoz kötött építési munkákra vonatkozó építészeti-műszaki tervdokumentációkkal kapcsolatban a településképi vélemény alapját a főépítész szakmai álláspontja képezi. A főépítész véleményének részletes indokolást kell tartalmaznia.




3. A véleményezési eljárás lefolytatása


5. §*

(1) * A településképi véleményezési eljárás az építtető, illetve az általa megbízott tervező (a továbbiakban együtt: kérelmező) által a polgármesterhez címzett, elektronikus tárhelyre feltöltött kérelmével indul. A kérelemhez annak benyújtásával egyidejűleg mellékelni kell – szintén az építésügyi hatósági eljáráshoz biztosított elektronikus tárhelyre történő feltöltéssel - a véleményezendő építészeti-műszaki tervdokumentációt. A tárhelyhez a kérelmező - a vonatkozó magasabb rendű jogszabályok alapján - a polgármesternek hozzáférést köteles biztosítani.


(2) A településképi véleményben a polgármester a tervezett építési tevékenységet engedélyezésre

          a)  javasolja,

                       b) feltétellel javasolja, illetve

                       c) nem javasolja.


(3) *A településképi véleményt az elektronikus kérelem beérkezésétől számított legfeljebb 15 napon belül meg kell küldeni a kérelmezőnek.


6. §

  1. A 5. § (1) bekezdése szerinti építészeti-műszaki tervdokumentációnak – a településfejlesztési koncepcióról, az integrált településfejlesztési stratégiáról és a településrendezési eszközökről, valamint egyes településrendezési sajátos jogintézményekről szóló 314/2012. (XI. 8.) Korm.


*Az R. 2. §. (2), 5. §. (1) és 5. §. (3) bekezdésének módosítását a 24/2015. (IX.29.) számú Ör. állapította meg. Hatályba lép: 2015. szeptember 30.


rendelet 22. § (3) bekezdésében foglaltakon túl – az alábbi munkarészeket is tartalmaznia kell:

  1. műszaki leírást,
  2. (tetőfelülnézeti) helyszínrajzot

ba) a tervezéssel érintett, valamint a szomszédos telkeken álló építmények,

bb) a terepviszonyok ábrázolásával,

  1. az épület alaprajzait
  2. metszeteket a megértéshez szükséges mértékben,
  3. valamennyi homlokzatot,
  4. (szükség szerinti )látványtervet vagy modellfotót (legalább két-két madártávlati, valamint szemmagasságból ábrázolt nézettel).



4. A településképi véleményezés részletes szempontjai

7. §

  1. A településképi véleményezési eljárás során vizsgálni kell, hogy az építészeti-műszaki tervdokumentáció
  1. megfelel-e a településrendezési eszközben foglalt kötelező előírásoknak,
  2. figyelembe veszi-e a településképhez történő építészeti illeszkedésre vonatkozó – javaslatokat, illetve hogy
  3. a településrendezési eszköz irányadó szabályozásától, valamint a b) pont szerinti javaslatoktól eltérő megoldás azokkal egyenértékű vagy kedvezőbb beépítést, illetve településképi megjelenést eredményez-e
  4. a Helyi Környezetvédelmi Programmal összhangban van-e.


  1. A telepítéssel kapcsolatban vizsgálni kell, hogy
    1. a beépítés módja – az (1) bekezdés a) pontjában foglaltakon túl – megfelel-e a környezetbe illeszkedés követelményének,
    2. megfelelően veszi-e figyelembe a kialakult, illetve átalakuló környező beépítés adottságait, rendeltetésszerű használatának és fejlesztésének lehetőségeit,
    3. nem korlátozza-e indokolatlan mértékben a szomszédos ingatlanok benapozását, illetve építmények kilátását,
    4. több építési ütemben megvalósuló új beépítés, illetve meglévő építmények bővítése esetén

da) biztosított lesz (vagy marad-e) az előírásoknak és az illeszkedési követelményeknek megfelelő további fejlesztés, bővítés megvalósíthatósága,

db) a beépítés javasolt sorrendje megfelel-e a rendezett településképpel kapcsolatos követelményeknek.


  1. Az alaprajzi elrendezéssel kapcsolatban vizsgálni kell, hogy
  1. Az építmény alaprajzi kialakításai – a tervezett rendeltetés, illetve az azzal összefüggő használat sajátosságaiból eredően – nem korlátozzák-, illetve zavarják-e indokolatlan mértékben a szomszédos ingatlanok rendeltetésszerű használatát,
  2. az alaprajzi megoldások nem eredményezik-e az épület tömegének, illetve homlokzatainak településképi szempontból kedvezőtlen megjelenését. 


  1. Az épület homlokzatának és tetőzetének kialakításával kapcsolatban vizsgálni kell, hogy
  1. azok építészeti megoldásai megfelelően illeszkednek-e a kialakult, illetve a településrendezési eszköz szerint átalakuló épített környezethez,
  2. a homlokzatot tagolása, a nyílászárók kiosztása összhangban van-e az épület rendeltetésével és használatának sajátosságaival,
  3. a terv javaslatot ad-e a rendeltetéssel összefüggő reklám- és információs berendezések elhelyezésére és kialakítására,
  4. a terv településképi szempontból kedvező megoldást tartalmaz-e az épület gépészeti és egyéb berendezései, tartozékai elhelyezésére, továbbá hogy
  5. a tetőzet kialakítása – különösen hajlásszöge és esetleges tetőfelépítményei – megfelelően illeszkednek-e a domináns környezet adottságaihoz.


  1. A határoló közterülettel való kapcsolatot illetően vizsgálni kell, hogy
  1. a közterülethez közvetlenül kapcsolódó szint alaprajzi kialakítása, illetve ebből eredő használata

aa) korlátozza-e a közúti közlekedést és annak biztonságát,

ab) korlátozza-, illetve zavarja-e a gyalogos és a kerékpáros közlekedést és annak biztonságát,

ac)  megfelelően veszi-e figyelembe a közterület adottságait és esetleges berendezéseit, műtárgyait, valamint növényzetét, illetve ebből eredően

ad) a terv megfelelő javaslatokat ad-e az esetleg szükségessé váló – a közterületet érintő – beavatkozásokra,

  1. az esetleg a közterület fölé benyúló építmény-részek, illetve szerkezetek és berendezések milyen módon befolyásolják a közterület használatát, különös tekintettel a meglévő, illetve a telepítendő fákra, fasorokra.


  1. Az (1) bekezdésben szereplő általános, valamint a (2)-(5) bekezdésben felsorolt részletes szempontokat a főépítészi minősítés során egyaránt figyelembe kell venni.









III. FEJEZET

ZÁRÓ RENDELKEZÉSEK


8. §*

  1. Ez a rendelet a kihirdetését követően - 2013. február 1. napján - lép hatályba.

       Kihirdetéséről a jegyző a helyben szokásos módon gondoskodik.

  1. A rendeletben foglalt szabályokat a hatályba lépést követően indult eljárások során, kell

alkalmazni.

  1. *E rendelet az Európai Parlament és a Tanács vonatkozó EK irányelvének megfelelő  

        szabályozás tartalmaz.




Zamárdi, 2013. január 21.




Csákovics Gyula

polgármester

Dr. Dudás Anita

jegyző




Kihirdetve: 2013. január 22.





Dr. Dudás Anita

jegyző









*A 8. §. (3) bekezdés szövegét a 24/2015. (IX.29.) sz. Ör. állapította meg. Hatályba lép: 2015. szeptember 30.

Mellékletek