Zamárdi Város Önkormányzat képviselő-testületének 24/2015 (IX.29.) önkormányzati rendelete
Településképi véleményezési eljárásról
Hatályos: 2016. 06. 28- 2018. 03. 30Zamárdi Város Önkormányzat képviselő-testületének 24/2015 (IX.29.) önkormányzati rendelete
Településképi véleményezési eljárásról
2016-06-28-tól 2018-03-31-ig
Zamárdi Város Önkormányzata
Képviselő-testületének
2/2013. (I.22.) számú rendelete
a településképi véleményezési eljárásról
Zamárdi Város Önkormányzat Képviselő-testülete Magyarország Alaptörvénye 32.cikk (1) a) pontjában kapott felhatalmazása alapján, az épített környezet alakításáról és védelméről szóló 1997. évi LXXVIII. törvény (Étv.) 62. § (6) bekezdés 3. pontjában szereplő felhatalmazás alapján az Étv. 6/A. § (2) bekezdésében, a településfejlesztési koncepcióról, az integrált településfejlesztési stratégiáról és a településrendezési eszközökről, a településképi bejelentési eljárásról a következőket rendeli el.
I. FEJEZET
ÁLTALÁNOS RENDELKEZÉSEK
1. A rendelet célja
1. §
A rendelet célja Zamárdi Város építészeti, városképi, illetve természeti értékeinek védelme és igényes alakítása érdekében az építésügyi hatósági engedélyhez kötött építési munkákkal kapcsolatban – a helyi adottságok figyelembe vételével – a városépítészeti illeszkedéssel és a településfejlesztési célokkal összefüggő követelmények kiegyensúlyozott érvényesítése, összességében az épített környezet esztétikus kialakítása.
2. A rendelet hatálya
2. §
- A rendelet hatálya – a (2) bekezdésben foglaltak kivételével Zamárdi Város közigazgatási területére terjed ki.
- A rendelet előírásai nem vonatkoznak az építésügyi és építésfelügyeleti hatósági eljárásokról és ellenőrzésekről, valamint az építésügyi hatósági szolgáltatásról szóló 312/2012. (XI. 8.) Korm. rendeletben meghatározott azon engedélyezési eljárásokra, amelyek esetében
- az építészeti-műszaki tervdokumentációk előzetes minősítése a településrendezési és építészeti-műszaki tervtanácsokról szóló kormányrendelet szerint a központi, illetve a területi építészeti tervtanács hatáskörébe tartozik, illetve
- az építtető összevont telepítési eljárást, ezen belül telepítési hatásvizsgálati szakaszt kezdeményezett.
- A rendelet személyi hatálya kiterjed minden természetes személyre, jogi személyre és jogi személyiséggel nem rendelkező szervezetre, aki/amely Zamárdi Város közigazgatási területén jogszabályban építésügyi hatósági engedélyhez kötött építési tevékenységet végez, vagy azzal összefüggő építészeti-műszaki tervdokumentációt készít.
- A településfejlesztési koncepcióról, az integrált településfejlesztési stratégiáról és a településrendezési eszközökről, valamint egyes településrendezési sajátos jogintézményekről szóló 314/2012. (XI. 8.) Korm. rendelet előírásait a jelen rendeletben foglalt kiegészítésekkel együtt kell alkalmazni.
II. FEJEZET
A TELEPÜLÉSKÉPI VÉLEMÉNYEZÉSI ELJÁRÁS
1. A településképi véleményhez kötött engedélyezési eljárások
3. §*
- A jelen rendelet előírásai szerint – a 4. § (1) és (2) bekezdésében felsorolt területekre, illetve építési munkákra vonatkozóan – településképi véleményezési eljárást kell lefolytatni
- új építmény építésére,
- meglévő építmény – (a meglévő tetőtér beépítését is ide értve) a beépített szintterület növekedését eredményező – bővítésére, illetve a településképet érintő átalakítására
irányuló építési, összevont vagy fennmaradási engedélyezési eljárásokhoz készített építészeti-műszaki tervekkel kapcsolatban.
- *
2. A településképi eljárással érintett terület
4. §
- A jelen rendelet előírásai szerint településképi véleményezési eljárást kell lefolytatni Zamárdi Város teljes közigazgatási területén, jogszabály alapján építésügyi hatósági engedélyhez kötött építési munkákra vonatkozó építészeti-műszaki tervekkel kapcsolatban.
- Az (1) bekezdésben szereplő, településképi véleményezési eljáráshoz kötött építési munkákra vonatkozó építészeti-műszaki tervdokumentációkkal kapcsolatban a településképi vélemény alapját a főépítész szakmai álláspontja képezi. A főépítész véleményének részletes indokolást kell tartalmaznia.
3. A véleményezési eljárás lefolytatása
5. §*
(1) * A településképi véleményezési eljárás az építtető, illetve az általa megbízott tervező (a továbbiakban együtt: kérelmező) által a polgármesterhez címzett, elektronikus tárhelyre feltöltött kérelmével indul. A kérelemhez annak benyújtásával egyidejűleg mellékelni kell – szintén az építésügyi hatósági eljáráshoz biztosított elektronikus tárhelyre történő feltöltéssel - a véleményezendő építészeti-műszaki tervdokumentációt. A tárhelyhez a kérelmező - a vonatkozó magasabb rendű jogszabályok alapján - a polgármesternek hozzáférést köteles biztosítani.
(2) A településképi véleményben a polgármester a tervezett építési tevékenységet engedélyezésre
a) javasolja,
b) feltétellel javasolja, illetve
c) nem javasolja.
(3) *A településképi véleményt az elektronikus kérelem beérkezésétől számított legfeljebb 15 napon belül meg kell küldeni a kérelmezőnek.
6. §
- A 5. § (1) bekezdése szerinti építészeti-műszaki tervdokumentációnak – a településfejlesztési koncepcióról, az integrált településfejlesztési stratégiáról és a településrendezési eszközökről, valamint egyes településrendezési sajátos jogintézményekről szóló 314/2012. (XI. 8.) Korm.
*Az R. 2. §. (2), 5. §. (1) és 5. §. (3) bekezdésének módosítását a 24/2015. (IX.29.) számú Ör. állapította meg. Hatályba lép: 2015. szeptember 30.
rendelet 22. § (3) bekezdésében foglaltakon túl – az alábbi munkarészeket is tartalmaznia kell:
- műszaki leírást,
- (tetőfelülnézeti) helyszínrajzot
ba) a tervezéssel érintett, valamint a szomszédos telkeken álló építmények,
bb) a terepviszonyok ábrázolásával,
- az épület alaprajzait
- metszeteket a megértéshez szükséges mértékben,
- valamennyi homlokzatot,
- (szükség szerinti )látványtervet vagy modellfotót (legalább két-két madártávlati, valamint szemmagasságból ábrázolt nézettel).
4. A településképi véleményezés részletes szempontjai
7. §
- A településképi véleményezési eljárás során vizsgálni kell, hogy az építészeti-műszaki tervdokumentáció
- megfelel-e a településrendezési eszközben foglalt kötelező előírásoknak,
- figyelembe veszi-e a településképhez történő építészeti illeszkedésre vonatkozó – javaslatokat, illetve hogy
- a településrendezési eszköz irányadó szabályozásától, valamint a b) pont szerinti javaslatoktól eltérő megoldás azokkal egyenértékű vagy kedvezőbb beépítést, illetve településképi megjelenést eredményez-e
- a Helyi Környezetvédelmi Programmal összhangban van-e.
- A telepítéssel kapcsolatban vizsgálni kell, hogy
- a beépítés módja – az (1) bekezdés a) pontjában foglaltakon túl – megfelel-e a környezetbe illeszkedés követelményének,
- megfelelően veszi-e figyelembe a kialakult, illetve átalakuló környező beépítés adottságait, rendeltetésszerű használatának és fejlesztésének lehetőségeit,
- nem korlátozza-e indokolatlan mértékben a szomszédos ingatlanok benapozását, illetve építmények kilátását,
- több építési ütemben megvalósuló új beépítés, illetve meglévő építmények bővítése esetén
da) biztosított lesz (vagy marad-e) az előírásoknak és az illeszkedési követelményeknek megfelelő további fejlesztés, bővítés megvalósíthatósága,
db) a beépítés javasolt sorrendje megfelel-e a rendezett településképpel kapcsolatos követelményeknek.
- Az alaprajzi elrendezéssel kapcsolatban vizsgálni kell, hogy
- Az építmény alaprajzi kialakításai – a tervezett rendeltetés, illetve az azzal összefüggő használat sajátosságaiból eredően – nem korlátozzák-, illetve zavarják-e indokolatlan mértékben a szomszédos ingatlanok rendeltetésszerű használatát,
- az alaprajzi megoldások nem eredményezik-e az épület tömegének, illetve homlokzatainak településképi szempontból kedvezőtlen megjelenését.
- Az épület homlokzatának és tetőzetének kialakításával kapcsolatban vizsgálni kell, hogy
- azok építészeti megoldásai megfelelően illeszkednek-e a kialakult, illetve a településrendezési eszköz szerint átalakuló épített környezethez,
- a homlokzatot tagolása, a nyílászárók kiosztása összhangban van-e az épület rendeltetésével és használatának sajátosságaival,
- a terv javaslatot ad-e a rendeltetéssel összefüggő reklám- és információs berendezések elhelyezésére és kialakítására,
- a terv településképi szempontból kedvező megoldást tartalmaz-e az épület gépészeti és egyéb berendezései, tartozékai elhelyezésére, továbbá hogy
- a tetőzet kialakítása – különösen hajlásszöge és esetleges tetőfelépítményei – megfelelően illeszkednek-e a domináns környezet adottságaihoz.
- A határoló közterülettel való kapcsolatot illetően vizsgálni kell, hogy
- a közterülethez közvetlenül kapcsolódó szint alaprajzi kialakítása, illetve ebből eredő használata
aa) korlátozza-e a közúti közlekedést és annak biztonságát,
ab) korlátozza-, illetve zavarja-e a gyalogos és a kerékpáros közlekedést és annak biztonságát,
ac) megfelelően veszi-e figyelembe a közterület adottságait és esetleges berendezéseit, műtárgyait, valamint növényzetét, illetve ebből eredően
ad) a terv megfelelő javaslatokat ad-e az esetleg szükségessé váló – a közterületet érintő – beavatkozásokra,
- az esetleg a közterület fölé benyúló építmény-részek, illetve szerkezetek és berendezések milyen módon befolyásolják a közterület használatát, különös tekintettel a meglévő, illetve a telepítendő fákra, fasorokra.
- Az (1) bekezdésben szereplő általános, valamint a (2)-(5) bekezdésben felsorolt részletes szempontokat a főépítészi minősítés során egyaránt figyelembe kell venni.
III. FEJEZET
ZÁRÓ RENDELKEZÉSEK
8. §*
- Ez a rendelet a kihirdetését követően - 2013. február 1. napján - lép hatályba.
Kihirdetéséről a jegyző a helyben szokásos módon gondoskodik.
- A rendeletben foglalt szabályokat a hatályba lépést követően indult eljárások során, kell
alkalmazni.
- *E rendelet az Európai Parlament és a Tanács vonatkozó EK irányelvének megfelelő
szabályozás tartalmaz.
Zamárdi, 2013. január 21.
Csákovics Gyula polgármester | Dr. Dudás Anita jegyző |
Kihirdetve: 2013. január 22.
Dr. Dudás Anita jegyző |
*A 8. §. (3) bekezdés szövegét a 24/2015. (IX.29.) sz. Ör. állapította meg. Hatályba lép: 2015. szeptember 30.
Zamárdi Város Önkormányzata
Képviselő-testületének
2/2013. (I.22.) számú rendelete
a településképi véleményezési eljárásról
(Egységes szerkezetben)
Zamárdi Város Önkormányzat Képviselő-testülete Magyarország Alaptörvénye 32.cikk (1) a) pontjában kapott felhatalmazása alapján, az épített környezet alakításáról és védelméről szóló 1997. évi LXXVIII. törvény (Étv.) 62. § (6) bekezdés 3. pontjában szereplő felhatalmazás alapján az Étv. 6/A. § (2) bekezdésében, a településfejlesztési koncepcióról, az integrált településfejlesztési stratégiáról és a településrendezési eszközökről, a településképi bejelentési eljárásról a következőket rendeli el.
.
I. FEJEZET
ÁLTALÁNOS RENDELKEZÉSEK
1. A rendelet célja
1. §
A rendelet célja Zamárdi Város építészeti, városképi, illetve természeti értékeinek védelme és igényes alakítása érdekében az építésügyi hatósági engedélyhez kötött építési munkákkal kapcsolatban – a helyi adottságok figyelembe vételével – a városépítészeti illeszkedéssel és a településfejlesztési célokkal összefüggő követelmények kiegyensúlyozott érvényesítése, összességében az épített környezet esztétikus kialakítása.
2. A rendelet hatálya
2. §
- A rendelet hatálya – a (2) bekezdésben foglaltak kivételével Zamárdi Város közigazgatási területére terjed ki.
- A rendelet előírásai nem vonatkoznak az építésügyi és építésfelügyeleti hatósági eljárásokról és ellenőrzésekről, valamint az építésügyi hatósági szolgáltatásról szóló 312/2012. (XI. 8.) Korm. rendeletben meghatározott azon engedélyezési eljárásokra, amelyek esetében
- az építészeti-műszaki tervdokumentációk előzetes minősítése a településrendezési és építészeti-műszaki tervtanácsokról szóló kormányrendelet szerint a központi, illetve a területi építészeti tervtanács hatáskörébe tartozik, illetve
- az építtető összevont telepítési eljárást, ezen belül telepítési hatásvizsgálati szakaszt kezdeményezett.
- A rendelet személyi hatálya kiterjed minden természetes személyre, jogi személyre és jogi személyiséggel nem rendelkező szervezetre, aki/amely Zamárdi Város közigazgatási területén jogszabályban építésügyi hatósági engedélyhez kötött építési tevékenységet végez, vagy azzal összefüggő építészeti-műszaki tervdokumentációt készít.
- A településfejlesztési koncepcióról, az integrált településfejlesztési stratégiáról és a településrendezési eszközökről, valamint egyes településrendezési sajátos jogintézményekről szóló 314/2012. (XI. 8.) Korm. rendelet előírásait a jelen rendeletben foglalt kiegészítésekkel együtt kell alkalmazni.
II. FEJEZET
A TELEPÜLÉSKÉPI VÉLEMÉNYEZÉSI ELJÁRÁS
1. A településképi véleményhez kötött engedélyezési eljárások
3. §
- A jelen rendelet előírásai szerint – a 4. § (1) és (2) bekezdésében felsorolt területekre, illetve építési munkákra vonatkozóan – településképi véleményezési eljárást kell lefolytatni
- új építmény építésére,
- meglévő építmény – (a meglévő tetőtér beépítését is ide értve) a beépített szintterület növekedését eredményező – bővítésére, illetve a településképet érintő átalakítására
irányuló építési, összevont vagy fennmaradási engedélyezési eljárásokhoz készített építészeti-műszaki tervekkel kapcsolatban.
- *
2. A településképi eljárással érintett terület
4. §
- A jelen rendelet előírásai szerint településképi véleményezési eljárást kell lefolytatni Zamárdi Város teljes közigazgatási területén, jogszabály alapján építésügyi hatósági engedélyhez kötött építési munkákra vonatkozó építészeti-műszaki tervekkel kapcsolatban.
- Az (1) bekezdésben szereplő, településképi véleményezési eljáráshoz kötött építési munkákra vonatkozó építészeti-műszaki tervdokumentációkkal kapcsolatban a településképi vélemény alapját a főépítész szakmai álláspontja képezi. A főépítész véleményének részletes indokolást kell tartalmaznia.
3. A véleményezési eljárás lefolytatása
5. §
(1) * A településképi véleményezési eljárás az építtető, illetve az általa megbízott tervező (a továbbiakban együtt: kérelmező) által a polgármesterhez címzett, papíralapon benyújtott kérelmével indul. A kérelemhez annak benyújtásával egyidejűleg mellékelni kell – az építésügyi hatósági eljáráshoz biztosított elektronikus tárhelyre történő feltöltéssel – a véleményezendő építészeti-műszaki tervdokumentációt. A tárhelyhez a kérelmező – a vonatkozó magasabb rendű jogszabályok alapján – a polgármesternek hozzáférést köteles biztosítani.
(2) A településképi véleményben a polgármester a tervezett építési tevékenységet engedélyezésre
a) javasolja,
b) feltétellel javasolja, illetve
c) nem javasolja.
(3) *A településképi véleményt az elektronikus kérelem beérkezésétől számított legfeljebb 15 napon belül meg kell küldeni a kérelmezőnek.
6. §*
(1) Az 5. § (1) bekezdése szerinti építészeti-műszaki tervdokumentációnak a vonatkozó magasabb rendű jogszabályban meghatározott munkarészeket kell tartalmaznia.
*Az R. 2. §. (2), 5. §. (1) és 5. §. (3) bekezdésének módosítását a 24/2015. (IX.29.) számú Ör. állapította meg. Hatályba lép: 2015. szeptember 30.
*Az R. 5. (1) és 6. §. (1) bekezdés szövegét a 24/2016. (VI.27.) számú Ör. állapította meg. Hatályba lép: 2016. június 29.
4. A településképi véleményezés részletes szempontjai
7. §
- A településképi véleményezési eljárás során vizsgálni kell, hogy az építészeti-műszaki tervdokumentáció
- megfelel-e a településrendezési eszközben foglalt kötelező előírásoknak,
- figyelembe veszi-e a településképhez történő építészeti illeszkedésre vonatkozó – javaslatokat, illetve hogy
- a településrendezési eszköz irányadó szabályozásától, valamint a b) pont szerinti javaslatoktól eltérő megoldás azokkal egyenértékű vagy kedvezőbb beépítést, illetve településképi megjelenést eredményez-e
- a Helyi Környezetvédelmi Programmal összhangban van-e.
- A telepítéssel kapcsolatban vizsgálni kell, hogy
- a beépítés módja – az (1) bekezdés a) pontjában foglaltakon túl – megfelel-e a környezetbe illeszkedés követelményének,
- megfelelően veszi-e figyelembe a kialakult, illetve átalakuló környező beépítés adottságait, rendeltetésszerű használatának és fejlesztésének lehetőségeit,
- nem korlátozza-e indokolatlan mértékben a szomszédos ingatlanok benapozását, illetve építmények kilátását,
- több építési ütemben megvalósuló új beépítés, illetve meglévő építmények bővítése esetén
da) biztosított lesz (vagy marad-e) az előírásoknak és az illeszkedési követelményeknek megfelelő további fejlesztés, bővítés megvalósíthatósága,
db) a beépítés javasolt sorrendje megfelel-e a rendezett településképpel kapcsolatos követelményeknek.
- Az alaprajzi elrendezéssel kapcsolatban vizsgálni kell, hogy
- Az építmény alaprajzi kialakításai – a tervezett rendeltetés, illetve az azzal összefüggő használat sajátosságaiból eredően – nem korlátozzák-, illetve zavarják-e indokolatlan mértékben a szomszédos ingatlanok rendeltetésszerű használatát,
- az alaprajzi megoldások nem eredményezik-e az épület tömegének, illetve homlokzatainak településképi szempontból kedvezőtlen megjelenését.
- Az épület homlokzatának és tetőzetének kialakításával kapcsolatban vizsgálni kell, hogy
- azok építészeti megoldásai megfelelően illeszkednek-e a kialakult, illetve a településrendezési eszköz szerint átalakuló épített környezethez,
- a homlokzatot tagolása, a nyílászárók kiosztása összhangban van-e az épület rendeltetésével és használatának sajátosságaival,
- a terv javaslatot ad-e a rendeltetéssel összefüggő reklám- és információs berendezések elhelyezésére és kialakítására,
- a terv településképi szempontból kedvező megoldást tartalmaz-e az épület gépészeti és egyéb berendezései, tartozékai elhelyezésére, továbbá hogy
- a tetőzet kialakítása – különösen hajlásszöge és esetleges tetőfelépítményei – megfelelően illeszkednek-e a domináns környezet adottságaihoz.
- A határoló közterülettel való kapcsolatot illetően vizsgálni kell, hogy
- a közterülethez közvetlenül kapcsolódó szint alaprajzi kialakítása, illetve ebből eredő használata
aa) korlátozza-e a közúti közlekedést és annak biztonságát,
ab) korlátozza-, illetve zavarja-e a gyalogos és a kerékpáros közlekedést és annak biztonságát,
ac) megfelelően veszi-e figyelembe a közterület adottságait és esetleges berendezéseit, műtárgyait, valamint növényzetét, illetve ebből eredően
ad) a terv megfelelő javaslatokat ad-e az esetleg szükségessé váló – a közterületet érintő – beavatkozásokra,
- az esetleg a közterület fölé benyúló építmény-részek, illetve szerkezetek és berendezések milyen módon befolyásolják a közterület használatát, különös tekintettel a meglévő, illetve a telepítendő fákra, fasorokra.
- Az (1) bekezdésben szereplő általános, valamint a (2)-(5) bekezdésben felsorolt részletes szempontokat a főépítészi minősítés során egyaránt figyelembe kell venni.
III. FEJEZET
ZÁRÓ RENDELKEZÉSEK
8. §*
- Ez a rendelet a kihirdetését követően - 2013. február 1. napján - lép hatályba.
Kihirdetéséről a jegyző a helyben szokásos módon gondoskodik.
- A rendeletben foglalt szabályokat a hatályba lépést követően indult eljárások során, kell
alkalmazni.
- *E rendelet az Európai Parlament és a Tanács vonatkozó EK irányelvének megfelelő
szabályozás tartalmaz.
Zamárdi, 2013. január 21.
Csákovics Gyula polgármester | Dr. Dudás Anita jegyző |
Kihirdetve: 2013. január 22.
Dr. Dudás Anita jegyző |
*A 8. §. (3) bekezdés szövegét a 24/2015. (IX.29.) sz. Ör. állapította meg. Hatályba lép: 2015. szeptember 30.