Önkormányzat Képviselő-testületének 9/2013.(III.14.) önkormányzati rendelete

az önkormányzat 2013. évi költségvetéséről

Hatályos: 2013. 12. 20- 2013. 12. 20

Barcs Város Önkormányzatának Képviselő-testülete (a továbbiakban: Képviselő-testület) a Magyarország helyi önkormányzatairól szóló 2011. évi CLXXXIX. törvény ( a továbbiakban: Mötv.) 143.§ (4) bekezdés b.) és h.) pontjaiban, valamint az államháztartásról szóló  2011. évi CXCV. törvény (a továbbiakban: Áht.) 23. § (1) bekezdésében kapott felhatalmazás alapján, az Alaptörvény 32.cikk (1) bekezdés a.) és f.) pontban meghatározott feladatkörében eljárva  az Önkormányzat 2013. évi költségvetéséről a következőket rendeli el:

1. §

A rendelet hatálya Barcs Város Képviselő-testületére, annak bizottságaira, a polgármesteri hivatalra, Barcs Város Önkormányzata által fenntartott költségvetési szervekre (intézményekre), a részönkormányzat testületére, valamint a támogatások tekintetében mindazon természetes és jogi személyekre, valamint jogi személyiséggel nem rendelkező szervezetekre, akik támogatásban részesülnek terjed ki.

2. §

(1) A Képviselő-testület a címrendet a (2)-(3) bekezdés szerint állapítja meg.

(2) Az önállóan működő és gazdálkodó, valamint az önállóan működő költségvetési szervként működő intézmények külön-külön alkotnak egy-egy címet. Ennek felsorolását e rendelet 1. melléklete tartalmazza.

(3) Az önkormányzat költségvetésében szereplő nem intézményi kiadások és bevételek e rendelet 1. melléklete szerint külön-külön címet alkotnak.


I.

A költségvetés bevételeinek és kiadásainak főösszege

3. §

(1) (1),(2),(3) A képviselő-testület az önkormányzat és költségvetési szervei együttes 2013. évi költségvetését


4.259.389 ezer Ft tárgyévi költségvetési bevétellel és

4.259.389 ezer Ft tárgyévi költségvetési kiadással 

állapítja meg.


Ezen belül:

  • a működési célú bevételt                                                2.856.215 e Ft-ban
  • a felhalmozási célú bevételt                                               592.507 e Ft-ban
  • a finanszírozási bevételt                                                     810.667 e Ft-ban


  • a működési célú kiadásokat                                           2.852.677 e Ft-ban

ebből:

  • a személyi juttatások kiadásait                               909.676 e Ft-ban
  • a munkaadókat terhelő járulékokat
    és a szociális hozzájárulási adót                             225.215 e Ft-ban
  • a dologi kiadásokat                                           1.053.238 e Ft-ban
  • az ellátottak pénzbeli juttatásait                                        0 e Ft-ban
  • egyéb működési célú kiadásokat                           563.951 e Ft-ban
  • az általános tartalékot                                               7.000 e Ft-ban
  • a céltartalékot                                                         93.597 e Ft-ban

                                                                                   

  • a felhalmozási célú kiadást                                                609.120 e Ft-ban

       ebből:

  • beruházások összegét                                             73.140 e Ft-ban
  • felújítások összegét                                               469.345 e Ft-ban
  • egyéb felhalmozási kiadások összegét                     66.635 e Ft-ban
  • a céltartalékot                                                                  0 e Ft-ban


a finanszírozási célú kiadás                                                              797.592 e Ft-ban

állapítja meg.

 (2) A költségvetési hiány belső finanszírozására szolgáló előző évi pénzmaradványt, vállalkozási maradványt – beleértve az Áht. 73. § (1) bekezdés a) pont ac) alpontja szerinti betét visszavonását - működési, illetve felhalmozási célú igénybevétel szerinti tagolásban a 2. melléklet alapján hagyja jóvá.


(3) A képviselő-testület a (2) bekezdésen kívüli költségvetési hiány külső finanszírozására vagy a költségvetési többlet felhasználására szolgáló, finanszírozási célú pénzügyi műveletek bevételeit, kiadásait működési, illetve felhalmozási cél szerinti tagolásban a 2. melléklet alapján hagyja jóvá.



Az önkormányzat bevételei és kiadásai


4. §


(1) A helyi önkormányzat költségvetési bevételeit és  kiadásait e rendelet 2. melléklete tartalmazza összesítve.


(2) A helyi önkormányzat nevében végzett beruházások és felújítások kiadásait beruházásonként, felújításonként e rendelet 6. melléklete tartalmazza.


(3) Az európai uniós forrásból finanszírozott támogatással megvalósuló programok, projektek kiadásait, valamint a helyi önkormányzat ilyen projektekhez történő hozzájárulásait e rendelet 20. melléklete tartalmazza.


(4) A képviselő-testület a polgármesteri hivatal költségvetését e rendelet 8. melléklete szerint hagyja jóvá.


(5) A képviselő-testület az önállóan működő és gazdálkodó költségvetési szerv bevételeit és kiadásait e rendelet 9., 10. és 11. melléklete szerint hagyja jóvá.


(6) A képviselő-testület az önállóan működő költségvetési szerv bevételeit és kiadásait e rendelet 12., 13. és 14. melléklete szerint hagyja jóvá.


(7) A képviselő-testület az Önkormányzat és intézményei engedélyezett létszámát és a közfoglalkoztatottak létszámát e rendelet 7. - 14. melléklete szerint állapítja meg.


(8) Az adósságot keletkeztető ügyletekhez történő hozzájárulás részletes szabályairól szóló 353/2011. (XII. 30.) Korm. rendelet 2. § (1) bekezdésében meghatározott saját bevételek és a Stabilitási tv. 3. § (1) bekezdése szerinti adósságot keletkeztető ügyletekből és kezességvállalásokból fennálló kötelezettségek arányát e rendelet 19. melléklete tartalmazza.


(9) Az önkormányzat költségvetési mérlegét e rendelet 2. melléklete tartalmazza.



A bevételek és kiadások közötti egyensúly megteremtéséhez szükséges intézkedések, a hitelműveletekkel kapcsolatos hatáskörök


5. §


(1) A képviselő-testület a működési bevételek és kiadások közötti egyensúly megteremtése érdekében  legfeljebb 1 éves időtartamra felvehető folyószámla hitelkeret összegét 750.000 e Ft-ban határozza meg. A folyószámla-hitelkeret esetenkénti igénybevételének fedezete az igénybevétel időpontját követően befolyó önkormányzati bevétel.


(2) A képviselő-testület felhatalmazza a polgármestert a számlavezető bankkal a folyószámla hitelkeret megállapodásnak a bankszámla-szerződésben rögzített 2012. évi kondíciókkal történő aláírására, illetve amennyiben a likviditási helyzet indokolja a számlavezető banktól munkabér hitel felvételére. Minden egyéb hitelműveletben a Képviselő-testület dönt.



A bevételi többlet kezelése


6. §


(1) A gazdálkodás során az év közben létrejött bevételi többletet a képviselő-testület értékpapír vásárlás, illetve pénzintézeti lekötés útján hasznosíthatja.


(2) A bevételi többlet felhasználásáról a képviselő-testület annak felmerülését követő testületi ülésén esetenként dönt.



Általános és céltartalék


7. §


(1) (1),(3) A képviselő-testület az önkormányzat céltartalékát


93.597  ezer Ft összegben


      e rendelet 6. mellékletében felsorolt célokra állapítja meg.


(2) (1),(3) A képviselő-testület az önkormányzat általános tartalékát


                                               7.000 ezer Ft összegben állapítja meg.


(3) Az általános tartalék felhasználásáról a képviselő-testület az erre vonatkozó igény felmerülésekor egyedi határozatban dönt.



Több éves kihatással járó feladatok


8. §


A képviselő-testület a többéves kihatással járó feladatok előirányzatait e rendelet 16. és 17. melléklete szerint fogadja el azzal, hogy a későbbi évek előirányzatait véglegesen az adott évi költségvetés elfogadásakor állapítja meg.



Előirányzat-felhasználási ütemterv


9. §


A 2013. évi költségvetés bevételi és kiadási előirányzatainak felhasználási ütemtervét havi bontásban a 15. melléklet tartalmazza.



Közvetetett támogatások


10. §


(1) Az önkormányzat által adott közvetett támogatásokat tartalmazó kimutatást e rendelet 18. melléklete tartalmazza.



II.


A 2013. évi költségvetés végrehajtásának szabályai


11. §


A költségvetési gazdálkodás biztonságáért a Képviselő-testület, a gazdálkodás szabályszerűségéért a Polgármester felelős.


  1. a)A Képviselő-testület az Áht. 34. §. (2) bekezdése alapján a jóváhagyott kiadási előirányzatok közötti átcsoportosítás jogát 20 millió Ft- éves értékig, feladatonként 5 millió Ft- ig a polgármesterre ruházza át.

      b) A Képviselő-testület a a céltartalék terhére a rendelkezés jogát 1.500 e Ft- éves értékig,                             feladatonként 500 e Ft- ig a polgármesterre ruházza át.

    c) A Képviselő-testület az Egészségügyi, Szociálpolitikai Bizottság részére 100 eFt, az                                           Oktatási,Művelődési, Sport Bizottság részére 100 eFt, a Városfejlesztési, Környezetvédelmi, Idegenforgalmi Bizottság részére 100 eFt összeget biztosít saját hatáskörű felhasználásra.

    d) A Képviselő-testület a Drávaszentesi Településrészi Önkormányzat részére 350 eFt, a Somogytarnócai Településrészi Önkormányzat részére 500 eFt összeget biztosít saját hatáskörű felhasználásra.

(2)A Képviselő- testület a Polgármester Mötv. 68.§.(4) bekezdésében kapott felhatalmazása alkalmazása során az értékhatárt 5 millió Ft-ban állapítja meg.

(3) Az átruházott hatáskörben hozott döntések a későbbi években a képviselő-testület által jóváhagyottnál nagyobb többletkiadással nem járhatnak.


(4) Az e §-ban foglalt átcsoportosításokról a jogosult havonta képviselő- testületi ülésen köteles beszámolni. A költségvetési rendelet módosítására a polgármester a beszámolókra is figyelemmel első ízben a féléves beszámolókor, azt követően a negyedévet követő első testületi ülésen köteles javaslatot tenni.

(5) A jóváhagyott költségvetésen, testületi, bizottsági vagy polgármesteri döntésen alapuló előirányzatokról, előirányzat módosításokról az intézmények intézményi kiadási és bevételei főcsoportokra szóló kiértesítését a polgármesteri hivatal végzi.

(6) A képviselő-testület a polgármester által kezdeményezett rendelet-módosításáról a 16. § (2) bekezdésben foglalt módon dönt.


12. §


Az Önkormányzati gazdálkodás minden területén érvényesíteni kell a takarékos, szigorú gazdálkodás követelményét.


13. §



(1) A költségvetési szervek éves költségvetésének végrehajtásáért, a gazdálkodás jogszerűségéért, a takarékosság érvényesítéséért, a bevételek növeléséért az alapfeladatok sérelme nélkül a költségvetési szerv vezetője a felelős.


(2) A költségvetési szerv éves költségvetését a megállapított önkormányzati támogatás és saját bevételei terhére úgy köteles megtervezni, hogy abból biztosított legyen az éves gazdálkodás, illetve kötelezően ellátandó feladatait maradéktalanul teljesíteni tudja.


(3) A költségvetési szervnél tervezett bevételek elmaradása nem vonja automatikusan maga után a költségvetési támogatás növekedését.  A kiadási előirányzatok – amennyiben a tervezett bevételek nem folynak be – nem teljesíthetők.


(4) A költségvetési szervek számadási kötelezettséggel tartoznak a részükre juttatott céljellegű támogatás rendeltetésszerű felhasználására vonatkozóan.


(5) A költségvetési szervek kizárólag a képviselő-testület előzetes jóváhagyásával nyújthatnak be szakmai pályázatokat abban az esetben, ha a pályázattal megvalósuló feladat ellátása költségvetési többlettámogatást igényel.


(6) A költségvetési szerv vezetője köteles a polgármester előzetes engedélyét kérni azon pályázatok benyújtását megelőzően is, amelyek önerőt nem igényelnek, de utólagos finanszírozásúak. Az engedélyt a polgármester abban az esetben adja meg, ha az intézmény a pályázati összeget a jóváhagyott költségvetéséből biztosítani tudja.


(7) Az önkormányzat költségvetési szervei éven túli fejlesztési kötelezettséget csak a képviselő-testület jóváhagyásával vállalhatnak.


(8) A költségvetési szerv vezetője a feladatváltozás miatt megüresedett álláshelyeket nem töltheti be, az ebből eredő megtakarításokat még átmenetileg sem használhatja fel.


14. §


A helyi önkormányzati költségvetési szerv pénzmaradványát a képviselő-testület hagyja jóvá.


15. §


(1) A helyi önkormányzat gazdálkodásának végrehajtó szerve a költségvetési szervként működő polgármesteri hivatal.


(2) A helyi nemzetiségi önkormányzatok gazdálkodásának végrehajtó szerve - a helyi nemzetiségi önkormányzattal történő megállapodás alapján - a költségvetési szervként működő polgármesteri hivatal.


16. §


(1) Ha a helyi önkormányzat év közben a költségvetési rendelet készítésekor nem ismert többletbevételhez jut, vagy bevételei a tervezettől elmaradnak, e tényről a polgármester a képviselő-testületet tájékoztatja.


(2) A képviselő-testület a (1) bekezdés alapján - az első negyedév kivételével – negyedévenként, döntése szerinti időpontokban, de legkésőbb az éves költségvetési beszámoló elkészítésének határidejéig, december 31-i hatállyal módosítja a költségvetési rendeletét. Ha év közben az Országgyűlés – a helyi önkormányzatot érintő módon – a meghatározott hozzájárulások, támogatások előirányzatait zárolja, azokat csökkenti, törli, az intézkedés kihirdetését követően haladéktalanul a képviselő-testület elé kell terjeszteni a költségvetési rendelet módosítását.



A költségvetési szerv előirányzat-módosításának szabályai


17. §


(1) A helyi önkormányzat költségvetési rendeletében megjelenő bevételek és kiadások módosításáról, a kiadási és bevételi előirányzatok közötti átcsoportosításról - kivéve az államháztartásról szóló törvény végrehajtásáról rendelkező 368/2011. (XII. 31.) Kormány rendelet (a továbbiakban: Ávr.) 42.§. foglalt eseteket - a Képviselő-testület dönt.



Létszám- és bérgazdálkodással kapcsolatos előírások


18. §


(1)  A költségvetési szerv vezetője önálló létszám- és bérgazdálkodási jogkörében eljárva a költségvetési szerv részére engedélyezett létszám-keretet a tényleges foglalkoztatás során köteles betartani.


(2) Az egyes foglalkoztatási formákra (teljes munkaidős, részmunkaidős, valamint a megbízási, tiszteletdíjas foglalkoztatás) álláshelyenként, illetve összességében az elemi költségvetésben tervezett (módosított személyi juttatás) előirányzatot nem lépheti túl.


(3) A költségvetési szerv csak abban az esetben fordulhat a fenntartóhoz személyi juttatási pótelőirányzat kérelemmel, ha előirányzata, illetve maradványa nem biztosítja törvényben előírt kötelezettségei teljesítését.

(4) A költségvetési szervnél keletkezett bérmaradványból jutalom kifizetésére – kivéve a többletbevételből történő kifizetést – csak abban az esetben kerülhet sor, ha valamennyi jogszabály szerinti fizetési kötelezettségét teljesíti.

(5) A költségvetési szervnél túlóra, helyettesítési díj elszámolására, kifizetésére átalány alkalmazásával nem kerülhet sor.

(6) A személyi juttatás előirányzat tervezése során az intézmény köteles a rendszeres személyi juttatásokat a szükséges mértékben megtervezni. A rendszeres személyi juttatásokból átcsoportosítani csak abban az esetben lehet, ha a megmaradó előirányzat elegendő a rendszeres juttatások kifizetésének fedezetére.

(7) A Képviselő-testület a köztisztviselői illetményalap mértékét változatlanul 38.650 forint összegben, a felsőfokú iskolai végzettségű köztisztviselő illetménykiegészítését az alapilletménye 30 %-os, a középfokú iskolai végzettségű köztisztviselő illetménykiegészítését az alapilletménye 10 %-os mértékében határozza meg.


Társadalmi és civil szervezetek támogatásának rendje

19. §

 (1) A Képviselő-testület  az adott év költségvetésében elkülönített előirányzat alapján a társadalmi és civil szervezetek, önszerveződő csoportok támogatására irányuló pályázat kiírását és a beérkezett pályázatok elbírálását a polgármesterre ruházza át.

(2) A támogatások átadása előtt a támogatás címzettjével megállapodást kell kötni. A támogatási szerződésben meg kell határozni:


   a) támogatott tevékenység konkrét meghatározását,

b) a támogatás összegét,

c) a támogatás felhasználásának célját,

d) a támogatás időtartamát, felhasználásának határidejét,

e) a támogatás rendelkezésre bocsátásának módját, feltételeit, ütemezését,

f) a beszámolással, továbbá az ellenőrzéssel kapcsolatos szabályokat,

g) a jogosulatlanul igénybe vett támogatás jogkövetkezményeit, visszafizetésének rendjét,

h) a támogatással kapcsolatos iratok, valamint a támogatás felhasználását alátámasztó bizonylatok teljes körű megőrzésének határidejét,

i) a támogatott tevékenység megvalósításában közreműködők bevonásának lehetőségét, a közreműködők által megvalósítható tevékenységeket,

j) a támogatás nyújtásához szükséges adatok és az azokban bekövetkező változások támogató felé történő bejelentésének kötelezettségét,

k) a támogatási szerződéstől való elállás, felmondás okait, valamint a támogatás visszavonásának okait.

(3) A támogatásban részesülő elszámolási kötelezettséggel tartozik a Polgármesteri Hivatal Közgazdasági Irodája felé.

(4) A támogatás összegének célhoz rendelt felhasználását a támogatott nevére kiállított számviteli bizonylattal kell igazolni. A támogatott elszámolási kötelezettségének a tárgyév december 31. napjáig köteles eleget tenni.

(5) Az elszámolási kötelezettséget nem teljesítő, illetve a támogatást nem célirányosan felhasználó szervezetek részére újabb támogatás 1 évig nem ítélhető meg.

20. §


A nettó 5 millió Ft-ot elérő, vagy azt meghaladó értékű az információs önrendelkezési jogról és az információszabadságról szóló 2011. évi CXII. törvény 1. melléklet III. Gazdálkodási adatok 4. pontjában meghatározott szerződéseket közzé kell tenni a helyben szokásos módon, illetve e törvénynek megfelelően a szerződés létrejöttét követő 60 napon belül.


21. §


A költségvetési szerv költségvetési támogatását a képviselő-testület a költségvetési szervek pénzellátási rendje szerint biztosítja. Az egyéb szervezetek részére nyújtott támogatások a megállapodásoknak megfelelően, illetve negyedévente egyenlő részletekben kerülnek kiutalásra.


22. §


A Környezetvédelmi Alap bevételeit a Kistérségi ivóvízminőség javítási program megvalósításához/biztosításához kell felhasználni.



Szolgáltatási szerződés


23. §


Az önkormányzat által irányított költségvetési szervekben szakmai alapfeladat keretében szellemi tevékenység szolgáltatási szerződéssel, számla ellenében történő igénybevételének szabályai:


(1) Az önkormányzat által felügyelt költségvetési szervnél, szakmai alapfeladat keretében szellemi tevékenység végzésére szolgáltatási szerződéssel, számla ellenében külső személy vagy szervezet az e §-ban meghatározott feltételekkel vehető igénybe.


(2) A szolgáltatási szerződést írásban kell megkötni.


(3) A szerződéskötés feltétele, hogy


a.) a költségvetési szerv az adott feladat ellátáshoz megfelelő szakértelemmel rendelkező személyt nem foglalkoztat, vagy

b.) eseti, nem rendszeres jellegű feladat ellátása szükséges és a költségvetési szerven belül a feladat ellátásához megfelelő szakértelemmel rendelkező személy átmenetileg nem áll rendelkezésre.


(4) Jogszabályban vagy a költségvetési szerv szervezeti és működési szabályzatában meghatározott vezetői feladat ellátására szolgáltatási szerződés nem köthető.


(5) A feladat ellátásának – a fenntartóval egyeztetett - részletes feltételeit, az ellátható feladatokat a költségvetési szerv szervezeti és működési szabályzatban határozza meg.


(6) A szerződésnek tartalmaznia kell különösen:


 a) az ellátandó feladatot,

 b) a díjazás mértékét,

       c) részletes utalást arra, hogy a (3) bekezdésben írt feltétel mely körülményre tekintettel áll fenn,

d) a szerződés időtartamát,

e) szervezettel kötendő szerződés esetén azt, hogy a szervezet részéről személy szerint ki(k) köteles(ek) a feladat ellátására, valamint,

f) a teljesítés igazolására felhatalmazott személy megnevezését.



Készpénzben történő kifizetések


24.§


Az Áht.109.§.(6) bekezdésében kapott felhatalmazás alapján a Képviselő- testület a költségvetési szerveknél a kiadások készpénzben történő kifizetését az alábbi esetekben engedélyezi:

  1. készpénzfizetési számlák,
  2. vásárlási előleg, ellátmány,
  3. munkavállalók illetményelőlege,
  4. munkavállalók utazási költségtérítése,
  5. munkavállalók belföldi kiküldetése,
  6. közcélú dolgozók, közfoglakoztatottak munkabére,
  7. segélyek,
  8. pályázati díjak visszafizetése,
  9. térítési díjak visszafizetése.




Záró és egyéb rendelkezések


25. §


(1) A képviselő-testület a polgármesternek e rendelet elfogadásáig az átmeneti időszakban tett intézkedéseiről (bevételek beszedése, az előző évi kiadási előirányzatokon belül a kiadások arányos teljesítése) szóló beszámolóját elfogadja. Az átmeneti időszakban beszedett bevételek és teljesített kiadások e rendeletbe beépítésre kerültek.


(2)  Ez a rendelet a kihirdetését követő napon lép hatályba, rendelkezéseit a költségvetési év egészére  kell alkalmazni.


Barcs. 2013. március 13.                                                                                           




Karvalics Ottó sk.                                         Balázsné dr. Vástyán Krisztina sk.

  polgármester                                                      címzetes főjegyző   





 (1)16/2013 (VII.25.) Önkormányzati rendelettel módosított szöveg.

     Hatályos 2013. július 26-tól.


(2)18/2013 (IX.17.) Önkormányzati rendelettel módosított szöveg.

     Hatályos 2013. szeptember 18-tól.


(3)23/2013 (XI.28.) Önkormányzati rendelettel módosított szöveg.

     Hatályos 2013. november 29-től.


Az (1),(2),(3) rendeletekkel egységes szerkezetbe foglalt rendelet hiteles.

Barcs Város Önkormányzatának Képviselő-testülete (a továbbiakban: Képviselő-testület) a Magyarország helyi önkormányzatairól szóló 2011. évi CLXXXIX. törvény ( a továbbiakban: Mötv.) 143.§ (4) bekezdés b.) és h.) pontjaiban, valamint az államháztartásról szóló  2011. évi CXCV. törvény (a továbbiakban: Áht.) 23. § (1) bekezdésében kapott felhatalmazás alapján, az Alaptörvény 32.cikk (1) bekezdés a.) és f.) pontban meghatározott feladatkörében eljárva  az Önkormányzat 2013. évi költségvetéséről a következőket rendeli el:

1. §

A rendelet hatálya Barcs Város Képviselő-testületére, annak bizottságaira, a polgármesteri hivatalra, Barcs Város Önkormányzata által fenntartott költségvetési szervekre (intézményekre), a részönkormányzat testületére, valamint a támogatások tekintetében mindazon természetes és jogi személyekre, valamint jogi személyiséggel nem rendelkező szervezetekre, akik támogatásban részesülnek terjed ki.

2. §

(1) A Képviselő-testület a címrendet a (2)-(3) bekezdés szerint állapítja meg.

(2) Az önállóan működő és gazdálkodó, valamint az önállóan működő költségvetési szervként működő intézmények külön-külön alkotnak egy-egy címet. Ennek felsorolását e rendelet 1. melléklete tartalmazza.

(3) Az önkormányzat költségvetésében szereplő nem intézményi kiadások és bevételek e rendelet 1. melléklete szerint külön-külön címet alkotnak.


I.

A költségvetés bevételeinek és kiadásainak főösszege

3. §

(1) (1),(2),(3),(4) A képviselő-testület az önkormányzat és költségvetési szervei együttes 2013. évi költségvetését


4.178.594 ezer Ft tárgyévi költségvetési bevétellel és

4.178.594 ezer Ft tárgyévi költségvetési kiadással 

állapítja meg.


Ezen belül:

  • a működési célú bevételt                                                2.775.420 e Ft-ban
  • a felhalmozási célú bevételt                                               592.507 e Ft-ban
  • a finanszírozási bevételt                                                     810.667 e Ft-ban


  • a működési célú kiadásokat                                           2.771.182 e Ft-ban

ebből:

  • a személyi juttatások kiadásait                               910.890 e Ft-ban
  • a munkaadókat terhelő járulékokat
    és a szociális hozzájárulási adót                             225.566 e Ft-ban
  • a dologi kiadásokat                                           1.061.532 e Ft-ban
  • az ellátottak pénzbeli juttatásait                                        0 e Ft-ban
  • egyéb működési célú kiadásokat                           562.669 e Ft-ban
  • az általános tartalékot                                                  797 e Ft-ban
  • a céltartalékot                                                           6.728 e Ft-ban

                                                                                   

  • a felhalmozási célú kiadást                                                609.820 e Ft-ban

       ebből:

  • beruházások összegét                                             73.840 e Ft-ban
  • felújítások összegét                                               469.345 e Ft-ban
  • egyéb felhalmozási kiadások összegét                     66.635 e Ft-ban
  • a céltartalékot                                                                  0 e Ft-ban


  • a finanszírozási célú kiadás                                                797.592 e Ft-ban

állapítja meg.

 (2) A költségvetési hiány belső finanszírozására szolgáló előző évi pénzmaradványt, vállalkozási maradványt – beleértve az Áht. 73. § (1) bekezdés a) pont ac) alpontja szerinti betét visszavonását - működési, illetve felhalmozási célú igénybevétel szerinti tagolásban a 2. melléklet alapján hagyja jóvá.


(3) A képviselő-testület a (2) bekezdésen kívüli költségvetési hiány külső finanszírozására vagy a költségvetési többlet felhasználására szolgáló, finanszírozási célú pénzügyi műveletek bevételeit, kiadásait működési, illetve felhalmozási cél szerinti tagolásban a 2. melléklet alapján hagyja jóvá.



Az önkormányzat bevételei és kiadásai


4. §


(1) A helyi önkormányzat költségvetési bevételeit és  kiadásait e rendelet 2. melléklete tartalmazza összesítve.


(2) A helyi önkormányzat nevében végzett beruházások és felújítások kiadásait beruházásonként, felújításonként e rendelet 6. melléklete tartalmazza.


(3) Az európai uniós forrásból finanszírozott támogatással megvalósuló programok, projektek kiadásait, valamint a helyi önkormányzat ilyen projektekhez történő hozzájárulásait e rendelet 20. melléklete tartalmazza.


(4) A képviselő-testület a polgármesteri hivatal költségvetését e rendelet 8. melléklete szerint hagyja jóvá.


(5) A képviselő-testület az önállóan működő és gazdálkodó költségvetési szerv bevételeit és kiadásait e rendelet 9., 10. és 11. melléklete szerint hagyja jóvá.


(6) A képviselő-testület az önállóan működő költségvetési szerv bevételeit és kiadásait e rendelet 12., 13. és 14. melléklete szerint hagyja jóvá.


(7) A képviselő-testület az Önkormányzat és intézményei engedélyezett létszámát és a közfoglalkoztatottak létszámát e rendelet 7. - 14. melléklete szerint állapítja meg.


(8) Az adósságot keletkeztető ügyletekhez történő hozzájárulás részletes szabályairól szóló 353/2011. (XII. 30.) Korm. rendelet 2. § (1) bekezdésében meghatározott saját bevételek és a Stabilitási tv. 3. § (1) bekezdése szerinti adósságot keletkeztető ügyletekből és kezességvállalásokból fennálló kötelezettségek arányát e rendelet 19. melléklete tartalmazza.


(9) Az önkormányzat költségvetési mérlegét e rendelet 2. melléklete tartalmazza.



A bevételek és kiadások közötti egyensúly megteremtéséhez szükséges intézkedések, a hitelműveletekkel kapcsolatos hatáskörök


5. §


(1) A képviselő-testület a működési bevételek és kiadások közötti egyensúly megteremtése érdekében  legfeljebb 1 éves időtartamra felvehető folyószámla hitelkeret összegét 750.000 e Ft-ban határozza meg. A folyószámla-hitelkeret esetenkénti igénybevételének fedezete az igénybevétel időpontját követően befolyó önkormányzati bevétel.


(2) A képviselő-testület felhatalmazza a polgármestert a számlavezető bankkal a folyószámla hitelkeret megállapodásnak a bankszámla-szerződésben rögzített 2012. évi kondíciókkal történő aláírására, illetve amennyiben a likviditási helyzet indokolja a számlavezető banktól munkabér hitel felvételére. Minden egyéb hitelműveletben a Képviselő-testület dönt.



A bevételi többlet kezelése


6. §


(1) A gazdálkodás során az év közben létrejött bevételi többletet a képviselő-testület értékpapír vásárlás, illetve pénzintézeti lekötés útján hasznosíthatja.


(2) A bevételi többlet felhasználásáról a képviselő-testület annak felmerülését követő testületi ülésén esetenként dönt.



Általános és céltartalék


7. §


(1) (1),(3),(4) A képviselő-testület az önkormányzat céltartalékát


6.728  ezer Ft összegben


      e rendelet 6. mellékletében felsorolt célokra állapítja meg.


(2) (1),(3),(4) A képviselő-testület az önkormányzat általános tartalékát


                                               797 ezer Ft összegben állapítja meg.


(3) Az általános tartalék felhasználásáról a képviselő-testület az erre vonatkozó igény felmerülésekor egyedi határozatban dönt.



Több éves kihatással járó feladatok


8. §


A képviselő-testület a többéves kihatással járó feladatok előirányzatait e rendelet 16. és 17. melléklete szerint fogadja el azzal, hogy a későbbi évek előirányzatait véglegesen az adott évi költségvetés elfogadásakor állapítja meg.



Előirányzat-felhasználási ütemterv


9. §


A 2013. évi költségvetés bevételi és kiadási előirányzatainak felhasználási ütemtervét havi bontásban a 15. melléklet tartalmazza.



Közvetetett támogatások


10. §


(1) Az önkormányzat által adott közvetett támogatásokat tartalmazó kimutatást e rendelet 18. melléklete tartalmazza.



II.


A 2013. évi költségvetés végrehajtásának szabályai


11. §


A költségvetési gazdálkodás biztonságáért a Képviselő-testület, a gazdálkodás szabályszerűségéért a Polgármester felelős.


  1. a)A Képviselő-testület az Áht. 34. §. (2) bekezdése alapján a jóváhagyott kiadási előirányzatok közötti átcsoportosítás jogát 20 millió Ft- éves értékig, feladatonként 5 millió Ft- ig a polgármesterre ruházza át.

      b) A Képviselő-testület a a céltartalék terhére a rendelkezés jogát 1.500 e Ft- éves értékig,                             feladatonként 500 e Ft- ig a polgármesterre ruházza át.

    c) A Képviselő-testület az Egészségügyi, Szociálpolitikai Bizottság részére 100 eFt, az                                           Oktatási,Művelődési, Sport Bizottság részére 100 eFt, a Városfejlesztési, Környezetvédelmi, Idegenforgalmi Bizottság részére 100 eFt összeget biztosít saját hatáskörű felhasználásra.

    d) A Képviselő-testület a Drávaszentesi Településrészi Önkormányzat részére 350 eFt, a Somogytarnócai Településrészi Önkormányzat részére 500 eFt összeget biztosít saját hatáskörű felhasználásra.

(2)A Képviselő- testület a Polgármester Mötv. 68.§.(4) bekezdésében kapott felhatalmazása alkalmazása során az értékhatárt 5 millió Ft-ban állapítja meg.

(3) Az átruházott hatáskörben hozott döntések a későbbi években a képviselő-testület által jóváhagyottnál nagyobb többletkiadással nem járhatnak.


(4) Az e §-ban foglalt átcsoportosításokról a jogosult havonta képviselő- testületi ülésen köteles beszámolni. A költségvetési rendelet módosítására a polgármester a beszámolókra is figyelemmel első ízben a féléves beszámolókor, azt követően a negyedévet követő első testületi ülésen köteles javaslatot tenni.

(5) A jóváhagyott költségvetésen, testületi, bizottsági vagy polgármesteri döntésen alapuló előirányzatokról, előirányzat módosításokról az intézmények intézményi kiadási és bevételei főcsoportokra szóló kiértesítését a polgármesteri hivatal végzi.

(6) A képviselő-testület a polgármester által kezdeményezett rendelet-módosításáról a 16. § (2) bekezdésben foglalt módon dönt.


12. §


Az Önkormányzati gazdálkodás minden területén érvényesíteni kell a takarékos, szigorú gazdálkodás követelményét.


13. §



(1) A költségvetési szervek éves költségvetésének végrehajtásáért, a gazdálkodás jogszerűségéért, a takarékosság érvényesítéséért, a bevételek növeléséért az alapfeladatok sérelme nélkül a költségvetési szerv vezetője a felelős.


(2) A költségvetési szerv éves költségvetését a megállapított önkormányzati támogatás és saját bevételei terhére úgy köteles megtervezni, hogy abból biztosított legyen az éves gazdálkodás, illetve kötelezően ellátandó feladatait maradéktalanul teljesíteni tudja.


(3) A költségvetési szervnél tervezett bevételek elmaradása nem vonja automatikusan maga után a költségvetési támogatás növekedését.  A kiadási előirányzatok – amennyiben a tervezett bevételek nem folynak be – nem teljesíthetők.


(4) A költségvetési szervek számadási kötelezettséggel tartoznak a részükre juttatott céljellegű támogatás rendeltetésszerű felhasználására vonatkozóan.


(5) A költségvetési szervek kizárólag a képviselő-testület előzetes jóváhagyásával nyújthatnak be szakmai pályázatokat abban az esetben, ha a pályázattal megvalósuló feladat ellátása költségvetési többlettámogatást igényel.


(6) A költségvetési szerv vezetője köteles a polgármester előzetes engedélyét kérni azon pályázatok benyújtását megelőzően is, amelyek önerőt nem igényelnek, de utólagos finanszírozásúak. Az engedélyt a polgármester abban az esetben adja meg, ha az intézmény a pályázati összeget a jóváhagyott költségvetéséből biztosítani tudja.


(7) Az önkormányzat költségvetési szervei éven túli fejlesztési kötelezettséget csak a képviselő-testület jóváhagyásával vállalhatnak.


(8) A költségvetési szerv vezetője a feladatváltozás miatt megüresedett álláshelyeket nem töltheti be, az ebből eredő megtakarításokat még átmenetileg sem használhatja fel.


14. §


A helyi önkormányzati költségvetési szerv pénzmaradványát a képviselő-testület hagyja jóvá.


15. §


(1) A helyi önkormányzat gazdálkodásának végrehajtó szerve a költségvetési szervként működő polgármesteri hivatal.


(2) A helyi nemzetiségi önkormányzatok gazdálkodásának végrehajtó szerve - a helyi nemzetiségi önkormányzattal történő megállapodás alapján - a költségvetési szervként működő polgármesteri hivatal.


16. §


(1) Ha a helyi önkormányzat év közben a költségvetési rendelet készítésekor nem ismert többletbevételhez jut, vagy bevételei a tervezettől elmaradnak, e tényről a polgármester a képviselő-testületet tájékoztatja.


(2) A képviselő-testület a (1) bekezdés alapján - az első negyedév kivételével – negyedévenként, döntése szerinti időpontokban, de legkésőbb az éves költségvetési beszámoló elkészítésének határidejéig, december 31-i hatállyal módosítja a költségvetési rendeletét. Ha év közben az Országgyűlés – a helyi önkormányzatot érintő módon – a meghatározott hozzájárulások, támogatások előirányzatait zárolja, azokat csökkenti, törli, az intézkedés kihirdetését követően haladéktalanul a képviselő-testület elé kell terjeszteni a költségvetési rendelet módosítását.



A költségvetési szerv előirányzat-módosításának szabályai


17. §


(1) A helyi önkormányzat költségvetési rendeletében megjelenő bevételek és kiadások módosításáról, a kiadási és bevételi előirányzatok közötti átcsoportosításról - kivéve az államháztartásról szóló törvény végrehajtásáról rendelkező 368/2011. (XII. 31.) Kormány rendelet (a továbbiakban: Ávr.) 42.§. foglalt eseteket - a Képviselő-testület dönt.



Létszám- és bérgazdálkodással kapcsolatos előírások


18. §


(1)  A költségvetési szerv vezetője önálló létszám- és bérgazdálkodási jogkörében eljárva a költségvetési szerv részére engedélyezett létszám-keretet a tényleges foglalkoztatás során köteles betartani.


(2) Az egyes foglalkoztatási formákra (teljes munkaidős, részmunkaidős, valamint a megbízási, tiszteletdíjas foglalkoztatás) álláshelyenként, illetve összességében az elemi költségvetésben tervezett (módosított személyi juttatás) előirányzatot nem lépheti túl.


(3) A költségvetési szerv csak abban az esetben fordulhat a fenntartóhoz személyi juttatási pótelőirányzat kérelemmel, ha előirányzata, illetve maradványa nem biztosítja törvényben előírt kötelezettségei teljesítését.

(4) A költségvetési szervnél keletkezett bérmaradványból jutalom kifizetésére – kivéve a többletbevételből történő kifizetést – csak abban az esetben kerülhet sor, ha valamennyi jogszabály szerinti fizetési kötelezettségét teljesíti.

(5) A költségvetési szervnél túlóra, helyettesítési díj elszámolására, kifizetésére átalány alkalmazásával nem kerülhet sor.

(6) A személyi juttatás előirányzat tervezése során az intézmény köteles a rendszeres személyi juttatásokat a szükséges mértékben megtervezni. A rendszeres személyi juttatásokból átcsoportosítani csak abban az esetben lehet, ha a megmaradó előirányzat elegendő a rendszeres juttatások kifizetésének fedezetére.

(7) A Képviselő-testület a köztisztviselői illetményalap mértékét változatlanul 38.650 forint összegben, a felsőfokú iskolai végzettségű köztisztviselő illetménykiegészítését az alapilletménye 30 %-os, a középfokú iskolai végzettségű köztisztviselő illetménykiegészítését az alapilletménye 10 %-os mértékében határozza meg.


Társadalmi és civil szervezetek támogatásának rendje

19. §

 (1) A Képviselő-testület  az adott év költségvetésében elkülönített előirányzat alapján a társadalmi és civil szervezetek, önszerveződő csoportok támogatására irányuló pályázat kiírását és a beérkezett pályázatok elbírálását a polgármesterre ruházza át.

(2) A támogatások átadása előtt a támogatás címzettjével megállapodást kell kötni. A támogatási szerződésben meg kell határozni:


   a) támogatott tevékenység konkrét meghatározását,

b) a támogatás összegét,

c) a támogatás felhasználásának célját,

d) a támogatás időtartamát, felhasználásának határidejét,

e) a támogatás rendelkezésre bocsátásának módját, feltételeit, ütemezését,

f) a beszámolással, továbbá az ellenőrzéssel kapcsolatos szabályokat,

g) a jogosulatlanul igénybe vett támogatás jogkövetkezményeit, visszafizetésének rendjét,

h) a támogatással kapcsolatos iratok, valamint a támogatás felhasználását alátámasztó bizonylatok teljes körű megőrzésének határidejét,

i) a támogatott tevékenység megvalósításában közreműködők bevonásának lehetőségét, a közreműködők által megvalósítható tevékenységeket,

j) a támogatás nyújtásához szükséges adatok és az azokban bekövetkező változások támogató felé történő bejelentésének kötelezettségét,

k) a támogatási szerződéstől való elállás, felmondás okait, valamint a támogatás visszavonásának okait.

(3) A támogatásban részesülő elszámolási kötelezettséggel tartozik a Polgármesteri Hivatal Közgazdasági Irodája felé.

(4) A támogatás összegének célhoz rendelt felhasználását a támogatott nevére kiállított számviteli bizonylattal kell igazolni. A támogatott elszámolási kötelezettségének a tárgyév december 31. napjáig köteles eleget tenni.

(5) Az elszámolási kötelezettséget nem teljesítő, illetve a támogatást nem célirányosan felhasználó szervezetek részére újabb támogatás 1 évig nem ítélhető meg.

20. §


A nettó 5 millió Ft-ot elérő, vagy azt meghaladó értékű az információs önrendelkezési jogról és az információszabadságról szóló 2011. évi CXII. törvény 1. melléklet III. Gazdálkodási adatok 4. pontjában meghatározott szerződéseket közzé kell tenni a helyben szokásos módon, illetve e törvénynek megfelelően a szerződés létrejöttét követő 60 napon belül.


21. §


A költségvetési szerv költségvetési támogatását a képviselő-testület a költségvetési szervek pénzellátási rendje szerint biztosítja. Az egyéb szervezetek részére nyújtott támogatások a megállapodásoknak megfelelően, illetve negyedévente egyenlő részletekben kerülnek kiutalásra.


22. §


A Környezetvédelmi Alap bevételeit a Kistérségi ivóvízminőség javítási program megvalósításához/biztosításához kell felhasználni.



Szolgáltatási szerződés


23. §


Az önkormányzat által irányított költségvetési szervekben szakmai alapfeladat keretében szellemi tevékenység szolgáltatási szerződéssel, számla ellenében történő igénybevételének szabályai:


(1) Az önkormányzat által felügyelt költségvetési szervnél, szakmai alapfeladat keretében szellemi tevékenység végzésére szolgáltatási szerződéssel, számla ellenében külső személy vagy szervezet az e §-ban meghatározott feltételekkel vehető igénybe.


(2) A szolgáltatási szerződést írásban kell megkötni.


(3) A szerződéskötés feltétele, hogy


a.) a költségvetési szerv az adott feladat ellátáshoz megfelelő szakértelemmel rendelkező személyt nem foglalkoztat, vagy

b.) eseti, nem rendszeres jellegű feladat ellátása szükséges és a költségvetési szerven belül a feladat ellátásához megfelelő szakértelemmel rendelkező személy átmenetileg nem áll rendelkezésre.


(4) Jogszabályban vagy a költségvetési szerv szervezeti és működési szabályzatában meghatározott vezetői feladat ellátására szolgáltatási szerződés nem köthető.


(5) A feladat ellátásának – a fenntartóval egyeztetett - részletes feltételeit, az ellátható feladatokat a költségvetési szerv szervezeti és működési szabályzatban határozza meg.


(6) A szerződésnek tartalmaznia kell különösen:


 a) az ellátandó feladatot,

 b) a díjazás mértékét,

       c) részletes utalást arra, hogy a (3) bekezdésben írt feltétel mely körülményre tekintettel áll fenn,

d) a szerződés időtartamát,

e) szervezettel kötendő szerződés esetén azt, hogy a szervezet részéről személy szerint ki(k) köteles(ek) a feladat ellátására, valamint,

f) a teljesítés igazolására felhatalmazott személy megnevezését.



Készpénzben történő kifizetések


24.§


Az Áht.109.§.(6) bekezdésében kapott felhatalmazás alapján a Képviselő- testület a költségvetési szerveknél a kiadások készpénzben történő kifizetését az alábbi esetekben engedélyezi:

  1. készpénzfizetési számlák,
  2. vásárlási előleg, ellátmány,
  3. munkavállalók illetményelőlege,
  4. munkavállalók utazási költségtérítése,
  5. munkavállalók belföldi kiküldetése,
  6. közcélú dolgozók, közfoglakoztatottak munkabére,
  7. segélyek,
  8. pályázati díjak visszafizetése,
  9. térítési díjak visszafizetése.




Záró és egyéb rendelkezések


25. §


(1) A képviselő-testület a polgármesternek e rendelet elfogadásáig az átmeneti időszakban tett intézkedéseiről (bevételek beszedése, az előző évi kiadási előirányzatokon belül a kiadások arányos teljesítése) szóló beszámolóját elfogadja. Az átmeneti időszakban beszedett bevételek és teljesített kiadások e rendeletbe beépítésre kerültek.


(2)  Ez a rendelet a kihirdetését követő napon lép hatályba, rendelkezéseit a költségvetési év egészére  kell alkalmazni.


Mellékletek