Barcs Város Önkormányzat Képviselő-testületének 3/2017.(III.9.) önkormányzati rendelete
az önkormányzat 2017. évi költségvetéséről
Hatályos: 2017. 03. 10- 2017. 09. 21Barcs Város Önkormányzat Képviselő-testületének 3/2017.(III.9.) önkormányzati rendelete
Barcs Város Önkormányzata Képviselő-testületének 3/2017. (III.9.) önkormányzati rendelete az önkormányzat 2017. évi költségvetéséről
2017-03-10-tól 2017-09-21-ig
Barcs Város Önkormányzata Képviselő-testületének
3/2017. (III.9.) önkormányzati rendelete
az önkormányzat 2017. évi költségvetéséről
Barcs Város Önkormányzatának Képviselő-testülete az Alaptörvény 32. cikk (2) bekezdésében meghatározott eredeti jogalkotói hatáskörében, Alaptörvény 32. cikk (1) bekezdés f.) pontjában meghatározott feladatkörében eljárva Barcs Város Önkormányzata 2017. évi költségvetéséről a következőket rendeli el:
A rendelet hatálya
1. §
A rendelet hatálya Barcs Város Önkormányzatára (továbbiakban Önkormányzat), Barcs Város Önkormányzatának Képviselő-testületére (továbbiakban: Képviselő-testület), annak bizottságaira, Barcs Város Önkormányzatának Polgármesteri Hivatalára (továbbiakban: Polgármesteri Hivatal), az Önkormányzat által irányított költségvetési szervekre, (intézményekre), valamint a támogatások tekintetében mindazon természetes és jogi személyekre, valamint jogi személyiséggel nem rendelkező szervezetekre, akik, illetőleg amelyek támogatásban részesülnek, terjed ki.
Barcs Város Önkormányzat bevételeinek és kiadásainak főösszege
2. §
(1) A Képviselő-testület az Önkormányzat és költségvetési szervei együttes 2017. évi költségvetését
7.061.642 eFt bevétellel,
7.061.642 eFt kiadással
állapítja meg.
(2) A Képviselő-testület az (1) bekezdésben meghatározott bevételt és kiadást az alábbiak szerint állapítja meg:
· a költségvetési bevételt 6.776.084 eFt-ban
ebből:
- működési célú támogatások államháztartáson belülről: 1.103.821 eFt-ban,
ebből: a helyi önkormányzatok működőképességének
megőrzését szolgáló kiegészítő támogatás összegét: 215.137 eFt-ban,
- felhalmozási célú támogatások államháztartáson belülről: 3.238.782 eFt-ban,
- közhatalmi bevételek: 431.800 eFt-ban,
- működési bevételek: 419.401 eFt-ban,
- felhalmozási bevételek: 30.000 eFt-ban,
- működési célú átvett pénzeszközök: 0 eFt-ban,
- felhalmozási célú átvett pénzeszközök: 29.400 eFt-ban.
· Finanszírozási bevételek: 285.558 eFt-ban
Ebből:
- működési célú likvid hitel összege: 88.500 eFt-ban,
- maradvány igénybevétele: 197.058 eFt-ban.
· A költségvetési kiadások: 6.946.648 eFt-ban,
Ebből:
- a személyi juttatások kiadásait 1.630.728 e Ft-ban,
- a munkaadókat terhelő járulékokat 355.767 e Ft-ban,
- a dologi kiadásokat 1.494.845 e Ft-ban,
- ellátottak pénzbeli juttatásai 62.380 e Ft-ban,
- egyéb működési célú kiadásokat 164.755 e Ft-ban,
ebből: az általános tartalékot 40.000 e Ft-ban,
a céltartalékot 4.300 e Ft-ban,
- a felhalmozási célú kiadásokat 3.238.173 e Ft-ban,
ebből:
- beruházások összegét 194.966 e Ft-ban,
- felújítások összegét 3.040.207 e Ft-ban,
- egyéb felhalmozási kiadások összegét 3.000 e Ft-ban,
· Finanszírozási kiadások: 114.994 eFt-ban
állapítja meg.
3. §
(1) A költségvetési hiány belső finanszírozására szolgáló előző évi pénzmaradványt, működési, illetve felhalmozási célú igénybevétel szerinti tagolásban a 2. melléklet alapján hagyja jóvá.
(2) A költségvetési hiány külső finanszírozására szolgáló finanszírozási célú műveletek bevételeit, kiadásait, működési, illetve felhalmozási cél szerinti tagolásban a 2. melléklet szerint hagyja jóvá.
Az önkormányzat bevételei és kiadásai
4. §
(1) A Képviselő-testület a kötelező és önként vállalt feladatok bevételeit és kiadásait előirányzat csoportonkénti bontásban az 1. melléklet szerint hagyja jóvá.
(2) A Képviselő-testület az önkormányzat költségvetési bevételeit és kiadásait forrásonként e rendelet 2. melléklete tartalmazza összesítve.
(3) Az önkormányzat helyi adók, egyéb közhatalmi bevételek és a működési támogatások összegét e rendelet 3. melléklete tartalmazza.
(4) Az önkormányzat támogatások, kölcsönök és a felhalmozási bevételeket e rendelet 4. melléklete tartalmazza.
(5) A helyi önkormányzat nevében végzett beruházások és felújítások kiadásait beruházásonként, felújításonként e rendelet 5. melléklete tartalmazza.
(6) A Képviselő-testület a tervezett szakfeladatok célonkénti kiadásait a 7. melléklet szerint hagyja jóvá.
(7) A képviselő-testület a polgármesteri hivatal költségvetését e rendelet 8. melléklete szerint hagyja jóvá.
(8) A képviselő-testület a költségvetési szervek bevételeit és kiadásait e rendelet 9., 10., 11., 12., 13. és 14. mellékletei szerint hagyja jóvá.
(9) A képviselő-testület az Önkormányzat és intézményei engedélyezett létszámát e rendelet 15. melléklete szerint állapítja meg.
(10) A Képviselő-testület a lakosságnak juttatott támogatások, szociális rászorultsági jellegű ellátások összegét a 16. melléklet szerint hagyja jóvá.
(11) A Képviselő-testület a költségvetési hiány külső finanszírozására, vagy a költségvetési többlet felhasználásra szolgáló finanszírozási bevételek és kiadások előirányzatait a 17. melléklet szerint állapítja meg.
(12) A Képviselő-testület a többéves kihatással járó feladatok bevételi és kiadási előirányzatait a 18. melléklet szerint állapítja meg.
(13) Az európai uniós forrásból finanszírozott támogatással megvalósuló programok, projektek kiadásait, valamint a helyi önkormányzat ilyen projektekhez történő hozzájárulásait e rendelet 19. melléklete tartalmazza.
(14) A Képviselő-testület az Önkormányzat közvetett támogatásait a 20. melléklet szerint hagyja jóvá.
(15) A Képviselő-testület az Önkormányzat költségvetési mérlegét közgazdasági tagolásban a 21. melléklet szerint hagyja jóvá.
(16) A kiadások teljesítése a rendelet 22. mellékletében meghatározott előirányzat-felhasználási ütemterven alapul.
- A Képviselő-testület a költségvetési évet követő három év tervezett előirányzatainak keretszámait főbb csoportokban a 23. melléklet szerint állapítja meg.
- A Képviselő-testület az önkormányzat saját bevételeit és az adósságot keletkeztető ügyleteiből eredő fizetési kötelezettségeit a 24. melléklet szerint állapítja meg.
A bevételek és kiadások közötti egyensúly megteremtéséhez szükséges intézkedések, a hitelműveletekkel kapcsolatos hatáskörök
5. §
(1) A képviselő-testület a működési bevételek és kiadások közötti egyensúly megteremtése érdekében legfeljebb 1 éves időtartamra felvehető folyószámla hitelkeret összegét 88.500 e Ft-ban határozza meg (17. melléklet). A folyószámla-hitelkeret esetenkénti igénybevételének fedezete az igénybevétel időpontját követően befolyó önkormányzati bevétel.
(2) A felhalmozási célú hitelfelvétel összege 0 eFt. (17. melléklet)
A bevételi többlet kezelése
6. §
(1) A gazdálkodás során az év közben létrejött bevételi többletet a képviselő-testület értékpapír vásárlás, illetve pénzintézeti lekötés útján hasznosíthatja.
(2) A bevételi többlet felhasználásáról a képviselő-testület annak felmerülését követő testületi ülésén esetenként dönt.
Általános és céltartalék
7. §
(1) A képviselő-testület az önkormányzat céltartalékát
4.300 ezer Ft összegben
e rendelet 6. mellékletében felsorolt célokra állapítja meg.
(2) A képviselő-testület az önkormányzat általános tartalékát
40.000 ezer Ft összegben állapítja meg.
(3) Az általános tartalék felhasználásáról a képviselő-testület az erre vonatkozó igény felmerülésekor egyedi határozatban dönt.
A 2017. évi költségvetés végrehajtásának szabályai
8. §
- A költségvetési gazdálkodás biztonságáért a Képviselő-testület, a gazdálkodás szabályszerűségéért a Polgármester felelős.
- a) A Képviselő-testület az Államháztartásról szóló 2011. évi CXCV. törvény 34. §. (2) bekezdése alapján a jóváhagyott bevételek és kiadások módosítását, a kiadási előirányzatok közötti átcsoportosítás jogát 20 millió Ft- éves értékig, feladatonként 5 millió Ft- ig a polgármesterre ruházza át.
b) A Képviselő-testület a céltartalék terhére a rendelkezés jogát 4.000 e Ft éves értékig, feladatonként 500 e Ft- ig a polgármesterre ruházza át.
c) A Képviselő-testület az Jogi, Egészségügyi, Szociálpolitikai Bizottság részére 100 eFt, az Oktatási, Művelődési, Sport Bizottság részére 100 eFt, a Pénzügyi, Városfejlesztési Bizottság részére 100 eFt összeget biztosít saját hatáskörű felhasználásra.
(3) A Képviselő- testület a Magyarország helyi önkormányzatairól szóló 2011. évi CLXXXIX. törvény 68.§ (4) bekezdésében kapott felhatalmazása alkalmazása során az értékhatárt 5 millió Ft-ban állapítja meg.
(4) Az átruházott hatáskörben hozott döntések a későbbi években a képviselő-testület által jóváhagyottnál nagyobb többletkiadással nem járhatnak.
(5) Az e §-ban foglalt átcsoportosításokról a jogosult havonta képviselő- testületi ülésen köteles beszámolni. A költségvetési rendelet módosítására a polgármester a beszámolókra is figyelemmel első ízben a féléves beszámolókor, azt követően a negyedévet követő első testületi ülésen köteles javaslatot tenni.
(6) A jóváhagyott költségvetésen, testületi, bizottsági vagy polgármesteri döntésen alapuló előirányzatokról, előirányzat módosításokról az intézmények intézményi kiadási és bevételei főcsoportokra szóló kiértesítését a polgármesteri hivatal végzi.
(7) A képviselő-testület a polgármester által kezdeményezett rendelet-módosításáról a 13. § (2) bekezdésben foglalt módon dönt.
- A képviselő-testület felhatalmazza a költségvetési szerv vezetőjét, hogy az eredeti vagy módosított előirányzatán felül teljesített költségvetési bevételét felhasználja a költségvetési bevételi és a költségvetési kiadási előirányzatok módosítását követően.
9. §
Az Önkormányzati gazdálkodás minden területén érvényesíteni kell a takarékos, szigorú gazdálkodás követelményét.
10. §
(1) A költségvetési szervek éves költségvetésének végrehajtásáért, a gazdálkodás jogszerűségéért, a takarékosság érvényesítéséért, a bevételek növeléséért az alapfeladatok sérelme nélkül a költségvetési szerv vezetője a felelős.
(2) A költségvetési szerv éves költségvetését a megállapított önkormányzati támogatás és saját bevételei terhére úgy köteles megtervezni, hogy abból biztosított legyen az éves gazdálkodás, illetve kötelezően ellátandó feladatait maradéktalanul teljesíteni tudja.
(3) A költségvetési szervnél tervezett bevételek elmaradása nem vonja automatikusan maga után a költségvetési támogatás növekedését. A kiadási előirányzatok – amennyiben a tervezett bevételek nem folynak be – nem teljesíthetők.
(4) A költségvetési szervek számadási kötelezettséggel tartoznak a részükre juttatott céljellegű támogatás rendeltetésszerű felhasználására vonatkozóan.
(5) A költségvetési szervek kizárólag a képviselő-testület előzetes jóváhagyásával nyújthatnak be szakmai pályázatokat abban az esetben, ha a pályázattal megvalósuló feladat ellátása költségvetési többlettámogatást igényel.
(6) A költségvetési szerv vezetője köteles a polgármester előzetes engedélyét kérni azon pályázatok benyújtását megelőzően is, amelyek önerőt nem igényelnek, de utólagos finanszírozásúak. Az engedélyt a polgármester abban az esetben adja meg, ha az intézmény a pályázati összeget a jóváhagyott költségvetéséből biztosítani tudja.
(7) Az önkormányzat költségvetési szervei éven túli fejlesztési kötelezettséget csak a képviselő-testület jóváhagyásával vállalhatnak.
(8) A költségvetési szerv vezetője a feladatváltozás miatt megüresedett álláshelyeket nem töltheti be, az ebből eredő megtakarításokat még átmenetileg sem használhatja fel.
11. §
A helyi önkormányzati költségvetési szerv pénzmaradványát a képviselő-testület hagyja jóvá.
12. §
(1) A helyi önkormányzat gazdálkodásának végrehajtó szerve a költségvetési szervként működő polgármesteri hivatal.
(2) A helyi nemzetiségi önkormányzatok gazdálkodásának végrehajtó szerve - a helyi nemzetiségi önkormányzattal történő megállapodás alapján - a költségvetési szervként működő polgármesteri hivatal.
13. §
(1) Ha a helyi önkormányzat év közben a költségvetési rendelet készítésekor nem ismert többletbevételhez jut, vagy bevételei a tervezettől elmaradnak, e tényről a polgármester a képviselő-testületet tájékoztatja.
(2) A képviselő-testület a (1) bekezdés alapján - az első negyedév kivételével – negyedévenként, döntése szerinti időpontokban, de legkésőbb az éves költségvetési beszámoló elkészítésének határidejéig, december 31-i hatállyal módosítja a költségvetési rendeletét. Ha év közben az Országgyűlés – a helyi önkormányzatot érintő módon – a meghatározott hozzájárulások, támogatások előirányzatait zárolja, azokat csökkenti, törli, az intézkedés kihirdetését követően haladéktalanul a képviselő-testület elé kell terjeszteni a költségvetési rendelet módosítását.
A költségvetési szerv előirányzat-módosításának szabályai
14. §
A helyi önkormányzat költségvetési rendeletében megjelenő bevételek és kiadások módosításáról, a kiadási és bevételi előirányzatok közötti átcsoportosításról - kivéve az államháztartásról szóló törvény végrehajtásáról rendelkező 368/2011. (XII. 31.) Kormány rendelet 42.§.-ában meghatározott eseteket - a Képviselő-testület dönt.
Létszám- és bérgazdálkodással kapcsolatos előírások
15. §
(1) A költségvetési szerv vezetője önálló létszám- és bérgazdálkodási jogkörében eljárva a költségvetési szerv részére engedélyezett létszám-keretet a tényleges foglalkoztatás során köteles betartani.
(2) Az egyes foglalkoztatási formákra (teljes munkaidős, részmunkaidős, valamint a megbízási, tiszteletdíjas foglalkoztatás) álláshelyenként, illetve összességében az elemi költségvetésben tervezett (módosított személyi juttatás) előirányzatot nem lépheti túl.
(3) A költségvetési szerv csak abban az esetben fordulhat a fenntartóhoz személyi juttatási pótelőirányzat kérelemmel, ha előirányzata, illetve maradványa nem biztosítja törvényben előírt kötelezettségei teljesítését.
(4) A költségvetési szervnél keletkezett bérmaradványból jutalom kifizetésére – kivéve a többletbevételből történő kifizetést – csak abban az esetben kerülhet sor, ha valamennyi jogszabály szerinti fizetési kötelezettségét teljesíti.
(5) A költségvetési szervnél túlóra, helyettesítési díj elszámolására, kifizetésére átalány alkalmazásával nem kerülhet sor.
(6) A személyi juttatás előirányzat tervezése során az intézmény köteles a rendszeres személyi juttatásokat a szükséges mértékben megtervezni. A rendszeres személyi juttatásokból átcsoportosítani csak abban az esetben lehet, ha a megmaradó előirányzat elegendő a rendszeres juttatások kifizetésének fedezetére.
(7) A Képviselő-testület a köztisztviselői illetményalap mértékét változatlanul 38.650 forint összegben, a felsőfokú iskolai végzettségű köztisztviselő illetménykiegészítését az alapilletménye 30 %-os, a középfokú iskolai végzettségű köztisztviselő illetménykiegészítését az alapilletménye 10 %-os mértékében határozza meg.
Társadalmi és civil szervezetek támogatásának rendje
16. §
(1) A Képviselő-testület az adott év költségvetésében elkülönített előirányzat alapján a társadalmi és civil szervezetek, önszerveződő csoportok támogatására irányuló pályázat kiírását és a beérkezett pályázatok elbírálását a polgármesterre ruházza át.
(2) A támogatások átadása előtt a támogatás címzettjével megállapodást kell kötni. A támogatási szerződésben meg kell határozni:
a) támogatott tevékenység konkrét meghatározását,
b) a támogatás összegét,
c) a támogatás felhasználásának célját,
d) a támogatás időtartamát, felhasználásának határidejét,
e) a támogatás rendelkezésre bocsátásának módját, feltételeit, ütemezését,
f) a beszámolással, továbbá az ellenőrzéssel kapcsolatos szabályokat,
g) a jogosulatlanul igénybe vett támogatás jogkövetkezményeit, visszafizetésének rendjét,
h) a támogatással kapcsolatos iratok, valamint a támogatás felhasználását alátámasztó bizonylatok teljes körű megőrzésének határidejét,
i) a támogatott tevékenység megvalósításában közreműködők bevonásának lehetőségét, a közreműködők által megvalósítható tevékenységeket,
j) a támogatás nyújtásához szükséges adatok és az azokban bekövetkező változások támogató felé történő bejelentésének kötelezettségét,
k) a támogatási szerződéstől való elállás, felmondás okait, valamint a támogatás visszavonásának okait.
(3) A támogatásban részesülő elszámolási kötelezettséggel tartozik a Polgármesteri Hivatal Közgazdasági Irodája felé.
(4) A támogatás összegének célhoz rendelt felhasználását a támogatott nevére kiállított számviteli bizonylattal kell igazolni. A támogatott elszámolási kötelezettségének a tárgyév december 31. napjáig köteles eleget tenni.
(5) Az elszámolási kötelezettséget nem teljesítő, illetve a támogatást nem célirányosan felhasználó szervezetek részére újabb támogatás 1 évig nem ítélhető meg.
17. §
Az információs önrendelkezési jogról és az információs szabadságról szóló 2011. évi CXII. Törvényben foglaltak szerinti – a gazdálkodási adatokra vonatkozó – közzétételi kötelezettséget a Jegyző az Önkormányzat honlapján teljesíti.
18. §
A költségvetési szerv költségvetési támogatását a képviselő-testület a költségvetési szervek pénzellátási rendje szerint biztosítja. Az egyéb szervezetek részére nyújtott támogatások a megállapodásoknak megfelelően, illetve negyedévente egyenlő részletekben kerülnek kiutalásra.
19. §
A Környezetvédelmi Alap bevételeit a város zöldterületeinek gondozására kell felhasználni.
Az önkormányzat által irányított költségvetési szervekben szakmai alapfeladat keretében szellemi tevékenység szolgáltatási szerződéssel, számla ellenében történő igénybevételének szabályai
20. §
(1) Az önkormányzat által felügyelt költségvetési szervnél, szakmai alapfeladat keretében szellemi tevékenység végzésére szolgáltatási szerződéssel, számla ellenében külső személy vagy szervezet az e §-ban meghatározott feltételekkel vehető igénybe.
(2) A szolgáltatási szerződést írásban kell megkötni.
(3) A szerződéskötés feltétele, hogy
a.) a költségvetési szerv az adott feladat ellátáshoz megfelelő szakértelemmel rendelkező személyt nem foglalkoztat, vagy
b.) eseti, nem rendszeres jellegű feladat ellátása szükséges és a költségvetési szerven belül a feladat ellátásához megfelelő szakértelemmel rendelkező személy átmenetileg nem áll rendelkezésre.
(4) Jogszabályban vagy a költségvetési szerv szervezeti és működési szabályzatában meghatározott vezetői feladat ellátására szolgáltatási szerződés nem köthető.
(5) A feladat ellátásának – a fenntartóval egyeztetett - részletes feltételeit, az ellátható feladatokat a költségvetési szerv szervezeti és működési szabályzatban határozza meg.
(6) A szerződésnek tartalmaznia kell különösen:
a) az ellátandó feladatot,
b) a díjazás mértékét,
c) részletes utalást arra, hogy a (3) bekezdésben írt feltétel mely körülményre tekintettel áll fenn,
d) a szerződés időtartamát,
e) szervezettel kötendő szerződés esetén azt, hogy a szervezet részéről személy szerint ki(k) köteles(ek) a feladat ellátására, valamint,
f) a teljesítés igazolására felhatalmazott személy megnevezését.
Készpénzben történő kifizetések
21. §
Az Áht.109.§.(6) bekezdésében kapott felhatalmazás alapján a Képviselő- testület a költségvetési szerveknél a kiadások készpénzben történő kifizetését az alábbi esetekben engedélyezi:
- készpénzfizetési számlák,
- vásárlási előleg, ellátmány,
- munkavállalók illetményelőlege,
- munkavállalók utazási költségtérítése,
- munkavállalók belföldi kiküldetése,
- közcélú dolgozók, közfoglalkoztatottak munkabére,
- segélyek,
- pályázati díjak visszafizetése,
- térítési díjak visszafizetése,
- költségtérítések,
- tiszteletdíjak.
Záró és egyéb rendelkezések
22. §
(1) Az átmeneti időszakban beszedett bevételek és teljesített kiadások e rendeletbe beépítésre kerültek.
(2) Ez a rendelet a kihirdetését követő napon lép hatályba, rendelkezéseit a költségvetési év egészére kell alkalmazni.
Barcs, 2017. március 9.
Karvalics Ottó Balázsné dr. Vástyán Krisztina
polgármester címzetes főjegyző