Homokszentgyörgy Község Önkormányzat Képviselő-testületének 4/2015.(II.23.) önkormányzati rendelete

A szociális rászorultságtól függő pénzbeli és természetbeni települési támogatásokról, valamint a szociális szolgáltatásokról

Hatályos: 2019. 09. 01- 2020. 11. 30

Homokszentgyörgy Község Önkormányzat Képviselő-testülete a szociális igazgatásról és szociális ellátásokról szóló 1993. III. törvény (továbbiakban: Szt.) 1.§.(2) bekezdésben, a 10.§.(1) bekezdésben, a 26.§-ában, a 32.§.(1) és (3) bekezdéseiben, a 45.§-ában, a 132.§.(4) bekezdésében, a 134/E. § -ban kapott felhatalmazás alapján, az Alaptörvény 32. cikk (1) bekezdés a) pontjában, Magyarország helyi önkormányzatairól szóló 2011. évi XLXXXIX. törvény 13. § (1) bekezdés 8a. pontjában, az Szt. 86.§.(1) bekezdésében meghatározott feladatkörében eljárva a következőket rendeli el:


I. Fejezet

Általános rendelkezések


1. A rendelet hatálya

1. § (1) A rendelet személyi hatálya kiterjed Homokszentgyörgy község közigazgatási területén érvényes lakó- illetve tartózkodási hellyel rendelkező és életvitelszerűen lakó, az Szt. 3. § (1) bekezdés  a) – d) pontjaiban és a 3. § (3)  bekezdésében megjelölt személyekre.

(2) A rendelet hatálya az Szt.  7. § (1) bekezdésében megjelölt ellátások vonatkozásában az Európai Szociális Kartát megerősítő országoknak a harmadik országbeli állampolgárok beutazásáról és tartózkodásáról szóló 2007. évi II. törvény rendelkezései szerint jogszerűen Magyarországon tartózkodó állampolgáraira is kiterjed.

2. § A rendelet tárgyi hatálya az Szt., a gyermekek védelméről és a gyámügyi igazgatásról szóló 1997. évi XXXI. törvény, a pénzbeli és természetbeni szociális ellátások igénylésének és megállapításának, valamint folyósításának részletes szabályairól szóló 63/2006. (III.27.) Korm. rendelet (a továbbiakban Korm.r.) által nem szabályozott kérdésekre terjed ki. 

2. Értelmező rendelkezések

3. § E rendelet alkalmazásában:

1. Egy főre jutó jövedelem: az Szt. 4.§. (1) bekezdés a) és b) pontjára tekintettel a c) és f) pont figyelembe vételével számított összeg.

2. A települési lakásfenntartási támogatás megállapítás során a lakókörnyezet rendezettsége kötelezettségét megszegi aki:

- lakókörnyezetének tisztántartásáról, gaztól, gyomtól való megtisztításáról nem gondoskodik,

- lakókörnyezetében hulladékot halmoz fel, szabálytalanul tárol,

-  az udvarban, illetve a közterületen a ház előtt a gyep nem nyírt, vagy nem ismerhető fel a gondozás érdekében végzett rendszeres tevékenység,

- az ingatlan állagmegóvásáról és a rendeltetésszerű használhatóság fenntarthatóságáról a kérelmező vagy jogosult jövedelmi helyzetéhez mérten nem gondoskodik, valamint a szakértelmet, speciális munkaeszközöket, költséget nem igénylő szükséges munkálatokat saját maga el nem végzi,

- a higiénikus állapot érdekében a rágcsálók és rovarok távol tartása, illetve irtása szükség szerint nem történik meg,

- a házhoz tartozó kert rendeltetésszerű használatáról, műveléséről nem gondoskodik,

- a ház előtti járda rendben tartásáról, szemét- és gyom mentesítéséről, hó- és síkosság mentesítéséről nem gondoskodik,

- állattartásra vonatkozó szabályokat nem tartja be.

3. Elemi károsultnak kell tekintetni azt a személyt, akinek az elemi csapás következtében a tulajdonában lévő és az általa lakott ingatlana, vagy ingósága olyan mértékben megsérült vagy elpusztult, hogy létfenntartása átmenetilag lehetetlenné vagy nagy fokban veszélyeztetetté vált.


3. Az ellátások megállapításának általános szabályai

4. § A pénzbeli és természetbeni szociális ellátásként nyújtott települési támogatás megállapításakor – ha az Szt. vagy e rendelet másként nem rendelkezik – az egy háztartásban élő személyek szociális helyzetét egységben kell vizsgálni. A támogatásokat úgy kell megállapítani, hogy elősegítsék a kérelmező létfenntartási és lakhatási lehetőségeit.

5. §  Nem állapítható meg támogatás, ha a kérelmező, vagy a jogosultság szempontjából beszámítandó bármely családtagja az igénylés benyújtásának időpontjáig nem vette igénybe, vagy az igénybevételi eljárást nem indította el azokra a társadalombiztosítási, vagy rendszeres pénzellátásokra, melyekre szerzett, vagy származtatott joga fennáll.

6. § (1) Az ellátásra irányuló kérelmet – ha e rendelet másként nem rendelkezik – a Homokszentgyörgyi Közös Önkormányzati Hivatalnál (a továbbiakban: Hivatal) az e célra rendszeresített formanyomtatványon kell benyújtani.

(2) A kérelemben fel kell tüntetni a (3) bekezdésben meghatározottakon túlmenően - amennyiben az adott támogatási forma előírja – a kérelmező háztartásában, vagy családjában élő személyek lakcímen tartózkodási jogcímét, a rokonsági fokot, a támogatás elbírálásához szükséges további adatot, igazolást, valamint a támogatás igénylésének indoklását.

(3) A kérelemhez mellékelni kell:

a)  a kérelem benyújtását megelőző hónap jövedelméről igazolást, tárgyévi nyugellátásról szóló éves értesítőt, valamint az utolsó havi nyugellátásról szóló postai szelvényt vagy folyószámla kivonatot,

e)  társadalombiztosítási ellátás esetében a havi járandóságró1 szó1ó igazolást,

f) munkanélküli esetén a Somogy Megyei Kormányhivatal Barcsi Járási Hivatalának Járási Munkaügyi Kirendeltsége által kiadott 30 napnál nem régebbi igazolása arról, hogy a kérelem benyújtásakor a kérelmező vagy a vele egy háztartásban élő nagykorú hozzátartozója regisztrált álláskereső és elhelyezkedése érdekében a Munkaügyi Kirendeltséggel együttműködik. Amennyiben ezen igazolást nem tudja bemutatni, az ellenkező bizonyításáig jövedelemként a mindenkori közfoglalkoztatási segédmunkás munkakörre irányadó nettó munkabér kerül figyelembevételre, amelyről a kérelmezőt tájékoztatni kell.

g) a szülői felügyeleti jog egyik szülő általi gyakorlása esetén az erre vonatkozó okiratot,

h) 18. életévét betöltött gyermek esetén a tanulói jogviszony nappali tagozaton való fennállását igazoló iskolalátogatási igazolást,

i) annak igazolását, hogy valamely jövedelem, támogatás megállapítása folyamatban van,

j) a gyermek elhelyezése vagy ideiglenes hatályú elhelyezése és a gyámrendelés tárgyában hozott bírósági vagy gyámhivatali határozatot,

l) a gyermektartásdíj – amennyiben az rendelkezésre áll – megállapításáról szóló jogerős bírósági ítélet eredeti, vagy az eredetivel megegyező hiteles másolatát, valamint

k) a támogatás megállapításához előírt egyéb igazolást.


(4) A kérelem benyújtásakor a kérelmező – amennyiben az adott támogatás elbírálásához szükséges – köteles maga és a vele egy háztartásban vagy családban élő személyek vagyoni – jövedelmi viszonyairól igazolást becsatolni.

(5) Az Szt. 4. § (1) bekezdés b) pontjában meghatározott vagyont, vagyoni helyzetet a Korm. r. 1. számú mellékletében foglaltak szerint kell igazolni.

7. § (1) A települési támogatás iránti kérelemhez csatolni kell az egyes támogatási formákhoz külön is előírt igazolásokat.

(2) Vállalkozó kérelmező esetén az Szt. 10. § rendelkezéseit  kell alkalmazni azzal, hogy jövedelmének igazolásához az adóbevallással már lezárt időszak tekintetében az illetékes adóhatóság igazolása szükséges.

 (3) A kérelmező körülményeinek tisztázására a határozathozatal előtt környezettanulmány készíthető. A környezettanulmánynak tartalmaznia kell, hogy a kérelmező és a vele egy családban vagy háztartásban élő személy a kérelemben megjelölt és hatósági igazolvánnyal alátámasztott lakó-, tartózkodási helyén életvitelszerűen tartózkodik. Tartalmaznia kell továbbá a kérelem elbírálásához szükséges jövedelmi, vagyoni viszonyokat.


(4) Amennyiben a jövedelemre vonatkozó nyilatkozatban foglaltak a Hivatal tudomása, vagy környezettanulmány alapján vitathatók, alkalmazni kell a vélelmezett jövedelem számítására vonatkozó szabályokat.


(5) E rendeletben meghatározott feltételekkel nyújtható - szociális rászorultságtól függő - támogatások megállapításánál a család vagy a háztartás Szt. 4. § (1) bekezdés – az a) - b) pontjaira tekintettel –  c) és f) pontjai szerinti jövedelmét és vagyonát kell figyelembe venni.


(6) Az e rendelet hatálya alá tartozó támogatások megállapításával kapcsolatos eljárási cselekmények elektronikus ügyintézés keretében nem gyakorolhatók.


8. § Jogosulatlanul és rosszhiszeműen igénybe vett ellátás megtérítésére, e körben méltányosság gyakorlására az Szt. 17. §-ának rendelkezései az irányadók, de a visszafizetés nem mentesít az egyéb, így különösen a büntető, vagy szabálysértési felelősség alól.


9. § (1) A képviselő-testület az ezen rendeletben meghatározott ellátásokkal, valamint a köztemetéssel kapcsolatos hatáskörök gyakorlását a  Polgármesterre ruházza át.


(2) A pénzbeli és természetben nyújtott ellátások megállapítását határozatban kell rögzíteni. A határozatban a támogatásban részesülő figyelmét fel kell hívni a jogosulatlan és rosszhiszeműen igénybe vett támogatás visszafizetésére, valamint a rendszeres ellátásban részesülőt tájékoztatni kell arra vonatkozóan, hogy a jogosultsága feltételeit érintő lényeges tényeket 15 napon belül köteles bejelenteni.


(3) Amennyiben törvény, rendelet vagy ezen rendelet másként nem rendelkezik, a megállapított rendszeres ellátást havonta utólag, legkésőbb minden hónap 5. napjáig kell folyósítani.


(4) Nem rendszeres támogatások folyósítása a határozat jogerőre emelkedését követő 15 napon belül történik házipénztáron keresztül, postai úton vagy átutalással.

II. Fejezet

Települési támogatások


4. A települési támogatások nyújtásának formái

10. § (1) A képviselő-testület az Szt. 45. § (1) és (2) bekezdésének rendelkezései alapján a következő települési támogatásokat nyújthatja:

a) a lakhatáshoz kapcsolódó rendszeres kiadások viseléséhez: települési lakásfenntartási támogatás,

b) települési tüzelősegély,

c) temetés kölségeire tekintettel folyósított települési támogatás,

d) kamatmentes szociális kölcsön,

e) újszülött fogadására tekintettel folyósított települési támogatás,

f) óvodások és iskolások részére nyújtott települési támogatás,

g) karácsonyi települési támogatás.


(2) A képviselő-testület az Szt. 45. § (3) és (4) bekezdései alapján rendkívüli települési támogatást nyújt azoknak a személyeknek, akik önmaguk, illetve családjuk létfenntartásáról más módon nem tudnak gondoskodni vagy alkalmanként jelentkező többletkiadások, így különösen:

a) betegséghez,

b) halálesethez,

c) elemi kár elhárításához,

d) a válsághelyzetben lévő várandós anya gyermekének megtartásához, iskoláztatáshoz, a gyermek fogadásának előkészítéséhez, a nevelésbe vett gyermek családjával való kapcsolattartásához, a gyermek családba való visszakerülésének elősegítéséhez kapcsolódó kiadások - vagy a gyermek hátrányos helyzete miatt segítségre szorulók anyagi gondjainak enyhítéséhez e rendeletben foglalt szabályok szerint.

5. Települési lakásfenntartási támogatás

11. § (1) A települési lakásfenntartási támogatás a szociálisan rászoruló háztartások részére a háztartás tagjai által lakott lakás, vagy nem lakás céljára szolgáló helyiség fenntartásával kapcsolatos rendszeres kiadásaik viseléséhez nyújtott hozzájárulás. A polgármester a villanyáram-, a vízfogyasztás, a szemétszállítás díjához, a lakbérhez vagy az albérleti díjhoz, a lakáscélú pénzintézeti kölcsön törlesztőrészletéhez, a közös költséghez, illetve a tüzelőanyag költségeihez települési lakásfenntartási támogatást nyújt  az e rendeletben meghatározott feltételek szerinti jogosultnak.

(2) A lakásfenntartási támogatást elsősorban természetbeni szociális ellátás formájában, és a lakásfenntartással összefüggő azon rendszeres kiadásokhoz kell nyújtani, amelyek megfizetésének elmaradása a kérelmező lakhatását a legnagyobb mértékben veszélyezteti. Ilyen veszélyeztető körülmény különösen, ha a háztartásban halmozottan hátrányos helyzetű vagy védelembe vett gyermek él.

(3) Települési lakásfenntartási támogatásra jogosult az a személy, akinek a háztartásában az egy főre jutó havi jövedelem nem haladja meg az öregségi nyugdíj mindenkori legkisebb összegének 250%-át és a háztartás tagjai egyikének sincs vagyona.

(4) hatálytalan 2015. november 20-tól

(5) hatálytalan 2015. november 20-tól

 (6) hatálytalan 2015. november 20-tól

 (7)  Azon személy esetében, akinél előrefizetős áramfogyasztást mérő készülék működik, a  támogatást vagy annak meghatározott részét természetben, a készülék működtetését lehetővé tévő formában kell nyújtani.

(8) A települési lakásfenntartási támogatás egy hónapra jutó összege

  1. 6.000,- Ft, ha a jogosult háztartásában az egy főre jutó havi jövedelem nem haladja meg az öregségi nyugdíj mindenkori legkisebb összegének 150%-át,

b.) 3.000,- Ft, ha a jogosult háztartásában az egy főre jutó havi jövedelem meghaladja az öregségi nyugdíj mindenkori legkisebb összegének 150%-át, de nem haladja meg annak 250%-át.

(9) A lakásfenntartási támogatás iránti kérelmet a kérelmező csak olyan ingatlanra igényelheti, amelyben a kérelem benyújtásakor életvitelszerűen él.

(10) A települési lakásfenntartási támogatást egy évre kell megállapítani. A támogatás a jogosultat a kérelem benyújtása hónapjának első napjától illeti meg.

(11) A települési lakásfenntartási támogatásra jogosult köteles a lakókörnyezete rendezettségének biztosítására vonatkozó, e rendeletben megállapított feltételek teljesítésére. A lakókörnyezet rendezettségének biztosítása körében a kérelmező vagy jogosult által életvitelszerűen lakott lakás vagy ház és annak udvara, kertje, a kerítéssel kívül határos terület, járda tisztán tartása, az ingatlan állagának és rendeltetésszerű használhatóságának, valamint higiénikus állapotának biztosítására irányuló kötelezettség írható elő. A rendeletben megállapított feltételek teljesítésére a kérelmezőt, illetve a jogosultat megfelelő, de legalább ötnapos határidő tűzésével a polgármesternek - az elvégzendő tevékenységek konkrét megjelölésével - fel kell szólítania. Amennyiben a kérelmező vagy a jogosult a feltételeknek felszólítás ellenére sem tesz eleget, a kérelmet el kell utasítani, vagy a megállapított támogatást meg kell szüntetni.

(12) Amennyiben a lakásfenntartási támogatás iránti kérelmet a polgármester a (12) bekezdés szerinti okból elutasítja, vagy a megállapított lakásfenntartási támogatást megszünteti, ugyanazon lakásra vonatkozóan

a) a döntés jogerőre emelkedésétől számított három hónapon belül a háztartás egy tagja sem nyújthat be települési lakásfenntartási támogatás iránti kérelmet, valamint

b) a döntés jogerőre emelkedésétől számított egy éven belül benyújtott kérelem esetén a települési lakásfenntartási támogatás kizárólag természetbeni szociális ellátás formájában nyújtható.

12. § (1) Települési lakásfenntartási támogatás ugyanazon lakásra csak egy jogosultnak állapítható meg, függetlenül a lakásban élő személyek és háztartások számától.

(2) Az (1) bekezdés alkalmazásában külön lakásnak kell tekinteni a társbérletet, az albérletet és a jogerős bírói határozattal megosztott lakás lakrészeit. Külön háztartásnak minősül továbbá azon osztatlan közös tulajdonban lévő ingatlanban kialakított lakás, amelyben élő háztartás a közüzemi számláit elkülönülten fizeti, amennyiben a kérelmező az ingatlanba lévő háztartások mindegyikének villanyáram számláit bemutatja, vagy a közüzemi szolgáltató álak kiadott igazolással igazolja az ingatlanban lévő szolgáltatási helyeket. A kérelmező köteles az önkormányzat részére a lakóingatlanban lévő háztartások számáról, az abban lakó személyekről nyilatkozni, mely nyilatkozat valóságtartalmát az önkormányzat ellenőrizni jogosult.

(3) A települési lakásfenntartási támogatást, és annak folyósítását meg kell szüntetni:

a) ha a kérelmező lakcíme a támogatás folyósítása alatt megváltozik, vagy a kérelmező elhalálozott, vagy

b) ha a kérelmező, valamint a háztartásában élő személyek jövedelmi, vagy vagyoni viszonyaiban – e támogatásra irányadó, jövedelemhatárt érintő - változás következik be,

a változás hónapját követő hónaptól.

(4) Kérelmező a jogosultság feltételeit érintő lényeges tények, körülmények megváltozásáról 15 napon belül köteles értesíteni a Hivatalt.

6. Települési tüzelősegély


13.§. (1) A települési támogatás tüzelősegélyként – az Önkormányzat rendelkezésére álló mértékig – természetbeni ellátásként, tűzifa formájában is biztosítható.

(2) Tüzelősegély juttatásban részesülhet az a kérelmező, aki e rendelet települési lakásfenntartási támogatásra meghatározott jövedelmi feltételeinek megfelel, a háztartás tagjai egyikének sincs vagyona és a tűzifa beszerzéséről más módon gondoskodni nem tud.

(3) Tüzelősegély juttatás ugyanazon lakott ingatlanra csak egy jogosultnak állapítható meg, függetlenül a lakásban élő személyek és a háztartások számától. Amennyiben a kérelem nem arra az ingatlanra érkezik, amelyben a kérelmezőnek a polgárok személyi adat és lakcímnyilvántartása szerinti állandó lakcíme van, a kérelem elutasításra kerül. 

(4) Az egyszeri támogatás megállapításához kérelem benyújtása szükséges, amely az évi fűtési szezon kezdetének hónapjától, azaz október 1-től - január 31-ig nyújtható be, a támogatás maximális mennyisége 2 m3 tüzifa.

(5) Nem részesülhet tüzelősegélyben az a kérelmező, akinek szociális célú tűzifa támogatás került megállapításra, aki a megállapított szociális célú tűzifa támogatást nem rendeltetésszerűen használta fel, akinek az ingatlana tüzifával nem fűthető, továbbá az sem, aki erdőtulajdonos és az elmúlt 2 évben fakitermelést végzett vagy ilyen tevékenységből jövedelmet vagy tűzifát szerzett.

(6) A tűzifa kiszállításáról az Önkormányzat  gondoskodik.


7. Temetés költségeire tekintettel folyósított települési támogatás


14.§. (1) A képviselő-testület temetés költségeire tekintettel folyósított települési támogatást nyújt annak, aki a meghalt személy eltemettetéséről gondoskodott

a)annak ellenére, hogy arra nem volt köteles, vagy

b)tartásra köteles hozzátartozó volt ugyan, de a temetési költségek viselése saját, illetve családja létfenntartását veszélyezteti,

és akinek a családjában a saját és vele közös háztartásban élő személyek figyelembe vételével számított családi jövedelemhatár az öregségi nyugdíj mindenkori legkisebb összegének 350 %-át, egyedül élő esetén annak 400 %-át nem haladja meg, és aki nem részesül a hadigondozásról szóló 1994. évi XLV. Törvény alapján temetési hozzájárulásban.

(2) A temetés költségeire tekintettel folyósított önkormányzati segély összege a helyben szokásos legolcsóbb temetés költségének 12,5 %-a.

(3) A helyben szokásos legolcsóbb temetés összege: 120.000,- Ft.



15.§. (1) A temetés költségeire tekintettel folyósított települési támogatás iránti kérelmet a haláleset bekövetkezésétől számított 30 napon belül lehet benyújtani az Önkormányzati Hivatalban.

 (2) A kérelemhez, a kérelem benyújtásával egyidejűleg csatolni kell a temetés költségeiről – a kérelmező vagy a vele azonos lakcímen élő közeli hozzátartozója nevére – kiállított számla eredeti példányát, az elhunyt személy halotti anyakönyvi kivonatát, amennyiben nem a haláleset helye szerint illetékes települési önkormányzattól kéri a temetési segélyt, valamint a kérelmező és a vele közös háztartásban élők utolsó havi jövedelemigazolásait.

8. Kamatmentes szociális kölcsön



16.§. (1) Kamatmentes szociális kölcsönben részesíthető évente egy alkalommal legfeljebb 100.000,- Ft összeg erejéig az a rászoruló személy,

 a) akinek a családjában az egy főre jutó nettó jövedelem az öregségi nyugdíj mindenkori legkisebb összegének a 250%-át nem haladja meg,

 b) rendelkezik olyan jövedelemforrással (az öregségi nyugdíj mindenkori legkisebb összegét meghaladó nyugdíj, munkaviszonyból származó jövedelem), amely garanciát jelent a kölcsön visszafizetésére.

(2)   Szociális kölcsön a kérelmezőnek az alábbi célokra állapítható meg különösen temetés költségeinek, víz-, illetve áramdíj végszámláinak kifizetésére.

(3)   A víz-, illetve áramdíj végszámlájának kifizetésére igényelt kamatmentes szociális kölcsön kérelemhez a végszámla másolatát csatolni kell.



17.§. Nem részesíthető kölcsönben az a feltételeknek egyébként megfelelő személy, aki a korábban igénybe vett kölcsönét nem, vagy késedelmesen fizette vissza.

  

18.§. (1) A kölcsönt, ha annak összege a 30.000,- Ft-ot nem haladja meg három hónap, ha 30.001,- Ft és 70.000,- Ft között van hat hónap, ha 70.001,- Ft és 100.000,- Ft között van nyolc hónap alatt kell visszafizetni, az előre meghatározott részletekben, havonta. A törlesztő-részlet havi összege nem haladhatja meg az egy főre jutó jövedelem 30%-át.

(2)   Az első részletet a kölcsön felvételét követő hónap 15. napjáig kell visszafizetni.

(3)   A kölcsön folyósításáról szóló határozatban rögzíteni kell a kölcsön folyósítás célját, összegét, a visszafizetés feltételeit és a kölcsön késedelmes megfizetése esetén a behajtás módját.

(4)   Víz-, illetve áramdíj végszámlájának kifizetésére megállapított kamatmentes szociális kölcsönt a szolgáltató részére át kell utalni. 

9. Újszülött fogadására tekintettel folyósított települési támogatás



19.§. (1)  Az Önkormányzat a gyermek születését követően egyszeri  támogatásban részesíti a  gyermeknevelést vállaló családokat, anyákat.

(2) A  kérelmet a születést követő 60 napon belül lehet előterjeszteni a Hivatalnál.

(3) A támogatás igényléséhez csatolni  kell:

a) a gyermek születési anyakönyvi kivonatának másolatát,

b) nyilatkozatot arról, hogy az újszülött vonatkozásában a kérelmező a Magyar Államkincstártól megigényelte a családtámogatási ellátásokat, és

c) a Védőnői Szolgálattól igazolást arról, hogy a kérelmező a gyermeket ténylegesen a  bejelentett lakó- vagy tartózkodási helyén neveli.

(4) A támogatás mértéke 15.000,- Ft.

 „9/A. Óvodások és iskolások részére nyújtott települési támogatás

„19/A.§. (1) Jövedelmi és vagyoni viszonyokra való tekintet nélkül a gyermekes családoknak az óvoda- és  iskolakezdés előtt támogatás adható e rendeletben foglalt szabályok szerint.

(2) Az Önkormányzat Képviselő-testülete egyedi határozatában egységes támatásként az adott évre vonatkozó költségvetési rendeletében meghatározott összeg erejéig évente egy alkalommal a településen lakóhellyel rendelkező és életvitelszerűen ott élő, a településen működő óvodába beíratott óvodás gyermek szülője, vagy törvényes képviselője részére óvodáztatási támogatást nyújt. A támogatás célja, hogy a gyermeket gondozó családnak a gyermek óvodai beíratásával, rendszeres óvodába járásával kapcsolatban jelentkező többletkiadásokhoz részben hozzájáruljon az Önkormányzat.

(3) Az óvodáztatási támogatáshoz a  köznevelési intézmény igazolást állít ki, a támogatás megállapítható összege legfeljebb 10.000,- Ft.

(4) Az Önkormányzat Képviselő-testülete egyedi határozatában egységes támogatásként az adott évre vonatkozó költségvetési rendeletében meghatározott összeg erejéig évente egy alkalommal a településen lakóhellyel rendelkező és életvitelszerűen ott élő, tanköteles korú tanulók részére beiskolázási támogatást nyújt, melynek célja, hogy a támogatás a gyermeket gondozó családnak a gyermek iskolai tanulmányaival kapcsolatban jelentkező többletkiadásaihoz részben hozzájáruljon a következők szerint:

  • a településen működő közoktatási intézmény 1-8 osztályába beiratkozott tanulója részére legfeljebb 10.000,- Ft/fő települési támogatást nyújt.
  • középfokú oktatási intézményben nappali tagozaton tanulmányokat folytató  gyermek és fiatal felnőtt részére legfeljebb 10.000,- Ft/fő települési támogatást nyújt.

(5) A beiskolázási támogatások kifizetéséhez szükséges benyújtani az oktatási intézmény által kiállított igazolást a tanulói jogviszony fennállásáról. A települési támogatást az önkormányzat pénzben nyújtja házipénztárban történő kifizetéssel legkésőbb szeptember hó 30. napjáig.”

9/B. Karácsonyi települési támogatás

„19/B.§. (1) A gyermekes családoknak, valamint a nyugdíjban és nyugdíjszerű ellátásban részesülőknek a karácsonyi ünnepekre tekintettel támogatás adható e rendeletben foglalt szabályok szerint.

(2) Az Önkormányzat Képviselő-testülete egyedi határozatában egységes támogatásként az adott évre vonatkozó költségvetési rendeletében meghatározott összeg erejéig évente egy alkalommal a településen állandó lakóhellyel rendelkező és életvitelszerűen ott élő 0-3 éves korosztálynak, valamint a településen állandó lakóhellyel rendelkező és életvitelszerűen ott élő óvodai nevelésben részesülő, általános iskolában és középfokú oktatási intézmény nappali tagozatán tanulmányokat folytató gyermekek és fiatal felnőttek részére legfeljebb 10.000,- Ft összegű karácsonyi települési támogatást nyújthat, amennyiben a jogosult háztartásában az egy főre jutó havi jövedelem nem haladja meg az öregségi nyugdíj mindenkori legkisebb összegének 600 %-át. A karácsonyi települési támogatást a településen működő óvodába beíratott óvodás gyermek, valamint a településen működő közoktatási intézmény 1-8 osztályába beíratott tanulója esetében elsősorban természetben kell nyújtani az intézmények véleményének figyelembe vételével, az intézmény által szervezett ünnepség keretében. A természetben nyújtott karácsnyi települési támogatás különösen: élelmiszer, játék, taneszköz, könyv, ruha, továbbá a gyermek életkori sajátosságaihoz és szükségleteihez igazodó egyéb felszerelés és tárgy.

(3) Az Önkormányzat Képviselő-testülete egyedi határozatában egységes támogatásként az adott évre vonatkozó költségvetési rendeletében meghatározott összeg erejéig évente egy alkalommal a településen állandó lakóhellyel rendelkező és életvitelszerűen ott élő saját jogú nyugdíjban, vagy nyugdíjszerű szociális ellátásban részesülő személy részére legfeljebb 10.000,- Ft karácsonyi települési támogatást nyújthat, amennyiben a jogosult háztartásában az egy főre jutó havi jövedelem nem haladja meg az öregségi nyugdíj mindenkori legkisebb összegének 600 %-át.

(4) A támogatás célja, hogy a gyermekeket gondozó családoknak, valamint a nyugdíjasoknak a karácsonyi ünnepek miatt jelentkező többletkiadásaikhoz részben hozzájáruljon az Önkormányzat, a támogatások folyósítása december hónapban történik. A saját jogú nyugdíjban vagy nyugdíjszerű szociális ellátásban részesülő a támogatás felvételére akkor jogosult, ha nyugdíjfolyósító szerv által kiállított, törzsszámot tartalmazó igazolást bemutatta, a támogatás csak egy jogcímen adható. A gyermekekre tekintettel megállapított karácsonyi települési támogatás jogosultsági feltételeinek fennállásához az oktatási intézmény nyilvántartását, középfokú iskolai tanulmányokat folytatók esetében az oktatási intézmény által a tanulói jogviszony fennállásáról szóló igazolást kell benyújtan

10. Rendkívüli települési támogatás


20.§. (1) Kérelemre rendkívüli települési támogatás állapítható meg az állandó bejelentett lakóhellyel vagy tartózkodási hellyel rendelkező, a létfenntartást veszélyeztető, rendkívüli élethelyzetbe került személynek, aki emiatt önmaga, illetve családja létfenntartásáról más módon nem tud gondoskodni vagy alkalmanként jelentkező, nem várt többletkiadásai miatt anyagi segítségre szorul.

(2) A létfenntartást veszélyeztető, vagy a rendkívüli élethelyzet különösen:

a) családot ért elemi kár, vagy sérelmére elkövetett bűncselekményből anyagi kára keletkezett,

b) ha a kérelmező a kérelem benyújtását megelőző 30 napon belül büntetés-végrehajtási

intézetből szabadult,

c) ha a család egyik tagja 5 napot meghaladóan kórházi kezelésben részesült, erre tekintettel évente max. 2 alkalommal nyújtható be kérelem,

d) az egészségbiztosítás által nem, vagy csak részben támogatott az egészség megőrzése,

helyreállítása érdekében szükséges szolgáltatás igénybevétele, ha annak díja a

mindenkori öregségi nyugdíj legkisebb összegének 30 %-át meghaladja,

e) a szociális válsághelyzetben lévő várandós anya gyermekének megtartása,

f) a nevelésbe vett gyermek családjával való kapcsolattartásnak, illetve a gyermek

családba való visszakerülésének elősegítése, maximum évi 4 alkalommal,

g) a gyermek hátrányos helyzete miatt a család anyagi segítségre szorul,

h) gyermek és fiatal felnőtt iskoláztatásával, a gyermek óvodai nevelésével, bölcsődei

elhelyezésével kapcsolatos egyszeri kiadások, vagy a védőnői szolgálat, illetve

egészségügyi intézmény által javasolt szolgáltatások, ellátások igénybevétele,

i) az állami foglalkoztatási szervvel történő kapcsolattartás, a járási hivatal szerveinél történő ügyintézéshez szükséges közlekedés támogatása, illeték megfizetése a szükséges mértékben, amely nélkül a kérelmező a részére járó ellátástól vagy annak egy részétől esne el, évente max. 2 alkalommal.

j) gyógyszertámogatás (háziorvos vagy szakorvos igazolása alapján) maximum évi 2 alkalommal.


21.§. (1) Rendkívüli támogatás annak a személynek állapítható meg, akinek a családjában az egy főre jutó havi jövedelem nem haladja meg az öregségi nyugdíj mindenkori legkisebb összegének 300%-át és az Szt. 4. § (1) bekezdés b) pontja szerint vagyonnal nem rendelkezik, valamint a létfenntartása veszélyeztetett.

(2) A rendkívüli támogatás családonként egy személy részére állapítható meg, maximális összege megegyezik az öregségi nyugdíj kétszeresének összegével, minimális összege 1.000,- Ft

(3) A rendkívüli támogatás természetben (pl: recept kiváltása, élelmiszer vásárlása, tüzifa, stb.) is megállapítható, illetve a családsegítővel és a védőnővel való együttműködéshez köthető.

(4) A rendkívüli települési támogatás szabályaitól eltérni akkor lehet, ha a képviselő-testület külön határozattal önkormányzati támogatás keretében nyújtandó egységes támogatásról dönt e rendelet 19/A.§. és 19/B.§. szabályai szerint.

(5) Elemi kár, vis maior bekövetkezése esetén a 20.§.(2) bekezdésben meghatározott támogatás akkor nyújtható, ha a kérelmező hitelt érdemlően igazolja, hogy a kár megtérítésére harmadik személy nem kötelezhető, vagy kötelezhető ugyan, de a kártérítés várható mértéke jóval alacsonyabb a bekövetkezett kár összegénél, és a kár viselése a kérelmező, illetve családja életét, vagy létfenntartását veszélyezteti. 

III. fejezet

Szociális szolgáltatások


11. Az egyes szociális szolgáltatások szabályai



22.§. (1) Az Szt. értelmében Homokszentgyörgy közigazgatási területén az alábbi szociális alapszolgáltatások biztosítottak:

-étkeztetés

-házi segítségnyújtás

-családsegítés

-a jelzőrendszeres házi segítségnyújtás

-tanyagondnoki szolgálat.

(2)A tanyagondnoki szolgálat igénybevételének szabályait külön rendelet határozza meg.

(3) Homokszentgyörgy Község Önkormányzat az Szt. 91.§-ában meghatározott ellátási kötelezettségének a szociális szolgáltatást nyújtó Drávamenti Alapszolgáltatási Központot és a Drávamenti Óvodák, Családsegítő és Gyermekjóléti Szolgálatot fenntartó Barcsi Többcélú Kistérségi Társulásban történő részvétellel tesz eleget.


12. Az ellátások igénybevétele



23.§. A személyes gondoskodást nyújtó ellátásokról, azok igénybevételéről, valamint a fizetendő térítési díjakról a Barcsi Többcélú Kistérségi Társulás társulási megállapodásában meghatározott települési önkormányzat alkot rendeletet.



13. Étkeztetés



24.§. (1) Az étkeztetés jogosulti körének meghatározására az önkormányzat az Szt. 62.§ (1) bekezdését az alábbi kiegészítésekkel alkalmazza.

(2) Korban rászorultnak kell tekinteni azt, aki a reá irányadó öregségi nyugdíj korhatárt betöltötte.

(3) Egészségi állapota miatt rászorultnak kell tekinteni azt a személyt, aki:

a.) tartósan beteg, és mozgásában annyira korlátozott, hogy önmaga fenntartásáról gondoskodni képtelen. Ezen jogosultságot a háziorvos és a szociális gondozó véleményével kell igazolni.

b) a súlyos mozgáskorlátozott személyek közlekedési kedvezményeiről szóló 102/2011.(VI.29.) Kormányrendelet alapján súlyos mozgáskorlátozottnak vagy egyéb fogyatékossággal élő személynek minősül.

(4) A fogyatékosságot, pszichiátriai betegséget szakorvosi igazolással kell igazolni.

(5) Szenvedélybetegségük miatt rászorultnak kell tekinteni azt a személyt, aki szakorvosi szakvéleménnyel rendelkezik, és igazoltan a szenvedélybetegségével kapcsolatban terápiára, rehabilitációs kezelésre jár.

(6) Ingyenes étkezést maximum 3 napig lehet biztosítani.

(7) Az étel az önkormányzat konyháján kerül kiadásra. A háziorvos megállapításai, valamint az alapszolgáltatási központ javaslata alapján az arra rászorulóknak az étel kihordásra kerül, amelyről a jogosultság megállapításakor rendelkezni kell.  Az ellátás iránti kérelemről az alapszolgáltatási központ vezetője dönt. 




15. Jelzőrendszeres házi segítségnyújtás



25.§. (1) A jelzőrendszeres házi segítségnyújtás igénybevételére, a jogosultság igazolására vonatkozóan az Szt. 65.§-ban foglaltak az irányadók.

(2) Az ellátás iránti kérelmet a Barcsi Szociális Központ vezetőjéhez lehet benyújtani.

(3) Az ellátás iránti kérelemről a Barcsi Szociális Központ intézményvezetője dönt.


16. Családsegítés


26.§.(1) A családsegítésre vonatkozóan az Szt. 64.§-ban foglaltak az irányadók.

(2) A családsegítés keretében a képviselő-testület az Szt-ben meghatározott ellátásokat biztosítja.


(3) A családsegítést a képviselő-testület a Drávamenti Óvodák, Családsegítő és Gyermekjóléti Szolgálat útján nyújtja.

IV. Fejezet 

Záró rendelkezések



27.§. (1) E rendelet 2015. március 1. napján lép hatályba, rendelkezéseit a hatályba lépését követően benyújtott kérelmek esetében kell alkalmazni. A 10/2015.(XI.19.) számú önkormányzati rendelettel bevezetett módosításokat a települési lakásfenntartási támogatásra vonatkozóan a rendelet hatályba lépését megelőzően beadott és még folyamatan lévő kérelmekre csak akkor lehet alkalmazni, haz az a kérelmező részére kedvezőbb.


(2) E rendelet hatálybalépésével egyidejűleg hatályát veszti Homokszentgyörgy Község Önkormányzat Képviselő-testületének a szociális ellátásokról szóló 7/2011.(V.3.) önkormányzati rendelete.

                                               

(3) Az e rendeletben nem szabályozott kérdésekben az Szt. és e törvény végrehajtására hozott jogszabályok rendelkezéseit, a közigazgatási hatósági eljárás és szolgáltatás általános szabályairól szóló 2004. évi CXL. törvény rendelkezéseit kell alkalmazni.