Igal Város Önkormányzat Képviselő-testületének 2/2015. (II.28.) önkormányzati rendelete

a települési támogatás helyi szabályozásáról

Hatályos: 2015. 02. 28- 2015. 03. 31

Igal Város Önkormányzata képviselő-testületének

2/2015. (II.28.) önkormányzati rendelete

a települési támogatás helyi szabályozásáról



Igal Város Önkormányzata Képviselő-testülete (a továbbiakban: képviselő-testület) a szociális igazgatásról és a szociális ellátásról szóló 1993. évi III. tv. 132.§ (4) bekezdésében és a 134/E §-ában kapott felhatalmazás alapján az Alaptörvény 32. cikk (1) bekezdés a) pontjában meghatározott feladatkörében eljárva a következőket rendeli el:


I. Fejezet

Általános rendelkezések


1. A rendelet célja

1.§


A rendelet célja, hogy megállapítsa az önkormányzatnál a helyi sajátosságoknak megfelelő szociális rászorultságtól függő pénzben, valamint természetben biztosított települési támogatás formáit, szervezeti kereteit, az eljárási és jogosultsági szabályokat, továbbá azok igénybevételének és érvényesítésének módját, feltételeit és garanciáit.

                                                                                                                                                                 

2. A rendelet hatálya

2.§


(1)  A rendelet hatálya a szociális igazgatásról és szociális ellátásokról szóló 1993. évi III. törvény (a továbbiakban: Szt.) 3.§ (1)–(3) bekezdése szerint meghatározott és Igal közigazgatási területén lakóhellyel rendelkező személyekre terjed ki.


(2) E rendelet szerint indult eljárásokban az Szt. 4.§ (1) bekezdésében meghatározott fogalmakat változtatás nélkül kell alkalmazni.


3. Eljárási rendelkezések

 3.§


(1) Az e rendeletben szabályozott támogatások megállapítása iránti kérelmeket – a (2) bekezdésben meghatározott kivétellel - az Igali Közös Önkormányzati Hivatalban 7275 Igal, Szent I. u. 107. szám alatt (a továbbiakban: Hivatal) lehet szóban, vagy írásban előterjeszteni. A kérelemhez szükséges formanyomtatványt a Hivatal biztosítja.


(2) A 19.§-ban  szabályozott támogatásokat a képviselő-testület hivatalból nyújtja.


(3) A szociális bizottság a támogatások igénylése során az elektronikus ügyintézés lehetőségét kizárja.

4. §.


(1) Kérelmező a kérelmében saját, valamint a vele egy háztartásban lakó személyek adatairól, jövedelmi viszonyairól köteles nyilatkozni, továbbá a jövedelmi adatokra vonatkozó bizonyítékokat a kérelem benyújtásával egyidejűleg kell becsatolnia.




-2-


(2) A támogatások megállapítása iránti kérelem tartalmazza:

a) az ellátást igénylő személynek az Szt. 18. § a), b), c) és g) pontjában szereplő adatait,

b) az igényelt támogatás megnevezését, felhasználási célját, a jogosultság feltételeire vonatkozó adatokat, nyilatkozatokat, mellékleteket,

c) a jövedelemtől függő támogatások esetében a jövedelem típusának megfelelő igazolást vagy annak fénymásolatát, amely(ek)  a jövedelemről tett nyilatkozat melléklete(i).


(3) A jogosultság megállapításakor figyelembe vehető jövedelmekre vonatkozóan az Szt. 10.§ (2)-(3) bekezdései az irányadóak.


(4) A jövedelem számításakor figyelmen kívül hagyandó jövedelemre vonatkozóan az Szt. 10.§ (4) bekezdése az irányadó.


(5) A jogosultsági feltételek megállapításához az e szakaszban szabályozottakon túl szükséges egyes speciális igazolások és bizonyítékok köre a konkrét ellátási forma szabályozásánál kerül felsorolásra.


(6) Nincs szükség igazolásra azon adatok tekintetében, amelyek a Hivatal nyilvántartásában fellelhetők, valamint a közigazgatási hatósági eljárás és szolgáltatás általános szabályairól szóló 2004. évi CXL. törvény (a továbbiakban: Ket.) 36. §-ának (2)-(3) bekezdésében foglaltak szerint az adat, illetve igazolás beszerezhető.


5. §.


(1) A rendszeres támogatások folyósítása (utalása vagy kifizetése) havonta utólag minden hónap 5-éig, a nem rendszeres ellátások kifizetése a határozat jogerőre emelkedésétől számított 8 napon belül a pénztárból, külön kérelem esetén átutalással történik. A döntést követően a házipénztárból történő azonnali kifizetésre létfenntartást veszélyeztető, rendkívüli élethelyzetbe került személy esetében, a döntést hozó utasításra kerülhet sor. A jogosultság megszüntetése esetében a megszüntetés dátuma az okot adó körülmény bekövetkezte hónapjának utolsó napja.


(2) Amennyiben a jövedelemszámításnál irányadó időszakban az öregségi nyugdíj mindenkori legkisebb összege változik, akkor időarányosan annak az időszaknak az öregségi nyugdíj mindenkori legkisebb összegével kell számolni, amelynek a nettó jövedelemét a kérelmező igazolja.


6. §.


(1) Amennyiben a támogatás iránti kérelemben előadott életkörülmények vizsgálata kapcsán a kérelem megalapozott elbírálása szükségessé teszi, az igénylőnél környezettanulmányt kell készíteni.


(2) Nem kell környezettanulmányt készíteni az igénylőről, ha életkörülményeit a Hivatal már bármely ügyben – a kérelem benyújtását megelőző egy éven belül –vizsgálta és azokban lényeges változás nem feltételezhető. 




-3-


7. §.

  

Ha e rendelet a támogatásra való jogosultság elbírálásához vagyoni feltételek vizsgálatát írja elő, a kérelmező családja vagyoni viszonyairól a 63/2006.(III.27.) Kormányrendelet  1. számú  melléklete szerinti formanyomtatványon nyilatkozik.


8. §.


(1) Az e rendeletben meghatározott támogatásokat a szociális bizottság a támogatási formánál meghatározott hosszúságú időtartamra nyújtja.


(2) A szociális ellátásban részesülő a jogosultság feltételeit érintő lényeges tények, körülmények megváltozásáról 15 napon belül köteles értesíteni az ellátást megállapító szervet. A szociális bizottság a jogosulatlanul igénybe vett támogatás megtérítése során az Szt. 17.§-ában foglaltakat változtatás nélkül alkalmazza.


(3) Az e rendeletben megállapított települési támogatások felhasználásának ellenőrzését a Hivatal köztisztviselője a megállapító szerv felkérésére szúrópróbaszerűen végzi.  


(4) Az ellenőrzés eredményéről a megállapító szervet tájékoztatni kell.


(5) A támogatásokra történő jogosultság, a jogosultat érintő jog és kötelezettség megállapítására, továbbá a hatósági ellenőrzésre a Ket. rendelkezéseit kell alkalmazni.


9.§


(1) Az e rendeletben szabályozott és a bizottsághoz telepített hatáskörök gyakorlása a konkrét ellátási formáknál kerül meghatározásra.


(2) Az e rendelet alkalmazásában hatáskör gyakorlásának minősül a jogosultság megállapítása, a jogosultság feltétele­inek felülvizsgálata, az ellátás továbbfolyósítása, az ellátás megszüntetése, a jogosulatlanul igénybe vett ellátás megtérítésére történő kötelezés, a 3.§ szerinti doku­mentumok benyújtására történő kötelezés.


4. Méltányossági jogkör gyakorlása


10.§


(1) Különös méltánylást érdemlő esetben a polgármester és a szociális bizottság a hatáskörébe tartozó ügyben az e rendeletben foglaltaktól az ügyfél javára eltérhet. A jegyző a hatáskörébe utalt ügyben méltányosságot nem gyakorolhat.

(2) Az e paragrafus alkalmazásában különös méltánylást érdemlő helyzetnek minősül: a családban bekövetkezett rendkívüli esemény, aminek következtében a család havi jövedelméből, rendszeres pénzellátásából, vagyonából nem fedezhető kiadásra kényszerül

(pl.: súlyos, hosszantartó betegség, műtét, megrokkanás, baleset, haláleset, természeti katasztrófa)




-4-


5. A közfoglalkoztatásban részt vevő személyek feletti munkáltatói jogkör

11.§


A képviselő-testület a közfoglalkoztatásban részt vevő személyekkel kapcsolatos munkáltatói jogok összességét a polgármesterre ruházza.


6. Ellátási formák és módok

12.§


(1) A szociális bizottság az Szt. rendelkezései alapján nyújtott pénzbeli és természetbeni ellátások kiegészítéseként, az e rendeletben meghatározott feltételek alapján települési támogatást nyújt.


(2) A települési támogatás  formái:

a) rendkívüli települési támogatás

aa) eseti támogatás,

ab) krízistámogatás,

b) települési támogatás

ba) települési temetési támogatás,

bb) települési tanévkezdési támogatás,

bc) települési támogatás életkorhoz kötötten,

bd) kamatmentes szociális kölcsön,


(3) A képviselő-testület a (2) bekezdésben meghatározott ellátásokat – a 21-22 §-okban foglaltak kivételével - pénzben nyújtja.


                                                                 II. fejezet

 Rendkívüli települési támogatások


13.§


A szociális bizottság a létfenntartást veszélyeztető rendkívüli élethelyzetbe került, valamint az időszakosan vagy tartósan létfenntartási gonddal küzdő személyek részére rendkívüli települési támogatást nyújt.

14.§


E fejezetben meghatározottak alkalmazásánál

a) rendkívüli élethelyzetnek minősül elsősorban az  elemi kár, életveszély elhárítása, a közműszolgáltatás ellátásának veszélyezettsége és annak elhárítása ,  haláleset,  baleset,  betegség, gyógyszerkiadás vagy kérelmező családi körülményeinek nem várt változása  során keletkezett rendkívüli kiadás,

b) létfenntárási gondnak minősül, ha a kérelmező családjában időszakosan vagy alkalmanként jelentkező többletkiadások- így különösen válsághelyzetben lévő várandós anya gyermekének megtartásához, iskoláztatáshoz, gyermek fogadásának előkészítéséhez, tüzelő beszerzéséhez, gyógyászati segédeszköz megvásárláshoz, közüzemi számlák kifizetéséhez súlyos betegséghez, megrokkanáshoz, lakhatásának minősége javításához kapcsolódó kiadások – vagy a gyermek hátrányos helyzete miatt anyagi segítségre szorulnak.   



- 5 -


7. Eseti támogatás

15.§


(1) A szociális bizottság eseti támogatásban részesíti azt a létfenntartási gonddal küzdő személyt, aki megfelel a 14.§ b) pontjában foglalt feltételeknek, feltéve, hogy a kérelmező családjában az egy főre jutó havi jövedelem nem haladja meg az öregségi nyugdíj legkisebb összegének 130 %-át , egyedül élő esetén annak 150 %-át valamint  a kérelmező és családja nem rendelkezik vagyonnal.


(2) Az eseti támogatás egy naptári évben több alkalommal adható.


(3) Az egy alkalommal kifizetett általános eseti önkormányzati segély összege 3.000 Ft – 10.000 Ft.


(4) Az eseti önkormányzati segélyre való jogosultságáról a szociális bizottság esetenként dönt.


8. Krízistámogatás

16.§


(1) A polgármester átruházott hatáskörben 2.000.-Ft. – 15.000.-Ft. közötti összegben krízistámogatásban  részesíti azt a rendkívüli élethelyzetbe került  személyt, aki megfelel a 14.§ (a) pontjában és jövedelemét tekintve a 15. § (1) bekezdésében foglalt feltételeknek. Döntéséről a szociális bizottságot a következő ülésén tájékoztatni kell.


(2) Krízistámogatás évente több alkalommal is adható.



III. fejezet

Települési támogatások

9. Települési temetési támogatás

17.§


(1) Az önkormányzat jövedelmi helyzetétől függetlenül települési temetési támogatást nyújt annak a személynek, aki a meghalt személy eltemettetéséről gondoskodott.


(2)  A helyben szokásos legolcsóbb temetés költsége 200.000.-Ft.


(3) A temetési segély összege a (2) bekezdésben megállapított költséghatár 10 %-a.


(4) Az önkormányzat az Szt. 48.§-a szerinti köztemetés költségeinek megtérítése alól részben vagy egészben mentesíti az eltemettetésre köteles személyt, ha az egy főre számított havi családi jövedelme a nyugdíjminimum összegének 130 %-át, egyedül élő esetén annak 150%-át nem haladja meg, vagyonnal nem rendelkezik, és az elhunyt után csak hagyatéki teher maradt.


(5) A települési temetési támogatás megállapításával, és a (4) bekezdésben meghatározott jogkör gyakorlásával  kapcsolatos hatáskört  a polgármester gyakorolja.


- 6-


10. Települési tanévkezdési támogatás

18.§


(1) A képviselő-testület egyszeri tanévkezdési   támogatást   nyújt     azoknak  az igali lakóhelyű  tanulóknak, akik általános – közép – vagy felsőfokú nappali iskolai tanulmányokat   folytatnak, vagy kezdenek meg, tekintet nélkül a családjuk jövedelmi és vagyoni helyzetére.


(2) A támogatás megállapítása szempontjából a hat-nyolc  osztályos gimnázium középiskolának minősül.


(3)  A  támogatást  a rendszeres gyermekvédelmi támogatásban nem részesülő tanulók számára kell megállapítani.


(4) A tanulmányok folytatását - kivéve az Igali Általános Iskolában tanulmányokat folytatókat - iskolalátogatási bizonyítvánnyal kell igazolni a tárgyév szeptember 30.napjáig.


(5) Kiskorú jogosult esetén a pénzbeli támogatást az Igali Általános Iskola kimutatását, illetve az iskolalátogatási bizonyítvány bemutatását követő 8 napon belül a szülő vagy más törvényes képviselőnek kell kifizetni.                          


(6) A tanévkezdési segély összegéről a szociális bizottság határozatban dönt. A települési tanévkezdési támogatással kapcsolatos egyéb hatásköröket a polgármester gyakorolja.

                     

11. Települési támogatás életkorhoz kötötten

19.§


(1) A képviselő-testület

a) a gyermekeket 0 - 14 éves korig, minden évben egy alkalommal támogatásban részesítheti, tekintet nélkül a családjuk jövedelmi és vagyoni helyzetére,

b) évente megrendezi az idősek napját, amikor a 60 év feletti lakosok pénzbeli támogatást kapnak, tekintet nélkül a családjuk jövedelmi és vagyoni helyzetére,

(2) A képviselő-testület a pénzbeli támogatások összegének meghatározásáról határozatban dönt.

(2) Az életkorhoz kötött települési támogatásokkal kapcsolatos további hatásköröket a polgármester gyakorolja. 


12. Kamatmentes szociális kölcsön

20.§


(1) Kamatmentes szociális kölcsön annak az átmenetileg rendkívüli élethelyzetbe került kérelmezőnek nyújtható, aki rendszeres éven belüli jövedelemmel rendelkezik és a családban az egy főre jutó havi jövedelem a nyugdíjminimum 150 %-át nem haladja meg


(2) A kamatmentes szociális kölcsön felső határa a nyugdíj­minimum háromszorosát nem haladhatja meg és legfeljebb 6 havi időtartamra és évi egy alkalommal adható.


(3) A tárgyévben összesen nyújtható kamatmentes szociális kölcsön összegéről az önkormányzat a tárgyévi költségvetési rendeletében dönt.

- 7 -


(4) A megállapított szociális kölcsön visszafizetési kötelezettsége a folyósítást követő második hónap első napjától esedékes.


(5) A megállapított szociális kölcsönt havi egyenlő részletekben kell törleszteni.


(6) A kamatmentes szociális kölcsön felhasználásáról a kérelmező a kölcsön felvételét követő 30 napon belül köteles írásban elszámolni. A felhasználás valódiságát a Hivatal a polgármesterrel együtt ellenőrizheti.


(7) A kölcsön folyósításával, nyilvántartásával és a behajtással kapcsolatos feladatokat a Hivatal  látja el.


(8) A kamatmentes szociális kölcsön igénybevételének, visszafizetésének feltételeiről hatósági szerződést kell kötni. A szerződésben a kérelmezőt és az együtt élő családtagokat egyetemleges adóstársként kell feltüntetni.                           


(9) Amennyiben az adós, vagy az egyetemleges adóstárs bármely havi törlesztő részlet befizetését elmulasztja, vagy azzal késedelembe esik, a hátralévő teljes kölcsön összeg és a Polgári törvénykönyvben meghatározott kamat esedékessé és behajthatóvá válik.


(10) Nem részesíthető újabb szociális kölcsönben az a személy, aki a részére korábban nyújtott kölcsön teljes összegét még nem fizette vissza.


(11) Kamatmentes kölcsön pénzintézeti vagy magánszemélytől felvett kölcsöntartozás megfizetésére nem adható.


(12) Kamatmentes szociális kölcsön úgy nyújtható, hogy az egyidőben kint lévő kölcsönállomány nem haladhatja meg az önkormányzat tárgyévi költségvetési rendeletében erre a célra biztosított összeget.


(13) A kamatmentes kölcsön nyújtásával kapcsolatos hatáskört a szociális bizottság gyakorolja.



IV. fejezet

 Természetben nyújtott települési támogatások


13. Általános szabályok

21.§


(1) Az önkormányzat a 15.§ szerinti eseti támogatást, a 16.§ szerinti krízistámogatást és a 19.§ (1) bekezdésének a) pontjában szabályozott, életkorhoz kötött települési támogatást természetben nyújtott támogatásként is megállapíthatja.


(2) Természetbeni ellátás különösen a tüzelősegély, a közüzemi díjak kifizetése, tankönyv- és tanszervásárlás, élelmiszer vásárlása, a személyes gondoskodást nyújtó ellátásokért fizetendő térítési díj kifizetése, valamint az önkormányzat közmunkaprogramjában megtermelt zöldség, gyümölcs juttatása, valamint édességcsomag adása.


- 8 –


(3) A természetbeni ellátás során a pénzmozgással járó  támogatást - az (5) bekezdésben foglalt kivétellel - az Igal és Környéke Alapszolgál­tatási Központ családgondozója kezéhez kell kifizetni.


(4) A családgondozó a felvett készpénzen a jogosult részére megvásárolja a (2) bekezdés szerinti szolgáltatást, vagy árukat. A felvett összeg felhasználásáról 15 napon belül számlák csatolásával elszámol.


(5) Az önkormányzat a közüzemi szolgáltatóval kötött megállapodás alapján a közüzemi díjtartozást közvetlenül a szolgáltatónak utalja át.


14. Étkeztetés

22.§


Étkeztetésben részesíti az önkormányzat azt az igénylőt, illetve az általa eltartottat is, aki jövedelmétől függetlenül kora vagy egészségi állapota miatt nem képes az étkezéséről más módon gondoskodni.



15. Záró rendelkezések

23.§


(1) Ez a rendelet 2015. március 1-jén lép hatályba. Rendelkezéseit a folyamatban lévő ügyekben is alkalmazni kell


(2) Hatályát veszti a szociális igazgatásról és a szociális ellátások helyi rendszeréről szóló 14/2013. (XII.20.) önkormányzati rendeletet.


              Obbás Gyula                                                          Fülöp László

  polgármester                                                                jegyző



Ez a rendelet a hirdetőtáblán történő kifüggesztéssel kihirdetésre került.


A kifüggesztés napja: 2015. február 28.


A levétel napja:                                                           



Fülöp László

jegyző