Igal Város Önkormányzat Képviselő-testületének 1/2017. (II.15.) önkormányzati rendelete
az önkormányzat 2017. évi költségvetéséről
Hatályos: 2017. 02. 15Igal Város Önkormányzat Képviselő-testületének 1/2017. (II.15.) önkormányzati rendelete
az önkormányzat 2017. évi költségvetéséről
Igal Város Önkormányzat Képviselő-testülete az államháztartásról szóló 2011. évi CXCV. törvény (a továbbiakban: Áht.) 23. § (1) bekezdésében kapott felhatalmazás alapján, az Alaptörvény 32. cikk (1) bekezdés f) pontjában, valamint a Magyarország helyi önkormányzatairól szóló 2011 évi CLXXXIX. törvény 143. § (4) bekezdés a) és f) pontjaiban meghatározott feladatkörében eljárva az önkormányzat 2017.évi költségvetéséről a következőket rendeli el:
1. § (1) A rendelet hatálya a képviselő-testületre, annak szerveire (polgármester, bizottságok, képviselő-testület hivatala) és az önkormányzat költségvetési szerveire terjed ki.
(2) Az Önkormányzat által irányított költségvetési szervek:
• Igali Közös Önkormányzati Hivatal
• Arany János Művelődési Ház
I.
A költségvetés bevételeinek és kiadásainak fő összege, költségvetési egyenleg
2. § (1) A képviselő-testület az önkormányzat és költségvetési szervei együttes 2017. évi költségvetését
Az önkormányzat bevételei és kiadásai
3. § (1) Az önkormányzat költségvetési bevételeit e rendelet 1. melléklete tartalmazza.
(2) Az önkormányzat költségvetési kiadásait e rendelet 2. melléklete tartalmazza.
(3) Az önkormányzat nevében végzett beruházási és felújítási kiadásokat beruházásonként a 3. melléklete szerint állapítja meg.
(4) A képviselő-testület Európai Uniós támogatással megvalósuló programok, projektek bevételeit és kiadásait e rendelet 4. melléklete tartalmazza.
(5) Az önkormányzat által lakosságnak juttatott támogatásokat, szociális, rászorulósági jellegű ellátásokat e rendelet 5. melléklete tartalmazza.
(6) A képviselő-testület az intézmények költségvetését külön-külön e rendelet 6. melléklete szerint hagyja jóvá.
(7) Az önkormányzat költségvetési mérlegét e rendelet 7. melléklete tartalmazza.
(8) A képviselő-testület az önkormányzat 2017. évi előirányzat felhasználási ütemtervét a 8. melléklet szerint hagyja jóvá.
(9) A lakosság számára nyújtandó közvetett, valamint lakossági és közösségi szolgáltatások támogatását a 9. melléklet szerint hagyja jóvá.
(10) A képviselő-testület Környezetvédelmi Alap bevételt nem tervez.
(11) A kötelező, nem kötelező és államigazgatási feladatok bevételeit és kiadásait feladatonként e rendelet 11. melléklete tartalmazza
Létszámkeret megállapítása
4. § A képviselő-testület az önkormányzat és intézményei létszámkeretét, beleértve a közfoglalkoztatottak létszámát is 59 főben, a 10. melléklet szerinti bontásban hagyja jóvá.
A bevételek és kiadások közötti egyensúly megteremtéséhez szükséges intézkedések
5. § .
(1) A képviselő-testület a bevételek és kiadások közötti egyensúly megteremtése érdekében az előző évi pénzmaradvány felhasználását hagyja jóvá 41.281.885 Ft összegben.
Általános és céltartalék, a bevételi többlet kezelése
6. § (1) Az önkormányzat tartaléka: 2 500 000 Ft
II.
A 2017. évi költségvetés végrehajtásának szabályai
7. § (1) A költségvetési szervek éves költségvetésének végrehajtásáért, a gazdálkodás jogszerűségéért, a takarékosság érvényesítéséért, a bevételek növeléséért az alapfeladatok sérelme nélkül a költségvetési szerv vezetője a felelős.
(2) A költségvetési szerv éves költségvetését a megállapított önkormányzati támogatás és saját bevételei terhére úgy köteles megtervezni, hogy abból biztosított legyen az éves gazdálkodás, illetve kötelezően ellátandó feladatait maradéktalanul teljesíteni tudja.
(3) A költségvetési szervnél tervezett bevételek elmaradása nem vonja automatikusan maga után a költségvetési támogatás növekedését. A kiadási előirányzatok - amennyiben a tervezett bevételek nem folynak be - nem teljesíthetők.
(4) A költségvetési szervek számadási kötelezettséggel tartoznak a részükre juttatott céljellegű támogatás rendeltetésszerű felhasználására vonatkozóan.
(5) A költségvetési szervek kizárólag a képviselő-testület előzetes jóváhagyásával nyújthatnak be szakmai pályázatokat abban az esetben, ha a pályázattal megvalósuló feladat ellátása költségvetési többlettámogatást igényel.
(6) Az önkormányzat költségvetési szervei éven túli fejlesztési kötelezettséget csak a képviselő-testület jóváhagyásával vállalhatnak.
(7) Az állami támogatásokat megalapozó adatok évközi változásáról a tárgyév április lO.ig, június 10.-ig, október 10.-ig a költségvetési szerv vezetője köteles az Igali Közös Önkormányzati Hivatal Jegyzője részére adatot szolgáltatni.
(8) A költségvetési szervek vezetői felelősek az állami támogatásokat megalapozó adatok (létszám, stb.) valóságtartamáért, az elszámoláshoz szükséges dokumentumok helyességéért, valamint kötelesek az elszámolások alapját képező nyilvántartásokat, dokumentumokat naprakészen vezetni.
8. § (1) Az év közben engedélyezett központi pótelőirányzatok felosztásáról - ha az érdemi döntést igényel - a testület dönt a polgármester előterjesztésére a költségvetési rendelet egyidejű módosításával.
(2) Az (1) bekezdésben nem szereplő központi pótelőirányzatok felosztásáról és az önállóan működő és gazdálkodó költségvetési szervek saját hatáskörben kezdeményezett rendelet módosításáról a képviselő testület a 9. § (3) bekezdésben foglalt módon dönt.
9. § (1) A helyi önkormányzati költségvetési szerv pénzmaradványát a képviselő-testület hagyja jóvá.
(2) A képviselő-testület gazdasági szükséghelyzetben a költségvetési szervet megillető pénzmaradvány felhasználását korlátozhatja. Gazdasági szükséghelyzetnek minősül különösen az, amikor az önkormányzat működése fizetésképtelenség miatt veszélybe kerül.
(3) Az élet- és vagyonbiztonságot veszélyeztető elemi csapás, illetőleg következményeinek elhárítása érdekében (veszélyhelyzetben) a polgármester a helyi önkormányzat költségvetése körében átmeneti - Áht. rendelkezéseitől eltérő - intézkedést hozhat, amelyről a képviselő-testület legközelebbi ülésén be kell számolnia.
(4) A (3) bekezdésben meghatározott jogkörben a polgármester az előirányzatok között átcsoportosítást hajthat végre, egyes kiadási előirányzatok teljesítését felfüggesztheti, a költségvetési rendeletben nem szereplő kiadásokat is teljesíthet.
10. § (1) A polgármester az Áht. 23. § (2) bekezdés h) pontja, valamint a Mötv. 68. § (4) bekezdése alapján a 9. § (3) bekezdésén foglaltakon túl 1.000.000 Ft értékhatárig dönt a forrásfelhasználásról, döntéséről tájékoztatja a testületet.
(2) A polgármester az Áht. 34. § (2) bekezdés alapján 9. § (3-4) bekezdésén foglaltakon túl 1.000.000 Ft-ig a helyi önkormányzat kiadásait és bevételeit módosíthatja és a kiadási előirányzatok között átcsoportosítást hajthat végre.
A költségvetési szerv előirányzat-módosításának szabályai
11.
Létszám- és bérgazdálkodással kapcsolatos előírások
12. § (1) A költségvetési szerv vezetője önálló létszám- és bérgazdálkodási jogkörében eljárva a költségvetési szerv részére engedélyezett létszám (álláshely)-keretet a tényleges foglalkoztatás során köteles betartani.
(2) Az egyes foglalkoztatási formákra (teljes munkaidős, részmunkaidős, valamint a megbízási, tiszteletdíjas foglalkoztatás) álláshelyenként, illetve összességében az elemi költségvetésben tervezett (módosított személyi juttatás) előirányzatot nem lépheti túl.
(3) A költségvetési szerv csak abban az esetben fordulhat a fenntartóhoz személyi juttatási pótelőirányzat kérelemmel, ha előirányzata, illetve maradványa nem biztosítja törvényben előírt kötelezettségei teljesítését.
13. § .
Szolgáltatási szerződés
14. § Az önkormányzat által irányított költségvetési szervekben szakmai alapfeladat keretében szellemi tevékenység szolgáltatási szerződéssel, számla ellenében történő igénybevételének szabályai:
(1) Az önkormányzat által felügyelt költségvetési szervnél, szakmai alapfeladat keretében szellemi tevékenység végzésére szolgáltatási szerződéssel, számla ellenében külső személy vagy szervezet az e §-ban meghatározott feltételekkel vehető igénybe.
(2) A szolgáltatási szerződést írásban kell megkötni.
(3) A szerződéskötés feltétele, hogy
a.) a költségvetési szerv az adott feladat ellátáshoz megfelelő szakértelemmel rendelkező személyt nem foglalkoztat, vagy
b.) eseti, nem rendszeres jellegű feladat ellátása szükséges és a költségvetési szerven belül a feladat ellátásához megfelelő szakértelemmel rendelkező személy átmenetileg nem áll rendelkezésre.
(4) Jogszabályban vagy a költségvetési szerv szervezeti és működési szabályzatában meghatározott vezetői feladat ellátására szolgáltatási szerződés nem köthető.
(5) A feladat ellátásának - a fenntartóval egyeztetett - részletes feltételeit, az ellátható feladatokat a költségvetési szerv szervezeti és működési szabályzatban határozza meg.
(6) A szerződésnek tartalmaznia kell különösen:
a.) az ellátandó feladatot,
b.) a díjazás mértékét,
c.) részletes utalást arra, hogy a (3) bekezdésben írt feltétel mely körülményre tekintettel áll fenn,
d.) a szerződés időtartamát,
e.) szervezettel kötendő szerződés esetén azt, hogy a szervezet részéről személy szerint ki(k) köteles(ek) a feladat ellátására, valamint,
f.) a teljesítés igazolására felhatalmazott személy megnevezését.
Önkormányzati biztos kirendelése
15. § (1) Ha a helyi önkormányzati költségvetési szerv 30 napon túli, elismert tartozásállományának mértéke eléri az éves eredeti kiadási előirányzatának 10%-át, vagy egyébként a 150 millió forintot, és e tartozását egy hónapon belül nem tudja 30 nap alá szorítani, akkor a képviselő-testület a költségvetési szervnél az Áht. 71. § (2) és (3) bekezdésében foglalt hatáskörrel rendelkező önkormányzati biztost jelöl ki.
(2) Az önkormányzati biztos kirendelését az (1) bekezdésben meghatározott mértékű elismert tartozásállomány elérése esetén a képviselő-testületnél a polgármester kezdeményezi.
(3) Ha a polgármester a kötelezettségének nem tesz eleget, a biztos kirendelését indítványozhatja
a) az önkormányzat képviselő-testületének pénzügyi bizottsága,
b) a helyi önkormányzat jegyzője a polgármesteren keresztül,
c) a helyi önkormányzat képviselő-testülete által megbízott könyvvizsgáló,
d) a költségvetési szerv vezetője.
(4) Az önkormányzati biztost a jelölhető személyek, illetve szervezetek közül a képviselő-testület döntése alapján a polgármester bízza meg, és ennek tényét a helyben szokásos módon teszi közzé.
(5) Amennyiben az önkormányzatnál időközben az Ámr. 167. § (1) bekezdése szerinti adósságrendezési eljárást kezdeményeztek az általa fenntartott költségvetési szervek körében, az önkormányzati biztos további tevékenységére az alábbi szabályok alkalmazandók:
a.) az önkormányzati biztos tevékenységéről a képviselő-testületnek havonta köteles beszámolni,
b.) az önkormányzati biztos haladéktalanul köteles tájékoztatni a polgármestert, ha a költségvetési szervvel szemben adósságrendezési eljárást kezdeményeztek.
Támogatási szerződés
16. § (1) A képviselő-testület a társadalmi közösségek, sportegyesületek, klubok, alapítványok, egyházi közösségek stb. részére pénzbeli támogatást nyújt a költségvetésben betervezett keret erejéig.
(2) A támogatás folyósítására azt követően kerülhet sor, hogy a támogatott szervezetekkel/magánszemélyekkel az Önkormányzat nevében a polgármester megállapodást köt, mely az alábbiakat tartalmazza:
a. támogatás célja
b. támogatott tevékenységek
c. a támogatás összege
d. a felhasználás határideje
e. a rendelkezésre bocsátásának (folyósításának) módja, feltételei
f. elszámolási kötelezettség határideje, módja
g. a jogosulatlanul igénybevett támogatás visszafizetési rendje
(3) Amennyiben a támogatott az elszámolási kötelezettségének nem tesz eleget, a továbbiakban önkormányzati támogatásban nem részesülhet.
Záró és egyéb rendelkezések
17. § A képviselő-testület a polgármesternek e rendelet elfogadásáig az átmeneti időszakban tett intézkedéseiről (bevételek beszedése, az előző évi kiadási előirányzatokon belül a kiadások arányos teljesítése) szóló beszámolóját elfogadja.
18. § (1) E rendeletben nem szabályozott kérdésekben az Áht , és az államháztartásról szóló törvény végrehajtásáról szóló 368/2011.(XII.31.) Korm. rendelet és az Önkormányzat Szervezeti és Működési Szabályzatának előírásait kell alkalmazni.
(2) Ez a rendelet a kihirdetését követő napon lép hatályba