Igal Város Önkormányzata Képviselő-testületének 3/2022. (II. 28.) önkormányzati rendelete
az önkormányzat 2022. évi költségvetéséről
Hatályos: 2023. 05. 23Igal Város Önkormányzata Képviselő-testületének 3/2022. (II. 28.) önkormányzati rendelete
az önkormányzat 2022. évi költségvetéséről
Igal Város Önkormányzat Képviselő-testülete az államháztartásról szóló 2011. évi CXCV. törvény (a továbbiakban: Áht.) 23. § (1) bekezdésében kapott felhatalmazás alapján, az Alaptörvény 32. cikk (1) bekezdés f) pontjában, valamint a Magyarország helyi önkormányzatairól szóló 2011 évi CLXXXIX. törvény 143. § (4) bekezdés a) és f) pontjaiban meghatározott feladatkörében eljárva az önkormányzat 2022. évi költségvetéséről a következőket rendeli el:
1. § (1) A rendelet hatálya a képviselő-testületre, annak szerveire (polgármester, bizottságok, képviselő-testület hivatala) és az önkormányzat költségvetési szerveire terjed ki.
(2) Az Önkormányzat által irányított költségvetési szervek:
a) Igali Közös Önkormányzati Hivatal
b) Arany János Művelődési Ház
c) Igali Tündérkert Bölcsőde
I. A költségvetés bevételeinek és kiadásainak fő összege, költségvetési egyenleg
2. §1 (1) A képviselő-testület az önkormányzat és költségvetési szervei együttes 2022. évi költségvetését
a) Bevételek mindösszesen: 2 041 269 454 Ft
b) Kiadások mindösszesen: 2 041 269 454 Ft
c) Hiány: 0 Ft
(2) KÖLTSÉGVETÉSI EGYENLEG:
a) Költségvetési bevételek összesen: 1 913 603 217 Ft
b) Költségvetési kiadások összesen: 2 025 293 571 Ft
c) Költségvetési hiány: 111 690 354 Ft
(3) Finanszírozási egyenleg:
a) Finanszírozási bevételek összesen: 127 666 237Ft
b) Finanszírozási kiadások: 15 975 883 Ft
c) Finanszírozás többlet: 111 690 354 Ft
(4) MŰKÖDÉSI KÖLTSÉGVETÉS: (5. sz. melléklet szerint)
a) bevételek összesen: 860 156 414 Ft
b) kiadások összesen: 862 231 790 Ft
c) Működési hiány: 2 075 375 Ft
(5) FELHALMOZÁSI KÖLTSÉGVETÉS: (5. sz. melléklet szerint)
a) bevételek összesen: 1 181 113 040 Ft
b) kiadások összesen: 1 179 037 664 Ft
c) Költségvetési hiány: 2 075 376 Ft
(6) A költségvetési főösszegen belül a működési célú bevételt 860 156 414 Ft-ban, ebből
a) Működési célú támogatások áht.-n belül 574 800 643 Ft-ban
b) Közhatalmi bevételek 156 274 312 Ft-ban
c) Működési bevételek 44 252 797 Ft-ban
d) Működési célú átvett pénzeszközök 2 302 177 Ft-ban
e) előző évi pénzmaradványt (működési) 62 282 816 Ft-ban
f) Áht-n belüli megelőlegezések 20 243 669 Ft-ban
g) vállalkozási maradványt ------ Ft-ban
(7) a működési célú kiadásokat 862 231 790 Ft-ban, ebből:
a) a személyi juttatások kiadásait 184 932 966 Ft-ban
b) a munkaadókat terhelő járulékokat 24 998 465 Ft-ban
c) a dologi kiadásokat 170 005 599 Ft-ban
d) az ellátottak pénzbeli juttatásai 14 002 540 Ft-ban
e) egyéb működési célú kiadásokat 452 316 337 Ft-ban, ebből: a tartalékot 2.000.00. Ft-ban
f) Áht-n belüli megelőlegezések visszafizetése 15 975 883 Ft-ban
(8) a felhalmozási célú bevételt 1 181 113 040 Ft-ban
(9) a felhalmozási célú kiadást 1 179 037 664 Ft-ban, ebből:
a) a beruházások összegét 89 158 830 Ft-ban
b) a felújítások összegét 1 088 045 990 Ft-ban
c) egyéb felhalmozási célú kiadások 1 832 844 Ft-ban
d) az intézményi felhalmozási kiadások összegét -------- Ft-ban
e) felhalmozási célú hiteltörlesztés összegét -------- Ft-ban állapítja meg.
(10) Az önkormányzat összesített bevételeiből:
a) kötelező feladatok bevételei: 1 884 995 142 Ft
b) önként vállalt feladatok bevételei: 156 274 312 Ft
c) állami (államigazgatási) feladatok bevételei: 0 Ft
(11) Az önkormányzat összesített kiadásaiból:
a) kötelező feladatok kiadásai: 2 020 620 634 Ft
b) önként vállalt feladatok kiadásai: 3 004 460 Ft
c) állami (államigazgatási) feladatok kiadásai: 17 644 360 Ft
Az önkormányzat bevételei és kiadásai
3. § (1) Az önkormányzat költségvetési bevételeit e rendelet 1. melléklete tartalmazza.
(2) Az önkormányzat költségvetési kiadásait e rendelet 2. melléklete tartalmazza.
(3) Az önkormányzat nevében végzett beruházási és felújítási kiadásokat beruházásonként a 3. melléklete szerint állapítja meg.
(4) Az önkormányzat Európai Uniós támogatással megvalósuló programok, projektek bevételeit és kiadásait e rendelet 4. melléklete tartalmazza.
(5) Az önkormányzat által lakosságnak juttatott támogatásokat, szociális, rászorulósági jellegű ellátásokat e rendelet 5. melléklete tartalmazza.
(6) Az önkormányzat és az intézmények költségvetését külön-külön e rendelet 6. melléklete szerint hagyja jóvá.
(7) Az önkormányzat költségvetési mérlegét e rendelet 7. melléklete tartalmazza.
(8) Az önkormányzat előirányzat felhasználási ütemtervét a 8. melléklet szerint hagyja jóvá.
(9) A lakosság számára nyújtandó közvetett, valamint lakossági és közösségi szolgáltatások támogatását a 9. melléklet szerint hagyja jóvá.
(10) A képviselő-testület Környezetvédelmi Alap bevételt nem tervez.
(11) A kötelező, nem kötelező és államigazgatási feladatok bevételeit és kiadásait feladatonként e rendelet 11. melléklete tartalmazza
Létszámkeret megállapítása
4. § A képviselő-testület az önkormányzat és intézményei létszámkeretét, beleértve a közfoglalkoztatottak létszámát is 43 főben, a 10. melléklet szerinti bontásban hagyja jóvá.
A bevételek és kiadások közötti egyensúly megteremtéséhez szükséges intézkedések
5. § A képviselő-testület a bevételek és kiadások közötti egyensúly megteremtése érdekében az előző évi pénzmaradvány felhasználását hagyja jóvá 106.454.770 Ft összegben.
Általános és céltartalék, a bevételi többlet kezelése
6. § (1) Az önkormányzat tartaléka: 2.000.000 Ft, ebből:
a) Általános tartalék: 1.000.000 Ft
b) Céltartalék: 1.000.000 Ft
(2) A tartalékot a képviselő-testület a felsorolt célokra állapítja meg az alábbiak szerint:
a) Általános tartalék év közben a működési kiadások fedezetére,
b) a céltartalék az állami normatíva miatti visszafizetési kötelezettségekre, egyéb előre nem látható kiadásokra használható fel.
(3) A képviselő-testület a céltartalékkal való rendelkezés jogát a polgármesterre átruházza, aki a tartalékkal történő rendelkezésről a legközelebbi képviselő testületi ülésen a tájékoztatást ad.
(4) A képviselő-testület felhatalmazza a polgármestert, hogy a gazdálkodás során az év közben létrejött bevételi többletet pénzintézeti lekötés útján hasznosíthatja.
II. A 2022. évi költségvetés végrehajtásának szabályai
7. § (1) A költségvetési szervek éves költségvetésének végrehajtásáért, a gazdálkodás jogszerűségéért, a takarékosság érvényesítéséért, a bevételek növeléséért az alapfeladatok sérelme nélkül a költségvetési szerv vezetője a felelős.
(2) A költségvetési szerv éves költségvetését a megállapított önkormányzati támogatás és saját bevételei terhére úgy köteles megtervezni, hogy abból biztosított legyen az éves gazdálkodás, illetve kötelezően ellátandó feladatait maradéktalanul teljesíteni tudja.
(3) A költségvetési szervnél tervezett bevételek elmaradása nem vonja automatikusan maga után a költségvetési támogatás növekedését. A kiadási előirányzatok – amennyiben a tervezett bevételek nem folynak be – nem teljesíthetők.
(4) A költségvetési szervek számadási kötelezettséggel tartoznak a részükre juttatott céljellegű támogatás rendeltetésszerű felhasználására vonatkozóan.
(5) A költségvetési szervek kizárólag a képviselő-testület előzetes jóváhagyásával nyújthatnak be szakmai pályázatokat abban az esetben, ha a pályázattal megvalósuló feladat ellátása költségvetési többlettámogatást igényel.
(6) Az önkormányzat költségvetési szervei éven túli fejlesztési kötelezettséget csak a képviselő-testület jóváhagyásával vállalhatnak.
(7) Az állami támogatásokat megalapozó adatok évközi változásáról a tárgyév április 10.ig, június 10.-ig, október 10.-ig a költségvetési szerv vezetője köteles az Igali Közös Önkormányzati Hivatal Jegyzője részére adatot szolgáltatni.
(8) A költségvetési szervek vezetői felelősek az állami támogatásokat megalapozó adatok (létszám, stb.) valóságtartamáért, az elszámoláshoz szükséges dokumentumok helyességéért, valamint kötelesek az elszámolások alapját képező nyilvántartásokat, dokumentumokat naprakészen vezetni.
8. § (1) Az év közben engedélyezett központi pótelőirányzatok felosztásáról - ha az érdemi döntést igényel - a testület dönt a polgármester előterjesztésére a költségvetési rendelet egyidejű módosításával.
(2) Az (1) bekezdésben nem szereplő központi pótelőirányzatok felosztásáról és az önállóan működő és gazdálkodó költségvetési szervek saját hatáskörben kezdeményezett rendelet módosításáról a képviselő testület a 9. § (3) bekezdésben foglalt módon dönt.
9. § (1) A helyi önkormányzati költségvetési szerv pénzmaradványát a képviselő-testület hagyja jóvá.
(2) A képviselő-testület gazdasági szükséghelyzetben a költségvetési szervet megillető pénzmaradvány felhasználását korlátozhatja. Gazdasági szükséghelyzetnek minősül különösen az, amikor az önkormányzat működése fizetésképtelenség miatt veszélybe kerül.
(3) Az élet- és vagyonbiztonságot veszélyeztető elemi csapás, illetőleg következményeinek elhárítása érdekében (veszélyhelyzetben) a polgármester a helyi önkormányzat költségvetése körében átmeneti – Áht. rendelkezéseitől eltérő – intézkedést hozhat, amelyről a képviselő-testület legközelebbi ülésén be kell számolnia.
(4) A (3) bekezdésben meghatározott jogkörben a polgármester az előirányzatok között átcsoportosítást hajthat végre, egyes kiadási előirányzatok teljesítését felfüggesztheti, a költségvetési rendeletben nem szereplő kiadásokat is teljesíthet.
10. § (1) A polgármester az Áht. 23. § (2) bekezdés h) pontja, valamint a Mötv. 68. § (4) bekezdése alapján a 9. § (3) bekezdésén foglaltakon túl 1.000.000 Ft értékhatárig dönt a forrásfelhasználásról, döntéséről tájékoztatja a testületet.
(2) A polgármester az Áht. 34. § (2) bekezdés alapján 9. § (3-4) bekezdésén foglaltakon túl 1.000.000 Ft-ig a helyi önkormányzat kiadásait és bevételeit módosíthatja és a kiadási előirányzatok között átcsoportosítást hajthat végre.
A költségvetési szerv előirányzat-módosításának szabályai
11. § (1) Az önkormányzat és a költségvetési szervek bevételi és kiadási előirányzatai év közben megváltoztathatók az előirányzat módosításával. Az előirányzatok megváltoztatása e költségvetési rendeletben meghatározottak szerint történik.
(2) A költségvetési szerv saját hatáskörű előirányzat módosítást csak abban az esetben hajthat végre, ha a személyi juttatások vagy a munkaadót terhelő járulék előirányzatból dologi kiadásokra csoportosít át. Az átcsoportosítást a képviselő-testület rendelet-módosításban hagyja jóvá.
(3) A költségvetési szervek a jóváhagyott bevételi előirányzataikon felüli többletbevételeiket a költségvetési rendeletbe történő átvezetése, annak módosítása után használhatják fel.
(4) A jóváhagyott kiemelt előirányzatokon belül az átcsoportosításról a költségvetési szerv vezetője saját hatáskörben dönt.
(5) A költségvetési szerv a saját hatáskörű előirányzat módosításokról az irányító szervét negyedévenként tájékoztatja.
Létszám- és bérgazdálkodással kapcsolatos előírások
12. § (1) A költségvetési szerv vezetője önálló létszám- és bérgazdálkodási jogkörében eljárva a költségvetési szerv részére engedélyezett létszám (álláshely)-keretet a tényleges foglalkoztatás során köteles betartani.
(2) Az egyes foglalkoztatási formákra (teljes munkaidős, részmunkaidős, valamint a megbízási, tiszteletdíjas foglalkoztatás) álláshelyenként, illetve összességében az elemi költségvetésben tervezett (módosított személyi juttatás) előirányzatot nem lépheti túl.
(3) A költségvetési szerv csak abban az esetben fordulhat a fenntartóhoz személyi juttatási pótelőirányzat kérelemmel, ha előirányzata, illetve maradványa nem biztosítja törvényben előírt kötelezettségei teljesítését.
13. § A költségvetési szerv költségvetési támogatását a képviselő-testület a költségvetési szervek pénzellátási rendje szerint biztosítja. Az egyéb szervezetek részére nyújtott támogatások a megállapodásoknak megfelelően, illetve negyedévente egyenlő részletekben kerüljenek kiutalásra.
Szolgáltatási szerződés
14. § Az önkormányzat által irányított költségvetési szervekben szakmai alapfeladat keretében szellemi tevékenység szolgáltatási szerződéssel, számla ellenében történő igénybevételének szabályai:
a) Az önkormányzat által felügyelt költségvetési szervnél, szakmai alapfeladat keretében szellemi tevékenység végzésére szolgáltatási szerződéssel, számla ellenében külső személy vagy szervezet az e §-ban meghatározott feltételekkel vehető igénybe.
b) A szolgáltatási szerződést írásban kell megkötni.
c) A szerződéskötés feltétele, hogy
ca) a költségvetési szerv az adott feladat ellátáshoz megfelelő szakértelemmel rendelkező személyt nem foglalkoztat, vagy
cb) eseti, nem rendszeres jellegű feladat ellátása szükséges és a költségvetési szerven belül a feladat ellátásához megfelelő szakértelemmel rendelkező személy átmenetileg nem áll rendelkezésre.
d) Jogszabályban vagy a költségvetési szerv szervezeti és működési szabályzatában meghatározott vezetői feladat ellátására szolgáltatási szerződés nem köthető.
e) A feladat ellátásának – a fenntartóval egyeztetett - részletes feltételeit, az ellátható feladatokat a költségvetési szerv szervezeti és működési szabályzatban határozza meg.
f) A szerződésnek tartalmaznia kell különösen:
fa) az ellátandó feladatot,
fb) a díjazás mértékét,
fc) részletes utalást arra, hogy a (3) bekezdésben írt feltétel mely körülményre tekintettel áll fenn,
fd) a szerződés időtartamát,
fe) szervezettel kötendő szerződés esetén azt, hogy a szervezet részéről személy szerint ki(k) köteles(ek) a feladat ellátására, valamint,
ff) a teljesítés igazolására felhatalmazott személy megnevezését.
Önkormányzati biztos kirendelése
15. § (1) Ha a helyi önkormányzati költségvetési szerv 30 napon túli, elismert tartozásállományának mértéke eléri az éves eredeti kiadási előirányzatának 10%-át, vagy egyébként a 150 millió forintot, és e tartozását egy hónapon belül nem tudja 30 nap alá szorítani, akkor a képviselő-testület a költségvetési szervnél az Áht. 71. § (2) és (3) bekezdésében foglalt hatáskörrel rendelkező önkormányzati biztost jelöl ki.
(2) Az önkormányzati biztos kirendelését az (1) bekezdésben meghatározott mértékű elismert tartozásállomány elérése esetén a képviselő-testületnél a polgármester kezdeményezi.
(3) Ha a polgármester a kötelezettségének nem tesz eleget, a biztos kirendelését indítványozhatja
a) az önkormányzat képviselő-testületének pénzügyi bizottsága,
b) a helyi önkormányzat jegyzője a polgármesteren keresztül,
c) a helyi önkormányzat képviselő-testülete által megbízott könyvvizsgáló,
d) a költségvetési szerv vezetője.
(4) Az önkormányzati biztost a jelölhető személyek, illetve szervezetek közül a képviselő-testület döntése alapján a polgármester bízza meg, és ennek tényét a helyben szokásos módon teszi közzé.
(5) Amennyiben az önkormányzatnál időközben az Ámr. 167. § (1) bekezdése szerinti adósságrendezési eljárást kezdeményeztek az általa fenntartott költségvetési szervek körében, az önkormányzati biztos további tevékenységére az alábbi szabályok alkalmazandók:
a) az önkormányzati biztos tevékenységéről a képviselő-testületnek havonta köteles beszámolni,
b) az önkormányzati biztos haladéktalanul köteles tájékoztatni a polgármestert, ha a költségvetési szervvel szemben adósságrendezési eljárást kezdeményeztek.
Támogatási szerződés
16. § (1) A képviselő-testület a társadalmi közösségek, sportegyesületek, klubok, alapítványok, egyházi közösségek stb. részére pénzbeli támogatást nyújt a költségvetésben betervezett keret erejéig.
(2) A támogatás folyósítására azt követően kerülhet sor, hogy a támogatott szervezetekkel/magánszemélyekkel az Önkormányzat nevében a polgármester megállapodást köt, mely az alábbiakat tartalmazza:
1. támogatás célja
2. támogatott tevékenységek
3. a támogatás összege
4. a felhasználás határideje
5. a rendelkezésre bocsátásának (folyósításának) módja, feltételei
6. elszámolási kötelezettség határideje, módja
7. a jogosulatlanul igénybevett támogatás visszafizetési rendje
(3) Amennyiben a támogatott az elszámolási kötelezettségének nem tesz eleget, a továbbiakban önkormányzati támogatásban nem részesülhet.
Záró és egyéb rendelkezések
17. § A képviselő-testület a polgármesternek e rendelet elfogadásáig az átmeneti időszakban tett intézkedéseiről (bevételek beszedése, az előző évi kiadási előirányzatokon belül a kiadások arányos teljesítése) szóló beszámolóját elfogadja. Az átmeneti időszakban beszedett bevételek és teljesített kiadások e rendeletbe beépítésre kerültek.
18. § (1) E rendeletben nem szabályozott kérdésekben az Áht , és az államháztartásról szóló törvény végrehajtásáról szóló 368/2011.(XII.31.) Korm. rendelet és az Önkormányzat Szervezeti és Működési Szabályzatának előírásait kell alkalmazni.
(2) Ez a rendelet a kihirdetését követő napon lép hatályba.
19. § Ez a rendelet 2022. március 1-jén lép hatályba.
A 2. § az Igal Város Önkormányzata Képviselő-testületének 6/2023. (V. 22.) önkormányzati rendelete 1. §-ával megállapított szöveg.
Az 1. melléklet az Igal Város Önkormányzata Képviselő-testületének 6/2023. (V. 22.) önkormányzati rendelete 2. § (1) bekezdésével megállapított szöveg.
A 2. melléklet az Igal Város Önkormányzata Képviselő-testületének 6/2023. (V. 22.) önkormányzati rendelete 2. § (2) bekezdésével megállapított szöveg.
A 3. melléklet az Igal Város Önkormányzata Képviselő-testületének 6/2023. (V. 22.) önkormányzati rendelete 2. § (3) bekezdésével megállapított szöveg.
A 4. melléklet az Igal Város Önkormányzata Képviselő-testületének 6/2023. (V. 22.) önkormányzati rendelete 2. § (4) bekezdésével megállapított szöveg.
A 6. melléklet az Igal Város Önkormányzata Képviselő-testületének 6/2023. (V. 22.) önkormányzati rendelete 2. § (5) bekezdésével megállapított szöveg.
A 7. melléklet az Igal Város Önkormányzata Képviselő-testületének 6/2023. (V. 22.) önkormányzati rendelete 2. § (6) bekezdésével megállapított szöveg.
A 8. melléklet az Igal Város Önkormányzata Képviselő-testületének 6/2023. (V. 22.) önkormányzati rendelete 2. § (7) bekezdésével megállapított szöveg.
A 11. melléklet az Igal Város Önkormányzata Képviselő-testületének 6/2023. (V. 22.) önkormányzati rendelete 2. § (8) bekezdésével megállapított szöveg.