Kadarkút Város Önkormányzata Képviselő-testületének 28/2011.(XI.25.) önkormányzati rendelete
A természeti értékek helyi védelméről
Hatályos: 2011. 12. 01- 2025. 06. 27Kadarkút Város Önkormányzata Képviselő-testületének 28/2011.(XI.25.) önkormányzati rendelete
A természeti értékek helyi védelméről
Kadarkút Város Önkormányzatának Képviselő-testülete a helyi önkormányzatokról szóló 1990. évi LXV. törvény (Ötv.) 16. §-ában és a természet védelméről szóló 1996. évi LIII. törvény (továbbiakban: Tvt.) 24. §-ban kapott felhatalmazás alapján a helyi jelentőségű természeti értékek védelméről az alábbi rendeletet alkotja:
A rendelet célja
1. § (1) A kiemelt oltalmat igénylő földtani, víztani, növénytani, állattani, tájképi és kultúrtörténeti szempontból vagy más közérdekből védelemre érdemes helyi jelentőségű természeti területek és emlékek körének megállapítása, és azok védetté nyilvánítása, jogi eszközök biztosítása a természetvédelem helyi szintű szabályainak megállapításával a város területén található természeti területek és emlékek megőrzéséhez és fenntartható fejlesztéséhez.
(2) Elősegítse a helyi jelentőségű természeti területek és emlékek jellegzetességeinek, növény- és állatvilágának, valamint tájképi és kultúrtörténeti értékeinek megőrzését, illetve kutatását, oktatási és ismeretterjesztési célú hasznosítását.
(3) Előmozdítsa a lakosság bevonását a helyi jelentőségű természeti területek és emlékek hatékony megőrzésébe és a széleskörű szemléletformálásba.
A rendelet hatálya
2. § E rendeletben meghatározott természetvédelemi szabályokat kell alkalmazni (a Tvt.-ben foglaltakon túlmenően) Kadarkút Város közigazgatási területén az országos védelem alatt nem álló, jelen rendelet 1. és 2. mellékletében helyi védettség alatt álló, természeti területekre, emlékekre és védőterületeikre.
Alapfogalmak
3. § E rendelet alkalmazásában:
a) helyi jelentőségű védett természeti terület/emlék (TT és TE): a Képviselő-testület által rendeletben védetté nyilvánított helyi jelentőségű természetvédelmi terület és emlék.
b) védőövezet: a védett emlékek közvetlen közelében található azon terület vagy területek, amelyen bekövetkező változások, alapvetően és közvetlenül befolyásolják a védett érték állapotát.
c) természetvédelmi kezelés: a védett természeti emlékek felmérését, nyilvántartását, dokumentálását, megóvását, őrzését, fenntartását, bemutatását, helyreállítását célzó valamennyi tevékenység.
A helyi védelem irányítása
4. § (1) A helyi védelem irányítása a Képviselő-testület hatáskörébe tartozik.
(2) A helyi védelem szakigazgatási, hatósági és szakhatósági feladatait a jegyző látja el.
(3) A helyi védelmi javaslatokhoz és fenntartási munkákhoz a helyi társadalmi szervezetek segítségét is igénybe kell venni.
Védetté nyilvánítás és a helyi védelem megszüntetése
5. § (1) Védelem alá helyezés vagy védelem megszüntetése bármely magánszemély, jogi személy vagy jogi személyiséggel nem rendelkező szervezet kezdeményezésére, illetve hivatalból indulhat el. Az erre vonatkozó javaslatokat a Jegyzőhöz kell benyújtani. A javaslatnak tartalmaznia kell:
a) a helyi jelentőségű természeti terület, emlék leírását, megnevezését,
b) a pontos helyének megjelölését (utca, házszám, helyrajzi szám),
c) a helyszínrajzot és/vagy fényképfelvételt,
d) a kezdeményezés indokolását.
(2) A védetté nyilvánítási eljárást a bejelentés illetve javaslat Jegyző általi kézhezvételét követő 30 napon belül meg kell kezdeni.
(3) A védetté nyilvánítást, illetve a védelem megszüntetését megelőzően az előkészítőnek értékvizsgálatot (természeti emlékek felmérése) kell készíteni, amely során tisztázni kell, hogy a természeti terület vagy emlék helyi védelme indokolt-e, milyen intézkedések szükségesek a védelem céljának megvalósításához, a védelem ellátásához szükséges feltételek adottak-e.
(4) A védetté nyilvánítási eljárást a Természet védelméről szóló 1996. évi LIII. törvény 25. § -ának a helyi védetté nyilvánításra vonatkozó rendelkezései alapján kell lefolytatni.
(5) A védetté nyilvánítás előkészítéséről a Jegyző gondoskodik. A javaslatot véleményezik:
a) az érintett terület vagy objektum tulajdonosa, kezelője,
b) a helyi társadalmi szervezetek.
c) az illetékes Nemzeti Park Igazgatóság.
(6) A védetté nyilvánítást megelőzően a Jegyző a terület védetté nyilvánításának indokoltságát alátámasztó iratok megküldésével megkeresi az illetékes Nemzeti Park Igazgatóságot, hogy nyilatkozzon arról, kívánja-e a terület országos jelentőségű védett természeti területté nyilvá-nítását. A védettség feloldása esetén is ki kell kérni a Nemzeti Park Igazgatóság véleményét.
(7) A Jegyző a védetté nyilvánítás előkészítése során az érdekeltek álláspontjának megismerése érdekében egyeztető megbeszélést tart. A tárgyalásról jegyzőkönyvet kell készíteni, s azt a javaslat szövegével a helyben szokásos módon közzé kell tenni.
(8) Amennyiben az előkészítés során nem merül fel a védetté nyilvánítást zavaró, vagy kizáró ok, a Jegyző előterjesztést készít a képviselő-testület részére.
(9) A helyi védelem alá helyezésről ill. a védelem megszüntetéséről szóló rendeletet a helyben szokásos módon közzé kell tenni, továbbá írásban kell értesíteni:
a) az érték tulajdonosát, valamint a tulajdoni lapon feltüntetett haszonélvezeti és egyéb jogosultságokkal rendelkezőket,
b) a Földhivatalt,
c) az illetékes Nemzeti Park Igazgatóságot,
d) a Dél-dunántúli Környezetvédelmi, Természetvédelmi és Vízügyi Felügyelőséget
e) a KvVM Természetvédelmi Hivatalát,
f) az érintett utak, vízfolyások, közművek üzemeltetőjét, kezelőjét,
g) az építésügyi hatóságot,
h) a kezdeményezőt (aki a védelem alá helyezést indítványozta), s
i) tájékoztatásul meg kell küldeni a Somogy Megyei Önkormányzat Hivatalának.
(10) A védett természeti területté vagy emlékké nyilvánítás tényének az ingatlan nyilvántartásba történő bejegyzése vonatkozásában - a védettséget kimondó rendelet hatályba lépése után - a Tvt.26. §(2)bekezdésében meghatározottak szerint kell eljárni. A bejegyzés esetleges elmaradása a védettség hatályát nem érinti.
A védett természeti területek és emlékek jelölése
6. § (1) A védett természeti területeket táblával meg kell jelölni. A védelmet jelölő táblán föl kell tüntetni :
a) a védett természeti terület vagy emlék megnevezését,
b) a védettség tényét („Természetvédelmi terület”, „Természeti emlék” )
c) védelem alá helyezés idejét.
(2) A védelmet jelölő táblákat a védett természeti terület/emlék határainál kell elhelyezni.
(3) Az (2) bekezdésben meghatározott táblák elkészíttetése, kihelyezése az Önkormányzat, karbantartása a védett terület vagy emlék tulajdonosának/kezelőjének a feladata.
A védett természeti területek és emlékek nyilvántartása
7. § (1) A helyi természeti védelem alatt álló területekről és emlékekről a Jegyző nyilvántartást vezet, és gondoskodik a nyilvántartás folyamatos karbantartásáról.
(2) A nyilvántartásnak tartalmaznia kell:
a) a védett természeti terület ill. emlék értékleírását, pontos helyét (helyrajzi számát), tulajdonosát, használóját,
b) fényképet, helyszínrajzot,
c) a védelem típusának megjelölését,
d) a védelmet megállapító rendelet számát,
e) a védett természeti terület ill. emlék védelmének indokai rövid, szakszerű leírását,
f) a védett természeti terület ill. emlék kezelőjét,
g) az ellenőrzések tapasztalatait és a megtett intézkedéseket.
A védett természeti területek és emlékek fenntartása, karbantartása
8. § (1) A védett természeti területek ill. emlékek megóvása a település minden polgárának és minden szervezetnek kötelessége.
(2) A helyi jelentőségű védett természeti területek és emlékek megóvásáról, fenntartásáról, helyreállításáról az önkormányzat gondoskodik. E feladat ellátásával
a) az önkormányzat tulajdonában álló területeken a terület mindenkori kezelőjét, ennek hiányában a tényleges használóját,
b) nem önkormányzati tulajdonú területeken a terület mindenkori tulajdonosát, vagyonkezelőjét vagy használóját kéri fel a feladat ellátására.
(3) A tulajdonos (vagyonkezelő, használó) köteles kártalanítás ellenében tűrni a természetvédelmi hatóságnak a helyi jelentőségű védett természeti területek és emlékek oltalma, tudományos meg-ismerése vagy bemutatása érdekében végzett tevékenységét.
(4) A tulajdonos (vagyonkezelő, használó) köteles tűrni, hogy a természetvédelmi hatóság a helyi jelentőségű védett természeti területek és emlékek oltalma, tudományos megismerése érdekében ingatlanát időszakosan használja, de csak olyan mértékben, hogy az a tulajdonos (vagyonkezelő, használó) mindennapi életvitelét nem zavarhatja.
(5) Ha a védelem érdekei megkövetelik, a természetvédelmi hatóság elrendelheti a helyi jelentőségű védett természeti területek és emlékek megóvására vonatkozó kötelezettség teljesítését.
A természeti emlékek védőövezete
9. § (1) A helyi jelentőségű védett természeti emlékeket körülvevő 20 m-es terület védőövezetnek tekintendő. Védőövezet a törzs és a lombkorona széle által meghatározott terület függőleges vetülete körben 2 méterrel megnövelve.
(2) A védőövezeten belül tilos a talajt vízzáró burkolattal fedni és a védőövezeten belül mély- és magasépítési munkát végezni. Amennyiben a védőövezeten belül már létezik burkolat, építmény vagy közművezeték, úgy a védőövezet betartása azok cseréjekor, felújításakor, átalakításakor érvényes.
A védett természeti területek és emlékek kezelésének anyagi alapja
10. § (1) A védett természeti területek és emlékek megóvását, fenntartását, kezelését, valamint helyreállítását – a természetvédelmi hatósági jogkör gyakorlójának irányításával – a természetvédelmi terület vagy emlék tulajdonosa, (vagyonkezelő, használó) látja el.
(2) Jelen rendeletben meghatározott, a rendes gazdálkodás körébe tartozó tevékenység anyagi fedezetét a természetvédelmi terület vagy emlék tulajdonosa, (vagyonkezelő, használó) biztosítja. A rendes gazdálkodás körét meghaladó, a természet értékeinek megóvását szolgáló feladatok ellátásának anyagi fedezetét az Önkormányzat éves költségvetésében kell előirányozni.
(3) Az Önkormányzat a helyi jelentőségű védett természeti területek és emlékek fenntartásához pályázat alapján támogatást nyújthat. A hozzájárulás mértékét, a pályázat kiírásának, benyújtásának és elbírálásának rendjét évente, a tárgyévi költségvetéssel egyidejűleg kell meghatározni.
(4) A természetvédelmi hatóság részéről kiszabott bírságokból befolyt összeget az érintett természeti terület vagy emlék kezelésére, fenntartására, helyreállítására kell fordítani.
Általános természetvédelmi előírások
11. § (1) A helyi jelentőségű védett természeti területek illetve emlékek védelme érdekében Tvt. és a vonatkozó egyéb országos jogszabályok előírásain túlmenően az alábbi szabályok betartása kötelező:
a) tilos a tűzgyújtás kivéve, ha azt az illetékes hatóság a természetvédelmi hatóság egyetértésével rendeli el;
b) tilos a forgalom elől elzárt, szilárd burkolattal el nem látott védelemben részesülő területekre gépjárművel behajtani, megállni és várakozni;
c) tilos a természetvédelmi területeket és emlékeket érintő útszakaszokon az út téli csúszásmentesítését a fákat károsító módon végezni;
d) tilos egyéb, a természetvédelmi területet és emléket bármilyen módon veszélyeztető, illetve károsító tevékenység végzése.
(2) A természetvédelmi területekre és emlékekre vonatkozó egyéb előírások tekintetében a helyi jelentőségű természetvédelmi terület vagy emlék természetvédelmi kezelési tervében foglaltakat kell alkalmazni. A természetvédelmi kezelési szabályokat jelen rendelet 11-13. §-ai tartalmazzák.
(3) Azon természeti területek és emlékek, amelyek vonatkozásában természetvédelmi kezelési terv nem készült, illetve a természetvédelmi kezelési tervben nem szabályozott kérdésekben a Tvt. illetve a vonatkozó egyéb országos hatályú jogszabályok rendelkezéseit kell megfelelően alkalmazni.
(4) Azokra a helyi jelentőségű védett természeti területekre és emlékekre, melyek nem rendelkeznek kezelési tervvel, e rendelet hatálybalépését követő egy éven belül, Kadarkút Város Önkormányzata kezelési tervet készíttet.
(5) A helyi jelentőségű védett természetvédelmi területek és emlékek természetvédelmi kezelési tervét a Képviselő-testület 10 évenként vizsgálja felül.
A védett természeti területek és emlékek állapotának felülvizsgálata
12. § (1) Az Önkormányzat jogosult a védett természeti terület és emlék állapotára vonatkozóan tájékozódni, és ellenőrizni, hogy a terület tulajdonosa illetve kezelője jelen rendelet és a kezelési terv alapján kezeli a természetvédelmi területet és értéket.
(2) A helyi jelentőségű védett természeti területek és emlékek állapotát és annak változásait folyamatosan figyelemmel kell kísérni. A folyamatosan végzett vizsgálat célja, hogy a város természeti értékeinek állapotáról és a védelem érdekében szükséges teendőkről a Képviselő-testület tagjai tájékozódhassanak, illetve a település lakosságát tájékoztassák.
(3) A helyi jelentőségű védett természeti területek és emlékek állapotának figyelemmel kísérése, ellenőrzése, illetve a kezelési terv 10 évenkénti felülvizsgálatának előkészítése a Jegyző feladata.
(4) Az ellenőrzés tapasztalatait és a megtett intézkedéseket a 7. § szerinti nyilvántartásban jelölni kell.
A helyileg védett természeti területen és emlékeken végezhető beavatkozások
13. § (1) A helyi jelentőségű védett természeti területek és emlékek területén a természetvédelmi hatóság szakhatóságként működik közre a Tvt. 39. § (1) bekezdésben felsorolt esetekben.
(2) A helyi jelentőségű védett természeti területek és emlékek területén a Természetvédelmi Ha-tóság a kezelési tervvel ellentétes tevékenységhez engedélyt, szakhatósági hozzájárulást nem adhat.
(3) A természetvédelmi hatóság engedélye is szükséges a védett fasorban lévő, valamint egyes védett faegyedek természetes állapotának megváltoztatásához.
(4) A helyi jelentőségű védett természeti területek és emlékek állapotának jelentős mértékű meg-változtatása (fakivágás) engedélyezéséhez a Jegyző hozzájárulása is szükséges, kivéve, ha a fakivágás azonnali balesetveszély- elhárítás érdekében történik.
(5) Védett növények, fák kivágásához hozzájárulás csak a fák biológiai pusztulása esetén adható ki, valamint akkor, ha azok állapota a környezetre károsodással járó veszélyt jelent. A kivágás indokoltságát szakvéleménnyel vagy más módon (fényképfelvétel) dokumentálni kell.
(6) Fák kivágása építkezés miatt csak kivételes esetben engedélyezhető.
(7) A helyi jelentőségű védett természeti területek és emlékek egészségi állapotának megőrzése érdekében rendszeresen elvégzendő munkálatok:
a) A fellépő növényi és állati kártevők elleni megelőző védelem biztosítása (permetezés).
b) A száraz ágrészek gondos időbeni eltávolítása, a növényi részek eltávolítása utáni sebkezelés.
c) A megfelelő növőtér - és a lombkoronának megfelelő földterület - állandó gyommentességének biztosítása.
(8) A helyi jelentőségű védett természeti területek és emlékek egészségi állapotának megőrzése érdekében végzendő munkálatok elvégzése a 10. § (2) pontjában meghatározottak kötelessége.
(9) A védett fasorban lévő faegyed szükségessé vált kivágása után a pótlást a következő ültetési időszakban el kell végezni. A pótlásra kerülő egyed kizárólag a védett fasor fafajának megfelelő, előnevelt fa lehet.
(10) Védett fasor védőövezetébe a fasor fajától eltérő fajú faegyedet ültetni nem lehet.
(11) A Jegyző korlátozhatja, felfüggesztheti, vagy megtilthatja a helyi jelentőségű védett természeti területeket, emlékeket és azok termőhelyét, védőövezetét károsító vagy súlyosan veszélyeztető tevékenységet. A határozat - a helyi jelentőségű védett természeti területek és emlékek, védő-övezetük vagy termőhelyük közvetlen vagy súlyos sérelme, illetve veszélyeztetése esetén - jogorvoslatra tekintet nélkül azonnal végrehajthatónak nyilvánítható.
(12) A már meglévő, szabálytalanul létrehozott létesítményeket e rendelet hatályba lépését követő egy éven belül fel kell számolni, melynek költségeit a felszámolásra kötelezett viseli.
Szabálysértés, természetvédelmi bírság
14. § (1) Aki a helyi jelentőségű védett természeti területet vagy emléket részben vagy egészben megsemmisíti, megrongálja, rendeltetéstől eltérően használja, a 11. § (1) bekezdésében foglalt szabályokat megszegi, illetve engedélyhez kötött tevékenységet engedély nélkül végez – amennyiben cselekménye súlyosabbnak nem minősül – szabálysértést követ el és 50.000 Ft-ig terjedő pénz-bírsággal sújtható.
(2) A természetvédelmi bírság megfizetése nem mentesít a büntetőjogi, a szabálysértési, a kártérítési felelősség, valamint a tevékenység korlátozására, felfüggesztésére, tiltására, továbbá a helyreállításra vonatkozó kötelezettség teljesítése alól.
(3) Az okozott kár megtérítésére a Polgári Törvénykönyv megfelelő szabályai az irányadók.
A helyi emlékek megóvásának szerepe a közművelődésben és az oktatásban
15. § (1) A természeti területek és emlékek tudat- és erkölcsformáló hatásának elősegítésére vonatkozó ismeretek terjesztését szorgalmazni kell a település oktatási, művelődési intézményeiben, társadalmi szervezetekben, egyesületekben.
(2) Az önkormányzat képviselő-testülete a társadalmi szervezetek, egyesületek, az intézmények, és a lakosság segítségével kívánja előmozdítani a rendeletben megfogalmazott célok és feladatok megvalósítását.
Záró és hatályba léptető rendelkezések
16. § (1) A helyi jelentőségű védett természeti területek és emlékek esetében, a tulajdonjog változása-kor, elővásárlási jog először az államot (illetékes nemzeti park igazgatóságot), utána az önkormányzatot illeti meg.
(2) Az önkormányzati tulajdonban lévő helyi jelentőségű védett természeti területek és emlékek a forgalomképtelen vagyontárgyak körébe tartoznak.
(3) Jelen rendelet 1. és 2. mellékletében felsorolt helyi jelentőségű védett természeti területek és emlékek az Európai Közösségek jogi aktusaiban meghatározott Natura 2000 védettségi kategóriába nincsenek besorolva.
(4) E rendelet 2011. december 1. napján lép hatályba. Hatálybalépésével egyidejűleg hatályát veszti a 7/2000.(V.10.)önkormányzati rendelet.