Nagybajom Város Önkormányzat Képviselő-testülete 1/2019.(II.11..) önkormányzati rendelete

az önkormányzat 2019. évi költségvetéséről

Hatályos: 2019. 02. 12- 2019. 09. 23

Nagybajom Város Önkormányzat Képviselő-testülete 1/2019.(II.11.) önkormányzati rendelete

az önkormányzat 2019. évi költségvetéséről

2019.02.12.

Nagybajom Város Önkormányzat Képviselő-testülete az államháztartásról szóló 2011. évi CXCV. törvény 23. § (1) bekezdésében kapott felhatalmazás alapján, az Alaptörvény 32. cikk (1) bekezdés f) pontjában, valamint Magyarország helyi önkormányzatairól szóló 2011. évi CLXXXIX. törvény 111. §. (2) bekezdésében foglaltak alapján a következőket rendeli el:

1. § (1) A rendelet hatálya Nagybajom Város Önkormányzatának képviselő-testületére és annak bizottságaira, a képviselő-testület hivatalára, és az önkormányzat intézményeire terjed ki, és meghatározza az önkormányzat bevételeit és kiadásait, figyelemmel a költségvetési szervek kiemelt előirányzatának megállapítására, valamint a 2019. évi gazdálkodás főbb szabályaira.

(2) E rendeletben foglaltak végrehajtását az önkormányzat képviselő-testülete, pénzügyi bizottsága, polgármestere, jegyzője a gazdálkodás szabályszerűségének ellenőrzése mellett költségvetési ellenőrzések, valamint a költségvetési szervek vezetőinek általános és eseti jellegű gazdasági beszámoltatásával ellenőrzi.

I.

A költségvetés bevételeinek és kiadásainak fő összege, a hiány mértéke

2. § (1) A képviselő-testület az önkormányzat és költségvetési szervei együttes 2019. évi költségvetését

a) 598. 440.176 Ft tárgyévi költségvetési bevétellel

b) 1.083.854.461 Ft tárgyévi költségvetési kiadással és

c) 14.499.796 Ft finanszírozási kiadással,

d) 499.914.081 Ft finanszírozási bevétellel állapítja meg. A tárgyévi működési hiány fedezeteként az előző évekről áthúzódó pénzmaradványt jelöli meg .

(2) A Képviselő-testület Nagybajom Város Önkormányzat: tárgyévi költségvetési bevételét 598.440.176 Ft-ban, ezen belül:

a) működési költségvetési bevételét 592.390.176 Ft-ban,

b) felhalmozási költségvetési bevételét 5.050.000 Ft-ban,

c) Támogatási kölcsön visszatérülését 1.000.000 Ft-ban állapítja meg.

(3) A Képviselő-testület Nagybajom Város Önkormányzat: tárgyévi költségvetési kiadását 1.098.354.257.- Ft-ban, ezen belül:

a) működési költségvetési kiadását 1.056.005.083 Ft-ban,

aa) személyi jellegű kiadásokat 226.119.762 Ft,

ab) munkaadókat terhelő járulékokat 42.649.502 Ft,

ac) dologi jellegű kiadásokat 197.768.819 Ft,

ad) ellátottak pénzbeli juttatásait 0 Ft,

ae) speciális célú támogatásokat 108.902.000 Ft, - ezen belül a lakástámogatás összegét 0 Ft-,

af) kölcsönnyújtás mértékét 1.000.000.-Ft Ft ,

ag) általános tartalékát 479.565.000 Ft, összegben állapítja meg.

b) felhalmozási költségvetési kiadását 27.849.378 Ft-ban,

ba) intézményi beruházások előirányzatát 19.610.700 Ft,

ba) intézményi beruházások előirányzatát 19.610.700 Ft,

bb) felújítások előirányzatát 8.238.678 Ft-ban állapítja meg.

c) finanszírozási célú kiadását 14.499.796. Ft-ban állapítja meg.

(4) A Képviselő-testület Nagybajom Város Önkormányzat költségvetési hiányát :

a) működési költségvetési hiányát 462.614.907 Ft-ban,

b) felhalmozási költségvetési hiányát 22.799.378 Ft-ban,

c) finanszírozási célú kiadások hiányát 14.499.796 Ft-ban határozza meg.

(5) A Képviselő-testület Nagybajom Város Önkormányzat költségvetési hiányaként:

a) előző év(ek) felhasználható pénzmaradványát 499.914.081 Ft-ban,

aa) az a.) pontból a működési hiány finanszírozását szolgáló (tervezett) pénzmaradványát 477.065.703 Ft-ban,

ab) az a.) pontból a felhalmozási hiány finanszírozását szolgáló (tervezett) pénzmaradványát 22.848.378 Ft-ban,

b) A működőképesség megőrzését szolgáló kiegészítő támogatás összegét 82.357.502 Ft tartja indokoltnak pályázat útján kérelmezni Nagybajom Város Önkormányzat Képviselő-testülete.

c) finanszírozási célú műveletek bevételét 499.914.081 Ft- ban,

ca) a c.) pontból a működést szolgáló finanszírozási célú műveletek bevételét 477.065.703 Ft-ban,

cb) a c.) pontból a felhalmozást szolgáló finanszírozási célú műveletek bevételét 22.848.378 Ft-ban,

cc) finanszírozási célú műveletek kiadását 14.499.796. Ft- ban,

cd) pontból –a működés finanszírozását szolgáló műveletek kiadását 14.499.796 Ft-ban,

ce) pontból a felhalmozás finanszírozását szolgáló műveletek kiadását 0 E Ft-ban ,

állapítja meg.

Az önkormányzat bevételei és kiadásai

3. § (1) Nagybajom Város Önkormányzat költségvetési mérlegét, összesített költségvetési bevételeit és kiadásait e rendelet 1. melléklete tartalmazza.

(2) Nagybajom Város Önkormányzat költségvetési mérlegét, 2016-2022. évekre összesített bevételeit és kiadásait e rendelet 2. melléklete tartalmazza.

(3) Nagybajom Város Önkormányzat és költségvetési szerveinek előző évi maradvány igénybevételi tervszámait e rendelet 3. melléklete tartalmazza.

(4) A helyi önkormányzat költségvetési bevételeit e rendelet 4. melléklete tartalmazza.

(5) A helyi önkormányzat költségvetési kiadásait e rendelet 5. melléklete tartalmazza.

(6) A Nagybajomi Közös Önkormányzati hivatal költségvetését e rendelet 6. melléklete tartalmazza.

(7) A Nagybajomi Kulturális Intézmények költségvetési szerv bevételeit és kiadásait e rendelet 7. melléklete tartalmazza.

(8) A Nagybajomi Mesevár Óvoda költségvetési szerv bevételeit és kiadásait e rendelet 8. melléklete tartalmazza.

(9) A Nagybajomi Önkormányzati hivatal nevében végzett intézményi beruházások kiadásait rendelet 9. melléklete tartalmazza.

(10) A helyi önkormányzat által a lakosságnak juttatott támogatásokat, szociális, rászorultsági jellegű ellátásokat e rendelet 10. melléklete tartalmazza.

(11) A helyi Önkormányzat feladatonkénti kiadásait a 11. melléklet részletezi. A pénzeszközátadás szervezeteknek részletei a 11/a mellékleten.

(12) Nagybajom Város Önkormányzat költségvetési bevételeit és költségvetési kiadásait kötelező és önként vállalt feladat szerinti bontásban a 12. melléklet tartalmazza.

(13) Nagybajom Város Önkormányzat előirányzat felhasználási ütemtervét a 13. melléklet tartalmazza.

(14) A képviselő-testület a költségvetési szervek engedélyezett létszámát e rendelet 14. melléklete szerint állapítja meg.

(15) A képviselő-testület a közfoglalkoztatottak létszámát költségvetési szervenként a 15. melléklet szerint hagyja jóvá.

(16) Azokat a fejlesztési célokat, amelyek megvalósításához Magyarország gazdasági stabilitásáról szóló 2011. évi CXCIV. törvény (továbbiakban: Stabilitási tv.) 3. § (1) bekezdése szerinti adósságot keletkeztető ügylet megkötése szükséges, valamint az adósságot keletkeztető ügyletek várható együttes összegét e rendelet 16. melléklete tartalmazza.

A bevételek és kiadások közötti egyensúly megteremtéséhez szükséges intézkedések, a hitelműveletekkel kapcsolatos hatáskörök

4. § A képviselő-testület a bevételek és kiadások közötti egyensúly megteremtése érdekében átmeneti hitel felvételét tervezi. A bevételek és kiadások 2019. évi időbeni ütemezésének kiegyensúlyozására folyószámla hitelt nyitott az OTP bank számlavezető pénzintézeténél.

A bevételi többlet kezelése

5. § (1) A gazdálkodás során az év közben létrejött bevételi többletet a képviselő-testület értékpapír vásárlás, illetve pénzintézeti lekötés útján hasznosíthatja.

(2) Az (1) bekezdés szerinti hasznosítással kapcsolatos szerződések, illetve pénzügyi műveletek lebonyolítását 5.000.000.- Ft-ig a képviselő-testület a polgármester hatáskörébe utalja. A polgármester a megtett intézkedésekről a következő képviselő-testületi ülésen tájékoztatást ad.

(3) A (2) bekezdésben meghatározott összeget meghaladó bevételi többlet felhasználásáról a képviselő-testület annak felmerülését követő testületi ülésén esetenként dönt.

Általános és céltartalék

6. § (1) A képviselő-testület az önkormányzat céltartalékát 0 Ft összegben állapítja meg.

(2) A képviselő-testület az önkormányzat általános tartalékát 479.565.000.- Ft összegben állapítja meg.

(3) Az általános tartalék felhasználásáról a képviselő-testület az erre vonatkozó igény felmerülésekor egyedi határozatban dönt. Illetve a tartalék része 448.888.357.-Ft összegben az EU pályázatokon előlegként kiutalt összeg, melynek felhasználása a pályázati előírások ütemezése szerint történik.

Több éves kihatással járó feladatok

7. § A képviselő-testület a többéves kihatással járó feladatokat 2019. évre nem tervez.

Előirányzat-felhasználási ütemterv

8. § A 2019. évi költségvetés bevételi és kiadási előirányzatainak felhasználási ütemtervét havi bontásban a 13. melléklet tartalmazza.

Közvetett támogatások

9. § Az önkormányzat közvetett támogatásokat nem folyósít.

II.

A 2019. évi költségvetés végrehajtásának szabályai általános végrehajtási szabályok

10. § A képviselő-testület kizárólagos hatáskörébe tartozik a költségvetési rendelet módosítása .

11. § (1) A helyi önkormányzat, a költségvetését, valamint az irányítása alá tartozó költségvetési szervek előirányzatait a rendeletének módosításával megváltoztathatja.

(2) Az Önkormányzat Szervezeti és Működési Szabályzatáról szóló önkormányzati rendeletben átruházott hatáskörökön túl a jóváhagyott kiadásai előirányzatok közötti és a céltartalék terhére történő átcsoportosítás jogát- ide nem értve a (5) bekezdésben foglaltakat – nem ruházza át.

(3) Az átruházott hatáskörben hozott döntések a későbbi években - a Képviselő-testület által jóváhagyottnál nagyobb többletkiadással nem járhatnak.

(4) A Nagybajom Város Önkormányzat tervezett "Versenysport, élsport" szakfeladaton lévő 4 000 000 Ft támogatás, illetve pénzeszköz átadás a Nagybajomi Atlétikai Clubot illeti, annak működtetése biztosítására. A diáksport tömegsport szakfeladaton tervezett kiadás teljes összegéből 1 000 000 Ft a Nagybajomi Röplabda Club támogatására szolgál. 200.000.-Ft pedig az ifjúsági egyéb sportok támogatása.

(5) Az Önkormányzat költségvetésében tervezett társadalmi és szociálpolitikai juttatások egyes előirányzatok felhasználására és átcsoportosítására a Pénzügyi Bizottsága - jogosult .

(6) A készpénzben történő egyszeri kifizetés maximális összege 250 000 Ft-nál több nem lehet, kivéve az ellátottak szociálpolitikai juttatásainak kifizetése napjainak kivételével.

(7) Ha a képviselőtestületi tagok tiszteletdíjáról és egyéb juttatásairól rendelet van, a testületi, illetve a bizottsági tag a költségvetési éven belül az őt megillető tiszteletdíjáról lemondhat, vagy kezdeményezheti a tiszteletdíjával megegyező mértékű pénzeszköz dologi kiadásba, vagy pénzeszközátadásba történő átcsoportosítását, annak a felhasználására történő javaslattétellel együtt. Az átcsoportosítás végrehajtására a képviselőtestület a polgármestert hatalmazza fel. A változást a képviselőtestület határozattal, ezt követően jelen rendelet módosításával hagyja jóvá.

(8) A polgármester pótköltségvetési rendelettervezetet terjeszt a képviselő-testület elé, ha év közben a körülmények oly módon változnak meg, hogy ezek a helyi önkormányzat költségvetésének teljesítését jelentősen veszélyeztetik.

(9) A Képviselőtestület felhatalmazza a polgármestert , hogy az önkormányzati gazdálkodás folyamatosságának biztosítása érdekében két testületi ülés közötti időszakban 500.000.-Ft-ig kötelezettséget vállaljon az általános tartalék terhére a költségvetésben nem szereplő feladatok végrehajtására. A polgármester ezekről a kötelezettségvállalásokról a Képviselőtestületet a soron következő testületi ülésen köteles tájékoztatni.

12. § (1) Az önkormányzati intézményvezetők az intézményt megillető követelésről nem mondhatnak le, önkormányzatot illető követelésről kizárólag a képviselőtestület mondhat le, kivéve Nagybajom Város Képviselő-testülete 6/2018. ( IX. 25.) önkormányzati rendeletének 2 . § ( 1) bek. a.) b.) pontja alapján behajthatatlan követelésről történő lemondás eseteit.

(2) Az önkormányzati vagyon ingyenes, vagy kedvezményes átengedése az önkormányzat vagyonáról szóló rendelet szerint lehetséges. Versenytárgyalást önkormányzati vagyon értékesítésére, használat biztosítására, hasznosítási jog átengedésére a vagyonrendeletben foglaltak szerint kell eszközölni.

13. § (1) A költségvetési szervek éves költségvetésének végrehajtásáért, a gazdálkodás jogszerűségéért, a takarékosság érvényesítéséért, a bevételek növeléséért az alapfeladatok sérelme nélkül a költségvetési szerv vezetője a felelős.

(2) A költségvetési szerv éves költségvetését a megállapított önkormányzati támogatás és saját bevételei terhére úgy köteles megtervezni, hogy abból biztosított legyen az éves gazdálkodás, illetve kötelezően ellátandó feladatait maradéktalanul teljesíteni tudja.

(3) A költségvetési szervnél tervezett bevételek elmaradása nem vonja automatikusan maga után a költségvetési támogatás növekedését. A kiadási előirányzatok – amennyiben a tervezett bevételek nem folynak be – nem teljesíthetők.

(4) A költségvetési szervek számadási kötelezettséggel tartoznak a részükre juttatott céljellegű támogatás rendeltetésszerű felhasználására vonatkozóan.

(5) A költségvetési szervek kizárólag a képviselő-testület előzetes jóváhagyásával nyújthatnak be szakmai pályázatokat abban az esetben, ha a pályázattal megvalósuló feladat ellátása költségvetési többlettámogatást igényel.

(6) Az önkormányzat költségvetési szervei éven túli fejlesztési kötelezettséget csak a képviselő-testület jóváhagyásával vállalhatnak.

14. § A helyi önkormányzati költségvetési szerv maradványát a képviselő-testület hagyja jóvá.

15. § (1) A helyi önkormányzat gazdálkodásának végrehajtó szerve a költségvetési szervként működő Nagybajomi Közös Önkormányzati hivatal .

(2) A helyi nemzetiségi önkormányzat gazdálkodásának végrehajtó szerve - a helyi nemzetiségi önkormányzattal történő megállapodás alapján - a költségvetési szervként működő önkormányzati hivatal.

16. § (1) Ha a helyi önkormányzat év közben a költségvetési rendelet készítésekor nem ismert többletbevételhez jut, vagy bevételei a tervezettől elmaradnak, e tényről a polgármester a képviselő-testületet tájékoztatja.

(2) A képviselő-testület a (1) bekezdés alapján - az első negyedév kivételével – negyedévenként, döntése szerinti időpontokban, de legkésőbb az éves költségvetési beszámoló elkészítésének határidejéig, december 31-i hatállyal módosítja a költségvetési rendeletét. Ha év közben az Országgyűlés – a helyi önkormányzatot érintő módon – a meghatározott hozzájárulások, támogatások előirányzatait zárolja, azokat csökkenti, törli, az intézkedés kihirdetését követően haladéktalanul a képviselő-testület elé kell terjeszteni a költségvetési rendelet módosítását.

A költségvetési szerv előirányzat-módosításának szabályai

17. § (1) A helyi önkormányzat költségvetési rendeletében megjelenő bevételek és kiadások módosításáról, a kiadási és bevételi előirányzatok közötti átcsoportosításról a (2)–(5) bekezdésekben foglalt kivétellel a képviselő-testület dönt.

(2) A költségvetési szervek a költségvetésben jóváhagyott kiadási és bevételi előirányzataikat saját hatáskörben módosíthatják, a kiadási előirányzatokon belül átcsoportosítást hajthatnak végre a (3) – (5) bekezdésben foglalt szabályok betartása mellett.

(3) Az átcsoportosítás nem irányulhat a személyi juttatások előirányzatának növelésére kivéve az államháztartásról szóló törvény végrehajtásáról rendelkező 368/2011. (XII. 31.) Korm. rendelet (a továbbiakban: Ávr.) 36. §. (2) bekezdésében foglalt eseteket.

(4) Az önállóan működő költségvetési szervek esetében az előirányzatok módosítására csak a pénzügyi-gazdasági feladatok ellátására kijelölt önállóan működő és gazdálkodó költségvetési szerv vezetőjével történő előzetes egyeztetés alapján, annak egyetértésével kerülhet sor.

(5) A költségvetési szervek a saját hatáskörben végrehajtott előirányzat-módosításokat, valamint a többletbevételek felhasználáshoz kapcsolódó módosításokat kötelesek az irányító szervnek beterjeszteni, melyről a polgármester a képviselő-testületet 30 napon belül tájékoztatja. Az önállóan működő költségvetési szervek e kötelezettségüknek a pénzügyi-gazdasági feladatok ellátására kijelölt önállóan működő és gazdálkodó költségvetési szerv adatszolgáltatása útján tesznek eleget.

Létszám- és bérgazdálkodással kapcsolatos előírások

18. § (1) A költségvetési szerv vezetője önálló létszám- és bérgazdálkodási jogkörében eljárva a költségvetési szerv részére engedélyezett létszám-keretet a tényleges foglalkoztatás során köteles betartani.

(2) Az egyes foglalkoztatási formákra (teljes munkaidős, részmunkaidős, valamint a megbízási, tiszteletdíjas foglalkoztatás) álláshelyenként, illetve összességében az elemi költségvetésben tervezett (módosított személyi juttatás) előirányzatot nem lépheti túl.

(3) A költségvetési szerv csak abban az esetben fordulhat a fenntartóhoz személyi juttatási pótelőirányzat kérelemmel, ha előirányzata, illetve maradványa nem biztosítja törvényben előírt kötelezettségei teljesítését.

(4) Nagybajon Város Önkormányzat költségvetésében a 2018. évi L . tv. 60. § (1) bekezdése, illetve a 2018. évi L. tv. 60. § (4) bekezdése alapján került tervezésre a közszolgálati tisztviselők juttatása.

(5) A Kttv. 234. § (3) bekezdés c) pontja alapján Nagybajom Város képviselő-testülete önkormányzati rendeletében egységesen valamennyi felsőfokú iskolai végzettségű köztisztviselőnek a tárgyévre vonatkozóan – azaz 2019. évre – illetménykiegészítést állapít meg, amelynek mértéke a köztisztviselő alapilletményének 20 %-a. Ezen § (4) bekezdése alapján a képviselő -testület önkormányzati rendeletben egységesen valamennyi középfokú iskolai végzettségű köztisztviselőnek a tárgyévre vonatkozóan – azaz 2019. évre – illetménykiegészítést állapít meg, amelynek mértéke a köztisztviselő alapilletményének 10 %-a.

Támogatási szerződés

19. § (1) A támogatások átadása előtt a támogatás címzettjével megállapodást kell kötni.

(2) A támogatási szerződésben meg kell határozni:

a) a támogatott tevékenység konkrét meghatározását,

b) a támogatás összegét,

c) a támogatás felhasználásának célját,

d) a támogatás időtartamát, felhasználásának határidejét,

e) a támogatás rendelkezésre bocsátásának módját, feltételeit, ütemezését,

f) a beszámolással, továbbá az ellenőrzéssel kapcsolatos szabályokat,

g) a jogosulatlanul igénybe vett támogatás jogkövetkezményeit, visszafizetésének rendjét,

h) a támogatással kapcsolatos iratok, valamint a támogatás felhasználását alátámasztó bizonylatok teljes körű megőrzésének határidejét,

i) a támogatott tevékenység megvalósításában közreműködők bevonásának lehetőségét, a közreműködők által megvalósítható tevékenységeket,

j) a támogatás nyújtásához szükséges adatok és az azokban bekövetkező változások támogató felé történő bejelentésének kötelezettségét,

k) a támogatási szerződéstől való elállás, felmondás okait, valamint a támogatás visszavonásának okait.

(3) Az elszámolási kötelezettséget nem teljesítő, illetve a támogatást nem célirányosan felhasználó szervezetek, személyek részére újabb támogatás 2. évig nem ítélhető meg.

20. § A jogszabályi lehetőséget meghaladó értékű az információs önrendelkezési jogról és az információszabadságról szóló 2011. évi CXII. törvény 1. melléklet III. Gazdálkodási adatok 4. pontjában meghatározott szerződéseket közzé kell tenni a helyben szokásos módon, illetve e törvénynek megfelelően a szerződés létrejöttét követő 60 napon belül.

21. § A költségvetési szerv költségvetési támogatását a képviselő-testület a költségvetési szervek pénzellátási rendje szerint biztosítja. Az egyéb szervezetek részére nyújtott támogatások a megállapodásoknak megfelelően, illetve negyedévente egyenlő részletekben kerülnek kiutalásra.

22. § A Környezetvédelmi Alap bevételeit a szennyezőforrások szennyezésének megelőző, illetve utólagos műszaki védelmére kell felhasználni.

Szolgáltatási szerződés: az önkormányzat által irányított költségvetési szervekben szakmai alapfeladat keretében szellemi tevékenység szolgáltatási szerződéssel, számla ellenében történő igénybevételének szabályai

23. § (1) Az önkormányzat által felügyelt költségvetési szervnél, szakmai alapfeladat keretében szellemi tevékenység végzésére szolgáltatási szerződéssel, számla ellenében külső személy vagy szervezet az e §-ban meghatározott feltételekkel vehető igénybe.

(2) A szolgáltatási szerződést írásban kell megkötni.

(3) A szerződéskötés feltétele, hogy

a) a költségvetési szerv az adott feladat ellátáshoz megfelelő szakértelemmel rendelkező személyt nem foglalkoztat, vagy

b) eseti, nem rendszeres jellegű feladat ellátása szükséges és a költségvetési szerven belül a feladat ellátásához megfelelő szakértelemmel rendelkező személy átmenetileg nem áll rendelkezésre.

(4) Jogszabályban vagy a költségvetési szerv szervezeti és működési szabályzatában meghatározott vezetői feladat ellátására szolgáltatási szerződés nem köthető.

(5) A feladat ellátásának – a fenntartóval egyeztetett - részletes feltételeit, az ellátható feladatokat a költségvetési szerv szervezeti és működési szabályzatban határozza meg.

(6) A szerződésnek tartalmaznia kell különösen:

a) az ellátandó feladatot,

b) a díjazás mértékét,

c) részletes utalást arra, hogy a (3) bekezdésben írt feltétel mely körülményre tekintettel áll fenn,

d) a szerződés időtartamát,

e) szervezettel kötendő szerződés esetén azt, hogy a szervezet részéről személy szerint ki(k) köteles(ek) a feladat ellátására, valamint,

f) a teljesítés igazolására felhatalmazott személy megnevezését.

Önkormányzati biztos kirendelése

24. § (1) Ha a helyi önkormányzat által irányított költségvetési szerv harminc napon túli elismert tartozásállományának mértéke eléri az éves eredeti kiadási előirányzatának 10%-át vagy a százötven millió forintot, és e tartozását egy hónapon belül nem tudja harminc nap alá szorítani, a képviselő-testület a költségvetési szervhez – az Államháztartásról szóló 2011. évi CXCV. tv. 71. § (2) és (3) bekezdésben foglalt hatáskörrel rendelkező önkormányzati biztost jelöl ki.

(2) Az önkormányzati biztos kirendelését az (1) bekezdésben meghatározott mértékű elismert tartozásállomány elérése esetén a képviselő-testületnél a polgármester kezdeményezi.

(3) Ha a polgármester a kötelezettségének nem tesz eleget, a biztos kirendelését indítványozhatja

a) az önkormányzat képviselő-testületének pénzügyi bizottsága,

b) a helyi önkormányzat jegyzője a polgármesteren keresztül,

c) a helyi önkormányzat képviselő-testülete által megbízott könyvvizsgáló,

d) a költségvetési szerv vezetője.

(4) Az önkormányzati biztost a jelölhető személyek, illetve szervezetek közül a képviselő-testület döntése alapján a polgármester bízza meg, és ennek tényét a helyben szokásos módon teszi közzé.

Záró és egyéb rendelkezések

25. § (1) A képviselő-testület a polgármesternek e rendelet elfogadásáig az átmeneti időszakban tett intézkedéseiről (bevételek beszedése, az előző évi kiadási előirányzatokon belül a kiadások arányos teljesítése) szóló beszámolóját elfogadja. Az átmeneti időszakban beszedett bevételek és teljesített kiadások e rendeletbe beépítésre kerültek.

(2) Ez a rendelet a kihirdetését követő napon lép hatályba.