Nagybajom Város Önkormányzata Képviselő-testületének 6/2021. (IX. 27.) önkormányzati rendelete
a helyben biztosított szociális és gyermekvédelmi ellátásokról
Hatályos: 2023. 11. 28- 2999. 12. 31Nagybajom Város Önkormányzata Képviselő-testületének 6/2021. (IX. 27.) önkormányzati rendelete
a helyben biztosított szociális és gyermekvédelmi ellátásokról1
Nagybajom Város Képviselő-testülete a szociális igazgatásról és szociális ellátásokról szóló 1993. évi III. törvény 10. § (1) bekezdésében, 25. § (3) bekezdés b) pontjában, 26. §-ában, 32. § (1) bekezdés b) pontjában, (3) bekezdésében, 45. § (1) és (7) bekezdésében, 48. § (4) bekezdésében, valamint a 132. § (4) bekezdésében kapott felhatalmazás alapján, valamint a gyermekek védelméről és a gyámügyi igazgatásról szóló 1997. évi XXXI. törvény 29. § (1)-(3) bekezdésében kapott felhatalmazás alapján – a 147. § (1)-(2) bekezdésében foglaltakra figyelemmel – a Magyarország helyi önkormányzatairól szóló 2011.évi CLXXXIX. törvény 13. § (1) bekezdés 8. és 8a. pontjában meghatározott feladatkörében eljárva a következőket rendeli el:
ÁLTALÁNOS RENDELKEZÉSEK
A rendelet hatálya
1. § (1) E rendelet személyi és területi hatálya a Nagybajom Városban életvitelszerűen élő és ott bejelentett lakcímmel rendelkező magyar állampolgárokra, valamint a szociális igazgatásról és szociális ellátásokról szóló 1993.évi III tv (a továbbiakban Szt.) -3. §(1) – (3), bekezdésében és a gyermekek védelméről és a gyámügyi igazgatásról szóló 1997. évi XXXI tv (a továbbiakban Gyvt.) 4. §(1) bekezdésében - meghatározottak szerinti személyekre terjed ki.
(2) A szociális alapellátások tekintetében a rendelet hatálya kiterjed a Nagybajomi Szociális és Gyermekvédelmi Alapszolgáltatási Központot Fenntartó Társulást alkotó önkormányzatok területére a Társulási Megállapodásban foglaltak szerint, és a Nagybajomi Szociális és Gyermekvédelmi Alapszolgáltatási Központra. A társulási megállapodás jelen rendelet függeléke.
(3) Az (1) bekezdés hatálya alá tartozó személyek részére e rendelet alapján szociális és gyermekvédelmi támogatások és szolgáltatások biztosítottak:
(4) A szociális támogatás lehet. rendszeres, vagy rendkívüli települési támogatás, mely biztosítható részben, vagy teljes egészében pénzbeli támogatásként, illetve természetbeni juttatásként.
(5) A rendkívüli települési támogatás lehet
a) idősek támogatása
b) temetési támogatás
c) rendkívüli települési támogatás
d) babakelengye támogatás
e) kamatmentes kölcsön
(6) A rendszeres települési támogatás lakásfenntartási támogatás
(7) Szociális és gyermekvédelmi szolgáltatások
a) étkeztetésházi segítségnyújtás
b) idősek nappali ellátása
c) falu és tanyagondnoki szolgáltatás
d) családsegítés
e) gyermekek ellátásával kapcsolatban gyermekjóléti szolgáltatás
f) bölcsődei ellátás
Értelmező rendelkezések
2. § (1) Életvitelszerű tartózkodás:
a) a magánszemély számára az a lakóingatlan szolgál ténylegesen életvitelszerűen lakóhelyül,
b) ahonnan a magánszemély az életét szervezi, azaz rendszeresen innen indul munkába, illetve ide tér haza,
c) ahol a mindennapi életviteléhez (főzés, mosás, étkezés stb.) szükséges tevékenységeket alapvetően folytatja,
d) amely a család élete helyszínéül szolgál,
e) amelyre vonatkozóan a közüzemi szolgáltatásokat vesz igénybe,
f) amely elsődleges levelezési címként jelenik meg a hatóságoknál és a közmű szolgáltatóknál.
(2) Környezettanulmány: a kérelmező családi és vagyoni viszonyainak esetenkénti helyszíni ellenőrzése
(3) Vagyon: a vagyon tekintetében a Sztv-.) 4. § (1) bek. b.) pontjában meghatározottakat kell figyelembe venni.
Általános eljárási rendelkezések
3. § (1) A pénzbeli és természetben nyújtott /támogatások megállapítása – ide nem értve az Alapszolgáltatási központ, valamint az Óvoda útján biztosított ellátásokat, szolgáltatásokat- történhet kérelemre, vagy hivatalból. A támogatások hivatalból történő megállapítása során a képviselőtestület az e rendeletben nevesített támogatásokat eseti döntéssel kiegészítheti, illetve támogatást nyújthat olyan élethelyzetek bekövetkezése esetén is, melyek e rendeletben nem nevesítettek, de természetükből adódóan bekövetkez/het/nek. Ez esetben a jövedelemre, vagyoni helyzetre, környezettanulmány készítésére vonatkozó bármely jogszabályban előírt rendelkezések mellőzhetők.
(2) A települési támogatások iránti kérelmet, ha magasabb szintű jogszabály vagy e rendelet másként nem rendelkezik az erre rendszeresített formanyomtatványon a Nagybajomi Közös Önkormányzati Hivatalnál ( továbbiakban Hivatal) lehet benyújtani
(3) Amennyiben az e rendeletben szabályozott szociális és gyermekvédelmi szolgáltatások biztosítása az Alapszolgáltatási Központ vagy az óvoda útján történik, a szolgáltatás igénybevétele iránti kérelmet az Alapszolgáltatási Központ, vagy az Óvoda vezetőjéhez lehet szóban vagy írásban előterjeszteni.
(4) A kérelemhez csatolni kell az e rendeletben, vagy az e rendeletnél magasabb szintű jogszabályokban –különösen Szt, és Gyvr, valamint azok végrehajtására kiadott Kormány, vagy miniszteri rendeletekben meghatározott igazolásokat, illetve nyilatkozatokat.
(5) A rendszeres támogatások utólag, a 63/2006. (III.27.) Korm. rendelet 6. § (3) bekezdése szerint kerülnek kifizetésre. A kifizetés történhet postai úton, a jogosult bankszámlájára, illetve házipénztárból.
(6) A nem rendszeres ellátások kifizetése a határozat jogerőre emelkedésétől számított 15 napon belül a pénztárból, illetve folyószámlával rendelkezőnél átutalással történik. A házipénztárból történő döntést követő azonnali kifizetés létfenntartást veszélyeztető, rendkívüli élethelyzetbe került személy esetében történhet, melyről az azt megállapító határozatban kell rendelkezni.
4. § (1) A kérelmező a támogatások, szolgáltatások megállapítására irányuló kérelmében saját, valamint a vele egy háztartásban lakó személyek adatairól, jövedelmi viszonyairól köteles nyilatkozni, továbbá a jövedelmi adatokra vonatkozó bizonyítékokat a kérelem benyújtásával egyidejűleg kell becsatolnia.
(2) Amennyiben a támogatások, szolgáltatások megállapítására iránti kérelemben előadott életkörülmények megalapozott elbírálása szükségessé teszi, az igénylőnél környezettanulmányt kell készíteni, - továbbá - ha életvitele alapján vélelmezhető, hogy a jövedelemigazolásban feltüntetett összegen felül egyéb jövedelemmel is rendelkezik, a kérelmező kötelezhető arra, hogy önmaga és családja vagyoni viszonyairól formanyomtatványon nyilatkozzék.
(3) Nem kell környezettanulmányt készíteni az igénylőről, ha életkörülményeit a Hivatal már bármely ügyben vizsgálta és azokban lényeges változás nem feltételezhető.
5. § A rendszeres, illetve rendkívüli települési támogatás részben természetbeni ellátás formájában is nyújtható. A folyósítás módjáról az ellátást megállapító határozatban rendelkezni kell.
6. § A rendszeres támogatások megállapítása esetén a jogosultság fennállását – ha a jogszabály másként nem rendelkezik – az ellátás megállapítását követően naptári évenként felül kell vizsgálni.
TELEPÜLÉSI TÁMOGATÁSOK
Idősek Támogatása
7. § (1) Évente egy alkalommal idősek támogatásaként folyósított rendkívüli települési támogatás illeti meg azon személyeket, kik Nagybajom városban lakóhellyel rendelkeznek és életvitelszerűen lakóhelyükön élnek, és külön jogszabály szerint saját, vagy hozzátartozói jogon nyugdíjban, vagy nyugdíjszerű ellátásban részesülnek. E célra támogatási keretet az éves költségvetésben kell elkülöníteni. A támogatás konkrét összegéről, formájáról és a kifizetés időpontjáról külön képviselő-testületi döntésben kell rendelkezni.
(2) Az (1) bekezdés szerinti támogatásra az a személy jogosult, akinek a családjában az egy főre jutó jövedelem nem haladja meg az öregségi nyugdíj legkisebb összegének tízszeresét, egyedülálló esetén tizenkétszeresét.
(3) A jogosultság feltételeinek igazolása az egy főre jutó jövedelemre vonatkozó nyilatkozat megtételével, valamint a személyi- és lakcím igazolvány bemutatásával történik.
Temetési támogatás
8. § (1) Rendkívüli települési támogatás nyújtható haláleset kapcsán a következő feltételek fennállása esetén: kérelmező a Nagybajomi lakóhellyel rendelkező elhunytnak a haláleset időpontjában Nagybajomi állandó lakóhellyel rendelkező Ptk. szerinti közeli hozzátartozója, rendelkezik a temetkezési szolgáltató által nevére kiállított számlával, és az elhunyt halotti anyakönyvi kivonatát becsatolja
(2) A támogatás nem haladhatja meg a helyben szokásos temetési költségek 10%-át, mely 2021. évben 200.000,-Ft.
(3) Nem állapítható meg temetési támogatás annak, akinek tartási, életjáradéki vagy öröklési szerződés alapján kötelessége az elhunyt eltemettetése, illetve ha jövedelme meghaladja az öregségi nyugdíj legkisebb összegének tízszeresét.
Rendkívüli Települési támogatás
9. § (1) A képviselő-testület rendkívüli települési támogatásban részesítheti azt a létfenntartást veszélyeztető, rendkívüli élethelyzetbe került, tartósan vagy időszakosan létfenntartási gonddal küzdő személyt, családot ahol az egy főre jutó havi nettó jövedelem nem éri el az öregségi nyugdíj legkisebb összegének 150%-át, egyedül élő esetében 200%-át.
(2) A rendkívüli települési támogatás egyszeri összege alkalmanként nem lehet kevesebb 5000,- Ft-nál és nem haladhatja meg évenként és személyenként a 50.000,- Ft-ot.
(3) A rendkívüli települési támogatás iránti kérelemhez mellékelni kell a jövedelemigazoláson túl a rendkívüli élethelyzet bekövetkeztét bizonyító igazolást, nyilatkozatot.
(4) A rendkívüli települési támogatás megállapításánál a jövedelmi viszonyok mellett a vagyoni helyzetet is vizsgálni kell
(5) Nem jogosult a kérelmező a rendkívüli települési támogatásra, amennyiben a kérelmező az általa lakott lakáson túl vagyonnal rendelkezik.
(6) A rendkívüli települési támogatás természetbeni ellátásként is biztosítható:
a) erre irányuló kérelem esetén vagy
b) az ellátásban részesülő életvitele alapján feltételezhető, hogy a támogatás felhasználása nem rendeltetésének megfelelően történik.
(7) Amennyiben nincs lehetőség a rendkívüli települési támogatás természetbeni ellátásként történő biztosítására, a kérelmező részére elszámolási kötelezettség írható elő. Az elszámolás elmulasztása esetén kérelmező következő kérelme elutasításra kerül.
(8) Közüzemi díjhátralék megfizetéséhez biztosított rendkívüli települési támogatás közvetlenül a szolgáltatónak is utalható.
(9) Egyedi mérlegelés alapján különös méltánylást érdemlő körülmény esetén az (1) bekezdésben meghatározott jövedelemhatártól, illetve a (2) bekezdésben meghatározott egyszeri összeghatártól az eltérés lehetséges.
Babakelengye támogatás
10. § (1) Az Önkormányzat támogatást nyújt az újszülött gyermek születésével kapcsolatos költségekhez, babakelengye formájában.
(2) Babakelengye támogatásra az a gyermek jogosult, akinek legalább az egyik szülője, szülő hiányában törvényes képviselője a gyermek születésekor bejelentett nagybajomi lakóhellyel rendelkezik.
(3) A támogatás formája természetbeni, egyszeri, legfeljebb 30.000.- Ft értékű támogatási csomag, amely babaápolási szereket és a gyermek gondozását segítő termékeket tartalmaz.
(4) A támogatást egy gyermek után csak egy alkalommal és csak az egyik szülő jogosult igénybe venni. Amennyiben mindkét szülő esetében fennállnak a jogosultsági feltételek, de a szülők nem közös háztartásban nevelik a gyermeket, úgy az a szülő jogosult a támogatást igénybe venni, akinél a gyermek elhelyezésre került.
(5) A szülőnek (törvényes képviselőnek) nyilatkoznia kell a jogosultságot igazoló adatokról. A nyomtatványt, mely e rendelet melléklete, a gyermek védőnője adja át a szülő részére, aki kitöltve a védőnő részére juttatja vissza.
(6) Amennyiben a szülők nem közös háztatásban nevelik gyermeküket, ennek tényéről a gondviselő szülőnek, vagy törvényes képviselőnek nyilatkozni kell a formanyomtatványon.
(7) Az (1) bekezdés szerinti támogatásra az a személy jogosult, akinek a családjában az egy főre jutó jövedelem nem haladja meg az öregségi nyugdíj legkisebb összegének tízszeresét, egyedülálló esetén tizenötszörösét.
(8) A jogosultság feltételeinek igazolása az egy főre jutó jövedelemre vonatkozó nyilatkozat megtételével, valamint a személyi- és lakcím igazolvány bemutatásával történik.
(9) A támogatási csomagot a területileg illetékes védőnő legkésőbb 15 napon belül átadja a jogosult részére.
Kamatmentes kölcsön
11. § (1) Rendkívüli települési támogatás kamatmentes kölcsön formájában is nyújtható, ha a kérelmező a kölcsön megfizetésére jövedelmi viszonyai alapján képes és azt vállalja, anélkül, hogy a törlesztő részletek megfizetése megélhetését veszélyeztető élethelyzetet teremtene.
(2) A kamatmentes kölcsön visszafizetését úgy kell ütemezni, hogy az nem haladhatja meg a 12 hónapot.
(3) A kamatmentes kölcsön maximális összege személyenként 200.000 Ft.
(4) Nem jogosult további kamatmentes kölcsönre az, akinek korábbi kamatmentes kölcsönéből eredő hátraléka, vagy meg nem fizetett tartozása van.
(5) E támogatási forma elbírálásánál a 9. § (9) bekezdés rendelkezései értelem szerint irányadóak.
(6) Mentesülés a köztemetés költségeinek megtérítése alól
12. § (1) Ha az eltemettetésre kötelezett helyett az önkormányzat gondoskodik az elhunyt személy eltemettetéséről az eltemettetésre köteles személy a köztemetés költségeinek megtérítése alól akkor mentesül:
(2) ha az egy főre számított havi családi jövedelme az öregségi nyugdíj legkisebb összegét
(3) nem haladja meg; egyedülálló esetén az egy főre számított havi családi jövedelme az öregségi nyugdíj mindenkori legkisebb összegének 130%-át nem haladja meg és- vagyonnal nem rendelkezik és a hagyaték csak hagyatéki teherből áll.
Lakásfenntartási támogatás
13. § (1) A Képviselő-testület a szociálisan rászoruló háztartások részére, a háztartás tagjai által lakott lakás fenntartásával kapcsolatos kiadásaik viseléséhez lakásfenntartási támogatást nyújt.
(2) A lakásfenntartási támogatást pénzbeli szociális ellátás formájában, és a lakhatáshoz kapcsolódó rendszeres kiadások viseléséhez kell nyújtani, amelyek megfizetésének elmaradása a kérelmező lakhatását a legnagyobb mértékben veszélyezteti. A Képviselő-testület a villanyáram-, a gázfogyasztás, a víz- és csatornahasználat, valamint a szemétszállítás költségeihez – az e rendeletben meghatározott feltételek szerinti jogosultnak – települési támogatást nyújt.
(3) A lakásfenntartási támogatás ezen rendelet 1. számú mellékletében meghatározott formanyomtatványon kérelmezhető.
(4) A kérelem elbírálásához a kérelmezőnek be kell nyújtania háztartása tagjainak a kérelem benyújtását megelőző hónap jövedelmének igazolását, a háztartás tagjainak, e rendelet mellékletében meghatározott, vagyonnyilatkozatát, valamint a támogatott szolgáltatás szerződésének vagy számlájának másolatát.
(5) Támogatásra jogosult az a személy, akinek a háztartásában az egy fogyasztási egységre jutó havi jövedelem nem haladja meg az öregségi nyugdíj mindenkori legkisebb összegének 150%-át, és a háztartás tagjai egyikének sincs vagyona.
(6) A támogatást kérelmező az (5) bekezdésben foglaltakon felül a jogosultság egyéb feltételként köteles lakókörnyezetének rendben tartására az alábbiak szerint:
a) a lakáshoz tartozó udvar, kert rendben tartása, különös tekintettel az esetlegesen ott található szemét és lom eltávolítására,
b) az ingatlanhoz tartozó kert rendeltetésszerű használata, gyommentesítése,
c) az ingatlan előtti járdának (járda hiányában egy méter széles területsávnak), a járda melletti zöldsáv úttestig terjedő teljes területének gondozása, tisztán tartása, szemét – és gyommentesítése, hó- és síkosság mentesítése.
(7) A települési támogatás tekintetében fogyasztási egység a háztartás tagjainak a háztartáson belüli fogyasztási szerkezetet kifejező arányszáma, ahol
a) a háztartás első nagykorú tagjának arányszáma 1,0,
b) a háztartás második nagykorú tagjának arányszáma 0,9,
c) a háztartás minden további nagykorú tagjának arányszáma 0,8,
d) a háztartás első és második kiskorú tagjának arányszáma személyenként 0,8,
e) a háztartás minden további kiskorú tagjának arányszáma személyenként 0,7.
(8) Ha a háztartás
a) (7) bekezdés a)-c) pontja szerinti tagja magasabb összegű családi pótlékban vagy fogyatékossági támogatásban részesül, vagy
b) (7) bekezdés d) vagy e) pontja szerinti tagjára tekintettel magasabb összegű családi pótlékot folyósítanak, a rá tekintettel figyelembe vett arányszám 0,2-del növekszik.
(9) Ha a háztartásban gyermekét egyedülállóként nevelő szülő - ideértve a gyámot és a nevelőszülőt - él, a rá tekintettel figyelembe vett arányszám 0,2-del növekszik.
(10)2 A települési támogatás egy hónapra jutó összegét az egy fogyasztási egységre jutó jövedelem alapján kell megállapítani. A települési támogatás egy hónapra jutó összege:
egy fogyasztási egységre jutó jövedelem | támogatás összege:
0 Ft-tól 10 000 Ft-ig 7 000 Ft
10 001 Ft-tól 20 000 Ft-ig 6 000 Ft
20 001 Ft-tól 30 000 Ft-ig 5 000 Ft
30 001 Ft-tól 60 000 Ft-ig 4 000 Ft
(11) A kérelmezőt a havi rendszerességgel járó települési támogatás a kérelem benyújtása hónapjának első napjától illeti meg, és 12 hónapra kell megállapítani.
(12) Amennyiben a támogatás iránti kérelem elutasítása vagy a már megállapított települési támogatás megszüntetése a (6) bekezdés szerinti okból történik, ugyanazon lakásra vonatkozóan a döntés jogerőre emelkedésétől számított három hónapon belül a háztartás egy tagja részére sem állapítható meg a lakhatáshoz kapcsolódó rendszeres kiadások viseléséhez nyújtott települési támogatás.
(13) A támogatást a 63/2006. (III.27.) Korm. rendelet 6. § (3) bekezdése szerint kell folyósítani a kérelmező által megjelölt számlaszámra, illetve házi pénztárból történő kifizetésre.
Hatásköri szabályok
14. § A szociális rászorultságtól függő rendkívüli települési támogatás megállapításával kapcsolatos hatásköröket- ide nem értve az 50 000 Ft-ot meghaladó kamatmentes kölcsön megállapítását, valamint a temetési támogatás megállapítását a Szociális Bizottság gyakorolja. A lakásfenntartási támogatás megállapításával kapcsolatban benyújtott kérelmekről a jegyző dönt.
Szociális és gyermekvédelmi szolgáltatások
15. § (1) Az Szt. és a Gyvt értelmében szociális és gyermekvédelmi alapszolgáltatások:
a) családsegítés
b) gyermekjóléti szolgáltatás
c) bölcsődei ellátás
d) étkeztetés
e) házi segítségnyújtás
f) idősek nappali ellátása
g) tanyagondnoki szolgáltatás
(2) Az (1) bekezdés a)-b), és d)-g) pontjaiban felsorolt ellátásokat a Nagybajomi Szociális és Gyermekvédelmi Alapszolgáltatási Központot Fenntartó Társulás (továbbiakban Társulás) által fenntartott Nagybajomi Szociális és Gyermekvédelmi Alapszolgáltatási Központ (továbbiakban Alapszolgáltatási Központ), a c) pont szerinti ellátást a Nagybajomi Mesevár Óvoda és bölcsőde (továbbiakban Óvoda) biztosítja.
Az ellátások igénybevétele
16. § (1) E rendeletben felsorolt személyes gondoskodást nyújtó alapellátások esetében, az ellátást biztosító intézménybe történő felvételt, valamint az ellátások igénybevétele iránti kérelmet a 15. § (1) bekezdés a)-b) és d)-g) pontja esetében az Alapszolgáltatási Központ vezetőjéhez, a 15. § (1) c) pontja igénybevételéhez kapcsolódóan, valamint gyermekétkeztetés esetén az Óvoda vezetőjéhez kell benyújtani. A gyermekek szülei, törvényes képviselői az étkeztetési igényt az oktatási intézmény szervezeti szabályzat szerinti rendben nyújtják be,az oktatási intézményben .
(2) A jogviszony keletkezéséről és az ellátás iránti kérelemről Alapszolgáltatási Központ vezetője, illetve az Óvoda vezetője dönt.
(3) Külön eljárás nélkül akkor biztosítható ellátás, ha indokolt az igénylő azonnali ellátása. Az írásos kérelmet és a jövedelemigazolást ebben az esetben is mellékelni kell.
(4) Az intézményvezető külön eljárás nélkül ellátásban részesíti azt, aki a 9/1999. (XI. 24.) SzCsM rendelet 15. § (1) bekezdésében foglalt feltételeknek megfelel.
(5) Étkeztetés csak jövedelemvizsgálat alapján nyújtható. Térítésmenetesen kell biztosítani a családsegítés és gyermekjóléti szolgáltatásokat, a fenntartó térítésmentesen biztosítja az időskorúan nappali ellátását, és a házi segítségnyújtást.
Családsegítés
17. § A Szt. 64. §-ában szabályozott szolgáltatást az Önkormányzat a Nagybajomi Szociális és Gyermekvédelmi Alapszolgáltatási Központot Fenntartó Társulás által fenntartott Alapszolgáltatási Központ útján biztosítja.
Gyermekjóléti szolgáltatás
18. § (1) A gyermekjóléti szolgáltatás igénybevétele történhet
a) önkéntesen, az ellátást igénylő kérelmére;
b) a gyermekvédelmi jelzőrendszer jelzése következtében.
(2) A (1) bekezdés a) pontja szerinti esetben a kérelem elbírálásáról az Alapszolgáltatási Központ vezetője dönt.
(3) A gyermekjóléti szolgáltatás megszűnik a Gyvt. szerinti esetekben.
Idősek nappali ellátása
19. § (1) Idősek nappali ellátása kertében az önkormányzat elsősorban a saját otthonukban élők részére biztosít lehetőséget a napközbeni tartózkodásra, étkezésre, társas kapcsolatokra, valamint az lapvető higiéniai szükségletek kielégítésére.
(2) Az idősek nappali ellátására felvehető az a 18. életévet betöltött személy is, aki önmaga ellátásra részben képes és egészségi állapotára figyelemmel szociális és mentális támogatásra szorul.
(3) Az idősek klubjában a nappali tartózkodásért térítési díj nem kerül megállapításra.
(4) Az intézményi térítési díj összegét a rendelet 2. számú melléklete tartalmazza.
A bölcsődei szolgáltatás igénybevétele
20. § (1) A bölcsődei felvételről a szolgáltatást nyújtó, érdekellentét, panasz esetén a fenntartó dönt.
(2) A felvételi kérelem elbírálása a gyermekek védelméről és a gyámügyi igazgatásról szóló 1997. évi XXXI. törvény vonatkozó rendelkezései alapján történik.
(3) Amennyiben a bölcsőde létszámkerete betelt, a kérelmeket az érkezésük sorrendjében kell nyilvántartásba venni, a nyilvántartásba vételről a kérelmezőt írásban értesíteni kell.
(4) A bölcsődei felvételről a szolgáltatást nyújtó értesíti a kérelmezőt, és a szolgáltatás megkezdésekor a szülővel (törvényes képviselő) írásbeli megállapodást köt. A megállapodás megkötésekor a bölcsődei szolgáltatással kapcsolatban a szülő (törvényes képviselő) tájékoztatást kap, amelynek megismeréséről írásban nyilatkozik a megállapodás aláírásával.
(5) A szolgáltatási díjakat a rendelet 3. számú melléklete tartalmazza
Szociális étkeztetés
21. § (1) Az étkeztetés keretében azoknak a 18 éven felüli rászorultaknak, legalább napi egyszeri meleg étkeztetéséről kell gondoskodni, akik azt önmaguk illetve eltartottjaik részére tartósan, vagy átmeneti jelleggel nem képesek biztosítani, különösen:
a) jövedelmi, vagyoni helyzetük alapján rászorultak,
b) koruk miatt
c) egészségi állapotuk miatt rászorulóknak kell tekinteni azokat a személyeket, akik a háziorvos vagy kezelőorvos igazolása szerint önmaguk ellátásáról részben vagy teljesen gondoskodni nem tudnak
d) fogyatékosságukat, pszichiátriai betegségüket dokumentációval igazolják,
e) szenvedélybetegségük, vagy
f) hajléktalanságuk miatt.
(2) Étkeztetésben részesíti az önkormányzat azt az igénylőt, illetve az általa eltartottat is, aki jövedelmétől függetlenül kora vagy egészségi állapota miatt nem képes az étkezéséről más módon gondoskodni.
(3) Az ellátás iránti kérelmet az Alapszolgáltatási Központ vezetőjéhez kell benyújtani.
(4) A térítési díjak számításának módját és mértékét a rendelet 4. számú melléklete tartalmazza.
Házi segítségnyújtás
22. § (1) Az ellátás iránti kérelmet az Alapszolgáltató Központ vezetőjéhez lehet benyújtani.
(2) A gondozás díjmentes
(3) Az ellátás igénybevétele, valamint annak megszüntetése az Alapszolgáltatási Központ intézményvezetőjének intézkedése alapján, az Sztv. 93. §. - 94/A. §. rendelkezéseinek megfelelően történik.
Tanyagondnoki szolgáltatás
23. § A tanyagondnoki szolgáltatás feltételeit külön önkormányzati rendelet szabályozza.
TÉRÍTÉSI DÍJAK, INTÉZMÉNYI JOGVISZONY
24. § (1) Ha az Szt. és a GYVT másként nem rendelkezik, a személyes gondoskodást nyújtó ellátásokért személyi térítési díjat kell fizetni.
(2) A személyi térítési díjat a hatályos jogi szabályok alapján az Alapszolgáltatási Központ vezetője illetve gyermekétkeztetés, valamint a bölcsődei ellátás személyi térítési díját a Óvoda vezetője állapítja meg
(3) A személyes gondoskodást nyújtó ellátások intézményi térítési díját a képviselő-testület, évenként maximum kétszer állapíthatja meg. Az intézményi térítési díjakat e rendelet 5. számú melléklete tartalmazza.
(4) A személyi térítési díj mértékének megállapításánál az igénybe vevő jövedelmétől függően normatív személyi térítési díj kedvezményben részesül. Az intézményvezető a személyi térítési díjat az ellátott jövedelmétől függő kedvezmény érvényesítésével állapítja meg.
A személyi térítési díjak megfizetése
25. § (1) A személyi térítési díjat havonta kell megfizetni.
(2) A befizetett és a ténylegesen fizetendő személyi térítési díj különbözetét a következő befizetés alkalmával a személyes gondoskodást nyújtó szociális ellátások térítési díjáról szóló 29/1993. (II.27.) Korm. rendelet 5. § (4) bekezdése szerint korrigálni kell.
(3) A személyi térítési díj befizetését az ellátást biztosító intézmények részére kell havonként, a tárgyhónapot követő hónap 10. napjáig befizetni.
(4) A szolgáltatások, illetve ellátások igénybe vételének szüneteltetését az alábbiak szerint kell bejelenteni az intézményvezetőnek: a szüneteltetés első napját megelőző két munkanappal korábban írásban vagy szóban kell a bejelenteni.
Az intézményvezető és az ellátást igénybe vevő között kötendő megállapodás
26. § Az intézményvezető az intézményi ellátás igénybevételekor írásban megállapodást köt a szolgáltatásban részesülő személlyel, illetve törvényes képviselőjével. A megállapodásban ki kell térni a külön jogszabályokban foglaltakon túl az alábbiakra is:
a) étkeztetés esetén az étkeztetés módjára,
b) házi segítségnyújtás esetén a nyújtott szolgáltatási elemeket
c) a személyi térítési díj összegére és a megfizetés időpontjára, módjára,
d) az ellátás megkezdésének időpontjára.
e) az ellátástól való távolmaradás esetén (pl. betegség, kórházi ápolás, elutazás) az előzetes bejelentési kötelezettség szabályaira,
f) az ellátás megszüntetésének eseteire vonatkozó figyelmeztetésre,
g) a döntések elleni jogorvoslat módjára.
h) Az intézményi jogviszony megszűnése
27. § Az intézményi ellátás megszűnik a külön jogszabályokban foglalt esetekben és módon
Helyi Szociálpolitikai Kerekasztal
28. § (1) Az önkormányzat helyi szociálpolitikai kerekasztalt hoz létre a szolgáltatásszervezési koncepcióban meghatározott feladatok megvalósulásának, végrehajtásának folyamatos figyelemmel kísérésére.
(2) A kerekasztal szükség szerint, de évente legalább egy alkalommal ülést tart. Az ülés összehívásáról az Alapszolgáltatási Központ vezetője gondoskodik. Össze kell hívni az ülést bármely tag indítványára.
(3) A kerekasztal tagjai:
a) Általános Iskola Igazgatója,
b) Óvoda vezető
c) Óvoda ifjúságvédelmi felelőse,
d) Rendőrőrs parancsnoka,
e) Háziorvos,
f) Védőnő,
g) Alapszolgáltatási központ vezetője.
(4) A kerekasztal működésének szabályait a kerekasztal ügyrendje tartalmazza.
ZÁRÓ RENDELKEZÉSEK
29. § Ez a rendelet 2021. szeptember 28-án lép hatályba.
30. § (1) E rendelet a kihirdetését követő napon lép hatályba, de rendelkezéseit a folyamatban lévő ügyekben is alkalmazni kell.
(2) A rendelet hatályba lépésével egyidejűleg hatályát veszti Nagybajom Város Képviselő-testülete 12/2020 (X.29.) önkormányzati rendelete.
A rendelet a 2010. évi CXXX. törvény 12/B. §-a alapján hatályát vesztette 2021. szeptember 29. napjával.
A 13. § (10) bekezdése a Nagybajom Város Önkormányzata Képviselő-testületének 7/2023. (V. 31.) önkormányzati rendelete 1. §-ával megállapított szöveg. A 13. § (10) bekezdése a Nagybajom Város Önkormányzata Képviselő-testületének 13/2023. (XI. 27.) önkormányzati rendelete 1. §-ával megállapított szöveg.
A 4. melléklet a Nagybajom Város Önkormányzata Képviselő-testületének 5/2022. (VI. 25.) önkormányzati rendelete 1. §-ával megállapított szöveg. A 4. melléklet a Nagybajom Város Önkormányzata Képviselő-testületének 4/2023. (III. 9.) önkormányzati rendelete 1. §-ával megállapított szöveg.