Nagybajom Város Önkormányzata Képviselő-testületének 3/2025. (III. 3.) önkormányzati rendelete
az önkormányzat 2025. évi költségvetéséről
Hatályos: 2025. 03. 04Nagybajom Város Önkormányzata Képviselő-testületének 3/2025. (III. 3.) önkormányzati rendelete
az önkormányzat 2025. évi költségvetéséről
[1] Az Alaptörvény 32. cikk (2) bekezdésében meghatározott eredeti jogalkotói hatáskörében, az Alaptörvény 32. cikk (1) bekezdés f) pontjában meghatározott feladatkörében eljárva
[2] Nagybajom Város Önkormányzat 2025. évi költségvetése – mint az önkormányzat gazdálkodási alapja – egyensúlyának, és a közpénzekkel való szabályszerű, áttekinthető, gazdaságos, hatékony, eredményes, ellenőrizhető gazdálkodásának biztosítása, valamint a rendeletben meghatározott bevételi előirányzatok beszedésének kötelezettsége és teljesítésének jogosultsága, valamint a kiadási előirányzatok – a bevételi előirányzatok teljesítésének figyelembevételével – felhasználásának jogosultsága érdekében
[3] Nagybajom Város Önkormányzat Képviselő-testülete a következőket rendeli el:
1. A rendelet hatálya
1. § (1) A rendelet hatálya Nagybajom Város Önkormányzatának képviselő-testületére és annak bizottságaira, a közös önkormányzati hivatalra, és az önkormányzat intézményeire terjed ki, továbbá meghatározza az önkormányzat bevételeit és kiadásait, figyelemmel a költségvetési szervek kiemelt előirányzatának megállapítására, valamint a 2025. évi gazdálkodás főbb szabályaira.
(2) E rendeletben foglaltak végrehajtását az önkormányzat képviselő-testülete, pénzügyi bizottsága, polgármestere, jegyzője a gazdálkodás szabályszerűségének ellenőrzése mellett költségvetési ellenőrzések, valamint a költségvetési szervek vezetőinek általános és eseti jellegű gazdasági beszámoltatásával ellenőrzi.
2. A költségvetés bevételeinek és kiadásainak fő összege, a hiány mértéke
2. § (1) A képviselő-testület az önkormányzat és költségvetési szervei együttes 2025. évi költségvetését
a) 1.055.466.043 Ft tárgyévi költségvetési bevétellel;
b) 1.650.273.411 Ft tárgyévi költségvetési kiadással;
c) 620.417.753 Ft finanszírozási bevétellel;
d) 25.590.385 Ft finanszírozási kiadással
állapítja meg.
(2) A képviselő-testület a 2025. évi bevételi és kiadási főösszeget 1.675.863.796 Ft-ban határozza meg.
(3) A tárgyévi működési hiány fedezeteként az előző évekről áthúzódó pénzmaradványt jelöli meg.
(4) A Képviselő-testület Nagybajom Város Önkormányzat: tárgyévi 1.055.466.043 forint költségvetési bevételéből a
a) a Működési költségvetési bevételt 1.055.466.043 forintban;
b) a Felhalmozási költségvetési bevételt 0 forintban;
c) a Támogatási kölcsön visszatérülést 1.525.000 forintban állapítja meg.
(5) A tárgyévi 1.650.273.411 forint működési költségvetési kiadásból
a) Személyi jellegű kiadások 441.771.208 forint;
b) Munkaadót terhelő járulékok 58.855.159 forint;
c) Dologi kiadások 341.541.918 forint;
d) Ellátottak pénzbeli juttatásai 15.560.000 forint;
e) Egyéb működésre átadott pénzeszközök 137.735.000 forint;
f) Kötött tartalékok 618.010.126 forint.
(6) Finanszírozási célú kiadás 25.590.385 forint.
(7) Nagybajom Város Önkormányzat költségvetési hiánya:
a) működési költségvetési hiány 594.829.368 forint;
b) felhalmozási költségvetési hiány eredeti előirányzatként nincs;
c) az a) pontból a finanszírozási célú kiadások hiánya 25.590.385 forint
(8) A Képviselő-testület Nagybajom Város Önkormányzat költségvetési hiányaként:
a) az Előző év(ek) 620.417.653 forint felhasználható maradványából,
aa) a működési hiány finanszírozását szolgáló (tervezett) maradványt: 594.829.368 forintban;
ab) l a felhalmozási hiány finanszírozását szolgáló (tervezett) maradványát: 0 forintban állapítja meg.
b) A működőképesség megőrzését szolgáló kiegészítő támogatás összegét 16.300.000 Ft-ban tartja indokoltnak pályázat útján kérelmezni Nagybajom Város Önkormányzat Képviselő-testülete.
c) A finanszírozási célú műveletek bevétele 620.417.753 Ft.
ca) A c) pontból a működést szolgáló finanszírozási célú műveletek bevétele: 594.829.368 Ft,
cb) A c) pontból a felhalmozást szolgáló finanszírozási célú műveletek bevétele: 0 Ft.
d) A finanszírozási célú műveletek kiadása 25.590.385 Ft,
da) A d) pontból –a működés finanszírozását szolgáló műveletek kiadása 25.590.385 Ft,
db) A d) pontból a felhalmozás finanszírozását szolgáló műveletek kiadása 0 Ft-ban állapítja meg.
3. Az önkormányzat bevételei és kiadásai
3. § (1) Nagybajom Város Önkormányzat költségvetési mérlegét, összesített költségvetési bevételeit e rendelet 1. melléklet tartalmazza.
(2) Nagybajom Város Önkormányzat költségvetési mérlegét, összesített költségvetési bevételeit kötelező feladatokra e rendelet 2. melléklet tartalmazza.
(3) Nagybajom Város Önkormányzat költségvetési mérlegét, összesített költségvetési bevételeit önként vállalt feladatokra e rendelet 3. melléklet tartalmazza.
(4) Nagybajom Város Önkormányzat működési költségvetési mérlegét, 2025. évre összesített bevételeit és kiadásait e rendelet e rendelet 4. melléklet tartalmazza.
(5) Nagybajom Város Önkormányzat felhalmozási költségvetési mérlegét, 2025. évre összesített bevételeit és kiadásait e rendelet e rendelet 5. melléklet tartalmazza.
(6) Azokat a fejlesztési célokat, amelyek megvalósításához Magyarország gazdasági stabilitásáról szóló 2011. évi CXCIV. törvény 3. § (1) bekezdése szerinti adósságot keletkeztető ügylet megkötése szükséges, valamint az adósságot keletkeztető ügyletek várható együttes összegét e rendelet 6. melléklet tartalmazza.
(7) Nagybajom Város Önkormányzata saját bevételeinek részletezését az adósságot keletkeztető ügyletekből származó tárgyévi fizetési kötelezettség megállapításához e rendelet 7. melléklet tartalmazza.
(8) Nagybajom Város Önkormányzat Címrendjének bemutatását e rendelet 8. melléklet tartalmazza.
(9) Nagybajom Város Önkormányzat tételes kimutatásait a 2025. évre tervezett beruházásokról és felújításokról valamint az egyéb, a költségvetési maradvány megállapításánál figyelembe vett fejlesztéseit e rendelet 9. melléklet tartalmazza.
(10) Nagybajom Város Önkormányzatnál 2025. évre vonatkozó EU-s pályázatok tételes kimutatását e rendelet 10. melléklet tartalmazza.
(11) Nagybajom Város Önkormányzat költségvetését e rendelet 11. melléklet tartalmazza.
(12) Nagybajomi Közös Önkormányzati Hivatal költségvetését e rendelet 12. melléklet tartalmazza.
(13) Nagybajomi Mesevár Óvoda és Bölcsőde költségvetését e rendelet 13. melléklet tartalmazza.
(14) Nagybajomi Kulturális Intézmény költségvetését e rendelet 14. melléklet tartalmazza.
(15) A 2025. évi általános működés és ágazati feladatok támogatásának alakulását jogcímenként 15. melléklet tartalmazza.
(16) A 2025. évben céljelleggel kiutalt támogatások részletes bemutatását a 16. melléklet tartalmazza.
(17) Nagybajom Város Önkormányzat 2025. évi költségvetési évet követő 3 év tervezett bevételei, kiadásai e rendelet 17. melléklet tartalmazza.
(18) Nagybajom Város Önkormányzat 2025. évre áthúzódó közfoglalkoztatási programok létszám szerintit kimutatását e rendelet 18. melléklet tartalmazza.
(19) Nagybajom Város Önkormányzatnál engedélyezett foglalkoztatottak létszám adatait e rendelet 19. melléklet tartalmazza.
(20) Nagybajom Város Önkormányzat működési és felhalmozási kiadásainak hiányára szolgáló maradványérték levezetését e rendelet 20. melléklet tartalmazza
(21) Nagybajom Város Önkormányzat kiadásainak és bevételeinek kormányzati funkcióként történő kimutatását, valamint egyes részletezett előirányzatait e rendelet 21. melléklet tartalmazza.
A bevételek és kiadások közötti egyensúly megteremtéséhez szükséges intézkedések, a hitelműveletekkel kapcsolatos hatáskörök
A bevételi többlet kezelése
4. § A gazdálkodás során az év közben létrejött bevételi többletet a képviselő-testület értékpapír vásárlás, illetve pénzintézeti lekötés útján hasznosíthatja.
Általános és céltartalék
5. § (1) A képviselő-testület az önkormányzat céltartalékát 534.004.821 Ft összegben állapítja meg.
(2) A képviselő-testület az önkormányzat általános tartalékát 84.005.305 Ft összegben állapítja meg.
(3) Az általános tartalék felhasználásáról a képviselő-testület az erre vonatkozó igény felmerülésekor egyedi határozatban dönt.
Több éves kihatással járó feladatok
6. § A képviselő-testület a több éves kihatással járó feladatokat 2025. évre nem tervez.
Előirányzat-felhasználási ütemterv
7. § A 2025. évi költségvetés bevételi és kiadási előirányzatainak felhasználási ütemtervét havi bontásban külön tájékoztató tábla tartalmazza.
Közvetett támogatások
8. § Az önkormányzat közvetett támogatásokat nem folyósít.
A 2025. évi költségvetés végrehajtásának szabályai
Általános végrehajtási szabályok
9. § A képviselő-testület kizárólagos hatáskörébe tartozik a költségvetési rendelet módosítása.
10. § (1) A helyi önkormányzat, a költségvetését, valamint az irányítása alá tartozó költségvetési szervek előirányzatait a rendeletének módosításával megváltoztathatja.
(2) Az Önkormányzat Szervezeti és Működési Szabályzatáról szóló önkormányzati rendeletben átruházott hatáskörökön túl a jóváhagyott kiadásai előirányzatok közötti és a céltartalék terhére történő átcsoportosítás jogát – ide nem értve a (5) bekezdésben foglaltakat – nem ruházza át.
(3) Az átruházott hatáskörben hozott döntések a későbbi években - a Képviselő-testület által jóváhagyottnál nagyobb többletkiadással nem járhatnak.
(4) A Nagybajom Város Önkormányzata költségvetésében 8.000.000 Ft támogatást biztosít civil szervezetek részére a nonprofit szervezetek támogatásával kapcsolatos jogszabályokban, és az azok alapján megkötendő egyedi megállapodásokban meghatározott módon és formában.
(5) Az Önkormányzat költségvetésében tervezett szociális kiadások felhasználására és átcsoportosítására a Pénzügyi és Gazdasági Bizottsága jogosult.
(6) A készpénzben történő egyszeri kifizetés maximális összege 250.000 Ft-nál több nem lehet, az ellátottak szociálpolitikai juttatásainak összesített kifizetésének kivételével.
(7) A polgármester pót-költségvetési rendelettervezetet terjeszt a képviselő-testület elé, ha év közben a körülmények oly módon változnak meg, hogy ezek a helyi önkormányzat költségvetésének teljesítését jelentősen veszélyeztetik.
(8) A polgármester esetenként legfeljebb 500.000 Ft összeghatárig, de éves szinten összességében maximum 3.000.000 Ft összeghatárig kötelezettséget vállalhat. A kötelezettségvállalásról a soron következő képviselő-testületi ülésen a polgármester beszámol.
(9) A helyben biztosított szociális ellátásokról szóló helyi rendeletben foglaltak szerint a szociális ellátásokra biztosított pénzbeni támogatások terhére a polgármester 2025. évben összesen 360.000 Ft összeggel rendelkezhet rendkívüli települési támogatás kifizetéséről sürgős szükség esetén, ha az eset összes körülményei alapján az igénylő életkörülményei az azonnali döntést teszik szükségessé.
11. § (1) Az önkormányzati intézményvezetők az intézményt megillető követelésről nem mondhatnak le, önkormányzatot illető követelésről kizárólag a képviselő-testület mondhat le, kivéve Nagybajom Város Képviselő-testülete a követelések elengedésének eseteiről szóló 6/2018. (IX. 25.) önkormányzati rendeletének 2. § (1) bekezdés a)-b) pontja alapján behajthatatlan követelésről történő lemondás eseteit.
(2) Az önkormányzati vagyon ingyenes, vagy kedvezményes átengedése az önkormányzat vagyonáról szóló rendelet szerint lehetséges. Versenytárgyalást önkormányzati vagyon értékesítésére, használat biztosítására, hasznosítási jog átengedésére a vagyonrendeletben foglaltak szerint kell alkalmazni.
12. § (1) A költségvetési szervek éves költségvetésének végrehajtásáért, a gazdálkodás jogszerűségéért, a takarékosság érvényesítéséért, a bevételek növeléséért az alapfeladatok sérelme nélkül a költségvetési szerv vezetője a felelős.
(2) A költségvetési szerv éves költségvetését a megállapított önkormányzati támogatás és saját bevételei terhére úgy köteles megtervezni, hogy abból biztosított legyen az éves gazdálkodás, illetve kötelezően ellátandó feladatait maradéktalanul teljesíteni tudja.
(3) A költségvetési szervnél tervezett bevételek elmaradása nem vonja automatikusan maga után a költségvetési támogatás növekedését. A kiadási előirányzatok – amennyiben a tervezett bevételek nem folynak be – nem teljesíthetők.
(4) A költségvetési szervek számadási kötelezettséggel tartoznak a részükre juttatott céljellegű támogatás rendeltetésszerű felhasználására vonatkozóan.
(5) A költségvetési szervek kizárólag a képviselő-testület előzetes jóváhagyásával nyújthatnak be szakmai pályázatokat abban az esetben, ha a pályázattal megvalósuló feladat ellátása költségvetési többlettámogatást igényel.
(6) Az önkormányzat költségvetési szervei éven túli fejlesztési kötelezettséget csak a képviselő-testület jóváhagyásával vállalhatnak.
13. § A helyi önkormányzati költségvetési szerv pénzmaradványát a képviselő-testület hagyja jóvá.
14. § (1) A helyi önkormányzat gazdálkodásának végrehajtó szerve a költségvetési szervként működő Nagybajomi Közös Önkormányzati Hivatal.
(2) A helyi nemzetiségi önkormányzat gazdálkodásának végrehajtó szerve - a helyi nemzetiségi önkormányzattal történő megállapodás alapján - a költségvetési szervként működő Nagybajomi Közös Önkormányzati Hivatal.
15. § (1) Ha a helyi önkormányzat év közben a költségvetési rendelet készítésekor nem ismert többletbevételhez jut, vagy bevételei a tervezettől elmaradnak, e tényről a polgármester a képviselő-testületet tájékoztatja.
(2) A képviselő-testület a (1) bekezdés alapján szükség szerint legkésőbb az éves költségvetési beszámoló elkészítésének határidejéig módosítja a költségvetési rendeletét. Ha év közben az Országgyűlés – a helyi önkormányzatot érintő módon – a meghatározott hozzájárulások, támogatások előirányzatait zárolja, azokat csökkenti, törli, az intézkedés kihirdetését követően haladéktalanul a képviselő-testület elé kell terjeszteni a költségvetési rendelet módosítását.
A költségvetési szerv előirányzat-módosításának szabályai
16. § (1) A helyi önkormányzat költségvetési rendeletében megjelenő bevételek és kiadások módosításáról, a kiadási és bevételi előirányzatok közötti átcsoportosításról a (2)–(5) bekezdésekben foglalt kivétellel a képviselő-testület dönt.
(2) A költségvetési szervek a költségvetésben jóváhagyott kiadási és bevételi előirányzataikat saját hatáskörben módosíthatják, a kiadási előirányzatokon belül átcsoportosítást hajthatnak végre a (3)–(5) bekezdésben foglalt szabályok betartása mellett.
(3) Az átcsoportosítás nem irányulhat a személyi juttatások előirányzatának növelésére kivéve az államháztartásról szóló törvény végrehajtásáról szóló 368/2011. (XII. 31.) Korm. rendelet 36. §. (2) bekezdésében foglalt eseteket.
(4) Az önállóan működő költségvetési szervek esetében az előirányzatok módosítására csak a pénzügyi-gazdasági feladatok ellátására kijelölt önállóan működő és gazdálkodó költségvetési szerv vezetőjével történő előzetes egyeztetés alapján, annak egyetértésével kerülhet sor.
(5) A költségvetési szervek a saját hatáskörben végrehajtott előirányzat-módosításokat, valamint a többletbevételek felhasználáshoz kapcsolódó módosításokat kötelesek az irányító szervnek beterjeszteni, melyről a polgármester a képviselő-testületet 30 napon belül tájékoztatja. Az önállóan működő költségvetési szervek e kötelezettségüknek a pénzügyi-gazdasági feladatok ellátására kijelölt önállóan működő és gazdálkodó költségvetési szerv adatszolgáltatása útján tesznek eleget.
(6) A képviselő-testület által jóváhagyott kiemelt előirányzatokat valamennyi költségvetési szerv köteles betartani. A költségvetési szerv a költségvetése kiemelt előirányzatain belüli rovatok között átcsoportosítást hajthat végre.
Létszám- és bérgazdálkodással kapcsolatos előírások
17. § (1) A költségvetési szerv vezetője önálló létszám- és bérgazdálkodási jogkörében eljárva a költségvetési szerv részére engedélyezett létszám-keretet a tényleges foglalkoztatás során köteles betartani. Amennyiben az engedélyezett létszámkeret a feladatellátás tekintetében nem kielégítő, annak emelését az érintett vezető a képviselő-testület elé terjeszti indokainak megjelölésével és alátámasztásával.
(2) Az egyes foglalkoztatási formákra - teljes munkaidős, részmunkaidős, valamint a megbízási, tiszteletdíjas foglalkoztatás - álláshelyenként, illetve összességében az elemi költségvetésben tervezett előirányzatot nem lépheti túl.
(3) A költségvetési szerv csak abban az esetben fordulhat a fenntartóhoz személyi juttatási pótelőirányzat kérelemmel, ha előirányzata, illetve maradványa nem biztosítja törvényben előírt kötelezettségei teljesítését.
Támogatási szerződés
18. § (1) A támogatások átadása előtt a támogatás címzettjével megállapodást kell kötni.
(2) A támogatási szerződésben meg kell határozni:
a) a támogatott tevékenység konkrét meghatározását,
b) a támogatás összegét,
c) a támogatás felhasználásának célját,
d) a támogatás időtartamát, felhasználásának határidejét,
e) a támogatás rendelkezésre bocsátásának módját, feltételeit, ütemezését,
f) a beszámolással, továbbá az ellenőrzéssel kapcsolatos szabályokat,
g) a jogosulatlanul igénybe vett támogatás jogkövetkezményeit, visszafizetésének rendjét,
h) a támogatással kapcsolatos iratok, valamint a támogatás felhasználását alátámasztó bizonylatok teljes körű megőrzésének határidejét,
i) a támogatott tevékenység megvalósításában közreműködők bevonásának lehetőségét, a közreműködők által megvalósítható tevékenységeket,
j) a támogatás nyújtásához szükséges adatok és az azokban bekövetkező változások támogató felé történő bejelentésének kötelezettségét,
k) a támogatási szerződéstől való elállás, felmondás okait, valamint a támogatás visszavonásának okait.
(3) Az elszámolási kötelezettséget nem teljesítő, illetve a támogatást nem célirányosan felhasználó szervezetek, személyek részére újabb támogatás 2 évig nem ítélhető meg.
19. § Az ötmillió forintot meghaladó értékű az információs önrendelkezési jogról és az információszabadságról szóló 2011. évi CXII. törvény 1. melléklet III. Gazdálkodási adatok 4. pontjában meghatározott szerződéseket közzé kell tenni a helyben szokásos módon e törvénynek megfelelően a szerződés létrejöttét követő 60 napon belül.
20. § A költségvetési szerv költségvetési támogatását a képviselő-testület a költségvetési szervek pénzellátási rendje szerint biztosítja. Az egyéb szervezetek részére nyújtott támogatások a megállapodásoknak megfelelően kerülnek kiutalásra.
21. § A Környezetvédelmi Alap bevételeit elsősorban a szennyezőforrások szennyezésének megelőző, illetve utólagos műszaki védelmére kell felhasználni, illetve önerőként rendelkezésre bocsátható ilyen jellegű fejlesztések, felhalmozások felújítások kiadásainak fedezetére is.
Szolgáltatási szerződés
22. § (1) Az önkormányzat által felügyelt költségvetési szervnél, szakmai alapfeladat keretében szellemi tevékenység végzésére szolgáltatási szerződéssel, számla ellenében külső személy vagy szervezet az e §-ban meghatározott feltételekkel vehető igénybe.
(2) A szolgáltatási szerződést írásban kell megkötni.
(3) A szerződéskötés feltétele, hogy
a) a költségvetési szerv az adott feladat ellátáshoz megfelelő szakértelemmel rendelkező személyt nem foglalkoztat, vagy
b) eseti, nem rendszeres jellegű feladat ellátása szükséges és a költségvetési szerven belül a feladat ellátásához megfelelő szakértelemmel rendelkező személy átmenetileg nem áll rendelkezésre.
(4) Jogszabályban vagy a költségvetési szerv szervezeti és működési szabályzatában meghatározott vezetői feladat ellátására szolgáltatási szerződés nem köthető.
(5) A feladat ellátásának – a fenntartóval egyeztetett - részletes feltételeit, az ellátható feladatokat a költségvetési szerv szervezeti és működési szabályzatban határozza meg.
(6) A szerződésnek tartalmaznia kell különösen:
a) az ellátandó feladatot,
b) a díjazás mértékét,
c) a részletes utalást arra, hogy a (3) bekezdésben írt feltétel mely körülményre tekintettel áll fenn
d) a szerződés időtartamát,
e) szervezettel kötendő szerződés esetén azt, hogy a szervezet részéről személy szerint ki(k) köteles(ek) a feladat ellátására, valamint,
f) a teljesítés igazolására felhatalmazott személy megnevezését.
Önkormányzati biztos kirendelése
23. § (1) Ha a helyi önkormányzat által irányított költségvetési szerv harminc napon túli elismert tartozásállományának mértéke eléri az éves eredeti kiadási előirányzatának 10%-át, vagy a százötven millió forintot, és e tartozását egy hónapon belül nem tudja harminc nap alá csökkenteni, a képviselő-testület a költségvetési szervhez – az államháztartásról szóló 2011. évi CXCV. törvény 71. § (2) és (3) bekezdésben foglalt hatáskörrel rendelkező önkormányzati biztost jelöl ki.
(2) Az önkormányzati biztos kirendelését az (1) bekezdésben meghatározott mértékű elismert tartozásállomány elérése esetén a képviselő-testületnél a polgármester kezdeményezi.
(3) Ha a polgármester a kötelezettségének nem tesz eleget, a biztos kirendelését indítványozhatja
a) az önkormányzat képviselő-testületének Pénzügyi és Gazdasági Bizottsága,
b) a helyi önkormányzat jegyzője a polgármesteren keresztül,
c) a helyi önkormányzat képviselő-testülete által megbízott könyvvizsgáló,
d) a költségvetési szerv vezetője.
(4) Az önkormányzati biztost a jelölhető személyek, illetve szervezetek közül a képviselő-testület döntése alapján a polgármester bízza meg, és ennek tényét a helyben szokásos módon teszi közzé.
Záró rendelkezések
24. § (1) A képviselő-testület a polgármesternek e rendelet elfogadásáig az átmeneti időszakban tett intézkedéseiről - bevételek beszedése, az előző évi kiadási előirányzatokon belül a kiadások arányos teljesítése - szóló beszámolóját elfogadja. Az átmeneti időszakban beszedett bevételek és teljesített kiadások e rendeletbe beépítésre kerültek.
(2) E rendelet rendelkezéseit 2025. január 1. napjától kell alkalmazni.
25. § Ez a rendelet a kihirdetését követő napon lép hatályba.