Somogysárd Község Önkormányzat Képviselő-testületének 5/2018 (VI.5.) önkormányzati rendelete

a helyi adóügyek elektronikus ügyintézésére érvényes eljárási szabályokról

Hatályos: 2018. 06. 05

Somogysárd Község Önkormányzat Képviselő-testületének 5/2018 (VI.5.) önkormányzati rendelete

a helyi adóügyek elektronikus ügyintézésére érvényes eljárási szabályokról

2018.06.05.

Somogysárd Község Önkormányzat Képviselő-testülete, az adózás rendjéről szóló 2017. évi CL. törvény 49. § (1) bekezdésben és a helyi adókról szóló 1990. évi C. törvény 6. § e), valamint 42/C § (1) bekezdésében kapott felhatalmazása alapján, Magyarország helyi önkormányzatairól szóló 2011. évi CLXXXIX. törvény 13. § (1) bekezdés 13. pontjában meghatározott feladatkörében eljárva a következőket rendeli el:

I. RÉSZ

Bevezető rész

1. A rendelet hatálya

1. § E rendelet hatálya kiterjed az E-ügyintézési rendszer valamennyi felhasználójára, akik jelen rendeletben meghatározott, jegyzői hatáskörbe tartozó ügyekben ügyfélként vesznek részt.

2. Értelmező rendelkezések

2. § E rendelet alkalmazásában:

a) Elektronikus űrlap: az adóhatóság által rendszeresített, adókötelezettség teljesítését segítő dokumentum.

b) E-ügyintézési rendszer: a hatósági ügyintézés elektronikus formája, amely az elektronikus úton benyújtott kérelemnek, bevallásnak, egyéb űrlapnak a benyújtását, továbbá az ügyfelek nem közhiteles tájékoztatását teszi lehetővé. Az e-ügyintézési rendszer az Önkormányzati Hivatali Portálon érhető el.

c) Ügyfélkapu: a magyar kormányzat elektronikus ügyfélbeléptető és azonosító rendszere, mely a https://www.tarhely.gov.hu portálon található. Biztosítja, hogy felhasználói a személyazonosság igazolása mellett egyszeri belépéssel biztonságosan kapcsolatba léphessenek elektronikus közigazgatási ügyintézést és szolgáltatást nyújtó szervekkel.

d) Cégkapu: tárhely, amely biztosítja a gazdálkodó szervezetek részére, hogy biztonságosan kapcsolatba léphessenek elektronikus közigazgatási ügyintézést és szolgáltatást nyújtó szervekkel.

e) Önkormányzati Hivatali Portál: az önkormányzati ASP központban az elektronikus önkormányzati ügyintézés helyszíne. Az ASP központ ügyféloldali szolgáltatásait az adózók a Portálon (https://ohp.asp.lgov.hu) keresztül vehetik igénybe.

f) Elektronikus ügyintézés: az elektronikus ügyintézés és bizalmi szolgáltatások általános szabályairól szóló 2015. évi CCXXII. törvény (továbbiakban: E-ügyintézési tv.) 1. § 17. pont b, alpontja alapján elektronikus úton elérhető szolgáltatást.

ÁLTALÁNOS RÉSZ

3. A helyi adókkal és az önkormányzati adóhatóság által kezelt központi adókkal kapcsolatos ügyintézés módja

3. § (1) Az önkormányzati adóhatósághoz (továbbiakban: adóhatósághoz) köthető 4. §.(1) bekezdés szerinti ügyintézések, az önkormányzati adóhatóság honlapján közzétett nyomtatványok alkalmazásával papír alapon, továbbá jelen rendeletben szabályozott módon, elektronikus úton is teljesíthetőek.

(2) Amennyiben elektronikus úton benyújtható nyomtatvány áll rendelkezésre, magánszemély adózó az (1) bekezdés szerinti kötelezettségét elektronikus úton is teljesítheti, más adózó azt elektronikus úton teljesíti.

(3) Elektronikus úton nyújtható be a bevallás a helyi iparűzési adóról állandó vagy ideiglenes jellegű iparűzési tevékenység esetén.

(4) Az űrlapok kitöltése és beadása az E-ügyintézési rendszer segítségével történik. Az E-ügyintézési rendszer segítségével beadott elektronikus űrlapok az adóhatóság honlapján és ügyfélszolgálatán közzétett nyomtatványok papír alapon való benyújtásával azonos értékűnek minősülnek.

4. § (1) Az önkormányzat Hivatalánál E-ügyintézési rendszer segítségével:

a) bevallási, bejelentési, változás-bejelentési kötelezettség teljesítését,

b) az adózó adószámlájának megtekintését,

c) az elektronikusan indított ügyek állapotáról szóló tájékoztatást biztosít.

(2) Elektronikus úton az önkormányzat által rendszeresített bevallási űrlapok benyújtása lehetséges a helyi iparűzési adó bevallás, állandó jellegű iparűzési tevékenység, termőföld bérbeadásából származó jövedelem adójához kapcsolódó bevallás.

5. § (1) Amennyiben az adózó helyett annak képviselője jár el, úgy legkésőbb az első elektronikus ügyintézés időpontját megelőző munkanapon az erre rendszeresített nyomtatványon köteles bejelenteni képviseleti jogosultságát az adóhatósághoz, illetve azt, hogy a képviseleti jogosultság tartalma mely adókötelezettségre terjed ki. A képviseleti jogosultság igazolásának hiányában a képviselő által tett cselekményhez joghatás nem fűződik.

(2) Az adózó az (1) bekezdés szerint bejelentett képviseleti jogosultság megszűnését haladéktalanul köteles bejelenteni az adóhatósághoz. A bejelentett képviseleti jogosultság megszűnését az adózó képviselője is bejelentheti.

ZÁRÓ RÉSZ

4. Záró rendelkezések

6. § E rendelet kihirdetését követő nap lép hatályba, rendelkezéseit a hatályba lépését követően indult ügyekben kell alkalmazni.