Balatonendréd Község Önkormányzat Képviselő-testületének 8/2021. (IX. 16.) önkormányzati rendeletének indokolása
a helyi szociális ellátásokról
Hatályos: 2021. 10. 01a helyi szociális ellátásokról
Általános indokolás
Tisztelt Képviselő-testület!
Balatonendréd Község Önkormányzat Képviselő-testülete a 2015 február havi ülésén alkotta meg a települési támogatás megállapításának, kifizetésének, folyósításának, valamint felhasználásának szabályairól szóló önkormányzati rendeletét. A rendelet hatályba lépése óta több mint hat év eltelt így indokolttá vált a rendelet felülvizsgálata. A Somogy Megyei Kormányhivatal is jelezte, hogy a rendelet a szociális rászorultság elvét figyelmen kívül hagyva is szabályoz egyes ellátásokat (gyerekszületési támogatás, óvoda- és iskolakezdési támogatás, időskorúak támogatása). Továbbá egyrészt az egyes szociális ágazati jogszabályokat érintő jogszabályváltozások, és a jogszabályszerkesztésről szóló IRM rendelet szabályainak történő megfelelés, továbbá a hatályon kívül helyezett hivatkozások felülvizsgálata, és a jövedelmi változások miatt az egyes ellátások folyósításának feltételeit is felülvizsgálat tárgyává kellett tenni.
A felülvizsgálat során megállapítást nyert, hogy a már többször módosított rendeleten olyan novelláris mértékű módosítás vált szükségessé, hogy indokolt volt új rendelet-tervezetet készíteni.
Az új rendelet-tervezet (továbbiakban: tervezet ) látszólag szűkíti a támogatás körét. Az új rendelet már nem szabályozza a szociális kölcsön és a gyermekek részére megállapítható rendkívüli gyermekvédelmi támogatást, ennek oka az, hogy az elmúlt hat évben ilyen irányú kérelmek alig érkeztek a hivatalhoz, ezért a további szabályozás fenntartása indokolatlan.
A tervezetben a gyermekszületési támogatás, óvoda- és iskolakezdési támogatás, időskorúak támogatása esetében a az eddigi feltételek mellé, jövedelmi határ került megállapításra.
A tervezet 1. §-a a hatályról rendelkezik.
A tervezet 2-11 §-a eljárási rendelkezéseket tartalmaz. Meghatározza a kérelem beadásának módját és helyét. Az eljárás indítására lehetőséget kapó személyeket, szervezeteket. Meghatározza általánosságban mely adatok szükségesek a kérelem elbírálásához, és milyen nyomtatványokat kell használni. Szabályozza, a kérelmező kötelezettségeit és felsorolja azon eseteket körét amelynek fennállása esetén nem jogosult a kérelmező támogatásra.
A tervezet 12. §-a adatkezelésre vonatkozó szabályokat tartalmaz.
A tervezet 13. §-a a szociális ellátások formáit sorolja fel, továbbá hatásköri rendelkezést is meghatároz.
A tervezet 14. §-a a gyermekszületési támogatás feltételeit szabályozza, meghatározásra került a figyelembe vehető jövedelmi határ. A támogatás összege 60.000,-Ft összeggel emelésre került.
A tervezet 15-. §-a az időskorúak támogatásának feltételeit szabályozza. Itt is jövedelmi határ került megállapításra.
A tervezet 16-17 §-a az óvoda- és iskolakezdési támogatás feltételeit szabályozza. Itt is jövedelmi határ került megállapításra.
A tervezet 18-19 §-a a lakhatási támogatás feltételeit szabályozza, a rendelkezések az előző rendeletből kerültek átvételre, azzal a különbséggel, hogy a jövedelmi határ emelésre került (300 % helyett 400 % ).
A tervezet 20. §-ában a gyógyszertámogatás feltételeit szabályozza, a jövedelemhatár itt is emelésre került.
A tervezet 21. §-ában szabályozott rendkívüli települési támogatás esetében a rászorultsági jövedelmi határ emelésre került, ezzel kiegyenlítve az elmúlt időszakban bekövetkezett átlagos jövedelmek emelkedését.
A tervezet 22. §-ában szabályozott temetési támogatás esetében szintén emelésre került a jövedelmi határ, valamint 50.000,-Ft összegben került meghatározásra a temetési támogatás legmagasabb összege.
A tervezet 23. §-a köztemetésről rendelkezik.
A tervezet 24-25 §-ában a egyes szociális szolgáltatásoknak az általános szabályait tartalmazza.
A tervezet 26. §-a a szociális étkeztetés szabályait tartalmazza.
A tervezet 27. §-a a házi segítségnyújtás ellátásának szabályait tartalmazza.
A tervezet 28-31 §-a a térítési díj szabályait tartalmazza.
A tervezet 32. §-a hatályba lépésről és az előző rendelet hatályon kívül helyezéséről rendelkezik.
ELŐZETES HATÁSVIZSGÁLATI LAP
(a jogalkotásról szóló 2010. évi CXXX. törvény 17. §-a alapján)
A tervezett jogszabály várható következményei, különösen
I. Társadalmi hatásai:
A rendelettervezet elsősorban a nehéz szociális körülmények között élő személyek, idősek, gyermeket nevelők, életkörülményein próbál segíteni.
II. Gazdasági hatásai:
A lakosság számára a rendelettervezetnek gazdasági hatása nincs.
III. Költségvetési hatásai:
A tervezetnek költségvetési hatása értelemszerűen van , a szociális kiadások fedezetét a költségvetés tartalmazza
IV. Környezeti következményei:
A rendelettervezetnek környezeti következményei nincsenek.
V. Egészségi következményei:
A rendelettervezetnek egészségi következményei nincsenek.
VI. Adminisztratív terheket befolyásoló hatásai:
A tervezetnek adminisztratív terheket befolyásoló hatása nincs.
VII. Megalkotásának szükségessége:
A rendelet megalkotása a hatályos jogszabályoknak való megfelelés és a kormányhivatallal történő egyeztetés és figyelemfelhívás alapján szükséges.
VIII. A jogalkotás elmaradásának várható következményei:
A rendeletalkotás elmaradásának következménye, hogy a Kormányhivatal törvényességi felhívással élhet.
IX. alkalmazásához szükséges személyi, szervezeti, tárgyi és pénzügyi feltételek:
Nem igényel többlet feltételt az eddigiekhez képest.