Balatonendréd Község Önkormányzat Képviselő-testületének 8/2021. (IX. 16.) önkormányzati rendeletének indokolása

a helyi szociális ellátásokról

Hatályos: 2021. 10. 01

a helyi szociális ellátásokról

Általános indokolás

Tisztelt Képviselő-testület!

Balatonendréd Község Önkormányzat Képviselő-testülete a 2015 február havi ülésén alkotta meg a települési támogatás megállapításának, kifizetésének, folyósításának, valamint felhasználásának szabályairól szóló önkormányzati rendeletét. A rendelet hatályba lépése óta több mint hat év eltelt így indokolttá vált a rendelet felülvizsgálata. A Somogy Megyei Kormányhivatal is jelezte, hogy a rendelet a szociális rászorultság elvét figyelmen kívül hagyva is szabályoz egyes ellátásokat (gyerekszületési támogatás, óvoda- és iskolakezdési támogatás, időskorúak támogatása). Továbbá egyrészt az egyes szociális ágazati jogszabályokat érintő jogszabályváltozások, és a jogszabályszerkesztésről szóló IRM rendelet szabályainak történő megfelelés, továbbá a hatályon kívül helyezett hivatkozások felülvizsgálata, és a jövedelmi változások miatt az egyes ellátások folyósításának feltételeit is felülvizsgálat tárgyává kellett tenni.

A felülvizsgálat során megállapítást nyert, hogy a már többször módosított rendeleten olyan novelláris mértékű módosítás vált szükségessé, hogy indokolt volt új rendelet-tervezetet készíteni.

Az új rendelet-tervezet (továbbiakban: tervezet ) látszólag szűkíti a támogatás körét. Az új rendelet már nem szabályozza a szociális kölcsön és a gyermekek részére megállapítható rendkívüli gyermekvédelmi támogatást, ennek oka az, hogy az elmúlt hat évben ilyen irányú kérelmek alig érkeztek a hivatalhoz, ezért a további szabályozás fenntartása indokolatlan.

A tervezetben a gyermekszületési támogatás, óvoda- és iskolakezdési támogatás, időskorúak támogatása esetében a az eddigi feltételek mellé, jövedelmi határ került megállapításra.

A tervezet 1. §-a a hatályról rendelkezik.

A tervezet 2-11 §-a eljárási rendelkezéseket tartalmaz. Meghatározza a kérelem beadásának módját és helyét. Az eljárás indítására lehetőséget kapó személyeket, szervezeteket. Meghatározza általánosságban mely adatok szükségesek a kérelem elbírálásához, és milyen nyomtatványokat kell használni. Szabályozza, a kérelmező kötelezettségeit és felsorolja azon eseteket körét amelynek fennállása esetén nem jogosult a kérelmező támogatásra.

A tervezet 12. §-a adatkezelésre vonatkozó szabályokat tartalmaz.

A tervezet 13. §-a a szociális ellátások formáit sorolja fel, továbbá hatásköri rendelkezést is meghatároz.

A tervezet 14. §-a a gyermekszületési támogatás feltételeit szabályozza, meghatározásra került a figyelembe vehető jövedelmi határ. A támogatás összege 60.000,-Ft összeggel emelésre került.

A tervezet 15-. §-a az időskorúak támogatásának feltételeit szabályozza. Itt is jövedelmi határ került megállapításra.

A tervezet 16-17 §-a az óvoda- és iskolakezdési támogatás feltételeit szabályozza. Itt is jövedelmi határ került megállapításra.

A tervezet 18-19 §-a a lakhatási támogatás feltételeit szabályozza, a rendelkezések az előző rendeletből kerültek átvételre, azzal a különbséggel, hogy a jövedelmi határ emelésre került (300 % helyett 400 % ).

A tervezet 20. §-ában a gyógyszertámogatás feltételeit szabályozza, a jövedelemhatár itt is emelésre került.

A tervezet 21. §-ában szabályozott rendkívüli települési támogatás esetében a rászorultsági jövedelmi határ emelésre került, ezzel kiegyenlítve az elmúlt időszakban bekövetkezett átlagos jövedelmek emelkedését.

A tervezet 22. §-ában szabályozott temetési támogatás esetében szintén emelésre került a jövedelmi határ, valamint 50.000,-Ft összegben került meghatározásra a temetési támogatás legmagasabb összege.

A tervezet 23. §-a köztemetésről rendelkezik.

A tervezet 24-25 §-ában a egyes szociális szolgáltatásoknak az általános szabályait tartalmazza.

A tervezet 26. §-a a szociális étkeztetés szabályait tartalmazza.

A tervezet 27. §-a a házi segítségnyújtás ellátásának szabályait tartalmazza.

A tervezet 28-31 §-a a térítési díj szabályait tartalmazza.

A tervezet 32. §-a hatályba lépésről és az előző rendelet hatályon kívül helyezéséről rendelkezik.

ELŐZETES HATÁSVIZSGÁLATI LAP

(a jogalkotásról szóló 2010. évi CXXX. törvény 17. §-a alapján)

A tervezett jogszabály várható következményei, különösen

I. Társadalmi hatásai:

A rendelettervezet elsősorban a nehéz szociális körülmények között élő személyek, idősek, gyermeket nevelők, életkörülményein próbál segíteni.

II. Gazdasági hatásai:

A lakosság számára a rendelettervezetnek gazdasági hatása nincs.

III. Költségvetési hatásai:

A tervezetnek költségvetési hatása értelemszerűen van , a szociális kiadások fedezetét a költségvetés tartalmazza

IV. Környezeti következményei:

A rendelettervezetnek környezeti következményei nincsenek.

V. Egészségi következményei:

A rendelettervezetnek egészségi következményei nincsenek.

VI. Adminisztratív terheket befolyásoló hatásai:

A tervezetnek adminisztratív terheket befolyásoló hatása nincs.

VII. Megalkotásának szükségessége:

A rendelet megalkotása a hatályos jogszabályoknak való megfelelés és a kormányhivatallal történő egyeztetés és figyelemfelhívás alapján szükséges.

VIII. A jogalkotás elmaradásának várható következményei:

A rendeletalkotás elmaradásának következménye, hogy a Kormányhivatal törvényességi felhívással élhet.

IX. alkalmazásához szükséges személyi, szervezeti, tárgyi és pénzügyi feltételek:

Nem igényel többlet feltételt az eddigiekhez képest.