Balatonfenyves Önkormányzat Képviselő-testületének 1/2001. (I.26.) önkormányzati rendelete

A Szervezeti és Működési Szabályzatáról

Hatályos: 2014. 04. 01- 2014. 11. 04

Balatonfenyves Község Önkormányzat Képviselő-testülete az Alaptörvény 32. cikk (2) bekezdésében meghatározott eredeti jogalkotói hatáskörében, az Alaptörvény 32. cikk (1) bekezdés d) pontjában meghatározott feladatkörében eljárva a következőket rendeli el:



I. fejezet

ÁLTALÁNOS RENDELKEZÉSEK

1.§

(1)Az önkormányzat hivatalos megnevezése: Balatonfenyves Község Önkormányzata (a továbbiakban: önkormányzat)

(2)Az önkormányzat székhelye: 8646 Balatonfenyves, Kölcsey u. 27.

       [1]Az önkormányzat telephelye:

       8646 Balatonfenyves, Kölcsey u.38-39. (könyvtár és konyha épülete)

       8646 Balatonfenyves, Bocskai u. 1. (orvosi rendelő)

(3)Az önkormányzat a feladat – és hatáskörébe tartozó helyi érdekű közügyekben önállóan eljáró jogi személy.

(4)[2]A képviselő-testület hivatalának hivatalos megnevezése: Balatonfenyvesi Polgármesteri Hivatal Balatonfenyves.


(5)A Polgármesteri Hivatal az önkormányzat működésével, valamint az államigazgatási ügyek döntésre való előkészítésével és végrehajtásával kapcsolatos feladatokat ellátó jogi személy.

(6)[3]Az önkormányzat illetékességi területe: Balatonfenyves közigazgatási területe.

2.§


(1) Az önkormányzat jelképei: címer, zászló.

      Az önkormányzat a jelképeit és használatuk rendjét külön rendeletben szabályozza.


(2)[4]


(3)


(4) A község ünnepe: május 12. – Fenyves Napja


(5)[5] Az önkormányzat hivatalos nemzetközi kapcsolatot tart fenn az erdélyi Zelelaka településsel és a lengyelországi Sulmierzyce és Zduny településekkel. A megállapodások a rendele t 2. számú függelékét képezik.



II. fejezet


A HELYI ÖNKORMÁNYZÁS ÁLTALÁNOS SZABÁLYAI


3.§[6]


III. fejezet


AZ ÖNKORMÁNYZAT FELADATA, HATÁSKÖRE, SZERVEI


4.§


(1) [7]

(2)

(3)


(4)[8]Önként vállalt önkormányzati feladatok különösen:

a)idegenforgalom fejlesztése,

b)önkormányzati lap fenntartása,

c)társadalmi szervezetek, önszerveződő közösségek támogatása,

d)kötelező kéményseprő-ipari közszolgáltatás megszervezése.



(5) Az önkormányzat tájékoztató lapja a Fenyvesi Újság. A helyi újság Szerkesztőbizottságának tagjait a Képviselő-testület 4 évente választja meg. Az újság szerkesztése a Szerkesztőbizottság feladata.[9]


(6) Az önként vállalt feladatok tárgyában az éves költségvetés elfogadásakor – a fedezet biztosításával egyidejűleg – kell állást foglalni.


(7) A képviselő-testület a feladatkörébe tartozó közszolgáltatások céljából önkormányzati intézményt, egyéb szervezetet alapíthat. Gazdasági társaságban vehet részt. Községfejlesztési és ellátási elképzelései végrehajtásához számít a lakosság, a vállalkozók, továbbá az üdülőtulajdonosok társadalmi szervezetére, illetve véleményüket fontos döntések előtt kikéri.


5.§


(1) Az önkormányzati feladat- és hatáskörök a képviselő-testületet illetik.


(2)[10] A képviselő-testület egyes hatásköreit a polgármesterre, a bizottságára, a társulására, a jegyzőre átruházhatja. E hatáskörök gyakorlásához utasítást adhat, a hatáskört visszavonhatja. Az átruházott hatáskör tovább nem ruházható.

       Az átruházott hatáskörök jegyzékét a rendelet 2. számú melléklete tartalmazza.


 (3)[11] Az átruházott hatáskörben hozott döntésről a hatáskör gyakorlója negyedévente beszámol a képviselő-testületnek.


6.§


1)[12] Az Mötv.42.§-ában foglaltakon túl a képviselő-testület hatásköréből nem ruházható át:


1. kitüntetések adományozása,

2. helyi közügy megoldásának vállalása, vagy az arról történő lemondás,

3. gazdasági társaság alapítása, megszüntetése, ezekbe való belépés.




IV. fejezet


A KÉPVISELŐ-TESTÜLET MŰKÖDÉSE


A képviselő-testület megalakulása[13]


7.§

(1)A képviselő-testület tagjainak száma a polgármesterrel együtt 7 fő. A képviselő-testület tagjainak névsorát és lakcímét a rendelet 1. számú függeléke tartalmazza.


(2)[14]A képviselő-testület az alakuló ülést a választást követő 15 napon belül tartja meg.


(3)Az alakuló ülésre meg kell hívni:

a)a választási bizottság elnökét és tagjait,

b)a partnertelepülés polgármesterét,

c)a környező települések polgármestereit,

d)a helyi civil szervezetek képviselőit.


(4)Az alakuló ülésen a megbízó levelek átadása után a települési képviselők és a polgármester esküt tesznek.


(5) Az alakuló ülés kötelező napirendjei:

a) a polgármester programjának ismertetése,

b) a polgármester illetményének megállapítása,


(6) Az alakuló ülésen a képviselő-testület hatáskörébe tartozó választások, titkos szavazások lebonyolítására a képviselő-testület szavazatszámláló bizottságot választ, melynek megbízatása a Jogi és Szociális Bizottság megválasztásáig tart.


(7) A polgármester programot terjeszt a képviselő-testület elé, amely a képviselő-testület megbízatásának időtartamára a településfejlesztés, helyi közszolgáltatások szervezésének főbb céljait, feladatait tartalmazza.


A munkaterv


8.§


(1)   A képviselő-testület működésének alapja az éves munkaterv.


(2)A munkaterv tervezetét – a polgármester irányításával – a jegyző állítja össze, és a polgármester terjeszti jóváhagyás végett a képviselő-testület elé.


(3)A munkaterv összeállításához javaslatot kell kérni:

a)a képviselő-testület tagjaitól,

b)a helyi társadalmi szervezetektől,

c)az intézmények vezetőitől.       


      A beérkezett javaslatokról a képviselő-testületet akkor is tájékoztatni kell, ha azok a

      munkaterv-javaslatban nem szerepelnek.


(4)Az éves munkaterv tartalmazza:

a)az ülések helyét, idejét,

b)napirendjét, előadóját,

c)az üdülőhelyi fórumok helyét, idejét,

d)a közmeghallgatások helyét, idejét.

         

(5)   Az elfogadott éves munkatervet meg kell küldeni e § (3) bekezdésében szereplő személyeknek és szervezeteknek.


A képviselő-testület összehívása


9.§


(1)A képviselő-testület az éves munkaterveben meghatározottak szerint, de legalább évi 6 alkalommal ülést tart.


(2)[15] A képviselő-testület ülését a polgármester hívja össze. A polgármester és az alpolgármesteri tisztség egyidejű betöltetlensége illetőleg tartós akadályoztatásuk esetén a képviselő-testület ülését a Pénzügyi és Fejlesztési Bizottság elnöke, akadályoztatása esetén a Jogi és Szociális Bizottság elnöke hívja össze.


(3)A képviselő-testületet össze kell hívni:

a)a képviselők ¼-nek indítványára,

b)a képviselő-testület bizottságának indítványára,

c)[16]a megyei kormányhivatal indítványára,

d)helyi népszavazásra irányuló kezdeményezés esetén,

e)népi kezdeményezés esetén.


(4)[17]A (3) bekezdésben meghatározattok alapján a soron kívüli ülés összehívására vonatkozó indítványt – a javasolt napirendi pont, a rendkívüli ülés összehívásának indokaival, valamint írásbeli előterjesztéssel a polgármesterhez kell írásban benyújtani.


(5)[18]A soron kívüli ülés időpontját a polgármester az indítvány benyújtásától számított 15 napon belülre köteles kitűzni. A meghívót ebben az esetben legalább 5 nappal előbb kézbesíteni kell, kivéve a (6) bekezdésben foglalt esetet.


(6)Sürgős, halasztást nem tűrő esetben a meghívó az ülés előtt 24 órával is küldhető. Ebben az esetben el lehet tekinteni az írásbeliségtől és bármilyen értesítési mód igénybe vehető, (pl. telefon, telefax, e-mail), de a sürgősség okát közölni kell.




Az együttes ülés külön szabályai[19]


9/A §


(1) Az önkormányzat tagja a Fonyódi Többcélú Kistérségi Társulásnak (továbbiakban: többcélú társulás).


(2)   A többcélú társulás tagjai a társulás valamennyi tagjának döntését igénylő, a társulás működését, valamint az általa ellátott feladat- és hatásköröket érintő döntések meghozatala céljából együttes képviselő-testületi ülést tarthatnak.


(3)   Az együttes képviselő-testületi ülés tartását a többcélú társulás tanácsa kezdeményezi.


(4)   Az együttes képviselő-testületi ülést a társulást alkotó képviselő-testületek Szervezeti és Működési Szabályzataiban meghatározottak szerint, a polgármesterek hívják össze a társulás székhelye szerinti településre.


(5)   Az együttes képviselő-testületi ülést a többcélú társulás tanácsának elnöke vezeti.


(6) [20]Az együttes ülésen a képviselő-testület ülésére – az ülés vezetését kivéve – az Mötv.-ben és a Szervezeti és Működési Szabályzatban foglaltaknak megfelelően kerül sor.


(7) Az együttes ülésen a határozati javaslatok tárgyában a képviselő-testületek külön-külön szavaznak és hoznak határozatot.


(8) Az együttes ülésről jegyzőkönyv készül, amely a testületi ülés jegyzőkönyvére vonatkozó szabályoknak megfelelően a képviselő-testületek által hozott határozatokat külön, valamint a tanácskozáson elhangzott valamennyi – beleértve a más képviselő-testület tagja által tett – hozzászólás lényegét tartalmazza.


(9)   A 9/A.§ - (3)-(5) bekezdéseinek kivételével - rendelkezését kell alkalmazni minden más esetben is, ha kettő vagy több képviselő-testület működését, feladat-, illetve hatáskörét érintő döntés meghozatala céljából együttes képviselő-testületi ülés tartása szükséges.


(10) Az együttes ülés összehívását bármelyik érintett képviselő-testület kezdeményezheti, az ülés vezetéséről a képviselő-testületek állapodnak meg.



A meghívó


10.§


(1)[21]A képviselő-testületi ülés meghívóját az ülés előtt legalább 6 nappal korábban meg kell küldeni a képviselőknek és a tanácskozási joggal meghívottaknak.


(2)A meghívó tartalmazza:

-az ülés helyét, időpontját,

-a napirendi pontokat és az előterjesztő nevét,

-a  (3) bekezdésben írt kivétellel az írásos előterjesztéseket.


(3)A képviselő-testület ülésére tanácskozási joggal meg kell hívni:


a)az írásos előterjesztés megküldése nélkül:

-az intézmények vezetőit.


b)a tárgy szerinti előterjesztés megküldésével:

-a helyi civil szervezetek képviselőit a tevékenységüket, működésüket érintő fontosabb kérdésekben.

-mindazokat, akiknek a jelenléte az adott napirend alapos és körültekintő  megtárgyalá-   sához elengedhetetlenül szükséges,

-a nem önkormányzati tájékoztatót, beszámolót tartalmazó napirendi pontok előterjesztőit.


(4)[22]A képviselő-testületi ülések időpontjáról, helyéről és napirendjéről az ülés előtt legalább 5 nappal hirdetmény útján értesíteni kell a lakosságot. A tájékoztatónak tartalmaznia kell, hogy a napirendek anyaga megtekinthető a polgármesteri hivatalban illetve az önkormányzat honlapján.



Az előterjesztés


11.§


(1)Előterjesztésnek minősül az ülés napirendjei közé felvett rendelet- és határozat-tervezet, beszámoló, tájékoztató.


(2)A  testületi ülésre az előterjesztés írásban vagy szóban kerül nyújtható be. A határozati javaslatot, akkor is írásban kell benyújtani, ha az előterjesztésre szóban került sor. Halaszthatatlan esetben a polgármester engedélyezheti az írásba foglalt előterjesztésnek és határozati javaslatnak az ülésen történő kiosztását. 

Az előterjesztés polgármesterhez történő benyújtási határideje a 10.§ (1) bekezésben megjelölt határidő előtt 1 munkanap.


(3)Kötelező írásos előterjesztést készíteni a képviselő-testület át nem ruházható hatáskörébe tartozó ügyekben. Kötelező írásba foglalni a polgármester tájékoztatóját a két ülés között végzett tevékenységéről, illetve beszámolót a lejárt határidejű határozatok végrehajtásáról.


(4)A képviselő-testületnek előterjesztést nyújthat be:

a)a képviselő-testület bizottsága,

b)a képviselő,

c)a polgármester,

d)a jegyző,

e)a beszámolásra, tájékoztatásra felkért szervezet, személy.


(5)Az előterjesztés két részből áll:


a)az első rész tartalmazza:

-az előterjesztés tárgyát, előadóját, ügyiratszámát,

-az előzményeket,

-a tárgykört érintő jogszabályokat,

-az előterjesztésben részvevők nevét, utalást a koordinációban végzett munkára, és az ennek során kialakult kisebbségi véleményekre is,

-azon körülmények összefoglalását, amelyek a döntést indokolják.


b)a második rész tartalmazza:

-indokás nélküli, egyértelműen megfogalmazott határozati javaslatot,

-az esetleges alternativ megoldási javaslatokat, egymástól világosan elkülönülő megfogalmazásban,

-a végrehajtásért felelős megnevezését,

-a végrehajtás határidejét.


(6) Az előterjesztés elkészítéséről, az azzal kapcsolatos koordinációk elvégzéséről az előterjesztő gondoskodik.


(7) Az írásbeli előterjesztés maximum nyolc gépelt oldal, ehhez csa­tol­hatók mellékletek és a határozati javaslat, vagy javaslati al­ter­natívák.



Sürgősségi indítvány


12.§


(1)Az előterjesztésre jogosult javasolhatja a képviselő-testületnek a napirendben nem szereplő előterjesztés sürgős megtárgyalását.


(2)Sürgősségi indítványt legkésőbb az ülést megelőző nap 12.00 óráig írásban lehet benyújtani a polgármesternél. Az indítványnak tartalmaznia kell annak tárgyát, a sürgősség indokát, a döntési javaslatot.


(3)A sürgősségi indítvány napirendre tűzéséről, tárgyalásáról vagy elnapolásáról a Polgármester javaslatára, a Képviselő-testület minősített többségű szavazattal dönt.[23]


Az ülések nyilvánossága


13.§


(1)A képviselő-testület ülései nyilvánosak.


(2)[24] A képviselő-testület az Mötv.46.§ (2) bekezdése alapján szerint zárt ülést tart, illetve zárt ülést rendelhet el.


(3) A zárt ülésről külön jegyzőkönyvet kell készíteni. A zárt ülésen a képviselő-testület tagjai, a jegyző, továbbá meghívása esetén az érintett és a szakértő vesz részt.


(4) Zárt ülés keretében tárgyalandó napirendet a képviselő-testület ülésén nyilvánosan tárgyalt napirendek után, utolsóként kell tárgyalni.


A napirendek tárgyalása


14.§


(1) A képviselő-testület akkor határozatképes, ha az ülésen a képviselő-testület tagjainak több, mint a fele jelen van.


(2)[25] A képviselő-testület ülését a polgármester vezeti. A polgármesteri és az alpolgármesteri tisztség egyidejű betöltetlensége, illetve tartós akadályoztatásuk esetén a képviselő-testületet ülését az Pénzügyi és Fejlesztési Bizottság elnöke vezeti. Mindhárom tisztségviselő együttes távolléte esetén a Jogi és Szociális Bizottság elnöke vezeti az ülést.



(3) A polgármester a testületi ülés vezetése során:


a)Megállapítja, hogy a képviselő-testület ülésének összehívása az SZMSZ szerint történt-e, megállapítja a határozatképességét, illetve a tanácskozási joggal résztvevők körét.


b)Előterjeszti az ülés napirendjét, valamint javaslatot tesz a sürgősségi indítványokra.


c)Tájékoztatást ad a lejárt határidejű határozatok végrehajtásáról, a két ülés között végzett tevékenységéről.


d)Tájékoztatást ad az előző képviselő-testületi ülésen elhangzott bejelentések nyomán tett intézkedésekről.


(4) A képviselő-testület a napirendről vita nélkül határoz.


15.§


(1)A polgármester a napirendek sorrendjében minden előterjesztés felett külön-külön nyit

      vitát, melynek során: 


a)Az előadó a napirendhez a vita előtt szóban legfeljebb 5 perc időtartamban kiegészítést tehet.


b)A bizottságok elnökei ismertetik az általuk tárgyalt előterjesztéssel kapcsolatos bizottsági állásfoglalást; javasolják-e vagy sem az előterjesztés határozati javaslatának elfogadását, illetve ismertetik az esetleges módosító indítványokat és a kisebbségi véleményt. A bizottság állásfoglalásának indoklását akkor ismerteik, ha azt a képviselő-testület kéri.


c)Az előadóhoz a Képviselő-testület tagjai, a tanácskozási joggal résztvevők kérdést tehetnek fel.


(2)A felszólalásokra a jelentkezés sorrendjében kerülhet sor. Minden képviselő az adott napirendnél egyszer kap szót. A felszólalások időtartama max. 5 perc A polgármester indokolt esetben ismételt hozzászólásra adhat lehetőséget, amelynek időtartama max. 2 perc.


(3)Indokolt esetben a polgármester szót adhat bármely személynek, aki a testületi ülésen nem döntési vagy tanácskozási joggal vesz részt.


(4)A vita lezárására, a hozzászólások időtartamának korlátozására a testület bármely tagja javaslatot tehet. E javaslatról a testület vita nélkül határoz.


(5) A vita lezárása után, határozathozatal előtt, a jegyzőnek szót kell adni, ha a javaslatok törvényességét illetően észrevételt kíván tenni.




(6) A polgármester az előterjesztésben szereplő és a vitában elhangzott határozati javaslatokat egyenként bocsátja szavazásra. Először a módosító és indítványokról dönt a testület – az elhangzás sorrendjében – majd az eredeti határozati javaslatról.



Szavazás


16.§


(1)A képviselő-testület döntésit egyszerű szótöbbséggel, nyílt szavazással hozza. A javaslat elfogadásához a jelenlévő települési képviselők több mint felének igen szavazata szükséges.


(2)A képviselő-testület döntéshozatalából kizárható az, akit vagy akinek a hozzátartozóját az

ügy személyesen érinti. A képviselő köteles bejelenteni a személyes érintettséget. A kizárásról az érintett képviselő kezdeményezésére, vagy bármely képviselő javaslatára a képviselő-testület dönt. A kizárt képviselőt a határozatképesség szempontjából jelenlévőnek kell tekinteni.


(3)A szavazás számszerű eredményének megállapítása és a döntés kihirdetése után a képviselő-testület ugyanazon ülésén ugyanazon napirendi pont tárgyában ismételten szavazást tartani kizárólag akkor lehet, ha a korábbi szavazás eredményeként elmaradt döntés miatti késedelem az önkormányzat tekintetében jogvesztéssel vagy gazdasági hátránnyal jár, illetve a működését veszélyezteti.


(4) Ismételt szavazásra minden napirendi pont tekintetében összesen egyetlen alkalommal lehet javaslatot tenni, a javaslat megtételére annak indokai megjelölésével együtt bármelyik képviselő, illetve az előterjesztő jogosult. A javaslatról a képviselő-testület vita nélkül dönt.


17.§


(1)[26] A minősített többséghez a megválasztott képviselők több mint felének a szavazata szükséges. (4 igen)


(2) [27]Minősített többség szükséges az Mötv. 50.§-ben meghatározottakon túl:


a)hitelfelvételhez, kötvénykibocsátáshoz,

b)az önkormányzat vagyonával, tulajdonával való rendelkezéshez, ha azok értéke a 10 millió forint értékhatár felett vannak,

c)sürgősségi indítvány elfogadásához,

d)kitüntető címek adományozásához,

e)helyi népszavazás kiírásához.


Titkos szavazás


18.§


(1)A képviselő-testület titkos szavazást tarthat mindazokban az ügyekben, amelyekben zárt ülést köteles tartani, illetve zárt ülést tarthat.


(2)[28]A titkos szavazást a Jogi és Szociális Bizottság testületi ülésen jelenlévő tagjai bonyolítják le.


(3)Az alpolgármester választás titkos szavazással történik.



Névszerinti szavazás


19.§

(1)[29]Név szerinti szavazást kell elrendelni:

a)Az önkormányzati képviselők ¼-nek indítványára,

b)az önkormányzat vagyonát vagy tulajdonát érintő ügyekben, amennyiben azok értékhatára az 50 millió forintot meghaladja.


(2)[30]


(3)A névszerinti szavazás úgy történik, hogy a jegyző felolvassa az ülésen jelenlévő testületi tagok nevét, akik ekkor „igen”-nel, vagy „nem”-mel szavaznak. Névszerinti szavazáskor tartókodni nem lehet.


(4)A névszerinti szavazás eredményét a testületi ülés jegyzőkönyvébe kell foglalni.



Választás, kinevezés esetén követendő eljárás[31]


19/A.§


A képviselő-testület a hatáskörébe tartozó választás, kinevezés esetén amennyiben kettőnél több jelölt van a szavazás menetét az alábbiak szerint szabályozza.


Első fordulóban minden jelöltre lehet szavazni.

Amennyiben az első fordulóban egyik jelölt sem kapja meg a megválasztásához, kinevezéséhez szükséges minősített szavazattöbbséget, úgy a képviselő-testület második fordulót tart.

A második fordulóban a két legtöbb szavazatot kapott jelöltre lehet szavazni.

Közülük amelyik jelölt megkapja a szükséges számú szavazatot, az kerül megválasztásra, kinevezésre.

Amennyiben egyik jelölt sem kapja meg a megválasztásához, kinevezéséhez szükséges minősített szavazattöbbséget, úgy választás, kinevezés eredménytelen.



Kérdés, interpelláció


20.§


(1)A képviselő a képviselő-testület ülésén – a napirendek tárgyalása után – a polgármestertől, az alpolgármestertől, az önkormányzati bizottságok elnökeitől, a jegyzőtől önkormányzati ügyekben felvilágosítást kérhet, interpellálhat. Az interpellációt legkésőbb az ülést megelőző nap 12.00 óráig a polgármesternél kell írásban benyújtani. E határidő elmulasztása esetén – a benyújtó képviselő választása szerint – vagy kérdésként nyújtható be vagy interpellációként olyan képviselő-testületi ülésen adható elő, amellyel kapcsolatban a fenti  határidő teljesült. Az interpellációra az ülésen vagy legkésőbb 15 napon belül érdemi választ kell adni.[32]


(2)A válaszokat minden képviselőnek meg kell küldeni. A képviselő-testület ülésén az interpellációra adott válasz elfogadásáról először az interpelláló nyilatkozik, majd a képviselő-testület vita nélkül, egyszerű szótöbbséggel dönt az elfogadásról. Ha a testület nem fogadja el a választ, annak vizsgálatát a tárgy szerint illetékes bizottságra bízza.


(3)A kérdésekre az interpellációkra vonatkozó szabályokat kell megfelelően alkalmazni, azzal az eltéréssel, hogy a kérdésre adott válasz elfogadásáról a képviselő-testület nem szavaz.


(4)Az interpellációkra, kérdésekre a képviselőnek 12 perc áll a rendelkezésére.


A tanácskozás rendjének fenntartása


21.§


(1)A tanácskozás rendjének fenntartásáról a polgármester gondoskodik:


Ennek során:

a)figyelmezteti azt a hozzászólót, aki eltért a tárgyalt témától, és rendreutasítja, aki a

tanácskozás méltóságát sértő kifejezéseket használ,

b)tartós rendzavarás, állandó lárma, vagy a vita folyamatos rendjét ellehetetlenítő

      esemény következtében a polgármester – ha ismételt figyelmeztetései sem jártak

      eredménnyel – felfüggesztheti az ülést.


(2)A nyilvános ülésen megjelent állampolgárok a számukra kijelölt helyet foglalják el. A tanácskozás rendjének megzavarása esetén a polgármester rendreutasíthatja a rendzavarót, ismétlődő rendzavarás esetén pedig, az érintettet a terem elhagyására is kötelezheti.


(3)A polgármesternek a rendfenntartás érdekében tett intézkedései ellen felszólalni, azokat visszautasítani, azzal vitába szállni nem lehet.


A jegyzőkönyv

22.§


(1)[33]A képviselő-testület üléséről jegyzőkönyvet és hangfelvételt kell készíteni. A zárt ülésről külön jegyzőkönyv készül. A jegyzőkönyv elkészítéséről a jegyző gondoskodik.
A képviselő-testület üléséről készült jegyzőkönyvet és hangfelvételt az irattári tervnek megfelelően kell őrizni.

A képviselő-testület nyílt üléséről videofelvétel készül, melyet elérhetővé kell tenni az önkormányzat honlapján.


(2)A testületi ülés jegyzőkönyvét 4 példányban kell elkészíteni.

      Ebből:

a)az első példány irattárba kerül,

b)[34]a második példányt 15 napon belül meg kell küldeni a Somogy Megyei Kormányhivatalnak,

c)a harmadik példányt évente kötetbe kell kötni, ( a  zárt ülés jegyzőkönyveit külön kötetbe)

d)a negyedik példányt meg kell küldeni a Községi Könyvtárnak  (a zárt ülés jegyzőkönyvei kivételével).


(3) A jegyzőkönyv első, második és harmadik példányához csatolni kell a mellékleteket.


(4)[35] A jegyzőkönyv az Mötv. 52.§ (1) bekezdésén túl tartalmazza:

a képviselőnek az adott napirendi pont tárgyalásakor tett előzetes kérésére saját hozzászólását.

A képviselő-testület vita nélkül dönt abban a kérdésben, hogy a vélemény rögzítésére szó szerint kerüljön-e sor.


(5) A képviselő-testület ülésének jegyzőkönyvét a polgármester és a jegyző írja alá.


(6)[36] A választópolgárok – a zárt ülés kivételével – betekinthetnek a képviselő-testület ülésének jegyzőkönyvébe és az előterjesztésekbe a polgármesteri hivatalban illetve a könyvtárban. A nyílt ülés jegyzőkönyvét hozzáférhetővé kell tenni az önkormányzat honlapján.


(7) Külön kérés esetén a képviselő-testület nyilvános ülésén felvett jegyzőkönyv egy példányát meg kell küldeni a települési képviselőnek.


(8) Szóbeli előterjesztés esetén a jegyzőkönyvet az előterjesztővel ellen kell jegyeztetni.



Önkormányzati határozatok és rendeletek


23.§


(1)A képviselő-testület határozatait külön-külön – a naptári év elejétől kezdődően – folyamatos sorszámmal és évszámmal kell ellátni a következők szerint:


Balatonfenyves Község Önkormányzat

…/….. év (… hó…nap) számú határozata


(2)A testületi határozatokról a polgármesteri hivatal nyilvántartást vezet.


(3)A határozatokat a jegyzőkönyv elkészítését követő 5 napon belül el kell küldeni a

      végrehajtásért felelős személyeknek és szerveknek.


(4[37]) A képviselő-testület normatív határozatát a 24.§. (5) bekezdés szerint közzé kell tenni.



24.§


(1)[38]


(2)Az önkormányzati rendelet alkotását kezdeményezheti:

a)települési képviselő,

b)a képviselő-testület bizottsága,

c)polgármester,

d)jegyző,

e)helyi civil szervezet vezetője.


(3)A rendelet-tervezet elkészítése:

a)A képviselő-testület a lakosság szélesebb körét érintő rendeletek, valamint az átfogó rendeletek előkészítésénél elveket, szempontokat állapíthat meg.   

b)A tervezeteteket a jegyző vagy a polgármesteri hivatal tárgy szerint érintett munkatársai készítik elő. Az előkészítéssel megbízható a tárgy szerint illetékes önkormányzati bizottság, bevonható külső szakértő is, melyre a jegyző tesz javaslatot.


(4)A rendelet-tervezet képviselő-testület elé terjesztése és elfogadása:

a)[39]A testület üléseinek napirendjére csak az Ügyrendi Bizottság illetve a tárgy szerint illetékes bizottság által megtárgyalt rendelet-tervezetek terjeszthetők elő.

b)Az előterjesztő az előkészítést és véleményezést követően a rendelet-tervezetet indoklással együtt a Képviselő-testület elé terjeszti.

c)A rendelet hiteles, végleges szövegét a jegyző szerkeszti meg. Az önkormányzati rendeletet a polgármester és a jegyző írják alá.

d)[40]Az önkormányzati rendeleteket külön-külön, a naptári év elejétől kezdődően folyamatos sorszámmal és évszámmal kell ellátni a következők szerint:
Balatonfenyves Község Önkormányzat Képviselő-testületének  …/……év (… hó… nap) önkormányzati rendelete.



(5)Az önkormányzati rendelet kihirdetése és közzététele:

Az önkormányzati rendeletet a helyben szokásos módon kell kihirdetni. Helyben szokásos módnak minősül a polgármesteri hivatal hirdetőtábláján 15 napra történő kifüggesztés. A kihirdetés napja azonos a kifüggesztés napjával. Az önkormányzati rendelet irattári példányán szerepeltetni kell a kifüggesztés és a levétel napját.


(6)[41]A rendeletekről a jegyző nyilvántartást vezet, egyúútal folyamatosan gondoskodik a hatályos önkormányzati rendeletek egységes szerkezetben való megjelenéséről. Az egységes szerkezetű rendeleteket az önkormányzat honlapján is közzé kell tenni.



V. fejezet


A TELEPÜLÉSI KÉPVISELŐK


25.§


(1)A képviselő a település egészért vállalt felelősséggel képviseli a választók érdekeit.


(2)A képviselő az alakuló ülésen, illetve a megválasztását követő ülésen az SZMSZ 7.§ (4) bekezdés szeinti esküt tesz.


(3)A települési képviselő főbb jogai:


a)Részt vehet a képviselő-testület döntéseinek előkészítésében, végrehajtásuk szervezésében és ellenőrzésében.

b)Kezdeményezheti, hogy a képviselő-testület vizsgálja felül bizottságának, a polgármesternek - a képviselő-testület által átruházott - önkormányzati ügyben hozott döntését.

c)Megbízás alapján képviselheti a képviselő-testületet.

d)A polgármesteri hivataltól –a jegyző, a polgármester illetve a kijelölt ügyintéző útján- igényelheti a képviselői munkájához szükséges tájékoztatást, illetőleg ügyviteli közreműködést.

e)Sürgős, azonnali intézkedést igénylő közérdekű ügyben – a jegyző útján – kezdeményezheti  a polgármesteri hivatal intézkedését, amelyre a hivatal 15 napon belül érdemi választ köteles adni.

f)Tanácskozási joggal bármely bizottság ülésen részt vehet.

g)A képviselő-testület ülésén a polgármestertől, alpolgármestertől, jegyzőtől, a bizottságok elnökeitől önkormányzati ügyben felvilágosítást kérni.

h)Kérésére az írsában is benyújtott hozzászólálását a jegyzőkönyvhöz kell mellékleni, illetőleg kérésére a véleményét rögzíteni kell a jegyzőkönyvben.

i)Jogosult a képviselői tevékenyéségéért tiszteletdíjra illetve költségei megtérítésére.


(4) A képviselő főbb kötelezettségei:


a)Tevékeny részvétel a képviselő-testület illetve a bizottságok munkájában.

b)Felkérés alapján részvétel a testületi ülés illetve a bizottsági ülés előkészítésében, valamint a különböző vizsgálatokban.

c)A tudomására jutott állami, szolgálati, üzleti és magántitkok megőrzése, mely megbízatásának lejárta után is fennáll.

d)Írásban vagy szóban bejelenteni a polgármesternek, ha képviselő-testület vagy a bizottság ülélsén nem tud részt venni.

e)A vele szemben felmerült személyes érintettséget bejelenteni.


(5) A képviselők testületi működéssel kapcsolatos jogai és kötelességei a bizottság testületi tagsággal nem rendelkező tagjaira is értelemszerűen vonatkoznak, beleértve a tiszteletdíjra vonatkozó jogosultságot is.


26.§


(1)A képviselőnek a képviselő-testület képviseletében vagy megbízásából végzett tevékenységgel összefüggő, általa előlegezett, számlával igazolt, szükséges költségét meg kell téríteni. A képviselői költségek kifizetését a polgármester engedélyezi.


(2)[42] A képviselő-testület a települési képviselők, bizottsági tagok, elnökök részére havi tiszteletdíjat állapít meg.


a)a képviselő havi tiszteletdíja 50.000,-Ft,

b)a képviselőnek, amennyiben bizottsági tag is, havi tiszteletdíja 70.000,-Ft,

c)a képviselőnek, amennyiben bizottság elnöke is, havi tiszteletdíja 90.000,-Ft,

d)a bizottságok nem képviselő tagjai havi tiszteletdíja 18.000,-Ft.

(3)[43]A képviselő-testület a kötelezettségeit megszegő képviselő megállapított tiszteletdíját legfeljebb 25%-kal, maximum 12 havi időtartamra csökkentheti. Ismételt kötelezettségszegés esetén a csökkentés, illetve a megvonás újra megállapítható.


VI. fejezet


A KÉPVISELŐ-TESTÜLET BIZOTTSÁGAI


27.§


(1)A képviselő-testület meghatározott önkormányzati feladat ellátására állandó vagy ideiglenes bizottságot választ.


(2) [44]


(3) A képviselő-testület állandó bizottságai és létszámai: [45]

(képviselő-testületi és nem képviselő-testületi tag)


a)Pénzügyi és Fejlesztési Bizottság 5 fővel (4+1 tag)

b)Jogi és Szociális Bizottság 5 fővel ( 4+1 tag)


(4) [46]A bizottságok névsorát az SZMSZ 4. számú függeléke tartalmazza.


(5) A képviselő-testület indokolt esetben, meghatározott feladat ellátátására ideiglenes bizottságot hozhat létre. Az ideiglenes bizottság megbízatása feladatának elvégzéséig illetve az erről szóló jelentésnek a képviselő-testület által történő tárgyalásáig tart.


(6)[47] A bizottság elnökét és tagjainak több, mint a felét a települési képviselők közül kell választani. A polgármester, az alpolgármester, a képviselő-testület hivatalának dolgozója nem lehet a bizottság elnöke vagy tagja.



28.§


(1)A bizottságok működésüknek részletes szabályait saját elhatározásukból ügyrendjükben állapíthatják meg.


(2)[48]A bizottságot az elnök hívja össze és vezeti az ülését. Akadályoztatása esetén az elnök-helyettes látja el e feladatokat.


(3)[49]A bizottságot 8 napon belüli időpontra össze kell hívni a polgármester indítványára.


(4)A bizottsági ülés meghívóját és az előterjesztéseket a bizottsági ülés előtt legalább 2 nappal el kell juttatni az érintettekhez. A bizottság üléséről értesíteni kell a képviselő-testület többi tagját valamint a jegyzőt is.


(5)A bizottság elnöke dönti el a bizottságuk ülésének tervezett napirendi pontjait. A bizottságok kötelesek megtárgyalni a feladatkörükbe tartozó előterjesztéseket.


(6)A bizottság konkrét témakörben külső szakértőt is igénybe vehet. A szakértő díjazását az önkormányzati költségvtés terhére elszámolni csak abban az esetben lehet, ha a képviselő-testület ehhez előzetesen hozzájárult.


(7)A bizottság ülésére a képviselő-testület határozatképességére, határozathozatalára nyilvánosságára a képviselő-testületre vonatkozó szabályok értelemszerűen irányadóak.  


[50](8) A bizottság üléséről jegyzőkönyv készül, amelynek tartalmára a képviselő-testületre vonatkozó szabályokat kell alkalmazni. A jegyzőkönyvet a bizottság elnöke és egy tagja írja alá. A jegyzőkönyvet a testületi ülés időpontjáig el kell készíteni.


29.§ [51]

(1) A bizottságok feladatai:

a) Pénzügyi és Fejlesztési Bizottság:

1.megtárgyalja a költségvetési rendeletet és módosításait, a gazdálkodásról szóló beszámolót,

2.megtárgyalja a vagyonhasznosítással, beruházásokkal, épített környezet védelmével, településfejlesztéssel, köztisztasággal, közterület-használattal, turisztikával, idegenforgalommal kapcsolatos előterjesztéseket,

3.a 16/2000 (VII.29.) Kt. Számú rendelet alapján ellenőrzi az érdekeltségi alap rendelkezésre állását,

4.javaslatot tesz a polgármester illetményének emelésére.


b) Jogi és Szociális Bizottság:

1.megtárgyalja a rendelet-tervezeteket, kivéve a költségvetéssel, zárszámadással kapcsolatos rendeleteket,

2.ellátja a vagyonnyilatkozatok nyilvántartásával és ellenőrzésével kapcsolatos feladatokat,

3.ellátja az összeférhetetlenségi ügyek vizsgálatát,

4.ellátja a titkos szavazás lebonyolításával kapcsolatos feladatokat,

5.megtárgyalja a, kultúrával, közoktatással, közművelődéssel kapcsolatos előterjesztéseket,

6.megtárgyalja a szociális ellátással, a gyermekvédelemmel, az egészségüggyel, a lakáscélú támogatásokkal kapcsolatos előterjesztéseket,

7.dönt az SZMSZ 2. sz. mellékletében meghatározott átruházott hatáskörökben.



VII fejezet


A polgármester, az alpolgármester, a jegyző



A polgármester


30.§


(1)A polgármester megbízatását főállásban látja el.


(2)A polgármester tagja a képviselő-testületnek, a képviselő-testület határozatképessége, döntéshozatala, működése szempontjából települési képviselőnek tekintendő.


31.§


(1) A polgármesternek a képviselő-testület működésével kapcsolatos kiemelt feladatai:


a)Segíti a képviselők munkáját.

b)Összehívja és vezeti a testület üléseit.

c)Képviseli az önkormányzatot.

d)Biztosítja a demokratikus helyi hatalomgyakorlást, a közakarat érvényesülését.

e)Javaslatot tesz az alpolgármester személyére.

f)Gondoskodik a képviselő-testület működésének, tevékenységének nyilvánosságáról, a helyi fórumok szervezéséről. Kapcsolatot tart a helyi civil szerveződésekkel.

g)Ha a képviselő-testület döntését az önkormányzat érdekeit sértőnek tartja, ugyanazon ügyben egy alkalommal kezdeményezheti a döntés ismételt megtárgyalását. A kezdeménye-   zést az ülést követő 3 napon belül nyújthatja be, a képviselő-testület a benyújtás napjától számított 15 napon belül dönt.



32.§


A polgármesternek a bizottságok működésével összefüggő főbb jogosítványai:


a)Indítványozhatja a bizottság összehívását (melyet ebben az esetben kötelezően össze kell hívni).

b)Felfüggesztheti a bizottság döntésének a végrehajtását, ha az ellentétes a képviselő-testület határozatával, vagy sérti az önkormányzat érdekeit. A felfüggesztett döntésről a képviselő-testület a következő ülésen határoz.

c)Bizottsági döntéshozatal esetén, dönt a bizottsági elnök kizárásáról, ha az ügy a bizottság elnökét vagy hozzátartozóját személyesen érinti.



33.§


A polgármesternek a polgármesteri hivatallal összefüggő főbb jogosítványai:


a)A képviselő-testület döntései szerint és saját önkormányzati jogkörben eljárva irányítja a

hivatalt.

b)A  jegyző javaslatainak figyelembevételével, meghatározza a hivatal feladatait az önkormányzat munkájának szervezésében, a döntések előkészítésében és végrehajtásában.

c)Dönt a jogszabály által hatáskörébe utalt államigazgatási ügyekben, hatósági jogkörökben, egyes hatásköreinek gyakorlását átruházhatja.

d)A jegyző javaslatára előterjesztést nyújt be a képviselő-testületnek a hivatal belső szervezeti tagozódásának, munkarendjének, valamint ügyfélfogadási rendjének meghatározására.

e)Szabályozza a hatáskörébe tartozó ügyekben a kiadmányozás rendjét.

f)[52]Gyakorolja munkáltatói jogokat a jegyző és az egyéb munkáltatói jogokat az önkormányzati intézményvezetők tekintetében. A képviselő-testület által alkalmazott munkavállalók tekintetében a képviselő-testület által leadott jogkörben szintén gyakorolja e jogokat.


34.§


(1)A polgármester foglalkoztási jogviszonyával kapcsolatos szabályokat, valamint az összeférhetetlenségére vonatkozó rendelkezéseket az Ötv., valamint a polgármesteri tisztség ellátásának egyes kérdéseiről és az önkormányzati képviselők tiszteletdíjáról szóló 1994. évi LXIV. törvény tartalmazza.


(2)A polgármester illetményének emelésére a Pénzügyi és Fejlesztési Bizottság tesz javaslatot az éves költségvetési rendelet tárgyalásával egyidejűleg.[53]


(3)A polgármester jutalmazására bármely képviselő-testületi tag javaslatot tehet, amelyről a képviselő-testület dönt.



Az Alpolgármester


35.§


(1)[54]A képviselő-testület saját tagjai közül a polgármester javaslatára, titkos szavazással a képviselő-testület megbízatásának időtartamára egy társadalmi megbízatású alpolgármestert választhat.


(2)Az alpolgármester segíti a polgármestert feladatai ellátásában, valamint ellát egyéb önkormányzati feladatot. A polgármester tartós (1 hónapot meghaladó) távolléte esetén helyettesíti önkormányzati ügyekben. A polgármester a rendeletben meghatározott feladatokon túl konkrét feladatok ellátásával bízhatja meg az alpolgármestert.


(3) Az alpolgármester kapcsolatot tart a helyi civil szervezetekkel.


A jegyző


  36.§


(1)[55]A jegyző kinevezésére az Mötv. 82.§. rendelkezéseit kell alkalmazni.


(2)A jegyző vezeti a polgármesteri hivatalt. Önkormányzati és államigazgatási feladatait a polgármesteri hivatal bevonásával látja el.


(3)A jegyző főbb feladatai az önkormányzat működésével kapcsolatban:

a)Előkészíti a képviselő-testület illetve a bizottságok elé kerülő előterjesztéseket.

b)Ellátja a képviselő-testület, a bizottság szervezési és ügyviteli tevékenységével kapcsolatos feladatokat.

c)Tanácskozási joggal vesz részt a testület és a bizottságok ülésein.

d)A szavazás előtt törvényességi észrevételt tehet az előterjesztés vitájában.

e)[56]Gondoskodik a testületi ülés és a bizottságok jegyzőkönyveinek elkészítéséről és a Somogy Megyei Kormányhivatalnak történő megküldéséről.

f)Tájékoztatja a képviselő-testületet és szerveit a munkájukat érintő új jogszabályokról.


(4)A jegyző egyéb, fontosabb feladatai:


a)A hatáskörébe tartozó ügyekben szabályozza a kiadmányozás rendjét, gyakorolja a munkáltatói jogokat a polgármesteri hivatal köztisztviselői körében. A kinevezéshez, vezetői megbízáshoz, felmentéshez, a vezetői megbízás visszavonásához, jutalmazáshoz – a polgármester által meghatározott körben – a polgármester egyetértése szükséges.

b)Döntésre előkészíti a polgármester hatáskörébe tartozó államigazgatási ügyeket.

c)Dönt azokban a hatósági ügyekben, amit a polgármester átad.

d)Ellátja a jogszabályokban előírt államigazgatási feladatokat és hatósági hatásköröket.

e)Dönt a hatáskörébe utalt ügyekben.

f)Ellátja az államigazgatási tevékenység egyszerűsítésével, korszerűsítésével összefüggő feladatokat.


(5)[57]



VIII. fejezet


A POLGÁRMESTERI HIVATAL


  37.§


(1) A képviselő-testület az önkormányzat működésével, valamint államigazgatási ügyek döntésére való előkészítésével és végrehajtásával kapcsolatos feladatok ellátására polgármesteri hivatalt hoz létre.


(2) A polgármesteri hivatal jogi személy, és önálló költségvetési szerv. A működéséhez szükséges előirányzatokat, működési- és fenntartási költségeket az éves költségvetés határozza meg


(3)[58] A polgármesteri hivatal belső szervezeti tagozódására, a munkarendjére és az ügyfélfogadás rendjére a jegyző tesz javaslatot, és azt a polgármester terjeszti a Képviselő-testület elé. Mindezeket a polgármesteri hivatal szervezeti és működési szabályzata tartalmazza.


(4) A polgármesteri hivatal köztisztviselője a döntésről szóló határozat kézhezvételének időpontjától függetlenül – az ülésen résztvevő polgármester, jegyző értesítése alapján – köteles haladéktalanul a határozat végrehajtása érdekében a szükséges intézkedéseket (előterjesztés kiegészítése, döntés végrehajtás megszervezése, stb.) megtenni.


(5) Az önkormányzat képviselőivel történő folyamatos kapcsolattartás a polgármesteri hivatal erre kijelölt ügyintézőjének a feladata.



IX. fejezet


HELYI NÉPSZAVAZÁS, NÉPI KEZDEMÉNYEZÉS


38.§


(1)A képviselő-testület köteles kiírni a népszavazást, ha a választópolgárok 20%-a  kezdeményezi.


(2)A képviselő-testület köteles megtárgyalni azt a népi kezdeményezést, amelyet a választópolgárok 5 %-a indítványozott.


(3) [59]A helyi népszavazásra és népi kezdeményezére az Ötv. 45-50.§-ait kell alkalmazni.




X. fejezet


TÁRSULÁSOK, LAKOSÁGI FÓRUMOK


A társulások


39.§


(1)Az önkormányzat képviselő-testülete feladatainak hatékonyabb, célszerűbb és gazdaságosabb ellátása érdekében társulásokban vehet részt.


(2)A társulási megállapodásokat az SZMSZ  3. számú függeléke tartalmazza.



Közmeghallgatás


40.§


(1)A képviselő-testület lakossági fórumok szervezésével teremt lehetőséget az állampolgárok és közösségeik számára a helyi közügyekben való részvételre.


(2)A képviselő-testület szükség szerint, de legalább évente egyszer közmeghallgatást tart.


(3)A közmeghallgatás alkalmával az állampolgárok és a településen működő helyi civil szervezetek képviselői közérdekű ügyben a képviselő-testülethez, a polgármesterhez, vagy a jegyzőhöz kérdéseket intézhetnek, illetőleg közérdekű javaslatokat tehetnek.


(4) A  A közmeghallgatás helyéről, idejéről az állampolgárokat legalább 8 nappal előbb a polgármester a helyben szokásos módon kell tájékoztatja.


(5)[60]A közmeghallgatást a polgármester vezeti. A közmeghallgatásról jegyzőkönyv készül, amelyre értelemszerűen vonatkoznak a képviselő-testület jegyzőkönyvére irányadó szabályok.



Üdülőhelyi fórum


41.§[61]


(1)A község területén üdülőtulajdonnal rendelkező állampolgárok illetve a külföldi ingatlantulajdonosok részére évente egy-egy alkalommal a képviselő-testület az éves munkatervében meghatározott időpontokban üdülőhelyi fórumot tart.


(2)Az állampolgároknak az üdülőhelyi fórum időpontját legalább 8 nappal előbb a helyben szokásos módon ki kell hirdetni, továbbá azt a polgármesteri hivatal az üdülőtulajdonosokkal – az adóértesítéssel együtt - küldendő levélben közli.


(3)Az üdülőhelyi fórumot a polgármester vezeti, az ott elhangzottakról emlékeztető készül.



XI. fejezet


AZ ÖNKORMÁNYZAT GAZDASÁGI ALAPJAI


Az önkormányzat vagyona


  42.§


(1)Az önkormányzat vagyonára és gazdálkodására vonatkozó alapvető rendelékezéseket külön önkormányzati rendeletben kell szabályozni.


(2)Az önkormányzat törzsvagyonát (forgalomképtelen törzsvagyon, korlátozottan forgalomképes törzsvagyon), valamint  forgalomképes vagyontárgyak tételes kimutatását folyamatosan karbantartva a vagyonrendelet mellékleteként kell kezelni.


(3)Az önkormányzat a képviselő-testület döntése szerint, vagyonának növelése és a község működése, működtetése érdekében részt vehet különböző vállalkozásokban és annak érdekében gazdasági társaságot hozhat létre.


(4) [62]


Az önkormányzat költségvetése


43.§


(1)Az önkormányzat a költségvetését önkormányzati rendeletben határozza meg. A költségvetés összeállításnak részletes szabályait az államháztartásról szóló törvény, a finanszírozás rendjét és az állami hozzájárulás mértékét az állami költségvetési törvény határozza meg. A gazdálkodás biztonságáért a képviselő-testület, a szabályszerűségért pedig a polgármester a felelős.


(2) A költségvetés megtárgyalása két fordulóban történik. Az első fordulóban a tárgyévet megelőző év november 30-ig a költségvetési irányelvek kerülnek a képviselő-testület elé. A második fordulóban a hatályos jogszabályoknak megfelelően a költségvetési rendelet tervezetének megtárgyalására kerül sor.


(3) A költségvetési rendelet elfogadásáig átmeneti rendeletben kell szabályozni a gazdálkodást.


(4) A képviselő-testület a gazdálkodásáról éves beszámolót készít és elfogadásáról rendeletet alkot. A polgármester a zárszámadásról szóló rendelettervezetet a költségvetési évet követő 4 hónapon belül terjeszti a képviselő-testület elé.


44.§


(1) Az önkormányzat gazdálkodási feladatait a polgármesteri hivatal útján látja el.


(2)Az önkormányzat gazdálkodását az Állami Számvevőszék ellenőrzi.


(3)[63]A helyi önkormányzat belső pénzügyi ellenőrzését a külön jogszabályok szerinti folyamatba épített, előzetes és utólagos vezetői ellenőrzés (pénzügyi irányítás és ellenőrzés) és belső ellenőrzés útján biztosítja. A belső ellenőrzéséről a Fonyód Többcélú Kistérségi Társulás útján gondoskodik.


(4)A pénzügyi bizottság - egyebek között - az önkormányzatnál és intézményeinél:

a)véleményezi az éves költségvetési javaslatot és a végrehajtásáról szóló féléves, éves beszámoló tervezeteit;

b)figyelemmel kíséri a költségvetési bevételek alakulását, különös tekintettel a saját bevételekre, a vagyonváltozás (vagyonnövekedés, -csökkenés) alakulását, értékeli az azt előidéző okokat;

c)vizsgálja a hitelfelvétel indokait és gazdasági megalapozottságát, ellenőrizheti a pénzkezelési szabályzat megtartását, a bizonylati rend és a bizonylati fegyelem érvényesítését.


(5) A pénzügyi bizottság vizsgálati megállapításait a képviselő-testülettel haladéktalanul közli. Ha a képviselő-testület a vizsgálati megállapításokkal nem ért egyet, a vizsgálati jegyzőkönyvet az észrevételeivel együtt megküldi az Állami Számvevőszéknek.





XII. fejezet


ZÁRÓ RENDELKEZÉSEK


  45.§


(1)Jelen rendelet 2001. február hó 01. napján lép hatályba. Kihirdetéséről a jegyző gondoskodik.


(2)Jelen rendelet hatálybalépésével egyidejűleg hatályát veszti a Szervezeti és Működési Szabályzatról szóló 2/1999. (II.1)Kt. számú rendelet, az azt módosító 8/1999.(X.28.)Kt.sz. és 1/2000.(I.27.)Kt. számú rendelet, valamint a helyi népszavazásról és népi kezdeményezésről szóló 10/1992. (V.29.) és 15/1992. (VIII.27.) Kt.számú rendelet.


(3)Az SZMSZ-t és annak módosításait meg kell küldeni:

a)a képviselő-testületi tagoknak,

b)a bizottságok nem képviselő tagjainak.


(4)Az SZMSZ-t el kell helyezni a polgármesteri hivatalban és a községi könyvtárban.


(5)[64] Az önkormányzat által ellátott kormányzati funkciók listáját a rendelet 5. számú függeléke tartalmazza.


Balatonfenyves, 2001. január 25.




Lombár Gábor                                                                       Dr. Tóthné Dr. Sass Mónika

Polgármester sk                                                                                       jegyző sk.



Egységes szerkezetbe foglalva 2014. március 31.-én.



Dr. Tóthné dr. Sass Mónika

Jegyző sk.












2. sz. melléklet


ÁTRUHÁZOTT  HATÁSKÖRÖK  JEGYZÉKE




Jogi és Szociális Bizottság


  1. Önkormányzati segély a Szociális rendelet 26.§. (2) bekezdése szerint
  2. Szociális célú tűzifa támogatás




Polgármester


  1. Ápolási díj megállapítása az Szt. 43/B§. (1) bekezdése szerint
  2. Önkormányzati segély
  3. Szülési segély
  4. Tanyagondnoki ellátás igénybevétele
  5. Közgyógyellátás az Szt 17-a szerint
  6. Közterület használat engedélyezése
  7. Nem közterületen lévő fenyő kivágásának engedélyezése





[1]

Módosította a 17/2012 (XII.21.) rendelet 1.§-a.

[2]

Módosította a 6/2014 (III.31.) önkormányzati rendelet 1.§-a

[3]

Módosította a 4/2007 (III.30.) rendelet 1.§-a.

[4]

Hatályon kívül helyezte a 6/2014 (III.31.) önkormányzati rendelet 18.-a.

[5]

Módosította a 4/2007 (III.30.) rendelet 2.§-a.

[6]

Hatályon kívül helyezte a 6/2014 (III.31.) önkormányzati rendelet 18.-a.

[7]

Az (1)-(3) bekezdést hatályon kívül helyezte a 6/2014 (III.31.) önkormányzati rendelet 18.-a.

[8]

Módosította a 6/2014 (III.31.) önkormányzati rendelet 3.§-a.

[9]

A 4.§ (5) bekezdése a 4/2003 (III.28.) Kt.sz. rendelet 1§-val megállapított szöveg.

[10]

  Módosította a 6/2014 (III.31.) önkormányzati rendelet 3.§-a.

[11]

Módosította a 6/2011(IV.01.) rendelet 2.§-a.

[12]

Módosította a 6/2014 (III.31.) önkormányzati rendelet 4.§-a

Mötv. 42.§ A képviselő-testület hatásköréből nem ruházható át:

1. a rendeletalkotás;

2. szervezetének kialakítása és működésének meghatározása, a törvény által hatáskörébe utalt választás, kinevezés, vezetői megbízás;

3. a helyi népszavazás elrendelése, kitüntetések és elismerő címek alapítása;

4. a gazdasági program, a hitelfelvétel, a kötvénykibocsátás, a kölcsönfelvétel vagy más adósságot keletkeztető kötelezettségvállalás, alapítványi forrás átvétele és átadása;

5. önkormányzati társulás létrehozása, megszüntetése, abból történő kiválás, a társulási megállapodás módosítása, társuláshoz, érdekképviseleti szervezethez való csatlakozás, abból történő kiválás;

6. megállapodás külföldi önkormányzattal való együttműködésről, nemzetközi önkormányzati szervezethez való csatlakozás, abból történő kiválás;

7. intézmény alapítása, átszervezése, megszüntetése;

8. közterület elnevezése, köztéri szobor, műalkotás állítása;

9. eljárás kezdeményezése az Alkotmánybíróságnál;

10. a bíróságok ülnökeinek megválasztása;

11. állásfoglalás intézmény átszervezéséről, megszüntetéséről, ellátási, szolgáltatási körzeteiről, ha a szolgáltatás a települést is érinti;

12. a települési képviselő, polgármester méltatlansági és a vagyonnyilatkozati eljárással kapcsolatos, továbbá összeférhetetlenségi ügyében való döntés;

13. az önkormányzati képviselői megbízatás megszűnéséről való döntés, ha a képviselő egy éven át nem vesz részt a képviselő-testület ülésén;

14. a településfejlesztési eszközök és a településszerkezeti terv jóváhagyása;

15. területszervezési kezdeményezés;

16. amit törvény a képviselő-testület át nem ruházható hatáskörébe utal.

[13]

Módosította a 14/2010 (X.15.) rendelet 1.§-a.

[14]

A (2) és (4) bekezdést módosította a 6/2014 (III.31.) önkormányzati rendelet 5.§-a.

[15]

Módosította a 14/2010 (X.15.) rendelet 2.§-a.

[16]

Módosította a 6/2011 (IV.01.) rendelet 3.§-a.

[17]

A (4)-(5) bekezdést módosította a 6/2011 (IV.01.) rendelet 4.§-a.

[18]

Módosította a 6/2014 (III.31.) önkormányzati rendelet 6.§-a.

[19]

Beiktatta a 4/2007 (III.30.) rendelet 7.§-a.

[20]

Módosította a 6/2014 (III.31.) önkormányzati rendelet 7.§-a

[21]

Módosította a 6/2014 (III.31.) önkormányzati rendelet 8.§-a

[22]

Módosította a 6/2014 (III.31.) önkormányzati rendelet 8.§-a.

[23]

A 12.§ (3) bekezdése a 13/2002 (XI.9.) Kt.sz. rendelet 7.§-ával megállapított szöveg.

[24]

Módosította a 6/2014 (III.31.) önkormányzati rendelet 9.§-a

Mötv. 46.§ (2) A képviselő-testület

a) zárt ülést tart önkormányzati hatósági, összeférhetetlenségi, méltatlansági, kitüntetési ügy tárgyalásakor, fegyelmi büntetés kiszabása, valamint vagyonnyilatkozattal kapcsolatos eljárás esetén;

b) zárt ülést tart az érintett kérésére választás, kinevezés, felmentés, vezetői megbízás adása, annak visszavonása, fegyelmi eljárás megindítása és állásfoglalást igénylő személyi ügy tárgyalásakor;

c) zárt ülést rendelhet el a vagyonával való rendelkezés esetén, továbbá az általa kiírt pályázat feltételeinek meghatározásakor, a pályázat tárgyalásakor, ha a nyilvános tárgyalás az önkormányzat vagy más érintett üzleti érdekét sértené.

[25]

Módosította a 6/2011 (IV.01.) rendelet 6.§-a.

[26]

Módosította a 14/2010 (X.15.) rendelet 3.§-a.

[27]

Mötv. 50. §-a szerint minősített többség szükséges:

  • az önkormányzati képviselő kizárásához;
  • az összeférhetetlenség, valamint a méltatlanság megállapításához,;
  • a képviselői megbízatás megszűnéséről való döntéshez;
  • zárt ülés elrendeléséhez a vagyonnal való rendelkezés esetén, továbbá, az önkormányzat által kiírt pályázat feltételeinek meghatározásakor, a pályázat tárgyalásakor, ha a nyilvános tárgyalás az önkormányzat vagy más érintett üzleti érdekét sértené;
  • a rendeletalkotáshoz;
  • szervezet kialakításához és működés meghatározásához;
  • a törvény által önkormányzati hatáskörbe utalt választáshoz, kinevezéshez, vezetői megbízáshoz;
  • önkormányzati társulás létrehozásához, megszüntetéséhez, abból történő kiváláshoz, a társulási megállapodás módosításához, társuláshoz, érdekképviseleti szervezethez való csatlakozáshoz, abból történő kiváláshoz;
  • megállapodáshoz külföldi önkormányzattal való együttműködésről, nemzetközi önkormányzati szervezethez való csatlakozáshoz, abból történő kiváláshoz;
  • intézmény alapításához, átszervezéséhez, megszüntetéséhez.

Módosította a 6/2014 (III.31.) önkormányzati rendelet 10.§-a.

[28]

Módosította a 6/2011 (IV.01.) rendelet 7.§-a.

[29]

Módosította a 6/2014 (III.31.) önkormányzati rendelet 11.§-a

[30]

Hatályon kívül helyezte a 6/2014 (III.31.) önkormányzati rendelet 18.-a.

[31]

Beiktatta a 4/2007 (III.30.) rendelet 8.§-a.

[32]

A 20.§ (1) bekezdése a 4/2003 (III.28.) Kt.sz. rendelet 2.§-val megállapított szöveg.

[33]

Módosította a 6/2011 (IV.01.) rendelet 8.§-a

[34]

Módosította a 6/2011 (IV.01.) rendelet 9.§-a.

[35]

Módosította a 6/2014 (III.31.) önkormányzati rendelet 12.§-a.

[36]

Módosította a 4/2007 (III.30.) rendelet 10.§-a

[37]

Beiktatta a 6/2011 (IV.01.) rendelet 10.§-a.

[38]

Hatályon kívül helyezte a 6/2014 (III.31.) önkormányzati rendelet 18.-a.

[39]

Az a) és d) pontot módosította a 4/2007 (III.30.) rendelet 11.§-a.

[40]

Módosította a 6/2011 (IV.01.) rendelet 11.§-a.

[41]

Módosította a 4/2007.(III.30.) rendelet 12.§-a.

[42]

Módosította a 16/2010 (XI.4.) rendelet 1.§-a.

[43]

Módosította a 13/2007 (IX.14.) rendelet 3.§-a.

[44]

Hatályon kívül helyezte a 6/2014 (III.31.) önkormányzati rendelet 18.-a.

[45]

Módosította a 14/2010 (X.15.) rendelet 4.§-a.

[46]

Módosította a 13/2007 (IX.14.) rendelet 4.§-a.

[47]

Módosította a 14/2010 (X.15.) rendelet 4.§-a.

[48]

A (2)-(3) bekezdést módosította a 4/2007 (III.30.) rendelet 15.§-a.

[49]

Módosította a 6/2014 (III.31.) önkormányzati rendelet 13.§-a.

[50]

Módosította a 6/2014 (III.31.) önkormányzati rendelet 13.§-a.

[51]

Módosította a 14/2010 (X.15.) rendelet 5.§-a.

[52]

Módosította a 6/2014 (III.31.) önkormányzati rendelet 14.§-a.

[53]

A 34.§ (2) bekezdése a 13/2002 (XI.9.) Kt. sz. rendelet 6.§-ával megállapított szöveg.

[54]

Módosította a 14/2010 (X.15.) rendelet 6.§-a.

[55]

Módosította a 6/2014 (III.31.) önkormányzati rendelet 15.§-a.

[56]

Módosította a 6/2011 (IV.01.) rendelet 12.§-a.

[57]

Hatályon kívül helyezte a 13/2007 (IX.14.) rendelet 5.§-a.

[58]

A (3)-(4) bekezdést módosította a 4/2007 (III.30.) rendelet 18.§-a.

[59]

Módosította a 6/2014 (III.31.) önkormányzati rendelet 16.§-a.

[60]

Módosította a 4/2007 (III.30.) rendelet 19.§-a.

[61]

Módosította a 4/2007 (III.30.) rendelet 20.§-a.

[62]

Hatályon kívül helyezte a 6/2011 (IV.01.) rendelet 14.§-a.

[63]

Módosította a 6/2011 (IV.01.) rendelet 13.§-a.

[64]

Módosította a 6/2014 (III.31.) önkormányzati rendelet 17.§-a.