Balatonlelle Város Önkormányzata 17/2013. (IX.27.) önkormányzati rendelete
a településképi véleményezési és kötelezési eljárásról.
Hatályos: 2013. 10. 01- 2018. 05. 30Balatonlelle Város Önkormányzata 17/2013. (IX.27.) önkormányzati rendelete
a településképi véleményezési és kötelezési eljárásról.
2013-10-01-tól 2018-05-31-ig
Balatonlelle Város Önkormányzat Képviselő-testülete az Alaptörvény 32. cikk (1) bek. a) pontjában, az épített környezet alakításáró1 és védelméről szóló 1997. évi LXXVIII. törvény (Étv) 62. § (6) bekezdés 7. pontjában szereplő felhatalmazás alapján, a 6/A. § (1)-(2) bekezdésében szereplő feladatok ellátásának végrehajtása érdekében – figyelemmel ugyanezen törvény 29 § és 30/C § rendelkezésében, a település-fejlesztési koncepcióról, az integrált település-fejlesztési stratégiáról és a településrendezési eszközökről, valamint egyes településrendezési sajátos jogintézményekről szóló 314/2012. (XI. 8.) Korm. rendeletben (továbbiakban: Tfr), az építésügyi és építés-felügyeleti hatósági eljárásokról és ellenőrzésekről, valamint az építésügyi hatósági szolgáltatásról szóló 312/2012. (XI. 8.) Korm. rendeletben (továbbiakban: Eljr) foglaltakra – a településképi érdekek érvényre juttatása érdekében a következő önkormányzati rendeletet alkotja.
FEJEZET
ÁLTALÁNOS RENDELKEZÉSEK
A rendelet célja
1. § A rendelet célja Balatonlelle Város épített környezetének védelme, harmonikus alakítása érdekében – a környezeti és a helyi adottságok figyelembevételével – a városképi illeszkedések biztosítása, a település-fejlesztési célokkal összefüggő követelmények kiegyensúlyozott érvényesítése, az épített környezet esztétikus kialakítása.
A rendelet hatálya
2. § A Tfr előírásait a jelen rendeletben foglalt kiegészítésekkel együtt kell alkalmazni.
A rendelet hatálya Balatonlelle közigazgatási területére terjed ki.
A rendelet személyi hatálya kiterjed minden természetes személyre, jogi személyre és jogi személyiséggel nem rendelkező szervezetre, aki/amely Balatonlelle közigazgatási területen jogszabályban építésügyi hatósági engedélyhez kötött építési tevékenységet végez, vagy azzal összefüggő építészeti-műszaki tervdokumentációt készít.
FEJEZET
A TELEPÜLÉSKÉPI VÉLEMÉNYEZÉSI ELJÁRÁS
A településképi véleményhez kötött engedélyezési eljárások
3. § A polgármester építmény építésére, bővítésére, településképet érintő átalakítására irányuló építési, összevont vagy fennmaradási engedélyezési eljárásokhoz e rendeletben szabályozott településképi véleményt ad.
A jelen rendelet előírásait minden olyan hatósági engedélyhez kötött építési munkával kapcsolatban alkalmazni kell, amely az építmény megjelenését érinti, függetlenül attól, hogy a megjelenés jelenleg közterületről feltárulkozik-e vagy sem.
Az építésügyi hatósági engedélyhez nem kötött olyan építési munkák, amelyek az építmény látványát, megjelenését érintik – az önkormányzat külön rendeletében meghatározottak szerint – csak településképi bejelentési eljárás alapján végezhetők.
Településképi véleményezési eljárást kell lefolytatni a közterületek látványát érintő felújítási, átalakítási munkákhoz.
A véleményezési eljárás lefolytatása
4. § A településképi véleményezési eljárás az építtető, illetve az általa megbízott tervező (a továbbiakban: kérelmező) által a polgármesterhez benyújtott – papíralapú, a rendeletben előírt tartalmú – kérelemre indul. A kérelmező legkésőbb a kérelem benyújtásáig a véleményezendő építészeti-műszaki tervdokumentációt elektronikus formában feltölti az építésügyi hatósági eljáráshoz biztosított elektronikus tárhelyre, melyhez a polgármesternek hozzáférést biztosít.
A polgármester településképi véleményét a főépítész készíti elő.
A Tfr 22. § (3) bekezdésben előirt tartalommal kell előterjeszteni, hogy abból e rendeletben meghatározott szempontok érvényesülése, a megoldás megfelelősége eldönthető legyen. Ennek érdekében nem megfelelő, vagy hiányos tartalom eseten a főépítész a kérelmezőt határidő megjelölésével hiánypótlásra hívja fel. A felhívás eredménytelensége eseten a településképi véleményezés a rendelkezésre álló adatok alapján történik.
A dokumentációt, hiánypótlás esetén a hiánypótlás megtörténtének időpontjától illetve az arra megállapított határidő leteltével kell e rendelet szempontjából kérelemnek minősíteni.
A tervtanácsi véleményezésre alkalmas dokumentáció tartalmát a helyi tervtanácsi eljárásról szóló rendelet alapján kell minősíteni.
5. § A településképi véleményt megalapozó szakmai anyag – tervtanácsi véleményezésre kötött munkák esetében a Tervtanács véleménye, egyéb esetben és Tervtanács működése híján – a főépítész szakmai véleménye.
Amennyiben helyi Tervtanácsi véleményezéshez kötött tervek eseten a Tervtanács határozatképessége objektív okok miatt nem biztosítható, a polgármester a településképi véleményt a főépítész szakmai véleményére alapozza.
A településképi véleményt a polgármester a Tfr 22. § (5) bekezdése szerint adja meg.
A településképi vélemény mellékletét képezi az indoklást is tartalmazó, azt megalapozó tervtanácsi illetve főépítész szakmai vélemény.
A településképi véleményt – a kérelem beérkezésétől számított legfeljebb 15 napon belül – meg kell küldeni a kérelmezőnek, és (pdf formátumban) a 4. § (1) bekezdés szerint megadott elektronikus tárhelyre is fel kell tölteni.
A településképi véleményezés szempontjai
6. § A településképi véleményezési eljárás során vizsgálni kell, hogy a dokumentációban bemutatott építészeti-műszaki megoldás megfeleljen a következő feltételeknek:
tartalma tegyen eleget valamennyi település-rendezési eszközben a településképet érintő kötelező előírásoknak,
a település-rendezési eszköz irányadó szabályozása eseten a választott megoldás a környezetre és a városképre tekintettel a legkedvezőbb beépítést, illetve településképi megjelenést eredményezze,
a beépítés módja feleljen meg a környezetbe illeszkedés követelményeinek,
vegye figyelembe a kialakult beépítés adottságai, rendeltetésszerű használatának és fejlesztésének lehetőségeit,
a létrehozandó épület, épületrész, építmény, építményrész ne korlátozza indokolatlan mértékben a szomszédos ingatlanok rendeltetését, továbbá benapozását, az építmények kilátását, tekintetbe véve a rálátás követelményeit is,
vegye figyelembe a település-rendezési eszközben, a környezetben lehetővé tett fejlesztéseket.
Az építmény tömegalakításának és látványának a következő feltételeket kell teljesíteni:
alkalmazkodjon a környezet léptékéhez, formanyelvéhez, tömegalakításához,
a homlokzatok és tetőzet, azok karaktere illeszkedjen a környezethez, és feleljen meg a választott funkciónak,
a homlokzati látvány és léptékrend illeszkedjen a környezetéhez, harmonizáljon az épülettömeggel,
az anyaghasználat alkalmazkodjon az épület karakteréhez, funkciójához, a környezetben alkalmazott anyagokhoz, illetve látványukhoz, tegyenek eleget a korszerű épület-technikai követelményeknek,
a tetőzet, a fedés anyaga, karaktere illeszkedjen a környezethez,
a látvány színvilága illeszkedjen a környezethez,
amennyiben a funkció ezt indokolja, tartalmazza a cégérek, reklámok, antennák vagy ehhez hasonló berendezések megfelelő, környezetbe illő, és jogszabályoknak megfelelő megoldását,
a beavatkozás nem okozhatja a természeti környezet indokolatlan, és káros megváltoztatását,
a tervezett díszvilágítás, projekció szükséges-e az építmény megfelelő, környezetébe illő látványához, mely nem zavarhatja a környezet használatát, és illeszkednie kell a környezet közeli és távoli megjelenésével,
a beavatkozás nem zavarhatja a védett településrész, vagy építmény látványát és annak megfelelő érvényesülését,
védett építmény eseten a beavatkozás nem lehet ellentétes a védelem céljával, és eleget kell tennie a védelem látványban is jelentkező szempontjainak.
Az (1)-(2) bekezdésben meghatározott szempontokat mind új, mind meglévő építményen végzett építési munka eseten vizsgálni kell.
FEJEZET
TELEPÜLÉSKÉPI KÖTELEZÉS
7. § Településképi kötelezési eljárást kell lefolytatni:
a településképet rontó reklámok, cégérek megszüntetése érdekében, amennyiben a hirdető-berendezés nem felel meg a helyi reklámrendeletben meghatározott szabályoknak (elhelyezés, létesítés, megjelenés, méret, stb.), különösen, ha a hirdetmény és hirdető berendezés:
aa) állapota nem megfelelő,
ab) megjelenése idejétmúlt vagy félrevezető,
ac) nem illeszkedik a városképbe vagy környezetéhez;
a helyi építészeti értékvédelem érdekében, amennyiben a településképi elem (egyedi és területi) fenntartása, karbantartása, használata nem felel meg a helyi értékek védelméről szóló önkormányzati rendeletben[1] meghatározott előírásoknak, különösen, ha:
ba) az épületek
- jókarban tartására,
- homlokzati elemeinek, színezésének védelmére,
- egységes megjelenésének biztosítására,
- rendeltetésnek megfelelő funkciójának megőrzésére,
bb) az építési övezetre előírt zöldterület biztosítására,
bc) a telek terület-felhasználási szabályoknak megfelelő használatára,
bd) építkezések átmeneti állapota keretében a terület adottságának megfelelő szintű bekerítésére, rendben tartására vonatkozó szabályokkal ellentétes.
Az (1) bekezdésben meghatározott kötelezettségek megszegése és végre nem hajtása esetén e magatartás megszegőjével szemben 50.000 forintig terjedő bírság szabható ki.
FEJEZET
ZÁRÓ RENDELKEZÉSEK
8. § (1) E rendelet 2013. október 1-jén lép hatályba, rendelkezéseit az ezt követően indult eljárásokban kell alkalmazni.
(2) A rendelet hatálybalépését követően indult eljárásnak kell tekinteni, ha folyamatban levő építési ügyben módosított vagy új dokumentációt nyújt be a kérelmező.
Dr. Kovács Tamás s.k. Kenéz István s.k.
aljegyző polgármester
Záradék:
Megtárgyalta a Képviselő-testület 2013.szeptember 26-i ülésén.
Kihirdetve: 2013.szeptember 27.
Dr. Kovács Tamás s.k.
aljegyző
[1] 5/2001. (IV. 1.) Kt. rendelet, Balatonlelle város helyi értékei védelmének szabályozásáról