Balatonlelle Város Önkormányzata Képviselő-testületének 16/2023. (X. 27.) önkormányzati rendelete
a köztisztaságról
Hatályos: 2023. 11. 01Balatonlelle Város Önkormányzata Képviselő-testületének 16/2023. (X. 27.) önkormányzati rendelete
a köztisztaságról
Balatonlelle Város Önkormányzata Képviselő-testülete a környezet védelmének általános szabályairól szóló 1995. évi LIII. törvény 46 § (1) bekezdésének c) pontjában, a hulladékról szóló 2012. évi CLXXXV. törvény 35. § (1) bekezdés h) pontjában, 88. § (4) bekezdés c) pontjában, valamint Magyarország helyi önkormányzatairól szóló 2011. évi CLXXXIX. törvény 143. § (4) bekezdésének d) pontjában kapott felhatalmazás alapján, az az Alaptörvény 32. cikk (1) bekezdés a) pontjában és a Magyarország helyi önkormányzatairól szóló 2011. évi CLXXXIX. törvény 8. (1) bekezdésének b) pontjában és 13. § (1) bekezdésének 2., 5. és 11 pontjában meghatározott feladatkörében eljárva, a környezet védelmének általános szabályairól szóló 1995. évi LIII. törvény 48. § (3) bekezdésében biztosított véleményezési jogkörében eljáró Somogy Vármegyei Kormányhivatal véleményének kikérésével a következőket rendeli el:
Általános rendelkezések
1. § A rendelet célja azoknak a helyi szabályoknak a megállapítása, amelyek biztosíthatják a város köztisztaságával, a közterületek rendeltetéstől eltérő, közterület bontással járó használatával összefüggő feladatok végrehajtását, valamint a levegő tisztaságvédelmi követelményeinek érvényre juttatása érdekében szabályozzák az avar és kerti hulladék nyílttéri égetésének rendjét.
2. § A rendelet hatálya a város közigazgatási területén a jogi személyekre és a magánszemélyekre - ideértve a jogi személyek társulásait és a magánszemélyek társaságait is - egyaránt kiterjed.
3. § Nem terjed ki e rendelet hatálya a veszélyes hulladékokra, valamint a települési folyékony hulladékokra, és a velük összefüggő tevékenységre.
4. § A köztisztaság megőrzésében mindenki köteles hathatósan közreműködni és a települési környezet (különösen: közterületek) szennyeződését, fertőzését eredményező tevékenységtől, illetőleg magatartástól tartózkodni
Az ingatlanok tisztántartása
5. § (1) Az egyes ingatlanok tisztántartásáról az ingatlan tulajdonosa, kezelője, tartós használója, illetőleg haszonélvezője (a továbbiakban együtt: tulajdonos), másnak a használatában levő ingatlanok (ingatlanrészek, helyiségek) tisztán tartásáról pedig a használó, illetőleg - a bérleti jogviszonyból származó kötelezettsége szerint - a bérlő (a továbbiakban együtt: használó) e rendeletben foglaltaknak megfelelően köteles gondoskodni :
a) a városkép védelmének, a kártékony állatok rejtőzésének megakadályozása érdekében az ingatlan folyamatos gyommentesítéséről, az ingatlanon növő aljnövényzet, fű 15 cm-t nem meghaladó tisztántartásáról és a rendezett állapot folyamatos fenntartásáról
b) az akadálymentes közlekedés biztosítása érdekében az ingatlanról a közterületre kihajló ágak metszéséről
c) az ingatlan közterületről látható részén levő szemét, hulladék és törmelék eltávolításáról.
(2) Amennyiben az ingatlan használatára többen is rendelkeznek az (1) szerinti valamely jogcímmel, a kötelezettség az ingatlan tényleges használóját, több tényleges használó esetén valamennyi tényleges használót egyetemlegesen terheli. Amennyiben a tényleges használó kiléte nem állapítható meg, úgy a kötelezettség az ingatlan tulajdonosát terheli.
A közterületek tisztántartása
6. § (1) Ha jogszabály eltérően nem rendelkezik, a tulajdonos köteles gondoskodni
a) az ingatlan előtti járdaszakasz (járda hiányában egy méter széles területsáv, illetőleg ha a járda mellett zöldsáv is van, az úttestig terjedő teljes terület);
b) a járdaszakasz melletti nyílt árok és ennek műtárgyai tisztán tartásáról, a hó- és síkosság mentesítésről, a csapadékvíz zavartalan lefolyását akadályozó anyagok és más hulladékok eltávolításáról.
(2) Két szomszédos terület közötti közforgalmi területsáv, vagy átjáró esetében az (1) bekezdésben foglalt tisztántartási kötelezettség a tulajdonosok között 50-50 %-ban oszlik meg.
(3) Az ingatlanok előtti járdaszakaszt tekintet nélkül arra, hogy beépített, vagy beépítetlen, vagy használaton kívüli ingatlanról van-e szó, reggel 7 óráig kell megfelelően letisztítani, majd napközben a tisztántartással kapcsolatos munkákat szükség szerint el kell végezni. A síkosság elleni védekezés körében az ónos esőtől, hótól vagy jégtől síkossá vált járdát közegészségügyileg veszélytelen környezetkímélő anyaggal (homok, zúzalék, salak, stb.) csúszásmentessé kell tenni, és a járdáról a havat le kell takarítani, s ezt az időjárástól függően napközben is meg kell ismételni. A járda felszórására bomló szerves, vagy burkolatra káros anyag nem alkalmazható.
7. § (1) Az üzletek és egyéb elárusító helyek, vendéglátó egységek, intézmények és szolgáltató egységek előtti járda-szakaszt, illetőleg, ha a járda mellett zöldsáv is van, az úttestig terjedő teljes területet a nyitvatartás ideje alatt – ettől eltérő megállapodás kivételével - a használó köteles tisztántartani.
(2) Az üzletek és egyéb árusító helyek, vendéglátó egységek, vállalkozások, intézmények bejárata mellett az épület (ingatlan) tulajdonosa, kezelője, használója köteles a város más közterületén is rendszeresített közterületi hulladékgyűjtő edényzethez hasonló, megfelelő, az utcaképet és a járdán közlekedés feltételeit nem rontó hulladékgyűjtőt (csikktartó) elhelyezni és azoknak az ingatlanhoz tartozó szemétszállításra rendszeresített edényzetbe való ürítéséről rendszeresen naponta gondoskodni.
(3) Az utcai árusok kötelesek a részükre kijelölt helyet és annak közvetlen környezetét tisztán tartani, az árusításból keletkezett hulladékot összegyűjteni, és elszállításáról gondoskodni.
(4) Az önkormányzat a közterületek tisztán tartásával és az ott keletkezett települési szilárd hulladékkal kapcsolatos közszolgáltatási feladatait a Balatonlellei Városüzemeltetési Szervezet útján végzi.
Az elhagyott hulladék felszámolásához szükséges intézkedések köre
8. § (1) Az önkormányzat bejelentés alapján vagy hivatalból végzi a település közigazgatási területén belül található közterületeken elhagyott hulladék felderítését.
(2) Az elhagyott hulladék felderítése a Közterület-felügyelet útján történik.
(3) Az elhagyott hulladék felderítője helyszíni szemle keretében meghatározza a hulladék pontos helyét, mennyiségét, típusát, jellegét és amennyiben lehetséges, a hulladék tulajdonosát vagy korábbi birtokosát.
(4) Ha a közterületen elhagyott hulladék tulajdonosa azonosítható, vele szemben az esetleges jegyzői hatáskörbe tartozó hatósági eljárást meg kell indítani, vagy kezdeményezni kell a más hatóság hatáskörébe tartozó eljárás megindítását.
(5) Amennyiben a közterületen elhagyott hulladék tulajdonosa a hulladék kezelését és ártalmatlanítását követően, vagy az erre irányuló eljárás során válik ismertté és az eljárás költségeit az önkormányzat, vagy az önkormányzati intézmény viselte, úgy az addig felmerült költségeket a hulladék tulajdonosával szemben érvényesíteni kell.
(6) Amennyiben az elhagyott hulladék pontos helyének beazonosítását követően megállapítható, hogy a hulladék magántulajdonban álló ingatlanon található, úgy a Közterület -felügyelet - az ingatlantulajdonos egyidejű írásbeli értesítése mellett - a rendelkezésre álló adatok megküldésével eljárást kezdeményez a Somogy Vármegyei Kormányhivatal mint illetékes hulladékgazdálkodási hatóságnál az elhagyott hulladék felszámolása érdekében.
(7) Amennyiben az elhagyott hulladék állami vagy önkormányzati tulajdonban lévő ingatlanon található, a felderítő a hulladékról szóló törvénynek a nemzeti vagyonról szóló 2011. évi CXCVI. törvény (a továbbiakban Nvtv.) hatálya alá tartozó ingatlan esetében alkalmazandó rendelkezésének megfelelően jár el.
(8) A (7) bekezdésben meghatározott esetben az elhagyott hulladék elszállítására az Nvtv. 11. §-a szerint kötelezett személy a költségvetésben e célra elkülönített összeg terhére teljesíti az elszállítási kötelezettségét.
(9) A Közterület-felügyelet a település közigazgatási területén belül található közterületeken elhagyott hulladék fellelésének helyszíneiről nyilvántartást vezet és az engedély nélküli hulladék-elhelyezéssel leginkább érintett helyszíneket rendszeresen ellenőrzi.
9. § (1) A közterület rendeltetési céltól eltérő (különösen árusítás, építés, szerelési munka.) használata esetén a használattal érintett terület közvetlen környezetét a használó köteles tisztántartani.
(2) Ha bármilyen jármű üzemelése során a közterület szennyeződik, vagy a szennyeződés egyéb módon, (különösen kereskedelmi, vendéglátó tevékenység) következik be, a jármű üzemben tartója, üzemeltetője köteles a szennyeződés haladéktalan eltávolításáról gondoskodni.
(3) Közterületen gépjárművek javítása, szerelése és mosása tilos, kivéve a hirtelen fellépő hibák elhárítását célzó javítást.
10. § (1) Tilos dugulás, vagy rongálódás okozására alkalmas anyagot, tárgyat (különösen törmeléket, homokot, hulladékot, papírt, tűz- és robbanásveszélyes anyagot) a közcsatorna víznyelőjébe, csapadékelvezető csatornába vagy árokba szórni, önteni vagy bevezetni.
(2) Tilos a közterületre zárt csapadékrendszerben, valamint nyílt árokba szennyvizet vagy szennyezett folyadékot kiönteni, vagy kivezetni.
(3) Tilos a közterületeken bárminemű szemetet, vagy elhasznált tárgyat (különösen háztartási hulladékot, papírt, gyümölcshéjat) elhelyezni, elszórni, eldobni.
11. § (1) Állati tetemet, valamint olyan szerves vagy szervetlen anyagot, mely a környék levegőjét szennyezheti, a szomszédos terület lakóinak egészségét veszélyezteti, sem közterületen, sem magánterületen elhelyezni nem szabad.
(2) A közterületen elhullott állatok eltávolításáról a Balatonlellei Városüzemeltetési Szervezet haladéktalanul gondoskodik.
(3) Élelmiszer- és vendéglátó üzemekbe, üzletekbe, helyiségekbe, szórakozóhelyekre, játszóterekre, egészségügyi intézményekbe, bölcsődékbe, óvodákba, iskolákba, strandokra ebeket - az üzemeltető által meghatározott feltételek mellett, a vakvezető kutya kivételével - még pórázon sem szabad bevinni
(4) A közterületet emberi és állati ürülékkel szennyezni tilos.
12. § (1) A város közigazgatási területén a közhasználatú zöldterületek csak rendeltetésüknek megfelelően használhatók, oda gépjárművel behajtani csak a közlekedési táblával jelzett helyen szabad.
(2) Közhasználatú zöldterületen járművel parkolni tilos.
(3) A közforgalom céljára szolgáló területek (tömegközlekedési megállók, pályaudvarok, parkok, sétányok, stb.) berendezéseit, növényzetét, közforgalmú területek burkolatát, forgalomszabályozó berendezéseket, jelzéseket, táblákat, lánckorlátokat megrongálni tilos.
A közterület felbontás szabályai
13. § (1) Utak, járdák, zöldterületek és egyéb közterületek területén az alatti vagy feletti létesítmények elhelyezése, áthelyezése, megszűntetése miatti közterületek bontását megelőzően az igénybevevő köteles Balatonlelle Város Önkormányzata tulajdonosi, valamint Balatonlelle város jegyzője közútkezelői hozzájárulását beszerezni. A tulajdonosi hozzájárulást az önkormányzat képviseletében a polgármester jogosult megadni. A közútkezelői hozzájárulásban a közút kezelője a közterület bontásra és helyreállításra vonatkozó feltételeket állapíthat meg. A közútkezelői hozzájárulás megadása során a közút kezelője mérlegelheti, hogy a közterület felbontása más műszaki megoldással ( pl. átfúrással ) nem váltható-e ki.
(2) A közútkezelő hozzájárulás iránti kérelem mintát a rendelet 1. melléklete tartalmazza. A kérelem tartalmazza a kivitelező megnevezését, a munkakezdés időpontját, a munkavégzés időtartamát, a kivitelező építés vezetőjének és a felbontott terület helyreállításáért felelős személynek a nevét. A kérelemhez csatolni kell a létesítmény 1:500, vagy 1: 1000 méretarányú helyszínrajzát. Közműépítés, közműbekötés esetén csatolni kell a közmű üzemeltetők által elfogadott műszaki terveket, tervegyeztetési jegyzőkönyveket.
(3) A város területén május 31. és szeptember 01. közötti időszakban közterületet felbontani és a bontást helyreállítani csak közmű üzemzavarának halasztást nem tűrő elhárítása érdekében lehet. Kivételt képez az önkormányzati érdekből történő munkavégzés, illetve különösen indokolt esetben, egyedi elbírálás alapján, a 7. sz. főközlekedési úttól D-re eső területen történő munkavégzés.
(4) Az üzemzavar miatt végzett felbontásra vonatkozó bejelentést – a helyszín megjelölésével illetve a kivitelezést és a helyreállítást végző szerv adatainak megadásával - a közmű üzemeltetője vagy megbízottja utólagosan, 24 órán belül köteles benyújtani. Az üzemzavar miatt végzett közterület felbontást a hibaelhárítást követő 8 napon belül helyre kell állítani és a felbontás és helyreállítás során az (5)-(8) bekezdés előírásait alkalmazni kell.
(5) A közterület felbontása esetén a bontás és a helyreállítás teljes időtartama alatt az igénybevevő köteles gondoskodni a gyalogos és a járműforgalom biztonságos lebonyolításának feltételeiről és az érintett ingatlanok területére gyalogosan és járművel történő bejutás biztosításáról.
(6) Amennyiben a munkálatok végzése során építési törmelék, illetve hulladék anyag keletkezik, úgy azt folyamatosan, de legkésőbb a munka befejezésétől számított 48 órán belül el kell szállítani, és a közterületet helyre kell állítani, illetőleg meg kell tisztítani.
(7) A jegyző vagy megbízottja a bontással érintett közterületet az igénybevevőtől átadás-átvételi eljárás során veszi át. Az eljárás során meggyőződik az igénybevevő által elvégzett, illetőleg elvégeztetett helyreállítási munkák minőségi és mennyiségi megfelelőségéről. Amennyiben bármiféle hibát, hiányosságot tapasztal – határidő kitűzésével - felszólítja igénybevevőt a megfelelő teljesítésre. Ha igénybevevő határidőn belül nem teljesít, az önkormányzat jogosult igénybevevő költségére és kárára a szükséges munkálatokat elvégezni. A bontás helyreállításának minimális műszaki paramétereit a rendelet 2. melléklete tartalmazza.
(8) A közterület tulajdonosa az igénybevevővel szemben a közterületek helyreállításával kapcsolatosan 2 évig garanciális ( jótállási ) jogot érvényesít.
Az avar és zöldhulladékok szabadtéri tűzgyújtására vonatkozó szabályok, általános tűzgyújtási és égetési szabályok
14. § (1) A lakosság egészségének és a környezet tisztaságának védelme érdekében a kerti zöldhulladékot (növényi eredetű száraz hulladék) komposztálni kell.
(2) Amennyiben az (1) bekezdés szerinti komposztálást az ingatlan használója nem tudja biztosítani akkor igénybe kell venni a közszolgáltató által rendszeresített zöld hulladék elszállítására megszervezett járatát.
Vegyes rendelkezések
15. § E rendeletben foglalt szabályok betartásának ellenőrzéséről a - Közterület-felügyelet bevonásával – a jegyző gondoskodik.
16. § Hatályát veszti a köztisztaságról szóló 23/2008. (XII.19.) önkormányzati rendelet.
17. § Ez a rendelet 2023. november 1-jén lép hatályba.
2. melléklet a 16/2023. (X. 27.) önkormányzati rendelethez
1. A helyreállítást az eredetivel legalább azonos teherbírású és minőségű és anyagú szerkezet építésével, a szükséges mértékű talajtömörítés elvégzése mellett kell végezni.
2. Ha a bontással érintett út burkolatát hosszirányban sávban bontják fel, úgy a burkolatot a nyomvonal teljes hosszában félpályásan kell helyreállítani, úttengely felbontása esetén az út teljes szélességében helyreállítandó.
3. ha a bontással érintett út burkolatát keresztirányban, sávosan bontják fel, úgy a burkolatot a munkaárok szélétől számított 1-1m szélességben kell helyreállítani.
4. Ha a bontással érintett,3 méternél keskenyebb járda burkolatát hosszirányban sávban bontják fel a burkolatot teljes szélességben kell helyreállítani.
5. Ha a bontással érintett, 3 méternél keskenyebb járda burkolatát keresztirányban sávosan bontják fel, úgy a burkolatot a munkaárok szélétől számított 1-1m szélességben kell helyreállítani.
6. A bontási és helyreállítási felületszéleket egyenes vonalban, négyszög alakban kell kialakítani.
7. Az út, illetve a járda helyreállítása során szükség esetén a szegélyt és a burkolatban levő szerelvényeket szintre kell hozni. 8. Zöldterület helyreállítása során szükséges mértékű talajtömörítést, minimum 15 cm mélységű termőtalaj elhelyezést és füvesítést kell végezni.