Balatonlelle Város Önkormányzata Képviselő-testületének 8/2025. (IV. 30.) önkormányzati rendelete

Balatonlelle Város Önkormányzatának Szervezeti és Működési Szabályzatáról

Hatályos: 2025. 05. 15- 2025. 05. 15

Balatonlelle Város Önkormányzata Képviselő-testületének 8/2025. (IV. 30.) önkormányzati rendelete

Balatonlelle Város Önkormányzatának Szervezeti és Működési Szabályzatáról

2025.05.15.

[1] Balatonlelle Város Önkormányzat Képviselő-testülete tiszteletben tartja a helyi választópolgárok közösségének önkormányzáshoz való jogát, amelyet a választópolgárok közössége demokratikus választáson leadott szavazata alapján, a település egészéért vállalt felelősséggel, közvetett módon gyakorol. A helyi közügyek intézésének, a lakosság közszolgáltatásokkal való ellátásának, a helyi hatalom önkormányzati típusú gyakorlásának szervezeti és működési kereteit - az Alaptörvénybe foglalt államcélok megvalósításának követelményével, valamint a jogszabályokban meghatározott jogaival és kötelezettségeivel összhangban -, az önkormányzati jogok kiteljesítése, a demokratikus működés feltételeinek megteremtése, a település önfenntartó képességének biztosítása, és a helyi közösség öngondoskodásra való képességének erősítése érdekében állapítja meg

[2] Balatonlelle Város Önkormányzat Képviselő-testülete az Alaptörvény 32. cikk (2) bekezdésében meghatározott eredeti jogalkotói hatáskörében, az Alaptörvény 32. cikk (1) bekezdés d) pontjában meghatározott feladatkörében eljárva a következőket rendeli el:

I. Fejezet

ÁLTALÁNOS RENDELKEZÉSEK

1. § Balatonlelle Város Önkormányzat Képviselő-testülete a működésének részletes szabályait e Szervezeti és Működési Szabályzatban (továbbiakban: Szabályzat) határozza meg.

2. § (1) Az önkormányzat hivatalos megnevezése: Balatonlelle Város Önkormányzata (továbbiakban: Önkormányzat).

(2) Az önkormányzat székhelye: 8638 Balatonlelle, Petőfi utca 2.

(3) Az önkormányzati jogok gyakorlására feljogosított szervezet: Balatonlelle Város Önkormányzat Képviselő-testülete (továbbiakban: Képviselő-testület).

(4) Az Önkormányzat illetékességi területe: Balatonlelle város közigazgatási területe.

(5) Balatonlelle Város Önkormányzatának intézményei:

a) Balatonlellei Polgármesteri Hivatal 8638 Balatonlelle, Petőfi utca 2. (továbbiakban: Polgármesteri Hivatal)

b) Balatonlellei Városüzemeltetési Szervezet 8638 Balatonlelle, Arany János utca 4

c) Balatonlellei Városi Művelődési Ház és Könyvtár 8638 Balatonlelle, Kossuth Lajos utca 2.

d) Balatonlellei Füles Mackó Bölcsőde és Mini Bölcsőde 8638 Balatonlelle, Szövetség utca 76.

e) Balatonlellei Napközi Otthonos Óvoda 8638 Balatonlelle, Szövetség u. 76.

(6) Az Önkormányzat hivatalos honlapja: www.balatonlelle.hu

(7) Az Önkormányzat hivatalos lapja: Lellei Újság.

3. § (1) Az önkormányzat jelképei: a címer és a zászló.

a) A címere: Hegyes talpú álló pajzs, a pajzsfő közepéből kiinduló, a pajzs két szélének alsó harmadáig tartó íves hasítással három mezőre osztva. Az első, vörös mezőben zöld halmon szemközt álló ezüst barokk kápolna, toronycsúcsán arany gömb és kereszt. A második, zöld mezőben két keresztbe tett szárú, ívesen hajlított arany búzakalász között aranyszínű, levélből és indától kísért szőlőfürt. A harmadik, hullámvonallal osztott kék pajzsláb felett ezüst mezőben lebegő horgony. Szembenéző, arany rácsozatú nyílt sisak dísze: koronán álló, balra néző ezüst turul. A foszlányok jobbról kék-arany, balról vörös-ezüst színűek.

b) A zászlója: A zászlólap – arányában a zászlórúd felől nézve 1:1,5 arányú téglalap – a zászlórúdra merőleges irányban középen hosszanti vágással egy jobboldali 0,5:1 arányban fehér és piros mezőre és egy baloldali zöld mezőre osztott. A jobboldali mező fehér részében a zászlórúdra merőlegesen állítva helyezkedik el a város címere. A zászlólap vége arannyal rojtozott. A zászló arányát meghatározó téglalap rövidebb oldala 0,8 méter.

(2) A címer és a zászló használatát helyi rendelet szabályozza.

(3) Az önkormányzat ünnepe október 23-a.

4. § (1) Az Önkormányzat által adományozott kitűntetés, elismerő cím:

a) Balatonlelle Város Díszpolgára,

b) Balatonlelle Városért Emlékplakett

c) Balatonlelle Városért Díszoklevél.

(2) A helyi kitüntetések alapításának és adományozásának feltételeit helyi rendelet szabályozza.

5. § (1) Önkormányzat testvér- és partnervárosi kapcsolatot tart fenn.

(2) Önkormányzat testvérvárosi kapcsolatot tart fenn Ramstein-Miesenbach (Németország) és Szentegyháza (Románia - Erdély) városokkal.

(3) Önkormányzat partnervárosi kapcsolatot tart fenn Bjelovár-Bilogora megyei Garesnica várossal (Horvátország), a Shanxi tartománybeli Fugu várossal (Kína).

(4) A Képviselő-testület évente meghatározza a testvér- és partnervárosokkal való kapcsolattartás feladatait. Biztosítja az erre fordítható pénzügyi keretet.

II. Fejezet

AZ ÖNKORMÁNYZAT FELADAT- ÉS HATÁSKÖRE

6. § (1) Az önkormányzat ellátja Magyarország helyi önkormányzatairól szóló 2011. évi CLXXXIX. törvény (a továbbiakban: Mötv.) 13. § (1) bekezdésben meghatározott kötelező és az általa önként vállalt feladat- és hatásköröket.

(2) Önkormányzat kormányzati funkcióit az 1. melléklet tartalmazza.

(3) Az önkormányzat önként vállalja

a) bölcsődei ellátás biztosítását,

b) közterület-felügyelet működtetését,

c) felsőfokú oktatásban részt vevők támogatását,

d) fizető- és szabad strand működtetését.

e) a Balatonlellei Helytörténeti Gyűjtemény és Stotz Galéria működtetését.

f) az Önkormányzati Tűzoltóság Balatonboglár-Balatonlelle Köztestületének működtetését

(4) Minden önként vállalt közfeladat tekintetében annak további ellátásáról a képviselő-testület a fedezet biztosításával egyidejűleg az éves költségvetésben dönt.

7. § (1) A Képviselő-testület által a polgármesterre átruházott feladat- és hatásköröket a 2. melléklet, az Ügyrendi és Humánpolitikai Bizottságra átruházott feladat- és hatásköröket a 3. melléklet, a Pénzügyi, Városfejlesztési és Turisztikai Bizottságra átruházott feladat- és hatásköröket a 4. melléklet, és a jegyzőre átruházott feladat- és hatásköröket a 5. melléklet tartalmazza.

(2) Az átruházott hatásköröket a címzettek nem ruházhatják tovább.

(3) Az átruházott hatáskörökben hozott döntésekről a jogosítottak kötelesek a soron következő képviselő-testületi ülésen a Képviselő-testületet tájékoztatni.

(4) A Képviselő-testület feladat-és hatáskörének nyilvántartásáról, annak naprakész állapotban tartásáról a jegyző gondoskodik. Amennyiben a jogszabály a hatáskör átruházását lehetővé teszi akkor a jegyző javaslatot tesz a Képviselő-testületnek a hatáskör átruházására.

III. Fejezet

A KÉPVISELŐ-TESTÜLET

A Képviselő-testület működésének általános szabályai

8. § A Képviselő-testület alakuló ülést, rendes ülést, rendkívüli ülést és ünnepi ülést tart.

Alakuló ülés

9. § (1) A Képviselő-testület az alakuló ülését a választás eredményének jogerőssé válását követő tizenöt napon belül tartja meg.

(2) Az alakuló ülést a polgármester hívja össze és vezeti.

(3) A Képviselő-testület az Mötv. 43. § (3) bekezdésére figyelemmel az alakuló ülés napirendjét az alábbiak szerint határozza meg:

1. A választási bizottság elnökének tájékoztatója a választásról,

2. a képviselő-testületi tagok eskütétele, megbízólevelek átadása,

3. a polgármester eskütétele, megbízólevél átadása,

4. a polgármester ciklusprogramra vonatkozó elképzeléseinek ismertetése,

5. a szervezeti és működési szabályzat felülvizsgálata,

6. bizottságok tagjainak és elnökeinek megválasztása,

7. a bizottságok külső tagjainak eskütétele,

8. alpolgármester megválasztása,

9. alpolgármester eskütétele,

10. a polgármester illetményének, költségtérítésének, cafetéria-juttatásának megállapítása,

11. az alpolgármester tiszteletdíjának, költségtérítésének megállapítása,

12. megbízás adása a gazdasági program kidolgozására,

13. az önkormányzati választásokat követően megszűnt polgármesteri foglalkoztatási jogviszony rendezése,

14. tájékoztatás a vagyonnyilatkozat-tételi, az adóhatósághoz való bejelentkezési kötelezettségről, az összeférhetetlenség bejelentésének kötelezettségéről,

15. társulási tanácsban történő képviselet,

16. egyebek.

Rendes ülés

10. § (1) A Képviselő-testület évente a munkatervben meghatározott időpontokban legalább hat, a hónap utolsó hetének csütörtöki napján 15.00 órától a napirendre felvett tárgysor megvitatásának befejezésig rendes ülést tart.

(2) A Képviselőt-testület az éves munkatervében meghatározott időszakban nyári szünetet tart.

Rendkívüli ülés

11. § (1) A Képviselő-testület rendkívüli ülését össze kell hívni:

a) tizenöt napon belüli időpontra a települési képviselők egynegyedének, a képviselő-testület bizottságának, valamint a kormányhivatal vezetőjének a testületi ülés összehívásának indokát tartalmazó indítványára. Az indítvány alapján a testületi ülést a polgármester hívja össze a testületi ülés időpontjának, helyszínének és napirendjének meghatározásával.

b) ha a Képviselő-testület eseti határozattal rendkívüli ülés összehívásáról dönt,

c) ha azt más hivatalos szervek kezdeményezik.

(2) Rendkívüli ülést lehet összehívni, ha a polgármester megítélése szerint az (1) bekezdésen kívüli, halaszthatatlan ügy esetén a Képviselő-testület összehívására van szükség.

(3) Halaszthatatlan esetben a Képviselő-testület rövid úton is összehívható rendkívüli ülésre, legkésőbb az írásbeli indítvány benyújtásától számított 1 napon belüli időpontra, a napirend megjelölésével.

(4) Az (1)–(3) bekezdés szerint összehívott üléseken az indítványban megjelölteken felül más napirend nem tárgyalható, kérdés, interpelláció nem intézhető.

Ünnepi ülés

12. § (1) A Képviselő-testület ünnepi ülést tarthat különösen, elismerő cím átadásakor, testvérvárosi szerződéskötés alkalmával.

(2) Az ünnepi ülésre megfelelően alkalmazni kell a rendkívüli ülésre vonatkozó szabályokat.

A Képviselő-testület munkaterve

13. § (1) A Képviselő-testület éves munkatervet készít a rendes ülések tervszerű megtartása érdekében. Az éves munkatervet a - Polgármester irányításával - a jegyző állítja össze és a Polgármester terjeszti jóváhagyás végett a Képviselő-testület elé minden év január 31. napjáig.

(2) A munkatervben foglaltaktól a Képviselő-testület különösen indokolt esetben eltérhet, amennyiben

a) a munkatervhez képest korábban kell döntést hozni az adott témában,

b) a munkatervhez képest későbben kell döntést hozni az adott témában.

(3) A munkaterv összeállításához véleményt kell kérni:

a) a képviselőktől,

b) alpolgármestertől,

c) a bizottságoktól,

d) az önkormányzati intézmények vezetőitől,

e) jegyzőtől,

f) a Polgármesteri Hivatal irodavezetőitől.

(4) A munkaterv összeállításához az írásos javaslatot minden év január 15. napjáig a jegyzőhöz kell előterjeszteni.

(5) A munkaterv tartalmazza:

a) tárgyidőszak fő feladatait,

b) a Képviselő-testület üléseinek tervezett időpontjait, főbb napirendi pontjait,

c) a főbb napirendi pontok előterjesztőjét,

d) azon napirendi pontok megjelölését, melyek előkészítésénél közmeghallgatást kell tartani,

e) azon napirendi pontok megjelölését, melyek eldöntéséhez a Képviselő-testület igényli a lakossági fórumok segítségét és közreműködését, a civil szervezetek véleményét,

f) azon napirendi pontok megjelölését, melyek eldöntéséhez bizottsági állásfoglalás szükséges.

A Képviselő-testület összehívásának rendje

14. § (1) A Képviselő-testület üléseit a polgármester hívja össze. A polgármester akadályoztatása esetén az ülést az alpolgármester jogosult összehívni. Az ülést a polgármesteri és alpolgármesteri tisztség egyidejű betöltetlensége, illetve a polgármester és az alpolgármester tartós akadályoztatása esetén a Pénzügyi, Városfejlesztési és Turisztikai Bizottság elnöke hívja össze.

(2) A polgármesteri írásbeli meghívó tartalmazza:

a) az ülés helyét idejét, kezdési időpontját,

b) az ülés jellegét,

c) a javasolt napirendi pontokat,

d) a napirendi pontok előterjesztőit,

e) előterjesztés jellege (szóbeli, írásbeli)

f) a napirend zárt ülés keretében történő tárgyalását vagy arra szóló javaslatot

g) annak megjelölését, hogy adott napirendi pontot mely bizottság tárgyalja meg.

(3) A rendes ülésre szóló meghívót a Képviselő-testület ülésének napját megelőzően legalább 5 nappal, a rendkívüli ülésre szóló meghívót - a 11. § (3) bekezdésben foglaltak kivételével - legalább 1 nappal előbb kézbesíteni kell.

(4) A meghívót az alábbi személyeknek kell megküldeni:

a) a polgármesternek,

b) alpolgármesternek,

c) a képviselőknek,

d) a jegyzőnek,

e) a polgármesteri hivatal irodavezetőinek és csoportvezetőinek

f) az önkormányzati intézmények vezetőinek,

g) a bizottságok nem képviselő tagjainak,

h) az önszervező közösségek képviselői részére tevékenységi körébe tartozó témakörben

i) a nem állandó meghívottaknak, akiket az ülés összehívója megjelöl.

(5) A Képviselő-testület rendes ülésének időpontjáról a város lakosságát értesíteni kell úgy, hogy az ülés napirendjét, helyét és időpontját a város hivatalos honlapján közzé kell tenni.

(6) A rendes ülésre történő meghívóval egyidejűleg elektronikusan kézbesíteni kell az írásos előterjesztéseket is.

(7) A meghívó és előterjesztések megküldése részben vagy teljes egészében történhet papír alapú vagy elektronikus formában is.

A Képviselő-testület ülésének vezetése

15. § (1) A Képviselő-testület ülését a polgármester vezeti. A polgármester akadályoztatása esetén az ülést az alpolgármester vezeti.

(2) Az ülést a polgármesteri és alpolgármesteri tisztség egyidejű betöltetlensége, illetve a polgármester és az alpolgármester tartós akadályoztatása esetén a Pénzügyi, Városfejlesztési és Turisztikai Bizottság elnöke vezeti.

A Képviselő-testület tanácskozási rendje

16. § (1) Az ülés vezetés folyamata

a) Az ülést a polgármester nyitja meg.

b) Megállapítja a jelenlévő képviselők számát.

c) Javaslatot tesz az ülés napirendjére.

d) Az ülés alatt folyamatosan ellenőrzi a jelenlévő képviselők számát és a határozatképességet.

(2) A képviselő-testület elfogadja az ülés napirendjét és erre vonatkozó indítvány esetén dönt az egyes napirendi pontok levételéről és újabb napirendi pontok felvételéről.

(3) A polgármester a napirend elfogadása után

a) tájékoztatást ad a két ülés közötti tevékenységéről,

b) beszámol a lejárt határidejű határozatok végrehajtásáról és

c) az átruházott hatáskörben hozott döntésekről, valamint,

d) az interpellációkra, kérdésekre, felszólalásokra adott válaszokról, ha annak megválaszolására az előző ülésen nem került sor.

(4) A két ülés közötti tájékoztató tárgyalása során a képviselő-testületi ülések időpontja közötti időszakra vonatkozóan a képviselőnek lehetősége van kérdés felvetésére.

Tárgyra térésre való felszólítás és a szó megvonása

17. § (1) Azt a felszólalót, aki eltér a tárgytól, illetve a Képviselő-testület, a polgármester, vagy képviselő tekintélyét támadó felszólalást tesz, a polgármester köteles felszólítani a tárgyszerűségre. Amennyiben a felszólaló a másodszori felszólításnak sem tesz eleget, a polgármester megvonhatja tőle a szót.

(2) Ha a Szabályzat vagy a Képviselő-testület a felszólalást meghatározott időkeretben teszi lehetővé és a felszólaló az időkeretét kitöltötte, a polgármester - a szómegvonás okának közlésével - megvonhatja tőle a szót.

Az ülés félbeszakítása

18. § Amennyiben a Képviselő-testület ülésén olyan rendzavarás történik, amely lehetetlenné teszi a tanácskozás folytatását, a polgármester az ülést határozott időre félbeszakíthatja.

Rendfenntartás

19. § (1) Az ülés rendjének fenntartásáért a polgármester felel.

(2) A polgármester rendre utasíthatja azt a képviselőt, aki a Képviselő-testület munkáját akadályozza, illetőleg a Szabályzatnak a tanácskozás rendjére vonatkozó szabályait megsérti.

A vita

20. § (1) A polgármester a napirendi pontok felett külön – külön nyit vitát.

(2) Az előterjesztő és a polgármester kezdeményezheti a vita lezárását, melyről a Képviselő-testület vita nélkül határoz.

(3) A vita lezárása előtt hozzászólásra jelentkezők részére a polgármester köteles szót adni.

Nyilvános ülés

21. § (1) A Képviselő-testület ülése nyilvános.

(2) A Képviselő-testület tanácskozásának céljára kijelölt helyiségben az ülés tartama alatt a meghívottak, a polgármesteri hivatal szervezeti egységeinek vezetői, vagy azok megbízottai és a hallgatóság tartózkodhatnak.

(3) A hallgatóság az ülés rendjét nem zavarhatja, amennyiben az ülést zavarja, a polgármester a rendzavarót, vagy ha annak személye nem állapítható meg, a teljes hallgatóságot az ülésről kiutasíthatja.

(4) A napirendi pontokhoz kapcsolódóan a felszólalás vagy a kérdés jogát a hallgatóság tagjainak a polgármester adja meg, legfeljebb 5 perc időtartamra.

(5) A napirendi pont érintettjének nyilvános ülésre vonatkozó nyilatkozatát a jegyző írásban szerzi be legkésőbb a meghívó, illetve az érintett napirend kiküldésének napjáig.

(6) A nyilvános üléseket a Balatonlellei Városi Televízió közvetíti, amelyről a lakosságot tájékoztatni kell.

Zárt ülés

22. § (1) Zárt ülés kell tartani:

a) önkormányzati hatósági, összeférhetetlenségi, méltatlansági, kitüntetési ügy tárgyalásakor, fegyelmi büntetés kiszabása, valamint vagyonnyilatkozattal kapcsolatos eljárás esetén,

b) az érintett kérésére választás, kinevezés, felmentés, vezetői megbízás adása, annak visszavonása, fegyelmi eljárás megindítása és állásfoglalást igénylő személyi ügy tárgyalásakor.

(2) Zárt ülést lehet tartani:

a) az önkormányzat vagyonával való rendelkezés esetén,

b) az önkormányzat által kiírt pályázat feltételeinek meghatározásakor, a pályázat tárgyalásakor,

c) ha a nyilvános tárgyalás az önkormányzat vagy más érintett üzleti érdekét sértené.

(3) Képviselő-testület a (2) bekezdés esetén határozattal dönt a zárt ülés elrendeléséről. A zárt ülés elrendelésére vonatkozó javaslatot indokolni kell.

(4) A zárt ülésen az alábbi személyek vehetnek részt:

a) a képviselő-testület tagjai,

b) a jegyző,

c) meghívás esetén a polgármesteri hivatal ügyintézője,

d) az érintett,

e) szakértő.

(5) Azt, aki a tanácskozás helyszínén jogtalanul tartózkodik a polgármester távozásra hívhatja fel.

(6) Zárt ülés tartása esetén is gondoskodni kell a közérdekű adatok nyilvánosságra hozataláról - kivéve az állami vagy szolgálati titoknak minősített adatokat - így különösen:

a) az önkormányzati vagyon kezelésére,

b) a közpénzek felhasználására és az erre kötött szerződésekre,

c) a piaci szereplők, a magánszervezetek- és személyek részére különleges vagy kizárólagos jogok biztosítására vonatkozóan.

(7) A közérdekű adatok megismerése iránti eljárás kérelemre indul. A közérdekű adatok megismerésére irányuló igények teljesítésének szabályairól külön szabályzat rendelkezik.

Határozatképesség

23. § (1) A Képviselő-testület akkor határozatképes, ha az ülésen a képviselők több mint a fele jelen van.

(2) A szavazókészüléken a „jelen gomb” bekapcsolásával tekinthető a képviselő a határozatképesség szempontjából jelenlévőnek.

(3) Ha a Képviselő-testület ülése nem határozatképes, a polgármester az ülést legfeljebb 10 percre felfüggeszti. Ha az ülés a szünet után sem határozatképes, a polgármester az ülést berekeszti.

Az ülés napirendjének meghatározása

24. § (1) A napirendet a polgármester javaslatára a Képviselő-testület állapítja meg.

(2) A 14. § (3) bekezdésében jelölt határnap után a napirend csak rendkívül indokolt esetben egészíthető ki. A meghívóban feltüntetett napirenden nem szereplő, írásban benyújtott vagy szóban előterjesztett javaslat napirendre való felvételéről a Képviselő-testület minősített többséggel vita nélkül határoz.

(3) A Képviselő-testület rendkívüli ülésén az a napirendi pont tárgyalható, amelyre a rendkívüli ülés tartására irányuló indítvány vonatkozott.

(4) A Képviselő-testület a rendes ülésén az egyeztetett napirenden felül tárgyalni köteles a polgármester, a jegyző, illetve a képviselők által írásban benyújtott vagy szóban előterjesztett napirendi ponti javaslatokat, amennyiben arról minősített többséggel határoz.

Napirendi ponti javaslat levétele, napirendi pont tárgyalásának elnapolása

25. § (1) A meghívóval együtt írásban kiküldött vagy a napirendi javaslatok között szereplő, de az ülés napján kiosztott napirendi javaslatba felvett előterjesztést - még a napirendi javaslatokról történő szavazásra bocsátást megelőzően - az előterjesztő kérelmére a polgármester a javaslatok közül vita nélkül leveheti. A levételt indokolni kell.

(2) A Képviselő-testület a polgármester vagy képviselő javaslatára a napirendi pontot elnapolhatja, illetve - az elnapolás mellett – további bizottsági tárgyalásra, szakértői előkészítésre kiadhatja. A javaslat felől a Képviselő-testület vita nélkül határoz.

Előterjesztő, előadó

26. § (1) A képviselő-testületi ülés napirendi pontjának előterjesztője

a) a polgármester,

b) alpolgármester,

c) a bizottság elnöke,

d) a képviselő, a jegyző,

e) az intézmények vezetői,

f) a Polgármesteri Hivatal irodavezetői,

g) a Polgármesteri Hivatal csoportvezetője,

h) az Önkormányzat tulajdonában álló gazdasági társaság vezetője.

(2) Rendelet-tervezetet csak a polgármester és a jegyző terjeszthet elő.

(3) A Képviselő-testületi ülés napirendi pontjának előadója az előterjesztő vagy az általa megbízott képviselő, irodavezető, illetőleg - amennyiben a szakmai szempontok szükségessé teszik - hivatali köztisztviselő lehet.

Napirendi pontok fajtái

27. § A Képviselő-testület a Szabályzatban meghatározott módon az ülés napirendjére felveszi:

a) az előterjesztéseket,

b) az önálló indítványokat,

c) az interpellációkat, kérdéseket.

Napirendi pontok sorrendje

28. § (1) A napirendi pontok tárgyalásának sorrendje:

a) polgármesteri beszámoló,

b) sürgősséggel tárgyalandó javaslat,

c) rendelettervezet,

d) személyi ügyek, illetve a minősített többségi szavazást igénylő döntések,

e) egyéb határozati javaslatot tartalmazó előterjesztések,

f) bizottsági beszámoló, tájékoztató,

g) felvilágosítás, interpelláció, kérdés

h) egyéb ügyek, beszámoló, tájékoztató.

(2) Az (1) bekezdésben feltüntetett sorrendtől a Képviselő-testület a polgármester javaslatára eltérhet. A javaslatról a Képviselő-testület vita nélkül határoz.

Előterjesztések

29. § (1) Az előterjesztés írásbeli (papír vagy elektronikus alapú) és szóbeli lehet.

(2) Az előterjesztések fajtái lehetnek:

a) rendelet-tervezetek,

b) határozati javaslatot tartalmazó beszámolók,

c) határozati javaslatot tartalmazó tájékoztatók,

d) határozati javaslatot tartalmazó jelentések.

(3) A rendelettervezet, továbbá a határozati javaslat csak írásbeli lehet.

(4) Az írásbeli előterjesztésnek tartalmaznia kell:

a) a tárgyat és a tényállást,

b) a tárggyal kapcsolatos előzményeket, korábban hozott Képviselő-testületi döntéseket, azok végrehajtásával kapcsolatos információkat,

c) a lehetséges döntési változatokat és azok jogszabályi alapját, valamint az esetleges következményeket,

d) a döntési javaslatok indokait,

e) érveket és ellenérveket az adott témával kapcsolatosan,

f) anyagi hatású döntésnél - amennyiben lehetséges - a pontos összeg megjelölését, ha nem, akkor a becsült kiadás/bevétel nagyságrendi bemutatását,

g) anyagi hatású döntésnél a költségvetési forrás megjelölését,

h) a határozati javaslatot, ill. a rendelet tervezetét,

i) a végrehajtás határidejét.

(5) Az írásos előterjesztést a Közgazdasági Iroda vezetője – költségvetési szempontból – véleményezi.

(6) Az írásos előterjesztést – a Közgazdasági Iroda véleményét követően - törvényességi véleményezés céljából a jegyzőnek kell leadni.

(7) A (4) bekezdésben meghatározott tartalmi követelményeken túl a polgármester és - törvényességi szempontból - a jegyző további tartalmi elemeket határozhat meg.

(8) Szóbeli előterjesztésre csak különösen indokolt esetben kerülhet sor. A határozati javaslatot ebben az esetben is írásba (papír vagy elektronikus alapú) kell foglalni, amelyet legkésőbb a napirendi pont tárgyalása előtt a testületi ülésen ki kell osztani, vagy letölthetővé kell tenni.

Önálló indítványok

30. § (1) A napirendre felvett ügyekkel össze nem függő önálló indítványt tehetnek a képviselők és a bizottságok.

(2) Önálló indítvány alapján napirendi pontként csak a 28. § (1) bekezdés a)–b) pontnak megfelelő rendelet-tervezet vagy határozati javaslat vehető fel.

(3) Önálló indítvány halaszthatatlan esetben a Képviselő-testület napirendjének meghatározása során írásban benyújtott vagy szóban előterjesztett előterjesztésről minősített többséggel vehető napirendre. A halaszthatatlanság tényét minden esetben indokolni kell.

Interpellációk, kérdések

31. § (1) Az interpelláció önkormányzati ügyben a polgármesterhez vagy a jegyzőhöz, a bizottsági elnökökhöz írásban benyújtott olyan felvilágosítás kérés, amely problémát tár fel és arra kér választ, hogy az miként szüntethető meg vagy valamilyen mulasztás, helytelen gyakorlat, panasz orvoslását kéri.

(2) Az interpelláció nem foglalhat magában előkészítést igénylő önálló napirendet.

(3) Interpellálni a képviselő-testület rendes ülésein, maximum 3 perc időtartamban lehet. Az interpellációra más képviselő - a személyes érintettség esetét kivéve - hozzászólással nem élhet.

(4) Interpellációs szándékát az interpelláció részletes kifejtésével a képviselő legkésőbb a testületi ülést megelőző 2. nap 12.00 óráig, írásban nyújthatja be a polgármesternek. Az interpellációról vitát nyitni nem lehet.

(5) Amennyiben az interpelláció szóban megválaszolható, annak elfogadásáról az interpelláló nyilatkozik. Ha a választ nem fogadja el, a Képviselő-testület egyszerű többségű szavazással dönt a válasz elfogadásáról, illetve elutasításáról.

(6) Amennyiben az interpelláció a testületi ülésen szóban nem válaszolható meg, az interpelláló részére 15 napon belül kell elektronikus úton eljuttatott írásbeli választ kell adni, melynek elfogadásáról a következő ülésen nyilatkozik.

(7) Amennyiben az interpellációra adott szóbeli vagy elektronikus úton eljuttatott írásbeli választ mind az interpelláló mind a Képviselő-testület elutasítja, annak megtárgyalását a polgármester a tárgya szerint érintett bizottság elé utalja. A kijelölt bizottság kialakítja az ügyről álláspontját, amelyről a bizottság elnöke a Képviselő-testületet legkésőbb az interpelláció elhangzását követő második ülésen tájékoztatja.

32. § (1) Kérdés minden olyan tudakozódás, amely tartalma és jellege szerint nem sorolható az interpelláció fogalomkörébe és nem kapcsolódik az ülés napirendjéhez.

(2) A képviselő a Képviselő-testület ülésén kérdést intézhet:

a) a polgármesterhez,

b) az alpolgármesterhez a polgármester által rá bízott feladatkörökben,

c) a bizottságok elnökeihez,

d) a jegyzőhöz,

e) intézmény vezetőihez az általuk vezetett intézmény feladatkörében.

(3) A kérdésre az ülésen - vagy legkésőbb 15 napon belül írásban - érdemi választ kell adni. A kérdésre adott válasz után viszontválasznak nincs helye.

Nem önálló indítvány

33. § (1) Bármely napirendi ponthoz kapcsolódóan az alábbi, nem önálló indítványok nyújthatók be:

a) sürgősségi javaslat,

b) módosító javaslat,

c) bizottsági ajánlás.

(2) Nem önálló indítványt a polgármester, a bizottság, a képviselő, valamint - törvényességi szempontból - a jegyző nyújthat be.

Sürgősségi javaslat

34. § (1) A 33. § (2) bekezdésében jelöltek javasolhatják a Képviselő-testületnek valamely előterjesztés vagy önálló indítvány sürgősségi tárgyalását. A javaslatot indokolni kell.

(2) A sürgősségi javaslatot az előterjesztéssel vagy önálló indítvánnyal együtt legkésőbb a Képviselő-testületi ülés előtt egy nappal írásban a polgármesternél kell benyújtani.

(3) A sürgősség kérdésében a Képviselő-testület a napirend elfogadása előtt minősített többséggel dönt.

Módosító javaslat

35. § (1) A módosító javaslat az olyan javaslat, amely az írásban előterjesztett rendelet-tervezet és határozati javaslat érdemi részét érinti. A módosító javaslat nem irányulhat számítási és szám-, névelírási vagy más formai pontosításokra.

(2) A módosító javaslatot az ülés előtt írásban, illetve az ülésen szóban lehet előterjeszteni. A módosító javaslatot indokolni kell.

(3) A módosító javaslatokról a Képviselő-testület többségi szavazat alapján dönt.

Bizottsági ajánlás

36. § A napirend előkészítéséért felelős bizottság a rendelettervezethez, határozati javaslathoz a benyújtott módosító javaslatokat is értékelő ajánlást tehet.

Felszólalás, tanácskozási jog

37. § (1) A felszólalások típusai:

a) napirendi ponthoz kapcsolódó,

b) napirenden kívüli,

c) ügyrendi felszólalás,

d) személyes azonnali megjegyzés.

(2) A Polgármester a jelentkezések sorrendjében adja meg az engedélyt felszólalásra. A nem képviselő jogállású meghívottak a Képviselő-testület ülésén tanácskozási joggal vesznek részt. Azon meghívottak, akiket valamelyik napirendi pont tárgyalásához hívtak meg, csak a meghívásuk szerinti napirendi pont vitájában vehetnek részt.

Napirendi pontokhoz kapcsolódó felszólalás

38. § (1) A napirendi pontokhoz kapcsolódó képviselői felszólalásokra az engedélyt a jelentkezés sorrendjében az ülést vezető polgármester adja meg legfeljebb 5 perces időtartam erejéig.

(2) A napirendi pont tárgyalására meghívottaknak a polgármester felszólalási lehetőséget adhat.

(3) A Képviselő-testület ülésén az a nem meghívott szólalhat fel, akinek a polgármester szót ad.

(4) A Képviselő-testület nem képviselő állandó meghívott résztvevőinek megbízottjai a polgármester engedélye alapján a képviselői kérdésre válaszolhatnak.

Napirend előtti felszólalás

39. § (1) Minden képviselő az ülésnap nyilvános napirendi pontjainak tárgyalása előtt és a zárt ülés megkezdése előtt a napirenden nem szereplő, olyan halaszthatatlan rendkívüli ügyben, amely tartalmánál fogva érinti az önkormányzat és szervei, intézményei működését, megítélését, a város és lakosságának közérzetét, vagy olyan bírálatot tartalmaz, amely nyilvános közlést igényel, felszólalással, jelzéssel élhet.

(2) A napirend előtti felszólalással kapcsolatos észrevétel céljából a polgármester, az alpolgármester és a bizottsági elnökök, továbbá aki személyében érintett kérhet szót.

Ügyrendi felszólalás

40. § Ügyrendi kérdésben bármelyik képviselő és a jegyző soron kívül szót kérhet és javaslatot tehet.

Személyes, azonnali megjegyzés

41. § (1) Vita közben, ha a képviselő a személyét érintő korábbi felszólalásra kíván észrevételt tenni, soron kívül személyes, azonnali megjegyzésre kérhet szót.

(2) A személyes megjegyzést a polgármester engedélyezi. Viszontválasznak, vitának helye nincs.

IV. Fejezet

RENDELETALKOTÁS

42. § (1) A Képviselő-testület a törvény által nem szabályozott helyi társadalmi viszonyok rendezésére, továbbá törvény felhatalmazása alapján, annak végrehajtására önkormányzati rendeletet alkot.

(2) Az Önkormányzati rendelet megalkotását kezdeményezheti:

a) képviselő-testület tagja

b) képviselő-testület bizottsága

c) polgármester

d) jegyző

(3) A rendeletek szövegszerű tervezetét a jegyző irányításával a Polgármesteri Hivatal szakmai szervezeti egységei készítik elő. A rendelet-tervezet elkészítéséhez szükség esetén szakértő is igénybe vehető.

(4) A tervezetet csak bizottsági tárgyalás és a jegyző törvényességi véleményének kikérése után lehet a Képviselő-testület elé terjeszteni. Rendelettervezetet csak indokolt esetben lehet rendkívüli testületi ülésen tárgyalni, ebben az esetben elegendő a tervezet fő tárgyának megfelelő szakbizottsági tárgyalás és a jegyzői törvényességi vélemény ismertetése.

(5) A Képviselő-testület a szavazás során először a rendelettervezetet módosító javaslatokról, majd a rendelettervezet egészéről dönt.

(6) A módosító javaslatot a képviselő és az előterjesztő a vita lezárásáig visszavonhatja.

(7) Az állampolgárok szélesebb körét érintő rendelettervezetek véleményezésében való társadalmi részvétel lehetőségét a Képviselő-testület a www.balatonlelle.hu elektronikus elérhetőségen keresztül biztosítja.

(8) Nem kell társadalmi egyeztetésre bocsátani a Képviselő-testület szervezeti és működési szabályzatáról, a költségvetésről, a köztisztviselői jogviszonyban állók munkavégzéséről és juttatásairól szóló önkormányzati rendelettervezeteket, továbbá azt a rendelettervezetet, amelynek sürgős elfogadásához kiemelkedő közérdek fűződik.

(9) A közzétett rendelettervezetekről a természetes személyek, jogi személyek és jogi személynek nem minősülő szervezetek a polghiv@balatonlelle.hu elektronikus elérhetőség igénybevételével, a Képviselő-testület ülését megelőző tizenötödik nap 12 óráig nyilváníthatnak véleményt.

(10) Nem vehető figyelembe a közerkölcsöt sértő, a rendelettervezet tárgyához nem illeszkedő és a név nélküli vélemény.

(11) A jegyző a beérkezett véleményeket összegzi. A beérkezett vélemények ismeretében az előterjesztő dönt a rendelettervezet esetleges módosításáról, kiegészítéséről.

(12) A Képviselő-testület rendeleteit a naptári év elejétől folyamatos, növekvő, egyedi sorszámmal kell ellátni. A rendeletek sorszáma mellett fel kell tüntetni a rendelet kihirdetésének időpontját (év, hó, nap megjelöléssel).

(13) A rendeletet a polgármester és a jegyző írja alá.

(14) A rendeletet a Polgármesteri Hivatalban a földszinti hirdetőtáblán kell kihirdetni és azt követően az önkormányzat hivatalos honlapján közzé kell tenni.

(15) A rendeletek kihirdetéséről, naprakész nyilvántartásáról a jegyző gondoskodik.

(16) A rendelet-nyilvántartás a rendeletek sorszáma szerint, növekvő sorrendben, a rendelet tárgyának megjelölésével történik.

(17) A jegyző gondoskodik a módosított rendeletek egységes szerkezetbe történő foglalásáról.

V. Fejezet

DÖNTÉSHOZATAL

A döntéshozatalból kizárás

43. § (1) A Képviselő-testület döntéshozatalából kizárható az, akit vagy akinek a közeli hozzátartozóját az ügy személyesen érinti. Az önkormányzati képviselő köteles bejelenteni a személyes érintettséget. A kizárásról az érintett önkormányzati képviselő kezdeményezésére vagy bármely önkormányzati képviselő javaslatára a Képviselő-testület dönt. A kizárt önkormányzati képviselőt a határozatképesség szempontjából jelenlevőnek kell tekinteni.

(2) Ha a képviselő a személyes érintettségre vonatkozó bejelentési kötelezettségének nem tesz eleget, a Képviselő-testület a következő ülésén dönt a képviselő kizárásáról a személyes érintettséggel érintett ügyben.

(3) Ha a Képviselő-testület a személyes érintettség bejelentése miatt a képviselő kizárása mellett határoz és a képviselőnek az ügyben leadott szavazata befolyásolja a döntést, ebben az ügyben a döntéshozatalt meg kell ismételni.

(4) A személyes érintettség elmulasztása esetén, annak vizsgálatát kezdeményezheti a képviselő, a bizottság és a polgármester.

(5) A személyes érintettség bejelentését elmulasztó képviselőt megilleti a nyilatkozattételi joga.

A szavazás rendje

44. § (1) A Képviselő-testület a napirendi pont vitáját követően a döntést igénylő kérdésben rendeletet alkot vagy határozatot hoz.

(2) A polgármester az eldöntésre váró kérdést úgy köteles feltenni, hogy a szavazás Igen-nel vagy Nem-mel történhessen.

(3) A polgármester az előterjesztett és a vitában elhangzott döntést igénylő, módosító javaslatokat egyenként bocsátja szavazásra. Előbb a módosító indítványokat, majd az előterjesztésben szereplő döntési javaslatokat kell szavazásra bocsátani.

(4) Rendelet-tervezet, határozati javaslat egyes pontjairól bármelyik képviselő részszavazást kezdeményezhet. Az indítványról a Képviselő-testület vita nélkül határoz. A részszavazással elfogadott határozati pont a határozat részévé válik.

A szavazás módja

45. § (1) Szavazni személyesen kell, melyet igennel, nemmel lehet megtenni, illetve a szavazástól való tartózkodási szándékot lehet kifejezni.

(2) A szavazás gépi úton, illetve kézfelemeléssel történhet.

(3) A képviselő az polgármesternek a szavazás eredményét megállapító összefoglalójáig jelezheti a szavazógép meghibásodását. Ezt követően a képviselő jegyzőkönyvbe mondhatja szavazatát.

(4) A polgármester vitás esetben technikai (kézi) szavazást rendel el.

(5) Szavazás közben a szavazást indokolni nem lehet.

(6) Szavazás alatt közbeszólásra nincs lehetőség.

(7) Az előterjesztés szerinti határozati javaslat elfogadásához az Igen szavazatok jogszabályban meghatározott többségének megléte szükséges.

(8) Az ülésvezető állapítja meg a szavazás eredményét. Ha a szavazás eredménye felől kétség merül fel, bármely önkormányzati képviselő kérésére a szavazást egy alkalommal meg lehet ismételni.

A titkos szavazás

46. § (1) Titkos szavazással dönt a Képviselő-testület az Mötv.46. § (2) bekezdésében foglalt ügyekben.

(2) A titkos szavazás lebonyolításáról az Ügyrendi és Humánpolitikai Bizottság gondoskodik.

(3) A titkos szavazás során a képviselők a Hivatal jegyzőjének pecsétjével ellátott szavazólapon a számukra megfelelő válasz (igen, nem, tartózkodás) előtti négyzetbe tett X jelöléssel jelölik meg az ülés vezetője által feltett javaslattal kapcsolatos döntésüket. Érvénytelen az a szavazólap, amelyen a képviselő nem, vagy egynél több választ jelölt meg.

(4) A titkos szavazás eredményéről a Bizottság külön jegyzőkönyvet készít, mely tartalmazza az ülés napját, helyszínét, a napirendi pontot, azt, hogy a szavazás melyik javaslatra vonatkozott, a szavazás során felmerült körülményeket, megállapításokat, érvénytelen szavazólapokról hozott döntést és a szavazás számszaki eredménye (mennyi az igen, a nem és tartózkodás szavazat). A szavazólapokat a szavazást követően a bizottság megsemmisíti. A bizottság elnöke és egy jegyzőkönyv hitelesítőnek megválasztott tagja által aláírt jegyzőkönyvet csatolni kell a képviselő-testületi ülés jegyzőkönyvéhez.

(5) Az ülés vezetője megállapítja a szavazás eredményét, és ennek megfelelően megállapítja, hogy a testület a szavazásra feltett határozatot vagy elfogadta, vagy elutasította.

A név szerinti szavazás

47. § (1) Név szerinti szavazást kell tartani az képviselők egynegyedének indítványára, valamint jogszabályban meghatározott esetekben.

(2) Név szerinti szavazást lehet tartani akkor, ha a szavazás megkezdése előtt ezt az indítványt a Képviselő-testület vita nélkül, a minősített többséggel jóváhagyta.

(3) Ugyanazon döntési javaslat esetében egy alkalommal lehet név szerinti szavazást javasolni.

(4) Napirend elfogadása tárgyában, ügyrendi kérdésben, a bizottság létszáma és összetétele tekintetében név szerinti szavazás nem indítványozható.

(5) Név szerinti szavazás esetén a jegyző felolvassa a képviselők nevét. A képviselők a nevük elhangzását követően Igen, Nem vagy Tartózkodom nyilatkozattal szavaznak. A jegyző a nyilatkozatot a névsoron feltünteti, a szavazatokat összeszámlálja és a szavazás eredményéről a polgármestert tájékoztatja. A szavazás eredményét a polgármester hirdeti ki.

(6) A név szerint leadott szavazatok a jegyzőkönyvben is név szerint kerülnek feltüntetésre.

A határozathozatal

48. § (1) Az egyszerű szótöbbséggel hozott határozat elfogadásához a jelenlévő képviselők több mint a felének Igen szavazata szükséges.

(2) A minősített többség szükséges

1. az önkormányzat szervezetének kialakítása és működésének meghatározása, a törvény által hatáskörébe utalt választás, kinevezés, vezetői megbízás,

2. önkormányzati társulás létrehozása, megszüntetése, abból történő kiválás, a társulási megállapodás módosítása, társuláshoz, érdekképviseleti szervezethez való csatlakozás, abból történő kiválás,

3. megállapodás külföldi önkormányzattal való együttműködésről, nemzetközi önkormányzati szervezethez való csatlakozás, abból történő kiválás,

4. intézmény alapítása, átszervezése, megszüntetése,

5. a döntéshozatalban személyesen érintett képviselő kizárásához,

6. méltatlanság megállapításához,

7. összeférhetetlenség megállapításához,

8. képviselői megbízás megszűnéséről való döntéshez,

9. elfogadott napirendi pont elnapolásához, illetve napirendről levételéhez,

10. a Képviselő-testület munkatervének elfogadásához,

11. a napirenden nem szereplő javaslat napirendre vétele,

12. halaszthatatlan esetben önálló indítvány napirendre vétele,

13. a napirend sürgősségi tárgyalása,

14. a titkos szavazás elrendelése,

15. a név szerinti szavazás elrendelése,

16. a bizottságok létrehozása,

17. átruházott hatáskörben hozott döntések képviselői javaslatra történő felülvizsgálata,

18. a költségvetési rendelet módosítását eredményező határozati javaslat elfogadása,

19. kötelezettségvállalást tartalmazó határozat elfogadása,

20. eljárás kezdeményezése a Törvényszék előtt a polgármester ellen,

21. hitel felvételéhez, kötvénykibocsátáshoz

22. a Képviselő-testület megbízatásának lejárta előtti feloszlásának kimondásához név szerinti szavazás alapján,

23. zárt ülés elrendeléséhez,

24. törzsvagyonná minősítéshez vagy ezen minősítés megváltoztatásához az Önkormányzat Vagyonrendeletében foglaltak szerint.

(3) A Képviselő-testület határozatait a naptári év elejétől folyamatos, növekvő, egyedi sorszámmal kell ellátni. A határozatok sorszáma mellett fel kell tüntetni a határozathozatal pontos időpontját (év, hó, nap megjelöléssel).

(4) A határozatok jelölése a következő formában történik: Balatonlelle Város Önkormányzat Képviselő-testületének ...../..... (..... .....) számú határozata a ………………-ról/ről.

(5) A jegyző gondoskodik a határozatok nyilvántartásáról. A határozat-kivonatok nyilvántartása sorszám szerint növekvő sorrendben történik.

(6) A határozatot az ülésről készített jegyzőkönyv aláírását követő 5 munkanapon belül kézbesíteni kell a felelős részére, aki gondoskodik a végrehajtásról.

(7) Az önkormányzati hatósági ügyben hozott döntést kézbesíteni kell annak, akire nézve a határozat rendelkezést tartalmaz.

(8) A határozat végrehajtásáról a határidő lejártát követő rendes ülésen be kell számolni a Képviselő-testületnek.

49. § (1) A jogalkotásról szóló törvény által meghatározott közjogi szervezetszabályzó eszközökben meghatározott normatív határozat jelölése: Balatonlelle Város Önkormányzat Képviselő-testületének ...../..... (..... .....) számú normatív határozata a ………………-ról/ről.

(2) A normatív határozatokat a város honlapján hirdeti ki.

VI. Fejezet

A JEGYZŐKÖNYV ELKÉSZÍTÉSE ÉS FELTERJESZTÉSE, JEGYZŐKÖNYVBE TÖRTÉNŐ BETEKINTÉS

50. § (1) A Képviselő-testület üléséről a tanácskozás lényegét, valamint a hozott határozatokat, rendeleteket rögzítő - a nyílt-és zárt ülésről külön-külön - írásos jegyzőkönyvet kell készíteni.

(2) Az írásos jegyzőkönyv az Mötv-ben meghatározottakon túl tartalmazza:

a) megnyitásának idejét, igazolt/igazolatlan távollét tényét,

b) a polgármester intézkedéseit, továbbá a Képviselő-testület ülésén történt fontosabb eseményeket,

c) az ülés bezárásának idejét.

d) a zárt ülés elrendelésének indokait.

(3) Az írásos jegyzőkönyv eredeti példányának mellékletét képezik:

a) a meghívó,

b) az írásos előterjesztések, a képviselői önálló indítványok, az interpellációk, a nem önálló indítványok és az önkormányzati rendeletek kihirdetett szövege,

c) a jelenléti ív, a titkos szavazás jegyzőkönyv egy példánya,

d) a képviselő kérésére az írásban is benyújtott hozzászólása a jegyzőkönyvben rögzített véleménye,

e) a név szerinti szavazásról készült névsor,

f) az érintett írásbeli nyilatkozata a zárt ülés tartására vonatkozóan.

51. § (1) A jegyzőkönyv elkészítéséről a jegyző gondoskodik. A jegyzőkönyvet a polgármester és a jegyző írja alá.

(2) A jegyzőkönyv közokirat.

(3) A jegyzőkönyvet az ülést követő 15 napon belül a jegyző köteles megküldeni a Somogy Vármegyei Kormányhivatal részére.

(4) A nyílt ülés jegyzőkönyvének egy példányát a Városi Könyvtár számára meg kell küldeni és a Város honlapjára fel kell tenni, és a döntésekről hozott határozatok az 49. § (2) bekezdése szerint kerülnek kihirdetésre.

(5) A Polgármesteri Hivatalban munkanapokon, munkaidőben bármely polgár számára betekintési lehetőséget kell biztosítani a nyilvános képviselő-testületi ülés jegyzőkönyveibe.

(6) A zárt ülésről készült jegyzőkönyvbe betekinthetnek: a Képviselő-testület tagjai, jegyző, Polgármesteri Hivatal tárgyban érintett köztisztviselői, valamint a jegyzőkönyv készítéséért felelős köztisztviselők; illetékes Kormány Hivatal vezetője, illetve az általa kijelölt személy; eljáró Bíróság; eljáró Ügyészség; eljáró Nyomozóhatóság; az ügyben érintett egyéb szerv, személy, ha érintettségét igazolja.

(7) A zárt ülésről készült jegyzőkönyvekbe történő betekintésről a jegyző külön nyilvántartást köteles vezetni.

VII. Fejezet

AZ ÖNKORMÁNYZAT SZERVEI, AZOK JOGÁLLÁSA, FELADATAI

52. § Az Önkormányzat szervei:

a) polgármester,

b) képviselő-testület bizottságai,

c) jegyző,

d) polgármesteri hivatal,

e) társulás.

Polgármester

53. § (1) Balatonlelle Város polgármestere a megbízatását főállásban látja el.

(2) A közvetlenül választott polgármester a Képviselő-testület tagja.

(3) A polgármester a vele szemben fennálló összeférhetetlenségi okot köteles a megválasztásától, illetve az összeférhetetlenségi ok felmerülésétől számított 30 napon belül megszüntetni.

(4) Megválasztásakor, majd azt követően minden év január 1-jétől számított 30 napon belül vagyonnyilatkozatot köteles tenni, melyhez csatolnia kell vele közös háztartásban élő házas- vagy élettársának, valamint gyermekének vagyonnyilatkozatát.

(5) A polgármester a Képviselő-testülethez intézett írásbeli nyilatkozatával mondhat le, amelyet alpolgármesternek, ennek hiányában a képviselő-testületi ülés összehívására, vezetésére kijelölt képviselőnek ad át, részére juttat el. A polgármester e tisztsége az írásbeli nyilatkozat aláírásának napjával szűnik meg. A lemondás nem vonható vissza. Az írásbeli nyilatkozatot a Képviselő-testület következő ülésén ismertetni kell.

(6) A polgármester tisztségének megszűnése esetén, a tisztség megszűnését követő nyolc munkanapon belül írásba foglaltan átadja a munkakörét az új polgármesternek, ennek hiányában az alpolgármesternek, illetve az új polgármester és az alpolgármester tartós akadályoztatása esetén a Pénzügyi, Városfejlesztési és Turisztikai Bizottság elnökének.

(7) A polgármester a Képviselő-testület működésével kapcsolatban a III. fejezetben foglaltakon túl:

a) elősegíti a képviselők munkáját,

b) képviseli a Képviselő-testületet,

c) ugyanazon ügyben egy alkalommal kezdeményezheti a döntés ismételt megtárgyalását, ha a Képviselő-testület döntését az önkormányzat érdekeit sértőnek tartja. A kezdeményezést az ülést követő három napon belül nyújthatja be, Képviselő-testület a benyújtás napjától számított 15 napon belül minősített többséggel dönt. Ezen szabály alól kivételt képez az Mötv. képviselő-testület önfeloszlatásáról szóló, valamint az Mötv. 70. § (1) bekezdésekben meghatározott ügyben hozott döntés.

d) Amennyiben a Képviselő-testület - határozatképtelenség vagy határozathozatal hiánya miatt - két egymást követő alkalommal ugyanazon ügyben nem hozott döntést, a polgármester a (11) bekezdésben felsorolt ügyek tekintetében döntést hozhat.

(8) A bizottságok működésével összefüggésben:

a) indítványozhatja a bizottság összehívását,

b) felfüggesztheti a bizottság döntésének végrehajtását, ha az ellentétes a Képviselő-testület határozatával vagy önkormányzati érdeket sért. A felfüggesztett döntés hatályban tartásáról a Képviselő-testület a soron következő ülésén határoz.

(9) A Polgármesteri Hivatal irányítása körében:

a) meghatározza azok körét, akiknek a jegyző általi kinevezéséhez, vezetői megbízásához, felmentéséhez, vezetői megbízásának visszavonásához, jutalmazásához, bérezéséhez az egyetértése szükséges. Erről írásban nyilatkozatot tesz,

b) irányítási jogkörében megbeszéléseket tart a jegyző részvételével.

(10) A polgármester fogadóórát tart. Ezt a Polgármesteri Hivatal hirdetőtábláján, a városi honlapon és a helyi újságban közzé kell tenni. A polgármester fogadóórája: minden héten szerdán 8.00-10.00 óráig.

(11) A polgármester dönthet a Képviselő-testület utólagos tájékoztatása mellett, a két ülés közötti időszakban felmerülő, halaszthatatlan, a Képviselő-testület hatáskörébe tartozó, önkormányzati vagyon megóvása érdekében szükséges élet, és vagyonbiztonságot veszélyeztető helyzet esetében, ha az elhárítás miatt intézkedést kell tenni.

(12) A polgármester szabadság kiadásának igényét az alpolgármesternek jelenti be és a szabadság engedély aláírására az alpolgármester jogosult.

Alpolgármester

54. § (1) A Képviselő-testület a polgármester javaslatára, titkos szavazással, minősített többséggel, a polgármester helyettesítésére, munkájának segítésére egy alpolgármestert választ. A képviselő-testület az alpolgármestert saját tagjai közül választja meg. Az alpolgármester tisztségét társadalmi megbízatásban végzi.

(2) Az alpolgármester megbízatása megszűnik, ha a Képviselő-testület a polgármester javaslatára, titkos szavazással, minősített többséggel megbízatását visszavonja.

(3) Az alpolgármester feladatát a polgármester irányításával látja el.

Bizottságok

55. § (1) A Képviselő-testület feladatainak eredményesebb ellátása érdekében az alábbi állandó bizottságokat hozza létre az itt meghatározott létszámmal:

a) Ügyrendi és Humánpolitikai Bizottság 7 fő,

b) Pénzügyi, Városfejlesztési és Turisztikai Bizottság 7 fő

(2) A bizottságok tagjainak megválasztása nyílt szavazással történik.

(3) A bizottság elnökének és tagjainak megbízatása a képviselő-testület által történő megválasztással jön létre, a képviselő-testület megbízatásának időtartamára. A bizottság elnökét és - az elnökkel együtt számított - tagjainak több mint a felét az önkormányzati képviselők közül kell választani. Nem lehet a bizottság elnöke vagy tagja a polgármester, alpolgármester.

(4) A képviselő-testület a bizottság személyi összetételét, létszámát a polgármester előterjesztésére bármikor megváltoztathatja, a kötelezően létrehozandó bizottság kivételével a bizottságot megszüntetheti.

(5) A bizottság elnöke, tagja e megbízatásáról írásban lemondhat. A lemondásáról szóló nyilatkozatot a polgármester részére kell benyújtani. A megbízatás a lemondásban meghatározott, a lemondást követő egy hónapon belüli időpontban, ennek hiányában az írásbeli nyilatkozat átvételének napján szűnik meg. A lemondás nem vonható vissza, továbbá érvényességéhez nem szükséges a képviselő-testület elfogadó nyilatkozata.

(6) A bizottságok munkáját szakértők segíthetik. Az egyes bizottságok segítésére legfeljebb 2 fő szakértő bízható meg.

(7) A szakértőket a bizottságok javaslatára bízza meg a Képviselő-testület. Megbízatásuk a bizottság megbízásának lejártáig, ezen belül a megbízás visszavonásáig tart. A szakértők díjazását a Képviselő-testület állapítja meg.

(8) A bizottsági ülésen a szakértők tanácskozási joggal vesznek részt.

(9) Az állandó bizottságok az átruházott hatásköreikben hozott döntéseikről a soron következő képviselő-testületi ülésen tájékoztatni kötelesek a Képviselő-testületet.

Ügyrendi és Humánpolitikai Bizottság feladat- és hatásköre

56. § (1) A Képviselő-testület elé az Ügyrendi és Humánpolitikai Bizottság által benyújtandó előterjesztések:

a) átruházott hatáskörben hozott döntésekről való beszámolás,

b) a polgármester és az alpolgármester díjazására, jutalmazására vonatkozó előterjesztés,

c) a vagyonnyilatkozatok nyilvántartásáról, ellenőrzéséről, a vagyonnyilatkozatokkal kapcsolatos eljárás lefolytatásáról és annak eredményéről szóló tájékoztatás.

(2) A Képviselő-testület elé az Ügyrendi és Humánpolitikai Bizottság állásfoglalásával benyújtható előterjesztések:

a) bűnmegelőzési koncepció,

b) a polgármester, és a képviselők díjazásával összefüggő döntések,

c) képviselő-testület éves munkaterve,

d) valamennyi önkormányzati rendelet megalkotása, módosítása,

e) testület hatáskörébe tartozó megállapodások, szerződések, közbeszerzési/beszerzési eljárások (rendkívüli testületi ülés megtartásának szükségessége kivételével),

f) szervezeti kérdések,

g) költségvetési koncepció,

h) fejlesztési koncepciót,

i) költségvetési beszámoló,

j) oktatási, kulturális, ifjúsági és sport, egészségügyi és szociális tárgyú beszámolók,

k) az egészségügyi és szociális intézmények szervezeti és működési szabályzata, valamint házirendje, az oktatási, közművelődési intézmények szervezeti és működési szabályzata, házirendje, a művelődési ház munka és rendezvényterve,

l) illetékességi körébe tartozó intézményvezetői pályázatok,

m) a szociális, oktatási és kulturális intézmények működésére, létesítésére, átszervezésére és megszüntetésére vonatkozó előterjesztés,

n) önkormányzati lakás bérbeadása esetén a pályázatokat és azok mellékleteinek véleményezése és javaslat a bérlő személyére,

o) a város kitüntető címeire tett javaslatok véleményezése.

Pénzügyi, Városfejlesztési és Turisztikai Bizottság feladat- és hatásköre

57. § (1) A Képviselő-testület elé a Pénzügyi, Városfejlesztési és Turisztikai Bizottság által benyújtandó előterjesztések:

a) átruházott jogkörben hozott döntésekről való beszámolás,

b) a terv szerinti gazdálkodás figyelemmel kísérésének tapasztalatairól szóló előterjesztések,

c) a gazdálkodással összefüggésben készített javaslatok.

(2) A Képviselő-testület elé a Pénzügyi, Városfejlesztési és Turisztikai Bizottság állásfoglalásával benyújtható előterjesztések:

a) önkormányzati rendelet megalkotása, módosítása,

b) a képviselők díjazásával összefüggő döntések,

c) a Képviselő-testület éves munkaterve,

d) a Képviselő-testület hatáskörébe tartozó megállapodások, szerződések, közbeszerzési/beszerzési eljárások közül azok, amelyek pénzügyi tárgyúak (rendkívüli testületi ülés megtartásának szükségessége kivételével),

e) a testületi hatáskörbe tartozó javadalmazási ügyek,

f) költségvetési koncepció,

g) költségvetési beszámoló,

h) helyi adóval kapcsolatos előterjesztések,

i) valamennyi pénzügyi tárgyú előterjesztés (rendkívüli testületi ülés megtartásának szükségessége kivételével),

j) valamennyi önkormányzati vagyonnal kapcsolatos előterjesztés (rendkívüli testületi ülés megtartásának szükségessége kivételével),

k) az idegenforgalmi tárgyú beszámolók,

l) a város idegenforgalmi programja és tervei.

A bizottságok működése

58. § (1) A bizottság ülését a bizottság elnöke - akadályoztatása esetén az általa felkért bizottsági tag - hívja össze és vezeti.

(2) A bizottság ülését össze kell hívni a polgármester vagy a bizottság képviselő tagjai többségének javaslatára a bizottság elnökéhez címzett indítvány kézhezvételétől számított 8 napon belül.

(3) A bizottsági ülés időpontjáról és napirendjéről a bizottság tagjait, valamint a meghívottakat legalább 3 nappal az ülést megelőzően tájékoztatni kell.

(4) A bizottság ülése határozatképes, ha a bizottság tagjainak több mint a fele jelen van.

(5) A bizottsági ülés nyilvánosságára, a zárt ülés tartására, a titkos szavazásra, a határozathozatalra a Képviselő-testületre vonatkozó szabályok érvényesek.

(6) A bizottság döntéshozatalából kizárás szabályai megegyeznek a Képviselő-testületre vonatkozó szabályokkal, azzal az eltéréssel, hogy arról a bizottság dönt.

(7) A bizottságok átruházott hatáskör gyakorlása során - minden esetben - határozatban döntenek, feladatkörükben eljárva határozatot hoznak, állásfoglalást alakítanak ki, ajánlást fogalmaznak meg.

(8) A képviselő-testület azon tagja, aki nem tagja az adott bizottságnak, de megjelenik annak ülésén ott tanácskozási joggal vehet részt.

(9) Két vagy több bizottság részvételével együttes bizottsági ülés tartható. Ebben az esetben az egyes napirendi pontokról bizottságonként külön kell szavazni.

Hatásköri összeütközés

59. § A bizottságok közötti hatásköri ütközés esetén a hatásköri összeütközés tárgyában a Képviselő-testület dönt.

Bizottsági jegyzőkönyvek

60. § (1) A bizottságok üléseiről jegyzőkönyvet kell készíteni.

(2) A bizottsági jegyzőkönyv tartalmára a képviselő-testületi jegyzőkönyv tartalmára vonatkozó rendelkezéseket kell megfelelően alkalmazni.

(3) A jegyzőkönyvet a bizottság elnöke és egy jegyzőkönyv-hitelesítőnek megválasztott tagja írja alá. Az aláíró bizottsági tag személyéről a Bizottság eseti jelleggel minden ülés alkalmával dönt.

(4) A nyilvános ülés jegyzőkönyvét a képviselők és az érintettek a Polgármesteri Hivatalban megtekinthetik.

(5) A bizottságok ügyviteli teendőit a Polgármesteri Hivatal belső szervezeti egységei látják el.

(6) A bizottsági jegyzőkönyveket a jegyző köteles 15 napon belül a Somogy Vármegyei Kormányhivatal részére megküldeni.

Jegyző, aljegyző

61. § (1) A polgármester - pályázat alapján – a jogszabályban és a meghatározott képesítési követelményeknek megfelelő jegyzőt nevez ki határozatlan időre.

(2) A polgármester a jegyző javaslatára a jegyző helyettesítésére aljegyzőt nevezhet ki, a jegyzőre vonatkozó szabályok szerint.

(3) A jegyző feladatai az önkormányzat működésével kapcsolatban:

a) törvényességi szempontból véleményezi a Képviselő-testület, a bizottságok és a társulási ülések elé kerülő előterjesztéseket,

b) ellátja a testületek szervezési és ügyviteli tevékenységével kapcsolatos feladatokat,

c) tanácskozási joggal vesz részt a Képviselő-testület, a bizottságok és a társulások ülésein,

d) a Képviselő-testület, a bizottságok és a társulások ülésén törvényességi véleményt nyilvánít,

e) köteles jelezni a testületek, tisztségviselők, döntéseinél észlelt jogszabálysértést,

f) gondoskodik az önkormányzati rendelet-tervezetek szakmai előkészítéséről

g) gondoskodik a Képviselő-testület, a bizottságok és a társulások szervezési és ügyviteli tevékenységével kapcsolatos feladatok ellátásáról.

(4) A jegyző egyéb feladatai:

a) vezeti a Polgármesteri Hivatalt, megszervezi a Hivatal munkáját,

b) évente beszámol a Polgármesteri Hivatal működéséről a Képviselő-testületnek,

c) részt vesz az ügyfélfogadás megszervezésében,

d) döntésre előkészíti a polgármester hatáskörébe tartozó államigazgatási ügyeket,

e) ellátja a törvényben vagy kormányrendeletben előirt államigazgatási feladatokat, hatósági hatásköröket.

f) gyakorolja a munkáltatói jogokat a Képviselő-testület hivatalának köztisztviselői tekintetében, a vezetői megbízáshoz, felmentéshez, a vezetői megbízás visszavonásához, a jutalmazáshoz a polgármester által meghatározott körben annak egyetértésével,

g) dönt azokban a hatósági ügyekben, amelyeket a polgármester ad át,

h) hatáskörébe tartozó ügyekben szabályozza a kiadmányozás rendjét.

(5) A jegyzői és az aljegyzői tisztség egyidejű betöltetlensége, illetve a jegyző tartós akadályozatása esetén - legfeljebb hat hónap időtartamra - a jegyzői feladatok ellátására a polgármester a Polgármesteri Hivatal olyan köztisztviselőjét bízza meg, aki a képesítési és alkalmassági feltételeknek megfelel.

Polgármesteri hivatal

62. § (1) A polgármesteri hivatal hivatalos neve: Balatonlellei Polgármesteri Hivatal.

(2) A Képviselő-testület az önkormányzat működésével, valamint a polgármester és a jegyző feladat- és hatáskörébe tartozó ügyek döntésre való előkészítésével és végrehajtásával kapcsolatos feladatok ellátására polgármesteri hivatalt hoz létre. A hivatal közreműködik az önkormányzatok egymás közötti, valamint az állami szervekkel történő együttműködésének összehangolásában.

(3) A Polgármesteri Hivatal belső szervezeti felépítését, létszámát, munkarendjét és ügyfélfogadási rendjét a Képviselő-testület a polgármester előterjesztése alapján külön állapítja meg.

(4) A Polgármesteri Hivatal szervezeti felépítését általános és részletes feladatait, valamint működési rendjét a Polgármesteri Hivatal Szervezeti és Működési Szabályzata tartalmazza.

Társulás

63. § (1) Az önkormányzat a feladatainak hatékonyabb, célszerűbb és gazdaságosabb megoldása érdekében társulásokban vesz részt. A Képviselő-testület elsősorban más települések képviselő-testületeivel, gazdasági, szolgáltató szervezetekkel, közszolgáltatást nyújtó intézményekkel alakít ki társulásokat.

(2) A társulás együttműködésének tartalmát, kereteit külön megállapodás rögzíti.

(3) Az önkormányzat társulási megállapodás keretei között részt vesz

a) Balatonlellei Közös Család és Gyermekjóléti Szolgálat és Belsőellenőrzési Társulásban

b) Balatonlellei Pénzügyi Végrehajtási Társulásban

c) Dél-Balatoni Szennyvízelvezetés és tisztítást célzó Önkormányzati Társulásban

d) Délnyugat Balatoni Hulladékgazdálkodási Társulásban

VIII. Fejezet

TELEPÜLÉSI KÉPVISELŐ

A képviselő jogai

64. § (1) A képviselő:

a) megbízás alapján képviselheti a Képviselő-testületet,

b) kezdeményezheti, hogy a Képviselő-testület vizsgálja felül a bizottságokra, polgármesterre, önkormányzati társulásra átruházott hatáskörben hozott döntéseit,

c) a Jegyzőtől a képviselői munkájához szükséges tájékoztatást, ügyviteli közreműködést igényelhet,

d) az önkormányzat tevékenységével kapcsolatos iratokba betekinthet,

e) felvilágosítást kérhet a város ellátásában, üzemeltetésében részt vevő szervektől,

f) önkormányzati ügyben kezdeményezheti a Polgármesteri Hivatal intézkedését a polgármester egyidejű tájékoztatása mellett.

(2) A képviselő a munkahelyén történt munkavégzési kötelezettség alóli felmentés miatt kiesett jövedelmét a Képviselő-testület téríti meg, amelynek alapján a képviselő társadalombiztosítási ellátására is jogosult.

(3) A képviselőt igazolt költségtérítés, tiszteletdíj illeti meg. A tiszteletdíjat helyi rendelet szabályozza.

A képviselő kötelességei

65. § (1) A képviselő köteles:

a) tevékenyen részt venni a bizottsági munkában, valamint a Képviselő-testület feladataival kapcsolatos feladatok elvégzésében,

b) írásban vagy szóban a bizottság elnökének előzetesen bejelenteni, ha a bizottság ülésén nem tud részt venni, vagy egyéb megbízatása teljesítésében akadályoztatva van,

c) a megbízólevelének átvételét, illetve az összeférhetetlen helyzet keletkezését vagy annak a tudomására jutását követő 30 napon belül a vele szemben fennálló összeférhetetlenségi okot megszüntetni, az összeférhetetlen tisztségről való lemondását írásban benyújtani és annak másolatát átadni a polgármesternek,

d) személyes érintettségének bejelentését a Képviselő-testületnek,

e) a megbízólevele átvételétől, majd ezt követően minden év január 1-től számított 30 napon belül az erre rendelkezésre bocsátott formanyomtatványon vagyonnyilatkozatot tenni, valamint a vele közös háztartásban élő házas- vagy élettársának, valamint gyermekeinek a vagyonnyilatkozatát csatolni. Ennek elmulasztása esetén – annak benyújtásáig – képviselői jogait nem gyakorolhatja. A vagyonnyilatkozattal kapcsolatos eljárás során a vagyonnyilatkozatot ellenőrző bizottság felhívására a képviselő köteles saját, illetve a hozzátartozója vagyonnyilatkozatában feltüntetett adatokra vonatkozó azonosító adatokat haladéktalanul írásban bejelenteni. Az azonosító adatokat csak a bizottság tagjai ismerhetik meg, azokat az eljárás lezárását követő nyolc napon belül törölni kell.

f) részt venni a Kormányhivatal által szervezett képzésen,

(2) A Képviselő-testület a képviselőkre vonatkozó magatartási szabályokat az Mötv. 53. § (1) bekezdés d) pontja alapján az alábbiak szerint határozza meg:

a) a képviselő köteles az ülésre pontosan megjelenni,

b) a képviselő az ülésre köteles a részére előterjesztésként megküldött anyagot áttekinteni,

c) a testületi ülésen a Szabályzatban meghatározott hozzászólási jogot szabályszerűen gyakorolni,

d) kapcsolatot tartani a választóival, tájékoztatni őket a Képviselő-testület működése során hozott közérdekű döntésekről,

e) képviselőhöz méltó magatartást tanúsítani, a képviselő-testület és szervei tekintélyét, hitelét óvni, továbbá a szakmai vagy üzleti ügyekben nem hivatkozhat választott tisztségére.

f) a tudomására jutott önkormányzati, szolgálati, üzleti, valamint magán titkot megőrizni.

IX. Fejezet

LAKOSSÁGI FÓRUMOK

66. § (1) A polgármester lakossági fórumot hívhat össze olyan jelentőségű kérdésekben, ahol az állampolgárok és a helyben érdekelt szervezetek képviselőinek joga van közérdekű kérdés feltételére, és javaslattételre.

(2) A Képviselő-testület - évente egy-egy alkalommal - a munkatervében meghatározott időpontban fórumokat tart, melyek a lakosság, az üdülőtulajdonosok és társadalmi szervezetek közvetlen tájékoztatását, a fontosabb döntések előkészítésébe való bevonását szolgálják:

a) közmeghallgatás,

b) üdülőhelyi fórum.

Közmeghallgatás

67. § (1) A Képviselő-testület évente egy alkalommal, november hónapban személyes megjelenéssel történő közmeghallgatást tart.

(2) A közmeghallgatás időpontját a Képviselő-testület esetenként határozza meg.

(3) A közmeghallgatással egybekötött képviselő-testületi ülés összehívására és lefolytatására a képviselő-testület rendes ülésével kapcsolatos szabályokat kell alkalmazni az e szakaszban foglalt eltérésekkel.

(4) Az ülésen felszólalhatnak:

a) a település választópolgárai

b) a helyben érdekelt szervezetek képviselői.

(5) A felszólalás tárgyköre közérdekű kérdés vagy javaslat lehet. Egyedi, hatósági ügyben a polgármester nem adhat szót.

(6) A felszólalások egyenként a 4 percet nem haladhatják meg.

(7) Az ülésen elhangzott közérdekű felszólalásokat a Képviselő-testület értékeli. Amennyiben az azonnali válaszadásra, intézkedésre nincs lehetőség, a Képviselő-testület kijelöli azt a fórumot vagy személyt, amely vagy aki az elhangzott felszólalások tartalmát megvizsgálja és a szükséges intézkedést megteszi.

(8) A felszólaló részére a vizsgálat eredményéről, a szükséges intézkedés kezdeményezéséről a polgármester írásban ad választ.

(9) A közmeghallgatás időpontját 3 munkanappal megelőzően a lakosság írásban észrevételt, valamint kérdést tehet fel, amelyre az érintett a közmeghallgatáson, de legkésőbb tizenöt napon belül választ ad.

Üdülőhelyi fórum

68. § (1) A Képviselő-testület évente egy alkalommal üdülőhelyi fórumot tart.

(2) Az üdülőhelyi fórum időpontját a Képviselő-testület esetenként határozza meg.

X. Fejezet

Gazdasági rendelkezések

69. § (1) A Képviselő-testület az önkormányzat tulajdonára és gazdálkodására vonatkozó legfontosabb szabályokat rendeletben állapítja meg.

(2) A Polgármester - megválasztását követő hat hónapon belül - a Képviselő-testület megbízatásának időtartamára gazdasági programot terjeszt a Képviselő-testület elé.

(3) A gazdasági program tartalmazza: a fejlesztési elképzeléseket, a munkahelyteremtés feltételeinek elősegítését, a településfejlesztési politika, az adópolitika célkitűzéseit, az egyes közszolgáltatások biztosítására, színvonalának javítására vonatkozó megoldásokat, továbbá a befektetés-támogatási politika, városüzemeltetési politika célkitűzéseit.

(4) A gazdasági program tervezetének elkészítéséről, valamint a Képviselő-testület elé terjesztéséről a polgármester gondoskodik.

(5) A Képviselő-testület a megbízatásának időtartama alatt a gazdasági programja alapján működik.

(6) A Képviselő-testület a gazdasági program végrehajtását megbízatásának lejárta előtti utolsó negyedévben megtartott ülésén értékeli, amely időpontot az adott évi Munkatervben kell meghatározni.

XI. Fejezet

ZÁRÓ RENDELKEZÉSEK

70. § Hatályát veszti a Balatonlelle Város Önkormányzatának Szervezeti és Működési Szabályzatáról szóló 16/2020. (VII.3.) önkormányzati rendelet.

71. § Ez a rendelet 2025. május 15-én lép hatályba.

1. melléklet a 8/2025. (IV. 30.) önkormányzati rendelethez

Az Önkormányzat feladatai kormányzati funkciók szerint

1. 011130 Önkormányzatok és önkormányzati hivatalok jogalkotó és általános igazgatási tevékenysége

2. 013210 Átfogó tervezési és statisztikai szolgáltatások

3. 013320 Köztemető-fenntartás és - működtetés

4. 013350 Az önkormányzati vagyonnal való gazdálkodással kapcsolatos feladatok

5. 013360 Más szerv részére végzett pénzügyi-gazdálkodási, üzemeltetési, egyéb szolgáltatások

6. 016010 Országgyűlési, önkormányzati és európai parlamenti képviselőválasztásokhoz kapcsolódó tevékenységek

7. 016020 Országos és helyi népszavazással kapcsolatos tevékenységek

8. 016080 Kiemelt állami és önkormányzati rendezvények

9. 022010 Polgári honvédelemágazati feladatai, a lakosság felkészítése

10. 031030 Közterület rendjének fenntartása

11. 032020 Tűz- és katasztrófavédelmi tevékenységek

12. 042181 Kóbor állatokkal kapcsolatos feladatok

13. 045120 Út, autópálya építése

14. 045150 Egyéb szárazföldi személyszállítás

15. 045160 Közutak, hidak, alagutak üzemeltetése, fenntartása

16. 051030 Nem veszélyes (települési) hulladék vegyes (ömlesztett) begyűjtése, szállítása, átrakása

17. 051050 Veszélyes hulladék begyűjtése, szállítása, átrakása

18. 064010 Közvilágítás

19. 066010 Zöldterület-kezelés

20. 066020 Város-, községgazdálkodási egyéb szolgáltatások

21. 072111 Háziorvosi alapellátás

22. 072311 Fogorvosi alapellátás

23. 081030 Sportlétesítmények, edzőtáborok működtetése és fejlesztése

24. 081041 Versenysport- és utánpótlás-nevelési tevékenység és támogatása

25. 081043 Iskolai, diáksport-tevékenység és támogatása

26. 081061 Szabadidős park, fürdő és strandszolgáltatás

27. 082042 Könyvtári állomány gyarapítása, nyilvántartása

28. 082043 Könyvtári állomány feltárása, megőrzése, védelme

29. 082044 Könyvtári szolgáltatások

30. 082063 Múzeumi kiállítási tevékenység

31. 082091 Közművelődés – közösségi és társadalmi részvétel fejlesztése

32. 082092 Közművelődés – hagyományos közösségi kulturális értékek gondozása

33. 082093 Közművelődés – egész életre kiterjedőtanulás, amatőr művészetek

34. 084031 Civil szervezetek működési támogatása

35. 086030 Nemzetközi kulturális együttműködés

36. 086090 Egyéb szabadidős szolgáltatás

37. 091110 Óvodai nevelés, ellátás szakmai feladatai

38. 091120 Sajátos nevelési igényű gyermekek óvodai nevelésének, ellátásának szakmai feladatai

39. 091140 Óvodai nevelés, ellátás működtetési feladatai

40. 096015 Gyermekétkeztetés köznevelési intézményben

41. 096025 Munkahelyi étkeztetés köznevelési intézményben

42. 104012 Gyermekek átmeneti ellátása

43. 102031 Idősek nappali ellátása

44. 104031 Gyermekek bölcsődében és mini bölcsődében történő ellátása

45. 104035 Gyermekétkeztetés bölcsődében, fogyatékosok nappali intézményében

46. 104036 Munkahelyi étkeztetés gyermekek napközbeni ellátását biztosító intézményben

47. 104042 Család és gyermekjóléti szolgáltatások

48. 106010 Lakóingatlan szociális célú bérbeadása, üzemeltetése

49. 106020 Lakásfenntartással, lakhatással összefüggő ellátások

50. 107051 Szociális étkeztetés szociális konyhán

51. 107052 Házi segítségnyújtás

52. 107080 Esélyegyenlőség elősegítését célzó tevékenységek és programok

53. 109010 Szociális szolgáltatások igazgatása

2. melléklet a 8/2025. (IV. 30.) önkormányzati rendelethez

A Polgármesterre a Képviselő-testület által átruházott feladat-és hatáskörök

1. Tájékoztatja a város lakosságát az önkormányzati vagyon helyzetéről, az önkormányzat éves költségvetéséről, a közpénzek felhasználásáról.

2. A város honlapján, a Lelle Újságban, a helyi televízióban elérhetővé teszi az önkormányzat tevékenységével kapcsolatos közérdekű adatokat.

3. Figyelemmel kíséri a helyi foglalkoztatási viszonyok alakulását.

4. Gondoskodik a személyek ideiglenes elhelyezéséről, ha lakásuk elemi csapás vagy más ok következtében megsemmisül, életveszélyessé válik.

5. Dönt a szociális ellátások helyi szabályozásáról szóló önkormányzati rendeletben meghatározott települési támogatások megállapításáról.

6. Dönt a hatáskörébe tartozó ügyekben a jogosulatlanul igénybe vett ellátások visszafizetéséről, elengedéséről, csökkentéséről, részletekben történő megfizetéséről.

7. Dönt azon ügyekben, amikor a személyi térítési díjak összegével nem értenek egyet vagy annak a normatív kedvezményeken, illetve egyéni kedvezményeken túli további csökkentését kérik.

8. Gyakorolja a közterület használatra vonatkozó döntési jogkört.

9. Engedélyezi az önkormányzati közút nem közlekedés célú igénybevételét.

10. Kötelezettséget vállalhat – a szükséges fedezet megléte esetén – a költségvetési rendeletben meghatározott összeghatárig.

11. Dönt az éves díjfizetésű biztosítási szerződések megkötésének ügyében.

12. Engedélyezi a képviselők költségtérítésének kifizetését.

13. Ellátja az Önkormányzat Beszerzési Szabályzatában foglalt feladatokat.

14. Engedélyezi a helyi címer és zászló meghatározott célra történő előállítását, fogalomba hozatalát és használatát, indokolt esetben a kiadott engedélyt visszavonhatja.

15. Megállapítja a helyi címer és zászló használati díj mértékét.

16. Őrzi és kezeli a város kulcsát.

17. Gyakorolja az - önkormányzat vagyonrendelete alapján – gazdasági társaság legfőbb szervének ülésén a tagsági jogokat.

18. Gyakorolja az önkormányzati vagyont érintő hatósági eljárásban a tulajdonost megillető nyilatkozattételi jogot, továbbá a közigazgatási és bírósági eljárásban az ügyfél jogát.

19. Dönt bármely vagyontárgy tulajdonjoga ingyenes vagy kedvezményes felajánlásának elfogadásáról összeghatártól függetlenül.

20. Dönt a vagyontárgy ingyenes vagy kedvezményes felajánlásáról – 500.000 Ft összeghatárig – ha az vagyonhasznosító részére történik.

21. Dönt az önkormányzati tulajdonú ingatlanra vonatkozó, illetve az Önkormányzatot egyéb ingatlanok tekintetében megillető fellebbezési jogról való lemondásról.

22. Dönt a HÉSZ szerint közlekedési célra fenntartott területen történő építés esetén a tulajdonosi hozzájárulás megadásáról .

23. Dönt a Képviselő-testület erre irányuló döntése esetén a kisajátítási eljárás kezdeményezéséről és nyilatkozik a kártalanításra vonatkozó pénzügyi fedezet rendelkezésre állásáról.

24. Dönt az 1 évet meg nem haladó halasztott fizetési kérelmekről.

25. Dönt a polgármesteri keret felhasználásáról.

26. Elrendeli az Önkormányzat tisztségviselőinek, képviselőinek, valamint a Hivatal dolgozóinak és az intézmények vezetőinek külföldi kiküldetését a Jegyző ellenjegyzésével.

27. Hozzájárulását adja – az Önkormányzat lakásrendelete alapján – ahhoz, hogy a bérlő további személyt fogadhasson be a bérleménybe.

28. Az önkormányzati lakás bérlőjének kérelmére lakbértámogatást állapíthat meg.

29. Gondoskodik - önkormányzati lakás esetén – a bérlő vagy vele lakó személyek ideiglenes elhelyezéséről, ha a lakhatási helyzetük hatósági vagy egyéb döntések miatt jelentősen megváltozik és lakhatásuk nem biztosított.

30. Elrendelheti a házszámpótlást a tulajdonos költségére, ha az önként nem tesz eleget kötelezettségének.

31. Dönt a helyi védelem tényének ingatlan-nyilvántartásba történő bejegyeztetéséről vagy a bejegyzés törlésének kezdeményezéséről.

32. Az éves költségvetés beruházások előkészítése címszó alatt szereplő keretösszeg erejéig a beruházásokra tervezési és egyéb szolgáltatási szerződést köthet.

33. Dönt az önkormányzat éves költségvetésében reklám- és propaganda célokra és nemzetközi kapcsolatokra megállapított előirányzat felhasználásáról 2 millió Ft keretösszegig.

34. Esetenként megállapítja az alkalmi rendezvények helyét és idejét, azok esetleges díjtételét.35. Dönt olyan esetben, amikor a Képviselő-testület a hatáskörét határozatban vagy rendeletben – a fentieken túl – átruházza.

3. melléklet a 8/2025. (IV. 30.) önkormányzati rendelethez

Az Ügyrendi és Humánpolitikai Bizottságra a Képviselő-testület által átruházott feladat- és hatáskörök

1. Dönt a lakosság önszerveződő közösségeinek anyagi támogatásáról az önkormányzat éves költségvetésében e célra rendelkezésre álló előirányzat erejéig,

2. Dönt a társadalmi szervezetek részére átadott pénzeszközök elszámolásának elfogadásáról.

3. Ellenőrzi az önkormányzati vagyon hasznosításának és értékesítésének szabályszerűségét,

4. Elkészíti és a képviselő-testület elé terjeszti a polgármester, és az alpolgármester díjazására, jutalmazására vonatkozó javaslatot

5. Kivizsgálja az Mötv. 37. § (3) bekezdésében foglalt – összeférhetetlenségi – ügyeket,

6. Ellátja a Mötv. 39. §-ban foglalt vagyonnyilatkozatokkal kapcsolatos feladatokat,

7. Ellenőrzi a bűnmegelőzési koncepció hatályosulását , szükség esetén intézkedést kezdeményez.

8. Titkos szavazás esetén ellátja a szavazatszámláló bizottsági teendőket,

9. Elbírálja a Bursa Hungarica Alapítványi ösztöndíjra benyújtott pályázatokat,

10. Közreműködik a város nemzetközi kapcsolatainak kialakítására, fejlesztésére vonatkozó javaslatok kidolgozásában, majd koordinálja ezek végrehajtását,11. Döntést hoz a Képviselő-testület által a bizottságra eseti jelleggel átruházott hatáskörben.

4. melléklet a 8/2025. (IV. 30.) önkormányzati rendelethez

A Pénzügyi, Városfejlesztési és Turisztikai Bizottságra a Képviselő-testület által átruházott feladat- és hatáskörök

1. Véleményezi az éves költségvetési javaslatot és a költségvetés végrehajtásáról szóló féléves, éves beszámoló tervezeteit,

2. Figyelemmel kíséri a költségvetési bevételek alakulását, különös tekintettel a saját bevételekre, a vagyonváltozás (vagyon növekedés, csökkenés) alakulását, értékeli az azt előidéző okokat, intézkedéseket kezdeményez.

3. Vizsgálja az adósságot keletkeztető kötelezettségvállalás indokait és gazdasági megalapozottságát.

4. Ellenőrizheti - a belső ellenőr bevonásával - a pénzkezelési szabályzat megtartását, a bizonylati rend és a bizonylati fegyelem érvényesítését.

5. A Vagyonrendelet alapján gyakorolja a vagyonkezelés ellenőrzését.

6. Szükség szerint közreműködik a pénzügyi ellenőrzésekben.

7. Előkészíti, véleményezi a gazdaságpolitikai döntéseket.

8. Közbeszerzési eljárás során, ha az ajánlattételi határidő, illetve a részvételi határidő letelte előtt a felhívás módosítása szükségessé válik, úgy a megbízott szakértő vagy a Bíráló Bizottság által előkészített módosított hirdetményt jóváhagyja.

9. Dönt – a Lakásrendelet alapján – a nem lakás céljára szolgáló helyiségek tekintetében arról, hogy a helyiséget pályáztatásra ki kell-e írni akkor, ha kötelező önkormányzati feladat ellátását szolgálati bérleti szerződés megkötéséről van szó, valamint ha a bérlő a bérleti jogviszonyt folytatni kívánja. Utóbbi esetben legfeljebb 1 alkalommal 12 hónapra meghosszabbíthatja a bérleti jogviszonyt.

10. A terv szerinti gazdálkodás figyelemmel kísérésének tapasztalatairól szóló előterjesztés elkészítése, a Képviselő-testület elé terjesztése.

11. A gazdálkodással kapcsolatos javaslatok elkészítése és a Képviselő-testület elé terjesztése, testületi hatáskörbe tartozó javadalmazási ügyek előkészítése.

12. Döntést hoz a Képviselő-testület által a bizottságra eseti jelleggel átruházott hatáskörben.

5. melléklet a 8/2025. (IV. 30.) önkormányzati rendelethez

A Jegyzőre a Képviselő-testület által átruházott feladat-és hatáskörök

1. Eljár a közösségi együttélés alapvető szabályait sértő magatartás miatt indult közigazgatási hatósági eljárásban.