Kisvárda Város Önkormányzata Képviselő-testületének 2/2025. (II. 17.) önkormányzati rendelete
Kisvárda Város Önkormányzata 2025. évi költségvetési rendeletének elfogadásáról
Hatályos: 2025. 02. 17 14:40- 2025. 04. 24Kisvárda Város Önkormányzata Képviselő-testületének 2/2025. (II. 17.) önkormányzati rendelete
Kisvárda Város Önkormányzata 2025. évi költségvetési rendeletének elfogadásáról
[1] Kisvárda Város Önkormányzat Képviselő-testülete a kötelező és az önként vállalt feladatai finanszírozásának biztosítása, a pénzügyi feladatainak ellátása, az éves költségvetésének megállapítása érdekében, e rendeletet alkotja.
[2] Kisvárda Város Önkormányzata Képviselő-testülete az Alaptörvény 32.cikk (2) bekezdésében meghatározott eredeti jogalkotói hatáskörében, az Alaptörvény 32.cikk (1) bekezdés f) pontjában meghatározott feladatkörében eljárva, a következőket rendeli el:
1. § (1) Kisvárda Város Önkormányzatának Képviselő-testülete (a továbbiakban: Képviselő-testület) az önkormányzat
a) bevételi főösszegét 13.686.675.386 forintban,
b) kiadási főösszegét 13.686.675.386 forintban,
állapítja meg.
(2) Az (1) bekezdésben meghatározott főösszegen belül az önkormányzat
a) költségvetési bevételét 8.804.658.789 forintban,
b) költségvetési kiadását 13.292.123.037 forintban,
c) költségvetési egyenlegét - 4.487.464.248 forintban,
ca) ebből működési - 1.839.181.332 forintban,
cb) felhalmozási - 2.648.282.916 forintban
állapítja meg.
(3) A Képviselő-testület a költségvetési hiány finanszírozásának érdekében az előző évi költségvetési pénzmaradványának igénybevételét rendeli el.
2. § A Képviselő-testület az önkormányzat bevételeinek és kiadásainak mérlegét előirányzat – csoportok, kiemelt előirányzatok szerint az 1. melléklet szerinti részletezettségben állapítja meg.
3. § (1) Az Önkormányzat által ellátott kötelező feladatok: településfejlesztés, településrendezés, településüzemeltetés, köztemető kialakítása és fenntartása, a közvilágításról való gondoskodás, a helyi közutak és tartozékainak kialakítása és fenntartása, közparkok és egyéb közterületek kialakítása és fenntartása, gépjárművek parkolásának biztosítása. A közterületek, valamint az önkormányzat tulajdonában álló közintézmény elnevezése, egészségügyi alapellátás, az egészséges életmód segítését célzó szolgáltatások, környezet-egészségügy (köztisztaság, települési környezet tisztaságának biztosítása, rovar- és rágcsálóirtás). Az óvodai ellátás, kulturális szolgáltatás, különösen a nyilvános könyvtári ellátás biztosítása, a kulturális örökség helyi védelme, a helyi közművelődési tevékenység támogatása. A család és gyermekjóléti szolgáltatások és ellátások, lakás- és helyiséggazdálkodás. A helyi környezet- és természetvédelem, vízgazdálkodás, vízkárelhárítás, helyi közfoglalkoztatás, helyi adóval, gazdaságszervezéssel és a turizmussal kapcsolatos feladatok, a kistermelők, őstermelők számára értékesítési lehetőségeinek biztosítása, sport, ifjúsági ügyek, nemzetiségi ügyek, közreműködés a település közbiztonságának biztosításában, távhőszolgáltatás, víziközmű-szolgáltatás, óvodai étkeztetés, iskolai, intézményi étkeztetés, szünidei étkeztetés, köznevelési intézmények működtetése.
(2) Az Önkormányzat által ellátott önként vállalt feladatai: kiadói tevékenység, intézményi dolgozók étkeztetése, esélyegyenlőség és egyenlő bánásmód megvalósulását célzó tevékenységek, civil szféra, civil szervezetek megerősödését célzó tevékenységek, programok, támogatások, közös képviselet, mezőőri tevékenység, amatőr sportegyesületek, valamint utánpótlás nevelés támogatása, játszóház működtetése, háziorvosok támogatása, fogorvosi ügyelet, labor működtetéséhez hozzájárulás biztosítása.
4. § A Képviselő-testület az önkormányzat működési célú bevételeinek és kiadásainak mérlegét a 2. melléklet szerinti részletezettségben állapítja meg.
5. § .A Képviselő-testület az önkormányzat felhalmozási célú bevételeinek és kiadásainak mérlegét a 3. melléklet szerinti részletezettségben állapítja meg.
6. § A Képviselő-testület az önkormányzat által irányított költségvetési szervek bevételeit és kiadásait előirányzat – csoportok, kiemelt előirányzatok szerint a 4. melléklet szerinti részletezettségben állapítja meg.
7. § A Képviselő-testület az önkormányzat által irányított költségvetési szervek engedélyezett létszámát, külön bemutatva a közfoglalkoztatottak, valamint a 100%-os önkormányzati tulajdonú gazdasági társaságok engedélyezett létszámát az 5. melléklet szerint hagyja jóvá.
8. § A Képviselő-testület az önkormányzat fejlesztési célú bevételeit és kiadásait, a beruházások beruházásonkénti részletezését, felújítások felújításonkénti részletezését a 6. melléklet tartalmazza.
9. § A Képviselő-testület az európai uniós forrásból finanszírozott támogatással megvalósuló programok, projektek bevételeit és kiadásait a 7. melléklet szerint hagyja jóvá.
10. § (1) Az Önkormányzat adósságot keletkeztető ügyletekből és kezességvállalásokból fennálló kötelezettségeit 8. melléklet részletezi.
(2) Az önkormányzat saját bevételeinek részletezését az adósságot keletkeztető ügyletből származó tárgyévi fizetési kötelezettség megállapításához a 9. melléklet tartalmazza.
(3) Az önkormányzat 2025. évi adósságot keletkeztető fejlesztési céljait a 10. melléklet részletezi.
11. § Az Önkormányzat által adott céljellegű támogatásokat a 11. melléklet szerint határozza meg.
12. § Az Önkormányzat bevételeinek és kiadásainak kötelező, önként vállalt, államigazgatási feladatok szerinti felosztását a 12. melléklet tartalmazza.
13. § . Az Önkormányzat 2025. évi állami támogatását a 13. melléklet részletezi.
14. § A készpénzben teljesíthető kiadások kimutatását a 14. melléklet tartalmazza.
15. § A köztisztviselők illetményalapja 2025. évben 90.000 Ft, az illetménykiegészítés középfokú végzettséggel rendelkező köztisztviselő ügyintézők esetén az alapilletmény 10%-ában, felsőfokú végzettséggel rendelkezők esetében az alapilletmény 30%-ában állapítja meg. A Képviselő-testület a költségvetési szervek jutalom kifizetését engedélyezi a rendszeres személyi juttatások 10%-ban. Az önkormányzat, a hivatal, az intézmények és a gazdasági társaságok - személyi előirányzataik figyelembevételével - természetbeni utalványt, ajándékcsomagot is biztosíthatnak alkalmazottaik részére.
16. § A Képviselő-testület a gazdálkodás biztonsága, a fizetőképesség megőrzése, és az adósságállomány újratermelődésének elkerülése érdekében az általános tartalékot a rendelet 1. mellékletében foglaltak szerint hagyja jóvá. Az általános tartalékból az elmaradt bevételek, többletfeladatok, évközi többletigények, az állammal szembeni visszafizetési kötelezettségek, adósságok teljesítését, pályázati sajáterő biztosítását nettó 15.000 e Ft alatt a polgármester, nettó 15.000 e Ft fölött a Képviselő-testület engedélyezi.
17. § (1) Az önkormányzati szintű költségvetés végrehajtásáért a polgármester, a könyvvezetéssel kapcsolatos feladatok ellátásáért a jegyző a felelős.
(2) Az önkormányzat gazdálkodásának biztonságáért a Képviselő-testület, a gazdálkodás szabályszerűségéért a polgármester a felelős.
18. § (1) Az önkormányzat bevételeinek és kiadásainak módosításáról, a kiadási kiemelt előirányzatok közötti átcsoportosításról a Képviselő-testület dönt.
(2) A Képviselő-testület az önkormányzat bevételeinek és kiadásainak módosítását és a kiadási előirányzatok közötti átcsoportosítás jogát nettó 15.000 e Ft értékhatárig a polgármesterre átruházza. Egyéb esetekben a Képviselő-testület a kiadási előirányzatok közötti átcsoportosítás jogát fenntartja magának.
(3) A (2) bekezdésben foglalt átcsoportosításról a polgármester negyedévente köteles beszámolni, a költségvetés módosítására egyidejűleg javaslatot tenni. Az átruházott hatáskörű előirányzat módosítási jogkör 2025. december 31-ig gyakorolható.
19. § (1) A polgármester a forrásfelhasználásról ügyletenként nettó 15.000 e Ft értékhatárig dönt, melyről a döntését követő ülésen tájékoztatja a Képviselő-testületet.
(2) A polgármester jogosult az Önkormányzat költségvetési rendeletében jóváhagyott előirányzatok terhére ügyletenként nettó 15.000 e Ft értékhatárig kötelezettséget vállalni.
20. § A finanszírozási célú pénzügyi műveletek hatásköre a Képviselő-testületet illeti. A Képviselő-testület felhatalmazza a polgármestert a felvett munkabérhitel eseti lehívásának aláírására 100 millió forintig.
21. § Ez a rendelet a kihirdetése napján lép hatályba, de annak rendelkezéseit 2025. január 1. napjától kell alkalmazni.