Ajak Város Önkormányzata Képviselő-testületének 13/2025. (IX. 25.) önkormányzati rendelete

A képviselő-testület szervezeti és működési szabályzatáról

Hatályos: 2025. 10. 01

Ajak Város Önkormányzata Képviselő-testületének 13/2025. (IX. 25.) önkormányzati rendelete

A képviselő-testület szervezeti és működési szabályzatáról

2025.10.01.

[1] A képviselő-testület a működésének részletes szabályait a szervezeti és működési szabályzatában határozza meg, melyben a települési sajátosságok figyelembevételével alakíthatja ki a mindennapi testületi irányítási és ellenőrzési munkát.

[2] Ajak Város Önkormányzata Képviselő-testülete az Alaptörvény 32. cikk (2) bekezdésében meghatározott eredeti jogalkotói hatáskörében, az Alaptörvény 32. cikk (1) bekezdés d) pontjában meghatározott feladatkörében eljárva a következőket rendeli el:

I. Fejezet

Általános rendelkezések

1. Az önkormányzat hivatalos elnevezése és székhelye, a képviselő-testület szervei és bélyegzői

1. § (1) Az önkormányzat hivatalos elnevezése: Ajak Város Önkormányzata (a továbbiakban: Önkormányzat) Székhelye: Ajak, Péter-tó liget 1.

(2) Az Önkormányzat képviselő-testületének elnevezése: Ajak Város Önkormányzata Képviselő-testülete (a továbbiakban: Képviselő-testület) Székhelye: Ajak, Péter-tó liget 1.

(3) A Képviselő-testület szervei:

a) Ajak Város Önkormányzat Polgármestere (a továbbiakban: Polgármester);

b) Ajak Város Önkormányzata Képviselő-testületének Pénzügyi és Közművelődési Bizottsága (a továbbiakban: Pénzügyi és Közművelődési Bizottság) Székhelye: Ajak, Péter-tó liget 1.

c) Ajak Város Önkormányzata Képviselő-testületének Városfejlesztési és Sport Bizottsága (a továbbiakban: Városfejlesztési Bizottság) Székhelye: Ajak, Péter-tó liget 1.

d) A Képviselő-testület hivatalának elnevezése: Ajaki Polgármesteri Hivatal (a továbbiakban: Polgármesteri Hivatal Székhelye: Ajak, Péter-tó liget 1.

e) A Polgármesteri Hivatal Jegyzője Székhelye: Ajak, Péter-tó liget 1.

f) Belső Ellenőrzési Önkormányzati Társulás, Székhelye: Ajak, Péter-tó liget 1.

g) az 2. melléklet szerinti társulások

(4) A Képviselő-testület bélyegzői:

a) Az Önkormányzat körbélyegzője: ”Ajak Város Önkormányzata” feliratú körbélyegző, közepén a Magyarország címerével

b) A Polgármesteri Hivatal körbélyegzője középen tartalmazza a Magyarország címerét, körben Ajaki Polgármesteri Hivatal felirattal

c) A Polgármester körbélyegzője: „Ajak Város Polgármestere” feliratú körbélyegző középen a Magyarország címerével

d) A Jegyző körbélyegzője: „Ajak Város Jegyzője – 4524 Ajak, Péter-tó liget.” feliratú körbélyegző középen a Magyarország címerével

e) A Társulás körbélyegzője középen tartalmazza Magyarország címerét körben a társulás elnevezését.

2. Az Önkormányzat kiemelt ünnepei és rendezvényei

2. § Az Önkormányzat jelképei:

a) címer

b) zászló

3. § Az Önkormányzat által megtartott állami ünnepek:

a) Március 15-ei megemlékezés,

b) Október 23-ai megemlékezés

c) Augusztus 20-ai megemlékezés

4. § Az Önkormányzat rendezvényei:

a) az Ajaki Nemzetközi Lakodalmas és Hagyományőrző Fesztivál,

b) Karácsonyi közös kántálás,

c) Ajaki Disznótoros Fesztivál,

d) Összetartozás Napja,

e) Város Nap

3. Az Önkormányzat által működtetett médiaszolgáltatások, kiadott sajtótermékek

5. § (1) Az Önkormányzat hivatalos honlapjának címe: www.ajak.hu

(2) Az Önkormányzat időszaki lapja: Ajaki Hírmondó.

(3) Az önkormányzat hivatalos Facebook oldala (Ajak Város Önkormányzata)

(4) Az (1), (2), (3) bekezdésben foglaltak esetében felelős szerkesztő a mindenkori polgármester.

4. Az Önkormányzat által alapított elismerések

6. § (1) Az Önkormányzat által alapított kitüntető címek:

a) Ajak Város Díszpolgára,

b) Ajak Város Szolgálatáért elismerő cím adományozása,

c) Köz szolgálatáért elismerő cím adományozása,

d) Ajak kultúrájáért, a közösségért elismerő cím adományozása

e) „Ajakért” elismerő cím adományozása

f) Ajak jövőjéért elismerő cím adományozása

g) A Közjóért elismerő cím adományozása

h) A Magyarságért, partnerségért elismerő cím adományozása

i) Köszönet és Hála elismerő cím adományozása

(2) Az Önkormányzat által alapított elismerések adományozásával kapcsolatos szabályokat az Önkormányzat külön rendeletben szabályozza.

5. Az Önkormányzat nemzetközi kapcsolatai

7. § Az Önkormányzat testvértelepülései:

a) Farkaslaka (Románia)

b) Nagydobron (Ukrajna)

c) Tiszacsernyő (Szlovákia)

d) Hyznee (Lengyelország)

e) Császlóc (Ukrajna)

f) Aheloy (Bulgária)

g) Verbiázs (Ukrajna).

6. A Képviselő-testület feladat- és hatáskörei

8. § (1) Az Önkormányzat által önként vállalt helyi közügyek:

a) helyi újság kiadása, a város internetes honlapjának üzemeltetése

b) körzeti megbízotti iroda igény és lehetőség szerinti fenntartása,

c) civil szervezetek, egyházak támogatása.

(2) Az önkormányzat alaptevékenységének kormányzati funkció szerinti besorolását a rendelet 3. melléklete tartalmazza.

(3) Ajak Város tevékenységéhez kapcsolódó kiemelt feladatait a rendelet 1. melléklete tartalmazza.

(4) Az önkormányzat nyilvános könyvtárat működtet.

9. § (1) A Képviselő-testület a polgármesterre ruházza a következő feladat- és hatásköreit:

a) dönt a temetési segély iránti kérelmekről

b) dönt a települési támogatás iránti kérelmekről

c) megszervezi és koordinálja az önkormányzati rövid időtartamú közfoglalkoztatást

d) megszervezi és koordinálja az önkormányzati huzamosabb idejű közfoglalkoztatást

e) a közfoglalkoztatásban részt vevő dolgozók felett munkáltatói jogkört gyakorol

f) elemi kár bekövetkezése estén kárbecslő bizottságot hoz létre a kár mértékének megállapítására

g) hatáskörébe tartozik minden - az Országgyűlés, Kormány, vagy a Kormány tagja által szociális célra rendelt - egyszeri kompenzáció szétosztása

h) az önkormányzat polgármestere tájékoztatást ad és szakmai konzultációt biztosít a településképi követelményekről, ennek keretében javaslatot tehet a településképi követelmények érvényesítésének módjára,

i) az önkormányzat polgármestere kormányrendeletben meghatározott építésügyi engedélyezési eljárást megelőzően véleményt adhat az építésügyi hatósági engedélykérelemhez (a továbbiakban: településképi véleményezési eljárás),

j) az önkormányzat polgármestere településképi bejelentési eljárást folytathat le az Étv. 57/F. § hatálya alá nem tartozó, az építésügyi hatósági engedélyhez nem kötött és az Étv. 33/A. §-a szerinti egyszerű bejelentéshez kötött építési tevékenységnek sem minősülő építési tevékenységek, valamint bejelentési eljárást folytat le az Étv. 57/F. § hatálya alá nem tartozó, rendeltetésmódosítást vagy a rendeltetési egységek számának megváltozását jelentő rendeltetésváltozások (a továbbiakban együtt: rendeltetésváltozás), továbbá a reklámok és reklámhordozók elhelyezése tekintetében,

k) az önkormányzat polgármestere településképi kötelezést adhat ki és bírságot szabhat ki, ide nem értve a reklámhordozók és reklámok jogellenes elhelyezésével kapcsolatos közigazgatási, valamint a településképi bírságot,

l) az önkormányzat polgármestere a kötelezésben foglaltak nem teljesítése esetén - a településkép-védelmi bírság ismételt kiszabása helyett - a kötelezést tartalmazó döntés végrehajtását foganatosítja, mely során a meghatározott cselekményt a kötelezett költségére és veszélyére elvégzi vagy mással elvégezteti, egyúttal a kötelezettet a felmerülő költség megfizetésére kötelezi.

(2) Az átruházott hatáskört vissza kell vonni, ha a feladat ellátása a jogszabály hatályon kívül helyezése miatt, a költségvetésből adódóan, finanszírozás vagy fedezet hiányában okafogyottá válik.

(3) Az átruházott hatáskört vissza kell vonni, ha a hatáskör gyakorlója döntéseit a jogszabályok megsértésével hozta meg.

(4) A Pénzügyi és Közművelődési Bizottság feladat- és hatáskörei:

a) Közreműködik az önkormányzat gazdálkodásának szervezésében, és az éves költségvetés összeállításában. Véleményezi a költségvetési rendelet-tervezetet, módosítását, a költségvetési beszámolót, a pénzügyi vonatkozású előterjesztéseket.

b) Ellenőrzi a költségvetési előirányzatok felhasználását.

c) Előkészíti a helyi adókkal kapcsolatos, képviselő-testület hatáskörébe tartozó ügyeket.

d) Döntésre előkészíti az önkormányzati tulajdon hasznosításával kapcsolatos ügyeket.

e) Döntésre előkészíti az esetleges hitelfelvétel megalapozottságát bizonyító számításokat.

f) Véleményt nyilvánít az intézmények fejlesztésével kapcsolatos elképzelésekről.

g) Elvégzi a törvény szerint a vagyonnyilatkozatok vizsgálatát és nyilvántartja azokat.

h) Vizsgálja a polgármester és a képviselők összeférhetetlenségét, méltatlanságát

i) Véleményezi az önkormányzat gazdasági programját.

j) Véleményezi az intézmények, gazdasági társaságok alapításával, átalakításával kapcsolatos előterjesztéseket.

k) Véleményezi a hitelfelvételt, kötvénykibocsátást.

l) Véleményezi a hatósági árak megállapításáról szóló tervezeteket.

m) Javaslatot tesz a polgármester illetményének, költségtérítésének és egyéb juttatásainak megállapítására.

n) Megtárgyalja és véleményezi a közművelődési és sportkérdésekben a képviselő-testület elé kerülő rendelet-, és határozat-tervezeteket.

o) Figyelemmel kíséri az intézmények tevékenységét, előzetesen véleményezi a magasabb vezetők megbízását.

p) Koordinálja a település kulturális rendezvényeit, a nemzeti ünnepekhez kapcsolódó kultúrális műsorokat

q) Véleményezi a közművelődési célokra betervezett költségek felhasználását, a tervezett átcsoportosításokat, a feladatkörébe tartozó alapítványi támogatási kérelmeket.

r) Véleményezi az intézmények felújítási igényeinek rangsorolását.

s) Véleményezi a kulturális intézmények szerkezetváltoztatására és programjára vonatkozó kezdeményezéseket.

t) Javaslatot tesz a képviselő-testület felé köztéri képzőművészeti alkotások felállítására, a közterületek elnevezésére, elnevezésének megváltoztatására.

u) Véleményezi a területi és országos nemzetiségi Önkormányzat részéről érkező kezdeményezéseket.

(5) Városfejlesztési és Sport Bizottság feladat- és hatáskörei:

a) a. Megtárgyalja és véleményezi a városfejlesztés és sportkérdésekben a képviselő-testület elé kerülő rendelet-, és határozat-tervezeteket, előterjesztéseket, javaslatokat dolgoz ki.

b) Figyelemmel kíséri az intézmények tevékenységét, előzetesen véleményezi a magasabb vezetők megbízását.

c) A település-fejlesztés és -rendezés, a környezetvédelem, a vízrendezés és csapadékvíz-elvezetés, csatornázás, energiaszolgáltatás, közutak és közterületek fenntartása és a település tisztaság területén átfogó javaslatokat dolgoz ki és közreműködik azok megvalósításában.

d) Elősegíti a különböző – mezőgazdasággal, illetve földdel kapcsolatos –intézkedések végrehajtását.

e) A honvédelmi, a polgári védelmi, ár - és belvízvédelmi katasztrófahelyzetekben a szükségnek megfelelően közreműködik a feladatok megoldásában.

f) Javaslatot tesz mezőőri szolgálat felállítására, létrehozásuk esetén felügyeli és ellenőrzi a mezőőrök tevékenységét.

g) Figyelemmel kíséri a helyi köztemető fenntartását, arra javító intézkedéseket kezdeményez.

h) Véleményezi az általános és részletes rendezési terv koncepcióját.

i) Kidolgozza a telekkialakítás koncepcióját.

j) Javaslatot tesz a közterületen található fák visszavágására, kivágására.

k) Véleményezi a településfejlesztési koncepciót.

l) Véleményezi a közterület tisztántartásával kapcsolatos szervezési feladatokat.

m) Meghatározza a közműfejlesztési hálózatok irányvonalát, javaslatot tesz a prioritásokra.

n) Kidolgozza a település tűz - és közbiztonságát érintő ügyek végrehajtásának részletes szabályait.

o) Kapcsolatot tart a település körzeti megbízottjával, a polgárőrséggel.

p) Összefogja a településen működő civil szervezetek tevékenységét.

q) Koordinálja a civil szervezetek működésének segítését.

r) Segítséget nyújt a városi tömegsport rendezvények megszervezésében és végrehajtásában.

s) Elősegíti a település lakosainak részvételét az egészséges életmóddal kapcsolatos tevékenység megvalósításában.

t) Véleményezi a megyei önkormányzat feladat-ellátási, intézményhálózat-működtetési és fejlesztési tervét.

u) Figyelemmel kíséri a település sport koncepciójának megvalósulását.

II. Fejezet

A Képviselő-testület működése

7. A Képviselő-testület összehívása, vezetése

10. § (1) A polgármesteri és az alpolgármesteri tisztség egyidejű betöltetlensége, illetve tartós akadályoztatásuk esetén a Képviselő-testület ülését a Pénzügyi Bizottság Elnöke hívja össze és vezeti.

(2) Az (1) bekezdés alkalmazásában tartós akadályoztatásnak minősül a szabadság kivételével a 2 hónapot meghaladó távollét.

11. § (1) A Képviselő-testület a munkatervében meghatározott ütemezés szerint évente legalább hat ülést tart.

(2) A Képviselő-testület rendes ülését az Ajaki Polgármesteri Hivatal Dísztermében (Nagytárgyaló) tartja Ajak, Péter-tó liget 1. szám alatt

(3) Esetenként, a témáktól függően kihelyezett ülést tart más, a (2) bekezdésben megjelölt helyszíntől eltérő helyen.

12. § (1) A Képviselő-testület összehívására vonatkozó meghívó tartalmazza az ülés:

a) tervezett időpontját,

b) helyszínét,

c) napirendi javaslatot, az előterjesztők megjelölésével,

(2) A meghívót az ülés tervezett időpontja előtt 3 nappal, kell a képviselők és meghívottak részére megküldeni. A meghívó és az előterjesztések elektronikus levél formájában kerülnek megküldésre a képviselők által megadott e-mail címre.

(3) A lakosságot a Képviselő-testület üléséről a polgármester az ülés időpontját megelőzően legalább 3 nappal tájékoztatja. A tájékoztatás módja:

a) a meghívó kifüggesztése a polgármesteri hivatal hirdetőtábláján, vagy

b) a meghívó közzététele az önkormányzat honlapján.

(4) A Képviselő-testület üléseit az ülésterv szerint tartja.

(5) Az üléstervet a naptári évben tartott első ülésén fogadja el a Képviselő-testület.

(6) Az üléstervre javaslatot tehetnek:

a) a Pénzügyi és Közművelődési Bizottság,

b) Városfejlesztési és Sport Bizottság,

c) bármely települési képviselő,

d) önkormányzati fenntartású intézmények vezetői.

(7) Az ülésterv tartalmazza:

a) a tárgyalandó napirendi pontok megnevezését,

b) a napirendi pont előadóját,

c) a képviselő-testületi ülés időpontját.

(8) A polgármester az ülést az üléstervtől eltérő időpontban is összehívhatja.

(9) Az ülésre meg kell hívni:

a) a jegyzőt,

b) képviselő-testületi tagokat,

c) a Polgármesteri Hivatal irodavezetőit

(10) Tevékenységi körüket érintően az adott témához tanácskozási joggal meg kell hívni:

a) azoknak a bizottságoknak a nem képviselőtestületi tagjait, amely bizottságokat a napirend érinti,

b) a tárgyalandó napirendi pontok előadóit, szakértőit,

c) akiket a polgármester indokoltnak tart,

d) az intézmények vezetőit,

e) Ajak Biztonságáért Polgárőr Egyesület elnökét,

f) Kulturális és Hagyományőrző Egyesület elnökét

g) Ajak Sportegyesület elnökét

h) Ajaki Tűzoltó Egyesület elnökét

i) Ajak Városi Sport Club elnökét.

13. § (1) Az üléstervben nem szereplő ülés rendkívüli ülésnek minősül.

(2) Rendkívüli ülést kell összehívni a települési képviselők egynegyedének, a képviselő-testület bizottságának, valamint a kormányhivatal vezetőjének a testületi ülés összehívásának indokát tartalmazó indítványára.

(3) A polgármester az ülést legkésőbb az indítvány beérkezésétől számított 15 napon belül hívja össze, a testületi ülés indokának, időpontjának, helyszínének és napirendjének meghatározásával. A rendkívüli ülésen csak az a napirendi pont tárgyalható, amely az ülés összehívását indokolttá tette.

(4) A rendkívüli ülés távbeszélőn, e-mailben vagy szóban (melyről az ügyintéző feljegyzést készít) is összehívható. A rendkívüli ülés előterjesztésének anyaga az ülésen kerül kiosztásra.

(5) A Képviselő-testület rendkívüli ülése összehívható:

a) pályázatok ügyében,

b) vis maior támogatás igényléséhez,

c) hiánypótlások teljesítése érdekében,

d) a katasztrófavédelmi ügyekben,

e) egyéb sürgős és rendkívüli esetben.

14. § A határozatképtelen ülést tizenöt napon belül változatlan napirenddel kell összehívni. A napirendi javaslathoz készült előterjesztéseket nem kell ismételten megküldeni a képviselők számára.

15. § A Képviselő-testület az ülés időtartamának elhúzódása esetén dönthet arról, hogy az ülést félbeszakítja és a következő munkanapon a meg nem tárgyalt napirendek tárgyalását tovább folytatja.

16. § Az ülésvezető jogkörei:

a) megállapítja az ülés határozatképességét,

b) javaslatot tesz az ülés napirendjére,

c) tárgyalásra bocsátja a napirendi pontokat,

d) szünetet rendelhet el,

e) lezárja a vitát,

f) szavazásra bocsátja a döntési javaslatokat,

g) lezárja a napirendi pontok tárgyalását,

h) rendre utasítja a Képviselő-testület ülését megzavaró képviselőt, jelenlévőket,

i) bezárja az ülést.

8. A tanácskozás rendje

17. § (1) A polgármester a testületi ülés vezetése során:

a) megállapítja a Képviselő-testület határozatképességét vagy a határozatképesség hiányát,

b) javaslatot tesz az ülés napirendjére

(2) A napirendi pont tárgyalási sorrendje

a) az előterjesztő kiegészítést tehet az írásos előterjesztéshez,

b) az előterjesztéssel kapcsolatban állást foglaló bizottság ismerteti véleményét,

c) az előterjesztéssel kapcsolatos kérdések,

d) vita az előterjesztéssel kapcsolatban,

e) módosító javaslatok megtétele,

f) döntés a módosító javaslatokról,

g) döntés az eredeti előterjesztésben szereplő döntési javaslatról.

18. § (1) A hozzászólás a napirendek sorrendjében történik.

(2) Elsőként a képviselők és tanácskozási joggal résztvevők kapnak szót. A hozzászólás a jelentkezés sorrendjében történik.

(3) A képviselők ugyanahhoz a napirendhez legfeljebb 2-szer szólhatnak hozzá, a hozzászólás alkalmanként 3 percig tarthat.

(4) A meghívottak és más jelenlévő személyek egy napirendi ponthoz egy alkalommal maximum 5 perc időtartamban szólhatnak hozzá.

(5) A polgármester a hozzászólótól megvonja a szót,

a) az időkorlát túllépése esetén,

b) ha a hozzászólás nem az adott napirendhez kapcsolódik.

(6) A hallgatóság számára a hozzászólási jogot a napirendek sorrendjében a polgármester biztosítja.

(7) Az időkorlátok alól a polgármester a tárgyalt téma fontosságára figyelemmel felmentést adhat,

(8) Az időkorlátot a jegyző köteles figyelemmel kísérni.

(9) Az egyes napirendek tárgyalására fordítható időkeret 30 perc.

9. Az előterjesztések, sürgősségi indítványok

19. § (1) Előterjesztésnek minősül minden döntést előkészítő anyag.

(2) Előterjesztés benyújtására jogosultak:

a) a polgármester,

b) a képviselő-testületi tagok,

c) a jegyző,

d) a bizottságok,

e) intézményvezetők,

(3) Az illetékes bizottság véleményével benyújtható előterjesztések:

a) pénzügyi tárgyú előterjesztések a Pénzügyi és Közművelődési Bizottság véleményével,,

b) rendelet módosítását igénylő előterjesztések a Pénzügyi és Közművelődési Bizottság véleményével,

c) személyi döntést, állásfoglalást igénylő előterjesztések a Városfejlesztési és Sport Bizottság véleményével.

(4) Kizárólag írásban nyújthatóak be a (3) bekezdésben felsorolt előterjesztések.

(5) Szóbeli előterjesztés esetén is a döntés tervezetét írásban kell benyújtani.

(6) Egyes napirendi pontok fontosságára tekintettel a polgármester, a képviselő, a bizottság elnöke szóban vagy írásban sürgősségi indítványt terjeszthet elő, hogy a témát az adott ülésen a Képviselő-testület tárgyalja meg. A sürgősségi indítványról a Képviselő-testület a napirend elfogadása előtt egyszerű szótöbbséggel dönt. Ha a Képviselő-testület nem ismeri el a sürgősséget az ügyet egyszerű napirendként tárgyalja, illetve nem tűzi napirendre.

(7) Az előterjesztéseket, indítványokat a polgármesterhez kell benyújtani, az ülés tervezett időpontja előtt 10 nappal.

10. Az alakuló ülésre vonatkozó szabályok

20. § (1) Az alakuló ülésre a képviselő-testület működésére vonatkozó szabályokat kell alkalmazni az ebben az alcímben foglalt eltérésekkel.

(2) Az alakuló ülés napirendje:

a) tájékoztató a választások eredményéről, a megbízólevek átadása a jogszabályi határidők betartása esetén

b) az önkormányzati képviselők eskütétele,

c) a polgármester eskütétele,

d) a polgármester illetményének megállapítása,

e) a bizottságok megválasztása,

f) az alpolgármester választását lebonyolító szavazatszámláló bizottság létrehozása,

g) az alpolgármester megválasztása,

h) az alpolgármester eskütétele,

i) a bizottságok nem képviselő tagjainak eskütétele,

j) a szervezeti és működési szabályzat felülvizsgálata,

k) a polgármester költségátalányának megállapítása,

l) az alpolgármester tiszteletdíjának megállapítása,

m) tájékoztató az összeférhetetlenségi szabályokról,

n) tájékoztató a vagyonnyilatkozat-tételi kötelezettségről.

(3) Az alpolgármester választását 3 tagú lebonyolító bizottság végzi, akiket a Képviselő-testület a tagjai közül választ meg.

(4) Az alpolgármester választásával kapcsolatos titkos szavazásáról külön jegyzőkönyv készül, mely tartalmazza:

a) a választás időpontját,

b) a jelenlévő képviselők nevét,

c) a tárgyalt napirendi pont megnevezését,

d) a szavazás számszerű eredményét,

e) a bizottság elnökének és tagjainak aláírását.

(5) A titkos szavazásról készült jegyzőkönyvet az alakuló ülés jegyzőkönyvéhez kell csatolni.

11. A döntéshozatali eljárás

21. § (1) A Képviselő-testület nyílt szavazása során a képviselők kézfelnyújtással közlik az adott javaslattal kapcsolatos döntésüket

(2) A polgármester a módosító indítványokat az eredeti javaslatot megelőzve bocsátja szavazásra. A Képviselő-testület több módosító indítvány esetén az utolsó módosító javaslatról szavaz. Amennyiben a módosító indítvány nem kerül elfogadásra, az azt megelőző módosító javaslatról kell szavazni. A szavazást mindaddig folytatni kell, ameddig a módosító vagy az eredeti javaslatról a Képviselő-testület nem szavaz.

(3) A módosító indítványt előterjesztője a szavazás megkezdése előtt visszavonhatja.

(4) Minősített többség szükséges a helyi önkormányzatokról szóló törvényben szabályozott eseteken kívül:

a) elismerés adományozásához,

b) hatáskör átruházásához,

c) önkormányzati vagyon elidegenítéséhez, bérbeadásához, más módon történő hasznosításához, vállalkozásba történő beviteléhez, megterheléséhez és a hitel felvételéhez.

(5) Amennyiben egy javaslat nem kapja meg az elfogadásához szükséges szavazati arányt, akkor a Képviselő-testület elutasító döntést hoz. Amennyiben szünet elrendelése után a polgármester újból szavazásra bocsátja a javaslatot, és a javaslat ismételten nem kapja meg az elfogadásához szükséges szavazati arányt, akkor a Képviselő-testület ismételten elutasító döntést hoz.

22. § A polgármester a tanácskozás rendjének fenntartása érdekében a következő intézkedéseket teheti meg:

a) figyelmeztetés,

b) rendreutasítás,

c) a terem elhagyására kötelezés ( kivéve: Képviselő-testületi tag).

23. § (1) Név szerinti szavazást kell tartani :

a) hitel felvétele esetén,

b) vagyon hasznosítása, megterhelése, értékesítése esetén.

c) ha azt a polgármester kezdeményezi

(2) Név szerinti szavazásnál a polgármester ABC sorrendben felolvassa a képviselők nevét akik egymás után szóban az „igen”, „nem” vagy „tartózkodom” kifejezés alkalmazásával szóban közlik döntésüket. A név szerinti szavazásról készült listát a Képviselő-testület üléséről készült jegyzőkönyvhöz kell csatolni.

(3) A törvényben meghatározott esetben a Képviselő-testület titkos szavazást tarthat. A titkos szavazás megtartását bármelyik képviselő kezdeményezheti.

(4) A titkos szavazás borítékban helyezett szavazólapon, urna igénybevételével történik.

(5) A titkos szavazásnál 3 tagú ideiglenes szavazatszámláló bizottság jár el, akik a Képviselő-testület tagjai.

(6) A bizottság tagjaira a testületi ülést lebonyolító személy tesz javaslatot. Megbízatásuk a szavazás eredményének ismertetéséig tart.

24. § A polgármester a lejárt határidejű határozatok teljesítésére negyedévente számol be a Képviselő-testületnek.

25. § (1) Rendeletalkotást kezdeményezhetnek:

a) a polgármester,

b) az alpolgármester,

c) a települési képviselők egynegyede,

d) a bizottságok,

e) a jegyző.

(2) A kezdeményezés történhet írásban a polgármesterhez benyújtva, vagy szóban a Képviselő-testület ülésén, melyről jegyzőkönyv készül.

a) Minden esetben indokolni kell és a Képviselő-testület egyszerű többséggel határozzon róla.

b) A rendelet-tervezetet a Polgármesteri Hivatal készíti el és jogszabály eltérő rendelkezése hiányában küldi meg véleményezésre az arra jogosult szerveknek, személyeknek.

(3) A rendelet-tervezet véleményezésére jogosult szervek körét a jogszabályok tartalmazzák.

(4) A javaslatot a benyújtástól számítva legkorábban 15 nap elteltével, de legkésőbb 45 napon belül a Képviselő-testület ülésének napirendjére kell tűzni.

(5) Az előterjesztő a javaslatot, illetve a települési képviselő a módosító javaslatát a testület ülésén a vita bezárásáig megváltoztathatja, és a szavazás megkezdéséig bármikor vissza is vonhatja.

(6) Rendelet-tervezetről minősített többséggel lehet érvényesen szavazni.

(7) A jegyző az önkormányzati rendeletet a polgármesteri hivatal hirdetőtábláján történő kifüggesztéssel hirdeti ki. A kihirdetés időpontja a kifüggesztés napja.

(8) A kihirdetett önkormányzati rendelet 5 napig tekinthető meg a hirdetőtáblán, ezt követően a megtekintést a jegyzőtől kell kérni.

(9) A kihirdetett önkormányzati rendeletet közzé kell tenni az önkormányzat honlapján is.

(10) A jegyző a kihirdetett önkormányzati rendeletekről nyilvántartást vezet.

12. A jegyzőkönyv

26. § (1) A Képviselő-testület üléséről a jegyzőkönyv egy példányban készül, melyet a lakosság tájékoztatása érdekében a jegyzőnél kell elhelyezni.

(2) A jegyzőkönyv a törvényben szabályozottakon kívül tartalmazza az ülés közben érkezett és eltávozott képviselők nevét.

(3) A jegyzőkönyvhöz mellékelni kell:

a) az ülés meghívóját,

b) az előterjesztés egy-egy példányát,

c) a jelenléti ívet.

(4) A jegyzőkönyvet az ülésen rögzített hangfelvétel és a jegyzőkönyvvezető jegyzetei alapján kell elkészíteni.

(5) A jegyzőkönyvbe való betekintést a jegyzőnél lehet kezdeményezni. A jegyzőkönyv a polgármesteri hivatalban ügyfélfogadási időben tekinthető meg. A jegyzőkönyvről másolat kérhető, melynek díja a közérdekű adat iránti igény teljesítéséért megállapítható költségtérítés mértékéről szóló kormányrendeletben meghatározott legmagasabb összeg.

(6) A bizottságok üléseiről a jegyzőkönyvvezető jegyzetei alapján jegyzőkönyv készül, melyre az e paragrafusban leírtak az irányadóak.

27. § (1) A Képviselő-testület üléseiről hangfelvétel készül és videó/képfelvétel is készülhet. Amennyiben videó felvétel is készül a nyilvános ülésről, akkor erről külön megállapodást kell kötni az azt készítő gazdálkodó szervezettel.

(2) A Képviselő-testület üléséről készült jegyzőkönyvet, hangfelvételt 15 évig meg kell őrizni. Az őrzési határidő lejártát követően a képviselő-testületi ülésekről készült jegyzőkönyvet, hangfelvételt az illetékes levéltár részére kell átadni, az átadásról a jegyző gondoskodik.

13. Közmeghallgatás

28. § (1) A Képviselő-testület szükség szerint, de évente legalább egyszer közmeghallgatást tart, melyről a lakosságot – a téma megjelölése mellett – legalább egy héttel korábban tájékoztatni kell.

(2) A közmeghallgatás helyéről, idejéről, napirendjéről a Képviselő-testület egyszerű szótöbbséggel dönt.

(3) A közmeghallgatást a polgármester vezeti, erről jegyzőkönyv készül, amelyre a nyilvános testületi ülés szabályai vonatkoznak.

(4) A közmeghallgatáson előterjesztett bejelentéseket, javaslatokat közérdekű bejelentésnek kell tekinteni.

(5) A közmeghallgatásról jegyzőkönyv, hang- és képfelvétel készül, melyről a jelenlévőket tájékoztatni kell. A közmeghallgatásról készült jegyzőkönyvet a polgármester és a jegyző írja alá.

14. Az önkormányzati képviselő

29. § (1) Köteles olyan magatartást tanúsítani, amely méltóvá teszi a közéleti tevékenységre és a választók bizalmára.

(2) Képviselő-testületi ülésen az ülést vezető személy intézkedését köteles tiszteletben tartani, ezzel megőrizve az ülés méltóságát.

(3) Titoktartási kötelezettség terheli, megbízatásának lejárata után is.

(4) Jogszabályban meghatározott módon gyakorolja jogait és teljesíti kötelességeit.

(5) A Képviselő-testület tagja a Mötv. szerinti személyes érintettségét a polgármesternek a napirend tárgyalása előtt bejelenti. A bejelentés elmulasztása esetén a képviselő tárgyhavi tiszteletdíja megvonható vagy csökkenthető. A személyes érintettség bejelentését elmulasztó képviselőt a Képviselő-testület egyszerű szótöbbséggel hozott határozattal figyelmeztetésben részesíti.

III. Fejezet

Az Önkormányzat szervei, azok jogállása, feladataik

15. A polgármester jogállása, feladatai

30. § (1) A polgármester dr Ragány Adrienn

(2) A főállású polgármester munkarendje:

a) Hétfő: 7.30 órától – 16.00 óráig

b) Kedd: 7.30 órától – 16.00 óráig

c) Szerda: 7.30 órától – 16.00 óráig

d) Csütörtök: 7.30 órától – 16.00 óráig

e) Péntek: 7.30 órától – 13.30 óráig.

(3) A főállású polgármester szabadságát a jegyző követi figyelemmel.

(4) A polgármester más jogszabályokban meghatározott feladatai mellett

a) ellátja a képviselő-testület által a polgármesterre átruházott feladatokat, melyről a képviselő-testületnek évente beszámol,

b) ellenőrzi a képviselő-testület határozatainak végrehajtását,

c) koordinálja az önkormányzat testvérvárosi kapcsolatait.

(5) A polgármester ügyfélfogadása: Munkanapokon 8,00-12,00 óráig, kivéve, ha hivatalos ügyeit intézi.

(6) A polgármester Magyarország helyi önkormányzatairól szóló 2011. évi CLXXXIX. évi törvény 68. § (2) bekezdésében foglaltak esetén (határozatképtelenség vagy határozathozatal hiánya miatt amikor a testület két egymást követő alkalommal ugyanazon ügyben nem hozott döntést) döntést hoz az alábbi ügyekben:

a) ivóvízellátás,

b) önkormányzati út felújítása.

(7) A polgármester Magyarország helyi önkormányzatairól szóló 2011. évi CLXXXIX. évi törvény 68. § (3) bekezdésében foglaltak esetén (két ülés közötti időszakban felmerülő halaszthatatlan önkormányzati ügyekben) történő döntési jogköre az alább felsoroltakra terjed ki:

a) döntés pályázat benyújtásáról az önkormányzat nevében,

b) helyi közutak és tartozékainak kialakítása és fenntartása,

c) környezet-egészségügy (köztisztaság, települési környezet tisztaságának biztosítása, rovar- és rágcsáló irtás,

d) szociális és gyermekjóléti szolgáltatások és ellátások,

e) lakás és helyiséggazdálkodás,

f) helyi környezet- és természetvédelem, vízgazdálkodás, vízkárelhárítás,

g) honvédelem, polgári védelem, katasztrófavédelem, helyi közfoglalkoztatás,

h) gazdaságszervezéssel és turizmussal kapcsolatos feladatok,

i) sport, ifjúság ügyek,

j) a település közbiztonsága,

k) pályázatokkal kapcsolatos nyilatkozatok megtétele,

l) területszervezési eljárásokkal kapcsolatos vélemény nyilvánítás,

m) véleménynyilvánítás központi államigazgatási szervek megkeresésére,

n) hatósági, cégeljárási, peres és pályázati ügyekben hiánypótlási felhívás teljesítése, jognyilatkozatok megtétele,

o) közútkezelői illetve tulajdonosi hozzájárulás megadása az önkormányzat nevében.

31. § (1) A Képviselő-testület a tagjai közül 1 fő alpolgármestert választ, aki főállásban látja el tisztségét.

(2) Az alpolgármester ügyfélfogadást tart:

a) Kedd: 14,00 órától-16,00 óráig

b) Szerda: 14,00 órától-16,00 óráig.

32. § (1a) A jegyző a jogszabályban meghatározott feladatai mellett

a) gondoskodik a képviselő-testület és a bizottságok elé kerülő előterjesztések előkészítéséről,

b) biztosítja a képviselő-testület és a bizottságok szervezési és ügyviteli tevékenységével kapcsolatos feladatok ellátását,

c) az önkormányzat ezen belül a képviselő-testület feladat és hatáskörét, tevékenységét érintő jogszabályokról a képviselő-testületet tájékoztatja,

d) a polgármesteri hivatal működéséről, valamint ennek keretében átruházott hatáskör gyakorlásáról évente beszámol a képviselő-testületnek,

e) a képviselő-testületi ülésen a döntés meghozatala előtt, valamint a működés során jogszabálysértés észlelése esetén köteles felhívni a képviselő-testület figyelmét,

(2) A jegyző ügyfélfogadást tart: Hétfő: 14,00 órától-16,00 óráig.

(3) A jegyzői tisztség betöltetlensége, illetve tartós akadályoztatása esetére - legfeljebb hat hónap időtartamra - a jegyzői feladatokat a pénzügyi iroda vezetője látja el.

16. A Képviselő-testület bizottságai, feladataik

33. § (1) A képviselő-testület az alábbi állandó bizottságokat hozza létre:

a) Pénzügyi és Közművelődési Bizottság (5 fő),

b) Városfejlesztési és Sport Bizottság (5 fő).

c) a bizottságokba 2 -2 fő nem képviselő, azaz külsős bizottsági tag is választható

(2) A bizottságok feladat- és hatáskörét jelen rendelet 9. § (4) – (5) bekezdései határozzák meg.

(3) Valamennyi bizottság tekintetében az előterjesztés legkésőbb az ülés napján is kiosztható.

(4) A bizottsági ülést a bizottság elnöke hívja össze. A bizottság elnökének akadályoztatása esetén a bizottsági ülés összehívására és levezetésére a legidősebb bizottsági tag jogosult.

(5) A bizottság ülésére tanácskozási joggal meg kell hívni a polgármestert, alpolgármestert, jegyzőt, valamint a polgármesteri hivatal tárgyalt ügyben érintett irodájának vezetőjét. A bizottság elnöke a bizottság ülésére más érdekeltet is meghívhat.

(6) Az ideiglenes bizottság elnevezését, tagjainak számát, feladatát és megbízásának időtartamát a bizottság felállításakor határozza meg.

34. § (1) A Képviselő-testület a belső ellenőrzési feladatok ellátására – Magyarország helyi önkormányzatiról szóló 2011. évi CXXXV. törvény 87. §-a szerinti - belső ellenőrzési társulást tart fenn Dombrád, Anarcs, Gyulaháza, Lövőpetri, Nyírlövő, Pap, Pátroha, Rétközberencs, Szabolcsbáka, Szabolcsveresmart települések önkormányzataival közösen. A társulás munkafeladatait az Ajaki Polgármesteri Hivatal látja el.

(2) A társulás feladat- és hatásköreit, finanszírozását, ellenőrzését a társulásra kötött társulási megállapodás tartalmazza.

17. A Polgármesteri Hivatal

35. § (1) A Polgármesteri Hivatal szervezeti egységei:

a) Pénzügyi, adóügyi és munkaügyi iroda,

b) Szociális, hatósági és igazgatási iroda,

c) Titkárság.

(2) A polgármesteri hivatal belső szervezeti egységeinek általános és részletes feladatait az Ajaki Polgármesteri Hivatal Szervezeti és Működési szabályzata tartalmazza.

(3) A polgármesteri hivatal szakmai, pénzügyi, gazdasági, felügyeleti és ügyviteli jellegű ellenőrzési feladatait a vezetői és munkafolyamatokba épített ellenőrzések keretében folyamatosan, a belső ellenőrzést az éves munkaterv szerint kell ellátni.

(4) A Polgármesteri Hivatal ügyfélfogadási rendje:

a) Hétfő: 7.30 órától - 12.00 óráig

b) Kedd: 7.30 órától – 12.00 óráig

c) Szerda: 7.30 órától – 16.00 óráig

d) Csütörtök: ügyfélfogadás nincs

e) Péntek: 7.30 órától – 12.00 óráig.

IV. Fejezet

Záró rendelkezés

36. § Hatályát veszti A képviselő-testület szervezeti és működési szabályzata című 13/2019. (XI.26.) önkormányzati rendelet.

37. § Ez a rendelet 2025. október 1-jén lép hatályba.

1. melléklet a 13/2025. (IX. 25.) önkormányzati rendelethez

Ajak Város Önkormányzata tevékenységéhez kapcsolódó feladatai különösen az alábbiak:

1. településfejlesztés, településrendezés, településüzemeltetés (köztemetők, közvilágítás, kéményseprés, stb.),

2. óvodai ellátás,

3. szociális, gyermekvédelmi és gyermekjóléti szolgáltatások és ellátások,

4. egészségügyi alapellátás (háziorvosi, fogorvos, stb.), az egészséges életmód segítését célzó szolgáltatások, környezet-egészségügy (pl. köztisztaság, rovarirtás),

5. kulturális szolgáltatás (könyvtár, közművelődés, előadó-művészet támogatása, stb.),

6. helyi környezet- és természetvédelem, vízgazdálkodás, vízkárelhárítás, ivóvízellátás, szennyvízelvezetés, -kezelés és -ártalmatlanítás (csatornaszolgáltatás) ,

7. lakás- és helyiséggazdálkodás,

8. honvédelem, polgári védelem, katasztrófavédelem,

9. közreműködés a település közbiztonságának biztosításában,

10. helyi közfoglalkoztatás,

11. helyi adóval, gazdaságszervezéssel és turizmussal kapcsolatos feladatok,

12. sport, ifjúsági ügyek,

13. nemzetiségi ügyek,

14. helyi közösségi közlekedés biztosítása,

15. kistermelők, őstermelők jogszabályban meghatározott termékei értékesítési lehetőségének, hétvégi árusításának biztosítása.

16. Az önként vállalt feladatok ellátása nem veszélyeztetheti a kötelező feladatok ellátását. Finanszírozásuk forrását elsősorban az önkormányzat saját bevételei, illetve az erre a célra biztosított külön források képezhetik.

2. melléklet a 13/2025. (IX. 25.) önkormányzati rendelethez

Az önkormányzat részvételével működő önkormányzati társulások

1. Szabolcs-Szatmár-Bereg Vármegyei Szilárdhulladék-gazdálkodási Társulás

4400 Nyíregyháza, Hősök tere 5.

2. Szociális és Gyermekjóléti Intézményfenntartó Társulás

4600 Kisvárda, Szent László u.7.-11.

3. melléklet a 13/2025. (IX. 25.) önkormányzati rendelethez

1. Ajak Város Önkormányzata alaptevékenységének kormányzati funkció szerinti besorolása:

Alaptevékenység besorolás:

2. Államháztartási szakágazat: 841105 Helyi önkormányzatok és társulások igazgatási tevékenysége

Kormányzati funkció megnevezése:

2.1. 011130 Önkormányzatok és önkormányzati hivatalok jogalkotó és általános igazgatási tevékenysége

2.2. 013320 Köztemető-fenntartás és működtetés

2.3. 013350 Az önkormányzati vagyonnal való gazdálkodással kapcsolatos feladatok

2.4. 013370 Informatikai fejlesztések, szolgáltatások

2.5. 016080 Kiemelt állami és önkormányzati rendezvények

2.6. 036020 Jogi segítségnyújtás, áldozatsegítés, kárenyhítés, kárpótlás

2.7. 041232 Start –munka program –Téli közfoglalkoztatás

2.8. 041233 Hosszabb időtartamú közfoglalkoztatás

2.9. 041236 Országos közfoglalkoztatási program

2.10. 041237 Közfoglalkoztatási mintaprogram

2.11. 042110 Mezőgazdaság igazgatása

2.12. 042130 Növénytermesztés, állattenyésztés és kapcsolódó szolgáltatások

2.13. 045160 Közutak, hidak, alagutak üzemeltetése, fenntartása

2.14. 045161 Kerékpárutak üzemeltetése, fenntartása,

2.15. 047120 Piac üzemeltetés

2.16. 052080 Szennyvízcsatorna építése, fenntartása, üzemeltetése

2.17. 062020 Településfejlesztése projektek és támogatásuk

2.18. 063080 Vízellátással kapcsolatos közmű építése, fenntartása, üzemeltetése

2.19. 064010 Közvilágítás

2.20. 066010 Zöldterület-kezelés

2.21. 066020 Város-, községgazdálkodási egyéb szolgáltatások

2.22. 072111 Háziorvosi alapellátás

2.23. 072311 Fogorvosi alapellátás

2.24. 074011 Foglalkozás-egészségügyi alapellátás

2.25. 074031 Család és nővédelmi egészségügyi gondozás

2.26. 074032 Ifjúság-egészségügyi gondozás

2.27. 081030 Sportlétesítmények, edzőtáborok működtetése és fejlesztése

2.28. 082042 Könyvtári állomány gyarapítása, nyilvántartása

2.29. 082044 Könyvtári szolgáltatások

2.30. 082091 Közművelődés-közösségi és társadalmi részvétel fejlesztése

2.31. 086090 Egyéb szabadidős szolgáltatás

2.32. 096015 Gyermekétkeztetés köznevelési intézményben

2.33. 101222 Támogató szolgáltatás fogyatékos személyek részére

2.34. 104030 Gyermekek napközbeni ellátása családi bölcsőde, munkahelyi bölcsőde, napközi gyermekfelügyelet vagy alternatív napközbeni ellátás útján

2.35. 104035 Gyermekétkeztetés bölcsődében, fogyatékosok nappali intézményében

2.36. 104037 Intézményen kívüli gyermekétkeztetés

2.37. 106020 Lakásfenntartással, lakhatással összefüggő ellátások

2.38. 107051 Szociális étkeztetés szociális konyhán

2.39. 107052 Házi segítségnyújtás