Mezőladányi Önkormányzat

A gyermekvédelem helyi szabályozásáról

Hatályos: 2014. 01. 02- 2014. 08. 31

A MEZŐLADÁNYI ÖNKORMÁNYZAT

11/2004.(VII.31.)

RENDELETE


(Egységes szerkezetben)







A GYERMEKVÉDELEM HELYI SZABÁLYOZÁSÁRÓL




















A Mezőladányi Önkormányzat

11/2004.(VII.31.)

rendelete


A GYERMEKVÉDELEM HELYI SZABÁLYOZÁSÁRÓL1


A Mezőladányi Önkormányzat a gyermekek védelméről és a gyámügyi igazgatásról szóló 1997.évi XXXI.tv.(a továbbiakban: Gyvt.) 18.§ (1) bekezdés b) pontjában, 21.§ (1) bekezdésében, 29.§ (1) bekezdésében, 31.§ (3) bekezdésében, 131.§-ában, 148.§ (7) bekezdésében, 162.§ (5) bekezdésében kapott felhatalmazás alapján a gyermekek védelmét biztosító pénzbeli, természetbeni és személyes gondoskodást nyújtó gyermekjóléti alapellátásokról, valamint a gyermekjóléti alapellátások térítési díjáról az alábbi rendeletet alkotja.


  1. Rész


Általános rendelkezések


A rendelet célja


1.§


A rendelet célja, hogy a Gyvt által megállapított, a gyermekek védelmét szolgáló ellátási formák alkalmazásához, a helyi sajátosságokat figyelembe véve a feltételrendszert és eljárásokat szabályozza.


A rendelet hatálya


2.§


(1) A rendelet hatálya kiterjed


  1. a (2) és (3) bekezdésben foglalt eltéréssel a Mezőladány Községi Önkormányzat közigazgatási területén tartózkodó magyar állampolgárságú, valamint – ha nemzetközi szerződés másképp nem rendelkezik – a letelepedett, bevándorolt, illetve befogadott jogállású, továbbá a magyar hatóságok által menekültként, illetve hontalanként elismert gyermekre, fiatal felnőttre és szüleire,
  2. A szabad mozgás és tartózkodás jogával rendelkező személyek beutazásáról, és tartózkodásáról szóló törvény (a továbbiakban: Szmtv.) szerint a szabad mozgás és tartózkodás jogával rendelkező személyre, amennyiben az ellátás igénylésének időpontjában az Szmtv-ben meghatározottak szerint az szabad mozgás és a három hónapot meghaladó tartózkodási jogát a Magyarország területén gyakorolja, és a polgárok személyi adatainak és lakcímének nyilvántartásáról szóló törvény szerint bejelentett lakóhellyel rendelkezik.


(2)


(3) E rendelet szerint kell eljárni az (1) bekezdésben meghatározott személyeken kívül az önkormányzat területén tartózkodó nem magyar állampolgárságú gyermekek védelmében is, ha az ideiglenes hatályú elhelyezés vagy más ideiglenes hatósági intézkedés elmulasztása a gyermek veszélyeztetettségével vagy elháríthatatlan kárral járna.



Ellátási formák


3.§



(1) A gyermekek védelmét az önkormányzat az alábbi személyes gondoskodást nyújtó gyermekjóléti alapellátásokkal biztosítja:


  1. gyermekjóléti szolgálat,
  2. gyermekek napközbeni ellátása keretében működtetett napközi otthonos óvoda,
  3. gyermekek átmeneti otthona.


(2) Az önkormányzat az e § (1) bekezdésében meghatározott ellátásokon túl szervezi és közvetíti a máshol igénybe vehető szolgáltatásokhoz való hozzájutást.


II. rész


4.-6.§



III. Rész


7.- 11.§



IV. rész


A személyes gondoskodást nyújtó ellátások


Gyermekjóléti szolgáltatás


12.§


(1) A gyermekjóléti szolgáltatás feladata a gyermek testi, lelki egészségének, családban történő nevelésének elősegítése érdekében


  1. a gyermeki jogokról, és a gyermek fejlődését biztosító támogatásokról való tájékoztatás, a támogatásokhoz való hozzájárulás segítése,
  2. a családtervezési, a pszichológiai, a nevelési, az egészségügyi, a mentálhigiénés és a káros szenvedélyek megelőzését célzó tanácsadás vagy az ezekhez való hozzájutás megszervezése,
  3. a szociálisan válsághelyzetben lévő várandós anya támogatása, segítése, tanácsokkal való ellátása, valamint számára a családok átmeneti otthonában igénybe vehető ellátásokhoz való hozzájutás szervezése,
  4. a szabadidős programok szervezése,
  5. a hivatalos ügyek intézésének segítése.


(2) A gyermekjóléti szolgáltatás feladata a gyermek veszélyeztetettségének megelőzése érdekében


  1. a veszélyeztetettséget észlelő és jelző rendszer működtetése, a nem állami szervek,  valamint magánszemélyek részvételének elősegítése a megelőző rendszerben,
  2. a veszélyeztetettséget előidéző okok feltárása és ezek megoldására javaslat készítése,
  3. az a) pontban, valamint a Gyvt 17.§ (1) bekezdésében meghatározott személyekkel és intézményekkel való együttműködés megszervezése, tevékenységek összeghangolása,
  4. tájékoztatás az egészségügyi intézményeknél működő inkubátorokból, illetve abba a gyermek örökbe fogadásához való hozzájárulás szándékával történő elhelyezésének lehetőségéről,


(3) A gyermekjóléti szolgáltatás feladata a kialakult veszélyeztetettség megszüntetése érdekében:


  1. családgondozás a gyermek problémái rendezése, a családban jelentkező működési zavarok ellensúlyozása,
  2. a családi konfliktusok megoldásának elősegítése, különösen a válás, a gyermekelhelyezés és a kapcsolattartás esetében,
  3. az egészségügyi és a szociális ellátás – különösen a családsegítő szolgáltatás -, valamint a hatósági beavatkozás kezdeményezése,
  4. javaslat készítése a gyermek családjából történő kiemelésére, a leendő gondozási helyére vagy annak megváltoztatására,


(4) A gyermekjóléti szolgáltatás feladata a családjából kiemelt gyermek visszahelyezése érdekében:


  1. a családgondozás biztosítása – az otthont nyújtó ellátást, illetve a területi gyermekvédelmi szakszolgáltatást végző intézménnyel együttműködve – a család gyermeknevelési körülményeinek megteremtéséhez, javításához, a szülő és a gyermek közötti kapcsolat helyreállításához,
  2. az utógondozás biztosítása – az otthont nyújtó ellátást, illetve a területi gyermekvédelmi szakszolgáltatást végző intézménnyel együttműködve – a gyermek családjában történő visszailleszkedéséhez,


A gyermekjóléti szolgálat


13.§


(1) a Képviselőtestület a 12.§-ban meghatározott feladatait a Kistérségi Szociális Szolgálat     (Székhely: 4600 Kisvárda, Szent László út 54., Telephely: 4641 Mezőladány, Dózsa út 29.) útján látja el.


(2) A Szolgálat a tevékenységi körében a 12.§-ban meghatározott feladatain túl:


  1. folyamatosan figyelemmel kíséri a község területén élő gyermekek szociális helyzetét, veszélyeztetettségét,
  2. meghallgatja a gyermekek panaszát, és azok orvoslása érdekében megteszi, illetve kezdeményezi a szükséges intézkedéseket,
  3. elkészíti a védelembe vett gyermek gondozási-nevelési tervét,
  4. szervezi a helyettes szülői hálózatot,
  5. segíti a nevelési-oktatási intézmények gyermekvédelmi feladatainak ellátást,
  6. ez irányú megkeresés esetében vizsgálja és feltárja az örökbe fogadni szándékozó körülményeit,
  7. felkérésre környezettanulmányt készít,
  8. kezdeményezi a Képviselőtestületnél az új ellátások bevezetését,
  9. biztosítja a gyermekjogi képviselő munkavégzéséhez szükséges helyiségeket,
  10. részt vesz a Kábítószerügyi Egyeztető Fórum munkájában,
  11. nyilvántartást vezet a helyettes szülői férőhelyekről.


14.§


(1) A gyermekjóléti szolgáltatás térítésmentes. A szolgáltatást a szülő, más törvényes képviselő kérelmére, illetve a Gyvt 17.§ (1) bekezdésében felsoroltak, valamint a jegyző, a gyámhivatal, vagy bármely állampolgár – gyermek veszélyeztetettségére utaló – jelzése alapján végzi. A kérelmet előterjeszteni, illetve jelzést megtenni közvetlenül a családgondozónál lehet.


(2) Az ellátás biztosítását a családgondozó intézkedése alapozza meg.


(3) A nevelési- oktatási intézmény, a védőnő, a háziorvos közreműködnek a gyermekek, tanulók veszélyeztetettségének megszüntetésében, ennek során együttműködnek a gyermekjóléti szolgálattal.




15.§




Gyermekek átmeneti gondozása


16.§


(1) A gyermekek átmeneti gondozása keretében a gyermek testi, értelmi, érzelmi és erkölcsi fejlődését elősegítő, az életkorának, egészségi állapotának, és egyéb szükségleteinek megfelelő étkeztetéséről, ruházattal való ellátásáról, mentálhigiénés és egészségügyi ellátásáról, gondozásáról, neveléséről, lakhatásáról (a továbbiakban: teljes körű ellátás) kell gondoskodni.


(2) A gyermek átmeneti gondozását a szülő vagy más törvényes képviselő kérelmére vagy beleegyezésével – ideiglenes jelleggel – teljes körű ellátással kell biztosítani, ha azt a szülő vagy más törvényes képviselő egészségügyi, életvezetési problémája, illetve indokolt távolléte miatt a gyermek nevelését nem tudja megoldani.


(3) A gyermek átmeneti gondozásának megkezdéséről a szülő lakóhelye, illetve tartózkodási helye szerinti gyermekjóléti szolgálatot értesíteni kell.


(4) A gyermek átmeneti gondozása az alapjául szolgáló ok fennállásáig, de legfeljebb tizenkettő hónapig tart.


(5) Mezőladány Községi Önkormányzat a gyermekek átmeneti gondozását a Szabolcs-Szatmár-Bereg Megyei Önkormányzattal kötött ellátási szerződésben foglaltak szerint biztosítja.





V. rész


Az intézményi és a személyi térítési díjak


17.§


A gyermekek napközbeni ellátása intézményi térítési díját, valamint a személyi térítési díj megállapítása során alkalmazandó díjkedvezményeket a rendelet 1. melléklete tartalmazza.



VI. rész


Záró rendelkezések


18.§


(1) E rendelet a kihirdetése napján lép hatályba, rendelkezéseit a folyamatban lévő ügyeknél is alkalmazni kell.


(2)


(3) E rendelet hatályba lépésével egyidejűleg hatályát veszti a gyermekvédelem helyi szabályozásáról szóló 7/2003.(IX.13.) mezőladányi ör, valamint az azt módosító 1/2004.(II.1.) mezőladányi ör, 4/2004.(II.24.) mezőladányi ör.





Bakó Ferenc                                   Vass Attila

                                                         polgármester sk                                    jegyző sk


1 A 11/2006.(VI.5.) mezőladányi ör-el, a 9/2007.(VI.4.) mezőladányi ör-rel, a 17/2007.(XII.15.) mezőladányi ör-rel, a 4/2008.(III.8.) mezőladányi ör-rel, a 9/2008.(V.26.) mezőladányi ör-rel,  a 17/2008.(XII.22.) mezőladányi ör-rel, a 22/2009.(IX.28.) mezőladányi ör-el, a 7/2010.(IV.28.) mezőladányi ör-el, a 21/2011.(XII.26.) mezőladányi ör-el, a 9/2012.(V.2.) mezőladányi ör-el,  az 1/2013.(I.21.) mezőladányi ör-el továbbá a 17/2013.(XII.23.) mezőladányi ör-el módosított és egységes szerkezetbe foglalt szöveg.


Hatályos: 2014.január 1-től.

Mellékletek