Mezőladány Község Önkormányzat Képviselő-testülete 5/2015 (III.2.) önkormányzati rendelete

Mezőladány Község Önkormányzata Szervezeti és Működési Szabályzatáról szóló 9/2013.(IV.2.) mezőladányi önkormányzati rendelet módosításáról

Hatályos: 2015. 03. 03- 2018. 12. 26

Mezőladány Községi Önkormányzat


Képviselő-testületének


5/2015.(III.2.)


önkormányzati rendelete



Mezőladány Község Önkormányzata Szervezeti és Működési Szabályzatáról szóló 9/2013.(IV.2.) mezőladányi önkormányzati rendelet módosításáról



Mezőladány Község Önkormányzata Képviselő-testülete az Alaptörvény 32. cikk (2) bekezdésében meghatározott eredeti jogalkotói hatáskörében, az Alaptörvény 32. cikk (1) bekezdés d) pontjában meghatározott feladatkörében eljárva a következőket rendeli el:


1.§


Mezőladány Község Önkormányzata Szervezeti és Működési Szabályzatáról szóló 9/2013.(IV.2.) mezőladányi önkormányzati rendelet 2. melléklete helyébe e rendelet 1. melléklete lép.



  1. §


Ez a rendelet 2015. március 2. napján lép hatályba.




                           

                           Bartha Attila                                                            Vass Attila

                         polgármester                                                               jegyző

Mezőladány Községi Önkormányzat


Képviselő-testületének


9/2013.(IV.2.)

önkormányzati rendelete



Mezőladány Község Önkormányzata Szervezeti és Működési Szabályzatáról1



Mezőladány Község Önkormányzati Képviselő-testülete a Magyarország helyi önkormányzatairól szóló 2011. évi CLXXXIX. törvény 143. § (4) bekezdés a) pontjában kapott felhatalmazás alapján, az Alaptörvény 32. cikk (1) bekezdés d) pontjában meghatározott feladatkörében eljárva a következőket rendeli el:




  1. fejezet


ÁLTALÁNOS RENDELKEZÉSEK


1. Az önkormányzat adatai


1.§


(1) A képviselő-testület és szervei számára a jogszabályokban foglalt feladat- és hatásköri, szervezeti és működési előírásokat a jelen SZMSZ-ben foglaltak figyelembevételével kell alkalmazni.


(2) Az Önkormányzat hivatalos megnevezése:

     MEZŐLADÁNY KÖZSÉG ÖNKORMÁNYZATA


(3) Az Önkormányzat székhelye:

     4641. MEZŐLADÁNY, Dózsa út 29.


(4) Működési területe:

    Mezőladány község közigazgatási területe.


(5) az önkormányzat hivatalának


 a) megnevezése:


     Mezőladányi Közös Önkormányzati Hivatal


b) székhelye:

     4641. Mezőladány, Dózsa út 29.



c) kirendeltsége:

     4635. Újkenéz, Petőfi út 56.


(6) Az önkormányzat képviselő-testületének hivatalos megnevezése:  Mezőladány Községi önkormányzat képviselő-testülete (a továbbiakban: Képviselőtestület).


(7) A Képviselő-testületnek 7 tagja van:

      a) a polgármester,

      b) az alpolgármester,

  1. 5 fő képviselő.

A Képviselő-testület tagjainak személyi adatait az 1. függelék tartalmazza.


2. §


A Képviselő-testület – a Magyarország helyi önkormányzatairól szóló 2011. évi CLXXXIX. törvény (a továbbiakban: Mötv.) 41. § (2) bekezdésében meghatározott – szervei:


a) a polgármester,


b) a Képviselő-testület e rendeletben meghatározott bizottságai,


c) a jegyző,


d) a Mezőladányi Közös Önkormányzati Hivatal.




3.§


Az önkormányzat jelképeit, valamint használatuk rendjét az önkormányzati jelképekről és használatuk szabályairól szóló önkormányzati rendelet szabályozza.



  1. fejezet


AZ ÖNKORMÁNYZAT FELADATA ÉS HATÁSKÖRE


4.§


(1) Az önkormányzat a jogszabályban meghatározott kötelező feladatok ellátása mellett a Mötv-ben meghatározott szabályok szerint önként vállalhatja további feladat- és hatáskörök ellátását.


(2) A feladat- és hatáskör önkéntes vállalásáról szóló előterjesztésnek tartalmaznia kell a megvalósításhoz szükséges költségvetési források ismertetését.


(3) Az önként vállalt (többlet) feladatok megvalósíthatósága tárgyában – a Képviselő-testület – az éves költségvetési rendeletben forrásbiztosítással dönt.


(4) Az önkormányzat és költségvetési szervei által ellátandó alaptevékenységek szakfeladat rend szerinti besorolását a 2. függelék tartalmazza.


  1. fejezet


KÉPVISELŐ-TESTÜLET MŰKÖDÉSE


2.A Képviselő-testület ülésterve


5.§


(1) A Képviselő-testület éves üléstervet készít.


(2) Az üléstervet minden év január 31.-ig a polgármester terjeszti elő, melyet a beérkezett javaslatok alapján a jegyző állít össze.


(3) Az üléstervre javaslatot tehetnek:


  1. települési képviselők
  2. a bizottságok
  3. az alpolgármesterek
  4. a jegyző
  5. Nemzetiségi Önkormányzat testülete
  6. Az önkormányzati közös fenntartású intézmény vezetője


(4) Az ülésterv tartalmazza:


  1. a Képviselő-testület ülésének tervezett időpontjait és napirendjét
  2. a tervezett napirendi pont előterjesztőinek nevét
  3.  a tervezett napirendi pontot véleményező bizottság megjelölését.





3.A Képviselő-testület ülései


6.§


(1) A Képviselő-testület szabályszerűen összehívott üléseken működik, azokon fejti ki munkásságát, és gyakorolja jogkörét.


(2) A polgármesteri és az alpolgármesteri tisztségek egyidejű betöltetlensége, illetőleg tartós akadályoztatásuk esetén a Képviselő-testület összehívásával és vezetésével kapcsolatos feladatokat az Ügyrendi Bizottság elnöke, akadályoztatása esetén a legidősebb képviselő (korelnök) látja el.


(3) A testületi ülés lehet:


  1. Alakuló
  2. Rendes
  3. Rendkívüli
  4. ünnepi


4.A Képviselő-testület megalakulása


7.§


(1) Az alakuló ülés meghívóját és a javasolt napirendi pontokat – a Mötv. alakuló ülésre vonatkozó rendelkezéseinek figyelembevételével – a polgármester állítja össze. Az alakuló ülésre előterjesztett napirendi pontok esetében – a Mötv-ben kötelezően meghatározott napirendi pontok, valamint a rendelettervezetek kivételével – az előterjesztések formai követelményeire vonatkozó előírások alkalmazása mellőzhető.


(2) Az alakuló ülés meghívója kézbesítésének időpontjára a rendkívüli ülésre vonatkozó szabályokat kell megfelelően alkalmazni.


(3) Az alakuló ülésen a helyi választási bizottság elnöke tájékoztatást ad a helyi önkormányzati képviselők és polgármesterek választásának eredményéről.




5.Rendes ülés


8.§


(1) A képviselő-testület saját ülésterve alapján évenként legalább 6 ülést tart a Községháza nagytermében, valamint esetenként a témáktól függően kihelyezett ülést tart más helyiségben.


(2) Rendes ülést az ülésterv szerinti hónapokban - július és augusztus hónapok kivételével - kell összehívni.




6. Rendkívüli ülés


9.§


(1) A polgármester a képviselő-testület ülését az üléstervtől eltérő időpontban is összehívhatja.


(2) A rendkívüli ülés összehívásának indokát a meghívóban fel kell tüntetni. Sürgős, halasztást nem tűrő esetben el lehet tekinteni az írásbeliségtől is, a sürgősségi ok okát azonban mindenféleképpen közölni kell.


(3) A képviselő-testület rendkívüli ülését konkrét napirendi javaslattal össze kell hívni, ha azt legalább 2 települési képviselő, vagy a képviselő-testület bizottsága írásban kezdeményezi.

      

(4) Az indítványt a polgármesternél kell előterjeszteni.


(5) A polgármester az indítvány benyújtásától számított három napon belül köteles az ülést összehívni. A rendkívüli ülés összehívására vonatkozó meghívóban meg kell jelölni a rendkívüli ülés összehívásának indokát, és tervezett napirendjét.



7.Ünnepi testületi ülés


10.§


(1) a képviselő-testület a helyi kitüntetések átadásakor ünnepi ülést tart.


(2) Az ünnepi ülésre az e rendeletben az ülés meghívójának tartalmára, valamint annak kézbesítési rendjére, a napirendre, az előterjesztésekre, a tanácskozás rendjére, valamint a Képviselő-testület döntéseire vonatkozó szabályokat nem kell alkalmazni, de a testület határozatképességét az ülés teljes időtartama alatt biztosítani kell.



8.A testületi ülés összehívása


11.§.



(1) A Képviselő-testület ülését a polgármester írásbeli meghívóval hívja össze.


(2) A meghívó minden esetben tartalmazza:


  1. az ülés helyét, kezdési időpontját,
  2. a javasolt napirendeket,
  3. a napirendek előterjesztőit.


(3) A Képviselő-testület üléseit úgy kell összehívni, hogy a képviselők az ülés meghívóját és az írásos előterjesztéseket az ülés tervezett időpontja előtt legalább 3 munkanappal megkapják, kivétel a sürgősségi indítvány. Azokat a napirendi pontokat, melyeknek anyagát szabályszerűen nem kapta meg a testület, nem lehet tárgyalni.


(4) A kézbesítés elektronikus formában (e-mailen keresztül, a megadott elektronikus elérhetőségről történő letöltés útján, vagy elektronikus adathordozón) vagy nyomtatott formában történik.


(5) A Képviselő-testület ülésének meghívóját és azzal együtt az előterjesztéseket


  a) a képviselő, meghívott elektronikus kézbesítési címére, vagy

  b) a képviselő, meghívott által megjelölt postai címre kell kézbesíteni.


(6) A Képviselő-testület üléseiről /helye, időpontja, napirendi javaslat/ az állampolgárokat értesíteni kell a helyben szokásos módon: hirdetőtábla útján. Az érdeklődők a napirendek anyagát a Hivatalban, illetve Mezőladány Község honapján tekinthetik meg.





12. §


(1) A Képviselő-testület ülésére – a Mötv-ben meghatározott személyeken túl – tanácskozási joggal meg kell hívni:

a) a tevékenységét érintő napirend tárgyalásánál a könyvvizsgálót és a főépítészt,

b) azt, aki jogszabály rendelkezése alapján a Képviselő-testület ülésén tanácskozási joggal rendelkezik, akinek jelenlétét jogszabály kötelezővé teszi,

c) akinek a meghívását a polgármester a napirendi pont megtárgyalásához indokoltnak tartja,

d) a napirendi javaslat előterjesztőjét az általa előterjesztett napirendi pont tárgyalására.


(2) A jogszabály erejénél fogva tanácskozási joggal kötelezően meghívottak részére a meghívóval együtt valamennyi előterjesztést kézbesíteni kell, a polgármester által esetenként tanácskozási joggal meghívottak részére az őket érintő előterjesztéseket kell megküldeni.


(3) A tanácskozási joggal meghívottak a Képviselő-testület ülésén -a döntéshozatalban való részvétel kivételével - a képviselőket megillető jogosultsággal rendelkeznek.


(4) A Szabolcs-Szatmár-Bereg Megyei Kormányhivatal képviselője a rá irányadó, törvényességi felügyeleti jogkört szabályozó jogszabályok szerint a Képviselő-testület bármely ülésén részt vehet.





9.Az ülések nyilvánossága


13.§


(1) A testületi ülések – az Mötv-ben meghatározott esetek kivételével – nyilvánosak, és azokon a megjelenő állampolgárok részükre kijelölt helyen foglalhatnak helyet. Amennyiben a zárt ülés tartásáról a képviselőtestület maga határoz, úgy ezen esetekben mindig esetileg dönt.


(2) Az ülés időpontjáról a választópolgárokat a napirendet is tartalmazó meghívónak a Közös Önkormányzati Hivatal hirdetőtábláin történő megjelentetésével, tájékoztatni kell.


(3) Az önkormányzati rendelet-tervezetek véleményezésében való társadalmi részvétel lehetőségét az önkormányzat a www.mezoladany.hu honlapon megadott elektronikus elérhetőségen keresztül biztosítja.


(4) Az önkormányzati rendeletek társadalmi egyeztetése keretében a közzétett rendelettervezetekről a természetes személyek, valamint a nem állami és nem önkormányzati szervek, szervezetek a (3) bekezdésben megnevezett elektronikus elérhetőség igénybevételével a Képviselő-testület ülését megelőző második nap 12.00 óráig nyilváníthatnak véleményt.


(5) A társadalmi egyeztetés keretében a rendelettervezethez megküldött vélemények ismeretében az előterjesztő dönt a rendelettervezet esetleges módosításáról, vagy kiegészítéséről.






10.Az ülések rendje


14.§



(1) A képviselő-testület tanácskozó helyiségének erre kijelölt része a képviselők számára fenntartott hely, ahol kizárólag a képviselő-testület tagjai és a tanácskozási joggal meghívottak foglalhatnak helyet.


(2) Ha valamely képviselő felszólalása során a képviselő-testület tekintélyét vagy valamelyik települési képviselőt sértő kifejezést használ, illetőleg ha egyébként a Szabályzatnak a tanácskozási rendre és a szavazásra vonatkozó szabályait megszegi, az elnök figyelmeztetheti, rendreutasíthatja, illetve a szót megvonhatja.


(3) A hallgatóság és a meghívottak a nyilvános ülésen csak a részükre kijelölt helyen foglalhatnak helyet, és tetszést vagy nem tetszést nem nyilváníthatnak. A képviselők és minden jelenlévő köteles a tanácskozás méltóságát tiszteletben tartani.


(4) Rendzavarás esetén a polgármester a rendzavarókat rendre utasíthatja, ismétlődő rendzavarás esetén az érintetteket a terem elhagyására kötelezheti.


(5) Zárt ülés elrendelésekor a hallgatóságnak a termet el kell hagynia.



11.A Képviselő-testület ülésének vezetése


15.§



(1) Az ülést levezető polgármester - akadályoztatása vagy tartós távolléte esetén a 6.§ (2) bekezdésben foglalt személy - feladata és jogosítványai:


  1. megnyitja és berekeszti az ülést,
  2. megállapítja és az ülés folyamán figyelemmel kíséri a határozatképességet,
  3. javaslatot tesz a jegyzőkönyvet hitelesítők személyére,
  4. napirend előtt tájékoztatást ad a két ülés közötti eseményekről, beszámol az előző testületi ülés bejelentései nyomán tett intézkedésekről, melyről a Képviselő-testület nem alakszerű határozattal dönt,
  5. negyedévenként írásbeli tájékoztatást ad a lejárt határidejű határozatok végrehajtásáról,
  6. előterjeszti, szavazásra bocsátja a napirendi javaslatot,
  7. napirendi pontonként vezeti a vitát, szavazásra bocsátja a döntési javaslatokat,
  8. kiegészítést kérhet, ennek lehetőségét megadhatja az előterjesztőnek,
  9. hozzászóláskor megadja, illetve megvonja a szót, a Képviselő-testület ezt vita nélkül, egyszerű szótöbbséggel felülbírálhatja,
  10. hosszúra nyúlt vita mielőbbi lezárása érdekében indítványozza a hozzászólások időtartamának korlátozását, vagy a vita lezárását,
  11. figyelmezteti a hozzászólót, ha a mondanivalója eltér a tárgyalt témától, vagy ha ismétli az általa korábban már elmondottakat, a figyelmeztetés eredménytelensége esetén megvonja a szót, aminek következményeként az illető személy ugyanazon ügyben nem szólalhat fel,
  12. ügyel a módosító indítványok, és határozati javaslatok precíz megfogalmazására, szavazásra bocsátásuk előtt felolvassa azok szövegét.
  13. Napirendi pontonként szavazásra bocsátja - először a módosító, kiegészítő indítványokat, figyelemmel az időbeli előterjesztések sorrendjére – az eredeti határozati javaslatot,
  14. Kihirdeti a határozatokat,
  15. Biztosítja a képviselők interpellációs és kérdezési jogának gyakorlását,
  16. Tárgyalási szünetet rendelhet el a tanácskozás folytatását akadályozó körülmény felmerülésekor, az ülést meghatározott időre félbeszakíthatja, vagy berekesztheti,
  17. Biztosítja az ülés zavartalan rendjét.

16.§


 (1) A Képviselő-testület ülésén a napirendre a polgármester tesz javaslatot, amelynek alapján a napirendet a Képviselő-testület egyszerű többséggel, vita nélkül megállapítja.


(2) A polgármester és az előterjesztő az előterjesztést a napirend elfogadásáig visszavonhatja.


(3) A polgármester, a képviselők, a jegyző, valamint saját előterjesztéseik tekintetében az előterjesztési joggal rendelkezők kezdeményezhetik valamely napirendi pont elnapolását, az ülés napirendi javaslatáról történő levételét, illetve a javasolt sorrend megváltoztatását. A kezdeményezésről a Képviselő-testület vita nélkül egyszerű többséggel dönt.


(4) A már napirendre vett napirendi pont elnapolásáról, napirendről történő levételéről, a napirendi pontok sorrendjének megváltoztatásáról bármely képviselő javaslatára a egyszerű többséggel dönt.




12.Az előterjesztés


17.§


(1) A Képviselő-testület elé a következő megjelöléssel kerülhetnek előterjesztések:

  1.  önkormányzati rendelet-tervezet,
  2. beszámoló, jelentés, javaslat,
  3. sürgősségi és egyéb ügyrendi indítvány,
  4. tájékoztató,
  5. interpelláció,
  6. kérdés,
  7. egyéb közlemények, információk bejelentések.





(2) A Képviselő-testület elé előterjesztést terjeszthet:


  1. a polgármester és az alpolgármester,
  2. a bizottság,
  3. a települési képviselő,
  4. a jegyző, aljegyző


(3) testületi ülésre az előterjesztés írásban vagy szóban kerül benyújtásra. Rendeleti javaslat csak írásbeli lehet.


(4) Az írásbeli előterjesztésnek tartalmaznia kell:


  1. a tárgyat és a tényállást,
  2. az előzményeket, különösen a témában hozott korábbi testületi döntéseket, azok végrehajtásának állását, 
  3. a lehetséges döntési alternatívákat és azok jogszabályi alapját,
  4. az alternatívák indokait,
  5. a rendelet-tervezetet, vagy a határozati javaslatot,
  6. és szükség szerint felelős és a határidő megjelölését


(5) Halaszthatatlan esetben a polgármester engedélyezheti az írásba foglalt előterjesztésnek és határozati javaslatnak az ülésen történő kiosztását.


13.A sürgősségi indítvány


18.§


(1) Sürgősségi indítványnak minősül minden olyan indítvány, mely az ülés meghívójában nem szerepel.

A Képviselőtestület – a polgármester javaslatára – egyszerű többséggel soron kívül dönt az előterjesztés tárgyában.


(2) A sürgősségi indítvány benyújtásának feltételei:


  1. sürgősségi indítvány – a sürgősség tényének rövid indoklásával - legkésőbb az ülést megelőzően egy nappal a polgármesternél lehet benyújtani, aki dönt a javaslat indokoltságáról.

Sürgősségi indítványt nyújthat be: a polgármester, az alpolgármester, a bizottság elnöke, a képviselő, a jegyző, a települési Nemzetiségi Önkormányzat elnöke.

  1. Ha a polgármester vagy valamelyik képviselő ellenzi az azonnali tárgyalást, akkor a sürgősség kérdését – a napirend lezárása után – vitára kell bocsátani. A polgármester ismerteti az indítványt, majd alkalmat ad az indítványozónak sürgősség tényének rövid megindokolására.
  2. Ha a Képviselő-testület nem ismeri el a sürgősséget, úgy az indítványt egyszerű napirendi javaslatként kell kezelni, s a napirendek meghatározásakor kell állást foglalni arról, mikorra tűzi napirendre, illetőleg hányadik napirendként.




14.A vitavezetés szabályai


19.§


(1) Az ülés elnöke minden napirendi pont felett vitát nyit. Nem nyithat vitát a tájékoztató jellegű napirendek esetében.


(2) A testületi ülésen napirendenként elsőként az adott napirendi pont előadóját, másodikként -  ha  érintett – a bizottság elnökét illeti meg a szó.


(3) Az írásbeli előterjesztést az előadó a napirend tárgyalásának kezdetekor szóban kiegészítheti. A szóbeli kiegészítés csak az írásos előterjesztésben nem ismertetett kérdésekre terjedhet ki. Az előadó röviden indokolni köteles azt is, hogy a szóbeli kiegészítésre miért van szükség, illetve hogy a szóban elmondottak miért nem szerepelnek az írásos előterjesztésben.


(4) A szóbeli kiegészítés után az előterjesztőhöz a képviselők kérdéseket intézhetnek. A települési képviselők kérdésüket az ülést megelőzően írásban is benyújthatják a polgármesterhez. A válaszok elhangzása után a kérdezők egyenként nyilatkoznak azok elfogadásáról. A Képviselő-testület egyszerű szótöbbséggel, vita nélkül csak akkor határoz a válasz elfogadásáról, ha a kérdező úgy nyilatkozik, hogy a választ nem fogadja el.


(5) A válaszok elhangzását követően a polgármester megnyitja a vitát.


20.§


(1) A vita során rendkívül indokolt esetben a polgármester megadhatja a felszólalási jogot olyan személyeknek is, akiknek egyébként nincs tanácskozási joguk.


(2) Törvényességi észrevétel esetén a jegyző a vitában soron kívül felszólalhat több alkalommal is.


(3) Ha a napirendhez több felszólaló nincs, az elnök a vitát lezárja.

A hozzászólások időtartamának korlátozására, a vita lezárására a Képviselő-testület bármely tagja indítványt tehet. E javaslatról a Képviselő-testület vita nélkül, egyszerű szótöbbséggel határoz. A vita lezárása után a napirend előadója válaszolhat a hozzászólásokra. Amennyiben bármely képviselő vagy a jegyző – alapos indokkal – a vita ugyanazon ülésen történő újbóli megnyitását javasolja, erről a Képviselő-testület vita nélkül azonnal dönt.


(4) A vita lezárása után egy alkalommal, legfeljebb öt percben személyes megjegyzést tehet az, aki a vitában az ellene szóló sérelmesnek vélt megjegyzést kívánja elhárítani, vagy a hozzászólásával kapcsolatos félreértéseket kívánja eloszlatni.


(5) A polgármester bármikor tárgyalási szünetet rendelhet el, amelynek az időtartamát is megállapítja.






15.Ügyrendi javaslat


21.§


(1) Ügyrendi javaslat a képviselő-testület ülésének vezetésével, rendjével összefüggő, a tárgyalt napirendi pontot érdemben nem érintő döntést igénylő eljárási kérdésre vonatkozó javaslat.


(2) Az ügyrendi javaslat elhangzása után a képviselő-testület a javaslat felett vita nélkül határoz. Ha az elnök megállapítja, hogy a hozzászólás nem ügyrendi kérdésben történik, a képviselőtől megvonja a szót.




16.Kérdés, interpelláció.


22.§


(1) Kérdés: Az önkormányzati hatáskörbe tartozó szervezeti, működési, döntési, előkészítési jellegű felvetés vagy tudakozódás.


(2) A kérdésre a Képviselőtestület ülésén – vagy legkésőbb 15 napon belül írásban - köteles választ adni a megkérdezett.


(3) Interpellációnak minősül az olyan, intézkedést igénylő kérdés vagy véleménynyilvánítás, amelyet a képviselő a polgármesterhez, a bizottsági elnökhöz, vagy a jegyzőhöz intéz önkormányzati feladatkörébe tartozó ügyben.

Az interpellációra az ülésen – vagy legkésőbb 15 napon belül írásban – érdemi választ kell adni.


(4) Ha az interpelláció benyújtására a Képviselő-testület ülését megelőzően legalább 15 nappal sor került, úgy arra az ülésen kell érdemi választ adni. Ennek időtartama az 5 percet nem haladhatja meg.


(5) Az interpelláció tárgyának kivizsgálásában az interpelláló képviselőt is be kell vonni. A Képviselő-testület részletesebb kivizsgálást is elrendelhet, ezzel megbízhatja a polgármestert, az alpolgármestet, vagy a bizottság elnökét.


23.§


(1) A Képviselő-testület ülésén az interpellációra adott válasz elfogadásáról először az előterjesztő nyilatkozik, amennyiben válasza nemleges, a Képviselő-testület vita nélkül egyszerű szótöbbséggel dönt.


(2) Amennyiben az interpelláló képviselő nincs jelen az ülésen, a választ a Képviselő-testület soron következő ülésén kell megadni.


(3) Amennyiben a Képviselő-testület nem fogadta el a választ, az interpelláció tárgyában a válaszadásra kötelezett köteles vizsgálatot folytatni és az arról szóló tájékoztatót a Képviselő-testület soron következő ülés elé terjeszteni.


(4) Az interpelláció tárgyának kivizsgálásába lehetőleg be kell vonni az interpelláló képviselőt is.


(5) A jegyző az interpellációkról, arra tett intézkedésekről folyamatos nyilvántartást vezet.




17.A döntéshozatal szabályai


24.§



(1) Ha az ülés kezdetekor az ülés elnöke megállapítja a határozatképtelenséget, akkor az ülést nem nyitja meg; ha az ülés folyamán bármikor, illetve a szünet után az elnök határozatképtelenséget állapít meg, akkor az ülést bezárja vagy elnapolja. A határozatképtelenség megállapítása névsorolvasás, s a jelenlévők nevének rögzítése útján történik.


(2) Minősített többség szükséges az önkormányzati törvényben és a 30.§-ban meghatározott kérdések szabályozásához.



18.A szavazás módja


25.§


(1) Szavazni személyesen kell.


(2) A szavazás nyíltan vagy titkosan történhet, a nyílt szavazás név szerinti is lehet.


(3) Az elnök a vita során elhangzott javaslatokkal érintett részeket külön-külön bocsátja szavazásra úgy, hogy előbb a vitában elhangzott módosító és kiegészítő, majd az eredeti javaslatot bocsátja szavazásra. Ha a módosító vagy kiegészítő javaslatot az előterjesztő befogadja, a módosító vagy kiegészítő javaslatról az eredeti javaslatnak módosítással, kiegészítéssel, javaslattal nem érintett pontjaival együtt kell a szavazásra vonatkozó szabályok megfelelő alkalmazásával szavazni.


(4) A szavazás számszerű eredményének megállapítása után az elnök kihirdeti a döntést.


19.A nyílt szavazás


26.§


(1) A nyílt szavazás kézfelemeléssel történik. Az elnök köteles a szavazatokat megszámláltatni. Kétség esetén a szavazást kézfelemeléssel meg kell ismételtetni.


(2) A szavazatok összeszámlálása után az elnök megállapítja a javaslat mellett, majd ellene szavazók, végül a szavazástól tartózkodók számát.



27.§


(1) Az Mötv.-ben foglalt esetek kivételével bármely képviselő javaslatot tehet név szerinti szavazásra. A kérdésben a Képviselő-testület vita nélkül, egyszerű szótöbbséggel dönt.


(2) A név szerinti szavazás esetén a  képviselők névsorát ábécé sorrendben kell felolvasni. A képviselők „igen”, „nem”, „tartózkodom” nyilatkozattal szavaznak. A jegyző a szavazást a névsoron feltünteti, a szavazatokat összeszámlálja, és a szavazás eredményét – névsorral együtt – átadja az ülés elnökének. A szavazás eredményét az elnök hirdeti ki. A szavazási névsort a jegyzőkönyvhöz kell csatolni.


(3) Nem lehet név szerinti szavazást tartani, ha jogszabály titkos szavazást ír elő.


(4) Ha jogszabály kötelezővé teszi, a név szerinti szavazást el kell rendelni.


20.A titkos szavazás


28.§


(1) A Képviselő-testület titkos szavazást tarthat mindazokban az ügyekben, amelyben zárt ülést köteles tartani illetve zárt ülést tarthat.


(2) A titkos szavazás a polgármester, valamint a Képviselő-testület tagjai legalább egynegyedének kezdeményezésére rendelhető el. A titkos szavazás elrendeléséről a Képviselő-testület vita nélkül, minősített többséggel dönt.


(3) A titkos szavazás borítékba helyezett szavazólapon szavazófülke vagy külön helyiség és urna igénybevételével történik. A szavazás lebonyolításában az Ügyrendi Bizottság, mint a Szavazatszámláló Bizottság működik közre.


(4) A szavazás lebonyolításának technikai feltételeit a Közös Önkormányzati Hivatal biztosítja.


(5) A szavazatszámláló bizottság összeszámolja a szavazatokat, megállapítja az érvényes és érvénytelen szavazatok számát, a szavazás eredményét.


(6) A titkos szavazásról jegyzőkönyvet kell készíteni, mely tartalmazza:


  1. a szavazás helyét, napját
  2. a szavazatszámláló bizottság tagjainak nevét és tisztségét
  3. a szavazás során felmerült körülményeket
  4. a szavazás eredményét.


(7) A szavazás eredményéről a bizottság elnöke a Képviselő-testületnek jelentést tesz.




21.Szavazás több változat esetén


29.§


(1) Ha a Képviselő-testület kinevezési, megbízási, választási jogkörének gyakorlása során több jelölt közül választ, valamint ha a határozati javaslat több változatot tartalmaz, azok mindegyikéről szavazni kell. Azt a jelöltet, illetve változatot kell elfogadottnak tekinteni, amelyik a legtöbb igen szavazatot kapta, feltéve, hogy a szavazatok száma eléri a szükséges többséget.


(2) Az (1) bekezdésben foglalt eljárás során megvalósult szavazategyenlőség esetén újabb szavazási fordulót kell tartani a legtöbb azonos szavazatot elért jelöltek, illetve változatok között. Ez alapján azt a jelöltet, illetve változatot kell elfogadottnak tekinteni, amelyik a legtöbb igen szavazatot kapta, feltéve, hogy a szavazatok száma eléri a szükséges többséget.


(3) Ha az előző bekezdésekben foglaltak alapján a jelölt, illetve a határozati javaslat nem kapja meg a szükséges szavazatot, az előterjesztőnek új pályázatot kell kiírnia, illetve új határozati javaslatot kell készítenie.



22.Határozathozatal minősített többséggel


30.§



Az Mötv-ben meghatározottakon kívül minősített többség, tehát a megválasztott települési képviselők többségének, 4 fő szavazata szükséges:


  1. a község általános rendezési tervének elfogadásához,
  2. helyi népszavazás kiírásához,
  3. a polgármesterrel szemben fegyelmi, kártérítési eljárás megindításához,
  4. a polgármesterrel szemben fegyelmi büntetés kiszabásához, kártérítési felelőssége megállapításához,
  5.  hitelfelvételhez és kötvény kibocsátáshoz,
  6. önkormányzati vagyonnal való rendelkezéshez
  7. a Képviselő-testület hatáskörének átruházásához
  8. helyi kitüntetések adományozásához.
  9. az e rendeletben meghatározott más esetben.

                                      



23.Az önkormányzati rendelet, határozatok kihirdetése, közzététele


31.§




(1) A rendelet kihirdetése a községháza hirdetőtábláján - 5 napra - történő kifüggesztéssel történik.


(2) A rendelet közzétételének formái:

    a) a Képviselő-testületi tagok,

    b) a község különböző pontjain elhelyezett hirdetőtáblák,

    c) a közintézményekben egy-egy példányt el kell helyezni.

    d) a község honlapján a lakosságot tájékoztatni kell.


(3) az önkormányzati határozatokat az érintetteknek kézbesíteni kell. Ezen túlmenően az önkormányzati határozatok az ülések jegyzőkönyveiben megtekinthetőek az Mötv-ben foglaltak szerint.


24.A Képviselő-testület ülésének jegyzőkönyve


32.§


(1) A Képviselő-testület üléséről készült jegyzőkönyvnek a Mötv-ben meghatározott tartalmi elemeken túl tartalmaznia kell

a) napirendi pontonként az elhangzott előterjesztői kiegészítést, bizottsági véleményt, a feltett

kérdéseket és az azokra adott válaszokat,

b) a polgármester ülésvezetéssel összefüggő intézkedéseit,

c) az ülésen történt fontosabb eseményeket,

d) a kérdéseket, interpellációkat és az azokra adott választ.


(2) A Képviselő-testület üléséről készült jegyzőkönyvet az Mötv-ben meghatározottakon kívül 2 fő jegyzőkönyv hitelesítő is aláírja.



  1. FEJEZET


A KÉPVISELŐ-TESTÜLET TAGJAI



25.A települési képviselő


33.§


(1) A Képviselő-testület tagjai Mezőladány község egészéért vállalt felelősséggel képviselik választóik érdekeit.


(2) A képviselő – más jogszabályban meghatározott kötelezettségei mellett – köteles:

a) írásban vagy szóban előzetesen bejelenteni, ha a Képviselő-testület vagy a bizottság ülésén való részvételében akadályoztatva van,

b) a tudomásár jutott szolgálati és hivatali titkot megőrizni,

c) a Képviselő-testület vagy bizottság megbízásából történő eljárásról a következő ülésen beszámolni,

d) kapcsolatot tartani a választópolgárokkal, illetve a különböző önszerveződő lakossági közösségekkel.






26. A Közös Önkormányzati Hivatal közreműködésének rendje

a képviselők munkájának segítésében



34. §


(1) A képviselői munkához szükséges adminisztratív közreműködést a Közös Önkormányzati Hivatal helyiségeiben vehetik igénybe a megválasztott képviselők.


(2) A folyamatos közreműködést a jegyző biztosítja.


(3) A képviselői munkához szükséges tájékoztatást a már befejezett és folyamatban lévő ügyekről a jegyző útján a Közös Önkormányzati Hivatal illetékes ügyintézőjétől lehet kérni.


(4) A képviselő szóbeli és írásbeli tájékoztatást igényelhet a Közös Önkormányzati Hivataltól a jegyző megkeresésével, melyre a tájékoztatást felkészülést nem igénylő ügyekben legkésőbb 3 munkanapon belül, alaposabb felkészülést igénylő ügyekben legkésőbb 8 munkanapon belül kapja meg.


(5) A képviselő közérdekű ügyekben kezdeményezheti a jegyzőnél a hatáskörébe tartozó intézkedés megtételét, melynek folyamatáról, eredményéről a kezdeményező képviselőt a jegyző útján a tárgykör szerint érintett ügyintéző tájékoztatja.



  1. FEJEZET


A KÉPVISELŐTESTÜLET BIZOTTSÁGAI


27.A bizottság jogállása


35.§


(1) A Képviselő-testület döntéseinek előkészítésére, a döntések végrehajtásának szervezésére, valamint ellenőrzésére állandó bizottságokat, valamint ideiglenes bizottságokat hozhat létre.


(2) A bizottságok belső működésük szabályait a jogszabályok és az SZMSZ keretei között maguk határozzák meg.


28.Állandó bizottság


36.§



(1) A képviselő-testület kettő állandó bizottságot hoz létre.


(2) Az állandó bizottságok elnevezése és létszáma:


  1. Ügyrendi Bizottság, létszáma 3 fő képviselő-testületi tag,
  2. Vagyonnyilatkozatokat Vizsgáló Bizottság, létszáma 3 fő képviselő-testületi tag.


(3) A képviselő-testület az 1. mellékletben határozza meg az állandó bizottságok feladat- és hatáskörét.







29. Az állandó bizottságok ülései


37. §


(1) A bizottság üléseinek összehívásáról a bizottság elnöke -akadályoztatása esetén alelnöke -gondoskodik. A bizottsági elnök és alelnök egyidejű akadályoztatása esetén a legidősebb képviselő hívja össze a bizottság ülését. Az elnök köteles a bizottságot olyan időpontra összehívni, hogy a Képviselő-testület rendes ülése előtt a napirendként javasolt előterjesztések megtárgyalása megtörténjen. A bizottság feladatkörébe tartozó ügy megtárgyalására előterjesztést az e rendeletben írásbeli előterjesztés benyújtására jogosultként felsoroltak, valamint a bizottság nem képviselő tagjai nyújthatnak be.


(2) A bizottság elnöke a meghívót és az írásos napirendi anyagokat az ülés előtt legalább 3 nappal megküldi a bizottság tagjainak, valamint az egyéb meghívottaknak. Nem kell megküldeni a bizottság képviselő tagjainak a képviselő-testületi meghívóval megküldött anyagokat. A kézbesítés a bizottsági tag által megjelölt kézbesítési címre, elektronikus úton, vagy nyomtatott formában történik.


(3) A bizottság ülésére tanácskozási joggal meg kell hívni a polgármestert, az alpolgármestert, valamint a Közös Önkormányzati Hivatal tárgyalt ügyben érintett ügyintézőjét. A bizottság elnöke a bizottság ülésére más érdekeltet is meghívhat.


(4) A bizottság üléséről -a napirend közlésével -minden képviselőt értesíteni kell a helyben szokásos módon.



38. §


(1) Bármely képviselő javasolhatja a bizottság elnökének a bizottság feladatkörébe tartozó kérdés megtárgyalását, amelyet a bizottság legközelebbi ülése elé kell terjeszteni. A tárgyalásra az indítványozó képviselőt meg kell hívni.


(2) A bizottság elnöke a napirendi javaslat -meghívó szerinti -írásos tervezetét szóban módosíthatja az ülésen kiosztott anyagok napirendre vételére szóló javaslattal. A bizottság ülésén kiosztott anyag tárgyalására csak halasztást nem tűrő esetben, az előterjesztő rövid szóbeli indoklásával kerülhet sor, ha a napirendre vételt a bizottság minősített többséggel megszavazta.



39. §


(1) A bizottság elnöke a Mötv-ben meghatározott feladatain túl:

a) a döntéshozatalt követően ismerteti a bizottság határozatát,

b) kiadmányozza a bizottság döntéseit,

c) ellenőrzi a bizottság határozatainak végrehajtását.


(2) A bizottság elnökét akadályoztatása, vagy távolléte esetén az alelnök helyettesíti. Az alelnök akadályoztatása, vagy távolléte esetén az elnök a bizottság tagjának adhat írásban helyettesítés keretében ellátandó feladatra, vagy képviseletre megbízást. Az elnököt helyettesítő bizottsági tag jogai és kötelezettségei az elnökével azonosak.


40. §


(1) A Mötv-ben a jegyzőkönyv kötelező tartalmi elemeiként meghatározottakon túl a bizottsági ülésről készült jegyzőkönyv tartalmazza:

a) az ülés kezdetének és befejezésének tényleges időpontját,

b) a bizottsági elnök ülésvezetéssel összefüggő intézkedéseit,

c) a bizottsági ülésen történt fontosabb eseményeket.


(2) A jelenléti íven a jelenlévő bizottsági tagok és meghívottak nevét oly módon kell rögzíteni, hogy bizottsági tagonként az ülésen való megjelenés és az arról való távozás időpontja egyaránt megjelenjen. Az ülésen való megjelenés és az onnan való távozás időpontját az elnök a jelenléti íven aláírásával igazolja. A jelenléti ív és a meghívó egy példányát a jegyzőkönyvhöz mellékelni kell.


(3) A bizottság jegyzőkönyvét a törvényességi ellenőrzés érdekében az ülést követő 8 napon belül meg kell küldeni a jegyzőnek.


 (4) A bizottságok ügyviteli feladatainak ellátásáról a Közös Önkormányzati Hivatal gondoskodik. A bizottság tevékenységéhez adatot szolgáltatni, a döntéstervezetet előkészíteni, a bizottság ülésén részt venni a jegyző által kijelölt köztisztviselő feladata.





30.Ideiglenes bizottság


41.§


(1) A Képviselő-testület indokolt esetben általában meghatározott feladatok ellátására ideiglenes bizottságot is létrehozhat. A bizottság részletes feladatait a Képviselő-testület határozza meg.


(2) Az ideiglenes bizottság megbízatása feladatának elvégzéséig, illetve az erről szóló jelentésnek a Képviselő-testület által történő elfogadásáig tart.


(3) Az ideiglenes bizottság feladata különösen:


  1. esetenként jelentkező mérlegelést, és körültekintést igénylő feladatok végrehajtásának előkészítése;
  2. egyes Képviselő-testületi rendeletek vagy döntések előkészítése, végrehajtásának ellenőrzése,
  3. társulási megállapodások előkészítése,
  4. vizsgálatok, ellenőrzések lefolytatása.






  1. FEJEZET


A POLGÁRMESTER, AZ ALPOLGÁRMESTER, A JEGYZŐ, AZ ALJEGYZŐ


31.A polgármester


42.§


(1) A polgármester más jogszabályban meghatározott feladatai mellett

a) ellátja a Képviselő-testület által polgármesterre átruházott feladatokat, és az átruházott hatáskör gyakorlásáról az önkormányzati ciklus vége előtt beszámol a Képviselő-testületnek,

b) ellenőrzi a Képviselő-testület határozatainak végrehajtását,


(2) A polgármester – a Mötv. szerinti – két ülés közötti időszakban felmerülő, halaszthatatlan önkormányzati ügyekben történő döntési jogköre az alábbi ügyekre terjed ki:

a) döntés pályázat benyújtásáról az önkormányzat nevében,

b) hatósági, cégeljárási és pályázati ügyekben hiánypótlási felhívás teljesítése,

c) pályázatokkal kapcsolatos nyilatkozatok megtétele,

d) területszervezési eljárásokkal kapcsolatos véleménynyilvánítás,

e) véleménynyilvánítás központi államigazgatási szervek megkeresésére.


(3) A polgármester feladata különösen:

  1. a község fejlődésének elősegítése,
  2. a helyi közszolgáltatások fejlesztésének elősegítése,
  3. a község vagyonának megőrzése és gyarapítása,
  4. a községgazdálkodás,
  5. demokratikus helyi hatalomgyakorlás, a közakarat érvényesülésének a biztosítása,
  6. a Képviselő-testület működési feltételeinek a megteremtése, munkájának megszervezése, összehangolása,
  7. a Képviselő-testület döntéseinek előkészítése, a döntések végrehajtása, a végrehajtás megszervezése és ellenőrzése,
  8. a lakosság önszerveződő közösségeinek a támogatása, az együttműködés kialakítása,
  9. a nyilvánosság megteremtése, a helyi fórumok megszervezése,
  10. az önkormányzati saját intézmények működésének ellenőrzése, segítése,


43.§



(1) Mezőladány község polgármestere a megbízatását főállásban látja el.


(2) A polgármester felett az egyéb munkáltatói jogokat az Ügyrendi Bizottság gyakorolja.


(3) A polgármesterre átruházott hatáskörök jegyzékét a 2. melléklet tartalmazza.



32.Az alpolgármester


44.§


(1) A képviselő-testület két alpolgármestert választ.


(2) A képviselő-testület a tagjai sorából egy társadalmi megbízatású alpolgármestert választ a polgármester helyettesítésére, munkájának segítésére.


(3) A képviselő-testület egy alpolgármestert nem a képviselő-testület tagjai közül választ.


(4) Az alpolgármesterekre megfelelően irányadók a polgármesterre vonatkozó szabályok.

(5) A polgármesteri és az alpolgármesteri tisztség egyidejű betöltetlensége, a tartós akadályozatásuk esetén a Képviselő-testületet az Ügyrendi Bizottság elnöke hívja össze és vezeti.


(6) Az (5) bekezdés alkalmazásában tartós akadályozatásnak minősül a szabadság kivételével az öt munkanapot meghaladó távollét.






33.A jegyző és az aljegyző


45.§


(1) A jegyző - a jogszabályban meghatározott feladatai mellett -:

a) gondoskodik a Képviselő-testület és a bizottságok elé kerülő előterjesztések előkészítéséről,

b) biztosítja a Képviselő-testület, a bizottságok szervezési és ügyviteli tevékenységével kapcsolatos feladatok ellátását,

c) az önkormányzat, ezen belül a Képviselő-testület feladat-és hatáskörét, tevékenységét érintő jogszabályokról a Képviselő-testületet és a polgármestert rendszeresen tájékoztatja,

d) a Közös Önkormányzati Hivatal működéséről, valamint ennek keretében az átruházott hatáskör gyakorlásáról évente egy alkalommal beszámol a Képviselő-testületeknek.


(2) A jegyző köteles jelezni, ha az önkormányzat szerveinek döntése, vagy működése jogszabálysértő.


(3) A jegyzői és az aljegyzői tisztségek egyidejű betöltetlensége, illetve tartós akadályoztatásuk esetén a jegyző helyettesítését a Közös Önkormányzati Hivatal Mezőladányi székhelyén Molnár Béláné adóügyi ügyintéző, látja el.


(4) A (3) bekezdés alkalmazásában tartós akadályoztatásnak minősül a szabadság kivételével az öt munkanapot meghaladó távollét.





  1. FEJEZET


A Közös Önkormányzati Hivatal



46.§


(1) Mezőladány Község Önkormányzatának Képviselő-testülete és Újkenéz Község Önkormányzatának Képviselő-testülete igazgatási feladataik ellátására a közöttük létrejött megállapodással közös önkormányzati hivatalt alakítottak és tartanak fent Mezőladányi Közös Önkormányzati Hivatal elnevezéssel. Újkenéz községben a hivatal kirendeltsége működik.


(2) A közös önkormányzati hivatal Szervezeti és Működési Szabályzatának tervezetét az érintett polgármesterek véleményének kikérésével a jegyző készíti el és terjeszti jóváhagyás végett a képviselő-testületek elé.


(3) A Mezőladányi Közös Önkormányzati Hivatal egységes hivatal működik, a feladatokat köztisztviselői státuszban álló ügyintézők látják el.


(4) A Mezőladányi Közös Önkormányzati Hivatal önkormányzati hatósági eljárásaiban az ügyfél elektronikus kapcsolattartásra – a szükséges feltételek hiányában -  nem jogosult.



  1. FEJEZET


LAKOSSÁGI FÓRUMOK



34. Lakossági fórumok


47.§.


(1) A Képviselő-testület lakossági fórumok szervezésével teremt lehetőséget az állampolgárok és közösségeik számára a helyi ügyekben való részvételre:

  1. a fontosabb döntések előkészítése során a véleménynyilvánításra,
  2. közvetlen tájékoztatásra,
  3. közérdekű bejelentésre, vagy javaslattételre.


(2) Fontosabb lakossági fórumok:

  1. közmeghallgatás,
  2. községi gyűlés.



35. Közmeghallgatás


48.§


 (1) A közmeghallgatás összehívására, a meghívottak körére a Képviselő-testület nyilvános ülésére vonatkozó általános szabályok az irányadók azzal, hogy a meghívottak köre bővíthető.


(2) A közmeghallgatás időpontját legalább 3 nappal korábban a Közös Önkormányzati Hivatal hirdetőtábláján közölni kell, valamint a www.mezőladány.hu  honlapon meg kell jelentetni.


(3) Amennyiben a közérdekű kérdés vagy javaslat az ülésen nem válaszolható meg, a meg nem válaszolt közérdekű kérdést és javaslatot a polgármester, jegyző, vagy a tárgykör szerint érintett bizottság vizsgálja.


(4) A válaszról a Képviselő-testületet a soron következő ülésen tájékoztatni kell.


36. Községi gyűlés


49.§


(1) A polgármester előre meghatározott közérdekű tárgykörben, illetőleg a jelentősebb döntések sokoldalú előkészítése érdekében – az állampolgárok, és  a társadalmi szerveződések közvetlen tájékoztatása céljából – községi gyűlést hívhat össze.


(2) Fontosabb szabályai:


  1. a gyűlés helyéről, idejéről, az esetleges ismertetésre vagy tárgyalásra kerülő tárgykörökről a községháza hirdetőtábláján, illetőleg közvetlen meghívó útján kell tájékoztatást adni a rendezvény előtt legalább 10 nappal,
  2. a gyűlést a polgármester vezeti, melyre meg kell hívni a képviselőket, a jegyzőt, a  hivatal dolgozóit,
  3. a gyűlésről jegyzőkönyv készül, amelynek vezetéséről a jegyző gondoskodik.






  1. FEJEZET


A TELEPÜLÉSI ÖNKORMÁNYZAT ÉS A NEMZETISÉGI

ÖNKORMÁNYZAT EGYÜTTMŰKÖDÉSE


50.§


(1) Mezőladány Község Önkormányzata a nemzetiségi egyéni és közösségi jogok érvényesülése, a nemzetiséghez tartozók érdekeinek kifejezésre juttatása -különösen az anyanyelv ápolása, őrzése és gyarapítása, továbbá a nemzetiségek kulturális autonómiájának a nemzetiségi önkormányzatok által történő megvalósítása és megőrzése -érdekében együttműködik a települési nemzetiségi önkormányzattal.


(2) Mezőladány községben Roma Nemzetiségi Önkormányzat működik.



51. §


(1) Mezőladány Község Önkormányzata a települési nemzetiségi önkormányzat hatékony érdekérvényesítéséhez, törvényben meghatározott egyéni és közösségi jogainak gyakorlásához biztosítja a települési nemzetiségi önkormányzat részére a működéséhez szükséges tárgyi feltételeket, így különösen hivatali munkaidőben, időkorlátozás nélkül -a nemzetiségi feladatellátáshoz szükséges tárgyi és technikai eszközökkel felszerelt -ingyenes helyiséghasználatot. A települési nemzetiségi önkormányzat rendelkezésére bocsátott irodai helyiségek, ingatlanok és vagyontárgyak körét és leírását az együttműködési megállapodás tartalmazza.


(2) Mezőladány Község Önkormányzata biztosítja a települési nemzetiségi önkormányzat részére az önkormányzati működéshez szükséges személyi feltételeket akként, hogy a települési nemzetiségi önkormányzatok működésével kapcsolatos végrehajtási feladatok ellátásáról a Közös Önkormányzati Hivatal jegyzője, aljegyzője és ügyintézői gondoskodnak.


52. §


(1) Mezőladány Község Önkormányzata hatáskörébe tartozó ügyekben a települési nemzetiségi önkormányzat elnöke a nemzetiségi közügyek intézése érdekében a polgármesternél kezdeményezheti a Képviselő-testület eljárását, ilyen ügyekről tájékoztatást kérhet, továbbá a Képviselő-testület részére javaslatot tehet.


(2) A polgármester az (1) bekezdés szerinti kezdeményezéssel kapcsolatos Képviselő-testületi előterjesztés napirendre vételére vonatkozó javaslatát olyan időpontban terjeszti a Képviselő-testület elé, hogy az a nemzetiségek jogairól szóló 2011. évi CLXXIX. törvény 79. § (2) és (4) bekezdéseiben foglalt határidőn belül érdemben döntést tudjon hozni.


(3) A települési önkormányzat véleménynyilvánítási jogot biztosít a települési nemzetiségi önkormányzat számára a képviselő-testület előterjesztéseinek, ülésterveinek, gazdasági programjának, költségvetésének, önkormányzati rendeleteinek összeállításához, illetőleg megalkotásához.


(4) A helyi önkormányzat és a települési nemzetiségi önkormányzat együttműködésének részletes szabályait külön együttműködési megállapodás tartalmazza.


  1. FEJEZET


ZÁRÓ RENDELKEZÉSEK

53.§


(1) Ez a rendelet a kihirdetését követő napon lép hatályba.


(2) Hatályba lépésével egyidejűleg hatályát veszti a Mezőladány Község Önkormányzati Képviselő-testülete és szervei Szervezeti és Működési Szabályzatáról szóló 4/2011.(IV.2.) számú önkormányzati rendelet, továbbá az azt módosító 13/2011.(VIII.30) számú önkormányzati rendelet.


Mezőladány, 2013. március 27.

Bartha Attila                                           Vass Attila

polgármester                                               jegyző