Pátroha Községi Önkormányzat Képviselőtestületének 11/2019 (X.29.) számú rendelete
Pátroha Községi Önkormányzat Szervezeti és Működési Szabályzatáról Pátroha Községi Önkormányzat Szervezeti és Működési Szabályzatáról
Hatályos: 2021. 08. 24- 2022. 05. 31 17:30Pátroha Községi Önkormányzat Képviselőtestületének 11/2019(X.29.) számú rendelete
Pátroha Községi Önkormányzat Szervezeti és Működési SzabályzatárólPátroha Községi Önkormányzat Szervezeti és Működési Szabályzatáról
Pátroha Község Önkormányzata Képviselőtestülete az Alaptörvény 32. cikk (2) bekezdésében meghatározott eredeti jogalkotói hatáskörében, az Alaptörvény 32. cikk (1) bekezdés d) pontjában meghatározott feladatkörében eljárva a következőket rendeli el:
Általános rendelkezések
1. Az önkormányzat hivatalos elnevezése és székhelye, a képviselő-testület és szervei és bélyegzői
1. § (1) Az önkormányzat hivatalos elnevezése: Pátroha Községi Önkormányzat (a továbbiakban: Önkormányzat). Székhelye: 4523 Pátroha, Kossuth u. 82.
(2) Az Önkormányzat képviselő-testületének elnevezése: Pátroha Községi Önkormányzat Képviselőtestülete (a továbbiakban: Képviselő-testület). Székhelye: 4523 Pátroha, Kossuth u. 82.
(3) A Képviselő-testület szervei:
a) Pátroha Községi Önkormányzat Polgármestere (a továbbiakban: Polgármester);
b) Pátroha Községi Önkormányzat Képviselőtestületének Ügyrendi Bizottsága (a továbbiakban: Ügyrendi Bizottság);
c) Pátroha Községi Önkormányzat Képviselőtestületének Pénzügyi Bizottsága (a továbbiakban: Pénzügyi Bizottság),
d) Pátroha Polgármesteri Hivatal (a továbbiakban: Önkormányzati Hivatal),
e) Pátroha Községi Önkormányzat Jegyzője (a továbbiakban: Jegyző)
(4) Az Önkormányzat körbélyegzője középen tartalmazza a Magyarország címerét, körben az Önkormányzat elnevezését, székhelyét.
(5) A Képviselőtestület körbélyegzője középen tartalmazza a Magyarország címerét, körben a Képviselő-testület elnevezését, székhelyét.
(6) A Polgármester körbélyegzője középen tartalmazza a Magyarország címerét, körben a Polgármester elnevezését, székhelyét.
(7) A Képviselőtestület bizottságai körbélyegzője középen tartalmazza a Magyarország címerét, körben a bizottság elnevezését, székhelyét.
(8) Az Önkormányzati Hivatal körbélyegzője középen tartalmazza a Magyarország címerét, körben az Önkormányzati Hivatal elnevezését, székhelyét.
(9) A Jegyző körbélyegzője tartalmazza Magyarország címerét, körben jegyző elnevezését, székhelyét.
2. Az Önkormányzat jelképei, ünnepei, rendezvényei
2. § (1) Az Önkormányzat jelképei: a címer, a zászló és a pecsét. Használatuk rendjét külön önkormányzati rendelet szabályozza.
(2) a község címere: álló, négyelt, csúcsaiban csapott, csücskös talpú reneszánsz pajzs. A címerben az első sárga mezőben lebegve zöld káposztafej található, a második kék mezőben lebegve zöld lombú, barna törzsű égerfa áll. A harmadik kék mezőben ezüstszínű ekevas és ösztöke található, a negyedik zöld mezőben sárga szárú, barna buzogányú nádkéve. A címer pajzsot a Tiszát jelképező ezüst hullám osztja meg és keskeny ezüst szegély zárja körbe.
(3) A község zászlója: fehér színű 90 x 180 cm, felső harmadában a rúdra merőleges címerben, az alsó harmadban ívelten Pátroha felirat, alsó szélén arany rojtozattal. A zászló fekvő téglalap, melyben a címer kilencven fokkal elfordul és a rúddal párhuzamos tengelyen helyezkedik el, a zászlótest mértani középpontjában.
(4) Az község kör alakú pecsétjén középen a község címere látható és köríven pedig „Pátroha” felirat olvasható.
3. Az Önkormányzat által működtetett médiaszolgáltatások
3. § Az Önkormányzat hivatalos honlapjának címe: www.patroha.hu.
4. A Képviselő-testület átruházott hatáskörei
4 § (1) A Képviselő-testület a polgármesterre ruházza át a
a) Köztemetés,,
b) települési temetési támogatás hatáskörét.
5. § (1) Az Önkormányzat hatáskörének átruházására, illetve visszavonására a polgármester tesz javaslatot.
(2) Az átruházott hatáskör gyakorlója az általa hozott döntésekről beszámol a döntés meghozatalát követő legközelebbi testületi ülésen.
5/A. §1
Az Önkormányzat kormányzati funkciói
A Képviselő-testület működése
5. A Képviselő-testület összehívása, vezetése
6. §2 (1) A polgármesteri és az alpolgármesteri tisztség egyidejű betöltetlensége, a tartós akadályoztatásuk esetén a képviselő-testületet az Ügyrendi Bizottság Elnöke hívja össze és vezeti.
(2) Az (1) bekezdés alkalmazásában tartós akadályozatásnak minősül a szabadság kivételével 6 hónap időtartamot meghaladó távollét.
7. §3 (1) A Képviselő-testület évente legalább hat ülést tart.
(2) A Képviselő-testület ülését Pátroha Polgármesteri Hivatalában tartja.
(3) A Képviselő-testület dönthet arról, hogy ülését a (2) bekezdésben megjelölt helyszíntől eltérő helyszínen tartja.
8. §4 (1) A Képviselő-testületet összehívására vonatkozó meghívó tartalmazza az ülés
9. §5 (1) Rendkívüli ülés összehívására irányuló kezdeményezést a polgármesterhez, az ülés tervezett időpontja előtt 1 nappal írásban lehet benyújtani. Az indítványhoz csatolni kell az ülés időpontjára és napirendjére vonatkozó javaslatot.
(2) A polgármester az ülést legkésőbb az indítvány beérkezésétől számított 15 napon belül az indítványban javasolt időpontra, de legkésőbb 3 napon belüli időpontra hívja össze.
(3) A polgármester rendkívüli ülést hívhat össze az (1) bekezdésében foglalt eseten kívül halasztást nem tűrő határidős ügyek megtárgyalása esetén.
10. §6 A határozatképtelen ülést 3 napon belül változatlan napirenddel kell összehívni. A napirendi javaslathoz készült előterjesztéseket nem kell ismételten megküldeni a képviselők számára.
11. §7 A Képviselő-testület az ülés időtartamának elhúzódása esetén dönthet arról, hogy az ülést félbeszakítja és a következő munkanapon a meg nem tárgyalt napirendek tárgyalását tovább folytatja.
12. §8 Az ülésvezető jogkörei:
6. A tanácskozás rendje
13. §9 (1) A Képviselő-testület ülése napirendjének tárgyalási sorrendje:
14. §10 (1) A hozzászólás a jelentkezés sorrendjében történik.
(2) Egy napirendi pont esetében 2 alkalommal maximum 5 perc időtartamban lehet hozzászólni.
(3) A polgármester a hozzászólótól megvonja a szót:
7. Az előterjesztések
15. §11 (1) Előterjesztésnek minősül a képviselő-testületi ülésre készített írásos anyag
(2) Az önkormányzati képviselő a képviselő-testület ülésén szóban kezdeményezheti rendelet megalkotását vagy határozat meghozatalát. A Képviselő-testület a kezdeményezés elfogadása esetén kijelöli az előterjesztés elkészítésért felelőst és a döntés-tervezet benyújtásának határidejét.
(3) Előterjesztés benyújtására jogosultak:
a) a polgármester
b) a képviselő-testület tagjai
c) a képviselő-testület bizottsága, bizottsági határozat alapján
d) a Jegyző
e) a képviselő-testület által felkért személy vagy szerv vezetője
(4) Az illetékes bizottság állásfoglalásával nyújtható be a rendelet módosítását igénylő előterjesztések.
(5) Kizárólag írásban nyújthatóak be a (4) bekezdésben felsorolt előterjesztés.
(6) Szóbeli előterjesztés esetén is a döntés tervezetét írásban kell benyújtani.
(7) A rendelet-tervezethez készítendő előzetes hatásvizsgálat eredményéről és indokolásról a 1. melléklet szerinti minta alkalmazásával kell a képviselő-testületet tájékoztatni.
8. Az alakuló ülésre vonatkozó szabályok
16. §12 (1) Az alakuló ülésre a képviselő-testület működésére vonatkozó szabályokat kell alkalmazni az ebben az alcímben foglalt eltérésekkel.
(2) Az alakuló ülés napirendje:
a) tájékoztatás a választás eredményéről
b) az önkormányzati képviselők és a polgármester eskütétele
c) alpolgármester megválasztása
d) bizottságok létrehozása, tagjainak megválasztása
e) Képviselő-testület szervezeti és működési szabályzatának megalkotása
f) Szavazatszámláló bizottság létrehozása az alpolgármester választás titkos szavazásához
g) alpolgármester eskütétele
(3) Az alpolgármester választásával kapcsolatos titkos szavazást a képviselő-testület által elfogadott 3 főből álló szavazatszámláló bizottság bonyolítja le
(4) Az alpolgármester választásával kapcsolatos titkos szavazásról külön jegyzőkönyv készül, mely tartalmazza
a) a választás időpontját,
b) a választás helyét,
c) a választás eredményét,
d) a bizottság elnökének és tagjainak aláírását.
(5) A titkos szavazásról készült jegyzőkönyvet az alakuló ülés jegyzőkönyvéhez kell csatolni.
9. A döntéshozatali eljárás
17. §13 (1) A Képviselő-testület nyílt szavazása során a képviselők kézfelnyújtással közlik az adott javaslattal kapcsolatos döntésüket.
(2) A névszerinti szavazás során a Jegyző abc sorrendben felolvassa a megválasztott képviselők nevét, akik egymás után, felállva szóban az „igen”, „nem” vagy „tartózkodom” kifejezés alkalmazásával szóban közlik döntésüket.
(3) Titkos szavazás borítékba helyezett szavazólapon, arra kijelölt helység és urna igénybevételével történik.
18. §14 (1) A polgármester a módosító indítványokat az eredeti javaslatot megelőzve bocsátja szavazásra. A Képviselő-testület a módosító indítványokról a hozzászólás sorrendjében dönt. A módosító indítványok elfogadásához a jelenlévő képviselők több mint felének „igen” szavazata szükséges.
(2) A módosító indítványt előterjesztője a szavazás megkezdése előtt visszavonhatja.
(3) Minősített többség szükséges a helyi önkormányzatokról szóló törvényben szabályozott esetekben.
(4) Amennyiben egy javaslat nem kapja meg az elfogadásához szükséges szavazati arányt a Képviselőtestült elutasító döntést hoz.
(5) Amennyiben ügyrendi javaslatra, szünet elrendelése után a polgármester újból szavazásra bocsáthatja a javaslatot és a javaslat ismételten nem kapja meg az elfogadásához szükséges szavazati arányt, akkor a Képviselőtestület ismételten elutasító döntést hoz.
19. §15 (1) A jegyző az önkormányzati rendeletet az önkormányzat hirdetőtábláján történő kifüggesztéssel hirdeti ki.
(2) A jegyző a kihirdetett önkormányzati rendeletekről nyilvántartást vezet, mely tartalmazza rendelet
a) számát, kihirdetés időpontját
b) tárgyát
c) hatályba lépés dátumát
d) hatályon kívül helyezés dátumát
20. §16 (1) *A képviselő-testület tagjai a napirendi pont tárgyalása előtt köteles bejelenteni az önkormányzati törvény szerinti érintettségét. A bejelentés első ízben elmulasztása esetén az érintettet az ülés vezetője figyelmeztetésben részesíti. Több ízben történő mulasztás esetén tiszteletdíj megvonás járhat, melyről a képviselőtestület dönt.
(2) Az ülés rendjének biztosítása érdekében a polgármester
21. §17 (1) A Képviselő-testület határozatainak számozását évente újrakezdi. A határozatok számozása folyamatos. A határozatok számozására pozitív egész arab számokat kell alkalmazni.
a) a határozat megjelölése tartalmazza:
b) a Képviselő-testület megnevezését,
c) a „ határozata” kifejezést
d) a határozat meghozatalának évét, hónapját és napját,
e) a határozat címét.
(2) határozat megjelölésére:
10. A jegyzőkönyv
22. §18 (1) A Képviselő-testület üléséről a jegyzőkönyv 1 példányban készül, melyből egy példányt a lakosság tájékoztatása érdekében a Jegyzőnél kell elhelyezni.
(2) A jegyzőkönyv a helyi önkormányzatokról szóló törvényben meghatározottakat tartalmazza.
(3) A jegyzőkönyvbe való betekintést írásban lehet kezdeményezni. A jegyzőkönyv az önkormányzatnál munkanapokon 8.00-12.00 óráig tekinthető meg. A jegyzőkönyvről másolat kérhető.
(4)19 A jegyzőkönyvet a polgármester, a jegyző és a testület által az aktuális ülésen megválasztott két képviselő jegyzőkönyvhitelesítő írja alá.
11. A közmeghallgatás
23. §20 A Képviselő-testület minden évben, legalább egy alkalommal közmeghallgatást tart, a község Művelődési Házában. A közmeghallgatás meghívóját a polgármester a közmeghallgatás tervezett időpontja előtt 15 nappal az önkormányzat hirdetőtábláján közzéteszi.
Az Önkormányzat szervei, azok jogállása, feladataik
12. A Polgármester jogállása, feladatai
24. §21 (1) A polgármester tisztségét főállásban látja el.
(2) A polgármester feladatairól, a Magyarország helyi önkormányzatairól szóló 2011.évi CLXXXIX. törvény 67. §-a rendelkezik.
25. §22 A polgármester a képviselő-testület utólagos tájékoztatása mellett, a két ülés közötti időszakban felmerülő, halaszthatatlan rendkívüli esemény, illetve pályázat benyújtási határidő esetében döntést hozhat.
26. §2324 A Képviselő-testület tagjai közül egy alpolgármestert választ, aki főállásban látja el tisztségét.
13. A Bizottságok jogállása feladatai
27. §25 (1) A Képviselőtestület Pénzügyi és Ügyrendi Bizottságot hoz létre.
(2) A Pénzügyi Bizottság 5 tagból áll, a bizottság elnöke és tagjai önkormányzati képviselő.
(3) Az Ügyrendi Bizottság 5 tagból áll, a bizottság elnöke és tagjai önkormányzati képviselő.
(4) A képviselő-testület bizottságainak működésére a helyi önkormányzatokról szóló törvényben meghatározottakon túl a képviselő-testületi működés SZMSZ-ben meghatározott szabályai vonatkoznak.
(5) A bizottság elnökének és tagjainak megbízatása megszűnik:
a) lemondással,
b) a választójogának elvesztésével,
c) összeférhetetlenségének kimondásával,
d) a bizottság megszüntetésével,
e) felmentéssel,
f) visszahívással, vagy
g) a bizottsági tag halálával.
28. §26 (1) Az Ügyrendi Bizottság nyilván tartja és ellenőrzi a polgármester és hozzátartozója, az önkormányzati képviselő és hozzátartozója vagyonnyilatkozatát.
(2) Az összeférhetetlenséggel és a méltatlansággal összefüggő a helyi önkormányzatokról szóló törvényben meghatározott bizottsági feladatokat az Ügyrendi Bizottság látja el.
(3) A pénzügyi tárgyú előterjesztéseket a Pénzügyi Bizottság ajánlásával kell benyújtani.
(4) A rendeletek előterjesztéséhez az Ügyrendi Bizottság ajánlása szükséges.
14. A Hivatal jogállása, feladatai
29. §27 (1) Pátroha Községi Önkormányzat Polgármesteri Hivatala önálló jogi személyiséggel rendelkezik
(2) A hivatalban a közigazgatási hatósági ügyek elektronikus úton nem intézhetőek.
15. A Jegyző jogállása és feladatai
30. §28 (1) Pátroha Községi Önkormányzat Polgármesteri Hivatalának Vezetője a Jegyző.
(2) A jegyzői tisztség betöltetlensége, illetve tartós akadályoztatásuk esetében a jegyzői feladatokat a gyámügyi és népességnyilvántartó feladatokat ellátó igazgatási ügyintéző, mint a jegyző általános helyettese látja el.
(3) A jegyző feladatairól a Magyarország helyi önkormányzatairól szóló 2011.évi CLXXXIX.tv. és egyéb jogszabályok rendelkeznek.
16 A képviselőkre vonatkozó magatartási szabályok
31. §29 A képviselő az ülésről való távolmaradását az ülést megelőzően a polgármesternek köteles bejelenteni.
17.együttműködés az önszerveződő közösségekkel és a nemzetiségekkel
32. §3031 Pátroha Község Önkormányzata a településen működő önszerveződő közösségekkel együttműködik és részükre tanácskozási jogot biztosít a közösséget érintő ügyekben a képviselő-testület ülésein, valamint közösségi céljaikra esetenként ingyenes helyiség használatot biztosít az önkormányzati tulajdonban lévő épületekben és más közösségi terekben.29
A nemzetiségi önkormányzattal való együttműködés szabályai
18. Roma Nemzetiségi Önkormányzattal való együttműködés szabályai
33. §32 (1) Az Önkormányzat a településen, a megyében működő roma települési, területi és országos nemzetiségi Önkormányzat részéről érkező kezdeményezések tárgyában annak megérkezését követő ülésén dönt.
(2) Az Önkormányzat a Pátroha Község Roma Nemzetiségi Önkormányzat működéséhez az együttműködési megállapodásban meghatározottakat biztosítja.
VI Fejezet
Záró rendelkezések
34. §33 (1) Ez a rendelet a kihirdetése napján lép 19.00 órakor lép hatályba.
(2) A rendelet hatálybalépésével egyidejűleg hatályát veszti a 1/2015.(II. 17.) számú rendelet.
k.m.ft.
Pátroha Község Önkormányzata Képviselő-testületének 9/2022. (V. 31.) számú rendelete 1. §-ával megállapított kiegészítés
számozását módosította 13/2019. (XII. 30.) számú rendelet
számozását módosította 13/2019. (XII. 30.) számú rendelet
számozását módosította 13/2019. (XII. 30.) számú rendelet
számozását módosította 13/2019. (XII. 30.) számú rendelet
számozását módosította 13/2019. (XII. 30.) számú rendelet
számozását módosította 13/2019. (XII. 30.) számú rendelet
számozását módosította 13/2019. (XII. 30.) számú rendelet
számozását módosította 13/2019. (XII. 30.) számú rendelet
számozását módosította 13/2019. (XII. 30.) számú rendelet
számozását módosította 13/2019. (XII. 30.) számú rendelet
számozását módosította 13/2019. (XII. 30.) számú rendelet
számozását módosította 13/2019. (XII. 30.) számú rendelet
számozását módosította 13/2019. (XII. 30.) számú rendelet
számozását módosította 13/2019. (XII. 30.) számú rendelet
számozását módosította 13/2019. (XII. 30.) számú rendelet
számozását módosította 13/2019. (XII. 30.) számú rendelet
számozását módosította 13/2019. (XII. 30.) számú rendelet
módosította 13/2019. (XII. 30.) számú rendelet
számozását módosította 13/2019. (XII. 30.) számú rendelet
számozását módosította 13/2019. (XII. 30.) számú rendelet
számozását módosította 13/2019. (XII. 30.) számú rendelet
A 26. § a Pátroha Község Önkormányzata Képviselő-testületének 7/2021. (VIII.24.) számú rendelete 1. §-ával megállapított szöveg
számozását módosította 13/2019. (XII. 30.) számú rendelet
számozását módosította 13/2019. (XII. 30.) számú rendelet
számozását módosította 13/2019. (XII. 30.) számú rendelet
számozását módosította 13/2019. (XII. 30.) számú rendelet
számozását módosította 13/2019. (XII. 30.) számú rendelet
számozását módosította 13/2019. (XII. 30.) számú rendelet
módosította 13/2019. (XII. 30.) számú rendelet
számozását módosította 13/2019. (XII. 30.) számú rendelet
számozását módosította 13/2019. (XII. 30.) számú rendelet
számozását módosította 13/2019. (XII. 30.) számú rendelet