Szabolcsveresmart Község Önkormányzata Képviselő-testületének 5/2025. (XI. 11.) önkormányzati rendelete

Szabolcsveresmart Község Önkormányzata Szervezeti és Működési Szabályzatáról szóló 5/2019.(X.22.) számú önkormányzati rendelet módosításáról

Hatályos: 2025. 11. 13- 2025. 11. 13

Szabolcsveresmart Község Önkormányzata Képviselő-testületének 5/2025. (XI. 11.) önkormányzati rendelete

Szabolcsveresmart Község Önkormányzata Szervezeti és Működési Szabályzatáról szóló 5/2019.(X.22.) számú önkormányzati rendelet módosításáról

2025.11.13.

[1] Szabolcsveresmart Önkormányzatának Képviselő-testülete abból a célból, hogy Szervezeti és Működési Szabályzata megfeleljen a jogszabályi előírásoknak, szükségesnek tartja módosítani azt.

[2] Szabolcsveresmart Község Önkormányzatának Képviselő-testülete az Alaptörvény 32. cikk (1) bekezdés a) és d) pontjában, valamint a Magyarország helyi önkormányzatairól szóló 2011. évi CLXXXIX. törvény 53. § (1) bekezdésében meghatározott feladatkörében eljárva az Alaptörvény 32. cikk (2) bekezdésében meghatározott eredeti jogalkotói hatáskörében az alábbi rendeletet alkotja:

1. § Az Önkormányzat Szervezeti és Működési Szabályzatáról szóló 5/2019. (X. 24.) önkormányzati rendelet 4. §-a a következő (3)–(5) bekezdéssel egészül ki:

„(3) Az önkormányzat hatásköreinek átruházására a polgármester tesz javaslatot.

(4) Az átruházott hatáskört vissza kell vonni, ha a hatáskör gyakorlója döntéseit a jogszabály megsértésével vagy a Képviselő-testület határozatában foglaltakkal ellentétben hozza.

(5) A (4) pontban foglalt visszavonásra a Képviselő-testület bármely tagja tehet javaslatot”

2. § Az Önkormányzat Szervezeti és Működési Szabályzatáról szóló 5/2019. (X. 24.) önkormányzati rendelet 5. § (2) bekezdése helyébe a következő rendelkezés lép:

„(2) Az alakuló ülés napirendje:

a) választási Bizottság tájékoztatója a választás eredményéről,

b) önkormányzati képviselők és polgármester eskütétele,

c) polgármester illetményének és költségtérítésének megállapítása

d) bizottságok megválasztása,

e) alpolgármester megválasztása, eskütétele

f) alpolgármester tiszteletdíjának és költségtérítésének megállapítása

g) a Képviselő-testület szervezeti és működési szabályzatának módosítása,”

3. § (1) Az Önkormányzat Szervezeti és Működési Szabályzatáról szóló 5/2019. (X. 24.) önkormányzati rendelet 6. § (2) bekezdése helyébe a következő rendelkezés lép:

„(2) A Képviselő-testület üléseinek a helye a székhely 4496 Szabolcsveresmart, Kossuth út 80. szám alatti Hivatal hivatali helyiségének tárgyalóterme. A Képviselő-testület esetenként a székhelytől eltérő helyen is tarthatja ülését, de kizárólag a Szabolcsveresmarti közös Önkormányzati Hivatal két településének Kékcse és Szabolcsveresmart közigazgatási határán belüli helyszínt jelentheti.”

(2) Az Önkormányzat Szervezeti és Működési Szabályzatáról szóló 5/2019. (X. 24.) önkormányzati rendelet 6. §-a a következő (4a) bekezdéssel egészül ki:

„(4a) Sürgős döntést igénylő ügyek azok a halaszthatatlan döntést igénylő ügyek, amelyek a soros ülés megtartásáig nem várhatnak; ilyenek pl. a pályázati ügyek, vis major támogatás igénylése, hiánypótlás.”

4. § Az Önkormányzat Szervezeti és Működési Szabályzatáról szóló 5/2019. (X. 24.) önkormányzati rendelet 8. §-a helyébe a következő rendelkezés lép:

„8. § (1) A Képviselő-testület ülésére az előterjesztés írásban, vagy szóban nyújtható be a Szabolcsveresmarti Közös Önkormányzati Hivatal székhelytelepülésének jegyzői irodájába.

(2) Előterjesztésnek minősül a rendeleti- és határozat javaslat, és a beszámoló.

(3) Az előterjesztés két részből áll:

a) az első részben meg kell határozni az előterjesztés tárgyát, ismertetni kell az előzményeket, a tárgykörre vonatkozó jogszabályokat, a lehetséges döntési alternatívákat,

b) az előterjesztés második része a határozati javaslatot tartalmazza a végrehajtásért felelős személy megnevezésével és a határidő megjelölésével.

(4) Előterjesztés benyújtására jogosultak:

a) a polgármester,

b) az alpolgármester,

c) a jegyző,

d) a Képviselő-testület tagja,

e) a Képviselő-testület bizottsága,

f) a Képviselő-testület által felkért személy vagy szerv vezetője.

(5) A Ügyrendi Bizottság állásfoglalásával, véleményével nyújthatók be a költségvetés elfogadásáról és ennek beszámolóiról szóló előterjesztések.

(6) Kizárólag írásban nyújthatók be:

a) az önkormányzati rendeletalkotással,

b) az összeférhetetlenség kivizsgálásával,

c) a vagyonnyilatkozatok vizsgálatával,

d) a hitelfelvétellel,

e) az intézményalapítással, átszervezéssel, megszüntetéssel,

f) a helyi népszavazás kiírásával

kapcsolatos előterjesztések.

(7) Szóbeli előterjesztés esetén is írásban be kell nyújtani a döntés tervezetét.”

5. § (1) Az Önkormányzat Szervezeti és Működési Szabályzatáról szóló 5/2019. (X. 24.) önkormányzati rendelet 9. § (4) bekezdése helyébe a következő rendelkezés lép:

„(4) Az ülésre szóló meghívót az előterjesztésekkel együtt a képviselő-testület ülésének napját megelőzően legalább 3 nappal meg kell küldeni. Az átvétel tényéről a képviselők kézbesítési ívet írnak alá. A 10 oldalnál nagyobb terjedelmű előterjesztések kiküldése elektronikus formában is történhet, a képviselők előzetesen megadott e-mail címeire. Ezen továbbítási eszköz igénybevételét a kézbesítési íven fel kell tüntetni.”

(2) Az Önkormányzat Szervezeti és Működési Szabályzatáról szóló 5/2019. (X. 24.) önkormányzati rendelet 9. §-a a következő (7)–(9) bekezdéssel egészül ki:

„(7) Rendes ülések száma évente legalább 6. melynek helyszíne a Szabolcsveresmarti Közös Önkormányzati Hivatal székhelytelepülése Hivatali épületének Tárgyalóterme.

(8) A Képviselő-testület alakuló, rendes és rendkívüli ülést valamint közmeghallgatást tart.

(9) A Képviselő-testület rendes üléseit a tárgyév első ülésén elfogadott ülésterve alapján tartja”

6. § Az Önkormányzat Szervezeti és Működési Szabályzatáról szóló 5/2019. (X. 24.) önkormányzati rendelet 12. § (2) bekezdése helyébe a következő rendelkezés lép:

„(2) A Képviselő-testület az (1) bekezdésben meghatározott tárgyalási sorrendtől polgármesteri vagy képviselői javaslatra eltérhet. A javaslattal kapcsolatos döntést határozatba kell foglalni”

7. § Az Önkormányzat Szervezeti és Működési Szabályzatáról szóló 5/2019. (X. 24.) önkormányzati rendelet 13. § (1) és (2) bekezdése helyébe a következő rendelkezések lépnek:

„(1) A hozzászólás a jelentkezés sorrendjében történik, úgy, hogy egy napirendi pont esetében 2 alkalommal, maximum 5-5 perc időt lehet rá biztosítani.

(2) A polgármester a hozzászólótól megvonja a szót:

a) ha a hozzászólás nem a napirendhez kapcsolódik

b) időkorlát túllépése esetén.”

8. § Az Önkormányzat Szervezeti és Működési Szabályzatáról szóló 5/2019. (X. 24.) önkormányzati rendelet 15. § (3) bekezdése helyébe a következő rendelkezés lép:

„(3) A polgármester először a módosító indítványokat bocsátja szavazásra, ahol a módosító indítványokról tett módosító javaslatok sorrendjéről dönt. A módosító indítványok elfogadásához az eredeti javaslathoz kapcsolódó szavazati arány szükséges.”

9. § Hatályát veszti az Önkormányzat Szervezeti és Működési Szabályzatáról szóló 5/2019. (X. 24.) önkormányzati rendelet

10. § Ez a rendelet 2025. november 12-én lép hatályba, és 2025. november 13-án hatályát veszti.