Máriapócs Város Önkormányzata Képviselő-testületének 16/2019.(XI.27.) önkormányzati rendelete
a képviselő-testület szervezeti és működési szabályzatáról
Hatályos: 2019. 11. 28- 2021. 05. 27 14:00Máriapócs Város Önkormányzata Képviselő-testületének 16/2019.(XI.27.) önkormányzati rendelete
a képviselő-testület szervezeti és működési szabályzatáról
Máriapócs Város Önkormányzata Képviselő-testülete az Alaptörvény 32. cikk (2) bekezdésében meghatározott eredeti jogalkotói hatáskörében, az Alaptörvény 32. cikk (1) bekezdés d) pontjában meghatározott feladatkörében eljárva a következőket rendeli el:
I. FEJEZET Általános rendelkezések
1. Az önkormányzat hivatalos elnevezése és székhelye, a képviselő-testület és szervei és bélyegzői
1. § (1) Az önkormányzat hivatalos elnevezése: Máriapócs Város Önkormányzata (a továbbiakban: Önkormányzat). Székhelye: 4326 Máriapócs, Kossuth tér 2.
(2) Az Önkormányzat képviselő-testületének elnevezése: Máriapócs Város Önkormányzata Képviselő-testülete (a továbbiakban: Képviselő-testület). Székhelye: 4326 Máriapócs, Kossuth tér 2.
(3) A Képviselő-testület szervei:
- a) Máriapócs Város Önkormányzata Polgármestere (a továbbiakban: Polgármester);
- b) Máriapócs Város Önkormányzata Képviselő-testületének Humán és Szociális Bizottsága
- c) Máriapócs Város Önkormányzata Képviselő-testületének Pénzügyi és Városfejlesztési Bizottsága
- d) Máriapócsi Közös Önkormányzati Hivatal (a továbbiakban: Önkormányzati Hivatal)
- e) Máriapócsi Közös Önkormányzati Hivatal Jegyzője (a továbbiakban: Jegyző)
(4) Az Önkormányzat körbélyegzője középen tartalmazza a Magyarország címerét, körben az Önkormányzat elnevezését.
(5) A Képviselő-testület körbélyegzője középen tartalmazza a Magyarország címerét, körben a Képviselő-testület elnevezését.
(6) A Polgármester körbélyegzője középen tartalmazza a Magyarország címerét, körben a Polgármester elnevezését.
(7) Az Önkormányzati Hivatal körbélyegzője középen tartalmazza a Magyarország címerét, körben az Önkormányzati Hivatal elnevezését.
(8) A Jegyző körbélyegzője középen tartalmazza a Magyarország címerét, körben az Önkormányzati Hivatal Jegyzője elnevezését.
2. Az Önkormányzat jelképei, ünnepei, rendezvényei
2. § (1) Az Önkormányzat jelképei:
- a) címer
- b) zászló
(2) Az Önkormányzat jelképeinek leírását és használatuk módját külön rendelet szabályozza.
3. § Az Önkormányzat ünnepei:
- a) December 1. Városnap
4. § Az Önkormányzat rendezvényei:
a) Május 1. majális
b) Nemzeti ünnepek
3. Az Önkormányzat által működtetett médiaszolgáltatások és az Önkormányzat által kiadott sajtótermékek
5. § (1) Az Önkormányzat hivatalos honlapjának címe: www.mariapocs.hu
(2) Az Önkormányzat negyedévente megjelenő lapjának címe: Pócsi Újság
(3) Az Önkormányzat által működtetett helyi televízió.
4. Az Önkormányzat által alapított elismerések
6. § (1) Az Önkormányzat által alapított kitüntető címek:
- a) Máriapócs Város Díszpolgára
- b) Máriapócsért emlékérem
- c) Önkormányzati elismerés
- d) Máriapócsért emlékérem „posztumusz”
- e) Máriapócsért díszoklevél
(2) Az Önkormányzat által alapított kitüntetések és elismerő címek adományozásával kapcsolatos szabályokat az önkormányzat külön rendelete szabályozza.
5. Az Önkormányzat nemzetközi kapcsolatai
7. § (1) Az Önkormányzat testvértelepülései:
(a) Mezőgecse (Ukrajna)
(b) Csíkpálfalva (Románia)
(2) Az Önkormányzat partnertelepülései
(a) Klokocov (Szlovákia)
(b) Mezőfény (Románia)
(c) Mariabild (Ausztria)
6. A Képviselő-testület átruházott hatáskörei
8. § (1) A Képviselő-testület a polgármesterre ruházza át a
- a) temetési támogatás,
- b) köztemetés elrendelése
- c) krízis támogatás
- d) születési támogatás,
- e) házasulók támogatása,
- f) óvodáztatási támogatás,
- g) beiskolázási támogatás,
- h) idősek támogatása,
- i) karácsonyi támogatás
(2) A Képviselő-testület a Humán és Szociális Bizottságra
ruházza át a
a) titkos szavazás lebonyolítása,
b) lakhatáshoz kapcsolódó támogatás,
c) gyógyszertámogatás,
d) fűtéshez nyújtott települési támogatás,
e) eseti támogatás,
f) rendkívüli települési támogatás
g) méltányosságból dönt a szociális rendeletben nem szabályozott egyéb ellátásokról és juttatásokról.
(3) A Képviselő-testület a Pénzügyi és Városfejlesztési Bizottságra
ruházza át a
a.) összeférhetetlenség vizsgálata,
b.) fegyelmi ügyek előkészítése,
c.) vagyonvizsgálat nyilvántartása, ellenőrzése,
d.) nemzetiségi Önkormányzat kezdeményezéseinek véleményezése,
(4) A bizottságok tagjainak névsorát és feladatit a 2. függelék tartalmazza
9. § (1) Az Önkormányzat hatáskörének átruházására, illetve visszavonására a Humán és Szociális Bizottsága
(2) Az átruházott hatáskört vissza kell vonni, ha
- a) törvényesen nem látja el feladatát
- b) rendszeresen nem határozatképes a Bizottság.
(3) Az átruházott hatáskör gyakorlója az általa hozott döntésekről beszámol a döntés meghozatalát követő legközelebbi testületi ülésen.
II. FEJEZET A Képviselő-testület működése
7. A Képviselő-testület összehívása, vezetése
10. § (1) A polgármesteri és az alpolgármesteri tisztség egyidejű betöltetlensége, a tartós akadályoztatásuk esetén a képviselő-testületet a Humán és Szociális Bizottság elnöke hívja össze és vezeti.
(2) Az (1) bekezdés alkalmazásában tartós akadályozatásnak minősül a szabadság kivételével 30 nap időtartamot meghaladó távollét.
11. § (1) A képviselő-testület tagjainak névsorát az 1. melléklet tartalmazza. A Képviselő-testület évente legalább 6 ülést tart.
(2) A Képviselő-testület ülését az önkormányzat székhelyére kell összehívni.
(3) A Képviselő-testület dönthet arról, hogy ülését a (2) bekezdésben megjelölt helyszíntől eltérő helyszínen tartja.
(4) A képviselő-testületi ülésre meg kell hívni az önkormányzat intézményeinek vezetőit és nemzetiségi önkormányzat elnökeit.
12. § (1) A Képviselő-testületet összehívására vonatkozó meghívó tartalmazza az ülés
- a) tervezett időpontját,
- b) helyszínét,
- c) jellegét (soros, rendkívüli, ünnepi, közmeghallgatás, nyilvános, zárt)
- d) a napirendi javaslatot, az előterjesztők megjelölésével,
- e) az egyes napirendi pontokhoz meghívottak nevét,
- f) a képviselő-testület ülése összehívójának megnevezését.
(2) A meghívót az ülés tervezett időpontja előtt 3 nappal írásban kell a képviselők és a meghívottak részére megküldeni elektronikus formában.
A helyi választópolgárok tájékoztatása érdekében a polgármester a meghívót az ülés tervezett időpontját megelőző 3 nappal a polgármesteri hivatal hirdetőtáblájára az ülés időpontjáig közzé teszi.
(3) A Képviselő-testület üléseit az ülésterv szerint tartja.
(4) Az ülésterv elkészítéséről a Polgármester gondoskodik.
(5) Az üléstervre javaslatot tehetnek:
a) képviselő-testület tagjaitól,
b) a képviselő-testület állandó bizottságaitól,
c) jegyzőtől.
(6) A Képviselő-testület üléstervét a megelőző év december 31. napjáig fogadja el.
(7) Az ülésterv tartalmazza:
a) az ülésnapok tervezett időpontját hónap megjelöléssel,
b) az egyes napirendi pontok előkészítéséért felelős személy nevét, hivatali beosztását
c) közmeghallgatások tervezett időpontját és témáját
(8) A Képviselő-testület rendes ülésre meg kell hívni:
a) a települési képviselőket
b) jegyzőt
c) az önkormányzat intézményeinek vezetői,
d) nemzetiségi önkormányzat elnökeit
e) a napirendi pontok előadóit, előterjesztést készítő ügyintézőt,
f) akiknek meghívását a Polgármester egyébként indokoltnak tartja,
g) akiknek a meghívását törvény, kormányrendelet vagy helyi önkormányzati rendelet tanácskozási jogot biztosit.
13. § (1) Rendkívüli ülés összehívására irányuló kezdeményezést a polgármesterhez, az ülés tervezett időpontja előtt 3 nappal írásban lehet benyújtani. Az indítványhoz csatolni kell az ülés időpontjára és napirendjére vonatkozó javaslatot.
(2) A polgármester az ülést legkésőbb az indítvány beérkezésétől számított 15 napon belül az indítványban javasolt időpontra, de legkésőbb 3 napon belüli időpontra hívja össze.
(3) A polgármester rendkívüli ülést hívhat össze az (1) bekezdésében foglalt eseten kívül:
- a) beruházások vagy pályázatok döntése esetén
- b) gazdálkodást érintő kérdésekben
(4) A Képviselő-testület ülése szóban is összehívható:
a) halaszthatatlan ügyekben
b) rendkívüli esemény
14 §
A határozatképtelen ülést 3 napon belül változatlan napirenddel kell összehívni. A napirendi javaslathoz készült előterjesztéseket nem kell ismételten megküldeni a képviselők számára.
15 §
A Képviselő-testület az ülés időtartamának elhúzódása esetén dönthet arról, hogy az ülést félbeszakítja és a következő munkanapon a meg nem tárgyalt napirendek tárgyalását tovább folytatja.
16 §
Az ülésvezető jogkörei:
a) megállapítja az ülés határozatképességét,
b) javaslatot tesz az ülés napirendjére,
c) tárgyalásra bocsátja a napirendi pontokat
d) szünetet rendelhet el,
e) lezárja a vitát,
f) szavazásra bocsátja a döntési javaslatokat,
g) lezárja a napirendi pontok tárgyalását,
h) rendre utasítja a Képviselő-testület ülését megzavaró képviselőt,
i) bezárja az ülést.
8. A tanácskozás rendje
17 §
(1) A Képviselő-testület ülése napirendjének tárgyalási sorrendje:
a) polgármesteri beszámoló a két ülés közötti tárgyalásokról, eseményekről;
b) beszámoló a lejárt határidejű határozatok végrehajtásáról;
c) a rendelet kiadását igénylő napirendi pontok;
d) a határozat meghozatalát igénylő napirendi pontok;
e) határozathozatalt nem igénylő napirendi pontok.
(2) A Képviselő-testület az (1) bekezdésben meghatározott tárgyalási sorrendtől ügyrendi javaslatra eltérhet.
(3) A napirendi pont tárgyalási sorrendje:
a) az előterjesztő kiegészítést tehet az írásos előterjesztéshez;
b) az előterjesztéssel kapcsolatban állást foglaló bizottság ismerteti véleményét;
c) az előterjesztéssel kapcsolatos kérdések,
d) vita az előterjesztéssel kapcsolatban;
e) módosító javaslatok megtétele;
f) döntés a módosító javaslatokról;
g) döntés az eredeti előterjesztésben szereplő döntési javaslatról.
(4) A döntés meghozatala előtt/után az ülésvezető a jegyzőnek szót ad a jogszabálysértő döntés, működés jelzésére vonatkozó kötelezettsége teljesítésére.
18 §
(1) A hozzászólás jelentkezés sorrendjében történik.
(2) Egy napirendi pont esetében 2 alkalommal maximum 10 perc időtartamban lehet hozzászólni.
(3) A polgármester a hozzászólótól megvonja a szót:
a) a (2) bekezdésben foglalt időkorlát túllépése esetén,
b) ha a hozzászólás nem az adott napirendhez kapcsolódik.
A hallgatóság számára a hozzászólási jogot Polgármester biztosítja.
9. Az előterjesztések
19 §
(1) Előterjesztésnek minősül a képviselő-testület ülésén ismertetett az ülés napirendjéhez kapcsolódó:
a) döntést igénylő határozati javaslat,
b) rendelet-tervezet.
(2) Az önkormányzati képviselő a képviselő-testület ülésén írásban kezdeményezheti rendelet megalkotását vagy határozat meghozatalát. A Képviselő-testület a kezdeményezés elfogadása esetén kijelöli az előterjesztés elkészítésért felelőst és a döntés-tervezet benyújtásának határidejét.
(3) Előterjesztés benyújtására jogosultak:
a) polgármester,
b) alpolgármester,
c) testületi képviselő,
d) a bizottság,
e) jegyző,
f) továbbá- feladatkörében- az önkormányzat által fenntartott intézmény vezetője.
(4) Az illetékes bizottság állásfoglalásával benyújtható előterjesztések:
a) rendelet módosítását igénylő előterjesztések
b) pénzügyi tárgyú előterjesztések
c) személyi döntést, állásfoglalást igénylő előterjesztések.
(5) Kizárólag írásban nyújthatóak be a (4) bekezdésben felsorolt előterjesztések.
(6) Szóbeli előterjesztés esetén is a döntés tervezetét írásban kell benyújtani.
(7) A rendelet-tervezethez készítendő előzetes hatásvizsgálat eredményéről és indokolásról a 4 függelék szerinti minta alkalmazásával kell a képviselő-testületet tájékoztatni.
(8) A Bizottság nyújtja be a hatáskörébe tartozó és a bizottság által javasolt előterjesztéseket.
(9) A rendelet-tervezetet a polgármesteri hivatal készíti el és - jogszabály eltérő rendelkezése hiányában - küldi meg véleményezésre az arra jogosult szerveknek, személyeknek.
10. Az alakuló ülésre vonatkozó szabályok
20 §
(1) Az alakuló ülésre a képviselő-testület működésére vonatkozó szabályokat kell alkalmazni az ebben az alcímben foglalt eltérésekkel.
(2) Az alakuló ülés napirendje:
a) a Helyi Választási Bizottság tájékoztatója a választás eredményéről,
b) a képviselő-testület eskütétele,
c) polgármester eskütétele,
d) az SZMSZ megalkotása vagy felülvizsgálata- a bizottságok tagjainak megválasztása
e) alpolgármester megválasztása, eskütétele,
f) polgármester, alpolgármester, illetményének, tiszteletdíjának megállapítása,
g) képviselő-testületi tagok tiszteletdíjának megállapítása
h) a bizottság nem képviselőtagjának eskütétele
(3) Az alakuló ülésen a polgármester illetményét (tiszteletdíját) költségátalányát a Jegyző fogadtatja el.
(4) Az alpolgármester választásával kapcsolatos titkos szavazást lebonyolító bizottság az ülésen választott szavazatszámláló bizottság.
(5) Az alpolgármester választásával kapcsolatos titkos szavazást módját az ülésen megválasztott bizottság határozza meg. (milyen módon bonyolítja le)
(6) Az alpolgármester választásával kapcsolatos titkos szavazásról külön jegyzőkönyv készül, mely tartalmazza:
a) a választás időpontját,
b) a választás helyét,
c) a választás módját,
d) a választás eredményét,
e) a bizottság tagjainak aláírását.
(7) A titkos szavazásról készült jegyzőkönyvet az alakuló ülés jegyzőkönyvéhez kell csatolni.
11. döntéshozatali eljárás
21 §
(1) A Képviselő-testület nyílt szavazása során a képviselők kézfelnyújtással közlik az adott javaslattal kapcsolatos döntésüket.
(2) Az ülés elnöke a napirendi pont keretében előterjesztett határozati javaslatokat és a vitában elhangzott konkrét javaslatokat egyenként bocsátja szavazásra, először a módosító indítványokról, majd a módosító indítvánnyal kiegészített, az előterjesztésben szereplő indítványról dönt a képviselő-testület.
(3) A névszerinti szavazás során Polgármester abc sorrendben felolvassa a megválasztott képviselők nevét, akik egymás után, felállva szóban az „igen”, „nem” vagy „tartózkodom” kifejezés alkalmazásával szóban közlik döntésüket.
(4) Titkos szavazás lebonyolítása során a Humán és Szociális Bizottság, mint szavazatszámláló bizottság jár el.
a) A titkos szavazás borítékba helyezett szavazólapon, külön helyiségben elhelyezett urna igénybevételével történik.
b) a szavazatszámláló bizottság lebonyolítja a szavazást, összesíti a szavazatokat, megállapítja az érvényes és érvénytelen szavazatok számát és a szavazás eredményét jegyzőkönyvben rögzíti.
c) a szavazás eredményéről a bizottság elnöke a képviselő-testületnek jelentést tesz, és átadja a szavazás eredményéről rögzítő jegyzőkönyvet, melyet a képviselő-testület üléséről készítendő jegyzőkönyvhöz kell csatolni.
22 §
(1) A polgármester a módosító indítványokat az eredeti javaslatot megelőzve bocsátja szavazásra. A Képviselő-testület a módosító indítványokról elhangzási sorrendjében dönt. A módosító indítványok elfogadásához egyszerű többség szükséges.
(2) A módosító indítványt előterjesztője a szavazás megkezdése előtt visszavonhatja.
a) Minősített többség szükséges a helyi önkormányzatokról szóló törvényben szabályozott esetekben.
(3) Amennyiben egy javaslat nem kapja meg az elfogadásához szükséges szavazati arányt ügyrendi javaslatra, szünet elrendelése után a polgármester újból szavazásra bocsáthatja a javaslatot.
(4) Ha a Képviselő-testület az (3) bekezdésben szabályozott eljárásában újból elutasító döntést hoz, akkor az eredeti javaslatot a legközelebbi ülésére ismételten napirendre kell tűzni, ha a döntésre:
a) törvényi kötelezettség teljesítése miatt van szükség,
b) az önkormányzat működésének fenntartása érdekében.
23 §
(1) Az önkormányzati rendelet-tervezet szakszerű- jogszabályoknak, az Európai Unió jogharmonizációs követelményeinek és a jogszabály előkészítés, szerkesztés, kodifikáció, követelményeinek megfelelő – előkészítéséről a jegyző gondoskodik.
(2) A jegyző az önkormányzati rendeletet a Polgármesteri Hivatal hirdetőtáblájára történő kifüggesztéssel hirdeti ki.
(3) A jegyző a kihirdetett önkormányzati rendeletekről nyilvántartást vezet, mely tartalmazza:
a) évenkénti, sorszámát
b) címét
c) hatályba lépésének időpontját
(4) A képviselő-testület döntését követően-az elfogadott módosító indítványokra figyelemmel –az önkormányzati rendelet végleges szövegét a jegyző szerkeszti meg.
(5) A Humán és Szociális Bizottság minden év december 31-ig felülvizsgálja az önkormányzati rendeletek hatályosulását és a vizsgálat eredményéről beszámol a Képviselő-testületnek.
24 §
(1) A Képviselő-testület határozatainak számozását évente újrakezdi. A határozatok számozása folyamatos. A határozatok számozására pozitív egész arab számokat kell alkalmazni.
a) A határozat megjelölése tartalmazza:
b) a Képviselő-testület megnevezését,
c) a „ határozata” kifejezést
d) a határozat meghozatalának évét, hónapját és napját,
e) a határozat címét.
(2) Példa a határozat megjelölésére:
„ Máriapócs Város Önkormányzata Képviselő-testületének
1/2019.(I.20.) határozata
a Képviselő-testület 2019. évi üléstervéről „
(3) A határozat a (2) bekezdésben foglaltakon túl tartalmazza:
a) a Képviselő-testület döntését
b) a végrehajtására szolgáló határidő és a végrehajtásáért felelős megnevezését.
(4) E §-ban foglaltakat az önkormányzati hatósági ügyekben hozott határozatokra az általános közigazgatási rendtartásról szóló törvény rendelkezéseivel összhangban kell alkalmazni.
(5) A jegyző a normatív határozatokat a 23. § (4) bekezdésében meghatározott módon teszi közzé.
12. A jegyzőkönyv
25 §
(1) A Képviselő-testület üléséről a jegyzőkönyv 2 példányban készül.
(2) A jegyzőkönyv az Mötv.52. § (1) bekezdésében meghatározottakon túl tartalmazza:
a) Az ülés megnyitásának időpontját,
b) a megjelent képviselők és meghívottak nevét, beosztását,
c) ülésről előzetes bejelentéssel, vagy bejelentés nélkül távolmaradt Képviselők nevét,
d) napirendi pontonként a napirend tárgyát az előadók nevét,
e) képviselő kérésére az általa elmondottak szó szerinti rögzítését, az ülés bezárásának tényét, pontos idejét.
(3) A jegyzőkönyvbe való betekintést a Jegyzőnél lehet kezdeményezni. A jegyzőkönyv a polgármesteri hivatalban jegyzőnél munkaidőben tekinthető meg. A jegyzőkönyv eredeti példányának mellékletét képezi:
a) a képviselő-testületi, bizottsági ülés meghívóját,
b) a jelenléti ívet,
c) az írásos előterjesztéseket, rendelettervezetet mellékleteivel együtt,
d) a képviselői, bizottsági írásbeli indítványt, véleményt,
e) titkos szavazás esetén annak jegyzőkönyvét, szavazólapjait,
f) szóbeli előterjesztés írásba foglalt határozati javaslata.
(4) A képviselő-testület nyilvános és soros üléséről kép és hangfelvétel készül. A képfelvételt a városi tévé élő adásban közvetíti.
13. A közmeghallgatás
26 §
(1) A Képviselő-testület minden évben legalább egy alkalommal közmeghallgatást tart, melyen az állampolgárok és a helyben érdekelt szervezetek képviselői közérdekű kérdést és javaslatot tehetnek.
(2) A közmeghallgatás időpontjáról, helyéről és napirendjéről a lakosság legalább 15 nappal előbb az Önkormányzat hirdető tábláján tájékoztatni kell.
(3) A közmeghallgatást a polgármester vezeti, a hozzászólások időtartamát korlátozhatja.
(4) közmeghallgatásról jegyzőkönyv készül, melyre a testületi jegyzőkönyv szabályai értelemszerűen alkalmazandók.
III. FEJEZET Az Önkormányzat szervei, azok jogállása, feladataik
14. A Polgármester jogállása, feladatai
27 §
A polgármester tisztségét főállásban látja el.
28 §
A polgármester feladatai a Mötv.67. §-ában foglaltakon túl
a) Képviselő-testület döntésének végrehajtása.
b) egyéb munkáltatói jogkör gyakorlása a munkanélküli foglalkoztatás keretébe.
c) dönt a 8. § (1) bekezdés szerinti átruházott hatáskörben.
29 §
(1) A polgármester a képviselő-testület utólagos tájékoztatása mellett, a két ülés közötti időszakban felmerülő, halaszthatatlan önkormányzati ügyekben történő döntési jogköre az alábbi ügyekre terjed ki:
a) hatósági, pályázati ügyekben hiánypótlás megtétele,
b) pályázatokkal kapcsolatos nyilatkozatok,
c) véleménynyilvánítás területi, központi államigazgatási szervek megkeresésére.
(2) A polgármester egy millió forint értékhatárig dönt a forrásfelhasználásról, döntéséről, a döntést követő ülésen tájékoztatja a képviselő-testületet.
30 §
(1) A képviselő-testület saját tagjai közül a polgármester javaslatára- titkos szavazással- egy alpolgármestert választ.
(2) [1] Az alpolgármester a tisztségét főállásban látja el.
15. A Bizottságok jogállása feladatai
31 §
(1) A Humán és Szociális Bizottság 7 tagból áll, a bizottsága elnöke és 3 tagja önkormányzati képviselő, 3 tagja nem önkormányzati képviselő.
(2) A Pénzügyi és Városfejlesztési Bizottság 7 tagból áll, a bizottsága elnöke és 3 tagja önkormányzati képviselő, 3 tagja nem önkormányzati képviselő.
(3) A bizottság elnökének és tagjainak személyére javaslatot a polgármester tehet.
32 § A bizottság döntésének kiadmányozója a bizottság elnöke.
33 § (1) A bizottság ülését a bizottság elnöke –az ülés előtt 3 nappal- írásos meghívóval és előterjesztés megküldésével hívja össze.
(2) A bizottság elnöke köteles összehívni a bizottságot:
a) a Képviselő-testület ilyen értelmű határozatára,
b) a Polgármester indítványára,
c) a bizottsági tagok legalább 2 tagjának írásban tett indítványára.
(3) A bizottságok tagjainak a névsorát és feladataikat a 2. függelék tartalmazza.
(4) A bizottság elnöke feladat-és hatáskörök gyakorlásáról a Képviselő-testület munkatervében megjelölt időpontban beszámol a Képviselő-testületnek.
34 § A Humán és Szociális Bizottság nyilván tartja és ellenőrzi a polgármester és hozzátartozója, az önkormányzati képviselő és hozzátartozója vagyonnyilatkozatát.
35 § Meghatározott kérdés megvizsgálására, javaslat kidolgozására a képviselő-testület ideiglenes bizottságot választhat, amelynek működésére a bizottságokra vonatkozó szabályok érvényesek. Az ideiglenes bizottság feladatát és megbízatásának terjedelmét a képviselő-testület esetenként határozza meg.
36 § Az összeférhetetlenséggel és a méltatlansággal összefüggő a helyi önkormányzatokról szóló törvényben meghatározott bizottsági feladatokat a Humán és Szociális Bizottság látja el.
16. Társulás jogállása, feladatai
37 § (1) Az Önkormányzat feladatainak hatékonyabb, célszerűbb, gazdaságosabb és ésszerűbb megoldása érdekében társulásban vesz részt.
(2) A képviselő-testület által kötött társulási megállapodások jegyzékét a 3. függelék tartalmazza.
17. Az Önkormányzati Hivatal jogállása és feladatai
38 § (1) A Képviselő-testület Máriapócs Város Képviselő-testületével az önkormányzatok működésével, a polgármesterek és a jegyző feladat és hatáskörébe tartozó ügyek döntésre való előkészítésével kapcsolatos feladatok ellátására közös önkormányzati hivatalt hozott létre és tart fenn Máriapócsi Közös Önkormányzati Hivatal elnevezéssel.
(2) A polgármesteri hivatal belső szervezeti tagozódását, létszámát, munkarendjét, valamint ügyfélfogadási rendjét – az Mötv. 67. § d) pontja figyelembe vételével – a Képviselő-testület határozattal fogadja el.
(3) Az Mötv 82. § (3) bekezdésére tekintettel a jegyzőt távolléte esetén Májerné Sitku Katalin ügyintéző helyettesíti.
18. Jegyző jogállása és feladatai
39. § (1) A jegyző az Mötv. 81. § (3) bekezdésében felsoroltakon kívüli feladatai körében
- a) tájékoztatást nyújt a Képviselő-testületnek a Képviselő-testület hatáskörét érintő jogszabályokról, azok változásairól,
- b) tájékoztatást nyújt a bizottságnak a bizottság hatáskörét érintő jogszabályokról, azok változásairól,
- c) gondoskodik a hivatali dolgozók továbbképzéséről,
- d) biztosítja az önkormányzati rendeletek, a határozatok érintettekkel való megismertetését,
- e) a Képviselő-testület döntéseiről nyilvántartást vezet határozat-nyilvántartás, illetve rendelet-nyilvántartás formájában,
- f) rendszeresen áttekinti az önkormányzati rendeletek felsőbb szintű jogszabályokkal való harmonizálását, ha kollúziót tapasztal, írásban tájékoztatja a polgármestert,
- g) gondoskodik a módosított önkormányzati rendeletek egységes szerkezetbe történő foglalásáról,
- h) évente május 31-ig beszámol a Képviselő-testületnek a polgármesteri hivatal előző évi munkájáról, az ügyintézés menetéről.
IV. FEJEZET A képviselőkre vonatkozó magatartási szabályok
40 §
(1) A képviselő az ülésről való távolmaradását az ülést megelőző 13 óráig. (időpontig) a polgármesternek köteles bejelenteni.
(2) A helyi önkormányzatokról szóló törvényben meghatározott kötelezettségeit megszegő önkormányzati képviselő megállapított tiszteletdíját, természetbeni juttatását a képviselő-testület Humán és Szociális Bizottság javaslata alapján
a) eskü letételének hiánya miatt,
b) személyes érintettség bejelentésének elmulasztása miatt,
c) a képviselő-testület üléséről való igazolatlan távollét miatt,
legfeljebb tizenkettő havi időtartamra csökkentheti, megvonhatja.
(2) A Képviselő-testület az (1) bekezdés a) pontjában meghatározott kötelezettséget megszegő önkormányzati képviselő megállapított tiszteletdíját a mulasztást megszüntetéséig, de legfeljebb tizenkettő havi időtartamra 50 %-ban csökkenti.
(3) A Képviselő-testület az (1) bekezdés b) pontjában meghatározott kötelezettséget megszegő önkormányzati képviselő megállapított tiszteletdíját 3 havi időtartamra 50%-ban csökkenti.
(4) A Képviselő-testület az (1) bekezdés c) pontjában meghatározott kötelezettséget megszegő önkormányzati képviselőt a tárgyhavi tiszteletdíjának, 25%-kal csökkentett összege illeti meg.
V. FEJEZET A nemzetiségi önkormányzattal való együttműködés szabályai
19. A Nemzetiségi Önkormányzatokkal való együttműködés szabályai
41 §
(1) Az Önkormányzat a településen, a megyében működő Roma, Ruszin települési, területi és országos nemzetiségi Önkormányzat részéről érkező kezdeményezéseket a Pénzügyi és Városfejlesztési Bizottságnak adja át véleményezésre. A Bizottság a kezdeményezéssel kapcsolatban 15 napon belül alakítja ki álláspontját és terjeszti a Képviselő-testület elé. A Képviselő-testület a Bizottság véleményének megérkezését követő ülésén dönt.
(2) Az Önkormányzat a nemzetiségi önkormányzat jogszabályban meghatározott véleményezési jogkörön felül a Roma, Ruszin nemzetiséget érintő ügyekben tanácskozási és javaslattételi jogot biztosít a Roma és Ruszin nemzetiségi önkormányzatnak.
(3) A nemzetiségi önkormányzat véleményét a Polgármester kéri ki a döntés meghozatala előtt.
(4) A nemzetiségi önkormányzat jogszabályban meghatározott egyetértési jogát a polgármester kéri ki a jogszabályban meghatározott határidő figyelembevételével.
42 §
Az Önkormányzat Képviselő-testülete a rendelkezésére álló anyagi eszközök arányában biztosítja – az éves önkormányzati költségvetési rendelet keretein belül – a Roma, Ruszin Nemzetiségi Önkormányzat részére a működéséhez szükséges feltételeket, az alábbiak szerint:
a) Az Önkormányzat ingyenesen biztosítja a Nemzetiségi Önkormányzat az üléseinek lebonyolításához szükséges helyiséget a Polgármesteri Hivatal tárgyalótermében. Az Önkormányzat továbbá lehetővé teszi a Nemzetiségi Önkormányzat részére az önkormányzati intézményekben a rendezvényeinek ingyenes megszervezését. A teremhasználatot minden hónapban előre kell egyeztetnie az elnöknek az intézmény vezetőjével, vagy a polgármesterrel.
b) A képviselő-testület a polgármesteri hivatalon keresztül biztosítja a Nemzetiségi Önkormányzat kérésének megfelelően a postai, kézbesítési, gépelési, sokszorosítási feladatok ellátását és az ezzel járó költségek viselését, a Nemzetiségi Önkormányzat működéséhez szükséges tárgyi és személyi feltételeket.
c) A Nemzetiségi Önkormányzat képviselő-testületi ülésein, közmeghallgatásán a jegyző, vagy a jegyző által megbízott helyettese részt vesz.
d) A Nemzetiségi Önkormányzat működésével, gazdálkodásával kapcsolatos nyilvántartási, iratkezelési feladatokat a jegyző a Polgármesteri Hivatalon keresztül biztosítja.
e) Nemzetiségi Önkormányzat üléseinek előkészítését (meghívók, előterjesztések kiküldése, jegyzőkönyvek előkészítése, sokszorosítás, jegyzőkönyv közzététele stb.) a jegyző a Polgármesteri Hivatalon keresztül biztosítja.
VI. FEJEZET Záró rendelkezések
43 §
(1) Ez a rendelet a kihirdetését követő napon lép hatályba, és ezzel egyidejűleg a 11/2015.(VI. 30.) rendelet hatályát veszi.
Papp Bertalan s.k. Dr. Bodnár Zsuzsanna s.k.
polgármester jegyző
1. melléklet
1. melléklet a 16/2019.(XI.27.) önkormányzati rendelethez
A képviselő-testület névsora
Papp Bertalan polgármester
Hajdú Mihály Gábor alpolgármester
Dr. Kiss Lajos Gábor
Vonáné Pásztor Éva
Polyák Tibor
Borsi Zoltán
Tamás László
1. függelék
1.függelék a 16/2019.(XI.27.) önkormányzati rendelethez
Máriapócs Város Önkormányzata által ellátott önkormányzati feladatok államháztartási kormányzati funkció szerinti besorolása:
011130 Önkormányzatok és önkormányzati hivatalok jogalkotó és általános igazgatási tevékenysége
013320 Köztemető-fenntartás és -működtetés
013350 Az önkormányzati vagyonnal való gazdálkodással kapcsolatos feladatok
013370 Informatikai fejlesztések, szolgáltatások
016010 Országgyűlési, önkormányzati és európai parlamenti képviselőválasztásokhoz kapcsolódó tevékenységek
016020 Országos és helyi népszavazással kapcsolatos tevékenységek
016080 Kiemelt állami és önkormányzati rendezvények
031030 Közterület rendjének fenntartása
041140 Területfejlesztés igazgatása
041231 Rövid időtartamú közfoglalkoztatás
041232 Start-munka program – Téli közfoglalkoztatás
041233 Hosszabb időtartamú közfoglalkoztatás
041236 Országos közfoglalkoztatási program
041237 Közfoglalkoztatási mintaprogram
042180 Állat-egészségügy
045120 Út, autópálya építése
045160 Közutak, hidak, alagutak üzemeltetése, fenntartása
047120 Piac üzemeltetése
047310 Turizmus igazgatása és támogatása
047320 Turizmusfejlesztési támogatások és tevékenységek
051030 Nem veszélyes (települési) hulladék vegyes (ömlesztett) begyűjtése, szállítása, átrakása
052020 Szennyvíz gyűjtése, tisztítása, elhelyezése
054010 Természet- és tájvédelem igazgatása és támogatása
062020 Településfejlesztési projektek és támogatásuk
063020 Víztermelés,- kezelés, -ellátás
064010 Közvilágítás
066010 Zöldterület-kezelés
066020 Város-, községgazdálkodási egyéb szolgáltatások
072111 Háziorvosi alapellátás
074031 Család és nővédelmi egészségügyi gondozás
074032 Ifjúság-egészségügyi gondozás
076062 Település-egészségügyi feladatok
081010 Sportügyek igazgatása
082010 Kultúra igazgatása
082044 Könyvtári szolgáltatások
082092 Közművelődés – hagyományos közösségi kulturális értékek gondozása
096015 Gyermekétkeztetés köznevelési intézményben
096025 Munkahelyi étkeztetés köznevelési intézményben
104037 Intézményen kívüli gyermekétkeztetés
106020 Lakásfenntartással, lakhatással összefüggő ellátások
107051 Szociális étkeztetés szociális konyhán
107080 Esélyegyenlőség elősegítését célzó tevékenységek és programok
104060 A gyermekek, fiatalok és családok életminőségét javító programok
2. függelék
A bizottság tagjainak névsora és feladataik
I.HUMÁN ÉS SZOCIÁLIS BIZOTTSÁG:
1, Személyi összetétele:
- Elnök: Vonáné Pásztor Éva
- Tagjai: Polyák Tibor
Borsi Zoltán
Tamás László
Dr. Kissné Bunya Erika
Palóczy Tímea
Oszlávszki Nikoletta
Ø Véleményezi a lakosságot érintő szociális, gyámügyi rendelet – tervezeteket.
Ø Javaslatot tesz a rendelkezésre álló szociális keret felosztására.
Ø Dönt a fel nem használt szociális pénzösszegek más szociális célra történő átcsoportosításáról.
Ø Állást foglal a lakosság széles körét érintő új központilag meghatározott és bevezetésre kerülő szociális intézkedésekkel kapcsolatban.
Ø Javaslatot tesz szociális intézményhálózat létrehozására, működtetésére.
Ø Ellenőrzi a szociális ellátórendszer megfelelő szintű működését.
Ø Javaslatot tesz egyes személyeket érintő szociális kérelmekben a Képviselő – testület felé.
Ø Véleményezési a lakosságot érintő Oktatási Kulturális Sport rendelet – tervezeteket.
Ø Javaslatot tesz a díszpolgári cím adományozására, kitüntetésekre, önkormányzati elismerésekre.
Ø Javaslatot tesz a települési oktatáspolitikai és sportfejlesztési célkitűzések előkészítésére, figyelemmel kíséri azok megvalósulását.
Ø Véleményezi a művelődési és közoktatási intézmények Szervezeti és Működési Szabályzatát, a pedagógiai és nevelési programot.
Ø Figyelemmel kíséri a nevelési – oktatási intézmények működését, az óvodai nevelést, a tankötelezettség teljesítéséhez szükséges általános iskolai oktatást.
Ø Véleményezi a közművelődési és közoktatási intézmény költségvetési javaslatát, a költségvetés végrehajtását, a sportszervezetek támogatását.
Ø Előkészíti a közoktatási intézmény gazdálkodásának ellenőrzését, figyelemmel kíséri működésének törvényességét.
Ø Véleményezi a nevelési – oktatási intézmény foglalkoztatási, pedagógiai programjában meghatározott feladatok végrehajtásáról, a pedagógiai munka eredményességéről szóló beszámolót.
Ø Előkészíti a közművelődéssel, oktatással, sporttal kapcsolatos helyi ellenőrzési, irányítási feladatokat.
Ø Véleményezi az önkormányzat által kiírt pályázatokat, javaslatot tesz pályázatokon való részvételre.
Ø Titkos szavazás lebonyolítása.
Ø Méltányosságból dönt a szociális rendeletben nem szabályozott egyéb ellátásokról és juttatásokról.
Ø Gyakorolja a képviselőtestület által rá átruházott hatásköröket.
· 1. Személyi összetétele:
- Elnök: Tamás László
-Tagjai: Dr. Kiss Lajos Gábor
Polyák Tibor
Vonáné Pásztor Éva
Vona István
Tóth Árpád
Iváncsik István
Pénzügyi és Városfejlesztési Bizottság feladatai:
Ø Az önkormányzat intézményeinél véleményezi az éves költségvetési javaslatot és a végrehajtásról szóló féléves, éves tervezetet.
Ø Figyelemmel kíséri a költségvetési bevételek alakulását, különös tekintettel a saját bevételekre, vagyonváltozás alakulását, értékeli az azt előidéző okokat.
Ø Vizsgálja a hitelfelvétel indokait és a gazdasági megalapozottságát.
Ø Ellenőrizteti a Pénzkezelési Szabályzat megtartását, a bizonylati rend és fegyelem érvényesülését.
Ø Szükség esetén – ha a költségvetési szerv tartozásai meghaladják a törvényben előírt összeget, és határidőt, kezdeményezi önkormányzati biztos kirendelését.
Ø Véleményezi a Képviselő – testület gazdasági programját.
Ø Közreműködik a Képviselő – testület által jóváhagyott beruházások pályázati elbírálásában.
Ø Ellenőrzi a beruházások megvalósulását, a végrehajtás során észlelt hibák, hiányosságok megszüntetésére javaslatot tehet.
Ø Véleményezi a Képviselő – testület hivatalának pénzügyi szabályzatait.
Ø Részt vehet az intézményeket érintő leltározás, selejtezés végrehajtásában.
Ø Megvizsgálja és javaslatot tesz a polgármester illetményének emelésére, valamint a Képviselő – testületi tagok tiszteletdíjának növelésére.
Ø Javaslatot tesz a Képviselő – testület elé kerülő pénzügyeket, a gazdálkodást érintő kérdésekben, a szükséges kiadások finanszírozásának előteremtésére.
Ø Véleményezi a közbeszerzéssel, iparral, kereskedelemmel, természetvédelemmel, környezetvédelemmel, területfejlesztéssel, területrendezéssel, építésüggyel, közlekedéssel, és a vízügyi ágazattal kapcsolatos rendelet – tervezeteket.
Ø Előkészíti és véleményezi a település rendezési – tervét, javaslatot tesz annak továbbfejlesztésére.
Ø Javaslatot tesz az önkormányzat tulajdonában lévő telkek kiosztására.
Ø Véleményezi a helyi építésügyi szabályzatot.
Ø Javaslatot tesz, a nem állami tulajdonban lévő ingatlanok körérdekű célra történő kisajátítására.
Ø Előkészíti és véleményezi a település környezetvédelmi programját, figyelemmel kíséri annak megvalósulását.
Ø Javaslatot tesz helyi jelentőségű természeti érték védetté nyilvánítására.
Ø Javaslatot tesz településfejlesztéssel kapcsolatos pályázatokon való részvételre, közreműködik az önkormányzat által kiírt pályázatok elbírálásában.
Ø Ellenőrzi a beruházások megvalósulását.
Ø Javaslatot tesz az Önkormányzati Víz- és Csatornamű által szolgáltatott ivóvíz díjának megállapítására, szennyvízelvezetés, tisztítás díjára.
Ø Figyelemmel kíséri az Önkormányzati Víz- és Csatornamű működését.
Ø Közreműködik a helyi közút kezelésével és vízgazdálkodással kapcsolatos önkormányzati feladatok ellátásában.
Ø Ellátja a polgármester és a képviselők vagyonnyilatkozatával, valamint összeférhetetlenségével kapcsolatos feladatokat.
Ø Gyakorolja a képviselőtestület által rá átruházott hatásköröket.
3. függelék
3. függelék a 16/2019.(XI.27.) önkormányzati rendelethez A képviselő-testület által kötött társulási megállapodások jegyzéke
1./ Szabolcs-Szatmár-Bereg Megyei Települési Szilárdhulladék-gazdasági Társulás (Nyíregyháza, Hősök tere 5.) hulladékkezeléssel kapcsolatos feladatok ellátása.
2./ Kelet Nyírségi Többcélú Kistérségi Társulás 4361, Nyírbogát, Hunyadi u. 7- településfejlesztési feladatok ellátása – településfejlesztési feladatok ellátása
4. függelék
4. függelék a 16/2019.(XI.27.) önkormányzati rendelethez
A rendelet-tervezethez készítendő előzetes hatásvizsgálat eredményéről és az indokolásáról szóló minta
ELŐZETES HATÁSVIZSGÁLAT
A jogalkotásról szóló 2010. évi CXXX. törvény 17. §-a alapján a jogszabály előkészítője - a jogszabály feltételezett hatásaihoz igazodó részletességű - előzetes hatásvizsgálat elvégzésével felméri a szabályozás várható következményeit.
Az előzetes hatásvizsgálat eredményéről a helyi önkormányzat képviselő-testületét tájékoztatni kell.
A hatásvizsgálat során vizsgálni kell
- a) a tervezett jogszabály valamennyi jelentősnek ítélt hatását, különösen
aa) társadalmi, gazdasági, költségvetési hatásait,
ab) környezeti és egészségi következményeit,
ac) adminisztratív terheket befolyásoló hatásait, valamint
- b) a jogszabály megalkotásának szükségességét, a jogalkotás elmaradásának várható következményeit, és
- c) a jogszabály alkalmazásához szükséges személyi, szervezeti, tárgyi és pénzügyi feltételeket.
Máriapócs Város Önkormányzat Szervezeti és Működési Szabályzatáról szóló ………………../2019.(……………………...) önkormányzati rendelet módosításának tervezetéhez a fenti kötelezettségnek eleget téve, az előzetes hatásvizsgálatot elvégeztük, melyről az alábbiak szerint tájékoztatom a Képviselő-testületet.
- a) A tervezett jogszabály valamennyi jelentősnek ítélt hatása:
aa) társadalmi, gazdasági, költségvetési hatásai:
A Magyarország helyi önkormányzatairól szóló 2011. évi CLXXXIX. törvényben nem szabályozott, de ott felhatalmazást adó rendelkezések alapján az önkormányzat képviselő-testületének a működését meghatározza. A tervezetnek gazdasági és költségvetési hatása nincs.
ab)A rendelet környezeti és egészségi következményei:
A jogszabály tervezetének elfogadása várhatóan jelentős környezeti és egészségi következményeket nem eredményez.
ac)Adminisztratív terheket befolyásoló hatásai:
A rendeletben foglaltak végrehajtása a pénzügyi feladatok teljesítése során többletfeladatot eredményez.
b)A jogszabály megalkotásának szükségességét, a jogalkotás elmaradásának várható következményei:
Mulasztásos törvénysértés miatt törvényességi észrevétel a Kormányhivatal részéről.
A jogszabály alkalmazásához szükséges személyi, szervezeti, tárgyi és pénzügyi feltételek: A szükséges személyi, szervezeti, tárgyi és pénzügyi feltételek rendelkezésre állnak.
INDOKOLÁS
Máriapócs Város Önkormányzati Képviselő-testülete
Szervezeti és Működési Szabályzatáról szóló 16/2019.(XI.27.) önkormányzati rendelet
Általános indokolás
Magyarország helyi önkormányzatokról szóló 2011. évi CLXXXIX. törvény (a továbbiakban: Mötv) 43. § (3) bekezdése kimondja, hogy a képviselő-testület az alakuló vagy az azt követő ülésen e törvény szabályai szerint megalkotja vagy felülvizsgálja szervezeti és működési szabályzatáról szóló rendeletét.
Részletes indokolás
1. §-hoz
Általános rendelkezéseket tartalmazza
2.-3-4-5- §-hoz
Az önkormányzat jelképeit, ünnepeit, rendezvényeit és az önkormányzat által működtetett médiaszolgáltatások és az önkormányzat által kiadott sajtótermékeket rögzíti.
6. §-hoz
Az önkormányzat által alapított elismeréseket rögzíti.
7. §-hoz
Az önkormányzat nemzetközi kapcsolatait rögzíti.
8.- 9. §-hoz
A képviselő-testület átruházott hatásköreit szabályozza.
10.-11.-12.-13.-14.-15.-15.-17.-18. §-hoz
A képviselő-testület összehívására és vezetésére vonatkozó rendelkezéseket tartalmazza.
19. §-hoz
Az előterjesztésére vonatkozó szabályokat rögzíti.
20. §-hoz
Az alakuló ülésre vonatkozó szabályokat rögzíti.
21.-22.-23.-24. §-hoz
A döntéshozatali eljárás menetét szabályozza.
25. §-hoz
A képviselő-testület üléséről készült jegyzőkönyvre vonatkozó szabályokat rögzíti.
26. §-hoz
A közmeghallgatásra vonatkozó szabályokat tartalmazza.
27-29. §-hoz
A polgármester jogállását és feladatait rögzíti.
30. §-hoz
Az alpolgármesterre vonatkozó szabályokat tartalmazza.
31.-32.-33.-34.-35.-36.-§-hoz
A bizottságok jogállását és feladatait rögzíti.
37. §-hoz
Társulás jogállását és feladatait rögzíti.
38.- 39. §
A Máriapócsi Közös Önkormányzati Hivatal és az azt vezető jegyző jogállását és feladatait rögzíti.
40. §-hoz
A képviselőkre vonatkozó magatartási szabályokat tartalmazza.
41.-42. §-hoz
A nemzetiségi önkormányzattal való együttműködési szabályokat tartalmazza.
43. §-hoz
Hatályba léptető és hatályt vesztő rendelkezéseket tartalmazza.