Szakoly Község Önkormányzata Képviselő-testületének 9/2014. (VIII.14.) önkormányzati rendelete

A közterületek elnevezésének, valamint az elnevezésük megváltoztatására irányuló kezdeményezésről és házszám-megállapítás szabályairól

Hatályos: 2014. 08. 15- 2019. 05. 29

Szakoly Község Önkormányzata Képviselő-testülete a Magyarország helyi önkormányzatairól szóló 2011. évi CLXXXIX. törvény 51.§ (5) bekezdésében és a 143. § (3) bekezdésében kapott felhatalmazás alapján, Magyarország helyi önkormányzatairól szóló 2011. évi CLXXXIX. törvény 13. § (1) bekezdés 3. pontjában meghatározott feladatkörében eljárva a következőket rendeli el:

1. A közterület elnevezésének általános szabályai


1. § (1) Szakoly község közigazgatási területén minden közterületet el kell nevezni. A közterület nevét jól látható módon, névtáblán kell feltüntetni.


(2) Az újonnan létrejött közterület nevét a földhivatali ingatlan-nyilvántartásban történő bejegyzését követő egy éven belül kell megállapítani.


(3) Közterület elnevezését a megállapításától számított 10 éven belül nem lehet megváltoztatni.

(4) Ha egy közterület a településrendezés, beépítés következtében két vagy több részre tagozódik, egységes utcaként megszűnik, az elkülönült utcarész(ek)nek – az elkülönüléstől számított egy éven belül – más nevet kell adni.

(5) Az elnevezett utca természetes folytatásaként nyíló új útszakasz külön elnevezési eljárás nélkül a már elnevezett utca nevét veszi fel.

2. § (1) Közterületet személyről, tárgyról, állatról, növényről, földrajzi névről vagy fogalomról lehet elnevezni.


(2) A közterület elnevezése során törekedni kell arra, hogy az elnevezés rövid és közérthető, a magyar helyesírás szabályainak megfelelő legyen.

(3) A település közigazgatási területén több azonos elnevezésű közterület nem lehet.

(4) A személyről történő elnevezés során törekedni kell arra, hogy az elnevezés olyan személyeknek állítson emléket,


a) akinek közismert tevékenysége a nemzet történelmében vagy az emberiség egyetemes történelmében kiemelkedő jelentésű volt és személye közmegbecsülésnek örvend,


b) aki a tudomány, művelődés, sport vagy a társadalmi élet egyéb területein kimagaslóan jelentőset tett vagy alkotott,


c) akinek Szakoly település életében, történetében kiemelkedő szerepe volt, tevékenységével hozzájárult a település fejlődéséhez, hírneve öregbítéséhez, élete, munkássága valamely módon Szakoly településhez kötődik.

(5) Élő személyről közterületet elnevezni nem lehet.

2. A közterület elnevezésének eljárási szabályai


3. § (1) Közterület nevének megállapítását vagy megváltoztatását kezdeményezheti:


a) a polgármester,

b) a Képviselő-testület,

c) a Képviselő-testület bizottsága,

d) képviselő-testületi tag,

e) az érintett közterületet határoló ingatlanokban életvitelszerűen ott tartózkodó, választójoggal rendelkező ingatlantulajdonosok több mint fele,

f) a jegyző,

g) a település közigazgatási közterület elnevezéssel érintett területén ingatlannal, székhellyel, telephellyel rendelkező jogi személy.


(2) A közterület nevére, vagy annak megváltoztatására a jegyzőhöz lehet javaslatot tenni.

(3) A beérkezett javaslat e rendelet 1. § -3. §-ának történő megfelelését előzetesen a Képviselő-testület Ügyrendi és Jogi Bizottsága vizsgálja.

(4) Amennyiben a beérkezett javaslat nem ellentétes a jogszabályokkal, úgy a jegyző gondoskodik annak – a Szakolyi Polgármesteri Hivatal hirdetőtábláján és az önkormányzat www.szakoly.hu honlapján történő - közzétételéről. Továbbá írásbeli megkereséssel lehetőséget kell biztosítania arra, hogy a közterület elnevezéssel érintettek javaslataikkal, véleményükkel részt vehessenek a folyamatban.


(5) A (4) bekezdés szerinti közzétételtől, megkereséstől számított 30 napon belül lehet egyéb javaslatot a jegyzőhöz benyújtani ugyanazon közterület elnevezésére.


4. § (1) A jegyző - a Szakolyi Polgármesteri Hivatal hirdetőtábláján és a település honlapján történő közzététel útján - megismerteti a beérkezett javaslatokat.

(2) A közterület elnevezéssel érintettek az (1) bekezdés szerinti közzétételtől számított 30 napon belül fejezhetik ki véleményüket arról, hogy melyik elnevezést tartják leginkább helyénvalónak, megjelölve annak indokát is.

(3) A (2) bekezdésben meghatározott vélemények megvizsgálását követően – az Ügyrendi és Jogi Bizottság véleményének megismerését követően - a Képviselő-testület dönt a közterület elnevezéséről.

(4) A közterület elnevezésével kapcsolatos döntést a Szakolyi Polgármesteri Hivatal hirdetőtábláján és az önkormányzat honlapján közzé kell tenni, továbbá a döntésről értesíteni kell többek között az illetékes Okmányirodát, az illetékes földhivatalt, a helyi rendőrkapitányságot, postahivatalt, tűzoltóságot, mentőállomást és a közmű-szolgáltatókat.

(5) Új közterület kialakítása esetén, a beérkezett javaslatok alapján, helyi társadalmi vita nélkül, a Képviselő-testület dönt a közterület elnevezéséről.


3. A házszám megállapítására vonatkozó szabályok


5. § (1) A házszámot a közterületről jól látható táblán feltüntetett arab számmal kell ellátni. Egy önálló helyrajzi számhoz egy, az utcában nem ismétlődő házszám tartozik.


(2) A házszámtábla az ingatlan sorszámán kívül tartalmazhatja a közterület elnevezését, illetve a helyrajzi számot is a házszám előtt, fölött vagy mellett kiírva.

(3) Ha egy ingatlan több közterülettel (utcával) való érintkezés miatt több házszám is megállapítható, akkor azt a közterületnevet és a hozzátartozó házszámot kell használni, ahol a főbejárati ajtó található.

(4) A közterület házszám megállapítását úgy kell elvégezni, hogy a számok a település központjából kifelé haladva 1-től kezdődően növekedjenek. Amennyiben ez a megoldás nem alkalmazható, az érintett közterület számozását a magasabb rendű közút irányából kell megkezdeni.

(5) A már meglévő, kialakult számozási rend nem változik.

(6) Az ingatlan házszámának megváltoztatása csak abban az esetben lehetséges, ha:


a) az ingatlan házszáma a hivatalos ingatlan-nyilvántartásban nem szerepel, csak helyrajzi számmal meghatározott, vagy

b) több ingatlan azonos utcanév és azonos házszámmal szerepel a hivatalos ingatlan-nyilvántartásban, vagy

c) az ingatlan utca házsorában elfoglalt egyedi számszaki megjelölése nem a kialakult növekvő számsorban található, vagy

d) ingatlan megosztására, vagy

e) ingatlanok egyesítésére kerül sor.

4. Névtáblák elhelyezésének szabályai


6. § (1) A közterület névtábláit a saroktelek kerítésén, ennek hiányában a saroképületen, vagy külön tartószerkezeten kell elhelyezni.

(2) A névtáblák kihelyezéséről, karbantartásáról, szükség szerint cseréjéről az önkormányzat gondoskodik.

(3) A névtábla kihelyezésével érintett ingatlan tulajdonosa vagy használója a névtábla kihelyezését tűrni köteles. Amennyiben a névtábla elhelyezésével az ingatlanon kár keletkezik, azt a kihelyezésért felelős szerv köteles megtéríteni.

(4) Amennyiben a névtábla telken (kerítésen) belül, a ház falán kerül kihelyezésre, úgy annak tisztántartásáért és láthatóságáért az ingatlan tulajdonosa, használója vagy kezelője a felelős.

(5) A névtábla kihelyezéséről a kihelyezésével érintett ingatlan tulajdonosát, kezelőjét vagy használóját a kihelyezésért felelős szerv köteles értesíteni.

7. § (1) A közterület elnevezésének megváltoztatása esetén a régi elnevezést feltüntető névtáblákat, a változásról szóló döntést követő két évig, fekete átlós vonallal áthúzva az eredeti helyén kell hagyni.

(2) Az új elnevezést feltüntető névtáblákat közvetlenül a régi fölött, alatt vagy mellett kell elhelyezni.

5. Házszámtábla elhelyezésének szabályai


8. § (1) A házszámtáblát az ingatlan utcafronti kerítésére, házfalára, az utcáról jól látható módon kell az ingatlan használójának, kezelőjének, ennek hiányában tulajdonosának elhelyezni.

(2) A házszámtábla beszerzéséről, kihelyezéséről, olvasható állapotban tartásáról, szükség szerint cseréjéről és pótlásáról az (1) bekezdés szerinti kötelezett gondoskodik.

6. Záró rendelkezések


9. § Ez a rendelet a kihirdetését követő napon lép hatályba.