Demecser Város Önkormányzata Képviselő-testületének 18/2014.(XI.11.) önkormányzati rendelete
A képviselő-testület szervezeti és működési szabályzatáról
Hatályos: 2014. 11. 11- 2016. 09. 22Demecser Város Önkormányzata Képviselő-testületének 18/2014.(XI.11.) önkormányzati rendelete
A képviselő-testület szervezeti és működési szabályzatáról
2014-11-11-tól 2016-09-23-ig
Demecser Város Önkormányzata Képviselő-testülete az Alaptörvény 32. cikk (2) bekezdésében meghatározott eredeti jogalkotói hatáskörében,
az Alaptörvény 32. cikk (1) bekezdés d) pontjában meghatározott feladatkörében eljárva a következőket rendeli el:
- Fejezet
Általános rendelkezések
1.Az önkormányzat hivatalos elnevezése és székhelye, a képviselő-testület és szervei és bélyegzői
1.§
- Az önkormányzat hivatalos elnevezése: Demecser Város Önkormányzata (a továbbiakban: Önkormányzat) Székhelye: 4516. Demecser, Kétezer-egy tér 1.
- Az Önkormányzat képviselő-testületének elnevezése: Demecser Város Önkormányzata Képviselő-testülete (a továbbiakban: Képviselő-testület) Székhelye: 4516. Demecser, Kétezer-egy tér 1.
- A Képviselő-testület szervei:
- Demecser Város Önkormányzata Polgármestere (a továbbiakban: Polgármester),
- Demecser Város Önkormányzata Képviselő-testületének Pénzügyi Bizottsága (a továbbiakban: Pénzügyi Bizottság)
Székhelye: 4516. Demecser, Kétezer-egy tér 1.
- Demecser Város Önkormányzata Képviselő-testületének Ügyrendi, Jogi és Kulturális Bizottsága (a továbbiakban: Ügyrendi Bizottság) Székhelye: 4516. Demecser, Kétezer-egy tér 1.
- Demecser Város Önkormányzata Képviselő-testületének Szociális és Sport Bizottsága (a továbbiakban: Szociális Bizottság) Székhelye: 4516. Demecser, Kétezer-egy tér 1.
- Demecser Város Önkormányzata Képviselő-testületének Városfejlesztési, Városüzemeltetési és Környezetvédelmi Bizottsága (a továbbiakban: Városfejlesztési Bizottság) Székhelye: 4516. Demecser, Kétezer-egy tér 1.
- Demecseri Polgármesteri Hivatal (a továbbiakban: Polgármesteri Hivatal),
Székhelye: 4516. Demecser, Kétezer-egy tér 1.
- Demecseri Polgármesteri Hivatal Jegyzője (a továbbiakban: Jegyző),
Székhelye: 4516. Demecser, Kétezer-egy tér 1.
- Demecseri Szociális és Gyermekjóléti Társulás (a továbbiakban: Szociális Társulás),
Székhelye: 4516. Demecser, Kétezer-egy tér 1.
- Demecseri Óvodai Társulás (a továbbiakban: Óvodai Társulás),
Székhelye: 4516. Demecser, Kétezer-egy tér 1.
- Demecseri Központi Orvosi Ügyelet Társulása (a továbbiakban: Orvosi Ügyelet Társulása),
Székhelye: 4516. Demecser, Kétezer-egy tér 1.
- Demecser és Térsége Ivóvízminőség-javító Társulás (a továbbiakban: Ivóvízminőség-javító Társulás),
Székhelye: 4516. Demecser, Kétezer-egy tér 1.
- Az Önkormányzat körbélyegzője középen tartalmazza a Magyarország címerét, körben az önkormányzat elnevezését.
- A Képviselő-testület körbélyegzője középen tartalmazza a Magyarország címerét, körben a Képviselő-testület elnevezését és a bélyegző sorszámát.
- A Polgármester körbélyegzője középen tartalmazza a Magyarország címerét, körben a polgármester elnevezését.
- A Képviselő-testület bizottságai körbélyegzője középen tartalmazza a Magyarország címerét, körben a bizottság elnevezését, székhelyét.
- A Demecseri Polgármesteri Hivatal körbélyegzője középen tartalmazza a Magyarország címerét, körben a hivatal elnevezését és a bélyegző sorszámát.
- A Jegyző körbélyegzője középen tartalmazza a Magyarország címerét, körben a jegyző elnevezését, székhelyét.
2.Az Önkormányzat jelképei, ünnepei, rendezvényei
2. §
- Az Önkormányzat jelképei:
- Demecser Város Önkormányzatának címere: pajzs alakú, három mezőre osztva.
A felső fehér mezőben halványsárga víztorony áll, fekete kontúrral, előtte két zöld fa. A mellette lévő zöld mezőben három sárga búzakalász. A pajzs alsó része hal alakú mező, benne balra úszó barna hal. Ezen mező felett erősebb fekete vonal található. A pajzs alakot balról aranyszínű olajág, jobbról aranyszínű kocsány nélküli tölgyfaág övezi. A két ágat aranyszínű szalag köti össze.
- Az Önkormányzat zászlaja, zöld és fehér színű kétszínű zászló, rajta középen elhelyezve a város címere. A címer alatt félkör alakban „DEMECSER” felirat. A felirat a zöld mezőben fehér, a fehér mezőben zöld színű betűkkel.
- Az Önkormányzat címeréről, zászlajáról és ezek használatára vonatkozó részletes előírásokat külön önkormányzati rendelet tartalmazza.
- A helyi népszavazás, népi kezdeményezés eljárását, feltételeit külön önkormányzati rendelet szabályozza.
3.§.
Az Önkormányzat rendezvényei:
- A Demecseri Káposztás Napok,
- Karácsonyi koncert,
4. §
Az Önkormányzat ünnepei: A Várossá nyilvánítás megünneplése.
3. Az Önkormányzat által működtetett médiaszolgáltatások és az Önkormányzat által kiadott sajtótermékek
5.§.
- Az Önkormányzat hivatalos honlapjának címe: www.demecser.hu
- Az Önkormányzat időszaki lapja: Demecseri Körkép
4. Az Önkormányzat által alapított elismerések
6. §
(1) Az Önkormányzat által alapított elismerések:
- Demecser Város Díszpolgára,
- Demecser Városáért kitüntető díj,
- A Város Közszolgálatáéért kitüntető díj,
(2) Az Önkormányzat által alapított elismerések, kitüntető díjak adományozásával kapcsolatos szabályokat az Önkormányzat külön rendeletben szabályozza.
5.Az Önkormányzat nemzetközi kapcsolatai
7. §
Az Önkormányzat testvértelepülései:
- Kisdobrony
- Marosjára
6.A Képviselő-testület átruházott hatáskörei
8. §
- A Képviselő-testület a polgármesterre ruházza a következő hatásköreit:
- dönt a temetési segély iránti kérelmekről,
- dönt az önkormányzati segély iránti kérelmekről, a szociális rendeletben foglalt szabályok szerint,
- dönt a szociális célú tüzifa támogatásokról a helyi rendeletben foglalt szabályok szerint,
- megszervezi és koordinálja a közfoglalkoztatást,
- a közfoglalkoztatásban részt vevő dolgozók felett munkáltatói jogkört gyakorol,
- az Önkormányzat szakfeladatain foglalkoztatott munkavállalók felett munkáltatói jogokat gyakorol
- gyakorolja az egyéb munkáltatói jogokat az Önkormányzat szakfeladatain foglalkoztatott közalkalmazottak felett,
- dönt a köztemetés elrendeléséről,
- dönt a normatív lakásfenntartási támogatás iránti kérelmekről
- megállapítja a szép korúak részére járó támogatást, köszönti a szép korúakat.
- A Képviselő-testület a Szabolcs-Szatmár-Bereg Megyei Szilárdhulladék-gazdálkodási Társulásra ruházza a következő feladat és hatásköreit: a települési hulladék összegyűjtése, szállítása ártalmatlanítása.
- A Képviselő-testület a Demecseri Óvodai Társulásra ruházza a következő hatáskörét: óvodai nevelés ellátása.
- A Képviselő-testület a Demecseri Szociális és Gyermekjóléti Társulásra ruházza a következő hatásköreit: szociális étkeztetés, házi segítségnyújtás, családsegítés, gyermekjóléti szolgálat.
- A Képviselő-testület a Demecseri Központi Orvosi Ügyelet Társulására ruházza a következő hatáskörét: központi orvosi ügyelet ellátása.
- A Képviselő-testület a Demecser és Térsége Ivóvízminőség-javító Társulásra ruházza a következő hatáskörét: ivóvízminőség- javítás,
- Az átruházott hatáskört vissza kell vonni, ha a hatáskör gyakorlója döntéseit a jogszabályok megsértésével, vagy a képviselő-testület határozataiban foglaltakkal ellentétesen hozta meg.
- Az átruházott hatáskör gyakorlója az általa hozott döntésekről a döntés meghozatalát követő legközelebbi rendes testületi ülésen beszámol a Képviselő-testületnek.
- Fejezet
A Képviselő-testület működése
7.Az alakuló ülésre vonatkozó szabályok
9.§
- Az alakuló ülésre a képviselő-testület működésére vonatkozó szabályokat kell alkalmazni az ebben alcímben foglalt eltérésekkel.
- Az alakuló ülés napirendje:
- A helyi választási bizottság elnökének tájékoztatója a választás eredményéről, a megbízólevek átadása,
- az önkormányzati képviselők eskütétele,
- a polgármester eskütétele,
- a polgármester illetményének, költségtérítésének megállapítása,
- a bizottságok megválasztása,
- az alpolgármester választását lebonyolító szavazatszámláló bizottság létrehozása,
- az alpolgármester megválasztása,
- az alpolgármester eskütétele,
- a bizottságok nem képviselő tagjainak eskütétele,
- a szervezeti és működési szabályzat felülvizsgálata,
- az alpolgármester tiszteletdíjának megállapítása,
- tájékoztató az összeférhetetlenségi szabályokról,
- tájékoztató a vagyonnyilatkozat-tételi kötelezettségről
- tájékoztató a méltatlanság szabályairól
- Az alpolgármester választásával kapcsolatos titkos szavazást lebonyolító bizottság
- elnöke: az Ügyrendi Bizottság mindenkori elnöke
- tagja: a Pénzügyi Bizottság mindenkori elnöke
- tagja: a Városfejlesztési Bizottság mindenkori elnöke
- Az alpolgármester választásával kapcsolatos titkos szavazás lebonyolítására ezen rendelet 23.§ (4)-(9) bekezdéseiben foglaltakat kell alkalmazni.
- Az alpolgármester választásával kapcsolatos titkos szavazásáról külön jegyzőkönyv készül, mely tartalmazza:
- a választás időpontját,
- a jelenlévő képviselők nevét,
- a tárgyalt napirendi pont megnevezését,
- a szavazás számszerű eredményét,
- a bizottság elnökének és tagjainak aláírását.
- A titkos szavazásról készült jegyzőkönyvet az alakuló ülés jegyzőkönyvéhez kell csatolni.
10. §
- A Képviselő-testület évente legalább hat ülést tart.
- A Képviselő-testület ülésének helye: a Demecseri Polgármesteri Hivatal épülete, a székhelye: 4516. Demecser, Kétezer-egy tér 1. A Képviselő-testület esetenként dönt arról, hogy ülését a székhelyétől eltérő helyen tartja meg.
- A meghívót az ülés tervezett időpontja előtt 3 nappal e-mailen kell a képviselők és a meghívottak részére megküldeni. A helyi választópolgárok tájékoztatás érdekében a polgármester a meghívót az ülés tervezett időpontját megelőző 3 nappal az önkormányzat hirdetőtábláján (4516. Demecser, Kétezer-egy tér 1.) és az önkormányzat honlapján www.demecser.hu közzé teszi.
8.Az ülések tervezése, előkészítése
11. §
- A Képviselő-testület üléseit az ülésterv szerint tartja.
- Az üléstervet a naptári évben tartott első ülésén fogadja el a Képviselő-testület.
- Az üléstervre javaslatot tehetnek:
- a Pénzügyi Bizottság,
- az Ügyrendi Bizottság,
- a Szociális Bizottság,
- a Városfejlesztési Bizottság,
- bármely települési képviselő,
- az intézmények vezetői,
- a jegyző.
- Az ülésterv tartalmazza:
- a tárgyalandó napirendi pontok megnevezését,
- a napirendi pont előadóját,
- a képviselő-testületi ülés időpontját.
(5) A polgármester az ülést az üléstervtől eltérő időpontban is összehívhatja.
(6) Az ülésre meg kell hívni:
- a képviselőket,
- a Szabolcs-Szatmár-Bereg Megyei Kormányhivatal Kemecsei Járási Hivatalának Hivatalvezetőjét,
- a bizottságok nem képviselő tagjait,
- a jegyzőt,
- a Demecseri Polgármesteri Hivatal belső szervezeti egységeinek vezetőit,
- az önkormányzati intézmények vezetőit,
- a Roma Nemzetiségi Önkormányzat Elnökét,
- a helyi egyházak képviselőit,
- a tárgyalandó napirendi pont előadóját.
(7) A rendes ülés meghívója tartalmazza: az ülés helyét, idejét, napirendi javaslatokat az előterjesztők megjelölésével, az ülés típusát (nyílt vagy zárt ülés). A meghívóban külön fel kell tüntetni, ha az adott napirend szóban kerül előterjesztésre. A javasolt napirendi pontok írásos előterjesztéseit e-mailen a képviselőknek az ülést megelőzően legalább 3 nappal kézbesíteni kell.
9.Az előterjesztések, sürgősségi indítványok
12. §
- Előterjesztésnek minősül a rendelet és határozat-tervezet, a beszámoló és a tájékoztató.
- Az önkormányzati képviselő a képviselő-testület ülésén szóban kezdeményezheti rendelet megalkotását vagy határozat meghozatalát. A kezdeményezésről rendelet esetén minősített többséggel, határozat esetén egyszerű többséggel dönt a képviselő-testület. A Képviselő-testület a kezdeményezés elfogadása esetén kijelöli az előterjesztés elkészítéséért felelőst és a döntés-tervezet benyújtásának határidejét.
- Előterjesztés benyújtására jogosultak:
- a polgármester,
- a jegyző,
- a bizottságok,
- intézményvezetők.
(4) Az illetékes bizottság véleményével benyújtható előterjesztések:
- pénzügyi tárgyú előterjesztések,
- rendelet módosítását igénylő előterjesztések,
- személyi döntést, állásfoglalást igénylő előterjesztések.
(5) Kizárólag írásban nyújthatóak be a (4) bekezdésben felsorolt előterjesztések.
(6) Szóbeli előterjesztés esetén is a döntés tervezetét írásban kell benyújtani.
(7) Egyes napirendi pontok fontosságára tekintettel a polgármester, a képviselő, a bizottság elnöke, a jegyző szóban vagy írásban sürgősségi indítványt terjeszthet elő, hogy a témát az adott ülésen a Képviselő-testület tárgyalja meg. A sürgősségi indítványról a Képviselő-testület a napirend elfogadása előtt minősített szótöbbséggel dönt. Ha a Képviselő-testület nem ismeri el a sürgősséget, az ügyet nem tűzi napirendre.
10.A képviselő-testület ülésének összehívása, vezetése
13. §
(1) A képviselő-testületet e-mailen meghívóval a polgármester, akadályoztatása esetén az alpolgármester hívja össze. A polgármesteri és az alpolgármesteri tisztség egyidejű betöltetlensége, illetőleg tartós akadályoztatásuk esetén a képviselő-testület ülését a legidősebb képviselő, mint korelnök hívja össze és vezeti.
(2) Tartós akadályoztatásnak minősül a szabadság kivételével a 30 nap időtartamot meghaladó távollét.
(3) Az üléstervben nem szereplő ülés rendkívüli ülésnek minősül.
(4) Rendkívüli ülés összehívására irányuló kezdeményezést a polgármesterhez kell írásban benyújtani. Az indítványhoz csatolni kell az ülés napirendjére vonatkozó javaslatot, valamint a indítvány alapjául szolgáló indokot.
(5) A polgármester az ülést az indítvány kézhezvételétől számított 5 napon belül, legkésőbb a kézhezvételtől számított 15 napon belüli időpontra hívja össze. A rendkívüli ülésen csak az a napirendi pont tárgyalható, amely az ülés összehívását indokolttá tette.
(6) A törvényben szabályozott eseteken kívül a polgármester is összehívhat rendkívüli ülést, amennyiben olyan halaszthatatlan döntést igénylő ügy tárgyalása szükséges, melyben a döntés a soron következő rendes ülés időpontjáig nem várható meg.
(7) A rendkívüli ülést telefonon és szóban is össze lehet hívni.
(8) A Képviselő-testület ülése szóban is összehívható:
a) pályázatok ügyében,
b) vis maior támogatás igényléséhez,
c) hiánypótlások teljesítése érdekében,
d) a katasztrófavédelmi ügyekben,
e) közbiztonságot és közegészséget érintő ügyekben,
14. §
A határozatképtelen ülést tizenöt napon belül változatlan napirenddel kell összehívni. A napirendi javaslathoz készült előterjesztéseket nem kell ismételten megküldeni a képviselők számára.
15. §
A Képviselő-testület az ülés időtartamának elhúzódása esetén dönthet arról, hogy az ülést félbeszakítja és a következő munkanapon és a meg nem tárgyalt napirendek tárgyalását továbbfolytatja.
16. §
Az ülésvezető jogkörei:
- megállapítja az ülés határozatképességét,
- javaslatot tesz az ülés napirendjére,
- tárgyalásra bocsátja a napirendi pontokat,
- szünetet rendelhet el,
- lezárja a vitát,
- szavazásra bocsátja a döntési javaslatokat,
- lezárja a napirendi pontok tárgyalását,
- rendre utasítja a Képviselő-testület ülését megzavaró képviselőt, jelenlévőket,
- bezárja az ülést.
17. §
- Az ülés megnyitása után számba kell venni az igazoltan vagy igazolatlanul távol maradó és a késését előzetesen bejelentő települési képviselőket.
- A napirend elfogadását megelőzően a képviselő-testület 2 jegyzőkönyv-hitelesítőt választ tagjai sorából. A jegyzőkönyv-hitelesítőkre a polgármester tesz javaslatot. Amennyiben a megválasztott jegyzőkönyv-hitelesítő az ülésről végleg távozik, a képviselő-testület új hitelesítőt választ.
11.A tanácskozás rendje
18.§
- A Képviselő-testület ülése napirendjének tárgyalási sorrendje:
- polgármesteri beszámoló a két ülés közötti tárgyalásokról, eseményekről,
- beszámoló a lejárt határidejű határozatok végrehajtásáról,
- a rendelet kiadását igénylő napirendi pontok,
- a határozat meghozatalát igénylő napirendi pontok,
- határozat hozatalt nem igénylő napirendi pontok.
(2) A Képviselő-testület az (1) bekezdésben meghatározott tárgyalási sorrendtől ügyrendi javaslatra eltérhet. Az ügyrendi javaslattal kapcsolatos döntést nem kell határozatba foglalni.
(3) A napirendi pont tárgyalási sorrendje:
- az előterjesztő kiegészítést tehet az írásos előterjesztéshez,
- az előterjesztéssel kapcsolatban állástfoglaló bizottság ismerteti véleményét,
- az előterjesztéssel kapcsolatos kérdések,
- vita az előterjesztéssel kapcsolatban,
- módosító javaslatok megtétele,
- döntés a módosító javaslatokról,
- döntés az eredeti előterjesztésben szereplő döntési javaslatról.
- A döntés meghozatala előtt az ülésvezető a jegyzőnek szót ad a jogszabálysértő döntés, működés jelzésére vonatkozó kötelezettsége teljesítésére.
19. §
(1) A hozzászólás a napirendek sorrendjében történik.
(2) Egy napirendi pont esetében egy alkalommal maximum 5 perc időtartamban lehet hozzászólni.
(3) A polgármester a hozzászólótól megvonja a szót:
- a (2) bekezdésben foglalt időkorlát túllépése esetén,
- ha a hozzászólás nem az adott napirendhez kapcsolódik.
(4) A hallgatóság számára a hozzászólási jogot a napirendek sorrendjében a polgármester biztosítja.
Interpelláció
20.§
- Az interpelláció valamely probléma felvetése és kifejtése, amellyel a képviselő arra kér választ, hogy az miként szüntethető meg, vagy valamilyen mulasztásra, helytelen gyakorlatra hívja fel a figyelmet, vagy valamely panasz orvoslását kéri.
- Interpellációra rendes és rendkívüli ülésen van lehetőség.
- Az interpellációt legkésőbb az ülést megelőző nap 14 óráig, ha a határ péntekre esik 10 óráig írásban kell benyújtani a polgármesterhez, aki gondoskodik az interpellációnak a címzetthez való eljuttatásáról. Az interpellációnak tartalmaznia kell a települési képviselő nevét, az interpelláció tárgyát és címzettjét.
- A polgármester a képviselő-testületet tájékoztatja az interpelláció benyújtásáról. Az interpellációt azon napirend keretében kell megtárgyalni, amelyre vonatkozik, ennek hiányában az egyebek napirendi ponton belül.
- A települési képviselő az ülésen ismerteti az interpelláció tartalmát.
- Ha az interpellációt benyújtó települési képviselő nincs jelen, a felvilágosítást kérést elnapoltnak kell tekinteni. Az interpellációt benyújtó az interpellációt visszavonhatja.
- Az interpelláció címzettje a választ az ülésen szóban, vagy az ülést követő 15 napon belül írásban adja meg. Az írásban adott választ valamennyi települési képviselőnek meg kell küldeni. A szóbeli válasz elfogadásáról ugyanazon az ülésen, az írásbeli válasz elfogadásáról a soron következő ülésen az interpelláló nyilatkozik. A válasz el nem fogadása esetén a képviselő-testület vita nélkül határoz.
- Amennyiben az interpellációra adott választ a képviselő-testület sem fogadta el, további vizsgálat és javaslattétel céljából a kérdést az általa kijelölt bizottság elé utalja, vagy ideiglenes bizottságot hoz létre.
- A bizottság elé az interpellációt megválaszoló terjeszti az anyagot. A bizottság ülésére az interpellációt benyújtó települési képviselőt meg kell hívni. A bizottság megállapításait a soron következő ülésen a bizottság elnöke terjeszti a képviselő-testület elé. A bizottság megállapításáról, az ügy lezárásáról a képviselő-testület dönt.
- Ismételt el nem fogadás esetén a polgármester javaslatára a képviselő-testület dönt az interpelláló által felvetett kérdés lezárásának módjáról.
- Amennyiben a választ az interpellációt benyújtó nem fogadja el, de a képviselő-testület elfogadja, ugyanabban az ügyben a tárgyévben interpellációt benyújtani nem lehet, ha időközben nem merült fel újabb körülmény.
- Zárt ülésen tárgyalt napirendet érintő interpellációra a válasz kizárólag írásban adható meg.
Kérdés
21.§
(1) A kérdés az önkormányzati hatáskörbe tartozó szervezeti, működési, döntési és előkészítési jellegű felvetés vagy tudakozódás.
(2) A kérdés benyújtására és megválaszolására az interpellációra vonatkozó rendelkezéseket a következő eltérésekkel kell alkalmazni:
a) a kérdést legkésőbb az ülés kezdetéig lehet benyújtani írásban a polgármesterhez,
b) a képviselő-testület a válasz elfogadásáról nem határoz,
c) a képviselőnek viszontválaszra nincs joga,
d) ugyanabban az ügyben több alkalommal is lehet kérdést feltenni.
22. §
- A polgármester a tanácskozás rendjének fenntartása érdekében a következő intézkedéseket teheti meg:
a) figyelmezteti a hozzászólót, hogy csak a napirendi ponttal kapcsolatban tegye meg észrevételét, javaslatát, attól ne térjen el,
b) figyelmezteti a hozzászólót a hozzászólásra biztosított időkeret túllépésére,
c) figyelmezteti a hozzászólót, hogy a tanácskozáshoz nem illő másokat sértő kijelentésektől tartózkodjon,
d) megvonhatja a szót attól a nem települési képviselő hozzászólótól, akinél a figyelmeztetés nem vezetett eredményre,
e) rendreutasítja azt a személyt, aki az ülés rendjéhez méltatlan magatartást tanúsít,
f) ismételt rendzavarás esetén a nem települési képviselő résztvevőt a teremből kiutasíthatja,
g) súlyos rendbontás esetén rendőri közreműködést vehet igénybe.
- Amennyiben az ülésen olyan rendzavarás történik, vagy olyan körülmény merül fel, amely a tanácskozás folytatását lehetetlenné teszi, a polgármester az ülést az általa meghatározott időre félbeszakíthatja. Ha az ülés félbeszakad, azt csak újabb polgármesteri összehívást követően lehet folytatni.
(3) A polgármesternek a tanácskozás rendjének fenntartása érdekében tett intézkedését a jegyzőkönyvben rögzíteni kell.
(4) A képviselő-testület ülésén a hallgatóság nem zavarhatja a képviselő-testület munkáját.
(5) A képviselő-testületi ülésen a mobiltelefon használatát mellőzni kell.
12.A döntéshozatali eljárás
23.§
(1) A Képviselő-testület nyílt szavazása során a képviselők kézfelnyújtással közlik az adott javaslattal kapcsolatos döntésüket. Először a polgármester az igen szerinti válaszra kér szavazást, majd a nem szavazatokra, végül a tartózkodásra. Az összesített szavazatok számának meg kell egyezniük az ülésen szavazati joggal résztvevők számával.
(2) Név szerinti szavazás tartható:
a) hitel felvétele esetén,
b) vagyon hasznosítása, megterhelése, értékesítése esetén,
c) törvény által előírt esetekben.
(3) Név szerinti szavazásnál a polgármester ABC sorrendben felolvassa a megválasztott képviselők nevét, akik egymás után felállva szóban az „igen”, „nem” vagy „tartózkodom” kifejezés alkalmazásával szóban közlik döntésüket.
(4) Azokban az ügyekben, melyekben ezt törvény lehetővé teszi a képviselő-testület bármely tagja ügyrendi javaslattal indítványozhatja titkos szavazás tartását.
(5) Titkos szavazás során a szavazás lebélyegzett szavazólapon, urna igénybevételével történik. A titkos szavazással kapcsolatos teendőket az Ügyrendi, Jogi és Kulturális Bizottság tagjai látják el. Távollétük esetén a képviselő-testület a szavazást lebonyolító bizottságot 3 főre kiegészíti.
(6) A titkos szavazás során érvénytelen szavazatnak számít, ha a szavazó az urnába dobott szavazólapot nem töltötte ki, vagy ha a szavazó szándékát szavazólapról nem lehet megállapítani.
(7) A titkos szavazás eredményét a bizottság elnöke ismerteti a képviselő-testülettel.
(8) A titkos szavazás során felhasznált szavazólapokat zárt borítékban kell elhelyezni, a zárt borítékot a titkos szavazást lebonyolító bizottságnak alá kell írnia és a jegyzőkönyvhöz kell csatolni.
(9) A titkos szavazásról külön jegyzőkönyv készül, mely tartalmazza:
a) a szavazás helyét, napját,
b) a szavazással kapcsolatos teendőket ellátó bizottság tagjainak nevét,
c) a szavazás eredményét,
d) a szavazás során felmerült körülményeket,
e) a titkos szavazást lebonyolító bizottság tagjainak aláírását.
(10) A személyes érintettség bejelentése egyben a döntéshozatalból történő kizárásra vonatkozó indítvány is. A bejelentést követően a polgármester a kizárásra vonatkozó indítványt szavazásra bocsátja. A kizárásról a képviselő-testület minősített szótöbbséggel dönt. Amennyiben az érintett bejelenti, hogy a szavazásban nem kíván részt venni, nem kell külön döntést hozni a kizárásról.
(11) A személyes érintettség bejelentésére vonatkozó kötelezettség elmulasztásának kivizsgálására – annak ismertté válását követően azonnal – a Képviselő-testület ügyrendi vizsgálat lefolytatását rendeli el. A vizsgálat lefolytatása az Ügyrendi, Jogi és Etikai Bizottság hatáskörébe tartozik. A bizottság eljárása során biztosítja az érintett képviselő személyes meghallgatását, bizonyítékai előterjesztését. A bizottság eljárásának lefolytatása után a vizsgálat eredményét a Képviselő-testület soron következő ülésén előterjeszti. Abban az esetben, ha a személyes érintettség a döntés meghozatalát befolyásolta a Képviselő-testület külön határozattal dönt a személyesen érintett képviselő részvételével hozott határozat érvényben tartásáról.
24.§
(1) A polgármester a módosító indítványokat az eredeti javaslatot megelőzve bocsátja szavazásra. A Képviselő-testület több módosító indítvány esetén az utolsó módosító javaslatról szavaz. Amennyiben a módosító indítvány nem kerül elfogadásra, az azt megelőző módosító javaslatról kell szavazni. A szavazást mindaddig folytatni kell, ameddig a módosító vagy az eredeti javaslatról a Képviselő-testület nem szavaz.
(2) A módosító indítványt előterjesztője a szavazás megkezdése előtt visszavonhatja.
(3) Minősített többség szükséges a Magyarország helyi önkormányzatairól szóló törvényben szabályozott eseteken kívül:
a) hatáskör átruházásához,
b) önkormányzati vagyon elidegenítéséhez, bérbeadásához, más módon történő hasznosításához, vállalkozásba történő beviteléhez, megterheléséhez és a hitel felvételéhez,
c) rendeletalkotás kezdeményezéséhez,
d) sürgősségi indítványhoz
(4) Amennyiben egy javaslat nem kapja meg az elfogadásához szükséges szavazati arányt ügyrendi javaslatra, szünet elrendelése után a polgármester újból szavazásra bocsáthatja a javaslatot.
(5) Ha a Képviselő-testület a (4) bekezdésben szabályozott eljárásában újból nem hoz döntést, akkor az eredeti javaslatot a legközelebbi ülésére ismételten napirendre kell tűzni, ha a döntésre jogszabályi kötelezettség teljesítése miatt van szükség.
25. §
(1) A Képviselő-testület határozatainak számozását évente újrakezdi. A határozatok számozása folyamatos. A határozatok számozására pozitív egész arab számokat kell alkalmazni.
(2) A határozat megjelölése tartalmazza:
a Képviselő-testület megnevezését,
a „határozata” kifejezést,
a határozat meghozatalának évét, hónapját és napját,
a határozat címét.
(3) Példa a határozat megjelölésére:
DEMECSER VÁROS
ÖNKORMÁNYZATA KÉPVISELŐ-TESTÜLETÉNEK
3/2014. (III.18.)
HATÁROZATA
A képviselő-testület 2014.évi üléstervéről
(4) A határozat a (2) bekezdésben foglaltakon túl tartalmazza:
a) a Képviselő-testület döntését,
b) amennyiben a határozat végrehajtást igénylő feladatot tartalmaz, a határozat tartalmazza a végrehajtás határidejét és a végrehajtásért felelős megnevezését.
- E §-ban foglaltakat az önkormányzati hatósági ügyekben hozott határozatokra a közigazgatási hatósági eljárásról szóló törvény rendelkezéseivel összhangban kell alkalmazni.
- A jegyző a normatív határozatokat a 27.§ (7) bekezdéseiben meghatározott módon teszi közzé.
26. §
A polgármester a lejárt határidejű határozatok teljesítéséről negyedévente számol be a Képviselő-testületnek.
27. §
- Rendeletalkotást kezdeményezhetnek:
a) a polgármester,
b) a települési képviselők,
c) a bizottságok,
d) a jegyző,
e) a települési nemzetiségi önkormányzat elnöke,
f) civil szervezet képviselője.
- A rendelet-tervezetet a polgármesteri hivatal készíti el és jogszabály eltérő rendelkezése hiányában küldi meg véleményezésre az arra jogosult szerveknek, személyeknek.
- A rendelet-tervezet véleményezésére jogosult szervek, személyek körét az 2. melléklet tartalmazza.
- Az önkormányzati rendeletet a polgármesteri hivatal hirdetőtábláján (4516. Demecser, Kétezer-egy tér 1.) történő kifüggesztéssel kell kihirdetni. A kihirdetés időpontja a kifüggesztés napja.
- A kihirdetett önkormányzati rendelet 5 napig tekinthető meg a hirdetőtáblán.
- A kihirdetett önkormányzati rendeletet közzé kell tenni az önkormányzat honlapján is.
- Az önkormányzat normatív határozatait az önkormányzat honlapján kell közzé tenni.
- A jegyző a kihirdetett önkormányzati rendeletekről nyilvántartást vezet. A nyilvántartás tartalmazza:
a) a rendelet számát és tárgyát,
b) a rendelet kihirdetésének időpontját,
d) a módosító rendelet esetén az alaprendelet számát
- Az Ügyrendi, Jogi és Kulturális Bizottság minden év december 31-ig felülvizsgálja az önkormányzati rendeletek hatályosulását és a vizsgálat eredményéről beszámol a Képviselő-testületnek.
- A jegyzőkönyv
28. §
- A Képviselő-testület üléséről a jegyzőkönyv két példányban készül, melyből egy példányt a lakosság tájékoztatása érdekében a jegyzőnél kell elhelyezni.
- A jegyzőkönyv a törvényben szabályozottakon kívül tartalmazza az ülés közben érkezett és eltávozott képviselők nevét.
- A jegyzőkönyvhöz mellékelni kell:
a) az ülés meghívóját,
b) az előterjesztés egy-egy példányát másolatban
c) a jelenléti ívet,
d) képviselői kérésre az írásban benyújtott hozzászólását,
e) titkos szavazásról készült jegyzőkönyvet.
- A jegyzőkönyvet az ülésen rögzített hangfelvétel és a jegyzőkönyvvezető jegyzetei alapján kell elkészíteni. A hangfelvételt 5 évig kell megőrizni. Az őrzésről, az őrzési határidő lejártát követően a megsemmisítésről a jegyző gondoskodik. A hangfelvétel az írásos jegyzőkönyvet nem helyettesíti.
- A jegyzőkönyvbe való betekintést a jegyzőnél lehet kezdeményezni. A jegyzőkönyv a Polgármesteri Hivatalban ügyfélfogadási időben tekinthető meg. A jegyzőkönyvről másolat kérhető, melynek díja 10 Ft/lap.
- A bizottságok üléseiről a jegyzőkönyvvezető jegyzetei alapján jegyzőkönyv készül, melyre az e paragrafusban leírtak az irányadóak.
14. A közmeghallgatás
29.§
- A Képviselő-testület szükség szerint, de évente legalább egy alkalommal közmeghallgatást tart, melyről a lakosságot legalább egy héttel korábban tájékoztatni kell.
- A Képviselő-testület egyszerű szótöbbséggel dönt a közmeghallgatás napirendi pontjáról, helyéről, idejéről.
- A közmeghallgatásról jegyzőkönyv és hangfelvétel készül, melyről a jelenlévőket tájékoztatni kell.
15.Lakossági fórum
30. §
- A képviselő-testület határozataiban dönt lakossági fórumok tartásáról, amelyek a lakosság tájékoztatását, a döntések előkészítésébe való bevonását szolgálják.
- Lakossági fórum tartását kezdeményezheti annak tárgyának megjelölésével a polgármester, a települési képviselő vagy a bizottság.
- A lakossági fórum megrendezéséről a képviselő-testület egyszerű szótöbbséggel dönt.
- A lakossági fórum helyéről, időpontjáról és témájáról a lakosságot azt megelőző 1 héttel korábban tájékoztatni kell.
- A lakossági fórumok megtartására nem vonatkoznak a közmeghallgatás szabályai, a fórumokról feljegyzés készül. A fórum állásfoglalásairól a polgármesternek a képviselő-testületet tájékoztatni kell.
- A lakosság véleményének megismerésére a különböző társadalmi szervezetek képviselőinek részvételével szervezett tanácskozás is felhasználható.
16.Vállalkozói fórum
31.§
- A városban működő társas és egyéni vállalkozásokkal való kapcsolattartás, az őket érintő közvetlen tájékoztatás, az együttműködés, a döntés előkészítésekbe valamint a városüzemeltetési, városfejlesztési feladatok végrehajtásába történő bevonás érdekében vállalkozói fórumot lehet tartani.
- A vállalkozói fórumot a polgármester hívja össze.
- A vállalkozói fórumról emlékeztetőt kell készíteni, amely tartalmazza a fontosabb felvetéseket, véleményeket, javaslatokat. Az önkormányzati döntéseket érintő állásfoglalásról a polgármester tájékoztatja a képviselő-testületet.
17.Együttműködés a civil szervezetekkel
32.§
A képviselő-testület együttműködik a lakosság önszerveződő közösségeivel, a városban működő társadalmi szervezetekkel. Az együttműködés formáját külön megállapodás tartalmazza.
- Fejezet
Az Önkormányzat szervei, azok jogállása, feladataik
18.A polgármester jogállása, feladatai
33.§
- A polgármester tisztségét főállásban látja el.
- A főállású polgármester munkarendje:
Hétfő: 7.30 órától – 16.00 óráig
Kedd: 7.30 órától – 16.00 óráig
Szerda: 7.30 órától – 17.00 óráig
Csütörtök: 7.30 órától – 16.00 óráig
Péntek: 7.30 órától – 12.30 óráig, mely tartalmazza a napi 30 perces munkaközi szünetet.
- A főállású polgármester szabadságát a Képviselő-testület engedélyezi.
- A polgármester ügyfélfogadása: kedd és csütörtök 8-11 óráig.
- Amennyiben a képviselő-testület – határozatképtelenség vagy határozathozatal hiánya miatt – két egymást követő alkalommal ugyanabban az ügyben nem hozott döntést, a polgármester határozatot hozhat az alábbi ügyekben:
a) szociális ügyek,
b) gyermekvédelmi ügyek.
- A polgármester dönthet a képviselő-testület utólagos tájékoztatása mellett, a két ülés közötti időszakban felmerülő, halaszthatatlan, a képviselő-testület hatáskörébe tartozó következő önkormányzati ügyekben:
- pályázatok benyújtása esetén, ha a pályázati határidő a következő ülésig lejár,
- az önkormányzati vagyon megóvása érdekében szükséges élet és vagyonbiztonságot veszélyeztető helyzet esetében, ha az elhárítás miatt intézkedést kell hozni.
- közbiztonságot, közegészségügyet érintő ügyekben.
- A polgármester ügyletenként hárommillió forint értékhatárig dönt a forrásfelhasználásról, döntéséről a döntést követő ülésen tájékoztatja a képviselő-testületet.
19.Az alpolgármester jogállása
34. §
- A Képviselő-testület tagjai közül 1 fő alpolgármestert választ, aki társadalmi megbízatásban látja el tisztségét.
- Az alpolgármester ügyfélfogadást tart: hónap utolsó szerdája 14-16 óráig.
20.A Bizottságok jogállása, feladatai
35. §
- A képviselő-testület az alábbi állandó bizottságokat hozza létre:
a) Pénzügyi Bizottság,
b) Ügyrendi, Jogi és Kulturális Bizottság, (rövidített neve: Ügyrendi Bizottság)
c) Szociális és Sport Bizottság. (rövidített neve: Szociális Bizottság)
d) Városfejlesztési, Városüzemeltetési és Környezetvédelmi Bizottság. (rövidített neve: Városfejlesztési Bizottság)
- A Bizottságok 3 tagból állnak, a bizottság elnöke és egy tagja önkormányzati képviselő, egy tagja nem önkormányzati képviselő.
- A Képviselő-testület egyes feladatainak ellátására ideiglenes bizottságot is létrehozhat.
- A bizottságok elnökei fogadóórát tartanak.
- A Pénzügyi Bizottság elnöke fogadóórát tart: hónap utolsó csütörtök 15-16 óráig.
- Az Ügyrendi, Jogi és Kulturális Bizottság elnöke fogadóórát tart: hónap utolsó szerda 15-16 óráig.
- A Szociális és Sport Bizottság elnöke fogadóórát tart: hónap utolsó kedd 14-16 óráig.
- A Városfejlesztési, Városüzemeltetési és Környezetvédelmi Bizottság elnöke fogadóórát tart: hónap utolsó hétfő 15-16 óráig.
36.§
- A Pénzügyi Bizottság feladatai:
- Véleményezi az éves költségvetési javaslatot és a végrehajtásáról szóló tájékoztatások, beszámolók tervezeteit, ezen előterjesztések csak a bizottság véleményével együtt terjeszthetők a képviselő-testület elé.
- Véleményezi az önkormányzati gazdálkodást érintő fejlesztési, működtetési, átszervezési koncepciókat, tervezeteket.
- Véleményezi a helyi adók bevezetésére, mértékének megállapítására (módosítására), hatályon kívül helyezésére irányuló rendelet-tervezeteket.
- Véleményezi az önkormányzati vagyonnal történő gazdálkodás szabályainak tervezetét, illetve módosítását.
- Véleményezi az önkormányzati vagyon elidegenítésével, gyarapításával, használatával kapcsolatos tulajdonosi joggyakorlás körébe tartozó előterjesztések tervezeteit.
- Véleményezi az önkormányzat tulajdonában lévő ingatlanok, építmények eladására vonatkozó határozat-tervezeteket.
- Véleményezi a pénzüggyel, a gazdálkodással kapcsolatos rendelet-tervezeteket.
- Véleményezi az önkormányzat által kötött szerződéseket, megállapodásokat, figyelemmel kíséri azok megvalósulását.
- Ellenőrzi a pénzkezelési szabályzat megtartását, a bizonylati rend és bizonylati fegyelem érvényesítését.
- Ellenőrzi a költségvetési bevételek alakulását, különös tekintettel a saját bevételekre, a vagyonváltozás (vagyonnövekedés, csökkenés) alakulását, értékeli az azt előidéző okokat.
- Ellenőrzi az önkormányzati rendeletben szabályozott díjfizetési kötelezettségek teljesítését, elemzi a bevételekre gyakorolt hatását.
- Ellenőrzi a gazdálkodás színvonalát, a pénzeszközök felhasználásának célszerűségét, az erőforrások hatékony működtetését.
- Ellenőrzi az önkormányzati intézmények, gazdasági társaság, pénzügyi-tevékenységét.
- Előkészíti az önkormányzat költségvetését, a költségvetést érintő előterjesztéseket véleményezi.
- Vizsgálja a hitelfelvétel indokait, gazdasági megalapozottságát.
37.§
- Az Ügyrendi, Jogi és Kulturális Bizottság feladatai:
- Véleményezi az önkormányzati rendeletek, szabályzatok és társulási-együttműködési megállapodások tervezetét, közreműködik azok előkészítésében.
- Felülvizsgálja az önkormányzati rendeletek hatályosulását és vizsgálat eredményéről beszámol a képviselő-testületnek.
- Javaslatot tesz az önkormányzati rendeletek módosítására, kiegészítésére vagy hatályon kívül helyezésére.
- Nyilvántartja és ellenőrzi a polgármester és hozzátartozója, az önkormányzati képviselő és hozzátartozója vagyonnyilatkozatát.
- Ellátja az összeférhetetlenséggel és a méltatlansággal összefüggő törvényben meghatározott bizottsági feladatokat.
- Nyilvántartja a képviselőknek az ülésről való távolmaradásait, hiányzásait.
- Kivizsgálja a személyes érintettség bejelentésére vonatkozó kötelezettség elmulasztását.
- Javaslatot tesz a képviselői tiszteletdíj csökkentésére, megvonására.
- Véleményezi a közművelődési intézmény elnevezésére vonatkozó előterjesztések tervezetét.
- Véleményezi a közművelődési intézmény feladatkörét érintő előterjesztéseket.
- Véleményezi, illetve javaslatot tesz kitüntető díjak adományozására.
- Tanácsaival segítséget nyújt a városi ünnepségek, rendezvények szervezéséhez.
- Közreműködik a Demecseri Káposztás Napok rendezvény szervezésében, koordinálásában.
- A közművelődési, művészeti tevékenység támogatása körében a képviselő-testület döntéseit előkészíti.
- Figyelemmel kíséri a nevelési, közművelődési intézmények tevékenységét.
- Ajánlást dolgoz ki a városi költségvetés tervezéséhez az önkormányzat fenntartásában lévő közművelődési intézmény fenntartásra, fejlesztésére, működtetésére.
- Kapcsolatot tart a civil szervezetekkel.
- Kapcsolatot tart az egyházak képviselőivel.
- Foglalkozik a közművelődési és kulturális szolgáltatást igénybevevők részéről érkezett bejelentésekkel.
- Javaslatot tesz a kulturális rendezvények, ünnepi megemlékezések programjára, segítséget nyújt a szervezésben, lebonyolításban.
- Javaslatot tesz emlékművek, szobrok elhelyezésére.
- Ellátja a Demecseri Körkép előkészítésével kapcsolatos feladatokat.
38.§
- A Szociális és Sport Bizottság feladatai:
- Véleményezi az egészségügyi ellátás alakulásáról, a háziorvosi, gyermekorvosi, fogorvosi szolgálat, védőnői szolgálat működéséről szóló előterjesztéseket.
- Javaslatot tesz az egyes szociális ellátások, szolgáltatások működtetésre.
- Települési Egészségtervet dolgoz ki.
- Véleményezi a város szociális intézménye fejlesztésére, feladatuk, tevékenységi körük meghatározására irányuló előterjesztéseket.
- Javaslatot dolgoz ki városi bölcsőde működésére, fenntartására.
- Véleményezi a szociális intézmény létesítésével, megszüntetésével, feladatának megváltoztatásával összefüggő feladatokat.
- Figyelemmel kíséri a település egészségügyi és szociális helyzetét, erről beszámolót készít.
- A bizottság feladatkörébe tartozik az egészségügyi és szociális ellátásról, a családvédelemről való gondoskodás, ennek keretében a képviselő-testület döntéseit előkészíti, a döntések végrehajtását ellenőrzi.
- Javaslatot tesz a szociális bérlakások bérlőinek kiválasztására, a lakásbérleti szerződések felmondására.
- Figyelemmel kíséri a szociális bérlakások lakbér és egyéb közüzemi költségek befizetéseit. Javaslatot tesz a kintlévőségek megszüntetésére.
- Kapcsolatot tart a városban működő helyi sportegyesülettel.
- Javaslatot készít elő a sport és az idegenforgalom fejlesztésére.
- Figyelemmel kíséri a városban folyó szabadidősport, verseny és élsport, utánpótlás nevelés, a természetjárás megvalósulását, azokról tapasztalatokat gyűjt és elemzéseket készíthet.
- Hozzájárul a képviselő-testület sporttal kapcsolatos döntéseinek előkészítéséhez, azok végrehajtásához és ellenőrzéséhez.
- Javaslatot tesz a város sportkoncepciójának elfogadására.
- Együttműködik a Demecseri Szociális Alapszolgáltatási Központtal az adományok szétosztásában.
39.§.
- A Városfejlesztési, Városüzemeltetési és Környezetvédelmi Bizottság feladatai:
- Véleményezi a városrendezési tervet és módosítások tervezeteit.
- Városfejlesztési programot dolgoz ki.
- Véleményezi a feladatkörét érintő fejlesztések megvalósításához benyújtandó pályázatok előterjesztésének tervezetét, javaslatot tesz a fejlesztési célokra.
- Véleményezi és figyelemmel kíséri a feladatkörébe tartozó beruházok megvalósulását.
- Véleményezi és figyelemmel kíséri az intézmények fenntartásával kapcsolatos feladatok ellátását, javaslatot tesz az önkormányzati ingatlanok hasznosítására.
- Véleményezi és figyelemmel kíséri a belterületi utak, járdák, és egyéb közterületek fenntartásával, felújításával kapcsolatos önkormányzati feladatok ellátását.
- Véleményezi és figyelemmel kíséri a közhasználatú zöldterületek (parkok, emlékművek stb.) felújításával, fenntartásával kapcsolatos önkormányzati feladatok ellátását.
- Javaslatot tesz játszóterek kialakítására.
- Javaslatot tesz a városi piac fejlesztésére. Figyelemmel kíséri a városi piac működését.
- Véleményezi és figyelemmel kíséri a városi köztemető üzemeltetését és fejlesztését.
- Véleményezi és figyelemmel kíséri az ivóvíz biztosításával, szennyvízkezeléssel kapcsolatos önkormányzati feladatok ellátását.
- Véleményezi és figyelemmel kíséri a belvízelvezető rendszerek kiépítését, üzemeltetését, karbantartását.
- Véleményezi a Demecseri Nonprofit Kft üzleti és feladattervét, figyelemmel kíséri az üzleti és a feladattervben foglaltak végrehajtását.
- Közreműködik az önkormányzat környezetvédelmi programjának elkészítésében és végrehajtásának ütemezésében.
- Véleményezi a feladatkörét érintő önkormányzati rendeleteket, az önkormányzat környezetvédelmi programját, javaslatot tesz a módosításra.
- Közreműködik a hulladékgazdálkodással kapcsolatos rendelet érvényesülésének ellenőrzésében.
- Javaslatot tesz a szelektív hulladékgyűjtő szigetek kijelölésére.
- Közreműködik a megújuló energiaforrások feltárásában, hasznosításában.
- Javaslatot tesz az elhanyagolt mezőgazdasági művelésre alkalmas bel és külterületi területek, ingatlanok hasznosításának, rendezésének lehetőségeivel.
- Figyelemmel kíséri az önkormányzat által benyújtott pályázatokat.
21. A Tanácsnok jogállása és feladata
40.§
- A Tanácsnok feladatai:
- Javaslatot tesz a szociális földprogram kidolgozására, végrehajtására.
- Javaslatot tesz a szociális földprogramba bevonható földterületek mennyiségének növelésére.
- Javaslatot tesz a szociális földprogram keretében előállítható mezőgazdasági terményekre.
- Kapcsolatot tart a helyi gazdákkal.
- Kapcsolatot tart az Agrárgazdasági Bizottsággal.
- Figyelemmel kíséri a mezőgazdasági témájú pályázatokat. Előkészíti ezen pályázatok benyújtását önkormányzat részére.
- Javaslatot dolgoz ki mezőgazdasági fejlesztésekre önkormányzat részére.
- Tájékoztatja a helyi mezőgazdasági vállalkozókat a pályázati lehetőségekről.
- Segítséget nyújt a helyi mezőgazdasági vállalkozásoknak a pályázatok benyújtásához.
- Figyelemmel kíséri a városban működő mezőgazdasági vállalkozásokat.
- Segítséget nyújt mezőgazdasági vállalkozások letelepedéséhez, létesítéséhez.
22.A jegyző jogállása
41. §
- A Demecseri Polgármesteri Hivatalt pályázat alapján határozatlan időre kinevezett jegyző vezeti. A jegyző gyakorolja a munkáltatói jogokat – a közfoglalkoztatottak kivételével - a hivatal köztisztviselői, alkalmazottai felett.
- A jegyző ellátja a Magyarország helyi önkormányzatairól szóló törvényben a jegyző részére előírt feladatokat.
- A jegyző ügyfélfogadást tart: Hétfő: 13.00 órától – 16.00 óráig
- A jegyzői tisztség betöltetlensége, illetve tartós akadályoztatása esetén – legfeljebb 6 hónap időtartamra – a jegyzői feladatokat a Demecseri Polgármesteri Hivatal Lakosságszolgálati Irodájának Vezetője látja el.
- Tartós akadályoztatásnak minősül a szabadság kivételével a 30 nap időtartamot meghaladó távollét.
23.A Demecseri Polgármesteri Hivatal
42.§
- A hivatal elnevezése: Demecseri Polgármesteri Hivatal
A hivatal székhelye: 4516. Demecser, Kétezer-egy tér 1.
A hivatal telephelye: 4516. Demecser, Szent István u. 2-4.
- A Demecseri Polgármesteri Hivatal szervezeti egységei:
Szervezési és Önkormányzati Iroda,
Lakosságszolgálati Iroda,
Adó Iroda,
Kincstár és Vagyonkezelési Iroda.
- Az iroda vezetését irodavezető látja el. Az irodavezetői megbízás a közszolgálati tisztviselőkről szóló törvény alapján vezetői megbízásnak minősül.
- A Demecseri Polgármesteri Hivatal munkarendje:
Hétfő: 7.30 órától – 16.00 óráig
Kedd: 7.30 órától – 16.00 óráig
Szerda: 7.30 órától – 17.00 óráig
Csütörtök: 7.30 órától – 16.00 óráig
Péntek: 7.30 órától – 12.30 óráig, mely tartalmazza a napi 30 perces munkaközi szünetet.”
- A Demecseri Polgármesteri Hivatal ügyfélfogadási rendje:
Hétfő: 8.00 órától – 12.00 óráig
Kedd: 8.00 órától – 12.00 óráig
Szerda: 8.00 órától – 17.00 óráig
Csütörtök: ügyfélfogadás nincs
Péntek: 8.00 órától – 12.00 óráig.
- Fejezet
A képviselőkre vonatkozó magatartási szabályok
43.§.
- A képviselő az ülésről való távolmaradását az ülést megelőző egy óra időpontig a polgármesternek köteles bejelenteni. A hiányzásokat az Ügyrendi és Jogi Bizottság tartja nyilván.
- Magyarország helyi önkormányzatairól szóló törvényben meghatározott kötelezettségeit megszegő önkormányzati képviselő megállapított tiszteletdíját, természetbeni juttatását a képviselő-testület az Ügyrendi és Jogi Bizottság javaslata alapján
- a képviselő-testület üléséről való igazolatlan távollét miatt,
- személyes érintettség bejelentésének elmulasztásának miatt
megvonhatja, csökkentheti.
- A (2) bekezdés a) pontjában meghatározott esetben amennyiben a képviselő az adott hónapban megtartott valamennyi ülésről igazolatlanul távol van, úgy az adott hónapra esedékes tiszteletdíjat a képviselő-testület megvonja.
- A képviselő-testület a (2) bekezdés b) pontjában meghatározott esetben a kötelezettséget megszegő önkormányzati képviselő megállapított tiszteletdíját egy hónap időtartamra 50%-ban csökkenti.
- Fejezet
A nemzetiségi önkormányzattal való együttműködés szabályai
24.A Roma Nemzetiségi Önkormányzattal való együttműködés szabályai
44.§
Az Önkormányzat a Roma Nemzetiségi Önkormányzat működéséhez biztosítja:
- a testületi ülések lebonyolításához tárgyalóterem biztosítása,
- az ülések jegyzőkönyvei rögzítésének és sokszorosításának, az ülés technikai feltételeinek biztosítása, a települési nemzetiségi önkormányzat iratanyagának irattározása,
- a települési nemzetiségi önkormányzat határozatai kihirdetése a nemzetiségi önkormányzat szervezeti és működési szabályzatában meghatározott módon,
- a postai, kézbesítési, gépelési, sokszorosítási feladatok ellátása,
- helyiség biztosítása a települési nemzetiségi önkormányzat közmeghallgatásainak végrehajtására.
- a települési nemzetiségi önkormányzat működésének, döntéseinek megismertetésére lehetőséget biztosít a honlapon.
- a Demecseri Polgármesteri Hivatal „B” épületében (4516. Demecser, Szent István út 2-4.) egy irodahelyiséget biztosít. Az irodahelyiségben a munkavégzéshez szükséges asztalok, székek, számítógép, nyomtató rendelkezésre állnak. Az irodahelyiség használatával felmerülő közüzemi költségek (víz, villany, fűtés, vezetékes telefonhasználat) Demecser Város Önkormányzatát terheli.
- Fejezet
A Társulások jogállása
45.§
- A Képviselő-testület a szociális alapszolgáltatási feladatok és a gyermekjóléti szolgáltatás működtetésére jogi személyiséggel rendelkező társulást tart fenn (Gégény, Kék, Székely települések önkormányzataival közösen. A társulás feladatait a Demecseri Szociális Alapszolgáltatási Központon keresztül látja el. A társulásra átruházott hatásköröket ezen rendelet 8.§ (4) bekezdése tartalmazza.
- A Képviselő-testület az óvodai nevelésről jogi személyiséggel rendelkező társulást tart fenn Berkesz és Székely községek Önkormányzataival közösen. A társulás feladatait a Demecseri Tündérkert Óvoda Intézmény látja el. A társulásra átruházott hatásköröket ezen rendelet 8.§ (3) bekezdése tartalmazza.
- A Képviselő-testület a központi orvosi ügyelet ellátására Székely - Gégény-Berkesz településekkel közösen központi orvosi ügyeletet működtet társulási megállapodás alapján. A társulás jogi személyiséggel rendelkezik. A társulásra átruházott hatásköröket ezen rendelet 8.§ (5) bekezdése tartalmazza.
- Demecser- Kék – Székely – Gégény települések önkormányzatai jogi személyiséggel rendelkező ivóvízminőség-javító társulást működtetnek. A társulásra átruházott hatásköröket ezen rendelet 8.§ (6) bekezdése tartalmazza.
- A társulások feladat- és hatásköreit, finanszírozását, ellenőrzését az egyes társulásokra kötött társulási megállapodások tartalmazzák.
- Fejezet
Záró rendelkezések
46.§
- Ez a rendelet a kihirdetése napján lép hatályba.
- Hatályát veszti a Képviselő-testület szervezeti és működési szabályzatáról szóló 7/2011. (IV.13.) önkormányzati rendelet.