Demecser Város Önkormányzata Képviselő-testületének 18/2014.(XI.11.) önkormányzati rendelete

A képviselő-testület szervezeti és működési szabályzatáról

Hatályos: 2014. 11. 11- 2016. 09. 22

Demecser Város Önkormányzata Képviselő-testülete az Alaptörvény 32. cikk (2) bekezdésében meghatározott eredeti jogalkotói hatáskörében,

az Alaptörvény 32. cikk (1) bekezdés d) pontjában meghatározott feladatkörében eljárva a következőket rendeli el:



  1. Fejezet

Általános rendelkezések


1.Az önkormányzat hivatalos elnevezése és székhelye, a képviselő-testület és szervei és bélyegzői


1.§


  1. Az önkormányzat hivatalos elnevezése: Demecser Város Önkormányzata (a továbbiakban: Önkormányzat) Székhelye: 4516. Demecser, Kétezer-egy tér 1.


  1. Az Önkormányzat képviselő-testületének elnevezése: Demecser Város Önkormányzata Képviselő-testülete (a továbbiakban: Képviselő-testület) Székhelye: 4516. Demecser, Kétezer-egy tér 1.


  1. A Képviselő-testület szervei:


  1. Demecser Város Önkormányzata Polgármestere (a továbbiakban: Polgármester),


  1. Demecser Város Önkormányzata Képviselő-testületének Pénzügyi Bizottsága (a továbbiakban: Pénzügyi Bizottság)

Székhelye: 4516. Demecser, Kétezer-egy tér 1.


  1. Demecser Város Önkormányzata Képviselő-testületének Ügyrendi, Jogi és Kulturális Bizottsága (a továbbiakban: Ügyrendi Bizottság) Székhelye: 4516. Demecser, Kétezer-egy tér 1.


  1. Demecser Város Önkormányzata Képviselő-testületének Szociális és Sport Bizottsága (a továbbiakban: Szociális Bizottság) Székhelye: 4516. Demecser, Kétezer-egy tér 1.


  1. Demecser Város Önkormányzata Képviselő-testületének Városfejlesztési, Városüzemeltetési és Környezetvédelmi Bizottsága (a továbbiakban: Városfejlesztési Bizottság) Székhelye: 4516. Demecser, Kétezer-egy tér 1.


  1. Demecseri Polgármesteri Hivatal (a továbbiakban: Polgármesteri Hivatal),

Székhelye: 4516. Demecser, Kétezer-egy tér 1.


  1. Demecseri Polgármesteri Hivatal Jegyzője (a továbbiakban: Jegyző),

Székhelye: 4516. Demecser, Kétezer-egy tér 1.


  1. Demecseri Szociális és Gyermekjóléti Társulás (a továbbiakban: Szociális Társulás),

Székhelye: 4516. Demecser, Kétezer-egy tér 1.


  1. Demecseri Óvodai Társulás (a továbbiakban: Óvodai Társulás),

Székhelye: 4516. Demecser, Kétezer-egy tér 1.


  1. Demecseri Központi Orvosi Ügyelet Társulása (a továbbiakban: Orvosi Ügyelet Társulása),

Székhelye: 4516. Demecser, Kétezer-egy tér 1.


  1. Demecser és Térsége Ivóvízminőség-javító Társulás (a továbbiakban: Ivóvízminőség-javító Társulás),

Székhelye: 4516. Demecser, Kétezer-egy tér 1.


  1. Az Önkormányzat körbélyegzője középen tartalmazza a Magyarország címerét, körben az önkormányzat elnevezését.


  1. A Képviselő-testület körbélyegzője középen tartalmazza a Magyarország címerét, körben a Képviselő-testület elnevezését és a bélyegző sorszámát.


  1. A Polgármester körbélyegzője középen tartalmazza a Magyarország címerét, körben a polgármester elnevezését.


  1. A Képviselő-testület bizottságai körbélyegzője középen tartalmazza a Magyarország címerét, körben a bizottság elnevezését, székhelyét.


  1. A Demecseri Polgármesteri Hivatal körbélyegzője középen tartalmazza a Magyarország címerét, körben a hivatal elnevezését és a bélyegző sorszámát.


  1. A Jegyző körbélyegzője középen tartalmazza a Magyarország címerét, körben a jegyző elnevezését, székhelyét.



2.Az Önkormányzat jelképei, ünnepei, rendezvényei


2. §

  1. Az Önkormányzat jelképei:


  1. Demecser Város Önkormányzatának címere: pajzs alakú, három mezőre osztva.

A felső fehér mezőben halványsárga víztorony áll, fekete kontúrral, előtte két zöld fa. A mellette lévő zöld mezőben három sárga búzakalász. A pajzs alsó része hal alakú mező, benne balra úszó barna hal. Ezen mező felett erősebb fekete vonal található. A pajzs alakot balról aranyszínű olajág, jobbról aranyszínű kocsány nélküli tölgyfaág övezi. A két ágat aranyszínű szalag köti össze.


  1. Az Önkormányzat zászlaja, zöld és fehér színű kétszínű zászló, rajta középen elhelyezve a város címere. A címer alatt félkör alakban „DEMECSER” felirat. A felirat a zöld mezőben fehér, a fehér mezőben zöld színű betűkkel.


  1. Az Önkormányzat címeréről, zászlajáról és ezek használatára vonatkozó részletes előírásokat külön önkormányzati rendelet tartalmazza.


  1. A helyi népszavazás, népi kezdeményezés eljárását, feltételeit külön önkormányzati rendelet szabályozza.



3.§.

Az Önkormányzat rendezvényei:


  1. A Demecseri Káposztás Napok,
  2. Karácsonyi koncert,


4. §


Az Önkormányzat ünnepei: A Várossá nyilvánítás megünneplése.



3. Az Önkormányzat által működtetett médiaszolgáltatások és az Önkormányzat által kiadott sajtótermékek



5.§.


  1. Az Önkormányzat hivatalos honlapjának címe: www.demecser.hu    


  1. Az Önkormányzat időszaki lapja: Demecseri Körkép



4. Az Önkormányzat által alapított elismerések


6. §


(1)     Az Önkormányzat által alapított elismerések:


  1. Demecser Város Díszpolgára,
  2. Demecser Városáért kitüntető díj,
  3. A Város Közszolgálatáéért kitüntető díj,


(2)   Az Önkormányzat által alapított elismerések, kitüntető díjak adományozásával kapcsolatos szabályokat az Önkormányzat külön rendeletben szabályozza.



5.Az Önkormányzat nemzetközi kapcsolatai


7. §


Az Önkormányzat testvértelepülései:


  1. Kisdobrony
  2. Marosjára



6.A Képviselő-testület átruházott hatáskörei


8. §


  1. A Képviselő-testület a polgármesterre ruházza a következő  hatásköreit:


  1. dönt a temetési segély iránti kérelmekről,
  2. dönt az önkormányzati segély iránti kérelmekről, a szociális rendeletben foglalt szabályok szerint,
  3. dönt a szociális célú tüzifa támogatásokról a helyi rendeletben foglalt szabályok szerint,
  4. megszervezi és koordinálja a közfoglalkoztatást,
  1. a közfoglalkoztatásban részt vevő dolgozók felett munkáltatói jogkört gyakorol,
  2. az Önkormányzat szakfeladatain foglalkoztatott  munkavállalók felett munkáltatói jogokat gyakorol
  3. gyakorolja az egyéb munkáltatói jogokat az Önkormányzat szakfeladatain foglalkoztatott közalkalmazottak felett,
  4. dönt a köztemetés elrendeléséről,
  5. dönt a normatív lakásfenntartási támogatás iránti kérelmekről
  6. megállapítja a szép korúak részére járó támogatást, köszönti a szép korúakat.


  1. A Képviselő-testület a Szabolcs-Szatmár-Bereg Megyei Szilárdhulladék-gazdálkodási Társulásra ruházza a következő feladat és hatásköreit: a települési hulladék összegyűjtése, szállítása ártalmatlanítása.


  1. A Képviselő-testület a Demecseri Óvodai Társulásra ruházza a következő  hatáskörét: óvodai nevelés ellátása.


  1. A Képviselő-testület a Demecseri Szociális és Gyermekjóléti Társulásra ruházza a következő hatásköreit: szociális étkeztetés, házi segítségnyújtás, családsegítés, gyermekjóléti szolgálat.


  1. A Képviselő-testület a Demecseri Központi Orvosi Ügyelet Társulására ruházza a következő hatáskörét: központi orvosi ügyelet ellátása.


  1. A Képviselő-testület a Demecser és Térsége Ivóvízminőség-javító Társulásra ruházza a következő hatáskörét: ivóvízminőség- javítás,


  1. Az átruházott hatáskört vissza kell vonni, ha a hatáskör gyakorlója döntéseit a jogszabályok megsértésével, vagy a képviselő-testület határozataiban foglaltakkal ellentétesen hozta meg.


  1. Az átruházott hatáskör gyakorlója az általa hozott döntésekről a döntés meghozatalát követő legközelebbi rendes testületi ülésen beszámol a Képviselő-testületnek.



  1. Fejezet

A Képviselő-testület működése


7.Az alakuló ülésre vonatkozó szabályok


9.§


  1. Az alakuló ülésre a képviselő-testület működésére vonatkozó szabályokat kell alkalmazni az ebben alcímben foglalt eltérésekkel.


  1. Az alakuló ülés napirendje:


  1. A helyi választási bizottság elnökének tájékoztatója a választás eredményéről, a megbízólevek átadása,
  2. az önkormányzati képviselők eskütétele,
  3. a polgármester eskütétele,
  4. a polgármester illetményének, költségtérítésének megállapítása,
  5. a bizottságok megválasztása,
  6. az alpolgármester választását lebonyolító szavazatszámláló bizottság létrehozása,
  7. az alpolgármester megválasztása,
  8. az alpolgármester eskütétele,
  9. a bizottságok nem képviselő tagjainak eskütétele,
  10. a szervezeti és működési szabályzat felülvizsgálata,
  11. az alpolgármester tiszteletdíjának megállapítása,
  12. tájékoztató az összeférhetetlenségi szabályokról,
  13. tájékoztató a vagyonnyilatkozat-tételi kötelezettségről
  14. tájékoztató a méltatlanság szabályairól


  1. Az alpolgármester választásával kapcsolatos titkos szavazást lebonyolító bizottság


  1. elnöke: az Ügyrendi Bizottság mindenkori elnöke
  2. tagja: a Pénzügyi Bizottság mindenkori elnöke
  3. tagja: a Városfejlesztési Bizottság mindenkori elnöke


  1. Az alpolgármester választásával kapcsolatos titkos szavazás lebonyolítására ezen rendelet 23.§ (4)-(9) bekezdéseiben foglaltakat kell alkalmazni.


  1. Az alpolgármester választásával kapcsolatos titkos szavazásáról külön jegyzőkönyv készül, mely tartalmazza:


  1. a választás időpontját,
  2. a jelenlévő képviselők nevét,
  3. a tárgyalt napirendi pont megnevezését,
  4. a szavazás számszerű eredményét,
  5. a bizottság elnökének és tagjainak aláírását.


  1. A titkos szavazásról készült jegyzőkönyvet az alakuló ülés jegyzőkönyvéhez kell csatolni.



10. §


  1. A Képviselő-testület évente legalább hat ülést tart.


  1. A Képviselő-testület ülésének helye: a Demecseri Polgármesteri Hivatal épülete, a székhelye: 4516. Demecser, Kétezer-egy tér 1. A Képviselő-testület esetenként dönt arról, hogy ülését a székhelyétől eltérő helyen tartja meg.


  1. A meghívót az ülés tervezett időpontja előtt 3 nappal e-mailen kell a képviselők és a meghívottak részére megküldeni. A helyi választópolgárok tájékoztatás érdekében a polgármester a meghívót az ülés tervezett időpontját megelőző 3 nappal az önkormányzat hirdetőtábláján (4516. Demecser, Kétezer-egy tér 1.) és az önkormányzat honlapján www.demecser.hu közzé teszi.



8.Az ülések tervezése, előkészítése


11. §


  1. A Képviselő-testület üléseit az ülésterv szerint tartja.


  1. Az üléstervet a naptári évben tartott első ülésén fogadja el a Képviselő-testület.


  1. Az üléstervre javaslatot tehetnek:


  1. a Pénzügyi Bizottság,
  2. az Ügyrendi Bizottság,
  3. a Szociális Bizottság,
  4. a Városfejlesztési Bizottság,
  5. bármely települési képviselő,
  6. az intézmények vezetői,
  7. a jegyző.


  1. Az ülésterv tartalmazza:


  1. a tárgyalandó napirendi pontok megnevezését,
  2. a napirendi pont előadóját,
  3. a képviselő-testületi ülés időpontját.


(5)      A polgármester az ülést az üléstervtől eltérő időpontban is összehívhatja.


(6)     Az ülésre meg kell hívni:


  1. a képviselőket,
  2. a Szabolcs-Szatmár-Bereg Megyei Kormányhivatal Kemecsei Járási Hivatalának Hivatalvezetőjét,
  3. a bizottságok nem képviselő tagjait,
  4. a jegyzőt,
  5. a Demecseri Polgármesteri Hivatal belső szervezeti egységeinek vezetőit,
  6. az önkormányzati intézmények vezetőit,
  7. a Roma Nemzetiségi Önkormányzat Elnökét,
  8. a helyi egyházak képviselőit,
  9. a tárgyalandó napirendi pont előadóját.


(7)      A rendes ülés meghívója tartalmazza: az ülés helyét, idejét, napirendi javaslatokat az előterjesztők megjelölésével, az ülés típusát (nyílt vagy zárt ülés). A meghívóban külön fel kell tüntetni, ha az adott napirend szóban kerül előterjesztésre. A javasolt napirendi pontok írásos előterjesztéseit e-mailen a képviselőknek az ülést megelőzően legalább 3 nappal kézbesíteni kell.



9.Az előterjesztések, sürgősségi indítványok


12. §


  1. Előterjesztésnek minősül a rendelet és határozat-tervezet, a beszámoló és a tájékoztató.


  1. Az önkormányzati képviselő a képviselő-testület ülésén szóban kezdeményezheti rendelet megalkotását vagy határozat meghozatalát. A kezdeményezésről rendelet esetén minősített többséggel, határozat esetén egyszerű többséggel dönt a képviselő-testület. A Képviselő-testület a kezdeményezés elfogadása esetén kijelöli az előterjesztés elkészítéséért felelőst és a döntés-tervezet benyújtásának határidejét.


  1. Előterjesztés benyújtására jogosultak:
  1. a polgármester,
  2. a jegyző,
  3. a bizottságok,
  4. intézményvezetők.


(4)     Az illetékes bizottság véleményével benyújtható előterjesztések:

  1. pénzügyi tárgyú előterjesztések,
  2. rendelet módosítását igénylő előterjesztések,
  3. személyi döntést, állásfoglalást igénylő előterjesztések.


(5)   Kizárólag írásban nyújthatóak be a (4) bekezdésben felsorolt előterjesztések.


(6)   Szóbeli előterjesztés esetén is a döntés tervezetét írásban kell benyújtani.


(7)   Egyes napirendi pontok fontosságára tekintettel a polgármester, a képviselő, a bizottság elnöke, a jegyző szóban vagy írásban sürgősségi indítványt terjeszthet elő, hogy a témát az adott ülésen a Képviselő-testület tárgyalja meg. A sürgősségi indítványról a Képviselő-testület a napirend elfogadása előtt minősített szótöbbséggel dönt. Ha a Képviselő-testület nem ismeri el a sürgősséget, az ügyet nem tűzi napirendre.  



10.A képviselő-testület ülésének összehívása, vezetése


13. §


(1)   A képviselő-testületet e-mailen meghívóval a polgármester, akadályoztatása esetén az alpolgármester hívja össze. A polgármesteri és az alpolgármesteri tisztség egyidejű betöltetlensége, illetőleg tartós akadályoztatásuk esetén a képviselő-testület ülését a legidősebb képviselő, mint korelnök hívja össze és vezeti.


(2)   Tartós akadályoztatásnak minősül a szabadság kivételével a 30 nap időtartamot meghaladó távollét.


(3)   Az üléstervben nem szereplő ülés rendkívüli ülésnek minősül.


(4)   Rendkívüli ülés összehívására irányuló kezdeményezést a polgármesterhez kell írásban benyújtani. Az indítványhoz csatolni kell az ülés napirendjére vonatkozó javaslatot, valamint a indítvány alapjául szolgáló indokot.


(5)   A polgármester az ülést az indítvány kézhezvételétől számított 5 napon belül, legkésőbb a kézhezvételtől számított 15 napon belüli időpontra hívja össze. A rendkívüli ülésen csak az a napirendi pont tárgyalható, amely az ülés összehívását indokolttá tette.


(6)   A törvényben szabályozott eseteken kívül a polgármester is összehívhat rendkívüli ülést, amennyiben olyan halaszthatatlan döntést igénylő ügy tárgyalása szükséges, melyben a döntés a soron következő rendes ülés időpontjáig nem várható meg.


(7)   A rendkívüli ülést telefonon és szóban is össze lehet hívni.


(8)   A Képviselő-testület ülése szóban is összehívható:


a) pályázatok ügyében,

b) vis maior támogatás igényléséhez,

c) hiánypótlások teljesítése érdekében,

d) a katasztrófavédelmi ügyekben,

e) közbiztonságot és közegészséget érintő ügyekben,



14. §


A határozatképtelen ülést tizenöt napon belül változatlan napirenddel kell összehívni. A napirendi javaslathoz készült előterjesztéseket nem kell ismételten megküldeni a képviselők számára.



15. §


A Képviselő-testület az ülés időtartamának elhúzódása esetén dönthet arról, hogy az ülést félbeszakítja és a következő munkanapon és a meg nem tárgyalt napirendek tárgyalását továbbfolytatja.


16. §


Az ülésvezető jogkörei:


  1. megállapítja az ülés határozatképességét,
  2. javaslatot tesz az ülés napirendjére,
  3. tárgyalásra bocsátja a napirendi pontokat,
  4. szünetet rendelhet el,
  5. lezárja a vitát,
  6. szavazásra bocsátja a döntési javaslatokat,
  7. lezárja a napirendi pontok tárgyalását,
  8. rendre utasítja a Képviselő-testület ülését megzavaró képviselőt, jelenlévőket,
  9. bezárja az ülést.



17. §


  1. Az ülés megnyitása után számba kell venni az igazoltan vagy igazolatlanul távol maradó és a késését előzetesen bejelentő települési képviselőket.


  1. A napirend elfogadását megelőzően a képviselő-testület 2 jegyzőkönyv-hitelesítőt választ tagjai sorából. A jegyzőkönyv-hitelesítőkre a polgármester tesz javaslatot. Amennyiben a megválasztott jegyzőkönyv-hitelesítő az ülésről végleg távozik, a képviselő-testület új hitelesítőt választ.


11.A tanácskozás rendje


18.§


  1. A Képviselő-testület ülése napirendjének tárgyalási sorrendje:


  1. polgármesteri beszámoló a két ülés közötti tárgyalásokról, eseményekről,
  2. beszámoló a lejárt határidejű határozatok végrehajtásáról,
  3. a rendelet kiadását igénylő napirendi pontok,
  4. a határozat meghozatalát igénylő napirendi pontok,
  5. határozat hozatalt nem igénylő napirendi pontok.


(2) A Képviselő-testület az (1) bekezdésben meghatározott tárgyalási sorrendtől ügyrendi javaslatra eltérhet. Az ügyrendi javaslattal kapcsolatos döntést nem kell határozatba foglalni.


(3)   A napirendi pont tárgyalási sorrendje:


  1. az előterjesztő kiegészítést tehet az írásos előterjesztéshez,
  2. az előterjesztéssel kapcsolatban állástfoglaló bizottság ismerteti véleményét,
  3. az előterjesztéssel kapcsolatos kérdések,
  4. vita az előterjesztéssel kapcsolatban,
  5. módosító javaslatok megtétele,
  6. döntés a módosító javaslatokról,
  7. döntés az eredeti előterjesztésben szereplő döntési javaslatról.


  1. A döntés meghozatala előtt az ülésvezető a jegyzőnek szót ad a jogszabálysértő döntés, működés jelzésére vonatkozó kötelezettsége teljesítésére.



19. §


(1)   A hozzászólás a napirendek sorrendjében történik.


(2)   Egy napirendi pont esetében egy alkalommal maximum 5 perc időtartamban lehet hozzászólni.


(3)   A polgármester a hozzászólótól megvonja a szót:


  1. a (2) bekezdésben foglalt időkorlát túllépése esetén,
  2. ha a hozzászólás nem az adott napirendhez kapcsolódik.


(4)   A hallgatóság számára a hozzászólási jogot a napirendek sorrendjében a polgármester biztosítja.



Interpelláció

20.§


  1. Az interpelláció valamely probléma felvetése és kifejtése, amellyel a képviselő arra kér választ, hogy az miként szüntethető meg, vagy valamilyen mulasztásra, helytelen gyakorlatra hívja fel a figyelmet, vagy valamely panasz orvoslását kéri.


  1. Interpellációra rendes és rendkívüli ülésen van lehetőség.


  1. Az interpellációt legkésőbb az ülést megelőző nap 14 óráig, ha a határ péntekre esik 10 óráig írásban kell benyújtani a polgármesterhez, aki gondoskodik az interpellációnak a címzetthez való eljuttatásáról. Az interpellációnak tartalmaznia kell a települési képviselő nevét, az interpelláció tárgyát és címzettjét.




  1. A polgármester a képviselő-testületet tájékoztatja az interpelláció benyújtásáról. Az interpellációt azon napirend keretében kell megtárgyalni, amelyre vonatkozik, ennek hiányában az egyebek napirendi ponton belül.


  1. A települési képviselő az ülésen ismerteti az interpelláció tartalmát.


  1. Ha az interpellációt benyújtó települési képviselő nincs jelen, a felvilágosítást kérést elnapoltnak kell tekinteni. Az interpellációt benyújtó az interpellációt visszavonhatja.


  1. Az interpelláció címzettje a választ az ülésen szóban, vagy az ülést követő 15 napon belül írásban adja meg. Az írásban adott választ valamennyi települési képviselőnek meg kell küldeni. A szóbeli válasz elfogadásáról ugyanazon az ülésen, az írásbeli válasz elfogadásáról a soron következő ülésen az interpelláló nyilatkozik.  A válasz el nem fogadása esetén a képviselő-testület vita nélkül határoz.


  1. Amennyiben az interpellációra adott választ a képviselő-testület sem fogadta el, további vizsgálat és javaslattétel céljából a kérdést az általa kijelölt bizottság elé utalja, vagy ideiglenes bizottságot hoz létre.


  1. A bizottság elé az interpellációt megválaszoló terjeszti az anyagot. A bizottság ülésére az interpellációt benyújtó települési képviselőt meg kell hívni. A bizottság megállapításait a soron következő ülésen a bizottság elnöke terjeszti a képviselő-testület elé. A bizottság megállapításáról, az ügy lezárásáról a képviselő-testület dönt.


  1. Ismételt el nem fogadás esetén a polgármester javaslatára a képviselő-testület dönt az interpelláló által felvetett kérdés lezárásának módjáról.


  1. Amennyiben a választ az interpellációt benyújtó nem fogadja el, de a képviselő-testület elfogadja, ugyanabban az ügyben  a tárgyévben interpellációt benyújtani nem lehet, ha időközben nem merült fel újabb körülmény.


  1. Zárt ülésen tárgyalt napirendet érintő interpellációra a válasz kizárólag írásban adható meg.



Kérdés

21.§


(1)   A kérdés az önkormányzati hatáskörbe tartozó szervezeti, működési, döntési és előkészítési jellegű felvetés vagy tudakozódás.




(2)   A kérdés benyújtására és megválaszolására az interpellációra vonatkozó rendelkezéseket a következő eltérésekkel kell alkalmazni:


a) a kérdést legkésőbb az ülés kezdetéig lehet benyújtani írásban a polgármesterhez,

         b) a képviselő-testület a válasz elfogadásáról nem határoz,

         c) a képviselőnek viszontválaszra nincs joga,

         d) ugyanabban az ügyben több alkalommal is lehet kérdést feltenni.



22. §


  1. A polgármester a tanácskozás rendjének fenntartása érdekében a következő intézkedéseket teheti meg:


a) figyelmezteti a hozzászólót, hogy csak a napirendi ponttal kapcsolatban tegye meg észrevételét, javaslatát, attól ne térjen el,

b) figyelmezteti a hozzászólót a hozzászólásra biztosított időkeret túllépésére,

c) figyelmezteti a hozzászólót, hogy a tanácskozáshoz nem illő másokat sértő kijelentésektől tartózkodjon,

d) megvonhatja a szót attól a nem települési képviselő hozzászólótól, akinél a figyelmeztetés nem vezetett eredményre,

e) rendreutasítja azt a személyt, aki az ülés rendjéhez méltatlan magatartást tanúsít,

f) ismételt rendzavarás esetén a nem települési képviselő résztvevőt a teremből kiutasíthatja,

g) súlyos rendbontás esetén rendőri közreműködést vehet igénybe.


  1. Amennyiben az ülésen olyan rendzavarás történik, vagy olyan körülmény merül fel, amely a tanácskozás folytatását lehetetlenné teszi, a polgármester az ülést az általa meghatározott időre félbeszakíthatja. Ha az ülés félbeszakad, azt csak újabb polgármesteri összehívást követően lehet folytatni.


(3)   A polgármesternek a tanácskozás rendjének fenntartása érdekében tett intézkedését a jegyzőkönyvben rögzíteni kell.


(4)   A képviselő-testület ülésén a hallgatóság nem zavarhatja a képviselő-testület munkáját.


(5)   A képviselő-testületi ülésen a mobiltelefon használatát mellőzni kell.





12.A döntéshozatali eljárás

23.§


(1)    A Képviselő-testület nyílt szavazása során a képviselők kézfelnyújtással közlik az adott javaslattal kapcsolatos döntésüket.  Először a polgármester az igen szerinti válaszra kér szavazást, majd a nem szavazatokra, végül a tartózkodásra. Az összesített szavazatok számának meg kell egyezniük az ülésen szavazati joggal résztvevők számával.


(2)    Név szerinti szavazás tartható:

a)     hitel felvétele esetén,

         b)      vagyon hasznosítása, megterhelése, értékesítése esetén,

         c)       törvény által előírt esetekben.


(3)    Név szerinti szavazásnál a polgármester ABC sorrendben felolvassa a megválasztott képviselők nevét, akik egymás után felállva szóban az „igen”, „nem” vagy „tartózkodom” kifejezés alkalmazásával szóban közlik döntésüket.


(4)    Azokban az ügyekben, melyekben ezt törvény lehetővé teszi a képviselő-testület bármely tagja ügyrendi javaslattal indítványozhatja titkos szavazás tartását.


(5)    Titkos szavazás során a szavazás lebélyegzett szavazólapon, urna igénybevételével történik. A titkos szavazással kapcsolatos teendőket az Ügyrendi, Jogi és Kulturális Bizottság tagjai látják el. Távollétük esetén a képviselő-testület a szavazást lebonyolító bizottságot 3 főre kiegészíti.


(6)    A titkos szavazás során érvénytelen szavazatnak számít, ha a szavazó az urnába dobott szavazólapot nem töltötte ki, vagy ha a szavazó szándékát szavazólapról nem lehet megállapítani.


(7)    A titkos szavazás eredményét a bizottság elnöke ismerteti a képviselő-testülettel.


(8)    A titkos szavazás során felhasznált szavazólapokat zárt borítékban kell elhelyezni, a zárt borítékot a titkos szavazást lebonyolító bizottságnak alá kell írnia és a jegyzőkönyvhöz kell csatolni.


(9)    A titkos szavazásról külön jegyzőkönyv készül, mely tartalmazza:


          a)      a szavazás helyét, napját,

b)      a szavazással kapcsolatos teendőket ellátó bizottság tagjainak nevét,

          c)       a szavazás eredményét,

          d)      a szavazás során felmerült körülményeket,

          e)       a titkos szavazást lebonyolító bizottság tagjainak aláírását.


(10)     A személyes érintettség bejelentése egyben a döntéshozatalból történő kizárásra vonatkozó indítvány is. A bejelentést követően a polgármester a kizárásra vonatkozó indítványt szavazásra bocsátja. A kizárásról a képviselő-testület minősített szótöbbséggel dönt. Amennyiben az érintett bejelenti, hogy a szavazásban nem kíván részt venni, nem kell külön döntést hozni a kizárásról.


(11)   A személyes érintettség bejelentésére vonatkozó kötelezettség elmulasztásának kivizsgálására – annak ismertté válását követően azonnal – a Képviselő-testület ügyrendi vizsgálat lefolytatását rendeli el. A vizsgálat lefolytatása az Ügyrendi, Jogi és Etikai Bizottság hatáskörébe tartozik. A bizottság eljárása során biztosítja az érintett képviselő személyes meghallgatását, bizonyítékai előterjesztését. A bizottság eljárásának lefolytatása után a vizsgálat eredményét a Képviselő-testület soron következő ülésén előterjeszti. Abban az esetben, ha a személyes érintettség a döntés meghozatalát befolyásolta a Képviselő-testület külön határozattal dönt a személyesen érintett képviselő részvételével hozott határozat érvényben tartásáról.



24.§


(1)   A polgármester a módosító indítványokat az eredeti javaslatot megelőzve bocsátja szavazásra. A Képviselő-testület több módosító indítvány esetén az utolsó módosító javaslatról szavaz. Amennyiben a módosító indítvány nem kerül elfogadásra, az azt megelőző módosító javaslatról kell szavazni. A szavazást mindaddig folytatni kell, ameddig a módosító vagy az eredeti javaslatról a Képviselő-testület nem szavaz.


(2)   A módosító indítványt előterjesztője a szavazás megkezdése előtt visszavonhatja.


(3)  Minősített többség szükséges a Magyarország helyi önkormányzatairól szóló törvényben szabályozott eseteken kívül:


a)       hatáskör átruházásához,

b)       önkormányzati vagyon elidegenítéséhez, bérbeadásához, más módon történő hasznosításához, vállalkozásba történő beviteléhez, megterheléséhez és a hitel felvételéhez,

c)       rendeletalkotás kezdeményezéséhez,

d)       sürgősségi indítványhoz


(4)   Amennyiben egy javaslat nem kapja meg az elfogadásához szükséges szavazati arányt ügyrendi javaslatra, szünet elrendelése után a polgármester újból szavazásra bocsáthatja a javaslatot.





(5)   Ha a Képviselő-testület a (4) bekezdésben szabályozott eljárásában újból nem hoz döntést, akkor az eredeti javaslatot a legközelebbi ülésére ismételten napirendre kell tűzni, ha a döntésre jogszabályi kötelezettség teljesítése miatt van szükség.



25. §


(1)   A Képviselő-testület határozatainak számozását évente újrakezdi. A határozatok számozása folyamatos. A határozatok számozására pozitív egész arab számokat kell alkalmazni.


(2)   A határozat megjelölése tartalmazza:


a Képviselő-testület megnevezését,

a „határozata” kifejezést,

a határozat meghozatalának évét, hónapját és napját,

a határozat címét.


(3)   Példa a határozat megjelölésére:


DEMECSER VÁROS

ÖNKORMÁNYZATA KÉPVISELŐ-TESTÜLETÉNEK

3/2014. (III.18.)

HATÁROZATA

A képviselő-testület 2014.évi üléstervéről



(4)   A határozat a (2) bekezdésben foglaltakon túl tartalmazza:


          a) a Képviselő-testület döntését,

b) amennyiben a határozat végrehajtást igénylő feladatot tartalmaz, a határozat tartalmazza a végrehajtás határidejét és a végrehajtásért felelős megnevezését.


  1. E §-ban foglaltakat az önkormányzati hatósági ügyekben hozott határozatokra a közigazgatási hatósági eljárásról szóló törvény rendelkezéseivel összhangban kell alkalmazni.


  1. A jegyző a normatív határozatokat a 27.§ (7) bekezdéseiben meghatározott módon teszi közzé.



26. §


A polgármester a lejárt határidejű határozatok teljesítéséről negyedévente számol be a Képviselő-testületnek.




27. §


  1. Rendeletalkotást kezdeményezhetnek:


a) a polgármester,

b) a települési képviselők,

c) a bizottságok,

d) a jegyző,

e) a települési nemzetiségi önkormányzat elnöke,

f) civil szervezet képviselője.


  1. A rendelet-tervezetet a polgármesteri hivatal készíti el és jogszabály eltérő rendelkezése hiányában küldi meg véleményezésre az arra jogosult szerveknek, személyeknek. 


  1. A rendelet-tervezet véleményezésére jogosult szervek, személyek körét az 2. melléklet tartalmazza. 


  1. Az önkormányzati rendeletet a polgármesteri hivatal hirdetőtábláján (4516. Demecser, Kétezer-egy tér 1.) történő kifüggesztéssel kell kihirdetni. A kihirdetés időpontja a kifüggesztés napja.


  1. A kihirdetett önkormányzati rendelet 5 napig tekinthető meg a hirdetőtáblán.


  1. A kihirdetett önkormányzati rendeletet közzé kell tenni az önkormányzat honlapján is.


  1. Az önkormányzat normatív határozatait az önkormányzat honlapján kell közzé tenni.


  1. A jegyző a kihirdetett önkormányzati rendeletekről nyilvántartást vezet. A nyilvántartás tartalmazza:


a) a rendelet számát és tárgyát,

b) a rendelet kihirdetésének időpontját,

d) a módosító rendelet esetén az alaprendelet számát


  1. Az Ügyrendi, Jogi és Kulturális Bizottság minden év december 31-ig felülvizsgálja az önkormányzati rendeletek hatályosulását és a vizsgálat eredményéről beszámol a Képviselő-testületnek.



  1. A jegyzőkönyv


28. §


  1. A Képviselő-testület üléséről a jegyzőkönyv két példányban készül, melyből egy példányt a lakosság tájékoztatása érdekében a jegyzőnél kell elhelyezni.


  1. A jegyzőkönyv a törvényben szabályozottakon kívül tartalmazza az ülés közben érkezett és eltávozott képviselők nevét.


  1. A jegyzőkönyvhöz mellékelni kell:


a) az ülés meghívóját,

b) az előterjesztés egy-egy példányát másolatban

c) a jelenléti ívet,

d) képviselői kérésre az írásban benyújtott hozzászólását,

e) titkos szavazásról készült jegyzőkönyvet.


  1. A jegyzőkönyvet az ülésen rögzített hangfelvétel és a jegyzőkönyvvezető jegyzetei alapján kell elkészíteni. A hangfelvételt 5 évig kell megőrizni. Az őrzésről, az őrzési határidő lejártát követően a megsemmisítésről a jegyző gondoskodik. A hangfelvétel az írásos jegyzőkönyvet nem helyettesíti.


  1. A jegyzőkönyvbe való betekintést a jegyzőnél lehet kezdeményezni. A jegyzőkönyv a Polgármesteri Hivatalban ügyfélfogadási időben tekinthető meg. A jegyzőkönyvről másolat kérhető, melynek díja 10 Ft/lap.


  1. A bizottságok üléseiről a jegyzőkönyvvezető jegyzetei alapján jegyzőkönyv készül, melyre az e paragrafusban leírtak az irányadóak.


14. A közmeghallgatás


29.§


  1. A Képviselő-testület szükség szerint, de évente legalább egy alkalommal közmeghallgatást tart, melyről a lakosságot legalább egy héttel korábban tájékoztatni kell.


  1. A Képviselő-testület egyszerű szótöbbséggel dönt a közmeghallgatás napirendi pontjáról, helyéről, idejéről.


  1. A közmeghallgatásról jegyzőkönyv és hangfelvétel készül, melyről a jelenlévőket tájékoztatni kell.



15.Lakossági fórum


30. §


  1. A képviselő-testület határozataiban dönt lakossági fórumok tartásáról, amelyek a lakosság tájékoztatását, a döntések előkészítésébe való bevonását szolgálják.


  1.  Lakossági fórum tartását kezdeményezheti annak tárgyának megjelölésével a polgármester, a települési képviselő vagy a bizottság.


  1. A lakossági fórum megrendezéséről a képviselő-testület egyszerű szótöbbséggel dönt.


  1. A lakossági fórum helyéről, időpontjáról és témájáról a lakosságot azt megelőző 1 héttel korábban tájékoztatni kell.


  1. A lakossági fórumok megtartására nem vonatkoznak a közmeghallgatás szabályai, a fórumokról feljegyzés készül. A fórum állásfoglalásairól a polgármesternek a képviselő-testületet tájékoztatni kell.


  1. A lakosság véleményének megismerésére a különböző társadalmi szervezetek képviselőinek részvételével szervezett tanácskozás is felhasználható.


16.Vállalkozói fórum


31.§


  1. A városban működő társas és egyéni vállalkozásokkal való kapcsolattartás, az őket érintő közvetlen tájékoztatás, az együttműködés, a döntés előkészítésekbe valamint a városüzemeltetési, városfejlesztési feladatok végrehajtásába történő bevonás érdekében vállalkozói fórumot lehet tartani.


  1. A vállalkozói fórumot a polgármester hívja össze.


  1. A vállalkozói fórumról emlékeztetőt kell készíteni, amely tartalmazza a fontosabb felvetéseket, véleményeket, javaslatokat. Az önkormányzati döntéseket érintő állásfoglalásról a polgármester tájékoztatja a képviselő-testületet. 



17.Együttműködés a civil szervezetekkel


32.§


A képviselő-testület együttműködik a lakosság önszerveződő közösségeivel, a városban működő társadalmi szervezetekkel. Az együttműködés formáját külön megállapodás tartalmazza.



  1. Fejezet

Az Önkormányzat szervei, azok jogállása, feladataik


18.A polgármester jogállása, feladatai


33.§


  1. A polgármester tisztségét főállásban látja el.


  1. A főállású polgármester munkarendje:


                   Hétfő: 7.30 órától – 16.00 óráig 

                   Kedd: 7.30 órától – 16.00 óráig

                   Szerda: 7.30 órától – 17.00 óráig

                   Csütörtök: 7.30 órától – 16.00 óráig

Péntek: 7.30 órától – 12.30 óráig, mely tartalmazza a napi 30 perces munkaközi szünetet.


  1. A főállású polgármester szabadságát a Képviselő-testület engedélyezi.


  1. A polgármester ügyfélfogadása: kedd és csütörtök 8-11 óráig.


  1. Amennyiben a képviselő-testület – határozatképtelenség vagy határozathozatal hiánya miatt – két egymást követő alkalommal ugyanabban az ügyben nem hozott döntést, a polgármester határozatot hozhat az alábbi ügyekben:


a)       szociális ügyek,

b)      gyermekvédelmi ügyek.


  1. A polgármester dönthet a képviselő-testület utólagos tájékoztatása mellett, a két ülés közötti időszakban felmerülő, halaszthatatlan, a képviselő-testület hatáskörébe tartozó következő önkormányzati ügyekben:




  1. pályázatok benyújtása esetén, ha a pályázati határidő a következő ülésig lejár,


  1. az önkormányzati vagyon megóvása érdekében szükséges élet és vagyonbiztonságot veszélyeztető helyzet esetében, ha az elhárítás miatt intézkedést kell hozni.


  1. közbiztonságot, közegészségügyet érintő ügyekben.


  1. A polgármester ügyletenként hárommillió forint értékhatárig dönt a forrásfelhasználásról, döntéséről a döntést követő ülésen tájékoztatja a képviselő-testületet.



19.Az alpolgármester jogállása


34. §


  1. A Képviselő-testület tagjai közül 1 fő alpolgármestert választ, aki társadalmi megbízatásban látja el tisztségét.


  1. Az alpolgármester ügyfélfogadást tart: hónap utolsó szerdája 14-16 óráig.


20.A Bizottságok jogállása, feladatai


35. §


  1. A képviselő-testület az alábbi állandó bizottságokat hozza létre:


a) Pénzügyi Bizottság,

b) Ügyrendi, Jogi és Kulturális Bizottság, (rövidített neve: Ügyrendi Bizottság)

c) Szociális és Sport Bizottság. (rövidített neve: Szociális Bizottság)

d) Városfejlesztési, Városüzemeltetési és Környezetvédelmi Bizottság. (rövidített neve: Városfejlesztési Bizottság)


  1. A Bizottságok 3 tagból állnak, a bizottság elnöke és egy tagja önkormányzati képviselő, egy tagja nem önkormányzati képviselő.


  1. A Képviselő-testület egyes feladatainak ellátására ideiglenes bizottságot is létrehozhat.


  1. A bizottságok elnökei fogadóórát tartanak.


  1. A Pénzügyi Bizottság elnöke fogadóórát tart: hónap utolsó csütörtök 15-16 óráig.


  1. Az Ügyrendi, Jogi és Kulturális Bizottság elnöke fogadóórát tart: hónap utolsó szerda 15-16 óráig.


  1. A Szociális és Sport Bizottság elnöke fogadóórát tart: hónap utolsó kedd 14-16 óráig.


  1. A Városfejlesztési, Városüzemeltetési és Környezetvédelmi Bizottság elnöke fogadóórát tart: hónap utolsó hétfő 15-16 óráig.



36.§


  1. A Pénzügyi Bizottság feladatai:


  1. Véleményezi az éves költségvetési javaslatot és a végrehajtásáról szóló tájékoztatások, beszámolók tervezeteit, ezen előterjesztések csak a bizottság véleményével együtt terjeszthetők a képviselő-testület elé.
  2. Véleményezi az önkormányzati gazdálkodást érintő fejlesztési, működtetési, átszervezési koncepciókat, tervezeteket.
  3. Véleményezi a helyi adók bevezetésére, mértékének megállapítására (módosítására), hatályon kívül helyezésére irányuló rendelet-tervezeteket.
  4. Véleményezi az önkormányzati vagyonnal történő gazdálkodás szabályainak tervezetét, illetve módosítását.
  5. Véleményezi az önkormányzati vagyon elidegenítésével, gyarapításával, használatával kapcsolatos tulajdonosi joggyakorlás körébe tartozó előterjesztések tervezeteit.
  6. Véleményezi az önkormányzat tulajdonában lévő ingatlanok, építmények eladására vonatkozó határozat-tervezeteket.
  7. Véleményezi a pénzüggyel, a gazdálkodással kapcsolatos rendelet-tervezeteket.
  8. Véleményezi az önkormányzat által kötött szerződéseket, megállapodásokat, figyelemmel kíséri azok megvalósulását.
  9. Ellenőrzi a pénzkezelési szabályzat megtartását, a bizonylati rend és bizonylati fegyelem érvényesítését.
  10. Ellenőrzi a költségvetési bevételek alakulását, különös tekintettel a saját bevételekre, a vagyonváltozás (vagyonnövekedés, csökkenés) alakulását, értékeli az azt előidéző okokat.
  11. Ellenőrzi az önkormányzati rendeletben szabályozott díjfizetési kötelezettségek teljesítését, elemzi a bevételekre gyakorolt hatását.
  12. Ellenőrzi a gazdálkodás színvonalát, a pénzeszközök felhasználásának célszerűségét, az erőforrások hatékony működtetését.
  13. Ellenőrzi az önkormányzati intézmények, gazdasági társaság, pénzügyi-tevékenységét.
  14. Előkészíti az önkormányzat költségvetését, a költségvetést érintő előterjesztéseket véleményezi.
  15. Vizsgálja a hitelfelvétel indokait, gazdasági megalapozottságát.


37.§


  1. Az Ügyrendi, Jogi és Kulturális Bizottság feladatai:


  1. Véleményezi az önkormányzati rendeletek, szabályzatok és társulási-együttműködési megállapodások tervezetét, közreműködik azok előkészítésében.
  2. Felülvizsgálja az önkormányzati rendeletek hatályosulását és vizsgálat eredményéről beszámol a képviselő-testületnek.
  3. Javaslatot tesz az önkormányzati rendeletek módosítására, kiegészítésére vagy hatályon kívül helyezésére.
  4. Nyilvántartja és ellenőrzi a polgármester és hozzátartozója, az önkormányzati képviselő és hozzátartozója vagyonnyilatkozatát.
  5. Ellátja az összeférhetetlenséggel és a méltatlansággal összefüggő törvényben meghatározott bizottsági feladatokat.
  6. Nyilvántartja a képviselőknek az ülésről való távolmaradásait, hiányzásait.
  7. Kivizsgálja a személyes érintettség bejelentésére vonatkozó kötelezettség elmulasztását.
  8. Javaslatot tesz a képviselői tiszteletdíj csökkentésére, megvonására.
  1. Véleményezi a közművelődési intézmény elnevezésére vonatkozó előterjesztések tervezetét.
  2. Véleményezi a közművelődési intézmény feladatkörét érintő előterjesztéseket.
  3. Véleményezi, illetve javaslatot tesz kitüntető díjak adományozására.
  4. Tanácsaival segítséget nyújt a városi ünnepségek, rendezvények szervezéséhez.
  5. Közreműködik a Demecseri Káposztás Napok rendezvény szervezésében, koordinálásában.
  6. A közművelődési, művészeti tevékenység támogatása körében a képviselő-testület döntéseit előkészíti.
  7. Figyelemmel kíséri a nevelési, közművelődési intézmények tevékenységét.
  8. Ajánlást dolgoz ki a városi költségvetés tervezéséhez az önkormányzat fenntartásában lévő közművelődési intézmény fenntartásra, fejlesztésére, működtetésére.
  9. Kapcsolatot tart a civil szervezetekkel.
  10. Kapcsolatot tart az egyházak képviselőivel.
  1. Foglalkozik a közművelődési és kulturális szolgáltatást igénybevevők részéről érkezett bejelentésekkel.
  2. Javaslatot tesz a kulturális rendezvények, ünnepi megemlékezések programjára, segítséget nyújt a szervezésben, lebonyolításban.
  3. Javaslatot tesz emlékművek, szobrok elhelyezésére.
  4. Ellátja a Demecseri Körkép előkészítésével kapcsolatos feladatokat.


38.§


  1. A Szociális és Sport Bizottság feladatai:


  1. Véleményezi az egészségügyi ellátás alakulásáról, a háziorvosi, gyermekorvosi, fogorvosi szolgálat, védőnői szolgálat működéséről szóló előterjesztéseket.
  2. Javaslatot tesz az egyes szociális ellátások, szolgáltatások működtetésre.
  3. Települési Egészségtervet dolgoz ki.
  4. Véleményezi a város szociális intézménye fejlesztésére, feladatuk, tevékenységi körük meghatározására irányuló előterjesztéseket.
  5. Javaslatot dolgoz ki városi bölcsőde működésére, fenntartására.
  6. Véleményezi a szociális intézmény létesítésével, megszüntetésével, feladatának megváltoztatásával összefüggő feladatokat.
  7. Figyelemmel kíséri a település egészségügyi és szociális helyzetét, erről beszámolót készít.
  8. A bizottság feladatkörébe tartozik az egészségügyi és szociális ellátásról, a családvédelemről való gondoskodás, ennek keretében a képviselő-testület döntéseit előkészíti, a döntések végrehajtását ellenőrzi.
  9. Javaslatot tesz a szociális bérlakások bérlőinek kiválasztására, a lakásbérleti szerződések felmondására.
  10. Figyelemmel kíséri a szociális bérlakások lakbér és egyéb közüzemi költségek befizetéseit. Javaslatot tesz a kintlévőségek megszüntetésére.
  11. Kapcsolatot tart a városban működő helyi sportegyesülettel.
  12. Javaslatot készít elő a sport és az idegenforgalom fejlesztésére.
  13. Figyelemmel kíséri a városban folyó szabadidősport, verseny és élsport, utánpótlás nevelés, a természetjárás megvalósulását, azokról tapasztalatokat gyűjt és elemzéseket készíthet.
  14. Hozzájárul a képviselő-testület sporttal kapcsolatos döntéseinek előkészítéséhez, azok végrehajtásához és ellenőrzéséhez.
  15. Javaslatot tesz a város sportkoncepciójának elfogadására.
  16. Együttműködik a Demecseri Szociális Alapszolgáltatási Központtal az adományok szétosztásában.


39.§.


  1. A Városfejlesztési, Városüzemeltetési és Környezetvédelmi Bizottság feladatai:


  1.  Véleményezi a városrendezési tervet és módosítások tervezeteit.
  2.  Városfejlesztési programot dolgoz ki.
  3.  Véleményezi a feladatkörét érintő fejlesztések megvalósításához benyújtandó pályázatok előterjesztésének tervezetét, javaslatot tesz a fejlesztési célokra.
  4.  Véleményezi és figyelemmel kíséri a feladatkörébe tartozó beruházok megvalósulását.
  5. Véleményezi és figyelemmel kíséri az intézmények fenntartásával kapcsolatos feladatok ellátását, javaslatot tesz az önkormányzati ingatlanok hasznosítására.
  6. Véleményezi és figyelemmel kíséri a belterületi utak, járdák, és egyéb közterületek fenntartásával, felújításával kapcsolatos önkormányzati feladatok ellátását.
  7. Véleményezi és figyelemmel kíséri a közhasználatú zöldterületek (parkok, emlékművek stb.) felújításával, fenntartásával kapcsolatos önkormányzati feladatok ellátását.
  8. Javaslatot tesz játszóterek kialakítására.
  9. Javaslatot tesz a városi piac fejlesztésére. Figyelemmel kíséri a városi piac működését.
  10. Véleményezi és figyelemmel kíséri a városi köztemető üzemeltetését és fejlesztését.
  11. Véleményezi és figyelemmel kíséri az ivóvíz biztosításával, szennyvízkezeléssel kapcsolatos önkormányzati feladatok ellátását.
  12. Véleményezi és figyelemmel kíséri a belvízelvezető rendszerek kiépítését, üzemeltetését, karbantartását.
  13. Véleményezi a Demecseri Nonprofit Kft üzleti és feladattervét, figyelemmel kíséri az üzleti és a feladattervben foglaltak végrehajtását.
  14. Közreműködik az önkormányzat környezetvédelmi programjának elkészítésében és végrehajtásának ütemezésében.
  15. Véleményezi a feladatkörét érintő önkormányzati rendeleteket, az önkormányzat környezetvédelmi programját, javaslatot tesz a módosításra.
  16. Közreműködik a hulladékgazdálkodással kapcsolatos rendelet érvényesülésének ellenőrzésében.
  17. Javaslatot tesz a szelektív hulladékgyűjtő szigetek kijelölésére.
  18. Közreműködik a megújuló energiaforrások feltárásában, hasznosításában.
  19. Javaslatot tesz az elhanyagolt mezőgazdasági művelésre alkalmas bel és külterületi területek, ingatlanok hasznosításának, rendezésének lehetőségeivel.
  20. Figyelemmel kíséri az önkormányzat által benyújtott pályázatokat.



21. A Tanácsnok jogállása és feladata


40.§


  1. A Tanácsnok feladatai:
  1. Javaslatot tesz a szociális földprogram kidolgozására, végrehajtására.
  2. Javaslatot tesz a szociális földprogramba bevonható földterületek mennyiségének növelésére.
  3. Javaslatot tesz a szociális földprogram keretében előállítható mezőgazdasági terményekre.
  4. Kapcsolatot tart a helyi gazdákkal.
  5. Kapcsolatot tart az Agrárgazdasági Bizottsággal.
  6. Figyelemmel kíséri a mezőgazdasági témájú pályázatokat. Előkészíti ezen pályázatok benyújtását önkormányzat részére.
  7. Javaslatot dolgoz ki mezőgazdasági fejlesztésekre önkormányzat részére.
  8. Tájékoztatja a helyi mezőgazdasági vállalkozókat a pályázati lehetőségekről.
  9. Segítséget nyújt a helyi mezőgazdasági vállalkozásoknak a pályázatok benyújtásához.
  10. Figyelemmel kíséri a városban működő mezőgazdasági vállalkozásokat.
  11. Segítséget nyújt mezőgazdasági vállalkozások letelepedéséhez, létesítéséhez.



22.A jegyző jogállása


41. §


  1. A Demecseri Polgármesteri Hivatalt pályázat alapján határozatlan időre kinevezett jegyző vezeti. A jegyző gyakorolja a munkáltatói jogokat – a közfoglalkoztatottak kivételével - a hivatal köztisztviselői, alkalmazottai felett.


  1. A jegyző ellátja a Magyarország helyi önkormányzatairól szóló törvényben a jegyző részére előírt feladatokat.


  1. A jegyző ügyfélfogadást tart:              Hétfő: 13.00 órától – 16.00 óráig


  1. A jegyzői tisztség betöltetlensége, illetve tartós akadályoztatása esetén – legfeljebb 6 hónap időtartamra – a jegyzői feladatokat a Demecseri Polgármesteri Hivatal Lakosságszolgálati Irodájának Vezetője látja el.


  1. Tartós akadályoztatásnak minősül a szabadság kivételével a 30 nap időtartamot meghaladó távollét.



23.A Demecseri Polgármesteri Hivatal


42.§


  1. A hivatal elnevezése: Demecseri Polgármesteri Hivatal

A hivatal székhelye: 4516. Demecser, Kétezer-egy tér 1.

A hivatal telephelye: 4516. Demecser, Szent István u. 2-4.


  1. A Demecseri Polgármesteri Hivatal szervezeti egységei:

Szervezési és Önkormányzati Iroda,

Lakosságszolgálati Iroda,

Adó Iroda,

Kincstár és Vagyonkezelési Iroda.


  1. Az iroda vezetését irodavezető látja el. Az irodavezetői megbízás a közszolgálati tisztviselőkről szóló törvény alapján vezetői megbízásnak minősül.


  1. A Demecseri Polgármesteri Hivatal munkarendje:


Hétfő: 7.30 órától – 16.00 óráig 

Kedd: 7.30 órától – 16.00 óráig

Szerda: 7.30 órától – 17.00 óráig

Csütörtök: 7.30 órától – 16.00 óráig

         Péntek: 7.30 órától – 12.30 óráig, mely tartalmazza a napi 30 perces munkaközi szünetet.”


  1. A Demecseri Polgármesteri Hivatal ügyfélfogadási rendje:


Hétfő: 8.00 órától – 12.00 óráig

Kedd: 8.00 órától – 12.00 óráig

Szerda: 8.00 órától – 17.00 óráig

Csütörtök: ügyfélfogadás nincs

Péntek: 8.00 órától – 12.00 óráig.



  1. Fejezet

A képviselőkre vonatkozó magatartási szabályok


43.§.


  1. A képviselő az ülésről való távolmaradását az ülést megelőző egy óra időpontig a polgármesternek köteles bejelenteni. A hiányzásokat az Ügyrendi és Jogi Bizottság tartja nyilván.


  1. Magyarország helyi önkormányzatairól szóló törvényben meghatározott kötelezettségeit megszegő önkormányzati képviselő megállapított tiszteletdíját, természetbeni juttatását a képviselő-testület az Ügyrendi és Jogi Bizottság javaslata alapján


  1. a képviselő-testület üléséről való igazolatlan távollét miatt,
  2.  személyes érintettség bejelentésének elmulasztásának miatt


megvonhatja, csökkentheti.


  1. A (2) bekezdés a) pontjában meghatározott esetben amennyiben a képviselő az adott hónapban megtartott valamennyi ülésről igazolatlanul távol van, úgy az adott hónapra esedékes tiszteletdíjat a képviselő-testület megvonja.


  1. A képviselő-testület a (2) bekezdés b) pontjában meghatározott esetben a kötelezettséget megszegő önkormányzati képviselő megállapított tiszteletdíját egy hónap időtartamra 50%-ban csökkenti.




  1. Fejezet

A nemzetiségi önkormányzattal való együttműködés szabályai


24.A Roma Nemzetiségi Önkormányzattal való együttműködés szabályai


44.§


Az Önkormányzat a Roma Nemzetiségi Önkormányzat működéséhez biztosítja:


  1. a testületi ülések lebonyolításához tárgyalóterem biztosítása,
  2. az ülések jegyzőkönyvei rögzítésének és sokszorosításának, az ülés technikai feltételeinek biztosítása, a települési nemzetiségi önkormányzat iratanyagának irattározása,
  3. a települési nemzetiségi önkormányzat határozatai kihirdetése a nemzetiségi önkormányzat szervezeti és működési szabályzatában meghatározott módon,
  4. a postai, kézbesítési, gépelési, sokszorosítási feladatok ellátása,
  5. helyiség biztosítása a települési nemzetiségi önkormányzat közmeghallgatásainak végrehajtására.
  6. a települési nemzetiségi önkormányzat működésének,  döntéseinek megismertetésére lehetőséget biztosít a honlapon.
  7. a Demecseri Polgármesteri Hivatal „B” épületében (4516. Demecser, Szent István út 2-4.) egy irodahelyiséget biztosít. Az irodahelyiségben a munkavégzéshez szükséges asztalok, székek, számítógép, nyomtató rendelkezésre állnak. Az irodahelyiség használatával felmerülő közüzemi költségek (víz, villany, fűtés, vezetékes telefonhasználat) Demecser Város Önkormányzatát terheli.


  1. Fejezet

A Társulások jogállása


45.§


  1. A Képviselő-testület a szociális alapszolgáltatási feladatok és a gyermekjóléti szolgáltatás működtetésére jogi személyiséggel rendelkező társulást tart fenn (Gégény, Kék, Székely települések önkormányzataival közösen. A társulás feladatait a Demecseri Szociális Alapszolgáltatási Központon keresztül látja el. A társulásra átruházott hatásköröket ezen rendelet 8.§ (4)  bekezdése tartalmazza.


  1. A Képviselő-testület az óvodai nevelésről jogi személyiséggel rendelkező társulást tart fenn Berkesz és Székely községek Önkormányzataival közösen. A társulás feladatait a Demecseri Tündérkert Óvoda Intézmény látja el. A társulásra átruházott hatásköröket ezen rendelet 8.§ (3) bekezdése tartalmazza.


  1. A Képviselő-testület a központi orvosi ügyelet ellátására Székely - Gégény-Berkesz településekkel közösen központi orvosi ügyeletet működtet társulási megállapodás alapján. A társulás jogi személyiséggel rendelkezik. A társulásra átruházott hatásköröket ezen rendelet 8.§ (5) bekezdése tartalmazza.


  1. Demecser- Kék – Székely – Gégény települések önkormányzatai jogi személyiséggel rendelkező ivóvízminőség-javító társulást működtetnek. A társulásra átruházott hatásköröket ezen rendelet 8.§ (6) bekezdése tartalmazza.


  1. A társulások feladat- és hatásköreit, finanszírozását, ellenőrzését az egyes társulásokra kötött társulási megállapodások tartalmazzák.


  1. Fejezet

Záró rendelkezések


46.§

  1. Ez a rendelet a kihirdetése napján lép hatályba.


  1. Hatályát veszti a Képviselő-testület szervezeti és működési szabályzatáról szóló 7/2011. (IV.13.) önkormányzati rendelet.