Demecser Város Önkormányzata Polgármesterének 6/2020.(IV.3.) önkormányzati rendelete

Demecser Város Önkormányzata Képviselő-testületének az Avar és kerti hulladék nyílt téri égetésére vonatkozó szabályok megállapításáról szóló 9/2015.(IV.30.) önkormányzati rendelete módosításáról

Hatályos: 2020. 04. 03- 2020. 04. 03

Demecser Város Önkormányzat Polgármestere a környezet védelmének általános szabályairól szóló 1995. évi LIII. törvény 48. § (4) bekezdés b) pontjában, valamint a katasztrófavédelemről és a hozzá kapcsolódó egyes törvények módosításáról szóló 2011. évi CXXVIII. törvény 46.§ (4) bekezdésében kapott felhatalmazás alapján – az Alaptörvény 32. cikk (1) bekezdés a) pontjában meghatározott feladatkörében eljárva – a következőket rendeli el:

1.§


Demecser Város Önkormányzata Képviselő-testületének az Avar és kerti hulladék nyílt téri égetésére vonatkozó szabályok megállapításáról szóló 9/2015.(IV.30.) önkormányzati rendelete 5. §-a az alábbi (4) bekezdéssel egészül ki:



„5.§”


(4) Tilos az égetés a Kormány által kihirdetett veszélyhelyzet fennállásának ideje alatt.

(1) Ez a rendelet 2020. április 03. napján lép hatályba és a hatályba lépését követő napon hatályát veszti.


Rátkai Sándor sk.      
polgármester                                             

ELŐZETES HATÁSVIZSGÁLAT


az avar és kerti hulladék nyílt téri égetésére vonatkozó szabályok megállapításáról szóló önkormányzati rendelet megalkotásához


A jogalkotásról szóló 2010. évi CXXX. törvény 17.§-a előírja a jogszabály előkészítőjének azon kötelezettségét, hogy előzetes hatásvizsgálat elvégzésével felmérje a szabályozás várható következményeit. Az előzetes hatásvizsgálat eredményéről a helyi önkormányzat képviselő-testületét tájékoztatni kell.


A jogszabály társadalmi, gazdasági hatásai.

  • Az avar és kerti hulladék nyílt téri égetésére vonatkozó szabályok megállapításával, olyan társadalmi szükséglet alapján létező, széleskörű igényből fakadó tevékenységre vonatkozó szabályok kerültek kidolgozásra, amely tevékenység fokozott tűzveszélyes tevékenységnek minősül. Ezek alapján a jogszabály megalkotásának szükségessége, a hiányzó szabályok létének igénye, maga is olyan társadalmi hatás, amely szükségessé teszi ilyen szabályok megalkotását, mivel ezen szabályok alapján az alkalomszerű, fokozott tűzveszélyes tevékenység a megalkotott szabályok betartásával biztonságosan végezhető, valamint a szabályok kötelezettjének megnevezése egyértelműsíti a felelősség kérdését, megkönnyítve a jogkövetkezmények alkalmazását.
  • A jogszabály megalkotásának gazdasági hatásai között említhető, hogy az égetésre vonatkozó szabályok betartásával csökkenhet a tűz okozta károk előfordulása.


A jogszabály költségvetési hatásai:

  • A jogszabály megalkotásának nincsenek költségvetési hatásai.


A jogszabály környezeti és egészségi következményei:

  • Mivel a jogszabály előírja, hogy az avart és kerti hulladékot elsősorban komposztálással kell hasznosítani, illetve azokat csak kis adagokban lehet elégetni, ezért ezen szabályok betartása csökkenti a környezet terhelését, ezáltal az egészségügyi következményeket.


A rendelet adminisztratív terheket befolyásoló hatásai:

  • A jogszabály megalkotásának nincsenek adminisztratív terheket befolyásoló hatásai.


A jogszabály megalkotásának szükségessége:

  • A környezet védelmének általános szabályairól szóló 1995. évi LIII. törvény 48.§ (4) bekezdés b) pontja.
  • A fentebb említett társadalmi szükséglet alapján létező, széleskörű igény, jelenség.


A jogszabály megalkotásának elmaradása esetén várható következmények:

  • A társadalmi szükséglet alapján létező, széleskörű jelenség szabályainak hiányából fakadó kockázat.


A jogszabály alkalmazásához szükséges személyi feltételek:

  • A jogszabály alkalmazásához szükséges személyi feltételek biztosítottak.


A jogszabály alkalmazásához szükséges szervezeti feltételek:

  • A jogszabály alkalmazásához szükséges szervezeti feltételek biztosítottak.


A jogszabály alkalmazásához szükséges tárgyi feltételek:

  • A jogszabály alkalmazásához szükséges tárgyi feltételek biztosítottak.


A jogszabály alkalmazásához szükséges pénzügyi feltételek:

  • A jogszabály alkalmazásához szükséges pénzügyi feltételek biztosítottak.


Demecser, 2020. április 02.


Rátkai Sándor sk.

polgármester

Indokolás


az avar és kerti hulladék nyílt téri égetésére vonatkozó szabályok megállapításáról szóló önkormányzati rendelet megalkotásához


A veszélyhelyzet kihirdetéséről szóló 40/2020.(III.11.) Korm. rendelet alapján a veszélyhelyzetben alkalmazni kell a katasztrófavédelemről és a hozzá kapcsolódó egyes törvények módosításáról szóló 2011. évi CXXVIII. törvény 46.§ (4) bekezdését, mely az alábbiak szerint rendelkezik:

„Veszélyhelyzetben a települési önkormányzat képviselő-testületének, a fővárosi, megyei közgyűlésnek feladat- és hatáskörét a polgármester, illetve a főpolgármester, a megyei közgyűlés elnöke gyakorolja. Ennek keretében nem foglalhat állást önkormányzati intézmény átszervezéséről, megszüntetéséről, ellátási, szolgáltatási körzeteiről, ha a szolgáltatás a települést is érinti.”


Demecser Város Önkormányzata Képviselő-testületének az Avar és kerti hulladék nyílt téri égetésére vonatkozó szabályok megállapításáról szóló 9/2015.(IV.30.) önkormányzati rendelete 5.§-ának módosítására a veszélyhelyzet fennállásának idejére azért volt szükség, mert a Demecseri Önkéntes Tűzoltó Egyesület jelezte, hogy településünkön elszaporodtak a tűz esetek, naponta van riasztásuk. Jelen veszélyhelyzetben ez további veszélyeztető tényező a lakosság részére, az élet-és vagyonbiztonság megóvása érdekében döntöttem a rendelet módosítása mellett. A tűzesetek növekvő száma a Katasztrófavédelem számára is többletfeladatot adhat, ezért jelen helyzetben a veszélyhelyzet megszűnéséig indokolt a tűzgyújtási tilalom fenntartása.


Demecser, 2020. április 02.


Rátkai Sándor sk.

polgármester