Ibrány Város Önkormányzat Képviselő-testületének 15/2021. (IX. 28.) önkormányzati rendeletének indokolása
A gyermekvédelem helyi rendszeréről
Hatályos: 2021. 09. 29A gyermekvédelem helyi rendszeréről
Részletes indokolás
Az 1–7. §-hoz, az 1. melléklethez és a 2. melléklethez
A gyermekek védelméről szóló 19/2013. (IX. 25.) önkormányzati rendeletünk (továbbiakban: rendelet) 2013. szeptember 26-án lépett hatályba. A Kormányhivatalok országos célvizsgálat keretében a gyermekvédelmi rendszerrel kapcsolatos önkormányzati rendeleteket vizsgálták. Ennek eredményeként a Szabolcs-Szatmár-Bereg Megyei Kormányhivatal Törvényességi Felügyeleti Osztálya a 2021. augusztus 18-án érkezett SZ/153/01442-3/2021 számú levelében szakmai konzultáció keretében a mellékelt észrevételeket tette a hatályos 19/2013 (IX.25.) önkormányzati rendeletünkkel kapcsolatosan.
A szakmai konzultációs adatlap tartalma alapján az abban meghatározott észrevételekre tekintettel célszerűbb egy teljesen új önkormányzati rendelet megalkotása, s a régi hatályon kívül helyezése.
1. A rendelet-tervezet bevezető részében a jogszabályi felhatalmazások az észrevétel szerint kerültek meghatározásra. E rendeletben nem kerül pénzbeli támogatás meghatározásra, ez külön önkormányzati rendeletben kerül szabályozásra – ezért nem kell megjelölni a gyermekek védelméről és a gyámügyi igazgatásról szóló 1997. évi XXXI. törvény (továbbiakban: Gyvt.) 18. § (2) bekezdését itt.
Nem került a rendelet-tervezetben sem területi, sem személyi hatály megjelölésre tekintettel a Gyvt. 4. §-ára, valamint a jogalkotásról szóló 2010. évi CXXX. törvény ( továbbiakban: Jat.) 6. § (3) bekezdésére
1. A Rendelet-tervezet 1. §-a bemutatja az önkormányzati támogatásokat és önkormányzati fenntartású ntézmény által nyújtott szolgáltatások rendszerét. Itt már nem kerülnek bemutatásra azok a gyermekjóléti szolgáltatások, amit az önkormányzat nem közvetlen fenntartású intézménye útján biztosít, hanem feladatellátási szerződés útján (bölcsőde, gyermekek átmeneti otthona ).
2. A Rendelet-tervezet 2. és 3. §-ában utalás történik az az önkormányzat által a kiskorúak részére biztosított ellátásra, ami más (a települési támogatásokról szóló rendeletben) önkormányzati rendeletben kerül részletes szabályozásra.
3. A rendelet-tervezet 4. §-a tartalmazza a gyermekétkeztetésre - intézményi és szünidei – vonatkozó helyi ( a régi rendelet szerinti tartalommal) szabályokat
4. A rendelet-tervezet 5, 6, 7. és 8. §-ai a személyes gondoskodás keretébe tartozó gyermekjóléti alapellátásokra - azaz: a család-és gyermekjóléti szolgáltatásra, család- és gyermekjóléti központra valamint a Biztos kezdet Gyerekházra vonatkozó szabályokat - tartalmazza
5. A rendelet-tervezetben annak 1. és 2. mellékletébe kerül most szabályozásra a gyermekétkeztetésért fizetendő téritési díj is, ami a jogszabályi rendelkezésnek megfelelően a nyersanyag norma alapján, annak ÁFÁ-val növelt összegében (a kerekítés szabályaira figyelemmel) került meghatározásra. A tervezetben az 1. mellékletben a jelenleg hatályos összeg, míg a 2022. január 1-től alkalmazni javasolt összeg a 2. mellékletben került megjelölésre. A jelenlegi térítési díjakat (s nyersanyag normákat) ez év végéig javaslom továbbra is fenntartani, míg a következő év elejétől a nyersanyagnorma- s ehhez kapcsolódóan a térítési díj emelése elkerülhetetlen. A jelenlegi térítési díjak 2019 évben kerültek meghatározásra. Az eltelt időszakban jelentős élelmiszer nyersanyagár emelés történt, erre tekintettel 5 %-os emelést javaslok 2022. január 1. napjától (2. melléklet).
A 8. §-hoz
A Biztos Kezdet gyerekházra vonatkozó rendelkezéseket tartalmazza, mint hátrányt csökkentő gyermekjóléti alapellátást nyújtó intézményét.
A 9. §-hoz
Az új rendelet hatálybalépésével egyidejűleg az előző gyermekvédelmi rendelet hatályát veszti
A 10. §-hoz
A rendelet kihirdetését követő napon lép hatályba.