Ibrány Város Önkormányzat Képviselő-testülete 8/2021. (V. 31.) önkormányzati rendeletének indokolása

Ibrány Város Önkormányzata és költségvetési szervei 2020. évi költségvetésének végrehajtásáról

Hatályos: 2021. 06. 01

Ibrány Város Önkormányzata és költségvetési szervei 2020. évi költségvetésének végrehajtásáról

Részletes indokolás

Az 1–5. §-hoz és az 1–41. melléklethez

RÉSZLETES INDOKLÁS

Ibrány Város Önkormányzata 2020. évi költségvetésének végrehajtásáról szóló rendelet megalkotásához

1.

Ibrány Város Önkormányzata költségvetési politikájának fő vonásai 2020. évi költségvetés tervezésének megfelelően, a költségvetési politika fő céljai, keretei

Ibrány Város Önkormányzata 2020. évi költségvetési gazdálkodása a költségvetés tervezésekor meghatározott alapelvek, célkitűzések mentén valósult meg:

folytatódott az

Európai Unió által a 2014-2020-as időszakra vonatkozó, benyújtott és nyertes pályázatokhoz kapcsolódóan

a szükséges előkészítési munkálatok, valamint a projektek megvalósítása, egyes pályázatok esetében a megvalósítási szakaszok befejezése. Jelentős összegű saját forrás igénybevételére még nem került sor, ugyanis jellemzően a folyósított előlegekből kerültek finanszírozásra az előkészítési és megvalósítási költségek.

kiemelt cél volt, hogy az

önkormányzat saját bevételei nagy részét

, ne a kötelező és önként vállalt feladatok finanszírozására, a központi állami támogatás kiegészítésére

fordítsuk

, hanem a

megfelelő munkaerő biztosítása érdekében

,

az ifjúság helyben tartása, a népességmegtartás érdekében ingatlanvásárlásokra azokból bérlakások kialakítására, továbbá a munkahelyteremtés céljából ipari területek kialakítására, valamint a munkahelyek megközelítésére szolgáló infrastruktúrák kiépítésére

, így ösztönözve ezáltal a betelepülni szándékozó vállalkozásokat telephelyek létesítésére. A célkitűzés teljesítése érdekében részben saját forrásból részben pedig fejlesztési hitel felvételével ingatlanok megvásárlására vonatozó előzetes, illetve végleges adásvételi szerződéseket kötöttünk.

szintén fontos cél volt, hogy a

fiatalok letelepedését segítsük azáltal, hogy megfelelő lakókörnyezetet, és infrastruktúrával ellátott lakótelkeket alakítunk ki városunkban

.

folyamatosan biztosítottuk az önkormányzat és a hozzá kapcsolódó intézmények megfelelő szintű működését,

az ahhoz kapcsolódó pénzügyi források folyamatos rendelkezésre bocsátásával

törekedtünk a

jogszabályban nevesített kötelező önkormányzati feladatok minél magasabb szintű ellátására.

egyes tevékenységek esetében

(pl. növénytermesztés)

megfelelő tervezési és monitoring rendszeren alapuló feladatellátási struktúra bevezetése

, az önköltség számítási rendszer előtérbe helyezésével egyidejűleg

a

mintagazdaságban megtermelt javak központi konyhán történő feldolgozásának előnyben részesítése mellett

az értékesített javakból származó bevétel visszaforgatásán keresztül

a mintagazdaság folyamatos fejlesztését valósítottuk meg.

a közfoglalkoztatás nyújtotta lehetőségek minél nagyobb arányú kihasználására törekedtünk, bár sajnos jelentős munkaerőhiánnyal kellett szembesülünk, amely nem csak a mezőgazdasági idény idején jelentkezett, hanem szinte az egész év folyamán. A munkaerőhiány következtében az

értékteremtés egyre inkább háttérbe fog szorulni.

takarékos,

egyúttal azonban az önkormányzati feladatellátást hatékonyan szolgáló

létszámgazdálkodást igyekeztünk biztosítani az egész év folyamán.

a

központi konyha folyamatosan magas arányú kihasználtságot biztosított az év folyamán

. D

ietetikus igénybevétele által

a jogszabályi előírások alapján megfogalmazott követelmények betartásra kerültek, az előállított ételféleségek változatosságának biztosítása megvalósult, a

mintagazdaságban megtermelt javak hasznosítása által.

A 2020. évi költségvetés összeállítása során figyelembe vettük a 73/2015. (IV. 21) KT. számú határozattal elfogadott Ibrány Város Önkormányzata 2015-2020 közötti időszakra vonatkozó Gazdasági Programjában foglaltakat, a költségvetési gazdálkodás során törekedtünk annak megvalósítására.

1.

Az önkormányzat kötelező, önként vállalt és államigazgatási feladatai

A 2020. évi költségvetésben a jogszabályi előírásokkal összhangban az önkormányzati feladatellátás kiadásai, és bevételei:

kötelező feladatok

önként vállalt feladatok

államigazgatási feladatok

szerinti megbontásban kerültek tervezésre, ennek megfelelően az éves beszámolóban is egyező megbontásban kerülnek bemutatásra.

Kötelező feladatok:

A helyi önkormányzatok számára kötelező feladatot törvény írhat elő, az önkormányzatok eltérő adottságait (gazdasági teljesítőképesség, lakosságszám, a közigazgatási terület mérete) is figyelembe véve.

Az Mötv. szerint a helyi közügyek, illetve a helyben biztosítható közfeladatok az alábbiak:

(vastag betűvel jelzett feladatok ellátásában önkormányzatunk jogszabályilag kötelezett, amelyet az önkormányzat saját szervezeti keretén belül, illetve intézményei útján lát el)

településfejlesztés, településrendezés, településüzemeltetés, (köztemető fenntartása, közvilágítás, stb.)

óvodai ellátás

szociális és gyermekjóléti szolgáltatások, ellátások

egészségügyi alapellátás (háziorvosi, fogorvos, stb.) az egészséges életmód segítését célzó szolgáltatások, környezet-egészségügy (pl. köztisztaság, rovarirtás)

kulturális szolgáltatás (könyvtár, közművelődés, előadó-művészet támogatása, stb.)

helyi környezet- és természetvédelem, vízgazdálkodás, vízkárelhárítás, ivóvízellátás, szennyvízelvezetés, - kezelés, és ártalmatlanítás

lakás- és helyiséggazdálkodás

honvédelem, polgári védelem, katasztrófavédelem

közreműködés a település közbiztonságának biztosításában

helyi közfoglalkoztatás

helyi adóval, gazdaságszervezéssel, és turizmussal kapcsolatos feladatok

sport- és ifjúságügyek

nemzetiségi ügyek

helyi közösségi közlekedés biztosítása

hulladékgazdálkodás

távhőszolgáltatás

kistermelők, őstermelők jogszabályban meghatározott termékei értékesítési lehetőségének, hétvégi árusításának biztosítása.

Önkormányzatunk esetében a kötelező feladatok az önkormányzat, illetve valamennyi intézmény esetében megtalálhatóak.

Önként vállalt feladatok:

Az önként vállat feladatok ellátásához az állam nem biztosított külön forrást. Az önként vállalt feladatokat az önkormányzatnak saját bevételeiből, illetve szolgáltatás esetén a szolgáltatásból származó bevételekből is finanszírozva kellett ellátnia.

Ibrány Város Önkormányzata esetében az önként vállalt feladatok köre az alábbi volt a 2018. év folyamán:

Ibrányi László Művelődési Központ, Könyvtár és Sportcentrum esetében

: Sportcentrum egységben büfé üzemeltetése

Gamesz

esetében: Munkahelyi és vendégétkeztetés biztosítása, növénytermesztési feladatok ellátása

Ibrány Város

Önkormányzata esetében

: Ibrány Város Kitűnő tanulója, és a Nagy Ferenc ösztöndíj biztosítása a várhosszúréti gyermekek számára, 0-5 éves korú halmozottan hátrányos helyzetű gyermekek felzárkóztatása érdekében gyermekház működtetése

Államigazgatási feladatok:

Jegyzői hatáskörbe utalt államigazgatási feladatok - amelynek ellátásához kapcsolódó kiadási oldal a Polgármesteri Hivatal költségvetésében, az ott dolgozók foglalkoztatásával kapcsolatos kiadások formájában jelenítettünk meg – az alábbiak:

a birtokvédelmi eljárás,

a hagyatéki eljárás,

a helyi adóztatással kapcsolatos igazgatási feladatok,

az anyakönyvi igazgatás,

az egyes szociális igazgatással kapcsolatos feladatok,

a környezet és természetvédelemmel kapcsolatos feladatok (különösen a parlagfű elleni közérdekű védekezés, zaj- és rezgésvédelem

jegyzői hatáskörbe tartozó építésigazgatási feladatok

Polgármesteri hatáskörbe utalt államigazgatási feladatok – amelyek ellátásához kapcsolódó kiadási oldal szintén a Polgármesteri Hivatal költségvetésében, az ott dolgozók foglalkoztatásával kapcsolatos kiadások formájában jelenik meg – az alábbiak:

polgárvédelmi feladatok

katasztrófavédelemmel kapcsolatos feladatok.

1.

Az Önkormányzat költségvetési előirányzatai teljesítésének részletezése

Indoklás mellékletenként:

1. sz. melléklet- Ibrány Város Önkormányzata 2020. ÉVI ZÁRSZÁMADÁSÁNAK PÉNZÜGYI MÉRLEGE

A mellékletben egész Önkormányzati szinten összevontan került kimutatásra

az Önkormányzat

az Ibrányi Polgármesteri Hivatal

a Gamesz

az Ibrányi László Művelődési Központ, Könyvtár és Sportcentrum

az Ibrány Városi Óvoda

az Ibrány és Térsége Gyermekjóléti Szolgálat és Családsegítő Szolgálat

valamennyi kiadásai és bevételei teljesítésének az alábbiak szerint:

BEVÉTELEK

A táblázat adatai alapján látható, hogy a hiány fedezetére az előző évi költségvetési maradványokat használtuk fel.

KIADÁSOK

A táblázat adatai alapján látható, hogy a költségvetési kiadások teljesülése önkormányzati szinten az eredeti előirányzathoz képest 62,8 %-os, míg a módosított előirányzathoz képest is 57,6 %-os jelentős alulteljesítést mutatnak, ami a pályázati előleg miatti kiadási és bevételi előirányzat módosítás következménye, ugyanis a bevételek teljesülésével szemben a speciális elszámolási szabályoknak köszönhetően a kiadási előirányzatok alacsonyabb arányban teljesültek.

A finanszírozási kiadások összege nem képvisel jelentős hányadot a kiadási oldalon. A finanszírozási kiadások kamatterhek nélkül tartalmazzák a banki törlesztéseket. A hitel- és lízingtörlesztések részletes pénzügyi adatait a 2. számú tájékoztató tábla tartalmazza.

1. sz. melléklet - Ibrány Város Önkormányzata 2020. ÉVI ZÁRSZÁMADÁS KÖTELEZŐ FELADATAINAK MÉRLEGE

Az előterjesztésben ismertetésre került, hogy a 2020. évi költségvetés szerkezeti formájához hasonló formában készül a zárszámadás. Ennek megfelelően valamennyi teljesítési adat összevontan és intézményi bontásban is

kötelező feladatokhoz

önként vállalt feladatokhoz

államigazgatási feladatokhoz kapcsolódóan bemutatásra került.

A mellékletben egész Önkormányzati szinten összevontan került kimutatásra

az Önkormányzat

az Ibrányi Polgármesteri Hivatal

a Gamesz

az Ibrányi László Művelődési Központ, Könyvtár és Sportcentrum

az Ibrány Városi Óvoda

az Ibrány és Térsége Gyermekjóléti Szolgálat és Családsegítő Szolgálat

Kötelező feladatainak ellátásához kapcsolódó kiadási és bevételi eredeti és módosított előirányzatának főösszege, illetve teljesítése az alábbiak szerint:

A kötelező feladatok bevételei az eredeti és a módosított előirányzathoz képest is túlteljesítést mutatnak, míg a kiadások mindkét előirányzathoz képest alul teljesítést mutatnak. A túlteljesítés oka az 1. pontban ismertetésre került, mint ahogy a kiadások elmaradásának oka is (pályázatok speciális pénzügyi, számviteli elszámolása)

A közfoglalkoztatás lebonyolítására Ibrány Város Önkormányzata 124.482 e Ft összegű támogatásban részesült.

Önkormányzatunk 2020-ban a következő közfoglalkoztatási programokat valósította meg:

START programok (161 fő)

Helyi sajátosságokra épülő (savanyító + betonelem gyártás) 15 fő 2019.03.01.-2020.02.29.

Mezőgazdasági program 33 fő 2019.03.01.-2020.02.29.

Szociális jellegű program 62 fő 2019.03.01.-2020.02.29.

Helyi sajátosságokra épülő (savanyító + betonelem gyártás) 5 fő 2020.03.01.-2021.02.28.

Mezőgazdasági program 25 fő 2020.03.01.-2021.02.28.

Szociális jellegű program 41 fő 2020.03.01.-2021.02.28.

Hosszabb időtartamú közfoglalkoztatási programok (73 fő)

Hosszabb időtartamú közfoglalkoztatás 36 fő 2019.03.01.-2020.02.29.

Hosszabb időtartamú közfoglalkoztatás 25 fő 2020.03.01.-2021.02.28.

Hosszabb időtartamú közfoglalkoztatás 4 fő 2020.05.01.-2020.10.31. Hosszabb időtartamú közfoglalkoztatás 8 fő 2020.06.08.-2021.02.28. Hosszabb időtartamú közfoglalkoztatás 8 fő 2020.12.01.-2021.02.28.

Az Önkormányzat kötelező feladatinak kiadásain belül, az egyéb működési célú támogatások között szerepeltetjük mind az egyéb működési célú támogatások kiadása államháztartáson belülre, mind az egyéb működési célú támogatások kiadása államháztartáson kívülre, amely az alábbi kiadásokat foglalta magában:

egyéb működési célú támogatások államháztartáson belülre

Ibrány Város Roma Nemzetiségi Önkormányzatának támogatása 943.835 Ft összegben,

egyéb működési célú támogatások államháztartáson kívülre

az Ibrányi Tűzoltó Egyesület működésének támogatása 1.000.000 Ft összegben,

az Ibrányi Polgárőr Egyesület működésének támogatása 300.000 Ft-tal,

az Ibrányi Sportegyesület működésének támogatására 8.025.750 Ft-tal,

az Ibrány Város Sportegyesülete működésének támogatása 20.000 Ft-tal

Hangtalanokért Állatvédő Egyesület működésének támogatása 1.200.000 Ft-tal

Ibrányi Helytörténeti Egyesület működésének támogatása 100.000 Ft-tal.

1. sz. melléklet - Ibrány Város Önkormányzata 2020. ÉVI ZÁRSZÁMADÁS ÖNKÉNT VÁLLALT FELADATAINAK MÉRLEGE

Ibrány Város Önkormányzata esetében az önként vállalt feladatok köre intézményenként az alábbi:

Ibrányi László Művelődési Központ, Könyvtár és Sportcentrum esetében

: Sportcentrum egységben büfé üzemeltetése

Gamesz esetében: Munkahelyi és vendégétkeztetés biztosítása, növénytermesztési feladatok ellátása

Ibrány Város

Önkormányzata esetében

: Ibrány Város Kitűnő tanulója, és a Nagy Ferenc ösztöndíj biztosítása a várhosszúréti gyermekek számára, 0-5 éves korú halmozottan hátrányos helyzetű gyermekek felzárkóztatása érdekében gyermekház működtetése

A mellékletben egész Önkormányzati szinten összevontan került kimutatásra az Önkormányzat és a hozzá kapcsolódó valamennyi intézmény önként vállalt feladatainak ellátásához kapcsolódó kiadási és bevételi előirányzatának, illetve teljesítésének főösszege az alábbiak szerint:

1. sz. melléklet Ibrány Város Önkormányzata 2020. ÉVI ZÁRSZÁMADÁS ÁLLAMIGAZGATÁSI FELADATAINAK MÉRLEGE

Önkormányzati szinten államigazgatási feladatok csak a Polgármesteri Hivatal esetében jelennek meg.

A mellékletben egész Önkormányzati szinten összevontan került kimutatásra

az Önkormányzat

az Ibrányi Polgármesteri Hivatal

a Gamesz

az Ibrányi László Művelődési Központ, Könyvtár és Sportcentrum

az Ibrány Városi Óvoda

az Ibrány és Térsége Gyermekjóléti Szolgálat és Családsegítő Szolgálat

Az államigazgatási feladatainak ellátásához kapcsolódó kiadási és bevételi előirányzatának, illetve teljesítésének adatai az alábbiak szerint:

Az államigazgatási feladatok bevételei a kötelező feladatok bevételeinél jelennek meg, ugyanis önkormányzati normatíva részét képezik.

1. sz. melléklet - I. MŰKÖDÉSI CÉLÚ BEVÉTELEK ÉS KIADÁSOK MÉRLEGE (Önkormányzati szinten)

A táblázat adati alapján látható, hogy a költségvetés éves teljesítéséhez 393.067.107 Ft összegű költségvetési maradványt használtak fel az Önkormányzat és intézményei.

A 2020. évi gazdálkodás során a működési oldalon finanszírozási kiadásként a 2020. évi államháztartási megelőlegezés összegének visszafizetése teljesült, működési kiadás összesen 975.820.133 Ft, mely az eredeti előirányzathoz képest 82 %-os teljesülés, míg a módosított előirányzathoz képest 73,63 %-os teljesülés.

A költségvetési és egyben a tárgyévi többlet magas összege is a pályázati előlegek előző években történő leutalásának és végleges bevételként történő elszámolásának a követelménye.

1. sz. melléklet - II. FELHALMAMOZÁSI CÉLÚ BEVÉTELEK és KIADÁSOK MÉRLEGE (Önkormányzati szinten)

A 2020. évi költségvetés végrehajtása során a felhalmozási hiány nem keletkezett.

A felhalmozási hiány összegéből a költségvetési hiány összegének meghatározásakor levonásra kerül a felhalmozási kiadások között szereplő finanszírozási kiadások összege.

A 2020. év folyamán költségvetési többlet a felhalmozási kiadások tekintetében 74.774.670 Ft keletkezett.

1. sz. melléklet – Ibrány Város Önkormányzata Beruházási (felhalmozási) kiadások előirányzata beruházásonként

A melléklet Ibrány Város Önkormányzatának beruházási kiadásainak előirányzatát, illetve annak megvalósulását tartalmazza.

Nagyértékű gépek beszerzése bruttó 3.976 eFt értékben valósult meg.

Ingatlanvásárlás 2.631 eFt értékben történt (Lehel utca társasához kapcsolódó ingatlan vásárlás (1550/6 hrsz), szociális bérlakás ingatlanvásárlás 826 hrsz)

Busz beszerzése 25.083 eFt értékben,

Síremlék készítése Berencsi Béla néhai polgármester emlékére (II.részlet) 4.000 eFt értékben,

Fürdőturizmus fejlesztése pályázat beruházási kiadásai 25.306 eFt értékben,

Sedani Ambrózy emlékmű kialakítása 700 eFt értékben

TOP-os pályázatok keretében végzett beruházások 108.572 eFt értékben.

1. sz. melléklet - Ibrány Város Önkormányzata Felújítási kiadások előirányzata felújításonként

A felújítások között legnagyobb mértékben a szociális bérlakás felújítása jelenik meg, mely több mint 13.000 eFt kiadással járt. Önkormányzat üzemeltetésében lévő gépjárművek felújítása 2.916 eFt értékben történt meg. Az ebrendészeti telep felújítása kapcsolóan 4.279 eFt összegben jelenik meg a felújítási kiadások között. A temető, a gyerekház felújításához 4.356 eFt-ot használt fel Önkormányzatuk.

1. sz. melléklet - Ibrány Város Önkormányzata 2020. évi EU-s projektek kiadásai

2020. évben több Európai Unió által finanszírozott projektje is folyamatban volt Ibrány Város Önkormányzatának, melyek kiadásai – bevételei az alábbiak szerint alakultak:

1. TOP-1.2.1-15-SB1-2016-00016

A Rétköz turisztikai kínálatának integrált fejlesztése - A Rétköz épített, szellemi és természeti örökségének turisztikai célú fejlesztése, termékcsomagok kialakítása a Rétközben

A projekt a Szabolcs-Szatmár- Bereg Megyei Önkormányzati Hivatal vezetésével konzorciumi együttműködésében valósul meg. a konzorcium további tagjai: SZSZBMFÜ Nonprofit Kft. Buj, Dombrád, Gávavencsellő, Gyulaháza, Ibrány, Tiszabercel önkormányzata.

A kiadások és bevételek tekintetében csak az Ibrány Város Önkormányzatára eső összeget szerepeltetjük.

Projekt támogatási szerződés szerinti összköltsége: 49.995.000 Ft

Támogatási intenzitás: 100 %

Támogatási konstrukció keretében igényelt támogatás: 49.995.000 Ft

1. TOP-3.1.1-15-SB1-2016-00033

Munkába járást segítő kerékpárút építése Ibrány Városában

Projekt támogatási szerződés szerinti összköltsége: 76.342.900 Ft

Támogatási intenzitás: 100 %

Támogatási konstrukció keretében igényelt támogatás: 76.342.900 Ft

1. TOP-2.1.3-15-SB1-2016-00039

"Ibrány" belterület védelmét szolgáló vízelvezető-hálózat fejlesztése

Projekt támogatási szerződés szerinti összköltsége: 249.484.204 Ft

Támogatási intenzitás: 100 %

Támogatási konstrukció keretében igényelt támogatás: 249.484.204 Ft

1. TOP-5.1.2-15-SB1-2016-00008

Helyi foglalkoztatási együttműködések megvalósítása Ibrány Város Önkormányzatának vezetésével

A projekt Ibrány Város Önkormányzatának vezetésével konzorciumi együttműködésében valósul meg. a konzorcium további tagja: Szabolcs-Szatmár-Bereg Megyei Kormányhivatal.

A kiadások és bevételek tekintetében csak az Ibrány Város Önkormányzatára eső összeget szerepeltetjük.

Projekt támogatási szerződés szerinti összköltsége: 35.145.737 Ft

Támogatási intenzitás: 100 %

Támogatási konstrukció keretében igényelt támogatás: 35.145.737 Ft

1. TOP-5.2.1-15-SB1-2016-00004

Társadalmi Együttműködést Szolgáló Komplex Programok Megvalósítása Ibrányban

A projekt Ibrány Város Önkormányzatának vezetésével konzorciumi együttműködésében valósul meg. a konzorcium további tagja: Ibrányi Polgárőr Egyesület.

A kiadások és bevételek tekintetében csak az Ibrány Város Önkormányzatára eső összeget szerepeltetjük.

Projekt támogatási szerződés szerinti összköltsége: 91.191.180 Ft

Támogatási intenzitás: 100 %

Támogatási konstrukció keretében igényelt támogatás: 91.191.180Ft

1. TOP-3.2.2-15-SB1-2016-00014

Energetikai fejlesztések Ibrány Városban

A projekt Ibrány Város Önkormányzatának vezetésével konzorciumi együttműködésében valósul meg. a konzorcium további tagja: MEDI-AMB Nonprofit Közhasznú Kft.

A kiadások és bevételek tekintetében csak az Ibrány Város Önkormányzatára eső összeget szerepeltetjük.

Projekt támogatási szerződés szerinti összköltsége: 86.706.075 Ft

Támogatási intenzitás: 100 %

Támogatási konstrukció keretében igényelt támogatás: 86.706.075 Ft

1. TOP-4.3.1-15-SB1-2016-00003

Leromlott városi területek rehabilitációja Ibrányban

Projekt támogatási szerződés szerinti összköltsége: 310.588.999 Ft

Támogatási intenzitás: 100 %

Támogatási konstrukció keretében igényelt támogatás: 310.588.999 Ft

1. TOP-5.3.1-16-SB1-2017-00005

Víz halad, a kő marad – A társadalmi kohézió erősítése Ibrányban

Projekt támogatási szerződés szerinti összköltsége: 40.000.000 Ft

Támogatási intenzitás: 100 %

Támogatási konstrukció keretében igényelt támogatás: 40.000.000 Ft

1. TOP-1.1.1-15-SB1-2016-00014

Az északi és déli iparterület fejlesztése Ibrányban

Projekt támogatási szerződés szerinti összköltsége: 101.354.683 Ft

Támogatási intenzitás: 99,92 %

Támogatási konstrukció keretében igényelt támogatás: 101.278.234 Ft

1. TOP-2.1.-15-SB1-2017-00031

Zöld város kialakítása Ibrányban

Projekt támogatási szerződés szerinti összköltsége: 319.487.066 Ft

Támogatási intenzitás: 99,53 %

Támogatási konstrukció keretében igényelt támogatás: 318.000.000 Ft

10.-13. sz. melléklet – Ibrány Város Önkormányzata 2020. évi bevétele és kiadása

2020. évben Ibrány Város Önkormányzatának költségvetési bevételei alulteljesítést mutatnak, mely az eredeti előirányzathoz képest 92,31 %-os, amely egyrészt a gépjárműadó bevétel elvonásából, illetve az Európai Uniós pályázati forrásból részlegesen lehívott összegnek köszönhető.

Az Önkormányzat szociális és gyermekjóléti feladatainak támogatásán jelenik meg a gyermekétkeztetés bér és üzemeltetési támogatása, a család és gyermekjóléti szolgálatok, központok támogatása, a szociális ágazati és kiegészítő pótlékok támogatása. Ezekre a feladatokra 15.639.853 Ft-tal kaptunk többletforrást.

A kulturális feladatokra 250.000 Ft közművelődési érdekeltségnövelő, illetve a közművelődésben dolgozók kulturális illetmény pótlékhoz plusz támogatást 1.042.672 Ft kaptunk

Az Önkormányzat kiadásai között jelentős összegű kiadás a személyi juttatások kiadása, mely 2020. évben 146.802.761 Ft. A munkaadókat terhelő juttatások összege 16.171.933 Ft. A dologi kiadások összege 183.021.280 Ft.

14.-17. sz. melléklet – Ibrányi Polgármesteri Hivatal 2020. évi bevételei és kiadásai

A Hivatal működési bevételei között szerepel az esküvőszervezésért fizetett díjak összege, mely 2020. évben nettó 320.000 Ft volt.

A Hivatal kiadásai a Hivatal működésével kapcsolatos kiadásokat tartalmazza, legnagyobb arányban a személyi juttatások kiadásai szerepel több mint 93 MFt értékben.

18.-21. sz. melléklet – GAMESZ 2020. évi bevételei és kiadásai

A GAMESZ feladati között szerepel:

a városüzemeltetési feladatok ellátása,

a köztemető fenntartása, működtetése,

az intézményi gyermekétkeztetés,

a nyári gyermekétkeztetés,

a közterületek, parkok fenntartása.

A GAMESZ kiadásai között a fenti feladatok kiadásai szerepelnek összesen 239.025.770 Ft-ban. A feladatok ellátásához kapcsolódóan az Intézmény működési bevétele 42.320.231 Ft, mely a GAMESZ által elvégzett szolgáltatások ellenértékéből, a térítési díjak összegéből, a lakásbérletek díjából tevődik össze.

22.-25. sz. melléklet – ILMKS 2020. évi bevételei és kiadásai

AZ ILMKS működési bevételei tartalmazzák

a Sportcentrum által nyújtott szolgáltatásokért fizetett díjakat

a könyvtár és Művelődési ház bevételeit.

A működési bevételek összege 8.675.395 Ft, mely a 2019. évhez képest közel 6 MFt-tal kevesebb a koronavírus világjárvány hatása miatt.

Felhalmozási kiadása 755.298 Ft.

26.-29. sz. melléklet – Óvoda 2020. évi bevételei és kiadásai

Az Óvodai feladatok ellátásához kapcsolódó kiadások az óvodai nevelés szakmai és működtetési feladatai között oszlik meg, az erre a feladatra kapott feladatalapú támogatásnak megfelelően.

Óvoda 2020. évi kiadása 81.960.418 Ft volt, melyet nem fedezett a kapott köznevelési normatíva, a fennmaradó összeget az Önkormányzat saját bevételéből finanszírozta.

30-33. sz. melléklet – Családsegítő 2020. évi bevételei és kiadásai

A családsegítési, gyermekvédelmi feladatok ellátásához kapcsolódó kiadások a gyermekjóléti központ és a családsegítési szakmai és működtetési feladatai között oszlik meg, az erre a feladatra kapott feladatalapú támogatásnak megfelelően.

A CSSK 2020. évi kiadása 74.640.099 Ft volt, melyet nem fedezett a kapott normatíva, a fennmaradó összeget az Önkormányzat saját bevételéből finanszírozta.

34. sz. melléklet: KÖLTSÉGVETÉSI SZERVEK PÉNZMARADVÁNYÁNAK ALAKULÁSA

2020. évi költségvetési maradvány alakulását mutatja a 34. számú melléklet, melyből látszik, hogy az Önkormányzat maradványa 626.699.084 Ft.

A 35. melléklet tartalmazza Ibrány Város Önkormányzata és intézményei 2020. évi maradványának kimutatását, mely az államháztartás számviteléről szóló 4/2013. (I. 11.) Korm. rendelet (továbbiakban: Áhsz.) 8. §-ának előírásai és 3. számú mellékletében meghatározott számítási mód alapján került megállapításra. A következő táblázat tartalmazza az önkormányzat és intézményei 2020. évi költségvetési maradványát.

Az ILMKS vállalkozási tevékenységet is folytatott 2020. évben (büfé üzemeltetése), vállalkozási tevékenysége eredményes volt, így keletkezett vállalkozási maradványa is.

adatok E Ft-ban

Intézmény

Költségvetési maradvány

Vállalkozási maradvány

Összesen

Ibrány Város Önkormányzata

626.699

-

626.699

Ibrányi Polgármesteri Hivatal

47

-

47

GAMESZ

8.863

-

8.863

ILMKS

6.025

1.315

7.340

Ibrány Városi Óvoda

226

-

226

Ibrány Város és Térsége Gyermekjóléti Szolgálat és Családsegítő Szolgálat

473

-

473

36. sz. melléklet: Ibrány Város Önkormányzata és intézményei 2020. évi eredménykimutatása

Az Önkormányzat és intézményei 2020. évi eredményének kimutatása az Áhsz. 23. §-ának előírásai és 6. számú mellékletében meghatározott számítási mód alapján került megállapításra. Az alábbi táblázat tartalmazza az Önkormányzat és intézményei 2020. évi mérleg szerinti eredményét.

adatok E Ft-ban

Intézmény

Mérleg szerinti eredmény

Ibrány Város Önkormányzata

8.900

Ibrányi Polgármesteri Hivatal

-3.542

GAMESZ

-8.422

ILMKS

-9.783

Ibrány Városi Óvoda

-3.332

CSSK

-3.111

37. sz. melléklet: VAGYONKIMUTATÁS a könyvviteli mérlegben értékkel szereplő eszközökről

38. sz. melléklet: VAGYONKIMUTATÁS a könyvviteli mérlegben értékkel szereplő forrásokról

Az Áht. 91. § (2) bekezdés c) pontja alapján a zárszámadási rendelettervezet előterjesztésekor a képviselő-testület részére tájékoztatásul vagyonkimutatást kell bemutatni.

A jogszabályi előírásnak megfelelően az Önkormányzat és intézményei vagyonkimutatását a 37. és 38. számú mellékletek tartalmazza külön eszközök és források szerinti megbontásban.

A vagyonkimutatás alapján, önkormányzati szinten az összes eszköz és forrás értéke 2020-ban 5.393.446 E Ft. A 2019. év adatához képest csökkenés mutatkozik, mely csökkenés az év végi gépjárműadó követelések kivezetésének összege.

39. sz. melléklet: VAGYONKIMUTATÁS az érték nélkül nyilvántartott eszközökről

Az Önkormányzat vagyonkezelésbe adott eszköze a szennyvíz hálózattal kapcsolatos eszközök, melyek nyilvántartás szerinti értéke 613.633 E Ft.

A használatban lévő kisértékű tárgyi eszközök között szerepel a közmunkaprogramban megvásárolt eszközök nagy csoportja, illetve azok a számítástechnikai, informatikai eszközök is, melyek az intézmények mindennapi munkáját segítik.

40. sz. melléklet: VAGYONKIMUTATÁS a függő követelésekről és kötelezettségekről, a biztos (jövőbeni) követelésekről

A melléklet nem tartalmaz adatokat, mivel Ibrány Város Önkormányzata 2020. évben nem vállalt kezességet, garanciát, így nem keletkezett kezességgel-, garanciavállalással kapcsolatos függő kötelezettsége.

41. sz. melléklet: 2020. évi általános működés és ágazati feladatok támogatásának alakulása jogcímenként

Ibrány Város Önkormányzata központi költségvetésből kapott támogatásainak részletezését mutatja a 41. melléklet.

A települési önkormányzatok 1 lakosra jutó adóerő-képessége szerinti beszámítással 44.124.689 Ft támogatásban részesült a Helyi Önkormányzatok működésének általános támogatása jogcímen.

A Települési önkormányzatok egyes köznevelési feladatainak támogatása jogcímen 874.300 Ft többlettámogatásra jogosult Önkormányzatunk pedagógusok elismert létszáma jogcím alapján 10,5 fő után.

A Települési önkormányzatok szociális, gyermekjóléti és gyermekétkeztetési feladatainak támogatása jogcímen normatív támogatásként az eredeti igényléshez képest 3.245.080 Ft visszafizetési kötelezettsége keletkezett Önkormányzatunk, mely egyrészt a gyermekétkeztetés bértámogatása jogcímen 2.640.000 Ft és a rászoruló gyermekek gyermekétkeztetés feladathoz kapcsolódó 333.450 Ft és ezen jogcímekhez kapcsolódó kiegészítő támogatás 271.630 Ft összegéből adódik. Ezen a bevételi soron került nyilvántartásra a szociális ágazati pótlék összege.

Így a visszafizetési kötelezettség és a többlettámogatás különbségéből adódik a visszafizetési kötelezettségünk, mely 2.370.780 Ft. Az összeg visszautalásra került 2021. április 20. napján.