Levelek Nagyközség Önkormányzata Képviselő-testületének 5/2021 (III.8.) önkormányzati rendelete
az önkormányzat 2020. évi költségvetéséről és a költségvetés vitelének szabályairól szóló 3/2020. (III.12) rendelete módosításáról
Hatályos: 2021. 03. 09- 2021. 03. 09Levelek Nagyközség Önkormányzata Képviselő-testületének 5/2021 (III.8.) önkormányzati rendelete
az önkormányzat 2020. évi költségvetéséről és a költségvetés vitelének szabályairól szóló 3/2020. (III.12) rendelete módosításáról
2021-03-09-tól 2021-03-10-ig
Levelek Nagyközség Önkormányzata Polgármestere a veszélyhelyzet kihirdetéséről szóló 27/2021. (I. 29.) Korm. rendelet 1. §-ában kihirdetett veszélyhelyzetre figyelemmel, a katasztrófavédelemről és a hozzá kapcsolódó egyes törvények módosításáról szóló 2011. évi CXXVIII. törvény 46. § (4) bekezdése alapján Levelek Nagyközség Önkormányzata Képviselő-testülete feladat- és hatáskörét gyakorolva, a képviselő-testületnek az Alaptörvény 32. cikk (2) bekezdésében meghatározott eredeti jogalkotói hatáskörében és az Alaptörvény 32. cikk (1) bekezdés f) pontjában meghatározott feladatkörében eljárva a következőket rendelem el:
1.§.
Az önkormányzat 2020. évi költségvetéséről és a költségvetés vitelének szabályairól szóló 3/2020. (III. 12.) önkormányzati rendelete (továbbiakban Ör.) 2.§ (1) bekezdése helyébe következő rendelkezés lép:
„ A képviselő-testület az önkormányzat 2020. évi költségvetését:
960.790.822 Ft | Költségvetési bevétellel |
1.550.411.169 Ft | Költségvetési kiadással |
589.620.347 Ft 144.348.956 Ft 445.271.391 Ft | Költségvetési egyenleggel - ebből működési (hiány) felhalmozási (hiány) |
601.169.724 Ft | Finanszírozási bevétellel |
11.549.377 Ft | Finanszírozási kiadással |
589.620.347 Ft | Finanszírozási egyenleggel
|
a bevételek és kiadások főösszegét 1.561.960.546 Ft-ban állapítja meg.
2. §.
Az Ör. 1.1, 1.2, 2.1, 2.2, 6, 7., 9.1, 9.1.1., 9.2, 9.2.1, 9.3, 9.3.1. mellékletei helyébe jelen rendelet 1.1, 1.2, 2.1, 2.2, 6, 7., 9.1, 9.1.1., 9.2, 9.2.1, 9.3, 9.3.1. mellékletei lépnek.
3. §.
A rendelet 2021. március 9. napján lép hatályba és a következő napon hatályát veszíti. rendelkezéseit a 2020. évi költségvetés végrehajtása során kell alkalmazni.
Dr. Turóczyné Dr. Székely Anita távollévő Dr. Spisák Ildikó jegyző
polgármester nevében és megbízásából
aljegyző
Záradék: A rendeletet 2021. március 8. napján kihirdettem:
Levelek, 2021. március 8.
távollévő Dr. Spisák Ildikó jegyző
nevében és megbízásából
Dr. Siket Sándor
aljegyző
ELŐZETES HATÁSVIZSGÁLAT
A költségvetési rendelet módosítása az államháztartásról szóló 2011. évi CXCV. törvény előírásai alapján történt. A 2020. évi költségvetési rendeletmódosítás előkészítése során hatásvizsgálatot végeztünk, amely során megvizsgáltuk az eredeti költségvetésben, a jelenlegi módosítási javaslatban szereplő tételeket és ennek végeredményeként a módosított költségvetés megvalósításának lehetőségét és hatását.
A költségvetési rendeletmódosítás-tervezet előzetes hatásvizsgálatának megállapításai a következők:
Társadalmi, gazdasági, hatások
A rendelet-tervezet az önkormányzat 2020. évi költségvetéséről és a költségvetés vitelének szabályairól szóló rendeletét módosítja az év közben bekövetkezett gazdasági események hatásaival. A költségvetési rendelet módosítása a közös önkormányzati hivatal feladatellátásának költségvetési támogatása felhasználása miatt feltétlenül szükségessé vált.
Adminisztratív terheket befolyásoló hatások
A költségvetési rendelet módosításában foglalt pénzügyi,- számviteli stb. előírások végrehajtása a szakmai, ügyintézési és adminisztratív feladatok végrehajtásában vállalható, a jelenlegi szervezettel ellátható többletfeladatokat jelent a költségvetési szervek számára.
A jogszabály megalkotásának szükségessége, a jogalkotás elmaradásának várható következményei
A költségvetési rendelet módosítás megalkotását szükségessé teszik az Mötv. és az Áht., melynek elmaradása törvényességi mulasztásnak számítana, és támogatás megvonásával járhatna. A módosítás elmaradása megakadályozná a naprakész könyvvezetési feladatok teljesítését is.
A jogszabály alkalmazásához szükséges személyi, szervezeti, tárgyi és pénzügyi feltételek
A költségvetési rendelet módosításának alkalmazásához szükséges személyi, tárgyi, szervezeti és pénzügyi feltételek az önkormányzatnál, a közös hivatalban és az intézményeknél rendelkezésre állnak.
INDOKOLÁS
az önkormányzat 2020. évi költségvetéséről és a költségvetés vitelének szabályairól szóló 3/2020. (III.12) rendelete módosításáról szóló rendelet-tervezethez
(6. számú módosításhoz)
ÁLTALÁNOS INDOKOLÁS
A jogalkotásról szóló 2010. évi CXXX. törvény 18. §-ában foglaltak szerint eljárva a 2020. évi költségvetésről szóló önkormányzati rendelet-tervezetet az alábbiak szerint indokoljuk:
Levelek Nagyközség Önkormányzatának 2020. évi költségvetése az államháztartásról szóló 2011. évi CXCV. törvény (továbbiakban Áht.) 34.§ (1) és (3) bekezdéseiben kapott felhatalmazás alapján, a Magyarország 2020. évi költségvetéséről szóló 2019. évi LXXI. törvény (továbbiakban: Költségvetési törvény), az államháztartási törvény végrehajtásáról rendelkező 368/2011. (XII.31.) Kormányrendelet (továbbiakban Ávr.), Magyarország gazdasági stabilitásáról szóló 2011. évi CXCIV. törvény előírásait figyelembe véve került összeállításra.
A polgármester a képviselő-testületnek az Alaptörvény 32. cikk (2) bekezdésében meghatározott eredeti jogalkotói hatáskörében, az Alaptörvény 32. cikk (1) bekezdés f) pontjában meghatározott feladatkörében eljárva alkotja meg a 2020. évi költségvetési rendeletét.
A rendelet-tervezetnek a társadalmasítására illetve a Pénzügyi Bizottság általi megtárgyalására, véleményezésére és előterjesztésére a veszélyhelyzet időtartama alatt nincs mód.
A rendelet-tervezet elkészítésénél figyelembe vettük a jogszabályszerkesztésről szóló 61/2009. (XII.14.) IRM rendelet előírásait. A helyi önkormányzat költségvetéséről rendeletben dönt, és meghatározza, hogy a rendeletnek milyen előirányzatokat, illetve rendelkezéseket kell kötelezően tartalmaznia. A rendelet-tervezetben az Áht. 23.§ (2) bekezdés a) pontjának módosított szabályai szerint az önkormányzat költségvetési bevételei és költségvetési kiadásai előirányzat csoportok, kötelező, önként vállalt és állami feladatok szerinti bontásban kerültek bemutatásra.
A költségvetés összeállításának részletes szabályait az Ávr., a finanszírozás rendjét és az állami hozzájárulás mértékét a tárgyévi központi költségvetésről elfogadott törvény határozza meg.
Az előterjesztés tárgyát képező költségvetési rendelet-tervezet három fontosabb részből áll:
- a rendelet normaszövegéből,
- a bevételi és kiadási előirányzatok részletes bemutatásából,
- valamint a tájékoztató és kiegészítő mellékletekből.
Jelen előterjesztés tartalmazza Levelek Nagyközség Önkormányzatának 2020. évre szóló módosított költségvetési rendelet-tervezetét, költségvetését, illetve annak előzetes hatásvizsgálatát és indokolását.
A helyi önkormányzat gazdálkodásának alapja az éves költségvetése. Ebből finanszírozza és látja el a törvényben meghatározott kötelező, államigazgatási, valamint a kötelező feladatai ellátását nem veszélyeztető önként vállalt feladatait. E feladatok ellátásának forrásait és kiadásait a helyi önkormányzat egységes költségvetési rendelete elkülönítetten tartalmazza.
RÉSZLETES INDOKOLÁS
az 1. §-hoz
A veszélyhelyzet kihirdetéséről szóló 27/2021. (I. 29.) Korm. rendelettel a Kormány az élet- és vagyonbiztonságot veszélyeztető tömeges megbetegedést okozó humánjárvány következményeinek elhárítása, a magyar állampolgárok egészségének és életének megóvása érdekében veszélyhelyzetet hirdetett ki. A veszélyhelyzet fennállása alatt a képviselő-testület nem ülésezhet, hatáskörét a polgármester gyakorolja. A gazdálkodás alakulása és a könyvvezetési előírások betartása miatt szükségessé vált a katasztrófavédelemről és a hozzá kapcsolódó egyes törvények módosításáról szóló 2011. évi CXXVIII. törvény 46. § (4) bekezdésében biztosított kivételes jogkörben a polgármester részéről a képviselő-testület rendeletének módosítása.
Az önkormányzati támogatások előirányzata a májusi és októberi felmérések eredményeivel módosulnak, ami összesen 4.371.413 Ft előirányzat emelkedést jelent. A 2005/2000 (XII.24.) Korm. határozat alapján Önkormányzatunk vissza nem térítendő 55.732.927 Ft támogatást kapott az 5 csoportos óvoda építés megvalósításához, mely összeget költségvetésünkben tervezzük a felhalmozási célú támogatások előirányzatként. Kiadási oldalon tartalékba helyeztük, mivel a megvalósítás 2021. évben lesz. A Magyar Falu program Temetői infrastuktúra fejlesztés alprogram keretében Önkormányzatunk elnyert 29.999.940 Ft-ot a ravatalozó felújításához, melynek összegét tartalékba helyezzük, mivel a megvalósítást 2021-ra terveztük. A közhatalmi és működési bevételeinket módosítottuk a befolyt bevételek alapján. Felhalmozási bevételként terveztük az önkormányzati 22 személyes autóbusz értékesítésének bevételét, ami 5.750.000 Ft. A Magyar Közlöny 2020. évi 292. számában kihirdetésre került az államháztartás számviteléről szóló 4/2013. (I. 11.) Korm. rendelet és a Beruházás Előkészítési Alap felhasználásáról szóló 233/2018. (XII. 6.) Korm. rendelet módosításáról szóló 678/2020. (XII. 28.) Korm. rendelet, melynek 8.§-a alapján lehetőség nyílt az elfogadott 2019. évi költségvetési maradvány korrekciójára, mellyel önkormányzatunk élt. A maradvány korrekcióról jegyzőkönyvet készítettünk, melyről az irányítószervet, a képviselőtestületet tájékoztattuk, mely szerint az előző évi költségvetési maradvány növekszik 28.499.453 Ft-tal. Ezen összeget a költségvetésünkben terveztük. Terveztük a 2021. évi normatíva előleget az államháztartáson belüli megelőlegezések előirányzaton, mely 12.203.203 Ft. A Leveleki Kastélykert Óvoda és Konyha intézmény költségvetésben 1.537.000 Ft-ot a dologi kiadásokból átcsoportosítottunk a beruházási kiadások előirányzatára, mivel tárgyi eszköz beszerzés történt. A felsorolt tételek miatt a bevételi és kiadási fő összeg így 1.561.960.546 Ft-ra változik.
a 2. §-hoz
Az 1.§-nál ismertetett tartalmi változásokat átvezettük az eredeti költségvetési rendelet kötelező táblázatain, ezért a rendelethez új mellékletek készültek.
a 3 §-hoz
(1)A rendelet 2021. március 09. napján történő hatálybalépéséről és 2020. évben alkalmazásáról szól.
(2) A módosító rendelet 2021. március 10. napján történő hatályon kívül helyezéséről szól, miután a rendeleti módosítások 2021. március 09. napján már beépülnek az alaprendeletbe.
Az indokolás közzétételének szabályai
A jogszabály tervezetéhez a jogszabály előkészítője indokolást csatol, amelyben bemutatja azokat a társadalmi, gazdasági, szakmai okokat és célokat, amelyek a javasolt szabályozást szükségessé teszik, továbbá ismerteti a jogi szabályozás várható hatásait, és az álláspontját az indokolás közzétételéről.
A jogszabály tervezetének indokolásában tájékoztatást kell adni a javasolt szabályozás és az európai uniós jogból eredő kötelezettségek összhangjáról, valamint a Jat. 20. § szerinti egyeztetési kötelezettségről. A jogszabály tervezetéhez tartozó indokolás nyilvánosságát jogszabályban meghatározottak szerint kell biztosítani. A jogszabály tervezetéhez tartozó indokolás kötelező erővel nem rendelkezik. A jogszabály értelmezésekor figyelmen kívül kell hagyni a jogszabály tervezetéhez tartozó indokolás jogszabályszöveggel ellentétes részét.
Az önkormányzati rendelet tervezetéhez tartozó, a megalkotását megelőzően rendelkezésre álló, végső előterjesztői indokolást a Nemzeti Jogszabálytárban kell közzétenni. A közzétételre a rendelet kihirdetését követően kerülhet sor. A közzétett indokolás a közzétételét követően nem módosítható.
Az önkormányzati rendelet tervezetéhez tartozó indokolást – a jogszabály előkészítőjének az indokolásban kifejtett, erre vonatkozó álláspontja alapján – nem kell közzétenni, ha a jogszabály
jelentős társadalmi, gazdasági, költségvetési hatása, környezeti és egészségi következménye, adminisztratív terheket befolyásoló hatása nem kimutatható, illetve technikai vagy végrehajtási jellegű. A különleges jogrendben alkotható jogszabály tervezetéhez tartozó indokolást nem kell közzétenni.
Álláspont az indokolás közzétételéről
A rendelet az önkormányzat elfogadott költségvetési rendeletét módosítja.
A rendeletmódosítás előzetes hatásvizsgálatban bemutatott társadalmi, gazdasági, költségvetési hatása, környezeti és egészségi következménye, adminisztratív terheket befolyásoló hatása nem kimutatható. A javasolt szabályozás és az európai uniós jogból eredő kötelezettség összhangban vannak, a Jat. 20. § szerinti egyeztetési kötelezettség nem szükséges. A rendelet elfogadására általánosan irányadó elfogadási szabályok a veszélyhelyzet időtartama alatt nem alkalmazhatóak (társadalmi egyeztetés, bizottsági tárgyalás és előterjesztés).
A veszélyhelyzetben mint különleges jogrendben alkotható jogszabály tervezetéhez tartozó indokolást nem kell közzétenni.