Levelek Nagyközség Önkormányzata Képviselő-testületének 6/2021 (III.8.) önkormányzati rendelete

a gyermekek védelméről és a térítési díjakról szóló 5/2015. (II.27.) önkormányzati rendelet módosításáról

Hatályos: 2021. 03. 09- 2021. 03. 09

Levelek Nagyközség Önkormányzata Polgármestere a veszélyhelyzet kihirdetéséről szóló 27/2021. (I. 29.) Korm. rendelet 1. §-ában kihirdetett veszélyhelyzetre figyelemmel, a katasztrófavédelemről és a hozzá kapcsolódó egyes törvények módosításáról szóló 2011. évi CXXVIII. törvény 46. § (4) bekezdése alapján Levelek Nagyközség Önkormányzata Képviselő-testülete az Alaptörvény 32. cikk (1) bekezdés a) pontjában, 33. cikk (1) bekezdésében kapott feladat- és hatáskörét gyakorolva, a Magyarország helyi önkormányzatairól szóló 2011. évi CLXXXIX. törvény 13. § (1) bekezdés 8. pontjában meghatározott feladatkörében eljárva a gyermekek védelméről és a gyámügyi igazgatásról szóló 1997. évi XXXI. törvény 147.§ (1) és (4) bekezdéseibenkapott felhatalmazás alapján, figyelemmel a 151.§ (3) bekezdésére, az alábbiakat rendeli el:


1.§


(1) A   gyermekek védelméről és a térítési díjakról szóló 5/2015. (II.27.) önkormányzati rendelet (továbbiakban: Ör.) 6.A. §-a helyébe az alábbi rendelkezés lép:

6/A §.


Veszélyhelyzet idején történő gyermekétkeztetés


(1)A COVID-19 koronavírus járvány miatt elrendelt veszélyhelyzet ideje alatta bölcsődéket, a köznevelési és szakképző intézményeket érintően elrendelt zárvatartás, digitális oktatás esetén azon leveleki és besenyődi lakóhelyű  gyermek, tanulóingyenes, kedvezményes illetve nem ingyenes vagy kedvezményes intézményi gyermekétkeztetését aki nem leveleki vagy besenyődibölcsődébe, köznevelési intézménybe jár, a leveleki önkormányzat intézménye főzőkonyhájáról igényelheti aszülő vagy törvényes képviselő írásban, telefonon vagy szóban az élelmezésvezetőnél.


(2)A szülő vagy törvényes képviselő kérelmére az (1) bekezdésben írt étkezést elvitelre–egyebekben az intézményi gyermekétkeztetésre vonatkozó szabályoknak megfelelően –adagonként kicsomagolva, a leveleki lakóhelyű gyermek, tanuló részére a leveleki főzőkonyhán, a besenyődi lakóhelyű gyermek, tanuló részére abesenyődi tálalókonyhán kerül átadásra. Az ételt a szülő vagy a törvényes képviselő, vagy bejelentett meghatalmazottja, vagy a gyermek, vagy a tanuló veheti át.



(3)Ha a gyermek, tanulónem Levelek vagy Besenyőd településen jár bölcsődébe, illetve köznevelési vagy szakképző intézménybe, és annak zárva tartása alatt a szülő vagy törvényes képviselő a gyermek, tanuló számára a kedvezményes, illetvea nem ingyenes vagy kedvezményes intézményi gyermekétkeztetést igényli, a szülő vagy a törvényes képviselő a gyermekétkeztetésért

- bölcsödébejáró gyermek kedvezményes gyermekétkeztetése esetében az Ör. 1. mellékletében megállapított bölcsődei térítési díjnormaköltsége 50 %-a + ÁFA összegű,

- óvodába vagy általános iskolába járó gyermek, tanuló kedvezményes gyermekétkeztetése esetében az Ör. 1. és 2. mellékletében megállapított óvodai, általános iskolai térítési díj normaköltsége 50 %-a + ÁFA összegű, illetve térítési díj 50 %-ának megfelelő összegű,

- az előző beütésben nem említett köznevelési illetőleg a szakképző intézményekbe járó gyermek, tanuló kedvezményes gyermekétkeztetése esetében az Ör. 5. mellékletében megállapított térítési díj normaköltsége50 %-a + ÁFA összegű,

-bölcsödébe járó gyermek nem ingyenes vagy kedvezményes gyermekétkeztetése esetében az Ör. 1. mellékletében megállapított bölcsődei térítési díj normaköltsége 100 %-a + ÁFA összegű,

- óvodába vagy általános iskolába járó gyermek, tanuló nem ingyenes vagy kedvezményes gyermekétkeztetése esetében az Ör. 2. mellékletében megállapítottóvodai, általános iskolaitérítési díj normaköltsége 100 %-a + ÁFA összegű, illetve térítési díj 100 %-ának megfelelő összegű,

- az előző beütésben nem említett köznevelési illetőleg a szakképző intézményekbe járó gyermek, tanuló nem ingyenes vagy kedvezményes gyermekétkeztetése esetében az Ör. 5. mellékletében megállapított térítési díj normaköltsége100 %-a +ÁFA összegű

térítési díjat köteles megfizetni.

2.§


Ez a rendelet a kihirdetését követő napon lép és a hatályba lépését követő napon hatályát veszti.


Levelek, 2021. 03. 08.



Dr. Turóczyné Dr. Székely Anita              Dr. Siket Sándor         

              polgármester                                          aljegyző                                                                      

                                                          a távollévő Dr. Spisák Ildikó jegyző

                                                                 helyett és megbízásából


Záradék!

  A rendeletet 2021.03.08. napján kihirdettem!



                                                                      Dr. Siket Sándor         

                                                                               aljegyző                                                                                                                                                    távollévő Dr. Spisák Ildikó jegyző

                                                                     helyett és megbízásából



ELŐZETES HATÁSVIZSGÁLAT

a gyermekek védelméről és a térítési díjakról szóló 5/2015. (II.27.) önkormányzati rendelet módosításáról szóló rendelet-tervezethez


A rendelet-tervezet előzetes hatásvizsgálatának megállapításai a következők:


Társadalmi, gazdasági, hatások

A rendelet-tervezet a COVID-19 koronavírus járvány miatt elrendelt veszélyhelyzet ideje alatt a bölcsődéket, a köznevelési és szakképző intézményeket érintően elrendelt zárvatartás, digitális oktatás esetén azon leveleki és besenyődilakóhelyű  gyermek, tanuló ingyenes, kedvezményes illetve nem ingyenes vagy kedvezményes intézményi gyermekétkeztetésének megszervezésére és térítési díjára irányul, akik nem leveleki vagy besenyődi bölcsődébe, köznevelési intézménybe járnak. A gyermekek védelméről és a térítési díjakról szóló többször módosított 5/2015. (II.27.) önkormányzati rendelet hatályos rendelkezései szerint az érintettek eddig ingyenesen kapták az étkezést, a mostani rendelet módosítás szerint a kedvezményes illetve a nem ingyenes vagy kedvezményes intézményi gyermekétkeztetésért esetükben a térítési díj 50 illetve 100 %-át meg kell fizetni, mivel az étkeztetést biztosító önkormányzat költségvetési támogatást csak az ingyenes illetve a kedvezményes étkeztetés kedvezménye alapján vehet igénybe.

Társadalmi és gazdasági hatása az étkeztetést igénybe vevők, valamint a konyhát működtető önkormányzati intézmény költségvetési gazdálkodásában van. Az igénybe vevők esetében a teljes térítési díj az élelmezés nyersanyagköltségének általános forgalmi adóval növelt összege, a kedvezményes díj ennek fele. A konyha működésére a tavaly tavaszi veszélyhelyzet alatt elrendelt zárvatartás, digitális oktatás tapasztalatai alapján egy magasabb arányú igénybe vételt hoz.


Adminisztratív terheket befolyásoló hatások

A rendelet végrehajtása a szakmai, ügyintézési és adminisztratív feladatok végrehajtásában vállalható többlet terhet jelentenek, az fenntartó önkormányzat és intézménye jelenlegi szervezetével ellátható a feladat.


A jogszabály megalkotásának szükségessége, a jogalkotás elmaradásának várható következményei

A rendelet megalkotását szükségessé teszik az Mötv. és az Szt., melynek elmaradása egyrészt törvényességi mulasztásnak számítana, másrészt a rendelet nélkül nem volna megalapozott az intézményi térítési díjak megállapítása, és a személyi térítési díjak beszedése.


A jogszabály alkalmazásához szükséges személyi, szervezeti, tárgyi és pénzügyi feltételek

A rendeletalkalmazásához szükséges személyi, tárgyi, szervezeti és pénzügyi feltételek a fenntartó önkormányzatnál rendelkezésre állnak.


INDOKOLÁS


a gyermekek védelméről és a térítési díjakról szóló 5/2015. (II.27.) önkormányzati rendelet módosításáról szóló rendelet-tervezethez


ÁLTALÁNOS INDOKOLÁS


A jogalkotásról szóló 2010. évi CXXX. törvény 18. §-ában foglaltak szerint eljárva a sportcélú létesítmények bérbe adásának helyi szabályairólszóló önkormányzati rendelet-tervezetet az alábbiak szerint indokoljuk:


A veszélyhelyzet kihirdetéséről szóló 27/2021. (I. 29.) Korm. rendelettel a Kormány az élet- és vagyonbiztonságot veszélyeztető tömeges megbetegedést okozó humánjárvány következményeinek elhárítása, a magyar állampolgárok egészségének és életének megóvása érdekében veszélyhelyzetet hirdetett ki.  A veszélyhelyzet fennállása alatt  a képviselő-testület

nem ülésezhet, hatáskörét a polgármester gyakorolja.

A rendelet-tervezet elkészítésénél figyelembe vettük a jogszabályszerkesztésről szóló 61/2009. (XII.14.) IRM rendelet előírásait.

RÉSZLETES INDOKOLÁS

A rendelet-tervezet a COVID-19 koronavírus járvány miatt elrendelt veszélyhelyzet ideje alatt a bölcsődéket, a köznevelési és szakképző intézményeket érintően elrendelt zárvatartás, digitális oktatás esetén azon leveleki és besenyődilakóhelyű  gyermek, tanuló ingyenes, kedvezményes illetve nem ingyenes vagy kedvezményes intézményi gyermekétkeztetésének megszervezésére és térítési díjára irányul, akik nem leveleki vagy besenyődi bölcsődébe, köznevelési intézménybe járnak. A gyermekek védelméről és a térítési díjakról szóló többször módosított 5/2015. (II.27.) önkormányzati rendelet hatályos rendelkezései szerint az érintettek eddig ingyenesen kapták az étkezést, a mostani rendelet módosítás szerint a kedvezményes illetve a nem ingyenes vagy kedvezményes intézményi gyermekétkeztetésért esetükben a térítési díj 50 illetve 100 %-át meg kell fizetni, mivel az étkeztetést biztosító önkormányzat költségvetési támogatást csak az ingyenes illetve a kedvezményes étkeztetés kedvezménye alapján vehet igénybe. A személyi térítési díjak az alábbiak:


50 %-os kedvezményes személyi térítési díj (Ft/adag)

nem ingyenes vagy kedvezményes személyi térítési díj (Ft/adag)

bölcsőde napi 4xi étkezés

250

505

óvoda napi 3xi étkezés

200

400

általános iskola napi 3xi étkezés

230

465

általános iskola csak ebéd

155

310

8 évfolyam feletti köznevelés csak ebéd

210

420


Az indokolás közzétételének szabályai

A jogszabály tervezetéhez a jogszabály előkészítője indokolást csatol, amelyben bemutatja azokat a társadalmi, gazdasági, szakmai okokat és célokat, amelyek a javasolt szabályozást szükségessé teszik, továbbá ismerteti a jogi szabályozás várható hatásait, és az álláspontját az indokolás közzétételéről.

A jogszabály tervezetének indokolásában tájékoztatást kell adni a javasolt szabályozás és az európai uniós jogból eredő kötelezettségek összhangjáról, valamint a Jat. 20. § szerinti egyeztetési kötelezettségről.A jogszabály tervezetéhez tartozó indokolás nyilvánosságát jogszabályban meghatározottak szerint kell biztosítani.A jogszabály tervezetéhez tartozó indokolás kötelező erővel nem rendelkezik.A jogszabály értelmezésekor figyelmen kívül kell hagyni a jogszabály tervezetéhez tartozó indokolás jogszabályszöveggel ellentétes részét.

Az önkormányzati rendelet tervezetéhez tartozó, a megalkotását megelőzően rendelkezésre álló, végső előterjesztői indokolást a Nemzeti Jogszabálytárban kell közzétenni. A közzétételre a rendelet kihirdetését követően kerülhet sor. A közzétett indokolás a közzétételét követően nem módosítható.

Az önkormányzati rendelet tervezetéhez tartozó indokolást – a jogszabály előkészítőjének az indokolásban kifejtett, erre vonatkozó álláspontja alapján – nem kell közzétenni, ha a jogszabályjelentős társadalmi, gazdasági, költségvetési hatása, környezeti és egészségi következménye, adminisztratív terheket befolyásoló hatása nem kimutatható, illetvetechnikai vagy végrehajtási jellegű.A különleges jogrendben alkotható jogszabály tervezetéhez tartozó indokolást nem kell közzétenni.


Álláspont az indokolás közzétételéről


A rendelet előzetes hatásvizsgálatban bemutatott társadalmi, gazdasági, költségvetési hatása, környezeti és egészségi következménye, adminisztratív terheket befolyásoló hatása kimutatható. A javasolt szabályozás és az európai uniós jogból eredő kötelezettség összhangban vannak, a Jat. 20. § szerinti egyeztetési kötelezettség nem szükséges. A rendelet elfogadására általánosan irányadó elfogadási szabályok a veszélyhelyzet időtartama alatt nem alkalmazhatóak (társadalmi egyeztetés, képviselő-testületi tárgyalás és előterjesztés).

A veszélyhelyzetben mint különleges jogrendben alkotható jogszabály tervezetéhez tartozó indokolást nem kell közzétenni.