Levelek Nagyközség Önkormányzat Képviselő-testülete 12/2021. (V. 28.) önkormányzati rendeletének indokolása
Levelek Nagyközség Önkormányzata 2020. évi pénzügyi terve végrehajtásáról
Hatályos: 2021. 05. 29Levelek Nagyközség Önkormányzata 2020. évi pénzügyi terve végrehajtásáról
Általános indokolás
Indokolás
a 2020. évi pénzügyi terv végrehajtásáról szóló rendelet-tervezethez
A képviselő-testület a zárszámadási rendeletben történő meghatározására az Mötv. 143. § (4) bekezdés c) pontjában kapott felhatalmazás alapján jogosult. Az államháztartásról szóló 2011. évi CXCV. törvény 91. § (1) bekezdésében foglaltak alapján a jegyző által elkészített zárszámadási rendelet-tervezetet a polgármester a költségvetési évet követő ötödik hónap utolsó napjáig terjeszti a képviselő-testület elé. A zárszámadásról a képviselő-testület rendeletet alkot.
Levelek Nagyközség Önkormányzata Polgármestere a veszélyhelyzet kihirdetéséről szóló 27/2021. (I. 29.) Korm. rendelet 1. §-ában kihirdetett veszélyhelyzetre figyelemmel, a katasztrófavédelemről és a hozzá kapcsolódó egyes törvények módosításáról szóló 2011. évi CXXVIII. törvény 46. § (4) bekezdése alapján Levelek Nagyközség Önkormányzata Képviselő-testülete (továbbiakban: képviselő-testület) feladat- és hatáskörét gyakorolva, a képviselő-testületnek az Alaptörvény 32. cikk (1) bekezdésének a) pontjában biztosított jogalkotói jogkörében eljárva alkotta meg a rendeletét.
I.
Általános indokolás
Levelek Nagyközség Önkormányzatának Képviselő-testülete 2020. március. 12 -én fogadta el az önkormányzat 2020. évi költségvetéséről szóló rendeletét, ami a költségvetés végrehajtásának időszakában többször módosításra került. A képviselő-testület folyamatosan tájékozódott az időarányos teljesítésekről.
Az önkormányzat 2020-ban felhalmozásra és felújításra összességében 179.313.197 Ft-ot fordított. A felhalmozási jellegű kiadásoknál néhány beruházás befejeződött. (pl.: Magyar Falu keretein belül megvalósított óvoda udvar projekt, közterületi park térburkolása, közfoglalkoztatási programok keretin belül megvásárolt nagyértékű tárgyi eszközök stb.) egy részük áthúzódik 2021-re (pl.: 5 csoportos óvoda építése, Nyírség turisztika integrált fejlesztése projekten belül megvalósítani kívánt beruházások, Gazdaságfejlesztési projekten belül megvalósítani kívánt beruházás, eszközbeszerzés).
A 2020. évi költségvetésünket az előző évekhez hasonlóan a kiadások csökkentése és a kényszerű takarékosság jellemezte.
A kiadások lehetséges csökkentésével, átütemezésével sikerült a fizetőképességet biztosítani.
Az önkormányzat felügyelete alá tartozó költségvetési szervek az éves beszámolási kötelezettségnek eleget tettek, melyek továbbítása a MÁK felé megtörtént.
A hivatal az intézmények vonatkozásában a kötelező számszaki egyezőséget felülvizsgálta és azt dokumentálta.
A 2020. évben az Önkormányzat pénzügyi helyzetét az Magyar Államkincstár ellenőrizte. Az ellenőrzésről készült jelentést a Polgármester a Képviselő-testület hatáskörében eljárva megtárgyalta, azt elfogadta. A jelentés megállapításai alapján az intézkedési terv elkészült, azt benyújtottuk a MÁK részére.
II.
Az államháztartásról szóló 2011. évi CXCV. törvény 91. § (2) bekezdés a)-d) pontjaiban előírt indoklások
Az önkormányzat költségvetési mérlege, pénzeszközök változása
Az önkormányzat pénzkészlete (bankszámlák, pénztárak) 2020. január 1-jén 456.048.546 Ft volt. A bevételek elszámolása és a kiadások kifizetését követően a 2020. december 31-i záró pénzkészlet 579.018.773 Ft.
Többéves kihatással járó döntések
A többéves kihatással járó döntésekből származó működési és felhalmozási célú kötelezettségek összege 0 Ft. A működési célú kötelezettségek az előző évekről áthúzódó kötelezettségek.
Az önkormányzat hitelállománya összesen 2020. december 31-én 0 Ft.
A beruházásoknál és a felújításoknál a 2021. évre áthúzódó és megvalósuló feladatokat és munkákat mutattuk ki.
Az önkormányzatnak 2020. december 31. napjával nem volt kezességvállalása. Kezességvállalás érvényesítésére nem került sor.
Közvetett támogatások
A közvetett támogatások tényleges összege 0 Ft.
Adósság állomány alakulása
2020. december 31-én az önkormányzatnak külföldi hitelező felé adósság állománya nem volt. A 2020. évi költségvetést, valamint a következő évet terhelő belföldi szállítói kötelezettségként a mérlegben 2.232.228 Ft került kimutatásra, melyből nem lejárt 2.232.228 Ft, 1-90 nap közötti lejáratú 0 Ft.
Vagyoni helyzet alakulása
Az önkormányzat eszközeinek értéke 2020. december 31-én 4.007.669.905 Ft, mely 6,96 %-kal (260.758.560 Ft-tal) nőtt az előző évhez képest.
Az immateriális javak állománya 10,94%-kal (691.612 Ft-tal), csökkent a 2019. december 31-i adathoz viszonyítva, az értékcsökkenés elszámolása miatt.
A tárgyi eszközök állománya 3.204.042.050 Ft. 3,8 %-os növekedést mutat, melynek oka, a tárgyévi aktivált beruházások értéke meghaladta a tárgyévben elszámolt terv szerinti amortizációt.
A befektetett pénzügyi eszközök az elmúlt évhez képest nem változtak.
Az önkormányzatnak a gazdasági társaságban történő befektetése nem változott.
Az önkormányzati tulajdonban lévő gazdasági társaság működéséhez 7.000.000 Ft összegben járult hozzá az önkormányzat működési támogatás jogcímen.
A forgóeszközök állománya a mérleg fordulónapján 582.456.259 Ft, mely 122.947.855 Ft-tal, azaz 26,75 %-kal nőtt az előző évhez képest.
A növekedés következett be a pénzeszközöknél, melynek év végi állománya 579.018.773 Ft.
2020. év végén meglévő értékpapírok állománya 0 Ft.
A követelések vonatkozásában növekedés tapasztalható az előző évhez képest, mértéke 10,19 % .
A 2020. évi költségvetési rendeletben megfogalmazott célok a végrehajtás során szükségessé vált módosításokkal együtt teljesültek. A fejlesztések eredményeként a működés takarékosabbá vált, a szolgáltatások színvonala emelkedett.
A fenntartható fejlődés érdekében, 2021-ban folyamatosan elemeznünk kell a gazdasági folyamatokat, figyelembe véve az önkormányzat erre irányuló döntéseit.
A költségvetési szervek belső kontrollrendszeréről és belső ellenőrzéséről szóló 370/2011. (XII. 31.) Kormányrendelet (továbbiakban: Bkr.) 11. § (2a) bekezdése értelmében az önkormányzat valamennyi költségvetési szerv vezetője köteles az éves költségvetési beszámolóval együtt a Bkr. 1. melléklete szerinti vezetői nyilatkozatot a polgármesternek megküldeni. A költségvetési szervek vezetői ennek a kötelezettségüknek eleget tettek. A vezetői nyilatkozatok a zárszámadási rendelet tervezet mellékletét képezik.
A jogalkotásról szóló 2010. évi CXXX. törvény (Jat.) 17. §-a alapján a zárszámadási rendeletet előkészítő jegyző előzetes hatásvizsgálatot végzett, melyben felmérte a szabályozás várható következményeit.
A zárszámadási rendelettervezet előzetes hatásvizsgálatának megállapításai a következők:
Előzetes hatásvizsgálat
a 2020. évi pénzügyi terv végrehajtásáról szóló rendelet-tervezethez
A zárszámadási rendelettervezet előzetes hatásvizsgálatának megállapításai a következők:
Társadalmi, gazdasági, hatások
A zárszámadási rendeletben foglaltak végrehajtásával az önkormányzat elősegítette a településen élők helyzetének javítását (fejlesztések, szociális védőháló, közfoglalkoztatás). A szociálisan rászoruló társadalmi rétegek támogatása az előző évekéhez hasonlóan az önkormányzat rendeletei szerint valósult meg.
A rendeletben foglaltak végrehajtásának költségvetési hatását az előterjesztés részletesen tartalmazza.
Környezeti és egészségügyi következmények
A 2020. évben az orvosi rendelő felújítását végezte el az önkormányzat, így a település egészségügyi ellátása korszerű körülmények között folytatódhat a következő években. Az önkormányzat a költségvetési rendelete végrehajtásával eleget tett az egészségügyre és a környezetvédelemre vonatkozó jogszabályoknak.
Adminisztratív terheket befolyásoló hatások
A zárszámadási rendeletben foglalt pénzügyi,- számviteli és szociális előírások végrehajtása a szakmai, ügyintézési és adminisztratív feladatok végrehajtásában többletfeladatokat jelentettek a költségvetési szervek számára.
A jogszabályok megalkotásának szükségessége, a jogalkotás elmaradásának várható következményei
A zárszámadási rendelet megalkotását szükségessé teszi az Mötv. és az Áht. előírásai, melynek elmaradása törvényességi mulasztásnak számít, ami támogatás megvonásával jár.
A jogszabály alkalmazásához szükséges személyi, szervezeti, tárgyi és pénzügyi feltételek
A zárszámadási rendeletben rögzítettek végrehajtásához a személyi, tárgyi, szervezeti és pénzügyi feltételek rendelkezésre álltak.
A rendelet-tervezet elkészítésénél figyelembe vettük a jogszabályszerkesztésről szóló 61/2009. (XII.14.) IRM rendelet előírásait.