Levelek Nagyközség Önkormányzata Képviselő-testületének 2/2021 (II.8.) önkormányzati rendeletének indokolása

a szociális és gyermekjóléti gondoskodás helyi szabályairól

Hatályos: 2021. 02. 10

a szociális és gyermekjóléti gondoskodás helyi szabályairól

Általános indokolás

INDOKOLÁS

a szociális és gyermekjóléti gondoskodás helyi szabályairól szóló rendelet-tervezethez

ÁLTALÁNOS INDOKOLÁS

A jogalkotásról szóló 2010. évi CXXX. törvény 18. §-ában foglaltak szerint eljárva a sportcélú létesítmények bérbe adásának helyi szabályairól szóló önkormányzati rendelet-tervezetet az alábbiak szerint indokoljuk:

A veszélyhelyzet kihirdetéséről szóló 478/2020. (XI. 3.) Korm. rendelettel a Kormány az élet- és vagyonbiztonságot veszélyeztető tömeges megbetegedést okozó humán járvány következményeinek elhárítása, a magyar állampolgárok egészségének és életének megóvása érdekében veszélyhelyzetet hirdetett ki. A veszélyhelyzet fennállása alatt a képviselő-testület nem ülésezhet, hatáskörét a polgármester gyakorolja.

Levelek Nagyközség Önkormányzatának a szociális és gyermekjóléti gondoskodás helyi szabályairól szól rendelet tervezete Magyarország helyi önkormányzatairól szóló 2011. évi CLXXXIX. törvény 13. § (1) bekezdés 8) és 8a) pontjaiban meghatározott feladatkörében, a szociális igazgatásról és a szociális ellátásokról szóló 1993. évi III. törvény (továbbiakban Szt.) 1. § (2) bekezdésében, 10. § (1) bekezdésében, 25. § (3) bekezdése b) pontjában, 32. § (1) bekezdés b) pontjában és (3) bekezdésében, 45. § -ában, a 48. § (4) bekezdésében, 62. § (2) bekezdésében 92. § (1) bekezdésében kapott feladatkörében eljárva a Szt. 132. § (4) bekezdése d) és g.) pontjában kapott felhatalmazás alapján valamint a gyermekek védelméről és a gyámügyi igazgatásról szóló 1997. évi XXXI. törvény 18. § (2) bekezdésében, a 29. § (2) bekezdésében és a 131. § (1) bekezdésében kapott felhatalmazások alapján került összeállításra.

A polgármester a képviselő-testületnek az Alaptörvény 32. cikk (1) bekezdés a) pontjában, 33. cikk (1) bekezdésében kapott feladatkörében eljárva alkotja meg a rendeletét.

A rendelet-tervezetnek a társadalmasítására a veszélyhelyzet időtartama alatt nincs mód.

A polgármester a rendelet tervezetét a Képviselő-testület tagjaival véleményeztette, a véleményeket a rendelet megalkotása során figyelembe vette.

A rendelet-tervezet elkészítésénél figyelembe vettük a jogszabályszerkesztésről szóló 61/2009. (XII.14.) IRM rendelet előírásait.

RÉSZLETES INDOKOLÁS

A rendelet-tervezet elkészítésekor az önkormányzat képviselő-testületének a szociális gondoskodás helyi szabályairól szóló 4/2020 (III.12.) önkormányzati rendelete hatályos. A közös önkormányzati hivatal távollévő jegyző helyett és megbízásából eljáró aljegyzője a polgármester, a közös önkormányzati hivatal szociális és gyermekjóléti ügyintézője, az önkormányzati fenntartású óvoda és konyha intézményvezetője és az önkormányzati társulás által fenntartott szociális intézmény intézményvezetője bevonásával készítette elő a rendelet- tervezetét, amelyet a polgármester több alkalommal egyeztetett az önkormányzat alpolgármestereivel és a képviselő-testülete tagjaival. A rendelet- tervezet végleges tartalmú változatát a képviselő-testület tagjai véleményezték a rendelet hatályba léptetését megelőzően.

A rendelet alkotásra a polgármester javaslatai alapján került sor, amelyek alapján a jegyző javasolta, hogy ne a hatályos rendeletet módosítsák, hanem helyette új rendelet kerüljön elfogadásra, mivel a javaslatok a település és rendkívüli települési támogatások rendszerében olyan mértékű változást eredményeznek, amelyeket célszerű új rendelettel szabályozni. A jegyző javaslatára a támogatási igények benyújtására szolgáló nyomtatványokban is alapvető változás történt, a kérelmeket az eddigi két fajta kérelem nyomtatvány és több fajta kérelem mellékleteként szolgáló nyilatkozat átdolgozásával a rendelet-tervezet szerint egy nyomtatvány igénybe vételével lehet benyújtani különálló nyilatkozatok nélkül. Az új kérelem nyomtatvány kitöltendő pontjai első részeként beépítésre kerültek a kitöltési útmutatók is, amelyekkel reményeink szerint egyértelműbbé vált a kérelem nyomtatvány kitöltése. A polgármester javaslatára pontosításra került a gyógyszertámogatás igényléséhez szükséges háziorvosi igazolás tartalma is.

A hatályos rendelettel szemben a több rendkívüli települési támogatási kategória jó része átkerült a települési támogatások közé, ezekben a normatív feltételeknek megfelelés mellett egyértelmű támogatási összegekre tud a jogosult számolni. Az eddig ismert támogatási okok mellett újak is kerültek a rendelet-tervezetébe, illetve a jogosultsági feltételek, támogatási összegek is kedvezőbbek lettek összességében.

A rendkívüli települési támogatásban méltányosságból történő megállapítás az adott szociális helyzet súlyosságára tekintettel jövedelemvizsgálat nélkül illetve különös méltányosságból a képviselő-testület megállapítási jogkörében az olyan esetekben, amelyekben a polgármester azt a képviselő-testület elé terjeszti, a körülmények különös súlya, a támogatás várható magas összege miatt.

A szociális és gyermekjóléti szolgáltatások és ellátások intézményi szabályai, szervezetrendszere lényegében nem változott az jelenleg hatályos rendelethez képest.

Az indokolás közzétételének szabályai

A jogszabály tervezetéhez a jogszabály előkészítője indokolást csatol, amelyben bemutatja azokat a társadalmi, gazdasági, szakmai okokat és célokat, amelyek a javasolt szabályozást szükségessé teszik, továbbá ismerteti a jogi szabályozás várható hatásait, és az álláspontját az indokolás közzétételéről.

A jogszabály tervezetének indokolásában tájékoztatást kell adni a javasolt szabályozás és az európai uniós jogból eredő kötelezettségek összhangjáról, valamint a Jat. 20. § szerinti egyeztetési kötelezettségről.A jogszabály tervezetéhez tartozó indokolás nyilvánosságát jogszabályban meghatározottak szerint kell biztosítani.A jogszabály tervezetéhez tartozó indokolás kötelező erővel nem rendelkezik.A jogszabály értelmezésekor figyelmen kívül kell hagyni a jogszabály tervezetéhez tartozó indokolás jogszabályszöveggel ellentétes részét.

Az önkormányzati rendelet tervezetéhez tartozó, a megalkotását megelőzően rendelkezésre álló, végső előterjesztői indokolást a Nemzeti Jogszabálytárban kell közzétenni. A közzétételre a rendelet kihirdetését követően kerülhet sor. A közzétett indokolás a közzétételét követően nem módosítható.

Az önkormányzati rendelet tervezetéhez tartozó indokolást – a jogszabály előkészítőjének az indokolásban kifejtett, erre vonatkozó álláspontja alapján – nem kell közzétenni, ha a jogszabályjelentős társadalmi, gazdasági, költségvetési hatása, környezeti és egészségi következménye, adminisztratív terheket befolyásoló hatása nem kimutatható, illetve technikai vagy végrehajtási jellegű.A különleges jogrendben alkotható jogszabály tervezetéhez tartozó indokolást nem kell közzétenni.

Álláspont az indokolás közzétételéről

A rendelet előzetes hatásvizsgálatban bemutatott társadalmi, gazdasági, költségvetési hatása, környezeti és egészségi következménye, adminisztratív terheket befolyásoló hatása kimutatható. A javasolt szabályozás és az európai uniós jogból eredő kötelezettség összhangban vannak, a Jat. 20. § szerinti egyeztetési kötelezettség nem szükséges. A rendelet elfogadására általánosan irányadó elfogadási szabályok a veszélyhelyzet időtartama alatt nem alkalmazhatóak (társadalmi egyeztetés, Képviselő-testületi tárgyalás és előterjesztés).

A veszélyhelyzetben mint különleges jogrendben alkotható jogszabály tervezetéhez tartozó indokolást nem kell közzétenni.