Levelek Nagyközség Önkormányzat Képviselő-testülete 7/2021. (III. 8.) önkormányzati rendeletének indokolása

az önkormányzat 2021. évi költségvetéséről

Hatályos: 2021. 03. 09

az önkormányzat 2021. évi költségvetéséről

Általános indokolás

ELŐZETES HATÁSVIZSGÁLAT

Levelek Nagyközség Önkormányzata Polgármesterének az önkormányzat 2021. évi költségvetéséről szóló önkormányzati rendelet-tervezetéhez

A jogalkotásról szóló 2010. évi CXXX. törvény (Jat.) 17. §-a alapján a költségvetési rendeletet előkészítő jegyző előzetes hatásvizsgálatot végzett, melyben felmérte a szabályozás várható következményeit.

A költségvetési rendelettervezet előzetes hatásvizsgálatának megállapításai a következők:

Társadalmi, gazdasági, hatások

A költségvetési rendeletben foglaltak végrehajtása elősegíti az önkormányzat Gazdasági Programjában és költségvetési koncepciójában a szociális rendszer fejlesztésére vonatkozó célok megvalósítását, a foglalkoztatás növelését.

A költségvetési rendelet meghatározza az Önkormányzat működésének 2021. évi pénzügyi kereteit, megalapozza a feladatok végrehajtását, a gazdálkodás folyamatosságát, ezáltal hatással van az Önkormányzat és intézményei működésére, a lakosságára.

Környezeti és egészségügyi következmények

A költségvetési rendeletben foglaltak végrehajtásának egészségügyi követelményei nincsenek.

Adminisztratív terheket befolyásoló hatások

A költségvetési rendeletben foglalt pénzügyi,- számviteli és szociális előírások végrehajtása a szakmai, ügyintézési és adminisztratív feladatok végrehajtásában többletfeladatokat jelent a költségvetési szervek számára.

A jogszabályok megalkotásának szükségessége, a jogalkotás elmaradásának várható következményei

A költségvetési rendelet megalkotását szükségessé teszi az Mötv. és az Áht. előírásai, melynek elmaradása törvényességi mulasztásnak számít, ami támogatás megvonásával jár.

A jogszabály alkalmazásához szükséges személyi, szervezeti, tárgyi és pénzügyi feltételek

A költségvetési rendelet alkalmazásához szükséges személyi, tárgyi, szervezeti és pénzügyi feltételek rendelkezésre állnak.

A rendelet-tervezet elkészítésénél figyelembe vettük a jogszabályszerkesztésről szóló 61/2009. (XII.14.) IRM rendelet előírásait.

INDOKOLÁS

Levelek Nagyközség Önkormányzata Polgármesterének az önkormányzat 2021. évi költségvetéséről szóló önkormányzati rendelet-tervezetéhez

ÁLTALÁNOS INDOKOLÁS

A költségvetési rendelet tartalmazza mindazon előirányzatokat, rovatokat címenként, bevételi és kiadási előirányzat-csoportonként, melyeket a jogszabályok előírnak, valamint a kötelező és a nem kötelezően ellátandó feladatokat, amelyeket a Képviselő-testület az önkormányzati rendeletekben, határozatokban felvállalt.

I.

Az Önkormányzat költségvetési politikájának fő vonásai 2021. évben:

takarékos, átlátható és biztonságos működtetés.

a kötelezően ellátandó feladatok biztosítása.

a szociálisan rászorultak támogatása.

az elindított beruházások megvalósítása, a forrás biztosítása.

tudatos településüzemeltetés- és fejlesztés.

az önkormányzat tulajdonában lévő gazdasági társaság (Nonprofit Kft) részvétele az önkormányzati feladatok ellátásában.

pályázatok figyelése, kapcsolódás az aktuális pályázatokhoz, a pályázatok önrészének megteremtése.

a helyi civil szervezetekkel történő együttműködés fenntartása.

II.

A költségvetés-politika céljai és keretei

A 2021. évi költségvetésről szóló helyi rendelet megalkotásának céljai a következők:

- az önkormányzat számára előírt rendeletalkotási kötelezettségnek való megfelelés,

- meghatározásra kerüljenek az önkormányzat 2021. évi gazdálkodásának keretei.

III.

A Kormány által benyújtott költségvetési törvényjavaslatban meghatározott források, az igénybevétel feltételei, jogszabályi keretei

Az Országgyűlés még 2020. évben elfogadta Magyarország 2021. évi központi költségvetéséről szóló 2020. évi XC. törvényt. A törvény alapján megállapított állami támogatásokat az államháztartásról szóló 2011. évi CXCV. törvényt, továbbá ennek végrehajtásáról szóló 368/2011. (XII.31.) Kormány rendelet és az államháztartás számviteléről szóló 4/2013. (I.11) Kormány rendelet alapján vettük számba.

IV.

Az önkormányzat kötelező és önként vállalt feladatai

1. Kötelező feladatok

településfejlesztés, településrendezés, településüzemeltetés (köztemetők, közvilágítás, stb.),

óvodai ellátás,

szociális, és gyermekjóléti szolgáltatások és ellátások,

egészségügyi alapellátás (háziorvosi, fogorvos, stb.), az egészséges életmód segítését célzó szolgáltatások, környezet-egészségügy (pl. köztisztaság, rovarirtás),

kulturális szolgáltatás (könyvtár, közművelődés, előadó-művészet támogatása, stb.),

helyi környezet- és természetvédelem, vízgazdálkodás, vízkárelhárítás, ivóvízellátás, szennyvízelvezetés, kezelés és ártalmatlanítás (csatornaszolgáltatás),

honvédelem, polgári védelem, katasztrófavédelem,

közreműködés a település közbiztonságának biztosításában,

helyi közfoglalkoztatás,

helyi adóval, gazdaságszervezéssel és turizmussal kapcsolatos feladatok,

sport, ifjúsági ügyek,

nemzetiségi ügyek,

hulladékgazdálkodás.

Törvény más helyi közügy, helyben biztosítható közfeladat ellátását is előírhatja. Ilyen feladatnak tekinthető az állattartással, állatvédelemmel kapcsolatos szigorodó törvényi előírások is, mely szerint az önkormányzati állattartással kapcsolatos feladatokra is kellene előirányzatot képezni.

1. Önként vállalt feladatok:

A helyi önkormányzatok továbbra is önként vállalhatják olyan helyi közügyek ellátását, amelyet jogszabály nem utal más szerv kizárólagos hatáskörébe, de a feladatok ellátása nem veszélyeztetheti a kötelező feladatok ellátását és finanszírozásuk elsősorban az önkormányzat saját bevételeiből történhet. Ilyen a mezőőri szolgálat. Ezek ellátását korábban az önkormányzat rendeletekben felvállalta.

3. Államigazgatási feladatok: anyakönyv, népesség nyilvántartás, hagyatéki eljárás, adóigazgatás stb.

V.

Az önkormányzat költségvetésének előirányzatai

BEVÉTELEK: - Önkormányzatok működési támogatásai

Működési célú támogatások államháztartáson belülről

Felhalmozási célú támogatások államháztartáson belülről

Közhatalmi bevételek

Működési bevételek

Felhalmozási bevételek

Működési célú átvett pénzeszközök

Felhalmozási célú átvett pénzeszközök

Költségvetési maradvány igénybevétele

Finanszírozási bevételek

Adóssághoz nem kapcsolódó származékos ügyletek bevételei

KIADÁSOK: - Személyi juttatások

Munkaadókat terhelő járulékok és szociális hozzájárulási adó

Dologi kiadások

Ellátottak pénzbeli juttatásai

Egyéb működési célú kiadások

Beruházások

Felújítások

Egyéb felhalmozási kiadások

Finanszírozási kiadások

VI.

A költségvetési hiány finanszírozása és az önkormányzat költségvetési adósság törlesztése

A költségvetési rendeletben tervezett költségvetési hiány belső finanszírozásának érdekében a képviselő-testület az előző év költségvetési maradvány igénybevételét rendeli el. Az önkormányzat a költségvetési bevételei között tervezte az önkormányzat államháztartáson belüli működést kiegészítő támogatás igénylését 8.051.186 forint összegben, melyet a Leveleki Közös Önkormányzati Hivatal finanszírozására fog felhasználni, az intézményi kiadások normatív költségvetési támogatással nem fedezett részére (dologi és személyi jellegű kiadásokra). A Leveleki Közös Önkormányzati Hivatal köztisztviselői létszám előirányzatának és ezzel bérjellegű kiadásainak csökkentését irányozza elő 2021.04.01. napjától. Ennek egyik eleme, hogy a jegyző és aljegyző vezetői tisztségek közül egyidejűleg csak egyik tölthető be. A másik eleme az, hogy a 2021.04.01-től megüresedő beosztott köztisztviselői álláshely (műszaki ügyintéző) csak abban az esetben tölthető be, ha erre a kiegészítő támogatás forrást biztosít. Amennyiben illetve ameddig a kiegészítő állami támogatás nem áll rendelkezésre, addig a többi köztisztviselői munkakör átszervezésével kell ellátni a műszaki ügyintéző feladatait. Az intézményi dologi kiadásainak finanszírozása önkormányzati saját bevétel felhasználását teszi szükségessé amennyiben a kiegészítő állami támogatás nem realizálódik, mivel az intézmény normatív állami támogatását már a személyi jellegű kiadások előirányzata meghaladja. Bár mind a személyi, mind a dologi kiadások az elmúlt évihez képest alacsonyabb összegben vannak tervezve, ennek ellenére szükséges az intézmény működéséhez a kiegészítő támogatás igénylése. Ennek oka az, hogy az intézményi működés normatív költségvetési támogatása jelentősen csökken az elmúlt évihez képest, 11.850.270 Ft-tal.

VII.

A Stabilitási tv. alapján kiadott jogszabályban meghatározottak szerinti saját bevételek és adósságot keletkeztető ügyleteiből eredő fizetési kötelezettségeknek a költségvetési évet követő három évre várható összege.

Saját bevételek összesen: Fizetési kötelezettség:

2022. évben: 39.155.000 Ft 2022. évben: 0 Ft

2023. évben: 41.400.000 Ft 2023. évben: 0 Ft

2024. évben: 42.350.000 Ft 2024. évben: 0 Ft

VIII.

Az Áht. 24. § (4) bekezdés a)-d) pontjai által előírt mérlegek, kimutatások, ami tartalmazza

1. az önkormányzat költségvetési mérlegét közgazdasági tagolásban (összes bevételét, kiadást), (1. sz. tájékoztató tábla)

2. a többéves kihatással járó döntések számszerűsítését évenkénti bontásban és összesítve (2 sz. tájékoztató tábla)

3. a közvetett támogatásokat (pl: adóelengedéseket, adókedvezményeket) tartalmazó kimutatást, amely önkormányzatunk esetében nulla. (3. sz. tájékoztató tábla)

4. előirányzat felhasználási tervét, (4. sz. tájékoztató tábla)

5. 2021. évi kormányzati funkciók alakulása jogcímenként (bevétel) (5. sz. tájékoztató tábla)

6. 2021. évi kormányzati funkciók alakulása jogcímenként (kiadás) (6. sz. tájékoztató tábla)

7. 2021. évben céljelleggel juttattot támogatások (7. sz tájékoztató tábla)

8. az Áht. 29/A. § szerinti tervszámoknak megfelelően a költségvetési évet követő három év tervezett előirányzatainak keretszámait főbb csoportokban (8. sz. tájékoztató tábla).

RÉSZLETES INDOKOLÁS

1. §-hoz

A rendelet szervi (személyi) hatályát határozza meg.

2. §-hoz

Az Önkormányzat 2020. évi költségvetésének bevételi és kiadási fő összegei, valamint a költségvetés egyenlege (hiány) és annak finanszírozási módja kerül megállapításra.

3. §-hoz

Az Önkormányzat és az irányítása alá tartozó intézmények bevételeit és kiadásait tartalmazza kiemelt előirányzati csoportonként, valamint a rendelet mellékletének felsorolását.

4. §-hoz

A költségvetés végrehajtásával kapcsolatos szabályai kerülnek meghatározásra.

5. §-hoz

A költségvetési előirányzatok módosításának szabályai kerülnek meghatározásra.

6. §-hoz

Az önkormányzati intézmények gazdálkodási szabályainak és szabályzatainak készítésére vonatkozó rendelkezések kerülnek meghatározásra.

7. §-hoz

Az önkormányzati költségvetés végrehajtásának ellenőrzésére vonatkozó előírásokat tartalmazza.

8. §-hoz

Az önkormányzati rendelet hatálybalépését és a rendelkezéseinek alkalmazásának kötelezettségét a teljes gazdasági évre határozza meg.

Az indokolás közzétételének szabályai

A jogszabály tervezetéhez a jogszabály előkészítője indokolást csatol, amelyben bemutatja azokat a társadalmi, gazdasági, szakmai okokat és célokat, amelyek a javasolt szabályozást szükségessé teszik, továbbá ismerteti a jogi szabályozás várható hatásait, és az álláspontját az indokolás közzétételéről.

A jogszabály tervezetének indokolásában tájékoztatást kell adni a javasolt szabályozás és az európai uniós jogból eredő kötelezettségek összhangjáról, valamint a Jat. 20. § szerinti egyeztetési kötelezettségről. A jogszabály tervezetéhez tartozó indokolás nyilvánosságát jogszabályban meghatározottak szerint kell biztosítani. A jogszabály tervezetéhez tartozó indokolás kötelező erővel nem rendelkezik. A jogszabály értelmezésekor figyelmen kívül kell hagyni a jogszabály tervezetéhez tartozó indokolás jogszabályszöveggel ellentétes részét.

Az önkormányzati rendelet tervezetéhez tartozó, a megalkotását megelőzően rendelkezésre álló, végső előterjesztői indokolást a Nemzeti Jogszabálytárban kell közzétenni. A közzétételre a rendelet kihirdetését követően kerülhet sor. A közzétett indokolás a közzétételét követően nem módosítható.

Az önkormányzati rendelet tervezetéhez tartozó indokolást – a jogszabály előkészítőjének az indokolásban kifejtett, erre vonatkozó álláspontja alapján – nem kell közzétenni, ha a jogszabály jelentős társadalmi, gazdasági, költségvetési hatása, környezeti és egészségi következménye, adminisztratív terheket befolyásoló hatása nem kimutatható, illetve technikai vagy végrehajtási jellegű. A különleges jogrendben alkotható jogszabály tervezetéhez tartozó indokolást nem kell közzétenni.

Álláspont az indokolás közzétételéről

A rendelet előzetes hatásvizsgálatban bemutatott társadalmi, gazdasági, költségvetési hatása, környezeti és egészségi következménye, adminisztratív terheket befolyásoló hatása kimutatható. A javasolt szabályozás és az európai uniós jogból eredő kötelezettség összhangban vannak, a Jat. 20. § szerinti egyeztetési kötelezettség nem szükséges. A rendelet elfogadására általánosan irányadó elfogadási szabályok a veszélyhelyzet időtartama alatt nem alkalmazhatóak (társadalmi egyeztetés, képviselő-testületi tárgyalás és előterjesztés).

A veszélyhelyzetben mint különleges jogrendben alkotható jogszabály tervezetéhez tartozó indokolást nem kell közzétenni.