Nagyhalász Város Önkormányzata Képviselő-testületének 16/2025. (XII. 17.) önkormányzati rendelete

a 2026. évi átmeneti gazdálkodásról

Hatályos: 2026. 01. 01

Nagyhalász Város Önkormányzata Képviselő-testületének 16/2025. (XII. 17.) önkormányzati rendelete

a 2026. évi átmeneti gazdálkodásról

2026.01.01.

[1] Nagyhalász Város Önkormányzata Képviselő-testülete az Alaptörvény 32. cikk (1) bekezdés f) pontjában foglaltakra tekintettel, 2025. évi gazdálkodásának alapjául szolgáló költségvetésének meghatározására e rendeletet alkotja.

[2] Nagyhalász Város Önkormányzata Képviselő-testülete az államháztartásról szóló 2011. évi CXCV. törvény 25. §-ában kapott felhatalmazás alapján, Magyarország Alaptörvénye 32. cikk (1) a) és f) pontjában meghatározott feladatkörében eljárva a következőket rendeli el:

1. § (1) Nagyhalász Város Önkormányzatának Képviselő-testülete felhatalmazza a polgármestert, hogy az átmeneti gazdálkodás időszakában, az államháztartásról szóló 2011. évi CXCV. törvény és az önkormányzati gazdálkodásra vonatkozó jogszabályi rendelkezések betartásával intézkedéseket tegyen az önkormányzatot megillető bevételek folyamatos beszedésére és a felmerülő, indokolt kiadások teljesítésére e rendeletben foglaltak szerint.

(2) Az önkormányzatnál, az önkormányzat fenntartásában működő költségvetési intézményeknél a dologi kiadások teljesítése Nagyhalász Város Önkormányzata 2025. évi költségvetésről szóló 1/2025. (II.12.) önkormányzati rendelet (a továbbiakban: 2025. évi költségvetési rendelet) ugyanezen kiadások eredeti előirányzatának 1/12 részéig terjedhet havonta. Az 1/12 rész összegének meghatározásánál figyelemmel kell lenni az áthúzódó és a rendszeres jellegű kötelezettség-vállalások körére. Ettől eltérni csak a Képviselő-testület eseti döntései alapján lehet.

(3) A személyi kiadások kifizetését az önkormányzat, az önkormányzati fenntartású költségvetési intézmények dolgozóit érintően az átmeneti gazdálkodás időszakában a 2026. január 1-jétől szükséges bérintézkedések, valamint a Képviselő-testület által elfogadott létszámváltozások figyelembevételével kell teljesíteni.

(4) A folyamatban lévő, több éves pénzügyi kihatással járó feladatok tárgyévi ütemére kifizetések a szerződésekben foglaltak alapján teljesíthetők.

(5) Az átmeneti gazdálkodás időszakában az önkormányzat 2025. évre tervezett beruházási, felújítási feladatainak 2026. évi kifizetései a 2025. évre jóváhagyott előirányzatok maradványain belül teljesíthetők a már megkötött szerződések pénzügyi áthúzódásainak megfelelően. A folyamatban lévő, több éves pénzügyi kihatással járó, pályázathoz kapcsolódó feladatok tárgyévi ütemére kifizetések a korábbi években vállalt kötelezettségeknek megfelelően teljesíthetők.

(6) Az átmeneti gazdálkodás időtartama alatt, kivéve a feladatellátás biztosításához elengedhetetlenül szükséges tárgyi eszköz beszerzéseket, új beruházási, felújítási feladat nem indítható, felhalmozási kiadás az (4) bekezdés és az (5) bekezdésen kívül nem teljesíthető.

(7) A Nagyhalászi Humánszolgáltató Társulás megszűnése miatt az önkormányzat fenntartásába 2026. január 1. napjával kerülő Mikrokörzeti Humánszolgáltató Központ kiadásai teljesítése a Nagyhalászi Humánszolgáltató Társulás Társulási Tanácsa által jóváhagyott 2025. évi kiadások előirányzatának 1/12 részéig terjedhet havonta.

(8) A települési támogatásokról és egyes szociális ellátásokról szóló 12/2021. (IX. 2.), valamint a gyermekvédelem helyi rendszeréről szóló 13/2025. (X. 14.) önkormányzati rendeletekben meghatározott ellátások finanszírozását biztosítani kell.

2. § (1) Az önkormányzati fenntartású költségvetési intézmények irányító szervi támogatását az átmeneti gazdálkodás időszakában a 2025. évi költségvetési rendeletben meghatározott eredeti előirányzat főösszegének 1/12 részének megfelelő összegben kell biztosítani, figyelemmel az előző évben elrendelt és áthúzódó szerkezeti változásokra, feladat-elmaradásokra vagy többletfeladatok többletköltségei időarányos részére, a rendszeres jellegű vagy az áthúzódó kötelezettségvállalások kiadási szükségleteire.

(2) A Nagyhalászi Humánszolgáltató Társulás megszűnése miatt az önkormányzat fenntartásába 2026. január 1. napjával kerülő Mikrokörzeti Humánszolgáltató Központ irányító szervi támogatását az átmeneti gazdálkodás időszakában a Nagyhalászi Humánszolgáltató Társulás Társulási Tanácsa által jóváhagyott 2025. évi előirányzat főösszegének 1/12 részének megfelelő összegben kell biztosítani.

(3) Az önkormányzat fenntartásában működő költségvetési intézmények az átmeneti gazdálkodás időszakában az előző évi költségvetésük eredeti előirányzatának 1/12 részéig vállalhatnak kötelezettséget, teljesíthetnek kiadásokat, figyelemmel az (1) bekezdésben meghatározott szempontokra is.

3. § Az önkormányzat a 2026. naptári éven belül a folyamatos fizetőképesség biztosítása céljából a pénzügyi szükségletekhez igazodva legfeljebb 30.000.000 Ft folyószámlahitelt vehet igénybe.

4. § Az átmeneti időszakban teljesített bevételeket és kiadásokat az önkormányzat 2026. évi költségvetéséről szóló rendeletébe be kell építeni.

5. § Ez a rendelet 2026. január 1-jén lép hatályba, és a 2026. évi költségvetési rendelet hatályba lépésével egyidejűleg hatályát veszti.