Nagyhalász Város Önkormányzata Képviselő-testületének 16/2025. (XII. 17.) önkormányzati rendeletének indokolása
a 2026. évi átmeneti gazdálkodásról
Hatályos: 2026. 01. 01Nagyhalász Város Önkormányzata Képviselő-testületének 16/2025. (XII. 17.) önkormányzati rendeletének indokolása
2026.01.01.
a 2026. évi átmeneti gazdálkodásról
Részletes indokolás
Az 1–5. §-hoz
Az államháztartásról szóló 2011. évi CXCV. törvény 25. §-a szabályozza az önkormányzatok átmeneti gazdálkodásának szabályait az alábbiak szerint:
„25. § (1) Ha a költségvetési rendeletet a képviselőtestület a költségvetési évben legkésőbb március 15-ig nem fogadta el, az átmeneti gazdálkodásról rendeletet alkot, amelyben felhatalmazást ad, hogy a helyi önkormányzat és költségvetési szervei a bevételeiket folytatólagosan beszedhessék, kiadásaikat teljesítsék.
(2) Az átmeneti gazdálkodásról szóló rendeletben meg kell határozni a felhatalmazás időtartamát. A felhatalmazás az új költségvetési rendelet hatálybalépésének napján megszűnik.
(3) Ha a képviseli testület a költségvetési rendeletet a költségvetési év kezdetéig vagy az átmeneti gazdálkodásról szóló rendelet hatályvesztéséig nem alkotta meg, és az átmeneti gazdálkodásról rendeletet nem alkotott, vagy az átmeneti gazdálkodásról szóló rendelet hatályát vesztette, a polgármester jogosult a helyi önkormányzatot megilleti bevételek beszedésére és az előző évi kiadási előirányzatokon belül a kiadások arányos teljesítésére.
(4) A (3) bekezdés alapján folytatott gazdálkodásról a képviselőtestület részére a polgármester beszámol. A képviselőtestület az új költségvetési rendeletet az (1) és (3) bekezdés szerint beszedett bevételeket és teljesített kiadásokat az új költségvetési rendeletbe beépítve fogadja el.”
Az önkormányzat 2026. évi költségvetési tervezésének munkafolyamata elkezdődött, de megalapozott rendelet tervezet benyújtására csak a 2026. év elején lesz lehetőség.
A mellékelt rendelet tervezet az átmeneti időszak szabályozására vonatkozik, és felhatalmazza a polgármestert arra, hogy a költségvetési rendelet elfogadásáig biztosítsa a költségvetési gazdálkodás folyamatosságát. Ennek keretében folyamatosan történik a bevételek beszedése, és a 2025. évi szintnek megfelelően a folyó kiadások teljesítése.
A Nagyhalászi Humánszolgáltató Társulás megszűnése miatt az önkormányzat fenntartásába 2026. január 1. napjával kerülő Mikrokörzeti Humánszolgáltató Központ intézménynek 2025-ös évre vonatkozóan nincs előirányzata a költségvetési rendeletben, ezért szükséges megalkotni az átmeneti gazdálkodásról szóló rendeletet. A rendelet tervezete szerint a Társulás által elfogadott kiadási és bevételi előirányzatának időarányos részének teljesítésére kap felhatalmazást az intézmény vezetője.
Az egyes helyi önkormányzatoknál foglalkoztatott köztisztviselők illetményemeléséhez szükséges forrás további biztosításáról szóló 1232/2025. (VII. 3.) Korm. határozat 2. b) pontja értelmében a központi költségvetés által biztosított fajlagos támogatás 9 280 000 forint/fő összegre emelkedik. Az átmeneti gazdálkodásról szóló rendelet lehetőséget teremt arra, hogy a béremelést már január hónapban megkaphassák a dolgozók.