NYÍRPAZONY KÖZSÉG ÖNKORMÁNYZAT KÉPVISELŐTESTÜLETÉNEK 12/2013 (XI.26) önkormányzati rendelete

A SZOCIÁLIS CÉLÚ TŰZIFA TÁMOGATÁSI ELLÁTÁS HELYI SZABÁLYAIRÓL

Hatályos: 2013. 12. 01- 2014. 02. 14



 NYÍRPAZONY KÖZSÉG ÖNKORMÁNYZAT

 KÉPVISELŐTESTÜLETÉNEK


12/2013 (XI.26)   önkormányzati rendelete


A SZOCIÁLIS CÉLÚ TŰZIFA TÁMOGATÁSI ELLÁTÁS HELYI SZABÁLYAIRÓL



Nyírpazony Község Önkormányzatának Képviselő-testülete (továbbiakban: képviselőtestület) a helyi önkormányzatokról szóló, többször módosított 1990. évi LXV. tv. 16. §(1) bekezdésében, valamint a szociális igazgatásról és szociális ellátásokról szóló, többször módosított 1993. évi III. törvény (a továbbiakban: Szt.) 10. § (1) bekezdésében, 26. §-ában és 32.§ -ában kapott felhatalmazás alapján az alábbi rendeletet alkotja:


I. Fejezet

A rendelet célja

  1. §


(1) E rendelet célja, hogy az önkormányzat által - a helyi önkormányzatok szociális célú tűzifavásárláshoz kapcsolódó kiegészítő támogatásról szóló 57/2013. (X.4.) BM rendelet alapján - biztosított szociális célú tűzifa támogatási ellátás igénybevételének helyi szabályait megállapítsa, rendelkezzék az ellátás mértékéről, a jogosultság feltételeiről, ellenőrzéséről és igénybevételük céljáról.

A rendelet hatálya

2. §


E rendelet hatálya kiterjed Nyírpazony község közigazgatási területére.

E rendelet személyi hatálya a Nyírpazony Község közigazgatási területén élő, a Szt. 3. § (1)-(3) bekezdésében meghatározott személyekre terjed ki.



II. Fejezet

Szociális célú tűzifa támogatás

3.§


(1)  Az önkormányzat képviselőtestülete szociális célú tűzifa támogatást nyújthat annak a Nyírpazony község közigazgatási területén lévő lakás tulajdonosának, bérlőjének vagy albérlőjének a helyiség téli fűtésével kapcsolatos kiadásai viseléséhez, ha:

a)  a kérelmező háztartásában az egy főre jutó havi jövedelem nem haladja meg:

aa) egyedül élő, illetve gyermekét egyedül nevelő esetében az öregségi nyugdíj mindenkori legkisebb összegének 150%-át, 42.750 Ft-ot,

ab ) kettő vagy több együtt élő személy esetében az öregségi nyugdíj mindenkori legkisebb összegének 130%-át, 37.050 Ft-ot,

ac) a szociális rászorultság megállapítása során figyelembe kell venni a szociális ellátásokról szóló 1993. évi III. törvény szerint aki

aktív korúak ellátásában

 időskorúak járadékában

adósságkezelési támogatáshoz kapcsolódó adósságcsökkentési támogatásra, vagy

- tekintet nélkül annak természetbeni vagy pénzbeli formában történő nyújtására – lakásfenntartási támogatásra jogosult előnyt élvezzen, valamint

a gyermekek védelméről és a gyámügyi igazgatásról szóló 1997. évi XXXI. törvényben szabályozott halmozottan hátrányos helyzetű gyermeket nevelő család élvezzen előnyt

b) előnyben részesíthető az egyedülálló és a gyermekét egyedül nevelő

c) a háztartás tagjai egyikének sincs vagyona, továbbá

d) téli fűtését tűzifával oldja meg,

e) előnyben részesíthető az a kérelmező, akit a közszolgáltatásból kikapcsoltak, gázzal vagy villannyal fűteni nem tud,

 (2) A kérelmek elbírálásánál a Szociális Bizottság figyelembe veszi a kérelmező életvitelét és életkörülményeit is.

(3) A kérelemhez mellékelni kell a jövedelemigazolást

(4) A szociális célú tűzifa támogatás iránti kérelem 2014. január 25. napjáig nyújtható be, az    

     elbírálás a benyújtott kérelmek sorrendjében történik.

(5) A támogatás a fűtési költségek miatt megnövekedett kiadásokra tekintettel a kérelmező 2013-2014 évi fűtési költségeinek viseléséhez járul hozzá.

(6) A szociális célú tűzifa támogatást természetbeni ellátásként kell megállapítani, tűzifa formájában.

(7) A természetben nyújtott szociális célú tűzifa támogatás mennyisége legalább 1 m3, de legfeljebb 5 m3 háztartásonként.

(8) Egy lakásra csak egy személy igényelhet szociális célú tüzifát akinek a nevén a közüzemi számla van.

(9) A benyújtott kérelem valóságtartalma minden esetben környezettanulmány készítésével vizsgálható, a környezettanulmányban rögzíteni kell, hogy a meglévő fa hány napra elegendő.


(10) Az (1) bekezdésben foglalt jövedelmi viszonyoktól eltérően szociális célú tűzifa támogatásban részesíthető kivételes méltányosságból az is, aki (természeti csapás, katasztrófa, baleset, hosszabb orvosi kezelés, stb. miatt) rendkívüli élethelyzetbe került és segítség nélkül a létfenntartása veszélybe kerülne.



III. Fejezet

Hatásköri és eljárási rendelkezések

4. §


E rendeletben meghatározott szociális célú tűzifa támogatási ellátásról Nyírpazony Község Önkormányzat Szociális Bizottsága  dönt, a támogatási keret mértékéig.



5.§


(1) Az ellátás iránti kérelmet a Polgármesteri Hivatalban lehet előterjeszteni.

(2) A kérelem jelen rendelet 1. sz. mellékletében szereplő formanyomtatványon nyújtható be.

(3) A kérelem az e rendeletben meghatározott dokumentumokkal együtt nyújtható be.

(4) A kérelmező részére megítélt tűzifa elszállításáról Nyírpazony község területén a Polgármesteri Hivatal gondoskodik.



IV. Fejezet

Egyéb rendelkezések

6. §


(1) E rendelet alkalmazásában vagyonként a Sztv. 4.§ b) pontjában foglaltakat kell figyelembe venni.

(2) A rendelet alapján benyújtandó kérelmek esetében is alkalmazni kell a Sztv.

jövedelemszámítási, és vagyonnyilatkozat-tételi szabályait.



V. Fejezet

Záró rendelkezések

7.§


(1)  Jelen rendelet  2013. november 26. napján lép hatályba, rendelkezéseit a helyi önkormányzatok szociális célú tűzifavásárláshoz kapcsolódó kiegészítő támogatásról szóló 57/2013. (X.4.) BM rendelet alapján megítélt tűzifa-támogatásokra kell alkalmazni.

(2) Jelen rendelet 2014. február 15. napján hatályát veszti

(3) A rendelet kihirdetéséről a jegyző gondoskodik.




Nyírpazony, 2013. november 26.






   Dubay László                                                                      k.m.f.                                    Dr. Kardos Csaba

    polgármester                                                                                                                 jegyző





Hatásvizsgálat


Várható társadalmi hatás

A rendelet azokat a Nyírpazonyban bejelentett lakcímmel rendelkező személyeket támogatja, akiknek a téli tüzelő megvásárlása jelentős, akár létfenntartásukat is veszélyeztető anyagi terhet jelent. 

Várható gazdasági, költségvetési hatás

A rendelet végrehajtása – előreláthatólag 162.560 .- Ft. összegű - önerőt, valamint a kiszállítás költségét jelenti, mint pénzügyi tehertételt az önkormányzat gazdálkodásában. Erre fedezetet a szociális ellátások között tervezünk.

Várhatóan csökkeni fog a falopások miatt kezdeményezett szabálysértési, illetve büntető eljárások száma.

Várható környezeti és egészségi következményei

A tűzifa elégetése nem okoz akkora légszennyezettséget, mint az esetleg a szegényebb családok által használt egyéb anyagok (sok esetben, gumi, műanyag, stb.) eltüzelése. Emiatt, ha kis mértékben is, de csökkenhetnek az allergikus és asztmatikus, illetve légzőszervi betegségben szenvedők tünetei.

Ugyanakkor a fűtetlen lakások miatt kialakuló megfázásos betegségek száma is csökkenhet, mely által a gyógyszerfogyasztás is mérséklődhet. 

Adminisztratív terheket befolyásoló hatásai

A rendelet végrehajtása átmenetileg nagyobb munkaterhet ró a munkatársainkra, ugyanis a napi feladatok ellátása mellett, a kérelem átvétele, ellenőrzése, elbírálása és a határozatok meghozatala is rájuk hárul.  Ugyanakkor többlet feladatot jelent azon személy részére, aki a szállítással és a tűzifa átadásával kapcsolatos teendőket intézi.

A jogszabály megalkotásának szükségessége, a jogalkotás elmaradásának várható következményei


A helyi önkormányzatok szociális célú tűzifa vásárlásához kapcsolódó kiegészítő támogatásáról szóló 57/2013. (X.4.) BM. rendelet alapján Nyírpazony Község Önkormányzata 64 m3  szociális célú tűzifavásárláshoz kapcsolódó kiegészítő támogatást kapott.

Ennek igazságos elosztása, valamint az említett jogszabály előírása érdekében helyi rendelet megalkotása vált szükségessé.

Amennyiben az önkormányzat a támogatási összeget a fenti célra nem, vagy csak részben tudja felhasználni, annak maradványát köteles visszafizetni a központi költségvetés részére.


A jogszabály alkalmazásához szükséges személyi, szervezeti, tárgyi és pénzügyi feltételek


A tervezetben foglaltak végrehajtásához szükséges személyi és tárgyi feltételek a Polgármesteri Hivatalon belül biztosítottak.