Község Önkormányzat Képviselő-testületének 15/2014(XI.11.) önkormányzati rendelete

a szociális rászorultságtól függő egyes pénzbeli és természetben nyújtott ellátásokról és a szociálpolitikai kerekasztal létrehozásáról

Hatályos: 2014. 11. 12- 2015. 02. 27

Nyírpazony Község Önkormányzat képviselő-testületének

15/2014(XI.11.) önkormányzati rendelete

a szociális rászorultságtól függő egyes pénzbeli és természetben nyújtott ellátásokról és a szociálpolitikai kerekasztal létrehozásáról


 Nyírpazony Község Önkormányzatának Képviselő-testülete a szociális igazgatásról és a szociális ellátásokról szóló 1993. évi III. törvény 1. §. (2) bekezdése, 10. §. (1) bekezdése 32. §. (3) bekezdésében, 132. §. (4) bekezdésében, a Magyarország helyi önkormányzatairól szóló 2011. évi CLXXXIX. törvény 13. §. (1) bekezdés 8. pontjában meghatározott feladatkörében eljárva a következőket rendeli el:

I. Rész

A rendelet célja

1. §

 E rendelet célja, hogy a település szociális biztonságának megteremtése és megőrzése érdekében meghatározza a helyi önkormányzat által biztosított egyes szociális pénzbeli és természetbeni ellátások formáit, a jogosultsági és eljárási szabályokat, azok igénybevételének és érvényesítésének módját feltételeit és garanciáit.  

Eljárási rendelkezések

2. §

 (1) Az e rendeletben meghatározott ellátások tekintetében – ha e rendelet eltérően nem szabályoz – az első fokú szociális feladat és hatásköröket

  1. önkormányzati hatósági jogkörben eljárva a képviselőtestület, a képviselőtestület által átruházott hatáskörben a polgármester,

  2. államigazgatási hatósági jogkörben eljárva a jegyző gyakorolja. 

(2) Az önkormányzati segély, a köztemetés elrendelése a polgármester hatáskörébe tartozik.

 (3) A rendszeres szociális segély, a foglalkoztatást helyettesítő támogatás, lakásfenntartási támogatás megállapítása, felülvizsgálata, és megszüntetése a jegyző hatáskörébe tartozik.

3. §

 (1) Az e rendeletben szabályozott pénzbeli és természetbeni szociális ellátásokkal kapcsolatos eljárás kérelemre, vagy hivatalból indulhat.

(2) Az ellátás iránti kérelmet a kérelmező terjeszti elő. A kérelmet szóban, vagy írásban a Nyírpazonyi Polgármesteri Hivatalban – 4531 Nyírpazony, Arany János u. 14. - (továbbiakban: Hivatal) lehet előterjeszteni.

(3) Az eljárás során az igénylőnek nyilatkozni kell saját és együtt élő családtagjai, továbbá a lakásfenntartási támogatás igénylése esetén a háztartásban élők

  1. természetes személyi adatairól (név, születési hely és idő, anyja neve)

  2. lakó- és tartózkodási helyéről, továbbá hajléktalan személy esetében arról a címről, amelyre a megállapított ellátást kéri,

  3. az igényelt szociális ellátás – e rendeletben az egyes ellátási formáknál meghatározott – jogosultsági feltételeire vonatkozó adatokról,

  4. a társadalombiztosítási azonosító jeléről,

  5. jövedelemi viszonyairól,

  6. az Szt. –ben és e rendeletben meghatározott esetekben, vagyoni viszonyairól.

(4) Ha a jogosultság elbírálásához szükséges adatok, igazolások, nyilatkozatok, bizonyítékok az ellátás megállapítására jogosult szervnél rendelkezésre állnak, azokat újból bekérni nem lehet.

(5) Nem köteles az ügyfél olyan adatok igazolására, amelyet valamely hatóság jogszabállyal rendszeresített nyilvántartásának tartalmaznia kell, és annak a Hivatal általi beszerzését törvény lehetővé teszi, továbbá az ügyfél írásban felhatalmazást ad az igazolások beszerzésére.

(6) A kérelemnek teljes egészében helyt adó elsőfokú döntés esetén ellenérdekű ügyfél hiányában mellőzhető a döntésből az indokolás és a jogorvoslatról szóló tájékoztatás.

(7) A Hivatal a bejelentett és nyilvántartásba vett adatok valódiságát ellenőrizni jogosult.

(8) Amennyiben a szociális ellátást kérő az általa kérelmezett ellátás helyett más ellátásra lenne jogosult, erre a tényre a kérelme elutasításáról szóló határozatban a figyelmét fel kell hívni, illetőleg az ellátást részére hivatalból meg lehet állapítani.

4. §

 (1) Az igénylő köteles szociális és anyagi helyzetének feltárásában közreműködni. Így az Szt. 4. §-ának megfelelő jövedelemigazolásokat, nyilatkozatokat, költségeket igazoló okmányokat, számlákat a kérelemmel együtt rendelkezésre bocsátani.

(2) A szociális rászorultságtól függő ellátások igénylése esetén az érdekelt köteles nyilatkozni arról, hogy saját ellátására tartási-, öröklési- vagy életjáradéki szerződést kötött-e.

(3) Amennyiben az érdekeltnek vagy családtagjának vállalkozásból vagy vagyonhasznosításból van jövedelme, illetve kétség merül fel a nyilatkozata valódisága tekintetében, a Hivatal kérheti a NAV igazolását a jövedelemalap tisztázása érdekében.

(4) A Hivatal az érdekelt szociális helyzetéről szükség esetén környezettanulmányt készít. Nem kell környezettanulmányt készíteni, ha az életkörülmények az eljáró hatóság előtt ismertek.

(5) Amennyiben az érdekelt az Szt. -ben valamint e rendeletben előírt adatközlési kötelezettségének a megadott határidőre nem tesz eleget, a környezettanulmány felvételét nem teszi lehetővé, a kérelmet el kell utasítani.



5. §

 (1) Az egy főre jutó jövedelem kiszámításánál figyelembe kell venni az Szt. 4. § (1) bekezdés i.) pontja szerinti rendszeres pénzellátásokat.

(2) A jövedelemtől függő szociális ellátások jogosultságának elbírálása érdekében a kérelmező köteles nyilatkozni

  1. az aktív korúak ellátása, lakásfenntartási támogatás esetében a pénzbeli és természetbeni szociális ellátások igénylésének és megállapításának, valamint folyósításának részletes szabályairól szóló 63/2006.(III.27.) Kormányrendelet (továbbiakban: Szvhr.) mellékleteiben meghatározott formanyomtatványon,
  2. a kérelemhez  csatolni kell a jövedelemnyilatkozatban feltüntetett jövedelmekről szóló igazolásokat vagy azok fénymásolatát.

(3) Mellőzni kell a jövedelem-nyilatkozatot és a vagyoni helyzetről szóló nyilatkozatot, ha a kérelmező a kérelem benyújtását megelőző három hónapon belül már részesült olyan ellátásban, amelyhez a jövedelmi-és vagyoni helyzetét igazolta, és vélelmezhető, hogy helyzetében nem történt a jogosultságát érintő változás. Erről a kérelmező írásban köteles nyilatkozni.

6. §

 A vagyoni helyzettől függő szociális ellátások jogosultságának elbírálása érdekében a kérelmező köteles nyilatkozni:

  1. az Szvhr. 1. számú mellékletében meghatározott formanyomtatványon, 

7. §


(1) A pénzbeli ellátások közül az alkalmankénti ellátások a döntésről szóló határozat jogerőre emelkedésétől számított 5 napon belül, a havi rendszeres szociális ellátás, foglalkoztatást helyettesítő támogatás, a havi rendszerességgel adott lakásfenntartási támogatás a határozat jogerőre emelkedését követően a tárgyhót követő hó 5. napjáig folyószámlára utalással folyósítandóak.

(2) A havi rendszerességgel adott szociális pénzbeli ellátások esetében  a támogatásra való jogosultságot

  1. a megszűnésre okot adó körülmény bekövetkezését megelőző nappal kell meg- szüntetni,

  2. a jogosult halála esetén annak a hónapnak az utolsó napjával kell megszüntetni, amelyre a támogatást utoljára felvette.

 (3) A természetbeni szociális ellátások esetében a támogatásra való jogosultságot a megszűnésre okot adó körülmény bekövetkezését megelőző nappal kell megszüntetni.  

8. §

 (1) Ha a helyi önkormányzat képviselő-testülete a hatáskörébe tartozó szociális ellátás megtérítését rendeli el, a visszafizetés méltányosságból részben vagy egészben akkor engedhető el, ha a visszafizetés olyan helyzetet eredményezne, amely a kötelezett illetve családja megélhetését súlyosan veszélyezteti, vagy aránytalanul nagy terhet jelent.

(2) A megélhetést súlyosan veszélyeztető, vagy aránytalanul nagy terhet jelentő élethelyzetnek kell tekinteni, ha a visszafizetésre kötelezett személy családjában az egy főre jutó havi jövedelem, egyedül élő esetén a mindenkori öregségi nyugdíjminimum összegének másfélszeresét, egyéb esetben a nyugdíjminimum összegét nem haladja meg, és az Szt. 4. § (1) bekezdés b) pontjában meghatározott értékű vagyonnal nem rendelkeznek.

(3) Kérelemre a visszafizetésre részletfizetés is engedélyezhető, a részletfizetés időtartama azonban nem lehet hosszabb, mint az ellátás jogosulatlan igénybevételének időtartama. 

Az ellátások rendszere, az ellátások finanszírozása

9. §

(1) E rendeletben megállapított pénzbeli és természetbeni szociális ellátások – részben vagy egészben történő – finanszírozására az Önkormányzat költségvetésében kell előirányzatot biztosítani.

(2) Önkormányzati pénzforrásból finanszírozott ellátások:

  1. önkormányzati segély,
  2. köztemetés,

 (3) Részben önkormányzati pénzforrásból finanszírozott ellátások:

  1. rendszeres szociális segély,
  2. foglalkoztatást helyettesítő támogatás,
  3. normatív lakásfenntartási támogatás,


II. Rész

Pénzbeli szociális ellátások

„Aktív korúak ellátása”

10. §

(1) A jegyző a hátrányos munkaerő-piaci helyzetű aktív korú személyek esetében

  1. dönt – az Szt. 33-34. §-ában és 37/A - 37/C. §-aiban, az Szvhr. -ben, valamint e rendeletben meghatározott szabályok alapján – az aktív korúak ellátására, a foglalkoztatást helyettesítő támogatásra, a rendszeres szociális segélyre való jogosultság megállapításáról, elutasításáról, vagy megszüntetéséről, a csökkentett összegű pénzbeli ellátás folyósításának elrendeléséről, továbbá

  2. elvégzi az Szt. 25. § (4)-(10) bekezdéseiben, valamint az Szvhr. -ben meghatározott szabályok alapján a jogosultságra és a támogatás összegére vonatkozó felülvizsgálatokat.

(2) Az aktív korúak ellátásának megállapítására vonatkozó kérelmet a Szvhr. 3. számú melléklete szerinti formanyomtatványon kell benyújtani, és csatolni kell az Szvhr. -ben meghatározott igazolásokat és nyilatkozatokat.


Önkormányzati segély

11. §

  (1) Önkormányzati segélyben részesíthető az a községben lakhellyel rendelkező személy, aki:

a) létfenntartását veszélyeztető rendkívüli élethelyzetbe került. Létfenntartást veszélyeztető rendkívüli élethelyzetnek minősül, ha

aa) a kérelmező, vagy a kérelmező családjában élő személy tartósan beteg, vagy súlyosan fogyatékos és emiatt a kérelmezőnél, illetőleg a kérelmező családjában jelentős alkalmi kiadások merültek fel, vagy  

ab) a kérelmezőt, vagy a kérelmező családjában élő személyt elemi kár, vagy súlyos baleset érte, vagy

ac) a kérelmező valamely rendszeres pénzellátásának (pl.: valamely társadalombiztosítási nyugellátási forma) kifizetése a kérelmező önhibáján kívüli okból késik, vagy

ad) a kérelmező az aa)-ac) pontokban leírtakon kívüli egyéb alkalmi többletkiadást  teljesít és ennek eredményeképpen maga, vagy családja létfenntartásáról más módon nem tud gondoskodni,

b) az a személy, aki az elhunyt személy eltemettetéséről gondoskodott és a temetési költségek viselése a saját, vagy családja létfenntartását veszélyezteti.

c) időszakosan, vagy tartósan létfenntartási gondokkal küzd és vagyonnal nem rendelkezik.

(2) A kérelemhez mellékelni kell    

a) jövedelemnyilatkozatot, a jövedelem típusának megfelelő- igazolást, vagy azok fénymásolatait

b) vagyonnyilatkozatot.

12. §.

(1) Önkormányzati segélyre való jogosultság megállapításának jövedelmi értékhatára:

a) családban élő esetén, az egy főre eső jövedelem nem éri el a mindenkori saját jogú öregségi nyugdíj legkisebb összegének 130%- át.

b) egyedülálló, egyedül élő személy, valamint gyermekét egyedül nevelő szülő vagy gyám esetében az egy főre eső jövedelem nem éri el a mindenkori saját jogú öregségi nyugdíj legkisebb összegének 130%- át.

(2)E jövedelemhatártól a döntést hozó különös méltánylást érdemlő esetben eltérhet.

13. §

 (1) Az önkormányzati segély egy naptári éven belül háztartásonként, az egy lakcímre bejelentett személyek összességének három alkalommal adható, melynek együttes mértéke az öregségi nyugdíjminimum kétszeresét nem haladhatja meg.

(2) A temetési költségekhez történő hozzájárulásként megállapított önkormányzati segély összege: 15.000,- Ft.

(3) Nem részesíthető e jogcímen segélyben az a személy, aki a hadigondozásról szóló 1994. évi XLV tv alapján temetési hozzájárulásban részesül.

(4) Az (1) – (3) bekezdésben meghatározott szabálytól el lehet tekinteni, ha az önkormányzati segély hiánya a kérelmező vagy gyermeke életét, testi épségét veszélyezteti.

(5) Az önkormányzati segély felvételére indokolt esetben a rászoruló segítője, pártfogója, a gyermekjóléti szolgálat családgondozója és a gyermek nevelésével, gondozásával foglalkozó köznevelési intézmény is feljogosítható, ha tartani lehet attól, hogy a segélyt nem a rendeltetésének megfelelően használja fel a rászoruló.

(6) Az önkormányzati segély részben, vagy egészben pénzbeli és természetbeni ellátás formájában is nyújtható, különösen az általános iskoláskorú, védelembe vett gyermekek számára gyermekintézményi étkezési térítési díj (vagy annak egy része) átvállalása, tanszerellátás, taníttatással-neveléssel kapcsolatban felmerült költségek támogatása céljából.  

III. Rész

Természetben nyújtott szociális ellátások

Köztemetés

14. §

 (1) A képviselő-testület gondoskodik az Szt. 48. §-ában, valamint az Szvhr.-ben meghatározott rendelkezések figyelembevételével az elhunyt személy közköltségen való eltemettetéséről.

(2) Közköltségen a legolcsóbb köztemetés rendelhető el.

(3) A köztemetés költségének megtérítésére a hatáskör gyakorlója méltányosságból részletfizetést engedélyezhet, illetve a köztemetés költségeinek megtérítési kötelezettsége alól részben vagy egészben mentesítheti az eltemettetésre köteles személyt, ha a családjában az egy főre jutó jövedelem nem haladja meg az öregségi nyugdíj mindenkori legkisebb összegének 100 %-át.


Személyes gondoskodást nyújtó ellátások

15. §

 (1) Az önkormányzat a szociálisan rászorultak részére az alábbi szociális alapszolgáltatásokat nyújtja:

a) tanyagondnoki szolgáltatás,

b) étkeztetés,

(2) Az (1) bekezdés a) pontjában írt alapszolgáltatás – tanyagondnoki szolgáltatás – szabályairól az önkormányzat külön szakmai programmal, és Szervezeti és Működési Szabályzattal rendelkezik. 


16. §


(1) Nyírpazony Község Önkormányzat Képviselőtestülete létrehozza a helyi szociálpolitikai kerekasztalt.


(2) A helyi szociálpolitikai kerekasztal feladata a szociális igazgatásról és a szociális ellátásokról szóló jogszabályban meghatározottakon felül a közfoglalkoztatási terv véleményezése, az abban meghatározott feladatok megvalósulásának és végrehajtásának folyamatos figyelemmel kísérése és a személyes gondoskodást nyújtó szociális ellátások színvonalának, hatékonyságának javítása.


(2) A Szociálpolitikai Kerekasztal tagjai:


- Dubay László polgármester

- Vajas Gyula tanyagondnok

- Nagy Gézáné

- Hajzer Erzsébet orvos asszisztens

- Póti Csilla ügyintéző


(3) A Kerekasztal szükség szerint ülésezik.

(4) A Kerekasztal ülései nyilvánosak.

IV. Rész

Záró rendelkezések

17.§

 (1) Ez a rendelet a kihirdetését követő napon lép hatályba.  

(2) Hatályát veszti: Nyírpazony Község Önkormányzata Képviselő-testületének a szociális rászorultságtól függő egyes pénzbeli és természetben nyújtott ellátásokról szóló 6/2014. (IV. 30.) önkormányzati rendelete.

 Nyírpazony, 2014. november 11.



                                   Dubay László                                                 Dr. Kardos Csaba

                                   polgármester                                                              jegyző


Záradék:

      A rendelet 2014. november 11. napján kihirdetésre került.


                                                                                                             Dr. Kardos Csaba

                                                                                                                      jegyző