Nyírpazony Nagyközség Önkormányzat Képviselő-testületének 5/2022. (II. 22.) önkormányzati rendelete

a Nyírpazony Nagyközség településképének védelméről szóló 17/2017. (XII. 15.) önkormányzati rendelet módosításáról

Hatályos: 2022. 02. 23- 2022. 02. 23

Nyírpazony Nagyközség Önkormányzat Képviselő-testületének 5/2022. (II. 22.) önkormányzati rendelete

a Nyírpazony Nagyközség településképének védelméről szóló 17/2017. (XII. 15.) önkormányzati rendelet módosításáról

2022.02.23.

Nyírpazony Nagyközség Önkormányzat Képviselő-testülete a településkép védelméről szóló 2016. évi LXXIV. törvény 12. § (2) bekezdés c) és f) pontjában, a közigazgatási szabályszegések szankcióiról szóló 2017. évi CXXV. törvény 10. § (1), és 10. § (3) bekezdéseiben és az épített környezet alakításáról és védelméről szóló 1997. évi LXXVIII. törvény 57. § (3) bekezdésében kapott felhatalmazás alapján, az Alaptörvény 32. cikk (1) bekezdés a) pontjában és a Magyarország helyi önkormányzatairól szóló 2011. évi CLXXXIX. törvény 13. § (1) bekezdés 1. pontjában meghatározott feladatkörében eljárva, a településfejlesztési koncepcióról, az integrált településfejlesztési stratégiáról és a településfejlesztési eszközökről, valamint az egyes sajátos jogintézményekről szóló 314/2012. (XI. 8.) Korm. rendelet 43/A. § (6) bekezdés a) pontjában és a Nyírpazony Nagyközség Önkormányzat Képviselő-testületének a településfejlesztési koncepciójával, integrált településfejlesztési stratégiájával és a településrendezési eszközök, valamint településképi arculati kézikönyv és településképi rendelet készítésével, módosításával kapcsolatos partnerségi egyeztetés szabályairól szóló 5/2017. (III. 30.) önkormányzati rendelet 3. §-ában biztosított véleményezési jogkörében eljáró Nyírpazony település közigazgatási területén állandó lakhellyel, tartózkodási hellyel, vagy ingatlantulajdonnal rendelkező természetes személyek, Nyírpazony település közigazgatási területén működő civil szervezetek, Nyírpazony településen működő érdekképviseleti szervek, Nyírpazony településen székhellyel, telephellyel rendelkező gazdálkodó szervezetek és a Nyírpazony településen működő vallási közösségek, a településfejlesztési koncepcióról, az integrált településfejlesztési stratégiáról és a településrendezési eszközökről, valamint egyes településrendezési jogintézményekről szóló 314/2012. (XI. 8.) Kormányrendelet 43/A. § (6) bekezdés c) pontjában biztosított véleményezési jogkörében eljáró Szabolcs-Szatmár-Bereg Megyei Kormányhivatal Állami Főépítészi Iroda, Nemzeti Média- és Hírközlési Hatóság Hivatala, Hortobágyi Nemzeti Park Igazgatóság, Szabolcs-Szatmár-Bereg Megyei Kormányhivatal Építésügyi és Örökségvédelmi Főosztály Örökségvédelmi Osztály véleményének kikérésével a következőket rendeli el:

1. § A Nyírpazony Nagyközség településképének védelméről szóló 17/2017. (XII. 15.) önkormányzati rendelet (továbbiakban: Ör.) bevezető része helyébe a következő rendelkezés lép:

„Nyírpazony Nagyközség Önkormányzat Képviselő-testülete a településkép védelméről szóló 2016. évi LXXIV. törvény 12. § (2) bekezdés c) és f) pontjában, a közigazgatási szabályszegések szankcióiról szóló 2017. évi CXXV. törvény 10. § (1), és 10. § (3) bekezdéseiben és az épített környezet alakításáról és védelméről szóló 1997. évi LXXVIII. törvény 57. § (3) bekezdésében kapott felhatalmazás alapján, az Alaptörvény 32. cikk (1) bekezdés a) pontjában és a Magyarország helyi önkormányzatairól szóló 2011. évi CLXXXIX. törvény 13. § (1) bekezdés 1. pontjában meghatározott feladatkörében eljárva, a településfejlesztési koncepcióról, az integrált településfejlesztési stratégiáról és a településfejlesztési eszközökről, valamint az egyes sajátos jogintézményekről szóló 314/2012. (XI. 8.) Korm. rendelet 43/A. § (6) bekezdés a) pontjában és a Nyírpazony Nagyközség Önkormányzat Képviselő-testületének a településfejlesztési koncepciójával, integrált településfejlesztési stratégiájával és a településrendezési eszközök, valamint településképi arculati kézikönyv és településképi rendelet készítésével, módosításával kapcsolatos partnerségi egyeztetés szabályairól szóló 5/2017. (III. 30.) önkormányzati rendelet 3. §-ában biztosított véleményezési jogkörében eljáró Nyírpazony település közigazgatási területén állandó lakhellyel, tartózkodási hellyel, vagy ingatlantulajdonnal rendelkező természetes személyek, Nyírpazony település közigazgatási területén működő civil szervezetek, Nyírpazony településen működő érdekképviseleti szervek, Nyírpazony településen székhellyel, telephellyel rendelkező gazdálkodó szervezetek és a Nyírpazony településen működő vallási közösségek, a településfejlesztési koncepcióról, az integrált településfejlesztési stratégiáról és a településrendezési eszközökről, valamint egyes településrendezési jogintézményekről szóló 314/2012. (XI. 8.) Kormányrendelet 43/A. § (6) bekezdés c) pontjában biztosított véleményezési jogkörében eljáró Szabolcs-Szatmár-Bereg Megyei Kormányhivatal Állami Főépítészi Iroda, Nemzeti Média- és Hírközlési Hatóság Hivatala, Hortobágyi Nemzeti Park Igazgatóság, Szabolcs-Szatmár-Bereg Megyei Kormányhivatal Építésügyi és Örökségvédelmi Főosztály Örökségvédelmi Osztály véleményének kikérésével a következőket rendeli el:”

2. § Az Ör. 5. §-a a következő 5a. ponttal egészül ki:

(E rendelet alkalmazásában:)

„5a. Élénk szín, rikító szín: erőteljes, figyelemfelkeltő színek, melyek nagy színtelítettségűek.

3. § Az Ör. 7. §-a helyébe a következő rendelkezés lép:

„7. § (1) A helyi védelem alá helyezést vagy annak megszüntetését bármely természetes személy, jogi személy, jogi személyiséggel nem rendelkező szervezet írásban az önkormányzatnál kezdeményezheti.

(2) A kezdeményezésnek tartalmaznia kell

a) egyedi épületek, építmények és természeti értékek esetén:

aa) a védendő érték(ek) megnevezését, szükség esetén körülhatárolását,

ab) a pontos hely megjelölését (utca, házszám, helyrajzi szám, épület-, illetve telekrész),

ac) a védendő érték rövid leírását, dokumentálását (szakirodalom, fotók),

ad) a kezdeményezés indokolását,

ae) értékvizsgálatot,

af) a kezdeményező nevét, megnevezését, címét.

b) településszerkezet, településkép, karakter, védelemre javasolt együttes esetén:

ba) annak megnevezését,

bb) körülhatárolását,

bc) a védendő érték rövid leírását, dokumentálását,

bd) a kezdeményezés indoklását,

be) értékvizsgálatot,

bf) a kezdeményező nevét, megnevezését, címét.

(3) A helyi védelem alá helyezés alapjául az értékvizsgálat szolgál.

(4) Amennyiben a kezdeményezés hiányosan került beadásra, és azt az erre vonatkozó hiánypótlási felhívás ellenére 15 napon belül nem egészítik ki, a kezdeményezést az önkormányzat érdemi vizsgálat nélkül elutasítja. Erről a kezdeményezőt írásban értesíteni kell.

(5) A helyi védelem alá helyezésnek, illetve annak megszüntetésének szakmai előkészítése, döntés-előkészítése a főépítész - megbízása, alkalmazása hiányában a polgármester véleményének kikérését követően a jegyző - feladata.

(6) A helyi védelem alá helyezés kezdeményezéshez kapcsolódó előkészítéshez be kell szerezni az érintett ingatlan-tulajdonosok együttes álláspontját.”

(A nyilvántartás tartalmazza a helyi védett érték:)

„f) ingatlanának helyrajzi számát.”

5. § Az Ör. 12. §-a helyébe a következő rendelkezés lép:

„12. § A helyi egyedi védelem alá vont épületek, építmények, szobrok körét a 2. mellékletben ábrázolt és meghatározott jegyzék tartalmazza.”

6. § Az Ör. 13. § (3) bekezdése helyébe a következő rendelkezés lép:

„(3) Amennyiben a rendeltetéstől eltérő használat a védett érték állagának romlásához vagy megsemmisüléséhez vezetne, úgy az önkormányzat településképi kötelezés formájában az építmény, építményrész felújítására, átalakítására vagy elbontására kötelezheti az ingatlantulajdonost.”

7. § (1) Az Ör. 14. § (2) bekezdés b) pontja helyébe a következő rendelkezés lép:

(Településkép szempontjából meghatározó területek)

„b) belterületen lévő falusias területek,”

(Településkép szempontjából meghatározó területek)

„c) helyi jelentőségű természetvédelmi terület és a védett természeti érték,
d) a helyi védett érték területe,
e) a műemlék területe, műemléki környezet területe,
f) a régészeti érdekű terület és a régészeti lelőhely területe,
g) a NATURA 2000 terület, a nemzeti park területe, országos jelentőségű és a fokozottan védett természetvédelmi terület, „ex lege” védett–természeti emlék területek, az országos ökológiai hálózat magterülete és az ökológiai folyosó területe,
h) a tájképvédelmi terület, egyedi tájérték területe.”

(3) Az Ör. 14. § (3) és (4) bekezdése helyébe a következő rendelkezések lépnek:

„(3) A településkép szempontjából meghatározó Településközpont településrészt és a belterületen lévő falusias területeket az 1. melléklet szerint kell beazonosítani. A területi lehatárolásukat a helyi építési szabályzat és a hozzá tartozó szabályozási terven kell megállapítani. Azonban a belterületi ingatlanok-, ill. belterületi határvonal megállapítása a hatályos földhivatali állapot figyelembevétele alapján történik.

(4) A 14. § (2) bekezdés c)-h) pontjaiban felsorolt településkép szempontjából meghatározó területek beazonosítása a helyi építési szabályzat és a hozzá tartozó szabályozási terven történik. A területi lehatárolásukat a 14. § (2) bekezdés c)-d) pontjai esetében a vonatkozó helyi rendelet, míg a 14. § (2) bekezdés e)-h) pontjai esetében a vonatkozó országos jogszabályok alapján kell megállapítani.”

8. § Az Ör. 15. § (3) bekezdése helyébe a következő rendelkezés lép:

„(3) Homlokzatokra és tetőszerkezet héjazataként csillogó, tükröződő felületek nem alkalmazhatók. Ebbe a körbe üvegfelületek nem értendők bele.”

9. § Az Ör. 25. § (1) bekezdése helyébe a következő rendelkezés lép:

„(1) A sajátos építmények elhelyezésére nem alkalmas területek az e rendelet szerinti településkép szempontjából meghatározó területek.”

10. § Az Ör. 28. § (1) bekezdése helyébe a következő rendelkezés lép:

„(1) A település szempontjából meghatározó és az egyéb besorolású területeket a rendelet 1. melléklete szerint kell beazonosítani.”

11. § Az Ör. 31. § (1) bekezdése helyébe a következő rendelkezés lép:

„(1) A település szempontjából jelentős eseményről való tájékoztatás érdekében egy évben összesen 12 naptári hét időszakra köztulajdonban álló ingatlanon lakó-, különleges-, egyéb- és vegyes területen utcabútor igénybevételével lehetséges.”

12. § Az Ör. 34. § (1) és (2) bekezdése helyébe a következő rendelkezések lépnek:

„(1) A településképi követelményekről az önkormányzat az építéssel érintett telken tervezett építési munkák végzéséhez, kérelemre, szakmai konzultációt és ezen belül szakmai tájékoztatást biztosít.

(2) A szakmai konzultáció iránti kérelmet az önkormányzat részére címezve a Polgármesteri Hivatalba kell benyújtani. A kérelemnek tartalmaznia kell az építtető vagy kérelmező nevét, és címét, telefonos elérhetőségét, valamint a tervezett építési tevékenység helyét, az érintett telek helyrajzi számát, az építési tevékenység rövid leírását, az építési munka jellegétől függően indokolt esetben rajzi munkarészek csatolását, melyek igazolják a településképi követelményeknek és a hatályos településrendezési eszközökben foglalt előírásoknak való megfelelést.”

13. § Az Ör. 35. és 36. §-a helyébe a következő rendelkezések lépnek:

„35. § (1) Az önkormányzat településképi bejelentési eljárást folytat le

a) az építmények rendeltetésének módosítása vagy rendeltetési egysége számának megváltozása (a továbbiakban együtt: rendeltetésváltozás) tekintetében, és

b) a reklámok és reklámhordozók elhelyezése tekintetében.

(2) A településképi bejelentési eljárás az ügyfél által kitöltött - a 35. § (1) bekezdés szerinti tárgytól függően - e rendelet 3. vagy 4. melléklete szerinti bejelentőlap és az abban előírt mellékletek önkormányzat részére papír alapon vagy hivatalos elektronikus úton történő benyújtásával indul.

36. § (1) E rendelet 35. § (1) bekezdés a) pont szerinti tárgyú településképi bejelentési eljárás esetében a benyújtandó dokumentációnak legalább az alábbiakat kell tartalmaznia:

a) műszaki leírást - a helyiségek listájával a módosítással érintett helyiségek vonatkozásában; az épület és/vagy ingatlan védettségi minősítését; meglévő és tervezett rendeltetés feltüntetését; a tervezett rendeltetésmódosítás jár-e a fennálló állapothoz képest nagyobb környezetterheléssel (pl.: zaj- és levegőszennyezési terheléssel); amennyiben igen, a tárgyi, illetve a szomszédos ingatlanok rendeltetésszerű használatának biztosítása milyen módon valósítható meg; a lég- és zajszennyezettségi határértékek feltüntetését; (szükség szerint felelős tervezői) nyilatkozatot a jogszabályoknak - különös tekintettel e rendelet vonatkozó településképi követelményeinek és a helyi építési szabályzatban foglalt követelményeknek - való megfelelőségről,

b) helyszínrajzot – szomszédos ingatlanok fő rendeltetéseinek meghatározását; a rendeltetésmódosításból adódóan várható környezetterheléssel (pl. zaj-és légszennyezési terhelés) érintett terület határainak jelölését az érintett és környező ingatlanok tekintetében; a biztosítandó parkolóigény kielégítésének ábrázolását – a meglévő- és a többletigény ábrázolását –; égtáj feltüntetését; rakodás helyét,

c) alaprajzo(ka)t – meglévő állapot felméréssel történő feltüntetését, illetve a tervezett állapot feltüntetését egyezményes és olvasható jelöléssel, az olvashatósághoz és a megértéshez szükséges léptékben; amennyiben környezetterhelés-csökkentés szükséges, akkor a tervezett csökkentés megoldási lehetőségének ábrázolását,

d) parkolómérleg számítást – rendeltetésmódosítás előtt és után,

e) zöldfelületi lefedettség számítását,

f) meglévő állapot jogszerűségének igazolását (ingatlanra vonatkozóan kiadott jogerős építési-, fennmaradási-, és használatbavételi engedély a hozzá tartozó záradékolt dokumentációval együtt, vagy építési és használatbavételi bejelentés tudomásul vételéről szóló döntés a hozzá tartozó dokumentációval együtt másolati példányban történő csatolása szükséges).

(2) E rendelet 35. § (1) bekezdés b) pont szerinti tárgyú településképi bejelentési eljárás esetében a benyújtandó dokumentációnak legalább az alábbiakat kell tartalmaznia:

a) meglévő állapotról fényképfelvételt,

b) műszaki leírást a telepítésről és a műszaki kialakításról (tervezett állapot formája, mennyisége, mérete, technológiája, stb),

c) helyszínrajzot, mely tartalmazza a műszaki berendezés által igénybe vett helyszínt, annak alaprajzát, elhelyezési módját,

d) utcaképi rajzot,

e) elrendezési rajzot,

f) látványtervet a tervezett műszaki berendezés minden jellemző nézetéről.

(3) A dokumentáció tartalmát a főépítész - megbízása, alkalmazásának hiányában a polgármesteri hivatal ügyintézője- ellenőrzi.

(4) Amennyiben a bejelentés és a mellékletként benyújtott dokumentáció hiánytalan, és ahhoz más hatósági engedély nem szükséges és a tervezett reklám, vagy reklámhordozó elhelyezése illeszkedik a településképbe, megfelel a településképi követelményeknek és a reklám-elhelyezési rendeletben foglalt elhelyezési követelményeinek, valamint a tervezett rendeltetésváltozás megfelel a helyi építési szabályzatban foglalt követelményeknek, a bejelentést követő 15 napon belül az önkormányzat hatósági határozatban tudomásul veszi a bejelentésben foglaltakat.

(5) Az önkormányzat a bejelentést követő 15 napon belül végzéssel megszünteti az eljárást, amennyiben a bejelentés és a mellékletként benyújtott dokumentáció hiányos, vagy az eljárás okafogyottá vált.

(6) Amennyiben a bejelentés és a mellékletként benyújtott dokumentáció teljes, de a tervezett reklám, reklámhordozó elhelyezése, illetve a tervezett rendeltetésváltozás nem felel meg a (4) bekezdésben foglaltaknak, az önkormányzat hatósági határozattal megtiltja a bejelentés tárgyát képező tevékenységet.

(7) A tervezett reklám, valamint reklámhordozó elhelyezést a bejelentést tudomásul vevő határozat kézhezvételének dátumától számítva hat hónapon belül meg kell valósítani, kivéve, ha a határozat másképp rendelkezik.

(8) Az önkormányzat ellenőrzi a bejelentési kötelezettség teljesítését és a bejelentett tevékenység előírásoknak megfelelő végzését.”

14. § Az Ör. 25. alcíme a következő 37. §-sal egészül ki:

„37. § Amennyiben a településképi bejelentési eljárás lefolytatásához kötött tevékenység közterület-használati hozzájáruláshoz is kötött, a közterület-használati hozzájárulás kiadására csak a településképi bejelentési eljárás lefolytatását követően, a megengedő határozat birtokában és az abban meghatározott kikötések figyelembe vételével kerülhet sor.”

15. § Az Ör. 38. §-a helyébe a következő rendelkezés lép:

„38. § (1) Az önkormányzat e rendelet IV. fejezetében foglalt településképi követelmények teljesítése érdekében az általános közigazgatási rendtartásról szóló 2016. évi CL. törvény (a továbbiakban: Ákr.) szabályai alapján - hivatalból vagy kérelemre - településképi kötelezési eljárást folytat le, és szükség esetén kötelezést bocsát ki.

(2) E rendelet IV. fejezetében foglalt településképi követelmények megsértése esetén - ide nem értve a reklámhordozók és reklámok jogellenes elhelyezését - az önkormányzat figyelmeztetést tartalmazó döntésében - megfelelő határidő biztosításával - felhívja a jogsértő figyelmét a jogszabálysértés megszüntetésére.

(3) A településkép-védelmi bírság mértéke

a) településképi szempontból meghatározó területeken területi és egyedi építészeti követelmények be nem tartása esetén, amennyiben az egyedi védett építményt érint természetes személyeknek 150.000 forinttól 200.000 forintig, jogi személyeknek és jogi személyiséggel nem rendelkező szervezeteknek 500.000 forinttól 1.000.000 forintig terjedő összeg.

b) településképi szempontból meghatározó területeken területi és egyedi építészeti követelmények be nem tartása esetén, amennyiben az egyedi védett építményt nem érint természetes személyeknek 100.000 forinttól 150.000 forintig, jogi személyeknek és jogi személyiséggel nem rendelkező szervezeteknek 250.000 forinttól 500.000 forintig terjedő összeg.

c) az a) és b) pontokon kívüli egyéb településképi követelmény és egyéb műszaki berendezésekre vonatkozó követelmény be nem tartása esetén természetes személyeknek 100.000 forint, jogi személyeknek és jogi személyiséggel nem rendelkező szervezeteknek 100.000 forinttól 200.000 forintig terjedő összeg.”

16. § Az Ör. 26. alcíme a következő 38/A. §-sal egészül ki:

„38/A. § (1) Az önkormányzat a településkép-védelmi bírság kiszabása esetén a közigazgatási szabályszegések szankcióiról szóló 2017. évi CXXV. törvény alapján dönt a bírság 38.§ (4) bekezdés szerinti összegéről.

(2) A településkép-védelmi bírság megfizetésének módja:

a) a bírságot a bírság összegét megállapító határozatban meghatározott határidőre és az abban megjelölt módon kell teljesíteni.

b) az a) pontban szereplő megfizetési mód elmaradása esetén az Ákr. végrehajtási szabályai alapján kell eljárni.”

17. § Az Ör. VII. Fejezete a következő alcímmel egészül ki:

„26/A. Hatásköri szabályok

38/B. § Nyírpazony Nagyközség Önkormányzat Képviselő-testülete e rendelet

a) 36-37. §-ában szabályozott településképi bejelentési eljárás,
b) 38-38/A. §-ában szabályozott településképi kötelezés, településképi bírság,
önkormányzati hatósági hatáskörének gyakorlását Nyírpazony Nagyközség Jegyzőjére ruházza át.”

18. § Az Ör. 40. §-a helyébe a következő rendelkezés lép:

„40. § Hatályát veszti e rendelet hatálybalépésével Nyírpazony község Szabályozási Tervének elfogadásáról, és a Helyi Építési Szabályzat megállapításáról szóló 9/2008. (X. 1.) önkormányzati rendelet 18. §-a.”

19. § (1) Az Ör. 1. melléklete helyébe az 1. melléklet lép.

(2) Az Ör. 2. melléklete helyébe a 2. melléklet lép.

(3) Az Ör. 3. melléklete helyébe a 3. melléklet lép.

(4) Az Ör. a 4. melléklet szerinti 4. melléklettel egészül ki.

20. § Az Ör.

a) I. Fejezet címében a „- BEVEZETŐ-RENDELKEZÉSEK” szövegrész helyébe a „RENDELKEZÉSEK” szöveg,
b) 1. § nyitó szövegrészében a „község” szövegrész helyébe a „Nagyközség” szöveg,
c) 1. § a) pontjában az „örökség védelem” szövegrész helyébe az „örökségvédelem” szöveg,
d) 2. § (1) bekezdésében a „község” szövegrész helyébe a „Nagyközség” szöveg,
e) 3. § a) pontjában az „ide értve” szövegrész helyébe az „ideértve” szöveg,
f) 4. § (1) bekezdésében a „Község” szövegrész helyébe a „Nagyközség” szöveg,
g) 5. § 5. pontjában az „ill.” szövegrész helyébe az „illetve” szöveg,
h) 8. § (3) bekezdésében az „- alkalmazása” szövegrész helyébe a „- megbízása, alkalmazása” szöveg,
i) 18. § (1) bekezdésében az „a harsány,” szövegrész helyébe az „az” szöveg,
j) 24. § (5) bekezdésében az „épületeket” szövegrész helyébe az „épületek” szöveg
lép.

21. § Hatályát veszti az Ör.

a) 8. § (3) bekezdésében a „megbízott települési” szövegrész,

b) 21. alcím címe,

22. § Ez a rendelet a kihirdetését követő napon lép hatályba.

1. melléklet

1. melléklet

2. melléklet

2. melléklet

3. melléklet

3. melléklet

4. melléklet

4. melléklet