Nyírpazony Nagyközség Önkormányzat Képviselő-testületének 13/2021. (X. 12.) önkormányzati rendeletének indokolása

a szociális rászorultságtól függő egyes pénzbeli és természetben nyújtott szociális ellátásokról

Hatályos: 2022. 01. 01

a szociális rászorultságtól függő egyes pénzbeli és természetben nyújtott szociális ellátásokról

Általános indokolás

A szociális igazgatásról és szociális ellátásokról szóló 1993. évi III. törvény (továbbiakban: Szt.) a szociális ellátás feltételeinek biztosítását az állam központi szervein kívül a helyi önkormányzatok feladataként állapítja meg, lehetővé téve, hogy az önkormányzat saját költségvetése terhére egyéb ellátásokat is megállapíthasson.

Az Szt. felhatalmazza az önkormányzatot arra, hogy az egyes ellátások feltételeit, az igénylésre vonatkozó eljárási szabályokat, a helyi sajátosságokat figyelembe véve rendeletében határozza meg.

Az Szt. 2015. március 1-től hatályos 45. § (1) bekezdés rendelkezései alapján a képviselő-testület az e törvény rendelkezései alapján nyújtott pénzbeli és természetbeni ellátások kiegészítéseként, önkormányzati rendeletben meghatározott feltételek alapján települési támogatást nyújt. Települési támogatás keretében nyújtható támogatás különösen a lakhatáshoz kapcsolódó rendszeres kiadások viseléséhez, a 18. életévét betöltött tartósan beteg hozzátartozójának az ápolását, gondozását végző személy részére, a gyógyszerkiadások viseléséhez, a lakhatási kiadásokhoz kapcsolódó hátralékot felhalmozó személyek részére.

A fenti rendelkezés alapján lehetőség van arra, hogy a korábbi az Szt. rendelkezései alapján nyújtott lakásfenntartási támogatás, adósságkezelési szolgáltatás, méltányossági közgyógyellátás, illetve méltányossági ápolási díj támogatási céljának megfelelő ellátás típusok kerüljenek szabályozásra az önkormányzat által alkotott rendeletben.

A pénzbeli és természetbeni ellátások közül a nem havi rendszerességgel nyújtott, többnyire válsághelyzetek kezelésére szolgáló támogatások (átmeneti segély, temetési, segély, rendkívüli gyermekvédelmi támogatás) önálló ellátási formaként megszűntek, és 2014. január 1. napjától önkormányzati segély, 2015. március 1-jétől rendkívüli települési támogatás néven kerültek/kerülnek bevezetésre.

Részletes indokolás

Az 1. §-hoz

A rendelet-tervezet célként a szociális biztonság megteremtését és megőrzését határozza meg, amelynek érdekében az önkormányzat anyagi lehetőségeit figyelembe véve szabályozza a pénzbeli és természetbeni ellátásokat.

A 2. §-hoz

A tervezet a Képviselő-testület hatáskörébe tartozó ellátások felsorolását tartalmazza. Települési támogatás jogcímen a 18. életévét betöltött tartósan beteg hozzátartozójának az ápolását, gondozását végző személy részére nyújtott méltányossági ápolási díj, a lakhatáshoz kapcsolódó rendszeres kiadások viseléséhez nyújtott helyi lakásfenntartási támogatás, Bursa Hungarica Felsőoktatási Önkormányzati Ösztöndíj, lakhatáshoz kapcsolódó téli tüzelőanyag kiadások viseléséhez nyújtott téli tüzelőanyag támogatás, valamint rendkívüli települési támogatás, gyermekétkezés támogatás, tanévkezdési támogatás állapítható meg.

A 3. §-hoz

Az általános eljárási rendelkezések részletesen meghatározzák az igények érvényesítésére vonatkozó szabályokat, a benyújtott igazolások, nyilatkozatok ellenőrzésére vonatkozó eljárási szabályokat, a jogosulatlanul és rosszhiszeműen igénybevett ellátások visszafizetésre, valamint elengedésére és mérséklésére vonatkozó rendelkezéseket.

A 4–7. §-hoz

Az önkormányzat támogatást nyújt a 18. életévet betöltött tartósan beteg személy ápolását, gondozását végző személy részére és magasabb összegű kiegészítő támogatást állapít meg a halmozottan fogyatékos személyt ápoló egyedülálló személy részére. Az Szt. a házi segítségnyújtás esetén 2008. január 1-től vezette be a gondozási szükséglet vizsgálatát. A gondozási szükségletet az önellátási képesség hiánya alapozza meg. A gondozási szükséglet megállapítása során vizsgálni kell az egészségi állapotot, ápolásra való rászorulást, önkiszolgálási képességet. A jogosultsági feltételek megállapításának célja, hogy a család szerepének erősítése mellett a ténylegesen ápolásra, gondozásra szorulók ellátásához nyújtson támogatást az önkormányzat. 2015. március 1-éig a méltányossági ápolási díj szabályait az Szt. tartalmazta. A rendelet-tervezet átveszi a korábbi szabályozást. Az ápolási díj összege 25.000.- Ft összegben kerül megállapításra.

A 8. §-hoz

A Bursa Hungarica Felsőoktatási Önkormányzati Ösztöndíj részletes szabályozása került megfogalmazásra, a jogosultsági határ a korábbi mértékhez képest megemelésre került.

A 9. §-hoz

A tervezet az átmenetileg, vagy tartósan létfenntartási gondokkal küzdők részére nyújtható rendkívüli települési támogatás szabályait, annak keretében meghatározott jogcímeken nyújtható támogatások mértékét tartalmazza, figyelembe véve az Szt-ben meghatározott támogatási célokat (betegség, halál). A rendelet alapján rendkívüli méltánylást érdemlő esetben a jövedelmi és vagyoni helyzettől függetlenül és magasabb összeggel segíti az önkormányzat a krízishelyzetbe kerülőket, hiszen a nem rászorulók is kerülhetnek létfenntartást veszélyeztető helyzetbe. A rendszeresen nyújtott támogatás azon kérelmezők megélhetési problémáit hivatott orvosolni - akik jövedelem hiányában -, előre láthatólag tartósan anyagi segítségre szorulnak.

A 10. §-hoz

Temetési támogatás megállapításának szabályozása került átgondolásra

A 11–13. §-hoz

Az önkormányzat a téli lakásfenntartási kiadások támogatásához téli tüzelőanyag támogatást biztosít a rendeletben meghatározottak szerint.

A 14. §-hoz

A köztemetés költségeinek viseléséhez nyújtott támogatás szabályozását tartalmazza.

A 15–18. §-hoz

A tervezet a korábban az Szt. alapján kötelezően megállapítandó normatív és alanyi lakásfenntartási támogatás, valamint az ahhoz kapcsolódó lakhatást segítő támogatás helyébe lépő helyi lakásfenntartási támogatás igénylésének részletes szabályait tartalmazza.

A 19. §-hoz

A bölcsődés, óvodás és iskolás gyermekek részére gyermekétkeztetési támogatás került szabályozásra.

A 20. §-hoz

Az önkormányzat természetbeni juttatásként tanszer támogatást biztosít a nyírpazonyi lakóhellyel rendelkező általános és középiskolások és felsőfokú tanulmányokat folytató hallgatók számára a rendeletben meghatározottak szerint.

A 21–23. §-hoz

A rendelet tervezet a hatályba lépésen kívül az egyes hatáskörök telepítését, valamint a régi rendelet hatály vesztését tartalmazza.