Nyírtelek Város Önkormányzata Képviselő-testületének 11/2014. (XI. 13.) önkormányzati rendelete
a képviselő-testület szervezeti és működési szabályzatáról
Hatályos: 2020. 12. 10- 2023. 07. 17Nyírtelek Város Önkormányzata Képviselő-testületének 11/2014. (XI. 13.) önkormányzati rendelete
a képviselő-testület szervezeti és működési szabályzatáról
Nyírtelek Város Önkormányzata Képviselő-testülete az Alaptörvény 32. cikk (2) bekezdésében meghatározott eredeti jogalkotói hatáskörében, az Alaptörvény 32. cikk (1) bekezdés d) pontjában meghatározott feladatkörében eljárva a következőket rendeli el:
Általános rendelkezések
1. § (1) Az önkormányzat hivatalos elnevezése: Nyírtelek Város Önkormányzata (a továbbiakban: Önkormányzat). Székhelye: 4461 Nyírtelek Petőfi út 28.
(2) Az Önkormányzat képviselő-testületének elnevezése: Nyírtelek Város Önkormányzata Képviselő-testülete (a továbbiakban: Képviselő-testület). Székhelye: 4461 Nyírtelek Petőfi út 28.
(2a) A testület Hivatalának megnevezése: Nyírteleki Polgármesteri Hivatal. Székhelye: 4461 Nyírtelek Petőfi út 28.
(3) A Képviselő-testület szervei:
a) Nyírtelek Város Önkormányzata Polgármestere (a továbbiakban: Polgármester);
b) Nyírtelek Város Önkormányzata Képviselő-testületének Ügyrendi-, Vagyonnyilatkozat Nyilvántartó és Ellenőrző Bizottság (a továbbiakban: Ügyrendi Bizottság);
c) Nyírtelek Város Önkormányzata Képviselő-testületének Pénzügyi Bizottsága (a továbbiakban: Pénzügyi Bizottság)
(4) Az Önkormányzat körbélyegzője középen tartalmazza a Magyarország címerét, körben az Önkormányzat elnevezését, és a bélyegző sorszámát.
(5) A Képviselő-testület körbélyegzője középen tartalmazza a Magyarország címerét, körben a Képviselő-testület elnevezését.
(6) A Polgármester körbélyegzője középen tartalmazza a Magyarország címerét, körben a Polgármester elnevezését, és a bélyegző sorszámát
(7) A Képviselő-testület bizottságai körbélyegzője középen tartalmazza a Magyarország címerét, körben a bizottság elnevezését.
(8) A Jegyző körbélyegzője középen tartalmazza a Magyarország címerét, körben a Jegyző elnevezését, és a bélyegző sorszámát.
(9) Nyírtelek Város körbélyegzője középen tartalmazza Nyírtelek Város Címerét, körben Nyírtelek Város Pecsétje elnevezést.
2. Az Önkormányzat jelképei, ünnepei
2. § (1) Az Önkormányzat jelképei: a címer, a zászló, Nyírtelek Város Pecsétje.
a) Az önkormányzat címere: álló, csücskös végű, kerektalpú pajzs vörös mezejében sárga /arany/ pólya, a pajzsfőben sárga /arany/ heraldikai korona lebeg, a pálya 3 vízszintes helyzetű, vörös épülettel megrakott, a pajzstalpban sárga /arany/ egytornyú, egyablakos, fekete tetős templom lebeg, a torony az épület bal oldalán helyezkedik el, ablaknyílása fekete.
3. Az Önkormányzat által működtetett médiaszolgáltatások és az Önkormányzat által kiadott sajtótermékek
3. § (1) Az Önkormányzat hivatalos honlapjának címe:www.nyirtelek.hu
(2) Az Önkormányzat havonta megjelenő lapjának címe:Nyírteleki Újság; www.nyirtelekiujsag.info.
4. Az Önkormányzat által alapított elismerések
4. § (1) Az Önkormányzat által alapított kitüntető címek:
a) NYÍRTELEK VÁROS DÍSZPOLGÁRA Kitüntető Cím
b) NYÍRTELEKÉRT Kitüntető Cím
5. Az Önkormányzat nemzetközi kapcsolatai
5. § (1) Az Önkormányzat testvértelepülései:
a) Grybów
b) Nagysáros (Veľký Šariš)
c) Beregrákos (Ракошинo)
6. A Képviselő-testület átruházott hatáskörei
6. § (1) A Képviselő-testület az Ügyrendi Bizottságra ruházza át a
a) Bursa Hungarica támogatás odaítélése
b) Az 50 %-os hulladékkezelési közszolgáltatási díjkedvezmény megállapítása
hatáskörét.
(1a) A Képviselő-testület a polgármesterre ruházza át:
a) a települési támogatás megállapításának
b) a köztemetésről való gondoskodás
hatáskörét.
(1b) A Képviselő-testület a jegyzőre ruházza át:
a) A közútkezelői hozzájárulások kiadásának hatáskörét.
7. § (1) Az Önkormányzat hatáskörének átruházására, illetve visszavonására a polgármester tesz javaslatot.
(2) Az átruházott hatáskör gyakorlója az általa hozott döntésekről beszámol a döntés meghozatalát követő legközelebbi testületi ülésen.
A Képviselő-testület működése
7. A Képviselő-testület összehívása, vezetése
8. § (1) A polgármesteri és az alpolgármesteri tisztség egyidejű betöltetlensége, a tartós akadályoztatásuk esetén a képviselő-testületet a Pénzügyi Bizottság elnöke hívja össze és vezeti. A jegyzőt a feladatai ellátásában egy aljegyző segíti. A jegyzői és az aljegyzői tisztség egyidejű betöltetlensége vagy tartós akadályoztatásuk esetére – legfeljebb hat hónap időtartamra – a jegyzői feladatokat az Önkormányzati Hivatal pénzügyi és adóügyi iroda vezetője látja el.
(2) Az (1) bekezdés alkalmazásában tartós akadályozatásnak minősül a szabadság kivételével 30 nap időtartamot meghaladó távollét.
9. § (1) A Képviselő-testület évente legalább 6 ülést tart.
(2) A Képviselő-testület ülését az önkormányzat székhelyén tartja.
(3) A Képviselő-testület dönthet arról, hogy ülését a (2) bekezdésben megjelölt helyszíntől eltérő helyszínen tartja.
10. § (1) A Képviselő-testületet összehívására vonatkozó meghívó tartalmazza az ülés
a) tervezett időpontját,
b) helyszínét,
c) a napirendi javaslatot, az előterjesztők megjelölésével
(2) A meghívót és az előterjesztéseket az ülés tervezett időpontja előtt 5 nappal elektronikusan és nyomtatott formában kell a képviselők és a meghívottak részére megküldeni. A helyi választópolgárok tájékoztatása érdekében a polgármester a meghívót az ülés tervezett időpontját megelőző 3 nappal a város hivatalos honlapján közzé teszi.
(3) A Képviselő-testület üléseit az ülésterv szerint tartja.
(4) A Képviselő-testület üléstervét a megelőző év december 20. napjáig fogadja el.
(5) Az ülésre meg kell hívni:
a) a települési képviselőket
b) a település egyéni országgyűlési képviselőjét
c) a bizottságok nem képviselő tagjait (a napirend függvényében)
d) a jegyzőt
e) az önkormányzat intézményeinek vezetőit
f) a polgármesteri hivatal köztisztviselőjét (a napirend függvényében)
g) a polgármester által megjelölt személyt
h) a helyi kisebbségi önkormányzat elnökét.
i) a Nyír-Tel–Szol Nonprofit Kft ügyvezetőjét
j) a Nyíregyházi Járási Hivatal vezetőjét
11. § (1) A Képviselő-testület ülése szóban is összehívható:
a) halaszthatatlan esetekben
12. § A határozatképtelen ülést 3 napon belül változatlan napirenddel kell összehívni. A napirendi javaslathoz készült előterjesztéseket nem kell ismételten megküldeni a képviselők számára.
13. § A Képviselő-testület az ülés időtartamának elhúzódása esetén dönthet arról, hogy az ülést félbeszakítja és a következő munkanapon a meg nem tárgyalt napirendek tárgyalását tovább folytatja.
14. § Az ülésvezető jogkörei:
a) megállapítja és figyelemmel kíséri a határozatképességet, megnyitja és berekeszti az ülést
b) tájékoztatást ad a két ülés közötti eseményekről, valamint beszámol a lejárt határidejű határozatok végrehajtásáról, az átruházott hatáskörben tett intézkedésekről
c) előterjeszti a napirendi javaslatokat, tájékoztatást ad a sürgősségi indítványokról
d) napirendi pontonként megnyitja, vezeti, lezárja a vitát, szavazásra bocsátja a döntési javaslatokat
e) a hosszúra nyúlt vita lezárása érdekében indítványozza a hozzászólások időtartamának korlátozását, vagy a vita lezárását
f) hozzászóláskor megadja, megtagadja, illetve megvonja a szót a jelenlévők bármelyike esetében, különösen az időn túli hozzászólás vagy a Képviselő- testülethez méltatlan személyeskedés esetén
g) figyelmezteti a hozzászólót, ha mondanivalója eltér a tárgytól
h) tárgyalási szünetet rendelhet el: az ülést meghatározott időre félbeszakíthatja, vagy berekesztheti
i) biztosítja az ülés zavartalan rendjét rendreutasíthatja, vagy ismételt figyelmeztetés után kiutasíthatja azt aki az üléshez méltatlan magatartást tanúsít.
8. A tanácskozás rendje
15. § (1) A Képviselő-testület ülése napirendjének tárgyalási sorrendje
a) polgármesteri beszámoló a két ülés közötti tárgyalásokról, eseményekről;
b) beszámoló a lejárt határidejű határozatok végrehajtásáról;
c) a rendelet kiadását igénylő napirendi pontok;
d) a határozat meghozatalát igénylő napirendi pontok;
e) határozathozatalt nem igénylő napirendi pontok;
(2) A Képviselő-testület az (1) bekezdésben meghatározott tárgyalási sorrendtől ügyrendi javaslatra eltérhet.
(3) A napirendi pont tárgyalási sorrendje:
a) az előterjesztő kiegészítést tehet az írásos előterjesztéshez;
b) az előterjesztéssel kapcsolatban állást foglaló bizottság ismerteti véleményét;
c) az előterjesztéssel kapcsolatos kérdések,
d) vita az előterjesztéssel kapcsolatban;
e) módosító javaslatok megtétele;
f) döntés a módosító javaslatokról;
g) döntés az eredeti előterjesztésben szereplő döntési javaslatról,
(4) A döntés meghozatala előtt/után az ülésvezető a jegyzőnek szót ad a jogszabálysértő döntés, működés jelzésére vonatkozó kötelezettsége teljesítésére.
(4a) A testület tagja az önkormányzati törvény szerinti személyes érintettségét a napirendi pont tárgyalása előtt köteles bejelenteni. A bejelentési kötelezettség első ízben történő elmulasztása esetén figyelmeztetés alkalmazására kerül sor, további esetben a mulasztónak a bejelentési kötelezettség elmulasztásáról való tudomásszerzéskor érvényes havi illetménye, tiszteletdíja – a mulasztások számától függetlenül – 10 %-kal csökken. A személyes érintettségre vonatkozó bejelentési kötelezettség elmulasztása miatt a jogkövetkezmény a mulasztás tudomásra jutásától számított 30 napon belül, de legkésőbb a tény bekövetkezésétől számított 6 hónapon belül állapítható meg.
16. § (1) A hozzászólás a jelentkezés sorrendjében történik.
(2) Egy napirendi pont esetében 2 alkalommal maximum 10 perc időtartamban lehet hozzászólni.
(3) A polgármester a hozzászólótól megvonhatja a szót:
a) a (2) bekezdésben foglalt időkorlát túllépése esetén,
b) ha a hozzászólás nem az adott napirendhez kapcsolódik,
(4) A hallgatóság számára a hozzászólási jogot a polgármester biztosítja.
9. Az előterjesztések
17. § (1) Az előterjesztés rövid, lényegre törő, a határozati javaslatot is megalapozó, értékelő és elemző legyen.
a) Az előterjesztés első része általában tartalmazza:
10. Az alakuló ülésre vonatkozó szabályok
18. § (1) Az alakuló ülésre a képviselő-testület működésére vonatkozó szabályokat kell alkalmazni az ebben az alcímben foglalt eltérésekkel.
(2) Az alakuló ülés napirendje:
a) HVB elnökének tájékoztatója
b) A képviselő-testület tagjainak eskütétele
c) A polgármester eskütétele
d) SZMSZ felülvizsgálata
e) Bizottság(ok) valamint tagjainak megválasztása
f) Alpolgármester megválasztása
g) A tisztségviselők tiszteletdíjának, egyéb juttatásainak megállapítása
(3) Az alpolgármester választásával kapcsolatos titkos szavazást lebonyolító bizottság
a) elnöke: Az Ügyrendi Bizottság elnöke
b) tagjai: Az Ügyrendi Bizottság tagjai
c) Az alpolgármester választásával kapcsolatos titkos szavazásról külön jegyzőkönyv készül,
(4) A titkos szavazásról készült jegyzőkönyvet az alakuló ülés jegyzőkönyvéhez kell csatolni.
11. A döntéshozatali eljárás
19. § (1) A Képviselő-testület nyílt szavazása során a képviselők kézfelnyújtással közlik az adott javaslattal kapcsolatos döntésüket.
(2) A névszerinti szavazás során a polgármester abc sorrendben felolvassa a megválasztott képviselők nevét, akik egymás után, felállva szóban az „igen”, „nem” vagy „tartózkodom” kifejezés alkalmazásával szóban közlik döntésüket.
(3) Titkos szavazás során az Ügyrendi Bizottság jár el.
20. § (1) A polgármester a módosító indítványokat az eredeti javaslatot megelőzve bocsátja szavazásra. A Képviselő-testület a módosító indítványokról az előterjesztések.
21. § (1) A jegyző az önkormányzati rendeletet a hirdetőtáblára történő kifüggesztéssel hirdeti ki.
(2) Az Ügyrendi Bizottság minden év december 31-ig felülvizsgálja az önkormányzati rendeletek hatályosulását és a vizsgálat eredményéről beszámol a Képviselő-testületnek.
22. § (1) A képviselőtestület határozatot hoz.
(2) A képviselőtestület jegyzőkönyvi rögzítéssel, de számozott határozat nélkül dönt:
12. A jegyzőkönyv
23. § (1) A Képviselő-testület üléséről a jegyzőkönyv 2 példányban készül, melyből egy példányt a lakosság tájékoztatása érdekében a Városi Könyvtárban kell elhelyezni.
(2) A jegyzőkönyvbe való betekintést a Városi Könyvtárban lehet kezdeményezni.
(3) A jegyző köteles a jegyzőkönyvet az elkészültét követő 5 napon belül Nyírtelek Város honlapján közzétenni.
24. § ( 1) A Képviselő-testület és bizottságai üléséről hang – és képfelvétel készül. A képfelvételt videókamera készíti. A Képviselő-testület és bizottságai üléseiről készült képfelvételt az ülést követő 3 napon belül a város hivatalos honlapjára felkerül.
13. A közmeghallgatás
25. § (1) A képviselő-testület szükség szerint, de évente legalább egy alkalommal közmeghallgatást tart.
(2) A közmeghallgatás helyéről, időpontjáról, tervezett napirendjéről a lakosságot a rendezvény előtt legalább nyolc nappal tájékoztatni kell.A tájékoztatás a hivatali hirdetőtáblára történő kifüggesztés útján történik.
(3) A közmeghallgatáson elhangzott konkrét kérdések, érdemi javaslatok közérdekű bejelentések felvételéről a jegyző köteles gondoskodni, és a hivatali hatáskörbe tartozó ügyben a szükséges intézkedést határidőben megtenni.
Az Önkormányzat szervei, azok jogállása, feladataik
14. A Polgármester jogállása, feladatai
26. § (1) A polgármester megbízatását főállásban látja el.
(2) A polgármester tagja a képviselőtestületnek, annak határozatképessége, döntéshozatala, működése szempontjából települési képviselőnek tekintendő.
27. § (1) A polgármester a képviselőtestület működésével összefüggő feladatai különösen:
a) segíti a képviselők munkáját
b) összehívja és vezeti a testület üléseit
c) képviseli az önkormányzatot,
d) szervezi a demokratikus helyi hatalomgyakorlást, a közakarat érvényesülését,
e) biztosítja a demokratikus helyi hatalomgyakorlást, a közakarat érvényesülését,
f) gondoskodik a testület működésének nyilvánosságáról,
g) helyi fórumokat szervez,
h) támogatja a lakosság önszerveződő közösségeit,
i) kapcsolatot tart más önkormányzati és államigazgatási
j) szervekkel,
k) kapcsolatot tart más település önkormányzataival,
l) kapcsolatot tart a helyi pártok és társadalmi szervezetek, egyesületek,
m) civil szerveződések vezetőivel, a kisebbségi önkormányzat képviselő testületével,
n) az önkormányzati, valamint az államigazgatási feladatait hatásköreit a képviselő-testület hivatalának közreműködésével látja el.
(2) A polgármesternek a bizottságok működésével összefüggő főbb feladatai:
a) indítványozhatja a bizottság összehívását,
b) felfüggeszti a bizottság döntésének a végrehajtását, ha az ellentétes a képviselő-testület határozatával, vagy sérti az önkormányzat érdekeit. A felfüggesztett döntésről a képviselő-testület a következő ülésen határoz,
c) bizottsági döntéshozatal esetén dönt a bizottsági elnök kizárásáról, ha az ügy a bizottság elnökét, vagy hozzátartozóját érinti.
(3) A polgármesteri hivatallal összefüggő főbb polgármesteri jogosítványok:
a) a jogszabályok szerint saját önkormányzati jogkörben eljárva irányítja a hivatalt,
b) a jegyző javaslatainak figyelembevételével meghatározza a hivatal feladatait az önkormányzat munkájának a szervezésében, a döntések előkészítésében és végrehajtásában.
c) dönt a jogszabály által hatáskörébe utalt államigazgatási ügyekben, hatósági jogkörökben, egyes hatásköreinek a gyakorlását átruházhatja,
d) a jegyző javaslatára előterjesztést nyújt be a képviselő-testület a hivatal belső szervezeti tagozódásának munkarendjének, valamint ügyfélfogadási rendjének meghatározására,
e) szabályozza a hatáskörébe tartozó ügyekben a kiadványozás rendjét,
f) gyakorolja az egyéb munkáltatói jogokat az önkormányzati intézményvezetők tekintetében
28. § (1) Amennyiben a képviselő-testület - határozatképtelenség vagy határozathozatal hiánya miatt - két egymást követő alkalommal ugyanazon ügyben nem hozott döntést, a polgármester
a) szerződéskötési
ügyben döntést hozhat.
(2) A polgármester a képviselő-testület utólagos tájékoztatása mellett, a két ülés közötti időszakban felmerülő, halaszthatatlan
a) szerződéskötési
ügyben döntést hozhat
(3) A polgármester 3000 eFt értékhatárig dönt a forrásfelhasználásról, döntéséről, a döntést követő ülésen tájékoztatja a képviselő-testületet.
29. § (1) A Képviselő-testület tagjai közül 1 alpolgármestert választ, aki társadalmi megbízatásban látja el tisztségét.
15. A Bizottságok jogállása feladatai
30. § (1) Az Ügyrendi Bizottság 5 tagból áll, a bizottsága elnöke és 3 tagja önkormányzati képviselő, 1 tagja nem önkormányzati képviselő.
(2) A Pénzügyi Bizottság 5 tagból áll, a bizottsága elnöke és 2 tagja önkormányzati képviselő, 2 tagja nem önkormányzati képviselő.
31. § (1) Az Ügyrendi Bizottság nyilván tartja és ellenőrzi a polgármester és hozzátartozója, az önkormányzati képviselő és hozzátartozója vagyonnyilatkozatát.
(2) Az összeférhetetlenséggel és a méltatlansággal összefüggő magyarország helyi önkormányzatairól szóló törvényben meghatározott bizottsági feladatokat az Ügyrendi. Bizottság látja el.
A nemzetiségi önkormányzattal való együttműködés szabályai
16. A Roma Nemzetiségi Önkormányzattal való együttműködés szabályai
32. § (1) Az Önkormányzat a településen működő Nyírtelek Város Roma Nemzetiségi Önkormányzat települési nemzetiségi Önkormányzat részéről érkező kezdeményezéseket az Ügyrendi. Bizottságnak adja át véleményezésre. A Bizottság a kezdeményezéssel kapcsolatban 15 napon belül alakítja ki álláspontját és terjeszti a Képviselő-testület elé. A Képviselő-testület a Bizottság véleményének megérkezését követő ülésén dönt.
(2) A nemzetiségi önkormányzat jogszabályban meghatározott egyetértési jogát a polgármester írásban kéri ki a jogszabályban meghatározott határidő figyelembevételével.
Záró rendelkezések
33. § (1) Ez a rendelet a kihírdetése napján lép hatályba.
(2) Hatályát veszti:
1. függelék