Tiszaeszlár Község képviselő testületének 7/2019(XI.11.) önkormányzati rendelete
Tiszaeszlár Községi Önkormányzat Képviselő testülete és szerveinek Szervezeti és Működési Szabályzatáról
Hatályos: 2022. 03. 07- 2022. 05. 29Tiszaeszlár Község képviselő testületének 7/2019(XI.11.) önkormányzati rendelete
Tiszaeszlár Községi Önkormányzat Képviselő testülete és szerveinek Szervezeti és Működési Szabályzatáról
Tiszaeszlár Községi Önkormányzat Képviselőtestülete az Alaptörvény 32. cikk (2) bekezdésében kapott felhatalmazás, a Magyarország helyi önkormányzatairól szóló 2011. évi CLXXXIX. törvény 53. § rendelkezései alapján, az Alaptörvény 32 cikk (1) bekezdés d) pontjában megállapított feladatkörében eljárva a következőket rendeli el:
ÁLTALÁNOS RENDELKEZÉSEK
1. § (1) Az önkormányzat elnevezése: Tiszaeszlár Községi Önkormányzat (továbbiakban: Önkormányzat).
2. § (1) Az önkormányzat jelképei: a község címere, zászlaja.
(2) A község címerének és zászlajának leírását, használatának rendjét külön rendelet szabályozza.
A KÉPVISELŐTESTÜLET FELADAT ÉS HATÁSKÖRE
3. § Az Önkormányzat Képviselőtestülete feladatait a polgármester, bizottságok, a Hivatal, a jegyző, az önkormányzati társulások, és az önkormányzati intézmények útján látja el.
4. § (1) Az önkormányzat elsődlegesen kötelező önkormányzati feladatokat lát el. Önkéntes feladat vállalása előtt minden esetben előkészítő eljárást kell lefolytatni, melynek keretében kérni kell a Pénzügyi Bizottság és a tárgy szerint érintett bizottság véleményét. Önkéntes feladat vállalása nem veszélyeztetheti a kötelező önkormányzati feladatok ellátását.
(2) Az előkészítő eljárás lefolytatásáról a Polgármester gondoskodik.
(3) Az önként vállalt többletfeladat vállalásával egy időben meg kell határozni a feladat ellátásával kapcsolatos többletkiadások fedezetét.
5. § (1) A Képviselőtestület a (2) bekezdésben meghatározott hatásköreit a Polgármesterre, illetve a bizottságokra ruházza át.
(2) Az átruházott hatáskörök jegyzékét az SzMSz 1. melléklete tartalmazza.
(3) Az átruházott hatáskör gyakorlója évente egy alkalommal – az éves munkaterv szerinti ülésen beszámol a hatáskör gyakorlásáról, a hozott döntésekről.
(4) A Magyarország helyi önkormányzatairól szóló 2011. évi CLXXXIX. törvény (továbbiakban: Mötv.) 42. §-ában meghatározottakon túl, a Képviselőtestület át nem ruházható kizárólagos hatáskörébe tartozik:
a) helyi közügy megoldásának vállalása, illetőleg arról történő lemondás,
b) gazdasági társaságba való belépés, kilépés, gazdasági társaság alapítása, megszüntetése.
c) külföldi kiküldetés elrendelése.
A KÉPVISELŐTESTÜLET MŰKÖDÉSE
6. § A települési képviselők száma – összhangban az önkormányzati képviselők és polgármesterek választásáról szóló 2010. évi L. törvény 8. §-ával – 6 fő, a Mötv. 66. §-ának figyelembevételével a polgármesterrel együtt 7 fő. A Képviselőtestület névsorát az 1. függelék tartalmazza.
7. § (1) A Képviselőtestület munkáját éves munkaterv alapján végzi.
(2) A munkatervbe felvételre kerülő napirendi pontokra javaslatot tehet:
a) települési képviselő,
b) bizottság,
c) jegyző
d) önkormányzati fenntartású intézmény vezetője.
(3) A munkaterv tartalmazza:
a) a Képviselőtestület üléseinek tervezett időpontját,
b) napirendi tervezetét, előterjesztőjét,
c) a tervezett napirendi pont szerinti testületi anyagot - előterjesztés, beszámoló - véleményező bizottság megjelölését,
d) a testületi anyag elkészítésének és leadásának határidejét,
e) a tervezett közmeghallgatás idejét
f) a rendeletalkotási programot.
(3) A munkaterv-javaslat előterjesztésekor a polgármester tájékoztatást ad a tervezet összeállításánál figyelmen kívül hagyott javaslatokról, azok indokairól.
(4) A munkatervet minden év december 31. napjáig a Polgármester terjeszti a Képviselőtestület elé, amelyet a beérkezett javaslatok alapján a jegyző állít össze.
(5) Az elfogadott munkatervet közzé kell tenni az önkormányzat hirdetőtábláján.
8. § .
(1) A Képviselőtestület szükség szerint ülésezik, de évente legalább 6 munkatervben tervezett rendes ülést tart.
(2) A Képviselőtestület üléseinek helye: Községháza tárgyaló terme (Tiszaeszlár, Rákóczi u. 91.).
(3) A lakosságot a képviselőtestületi ülésről a polgármester az ülést megelőzően legalább 3 nappal a Tiszaeszlári Polgármesteri Hivatal hirdetőtábláján (Tiszaeszlár, Rákóczi u. 91..) a meghívó kifüggesztésével tájékoztatja.
(4) A Képviselőtestület ülése nyilvános, azon bármely állampolgár részt vehet.
9. § (1) A Képviselőtestület alakuló ülése ünnepélyes keretek között zajlik. Az alakuló ülés megnyitása után elhangzik a HIMNUSZ, bezárása után a SZÓZAT.
(2) A Képviselőtestület alakuló ülésének napirendje:
a) a Helyi Választási Bizottság tájékoztatója a választás eredményéről,
b) a települési képviselők eskütétele,
c) a polgármester eskütétele,
d) a polgármester illetményének megállapítása,
e) az alpolgármester megválasztása, eskütétel.
(2) Az alpolgármester választását a testület tagjai közül választott ideiglenes bizottság bonyolítja.
(3) Az alpolgármester választásával kapcsolatos titkos szavazásról külön jegyzőkönyv készül, mely tartalmazza:
a) a választás időpontját,
b) az ideiglenes bizottság tagjainak nevét,
c) tájékoztatást a szavazás menetéről,
d) a szavazás eredményét,
e) a bizottság tagjainak aláírás.
A Képviselőtestület összehívása
10. § (1) A Képviselőtestület meghívója tartalmazza az ülés helyét és időpontját, a napirendi tervezetet a napirendi pontonként megtárgyalásra kerülő előterjesztések címét és előadóját. A meghívóhoz az előterjesztéseket mellékelni kell.
(2) A Képviselőtestület üléseire meg kell hívni:
a) a Képviselőtestület tagjait,
b) a jegyzőt,
c) a napirendhez kapcsolódó előadót,
e) a munkatervben megjelölt, valamint a polgármester által meghatározott azon személyeket, akiknek a jelenléte a napirend megtárgyalásához szükséges.
d) önszerveződő közösségek képviselőit.
(3) A Képviselőtestület zárt ülésére meg kell hívni:
a) a Képviselőtestület tagjait,
b) jegyzőt,
c) az egyes napirendi pontoknál érintett személyeket, amennyiben meghívásukat jogszabály kötelezővé teszi.
11. § (1) A polgármesteri és az alpolgármesteri tisztség egyidejű betöltetlensége, illetve a polgármester és alpolgármester 30 napot meghaladó egyidejű tartósa akadályoztatása esetén a képviselőtestület ülését a Pénzügyi Bizottság Elnöke hívja össze és vezeti.
(2) Rendkívüli ülés összehívására irányuló kezdeményezést az ülés tervezett időpontját megelőzően 15 nappal a polgármesterhez kell írásban benyújtani. A kezdeményezéshez csatolni kell az ülés időpontjára és napirendjére vonatkozó javaslatot.
(3) A polgármester az ülést legkésőbb az indítvány beérkezésétől számított 15 napon belüli időpontra összehívja a testületi ülés indokának, időpontjának, helyszínének, és napirendjének megjelölésével.
(4) Ha a polgármester szabályszerű indítvány ellenére nem hívja össze a képviselőtestületi ülést,akkor az alpolgármester, - akadályoztatása, vagy a tisztség betöltetlensége esetén – a Pénzügyi Bizottság elnöke hívja össze a Képviselőtestületet.
(4) Halasztást nem tűrő esetben a képviselőtestületi ülés szóban, telefonon is összehívható, a sürgősség okának közlésével, az ülést megelőzően 3 órával.
12. § A határozatképtelen ülést 8 napon belül, változatlan napirenddel kell összehívni.
13. § Az ülésvezető jogai:
a) megállapítja az ülés határozatképességét,
b) javaslatot tesz az ülés napirendjére,
c) tárgyalásra bocsátja a napirendi pontokat,
d) vezeti, illetve lezárja a vitát,
e) szavazásra bocsátja a döntési javaslatot,
f) lezárja a napirendi pontok tárgyalását,
g) szünetet rendel el,
h) rendre utasíthatja az ülést zavarókat,
i) bezárja az ülést.
14. § (1) A képviselőtestületi ülés napirendjének tárgyalási sorrendje:
a) a Polgármester beszámolója a két ülés közötti eseményekről, tárgyalásokról, a lejárt határidejű határozatok végrehajtásáról,
b) a rendelet alkotást igénylő napirendi pontok,
c) a határozathozatalt igénylő napirendi pontok,
d)határozathozatalt nem igénylő napirendi pontok.
(2) Ügyrendi javaslatra a Képviselőtestület az (1) bekezdésben meghatározott sorrendtől eltérhet. Az ügyrendi javaslatot nem kell határozatba foglalni.
(3) Az egyes napirendi pontok tárgyalási sorrendje:
a) az előterjesztő kiegészítést tehet az írásos előterjesztéshez,
b) az előterjesztéssel kapcsolatban állást foglaló bizottság elnöke ismerteti a bizottság véleményét, javaslatát,
c) az előterjesztéssel kapcsolatos kérdések,
d) hozzászólások, módosító javaslatok,
e) döntés a módosító javaslatokról,
f) döntés az eredeti előterjesztésben szereplő javaslatról.
15. § (1) A hozzászólásokra a jelentkezések sorrendjében kerül sor.
(2) Ugyanazon napirendi pont esetén, a többszöri hozzászóló hozzászólási idejét, a második hozzászólást követően, a Polgármester 3 percben korlátozhatja.
(3) A polgármester a hozzászólótól megvonja a szót,
a) ha a hozzászólás nem az adott napirendi ponthoz kapcsolódik,
b) a (2) bekezdésben foglalt időkorlát túllépése esetén.
(4) A meghívott vendégekre az (1) – (3) bekezdésbe foglalt rendelkezések vonatkoznak.
(5) A meghívott vendégek sorába nem tartozók részére a Polgármester 5 perc időtartamban biztosít hozzászólási jogot.
16. § A polgármester a tanácskozás rendjének fenntartása érdekében:
a) rendre utasíthatja a rendzavarót,
b) ismétlődő rendzavarás esetén – kivéve a képviselő-testületi tagot – a tanácsterem elhagyására kötelezheti.
Döntéshozatal
17. § .
(1) A polgármester a módosító indítványokat, az eredeti javaslatot megelőzve teszi fel szavazásra. A Képviselőtestület a módosító indítványokról a javaslat elhangzásának sorrendjében dönt.
(2) A módosító indítvány előterjesztője indítványát a szavazás megkezdése előtt visszavonhatja.
(3) Minősített többség szükséges a Mötv. 50. §-ban szabályozott eseteken túl:
a) 1 millió forint forgalmi értéket meghaladó vagyontárgy értékesítéséhez,
b) 3 millió forint összeget meghaladó hitel felvételéhez.
18. § (1) A nyílt szavazás kézfelemeléssel történik.
(2) Bármely képviselő-testületi tag indítványára, egyszerű szótöbbséggel, névszerinti szavazás rendelhető el.
(3) Névszerinti szavazásnál a polgármester betűrend szerinti sorrendben felolvassa a képviselő-testületi tagok névsorát, és a testületi tagok a nevük elhangzása után hallható szóval szavaznak. A képviselő szavazatát a listán rögzíteni kell. A név szerinti szavazásról készült listát a polgármester és a jegyző aláírja, melyet a jegyzőkönyvhöz kell csatolni.
19. § (1) A Képviselőtestület határozatainak számozását arab számmal kell végezni. A számozás naptári évenként, növekvő számozással folyamatos.
(2) A határozat tartalmazza:
a) a Képviselőtestület megnevezését,
b) a határozat számát,
c) a határozat hozatal évét, hónapját, napját,
d) a „határozat” megnevezést,
e) a határozat címét,
f) a képviselőtestületi döntést,
g) a végrehajtásra meghatározott határidőt, és a végrehajtásért felelős megnevezését.
(3) A határozat jelölése:
20. § (1) Rendelet alkotását a polgármesternél kezdeményezheti:
21. § (1) A képviselőtestület üléséről a jegyzőkönyv 2 példányban készül.
(2) A nyílt ülésről készült jegyzőkönyv 1./ példányát a jegyző kezeli, és évenként bekötteti. Az 1./ példány elektronikus rögzítés útján megküldésre kerül a törvényességi felügyeletet gyakorló szerv részére. A 2./ példányt irattárba kell helyezni.
(3) A jegyzőkönyvbe történő betekintést a jegyzőnél kell kezdeményezni. A nyílt ülésről készült jegyzőkönyv esetén erre a jegyzőnél kezelt 1./ példány szolgál. A jegyzőkönyvet ügyfélfogadási időben a községháza (Tiszaeszlár, Rákóczi u. 91.) jegyzői irodájában lehet megtekinteni. A jegyzőkönyvről másolat kérhető.
23. § (1) A Képviselőtestület minden évben – a munkatervben meghatározott időben - közmeghallgatást tart. A közmeghallgatáson tájékoztatást kell adni az adott év önkormányzati gazdálkodásáról, a következő évi tervekről.
(2) A közmeghallgatás helyéről, idejéről, napirendjéről a Tiszaeszlári Polgármesteri Hivatal hirdetőtábláján (Tiszaeszlár, Rákóczi u. 91.) elhelyezett meghívóval és hirdetménnyel a lakosságot tájékoztatni kell, a közmeghallgatást megelőzően legalább 5 nappal.
A KÉPVISELŐTESTÜLET TAGJAINAK JOGAI és KÖTELEZETTSÉGEI
24. § (1) A képviselőtestületi tag a testületi ülésen az önkormányzat működésével
A KÉPVISELŐTESTÜLET BIZOTTSÁGAI
25. § (1) A Képviselőtestület meghatározott önkormányzati feladatok ellátására, megbízatása egész időtartamára állandó bizottságot hoz létre.
(2) Az állandó bizottságok:
a) Ügyrendi Bizottság,
b) Pénzügyi Bizottság.
c) Szociális és Egészségügyi Bizottság
d) Kulturális Bizottság.
(3) A bizottság megválasztása során, először az elnök személyéről kell dönteni.
(4) A bizottsági elnök helyettesítésére a Bizottság elnök-helyettest választ.
26. § (1) A bizottságok éves munkaterv alapján működnek.
(2) A bizottságok működésére a Képviselőtestületre vonatkozó szabályokat kell alkalmazni.
(3) A bizottság döntéseinek kiadmányozója az elnök, távollétében az elnökhelyettes.
(4) A bizottsági döntések előkészítéséhez, végrehajtásához, a működésükhöz szükséges szakmai és ügyviteli feltételek biztosításáról a jegyző gondoskodik.
(5) A bizottság üléséről készült jegyzőkönyvet a bizottság elnöke, és egy bizottsági tag írja alá.
(6) Az átruházott hatáskörben hozott döntésekről a bizottság elnöke a soron következő képviselőtestületi ülésen beszámol.
27. § (1) Az Ügyrendi Bizottság létszáma: 5 fő (3 fő képviselőtestületi tag és 2 fő külső tag).
(2) Az Ügyrendi Bizottság feladatai:
a) Ellátja a polgármester, a települési képviselők vagyon-nyilatkozat tételi kötelezettségéhez kapcsolódó feladatokat.
b) A Képviselőtestületi üléseken a titkos szavazáshoz kapcsolódó szavazatszámlálási feladatokat.
c) Ellátja a polgármester illetmény, jutalom megállapításhoz és szabadsága kiadásához kapcsolódó feladatokat.
28. § Pénzügyi Bizottság
(1) A Pénzügyi Bizottság létszáma 5 fő (3 fő képviselőtestületi tag és 2 fő külső tag).
(2) A Pénzügyi Bizottság feladatai és hatásköri:
a) Véleményezi a pénzügyi tárgyú előterjesztéseket, a költségvetési és zárszámadási, valamint vagyongazdálkodással kapcsolatos rendelet-tervezeteket.
b) A Képviselőtestületi üléseken a titkos szavazáshoz kapcsolódó szavazatszámlálási feladatokat.
c) Véleményezi a Képviselőtestület hatáskörébe tartozó vagyoni ügyekben készült előterjesztéseket, az önkormányzati vagyon, vagyonrész vállalkozásba történő vitelét.
d) Figyelemmel kíséri a költségvetési bevételek alakulását, különös tekintettel a saját bevételekre, az önkormányzati vagyongazdálkodást.
e) Közreműködik a településfejlesztési tervek kidolgozásában.
f) Figyelemmel kíséri az önkormányzati vagyongazdálkodást, a településfejlesztési célkitűzések megvalósulását.
g) Vizsgálja az önkormányzati hitelfelvételek gazdasági megalapozottságát.
h) Javaslatot tesz a polgármester jutalmazására, önkormányzati biztos megválasztására.
i) Ellátja a polgármester, a települési képviselők vagyon-nyilatkozat tételi kötelezettségéhez kapcsolódó feladatokat.
j) Ellátja Pénzügyi szabályzat megtartásának, bizonylati rend és fegyelem érvényesülésének ellenőrzését, ellenőrzi az önkormányzati beszerzések szabályszerűségét, az eszköz-nyilvántartásokat.
k) Ellenőrzi a leltározási és selejtezési szabályok betartását.
(3) A Pénzügyi Bizottság átruházott hatáskörét a rendelet 1. mellékletének III. pontja tartalmazza.
29. § .
30. § Kulturális és Sport Bizottság
(1) A Kulturális Bizottság és Sport Bizottság létszáma 5 fő. (3 fő képviselőtestületi tag és 2 fő külső tag).
(2) A Kulturális és Sport Bizottság feladatai:
POLGÁRMESTER, ALPOLGÁRMESTER, JEGYZŐ A KÉPVISELŐTESTÜLET HIVATALA
31. § (1) A polgármester a megbízását főállásban látja el.
(2) A polgármester fogadónapja szerdán , 8 órától 12 óráig tart.
(3) A polgármesterre átruházott hatásköröket a rendelet 1. mellékletének I. pontja tartalmazza.
(4) A polgármester által a Mötv. 67. § e) pontjában kiadott kiadmányozás rendjéről szóló szabályozást a 2. számú függelék tartalmazza.
32. § A Képviselőtestület a képviselő-testületi tagok közül 2 fő – 1 fő képviselőtestületi tag, és 1 fő nem testületi tag - társadalmi megbízatású alpolgármestert választ.
33. § (1) A jegyző minden szerdán 8 órától 16 óráig tart ügyfélfogadást.
(3) A jegyzőt az általa kijelölt köztisztviselő helyettesíti.
34. § (1) A Képviselőtestület hivatalának
a) megnevezése: Tiszaeszlári Polgármesteri Hivatal
b) székhelye: 4464 Tiszaeszlár, Rákóczi u. 91.
(2) A Hivatal ügyfélfogadási rendjét a rendelet 2. melléklete tartalmazza.
TÁRSULÁSOK
35. § .
(1) Az Önkormányzat egyes feladatait önkormányzati társulásban látja el.
(2) Az egyes társulások által ellátott feladatokat a Rendelet 3. melléklete tartalmazza.
36. § (1) A társulások tagjai, a társulás valamennyi tagjának döntését igénylő, a társulás működését, valamint az általa ellátott feladatokat érintő döntések meghozatala céljából együttes képviselőtestületi ülést tartanak.
(2) Az együttes képviselőtestületi ülést a társulási tanács elnöke vezeti.
(3) Az együttes ülésen az eldöntendő kérdésben a képviselőtestületek külön-külön szavaznak és hoznak határozatot.
HELYI NÉPSZAVAZÁS NÉPI KEZDEMÉNYEZÉS
37. § A helyi népszavazás és népi kezdeményezés szabályait, eljárási rendjét a Képviselőtestület önálló rendeletben szabályozza.
AZ ÖNKORMÁNYZAT GAZDÁLKODÁSA
38. § Az éves költségvetési rendeleteknek összhangban kell lennie az elfogadott gazdasági programmal.
39. § (1) A Képviselőtestület a költségvetést két tárgyalási fordulóban fogadja el.
(2) Az első tárgyalási fordulóban meghatározza a költségvetési koncepcióját, a második fordulóban rendeletet alkot a költségvetésről.
(3) Az önkormányzat által ellátott feladatokat intézményenként, kormányzati funkció szerint a rendelet 3. függeléke azonosító adatait a 4. függelék tartalmazza.
40. § A Képviselőtestület az önkormányzat vagyonáról, és vagyongazdálkodásáról külön rendeletet alkot.
ZÁRÓ RENDELKEZÉSEK
Az önkormányzat és a Képviselőtestület és szervei elnevezése, székhelye szöveget a Képviselő - testület 6/2022 (V.27. rendeletének 17. § a) ponja hatályon kívül helyezte.
A Polgármester szöveget a Képviselő - testület 6/2022. (V.27.) rendeletének 17. § g) pontja hatályon kívül helyezte.